Constructorul, mai 1950 (Anul 2, nr. 16-19)

1950-05-01 / nr. 16

Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a clasei muncitoare. 1 zi de trecere în revistă a forțelor de luptă ale oamenilor muncii din lumea întreagă | PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VAI Anul II. — Ho. 166 PAGINI 4 LEI Luni 1 Mai 1950 1 Mai 1949-1 Mai 1950 an de mărețe realizări în Republica Populară Română Oamenii muncii din țara noastră întâmpină 1 Mai, ziua trecerii în revistă a forțelor de luptă ale oamenilor muncii din toată lumea, ziua frăției de luptă a muncitorilor din toate țările, cu nouă victorii în toate domeniile de activitate. . 1 Mai 1949—1 Mai 1950 a fost un an de luptă hotărîtă al clasei muncitoare din țara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, pentru pace, pentru socialism. ► Zilele de sărbătoare ale poporului nostru s’au transformat în uriașe manifestări exprimând voința oamenilor muncii din țara noastră de a apăra pacea. In adunări, conferințe, congrese au fost demascate uneltirile criminale ale imperialiștilor ațâțători la război și ale lacheilor lor, Tito și banda sa de spioni și asasini. Succesele Marei Uniuni Sovietice pe drumul construirii comunismului, drumul necontenitei ridicări pe nivelului de viață al oamenilor a sovietici, au întărit încrederea oamenilor muncii din țara noastră în propriile lor forțe. Succesele frontului păcii, faptul că Uniunea Sovietică posedă secretul armei atomice, succesele oamenilor muncii din China, constituirea Republicii Democrate Germane, au dat un și mai mare avânt luptei pentru pace in țara noastră, luptă care a cuprins mase din ce în ce mai largi de oameni ai muncii și a căpătat forme tot mai organizate prin alegerea Comitetelor de luptă pentru pace. Acțiunea de luptă pentru pace a culminat in luna Aprilie a acestui an prin campania pentru semnarea Apelului Comitetului Permanent al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii pentru interzicerea necondiționată a armei atomice și pentru declararea drept criminal de război a acelui guvern care va folosi primul arma atomică. Până acum peste 4.300.000 de oameni cinstiți, doritori de pace, au semnat acest Apel, acțiunea continuând cu elan sporit în întreaga țară. Anul 1949, primul an de economie planificată în Republica noastră se caracterizează printr-o importantă mărire a producției industriale, prin noui investiții și prin creșterea numerică a clasei muncitoare. Planul de Stat pe 1949 a fost realizat in sectorul industrial In proporție de 108 la sută. Succese importante au fost obținute și în industria de construcții. Astăzi constructorii știu că în fabricile ridicate de ei vor lucra tovarășii lor de muncă pentru bunăstarea întregului popor muncitor. Ei știu că construesc astăzi școli pentru copiii lor, construesc locuințe pentru ei și tovarășii lor de muncă. Succesele realizate în îndeplinirea și depășirea Planului de Stat pe 1949 au dus la o sporire simțitoare a nivelului de trai al oamenilor muncii și au creeat condițiile prielnice pentru a se putea porni la îndeplinirea Planului de Stat pe 1950. Clasa muncitoare din țara noastră și-a manifestat solidaritatea cu lupta oamenilor muncii din întreaga lume pentru pace și socialism, muncind cu avânt pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat. Marile sărbători ale poporului nostru au fost tot atâtea prilejuri pentru a desvolta și mai larg întrecerea socialistă metodă comunistă de construire a socialismului. Anul acesta, în urma chemării la întrecere, lansată în cinstea zilei de 1 Mai de muncitorii, tehnicienii și inginerii de la „Sovrompetrol” Ochiuri-Dâmbovița, întrecerile socialiste se desfășoară sub lozinca: „Nici o întreprindere în afara întrecerii“. Avântul întrecerii a cuprins toate ramurile de producție, realizându-se importante succese în muncă. Unul din obiectivele de frunte ale întrecerii socialiste in întâmpinarea zilei de 1 Mai este îmbunătățirea calității produselor, întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat pe 1949 și a Planului pe primele două trimestre ale anului 1950 a dat la iveală nouă inovatori și raționalizatori, care prin realizările lor au dus la o folosire mai rațională a utilajului, la un randament sporit, la creșterea productivității muncii. Nouă și nouă cadre de specialiști din rândurile muncitorilor au fost ridicate în munci de răspundere. Mii de constructori au urmat școli de calificare ,de diferite grade ridicându-și nivelul profesional și căpătând noui cunoștințe. S-au încheiat sute de contracte cu meșterii constructori prin care aceștia se obligau să învețe meseria de constructor pe unul, doi și chiar trei muncitori necalificați. Succesele oamenilor muncii din țara noastră în îndeplinirea și depășirea Planului de Stat au avut ca urmare ridicarea continuă a nivelului lor de trai. Noul sistem de salarizare. Asigurările Sociale de Stat au deschis oamenilor muncii largi perspective de a-și mări veniturile în raport cu creșterea producției și a productivității muncii. La salariul pe care il primesc cei ce muncesc, trebue adăugat și salariul social, în care se încadrează: plata concediilor, învățământul gratuit de 7 clase, taxe minime, burse, un număr de manuale gratuite pentru fiii celor ce muncesc, trecerea asigurărilor sociale asupra Statului care suportă toate cheltuelile legate de acestea (ajutor de boală, asistență medicală gratuită, etc.). Au dat ființă sute de puncte medicale și dispensare pe șantiere, cantine, creșe, cămine de zi, case de odihnă și sanatorii, înființarea de cluburi muncitorești și biblioteci, organizarea de excursii duminicale,, etc. Suma totală a salariului social pe care l-au primit oamenii muncii în 1949 se ridică la 22 miliarde lei. Constructorii au văzut toate aceste lucruri și de aceea în munca lor au dat dovadă de dragoste înflăcărată față de Patria noastră, față de regimul de democrație populară, care le-a creat condiții de muncă și de viață omenească și perspectiva unui viitor fericit. Succesele clasei muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, sunt strâns legate de întărirea alianței cu țărănimea muncitoare. Cu sprijinul muncitorilor de la orașe, socialismul pătrunde tot mai mult în satele noastre, o(Continuare In pag. 4-a) EDITURA PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN i Pe șantierul Halele Obor muncitorii au obținut importante depășiri ale noilor norme In ziua de 27 Aprilie, pe șantierul Halele Obor al întreprinderii Nr. 1, s’a organizat un schimb de onoare în care muncitorii șantierului și-au luat angajamentul ca, în cinstea lui Mai, să dea o producție record, să dea cele mai mari depășiri ale eonilor norme, să dea cea mai mare productivitate. Din ajun șantierul era în Herbere. S’au ținut ședințe cu grupele sindicale. S’au stabilit, împreună cu tehnicienii și conducerea șantierului, locurile de muncă și obiectivele de atins. Numeroase lozinci mobilizatoare împânzesc șantierul, frumos pavoazat. In ziua schimbului, muncitorii au pornit la lucru cu deosebit elan, vrând să dovedească, prin munca lor, că sunt hotărîți să apere pacea. La prânz, în timpul mesei, apar primele rezultate. La subsol se toarnă beton la cadre. Condițiile de lucru sunt foarte grele. In ajun se turnase un cadru de dimineață de la 7, până seara la ora 19. Astăzi cadrul următor a fost gata turnat la ora 16, echipa tov. Tănase R. Constantin obținând o depășire de normă de 44 la sută. In condițiunile in care s’a lucrat, a fost într’adevăr un record. Un record au obținut echipele de dulgheri Bucovici Iosif și Feher Carol, care cu montat coirajele la cadrele următoare. Ele au atins respectiv 47 la sută și 59 la sută depășiri de norme. Un frumos succes a obținut și echipa tovarășului Gabor Dumitru, dulgher, care lucrând la refacerea șarpantei învelitorii obsține o depășire de 65 la sută, utilizând in acelaș timp numai material recuperat, realizând astfel o economie de circa 7.000 lei. Realizări inimoase au avut echipele de zidari Eftimie Vasile la ancadramentele de la fațadă unde a obținut o depășire de 70 la sută. Echipa tov. Ghiță Petre la aceiași lucrare a obținut o depășire de 44 la sută, echipa Florea Alexandru lucrând la placajul de cărămidă la fațadă, despășește norma cu 72 la sută, în timp ce la aceasș lucrare Florea Marin obține 63 la sută. Rezultate frumoase au obținut și celelalte echipe de pe șantier. In urma eforturilor făcute de muncitorii și tehnicienii șantierului, hala de zarzavat care trebuia predată la data de 1 Mai a fost predată în seara zilei de 27 Aprilie, ziua schimbului de onoare. Echipele care au lucrat la cur Stenia generală intală au făcut și ele eforturi mari contribuind astfel la terminarea lucrării. Astfel au Înțeles muncitorii să întâmpine ieal și să întărească pacea. CONSTANTIN GORNEA Corespondent In pagina lu-a COMUNICAT asupra realizării Planului de Stat pe primul trimestru al anlui 1950 Pe șantierul „Steagul Roșu“ din Brașov Pentru muncitorii de pe șantierul „Steagul Roșu“ al întreprinderii Nr. 5 de Construcții din Brașov, ziua schimbului de onoare a fost un nou prilej de a-și manifesta patriotismul lor înflăcărat, hotărirea lor neclintită de a lupta pentru pace. Hotărîți de a obține cele mai mari realizări în muncitorii de pe acest producție, au lucrat cu mult avânt șantier nând importante depășiri obțicte norme. S’au evidențiat în mod deosebit tovarășii Ion Morlo zidar, Alexandru Barta tencuitor, Ion Călinescu tencuitor, Iosif Balin faianțat, Nicolae Voicu dulgher, Ferdinand Campe izolator, Grigore Cristea, Andrei Ioti și alții. Majoritatea muncitorilor de pe acest șantier, și-au depășit angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai. I Telegrama adresată de I. V. STANN lui Maurice Thorez cu prilejul celei de a 50-a aniversări a zilei de naștere „TOVARĂȘULUI MAURICE THOREZ, Mult stimatic tovarășe Thorez! Permiteți-mi să vă salut și să vă felicit cu prilejul celei de a 50-a aniversări a zilei Dvs. de naștere. Toate popoarele lumii, muncitorii din toate țările, vă cunosc și vă apreciază ca pe conducătorul încercat al comuniștilor Franței, ca pe conducătorul muncitorilor și țăranilor muncitori francezi, ca pe luptătorul curajos pentru consolidarea păcii, pentru victoria democrației și a socialismului în întreaga lume. • Oamenii sovietici, în afară de aceasta, vă cunosc și vă iubesc ca pe prietenul lor și ca pe luptătorul neclintit pentru prietenia și alianța între popoarele Franței și ale Uniunii Sovietice. Vă urez noi succese în munca dvs. pentru binele poporului francez și al oamenilor muncii din întreaga lume Vă strâng cu putere mâna“, . .. ... . I. STALIN TELEGRAMA COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN • ' Mult iubite tovarășe THOREZ. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român Iți trimite cele mai calde felicitări cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la nașterea O-talo. Stând în fruntea Partidului Comunist Francez, D-ta, tovarășe Thorez, călăuzit de măreața învățătură a lui Lenin și Stalin, ți-ai închinat întreaga viață luptei pentru cauza proletariatului, pentru un viitor fericit al Patriei D-talie, pentru democrație și socialism. Astăzi, când forțele negre ale reacțiunii, în frunte cu imperialiștii anglo-americani, calcă în picioare independența altor țări și uneltesc un nou război mondial, oamenii muncii din Franța, sub conducerea Partidului Comunist Francez, luptă pentru a zădărnici planurile războinice ale imperialiștilor. Hotărirea fermă a poporului francez, proclamată de D-ta, de a nu lupta niciodată impotriva Uniunii Sovietice, a fost primită cu entuziasm de oamenii muncii din întreaga lume, întărind voința lor de a lupta pentru pace. Poporul român, care muncește cu elan pentru construirea socialismului, este alături de poporul francez în rândurile marelui front al luptei pentru pace, democrație și independența popoarelor. Iți urăm ani mulți de viață și muncă rodnică în «■ajba măreței cauze a socialismului și a păcii. In numele C.C. al P. M. R., GH. GHEORGHIU-DEJ