Clopotul, 1980 (Anul 36, nr. 4437-4488)

1980-01-04 / nr. 4437

Anul XLVII nr. 4437 Vineri 4 ianuarie 1980 8 pagini — 50 bani NICOLAI CIAUȘESCU Proletari din toate țările, uniți-vâl ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BOTOȘANI AL P.C.R. Și AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Să facem totul pentru a realiza cu deplin succes planul pe anul 1980 și pe întregul cincinal, pregătind, totodată, temeinic trecerea la cincinalul viitor, asigurind traducerea in viață a istoricelor hotăriri ale Congresului al X-ea al partidului, a mărețului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism! Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România. Anul 1979, pe care îl încheiem peste cîteva minute, a marcat un nou pas înainte în dezvoltarea și modernizarea bazei tehnico-materiale a societății noastre, în sporirea avuției naționale și ridicarea nivelului de trai al poporului, în înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului și comunismului pe pămîntul României. La 23 August am sărbătorit împlinirea a 3 decenii și jumătate de la victoria revoluției de eliberare națională și socială, trecînd în revistă victoriile epocale obținute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, în înfăptuirea revoluției și construcției socialiste, în lichidarea înapoierii țării și făurirea unei civilizații materiale și spirituale noi, în afirmarea României ca țară liberă, prosperă și independentă. în acest an a avut loc, de asemenea. Congresul al XII-lea al partidului, care a făcut bilanțul realizărilor dobîndite în actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societății românești și a stabilit obiectivele și sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri în transformarea revoluționară a societății, în creșterea potențialului ei material și spiritual, sunt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului științific, adevărurile universal valabile, la condițiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuiește programul partidului ce exprimă interesele și aspirațiile supreme ale întregii națiuni. Aceste realizări pun în evidență superioritatea orînduirii noastre socialiste care asigură manifestarea plenară a energiei și capacității creatoare a poporului nostru. Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în anul 1979, adresez, în aceste momente solemne, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii, fără deosebi V_____________________ re de naționalitate, întregului popor care, sub conducerea gloriosului nostru partid, își făurește, liber și demn, propriul destin — destinul socialist și comunist. Noul an în care intrăm este hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cincinal. Să ne mobilizăm toate forțele pentru transpunerea cu succes în viață a prevederilor planului pe 1980, ridicînd la o calitate nouă, superioară, activitatea din industrie, agricultură, transporturi, construcții, din știință și învățămînt, din toate domeniile construcției socialiste. Să aplicăm ferm noul mecanism economico-financiar, întărind continuu autoconducerea și autogestiunea economică și ridicînd eficiența întregii producții materiale. Să menținem mereu viu spiritul revoluționar în muncă și creație, să milităm neobosit pentru ridicarea nivelului de conștiință al maselor și promovarea în toate sferele de activitate a principiilor eticii și echității socialiste. Pregătirea și desfășurarea alegerilor de deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare, ca și crearea organizațiilor proprii ale Frontului Unității Socialiste, vor trebui să determine dezvoltarea și mai puternică a democrației noastre socialiste, participarea tot mai activă a poporului la conducerea societății, la făurirea propriei sale istorii. Realizînd obiectivele de p în anul care începe peste ceva clipe, să asigurăm pregirea temeinică a trecerii la un cincinal, la înfăptuirea concisă în viață a Directivelor Congresului al XII-lea și a celorlalte programe-directivă adoptate în înaltul forum al partidului. Strîns uniți în jurul Partidului Comunist Român — nucleul vital al întregii noastre națiuni — să nu precupețim nimic pentru a zidi în România, cea mai dreaptă și mai umană orînduire cunoscută în istorie — orînduirea socialistă și comunistă. Dragi tovarăși și prieteni, Congresul al XII-lea, analizînd în spiritul concepției materialismului dialectic și istoric marile schimbări și mutații care au loc pe arena mondială, a pus în evidență atît intensificarea tot mai puternică a luptei maselor populare, a forțelor progresiste, a popoarelor pentru o viață liberă, independentă și prosperă, cît și amplificarea crizei economice, petroliere și financiare, adîncirea unor contradicții, agravarea conflictelor existente și apariția altora noi, ivirea unor momente de încordare și accentuarea instabilității în viața internațională. Pornind de la aceste realități, partidul nostru a apreciat și apreciază că singura alternativă la agravarea continuă a situației mondiale este renunțarea la politica de forță și dictat, la amestecul în treburile interne ale altor state, la politica sferelor de influență și hegemonie, și promovarea unei politici noi de colaborare egală în drepturi și reciproc avantajoasă între toate statele. în acest spirit, Congresul a definit cu claritate pozițiile internaționale ale României, liniile directoare ale politicii sale externe în perioada următoare. (Continuare în pag. a III-a) MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio și televiziune, de TOVARASUL NICOLAE CEAUSESCU 9 1080 - an hotărîtor pentru îndeplinirea cu succes a întregului cîncinal Botafio pentru 10 m&arde lei producție industrială Oli. În județul DO*tru*într-o etipă decisiva Ultimul an al actualului cincinal reprezintă, prin ritmurile și nivelurile ce vor fi atinse în economia județului nostru, o perioadă hotărîtoare pentru realizarea sarcinilor etapei 1976— 1980 și de asigurare a premiselor trecerii pe mai departe la traducerea în fapt a Directivelor Congresului al XII-lea al partidului, cu privire la dezvoltarea economico-socială în cincinalul 1981—1985. Realizarea în cei patru ani din cincinal a unei producții industriale suplimentare de peste 740 milioane lei reprezintă un avans în îndeplinirea sarcinilor ce ne revin în cursul anului în care am intrat. Colectivele de oameni ai muncii din întreprinderile județului debutează în noul an cu o bună experiență în reducerea cheltuielilor de producție și materiale, în organizarea muncii și mai buna gospodărire a întregii baze materiale. în anul 1980 procesul de dezvoltare a industriei județului va continua în ritm susținut. Ramura industriei constructoare de mașini va deveni preponderentă în acest final de cincinal, actualele capacități vor spori cu încă 7 („Electrocontact“ — etapa a II-a, întreprinderea mecanică Botoșani, I.U.P.S. și Fabrica de izolatori — extinderi, întreprinderea mecanică Dorohoi etc.). Debutantă în 1979 pe platforma botoșăneană, industria chimică își va spori ponderea, iar industria ușoară și cea alimentară se vor dezvolta cu noi capacități, încît la finele anului județul va dispune de o capacitate industrială de peste 10,5 miliarde lei, volumul producției globale în 1980 urmînd a fi mai mare cu 33—35 la sută decît cel al anului 1979. (Continuare în pag. a IV-a) ÎN INDUSTRIE — capacitățile de producție folosite deplin , în fabricație — numai produse căutate de economia națională în industria județului Botoșani, în cîteva întreprinderi, în noaptea de Anul Nou s-a lucrat din plin, revelionul fiind nu o pauză între ani ci o punte de muncă. • La fabrica de izolatori din sticlă din Botoșani în ultimul schimb din anul trecut — primul schimb din acest an au lucrat cei mai buni meseriași ai unității, în ultima noapte a ÎN ZOOTEHNIE — din prima zi, producții de lapte peste plan început de an la Asociația economică intercooperatistă de creșterea vacilor de lapte Huțani. Pe mulgătorii Teodora Timofte, Mircea Cuhut, Mircea Budeanu, Elena Aniței, Elena Gorbănescu, pe îngrijitorii de viței Lucia și Natalia Podaru, Natalia Cordinu, Anul Nou s-a aflat în plină activitate. Producția obținută în anul de care (Continuare în pagina a V-a) anului aici, sub asistența tehnică a subinginerului Corneliu Belinschi, s-a efectuat întreținerea instalațiilor de fasonat sticlă — reparații menite să asigure desfășurarea normală a procesului de producție pentru perioada următoare. Maistrul Mihai Ungureanu alături de electricianul Mihai Vizitiu, inpînă acum în S.M.A. din județ s-au reparat 1.510 tractoare, 321 de semănători pentru păioase, 115 mașini de plantat cartofi, 1.000 de cultivatoare, 320 combinatoare din 323 și alte mașini, depășindu-se în general prevederile pentru această perioadă. Printre S.M.A. cu cele mai bune realizări pe această linie, se numără cele de la Albești, stalatorul Gheorghe Zară precum și topitorii Ilie Dicoiaș și Constantin Luncaș și operatorii sticlari Marcel Luca și Constantin Păvălucă și-au dat silința ca lucrările lor să fie de cea mai bună calitate, în același timp cuptorul a fost menținut cald. Pentru anul în care am intrat, tovarășul Petru Andrieș, șeful fabricii, ne spune că pregătirea producției s-a făcut temeinic asigurîndu-se întregul necesar de materii prime și materiale precum și acoperirea cu contracte la nivelul ca(Continuare în pagina a V-a) Trușești, Dîngeni, Cîndești, Vorona, Săveni, Sulița și Ungureni. Rezultatele puteau să fie și mai bune la S.M.A. Coțușca unde s-au reparat doar 68 din 135 grupe cu discuri, iar din 104 cultivatoare numai 53. S.M.A. Botoșani a rămas în urmă cu reparatul semănătorilor plăși(Continuare în pag. a V-a) ÎN S.M.A. — grijă deosebită pentru reparații