Constructorul, noiembrie 1950 (Anul 2, nr. 43-46)

1950-11-06 / nr. 43

TRĂIASCĂ A 33-A ANIVERSARE A MARII REVOLUȚII SOCIALISTE DIN OCTOMBRIE I — NO. 43 LunI 6 NoeMBRIe 1950 7 NOEMBRIE Se împlinesc 33 ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, 33 de ani de glorioasă existență a Uniunii Sovietice, primul stat în care puterea a fost cucerită de muncitori și țărani. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, a fost triumful Partidului Bolșevic, triumful nemuritoarelor învățături ale lui Lenin și Stalin, o grea lovitură dată sistemului capitalist, ajuns la stadiul său cel mai înalt, imperialismul, și intrat pe povârnișul prăbușirii finale. Cu toate svârcolirile și furioase, cu toate crimele pe care le-a săvârșit din 1917, lumea capitalistă nu a reușit să-și revină din această lovitură. Dimpotrivă, tot mai ascuțite au devenit contradicțiile capitalismului, tot mai gravă criza sa generală. Dacă prin triumful Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, 160 de milioane de oameni își cucereau libertatea, alte sute de milioane de proletari din lumea întreagă primeau o puternică îmbărbătare în lupta lor de eliberare, îndemnul de a rupe lanțurile exploatării, de a-și făuri o viață liberă și fericită. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, faptul că ea a creat o putere populară trainică și plină de avânt, un mare stat socialist care a desființat exploatarea omului de către om, a distrus definitiv toate falsele legi pe care le-au proclamat slugarnicii filosofi și economiști vânduți burgheziei. Până în Octombrie 1917, dușmanii proletariatului predicau la toate răspântiile despre viața veșnică a capitalismului, despre imposibilitatea unui stat în care mijloacele de producție să înceteze a mai fi în stăpânirea unei clici parazitare, în care pământul să fie al celor ce-l fac să rodească. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a spulberat toate aceste pălăvrăgeli ale slugilor capitalului. Primul Stat Socialist nu numai că s’a închegat, că și-a întărit temeliile lui și s’a desvoltat în toate domeniile într’un ritm nemaiîntâlnit, dar el a fost capabil să înfrângă toate nemernicile atacuri ale puterilor capitaliste, toate comploturile mârșave puse la cale de acei care ar vrea să țină în loc Istoria. Salvele tunurilor de pe crucișătorul „Aurora“ anunțau acum 33 de ani nu numai că s-a prăbușit guvernul provizoriu al lui Kerenski, nu numai că Pe a șasea parte a lumii se ridicau zorile unei vieți noui și fericite, dar mai anunțau că din acel moment începea sfârșitul capitalismului. Pretutindeni oamenii muncii îșî dădeau seama că singurul mijloc de a răsturna capitalismul este tactica revoluționară a insurecției armate, că singurul mijloc de a păstra puterea și de a construi o orânduire socială superioară, este dictatura proletariatului. Dușmanii clasei muncitoare nu s’au resemnat. Dimpotrivă — așa cum prevăzuse Lenin — ei au pornit la atac cu și mai multă furie. Boicotul economic al trusturilor. izolarea diplomatică, provocările murdare n’au oprit și n’au demobilizat avântul masselor muncitoare din Uniunea Sovietică. Mărețele Planuri Cincinale Staliniste, electrificarea, colectivizarea, s’au înfăptuit cu toată împotrivirea imperialismului, în lupta dârză cu greutățile inerente și cu cele provocate d dușmanul de clasă. Intr’un ritm cu totul nou și imposibil de atins în regim capitalist s’a desvoltat și transformat economia acestei uriașe țări. a Fiecare nouă victorie a Uniunii Sovietice însemnat o grea lovitură dată imperialismului și în acelaș timp un îndemn în luptă pentru sutele de milioane de asupriți din lumea capitalistă. Cu toate opreliștile puse de regimurile burgheze, cu toată teroarea, lumina nouii Revoluții Socialiste s-a revărsat asupra întregii lumi. Pe calea Marii Revoluții Socialiste a luat naștere în Asia puternica mișcare anti-imperialstă. Ea a trezit la viață popoarele înrobite de trusturile străine și oprimate de feudalitatea băștinașe. Pe drept cuvânt marele popor chinez, socotește ziua de 7 Noembrie, ca piatra de temelie a libertății pe care a cucerit-o. Deopotrivă de recunoscătoare Marelui Octombrie, sunt astăzi toate popoarele țărilor de democrație populară. Fără glorioasa existență a Uniunii Sovietice, n’ar fi fost posibilă sdrobirea imperialismului fascist german și n’ar fi fost posibilă eliberarea atâtor popoare cotropite. Fără Uniunea Sovietică, fără glorioasa ei armată eliberatoare, fără ajutorul ei economic, politic și moral, popoarele țărilor de democrație populară n’ar fi putut păși pe drumul socialismului, pe drumul bunăstării, al independenței și suveranității naționale. Dar amatorii de agresiune, nu lipsesc nici astăzi. Imperialismul nu șovăc să recurgă la crimele cele mai odioase pentru a încerca să ocolească prăbușirea lui sau măcar să-și prelungească agonia. P’oporul sovietic însă, care și-a dovedit eroismul atât pe fronturile de luptă, cât și pe cele nu mai puțin glorioase ale construirii socialismului nu se va lăsa nicicând intimidat de amenințările haitei imperialiste. Mai mult decât paznicul propriei sale păci și libertăți, poporul sovietic este astăzi straja și chezășia păcii și libertății popoarelor din lumea întreagă. Printre popoarele lumii care sărbătoresc astăzi ziua Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, ca cea mai mare sărbătoare a propriei lor vieți libere, este și poporul nostru. Existenței ei glorioase, sacrificiilor pe care le-a făcut eroicul ei popor, ajutorului frățesc pe care ni-l dă în orice clipă, îi datorăm libertatea noastră, viața noastră cea nouă, putința de a merge spre un viitor fericit de pace și bunăstare. Uniunea Sovietică nu s’a mulțumit numai să ne dea libertatea, dar ne-a dat și sprijinul necesar ca să ne putem păstra această libertate. Ajutorul economic frățesc al poporului sovietic ne-a dat posibilitatea să refacem economia noastră națională din haosul adus de război. Mulțumită acestui ajutor generos noi n’am căzut ca alte țări în cursa Planurilor de subjugare ale imperialismului Ajutorul Uniunii Sovietice, puterea cuvântului ei, au oprit pe imperialiștii americano-englezi să ne impună jugul amestecului lor în afacerile interne ale țării noastre. Alianța pe care o avem cu marea Țară a Socialismului, bunele relații de prietenie cu toate celelalte popoare ale țărilor de democrație populară, au dat Patriei noastre o poziție internațională așa cum nu a cunoscut niciodată în trecut. De o hotărîtoare importanță a fost pentru poporul nostru muncitor experiența politică sovietică. Folosind din plin experiența bogată a Partidului lui Lenin și Stalin, Partidul nostru a putut conduce clasa muncitoare din țara noastră din victorie în victorie. Lupta poporului nostru muncitor a repurtat, mulțumită minunatei experiențe bolșevice, succese de care poate fi pe drept cuvânt mândru. Succesul primului nostru Plan de Stat îndeplinit cu 103 la sută, desfășurarea victorioasă a planului pe anul acesta, perspectivele Planului Cincinal și ale Planului de Electrificare a țării ar fi fost imposibile fără ajutorul sovietic, fără folosirea experienței mărețelor Planuri Cincinale Staliniste. In aceste condițiuni este ușor de înțeles pentru ce oamenii muncii din țara noastră au Întâmpinat cu atât avânt ziua de 7 Noembrie. Recunoștința și dragostea noastră față de poporul sovietic, față de Marele Stalin sunt adânc înrădăcinate in sufletul poporului nostru muncitor. Fiecare succes pe care îl obținem, fiecare drept de care ne bucurăm, fiecare gând al nostru de viitor se leagă strâns de prietenia și sprijinul Uniunii Sovietice, puterea invincibilă născută acum 33 ani. Muncitorii și tehnicienii constructori, alături de toți ceilalți oameni ai muncii știu ce datorează ajutorului și experienței sovietice. Ajutorul sovietic care a pus în picioare economia noastră națională, care ne-a dat putința să construim astăzi mai mult decât și-ar fi putut cineva închipui in timpul burghezo-moșierimii, înseamnărea pâinii a zeci de mii de muncitori asiguraconstructori. Dar viața de astăzi a muncitorilor constructori nu mai este aceea de altădată. Șantierele și fabricile noastre nu mai sunt ocnele de altădată, unde muncitorul își lăsa de timpuriu viața pentru un salariu de batjocură. Activitatea întreprinderilor „Sovromconstrucție“ a fost pentru întreaga noastră ramură un prețios exemplu de gospodărire socialistă, de organizare și grijă față de om. Pretutindeni, in fabrici și pe șantierele noastre, muncitorii constructori trăesc o viață nouă, au în fața lor posibilitatea de a-și ridica calificarea, de a câștiga un salariu mai bun prin aplicarea metodelor de înaltă productivitate. Muncitorii constructori din țara noastră au cunoscut din plin foloasele aplicării bogatei experiențe tehnice sovietice. Metodele stahanoviștilor sovietici sunt aplicate în țara noastră de mii de muncitori constructori și sectorul construcțiilor a înregistrat prin extinderea acestor metode de muncă succese importante. Să ne amintim numai că Planul de Stat n’ar fi putut fi realizat în sectorul nostru dacă nu s’ar fi extins metoda de zidărie a stahanovistului sovietic Orlov. Câte minunate lucruri n’am învățat noi din experiența oamenilor sovietici! Cofrajele demontabile, întrebuințarea conteinerelor și in general a micii mecanizări a șantierelor, brigăzile de economii, sunt numai câteva din învățăturile pe care le-am luat din experiența sovietică. Noi nu am trebuit — așa cum se spunea înainte — „să furăm meseria“. Noi am primit și primim ajutorul neprecupețit al tehnicienilor și muncitorilor sovietici dornici de a ne ajuta să mergem cât mai repede pe gloriosul drum deschis de Marea Revoluție. Noi am avut în mijlocul nostru pe constructorul Coroliov și am putut vedea cu câtă frățească dragoste, cu câtă sinceră bucurie, a răspuns el întrebărilor noastre, cum s’a străduit să ne facă înțeles meșteșugul său. De o mare importanță in ramura noastră a fost și utilajul pe care ni l-au dat oamenii sovietici. Escavatoarele uriașe, betonierele și toate celelalte unelte perfecționate pe care Uniunea Sovietică ni le-a pus la dispoziție au dat o puternică contribuție la îndeplinirea sarcinilor pe care le avem. Tehnicienii noștri au beneficiat și ei de tehnica sovietică, ridicându-și calificarea lor profesională. Privind nenumăratele dovezi de prietenie frățească pe care muncitorii constructori leau putut aprecia în munca lor de fiecare zi, este ușor de înțeles bucuria cu care sărbătorim astăzi ziua de 7 Noembrie. Este ușor de înțeles deasemeni, pentru reîntâmpinarea acestei sărbători care a încheiat Luna Prieteniei Româno-Sovietice, a stârnit in fabricile și pe șantierele noastre un puternic avânt în întrecerea socialistă. Pe șantierul „Casa Scânteii“ echipa de dulgheri lui Covaci Gheza a reușit să depășească planul lucrărilor de cofragii cu peste 90 la sută. Tot acolo echipa de betoniști a lui Propst Ștefan a înregistrat o depășire de normă de 116 la sută, iar echipa de dulgheri a lui Veleai Albert o depășire de 175 la sută! Importante economii de materiale au făcut zeci de echipe de pe șantierele 1017, C.S.P. și 1066 Halele Obor ale întreprinderii de construcții Nr. 1 București, sau ale întreprinderii No. 11 Reșița. Rezultate deosebit de bune a dat întrecerea pe profesiuni organizată în fabricile noastre de ciment. Cucătorul Andrei Imre, morarii Bruss Mihai și Nagy Iosif de la „Temelia“-Orașul Stalin, arzătorii Neagu Ion și Gheorghe Udroiu de la Fieni sau Fazakaș Ion și Faur Simion de la Turda au obținut succese importante în ajunul marii sărbători. Exemplul lor trebue să însuflețească pe toți oamenii muncii din construcții. Ziua de 7 Noembrie, nu este numai o zi de sărbătoare. Ea trebue să fie o zi a trecerii în revistă a slăbiciunilor și succeselor noastre, un punct de plecare spre noui victorii în munca pentru pace și socialism. Muncitorii și tehnicienii constructori au în fața lor sarcini deosebit de importante, de a căror îndeplinire depinde realizarea la timp a Planului de Stat pe anul acesta, începerea Cincinalului fără datorii sau rămășițe ale vechiului plan. Să folosim puținele săptămâni care ne mai rămân până la sfârșitul anului pentru a face din acest trimestru, un trimestru al victoriei noastre. Să avem mereu înaintea noastră exemplul oamenilor sovietici. Drumul pe care ei l-au parcurs în acești 33 de ani n’a fost ușor de străbătut. Mari greutăți au stat în calea lor mult mai mari decât cele pe care le-am putea întâlni noi. Conduși de Partidul lui Lenin și Stalin, înflăcărați de dragostea lor de Patrie, de devotamentul lor față de cauza revoluționară a clasei muncitoare ei au biruit greutățile și au sdrobit dușmanii. Sub conducerea Partidului nostru, uniți în sindicatele noastre, să dovedim, prin avântul muncii noastre, că suntem demni de sacrificiul celor cărora le datorăm libertatea și viața cea nouă! Să mergem curajoși și hotărâți înainte pe drumul pe care Marea Revoluție Socialistă din Octombrie l-a deschis acum 33 de ani omenirii muncitoare! Să fim luptători de frunte ai cauzei păcii și libertății popoarelor, cauza invincibilei Uniuni Sovietice, cauza Marelui Stalin! Planul de electrificare - imbold pentru nouă succese în munca colectivului de pe șantierul Centralei hidroelectrice Moroeni-Răteiu |---------------------------■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ [UNK] | ~ întreaga regiune Moroeni-Räteiu, este un fost șantier. Aici se va ridica o uzină hidroelectrică puternică, care va furniza energie electrică industriei, satelor și orașelor din Valea Prahovei, București și Orașul Stalin. Lucrările începute anul trecut de către un colectiv de ingineri, tehnicieni și muncitori de la întreprinderea Sovromconstrucție No. 1, sunt acum în toi. Apele râului Ialomița, Bratei, Raciu și Răteiu nu se vor mai irosi fără folos. Ele vor fi captate și folosite la punerea în mișcare a marilor turbine, ce multă dragoste depun muncitorii și tehnicienii de pe acest șantier în munca lor. Ei folosesc din plin experiența și metodele avansate de muncă, căpătate de la tovarășii constructori al puternicelor uzine hidroelectrice din Uniunea Sovietică. Metodele de muncă sovietice le sunt de mare ajutor, întrecerea socialistă pe acest șantier a devenit o metodă permanentă de muncă. Din totalul muncitorilor și tehnicienilor 90 la sută se află în întrecere, fapt care a făcut ca întreg șantierul Moroeni-Răteiu să lucreze dela 1 Septembrie în contul anului 1951. Sunt mândri de acest lucru, constructorii uzinei hidroelectrice. Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, asupra Planului de electrificare a țării noastre a fost primit cu multă bucurie de muncitorii și tehnicienii șantierelor Moroeni. Tov. Ion Sână, fruntaș în producție, de la punctul Baciu, a citit cu atenție acest plan grandios de electrificare a țării noastre care va aduce prosperitate și mult belșug. — „In ședința noastră de secție, spune tovarășul Ion Sană, am prelucrat raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu Dej. Acest plan de electrificare a țării va permite întărirea industriei noastre grele și va crea posibilitatea desvoltării din ce în ce mai mult a industriei de tot felul. Noui uzine, fabrici, se vor înălța pretutindeni și vor pune în slujba poporului muncitor imensele bogății naturale. Regimurile burghezo-moșierești, în goana lor după câștiguri nu învesteau capital pentru captarea apelor, care se iroseau fără nici un folos. Iar satele noastre erau ținute în întuneric. Prin captarea apelor, numeroase terenuri ce erau inundate vor fi redate producției. Prin acest plan de electrificare numeroase regiuni vor fi chemate la viață — planul de electrificare a țării noastre este un plan al Păcii și al desvoltării pașnice. Aceasta este încă o lovitură dată imperialiștilor ațâțători la un nou război”. Tov. Vass Carol, miner, decorat cu ce se vor construi. ■ Win barajele care se vor mai putea să inunde și să distrugă tere schimba cu timpul prin regularizarea ace a țării își vor schimba și ele înfățișarea acestei regiuni au trăit foarte, greu. Cea creșterea vitelor și cu agricultura care Prin deschiderea acestor mari constea mai mare parte din locuitori lu Foarte mulți muncitori din aceste locuri halta Muncii, lucrează cu mult elan. Echipa tovarășului Vass Carol, la galeria inferioară, a avut o depășire de 100 la sută. Continuu ea obține noui depășiri de norme. — „Eu am muncit din greu, spune tovarășul Vass, pe timpul capitaliștilor la uzina Dobrești. Munceam din noapte în noapte pentru un salar de mizerie. Noi minerii, de pe acest șantier de la 1 Iulie lucrăm în contul anului 1951. Eforturile noastre se vor înzeci pentru a termina înainte de termen această hidrocentrală. Pe aici, ne arată tov. Vals cu multă • face, torentele apelor Ialomiței nu vor , nurile din apropieri Și clima se va stor torente. Iar satele din această parte căpătând mai multă viață. Locuitorii amai mare parte dintre ei se ocupau cu nu producea mai nimic, trucul, regiunea a început să înflorească, crează pe șantierele uzinei hidroelectrice, s’au calificat învățând o meserie, satisfacție, vor coborî apele furioase ale Ialomiței, care vor aduce lumină numeroaselor sate, care erau până acum ținute în întuneric”. Aceste cuvinte simple ale tovarășului Vass vor căpăta viață. Tovarășul Vass, care este șef miner lucrează alături de echipa sa cu multă dragoste. Până acum el a calificat 7 muncitori din regiunea Moroenilor. Tovarășa Zamfir Aneta în etate de 20 ani e din părțile acestea. Până la deschiderea șantierului o ducea greu. Acum lucrează împreună cu sora sa pe șantier unde câștigă destul de bine. In curând ele se vor califica. Pentru munca depusă pe șantier, tovarășa Zamfir a fost răsplătită cu Medalia Muncii. Și colectivul de tehnicieni a citit cu atenție și bucurie raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. — „Planul de electrificare, spune tovarășul subinginer Tamaș Horațiu, este pentru noi un nou imbold în muncă. Dacă până acum am reușit să depășim planul, lucrând în contul anului 1951, în viitor noi vom munci mai bine, mai cu elan și cu mai multă energie. Vom pune toate cunoștințele noastre în slujba Patriei noastre dragi, pentru ridicarea de noui cadre tehnice pe șantier, care împreună cu noi să îndeplinească și să depășească planul de electrificare al țării, plan care va aduce lumină, cultură și bună stare în cele mai depărtate colțuri ale Patriei”. Așa au primit muncitorii și tehnicienii șantierelor uzinei hidroelectrice Moroeni Planul de electrificare al țării noastre. C. PANCIU ! Pe șantierul Moroeni, activitatea crește neîncetat. I Revoluția din Octombrie a deschis drumul spre fericire oamenilor muncii din lumea întreagă Lucrez pe Șantierul Tineretului ca zidar de categoria 3-a. Când am venit pe acest șantier amil acesta In luna Mai, eram simplă muncitoare necalificată. In urma îndemnului Organizației U.T.M., am intrat în școala de calificare devenind, cu sprijinul meșterilor și tehnicienilor de pe șantier, dupăt două luni de școală, zidar calificat de categoria 3-a. Pentru a-mi arăta recunoștința față de ajutorul ce mi s’a dat și conștientă de rolul nostru, al oamenilor muncii, > tn lupta pentru construirea socialismului, am căutat să muncesc din ce în ce , mai mult și mai bine. Datorită strădaniilor mele am fost evidențiată și mi s’a făcut cinstea de a fi propusă să fac parte din echipa de onoare ce a lucrat cu zidarul stahanovist sovietic V. V. Coroliov. In momentul de față întreaga noastră țară se pregătește pentru a sărbători aniversarea Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, revoluție care a deschis drumul spre fericire oamenilor muncii din lumea întreagă. Noi, oamenii muncii din Republica Populară Română sărbătorim această măreață zi cu toată dragostea și cu toată recunoștința, pentru că știm că dacă n’ar fi fost această Revoluție, am fi trăit și noi în acelaș întuneric și în aceleași greutăți în care trăia înainte clasa muncitoare. Dacă n’ar fi fost această Revoluție nu ne-am fi putut bucura de roadele marelui ajutor pe care ni-l dă în permanență Uniunea Sovietică și marele prieten al țării noastre, tovarășul Stalin. Sunt conștientă că învățând și aplicând înaintatele metode sovietice, lucrând așa cum ne-a învățat tovarășul Coroliov voi deveni un factor și mai activ în lupta pentru pace, pentru construirea socialismului în țara noastră. * Nouă nu ne este frică de amenințările războinice ale imperialiștilor, pentru că luptăm încadrați în uriașul front al partizanilor păcii în frunte cu Uniunea Sovietică, condusă de genialul învățător al oamenilor muncii, Iosif Vissarionovici Stalin. ECATERINA MOHORA muncitoare zidar pe Șantierul Tineretului '•yrr-