Constructorul, decembrie 1950 (Anul 2, nr. 47-51)

1950-12-03 / nr. 47

Qmäiuän Uii2 Minunata noastră clasă muncitoare, condusă de Partid, a dovedit că poate construi fără burghezie, împotriva burgheziei și mai bine decât burghezia Pe tot cuprinsul țării, Comitetele s'a clădit o baie populară la noi- Provizorii au depus o muncă rodnești și s'au renovat stabilimentele nncă, dovedind însemnătatea pe balneare din stațiunile balneo-cli» care o are în opera de construire a matice Sărata, Moinești și Târgusocialismului atragerea masselor Ocna, largi ale poporului muncitor la con Grija pentru buna circulație și ducerea treburilor obștești.____ pentru transporturi s'a concretizat In ziua alegerilor pentru Sfaturile Populare, poporul muncitor din țara noastră iși îndreaptă cu recunoștință gândul spre Partid și Guvern, care creează o viață din ce în ce mai fericită și mai îmbelșugată tuturor oamenilor muncii. Venitul național, care se repartizează pentru acumulările socialiste, pentru nevoile obștești și pentru cheltuelile individuale ale cetățenilor, a crescut cu 25 la sută în 1949 față de 1948, cu încă 25 la sută in 1950 față de 1949. Salariul social al muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor va însuma în acest an 87 miliarde lei cheltuiți pentru acțiuni social-culturale. Condițiile de trai au fost îmbunătățite prin organizarea aprovizionării, prin construirea a mii de locuințe muncitorești, lucrări edilitare, construcții de interes general In cadrul primului Plan Cincinal, Partidul și Guvernul, sprijinindu-se pe zecile de mii de deputați ce vor fi aleși în Sfaturile Populare, își vor putea duce cu și mai mult temei politica de ridicare continuă a nivelului cultural și material de viață al celor ce muncesc. In țara noastră,de pe acum șomajul nu mai construe umbră amenințătoare. Nevoile Planului de cinci ani vor face ca numărul muncitoriolor, tehnicienilor, funcționar lor să crească până la sfârșitul lui 1955 cu aproximativ 40 la sută. Milioanele de oameni ai muncii se vor bucura de un nivel de trai cu 80 la sută mai ridicat decât în prezent. Aprovizionarea populației va fi organizată și lărgită încă mai mult. Cultura va pătrunde adânc în masse prin lichidarea analfabetismului, prin mărirea numărului elevilor și studenților, prin ridicarea unor rase de cultură. Nivelul sănătății publice va cunoaște o simțitoare creștere. Țărănimii muncitoare i se vor deschide noui căi pentru o viață înstărită și luminată In aceste realizări, Sfaturile Populare vor avea un rol deosebit de important. In sarcina lor cade satisfacerea intereselor populației locale. Ele vor utiliza cei peste 30 miliarde lei ce vor fi cheltuiți în 1951- 1955 pentru lucrări cu caracter comunal (apă, transporturi, canalzări, aducere de gaz metan, etc.), ele vor lua măsuri pentru ridicarea a noui locuințe pentru oamenii muncii. Constructorii vor trebui să sprijine pe larg activatea Sfaturilor Populare în cadrul Planului Cacinal. Ei sunt cei ce vor înălța zidurile Teatrului Național ale Operei de Stat din București, ale studiourilor cinematografice de la Buftea, aleși noilor posturi de radio, cămine culturale, stadioane sportive, spitale, policlinici, cămine, case de naștere, școli, institute de cercetări științifice. Ei sunt cei ce vor ridica, pentru muncitorime, locuințe și camere întregi. Pentru îmbunătățirea traiului celor ce muncesc, pentru bunăstare, pentru înflorirea orașelor și satelor Republicii noastre, pentru desvoltarea culturii, constructori votat candidații Frontului Democrației Populare Izare, la care au absolvit cursurile peste 10 000 neștiutori de carte. Numărul căminelor culturale existente în momentul de față în întreaga regiune este de 375. Din acestea, multe funcționează în clădiri proprii, construite prin muncă voluntară de țăranii muncitori. In 15 comune se lucrează acum la construirea clădirilor unde vor funcționa în curând noi cămine culturale. Cetățenii din orașele și satele regiunii Hunedoara își vor da cu bucurie votul lor pentru candidații Frontului Democrației Populare, știind că astfel vor vota pentru înflorirea regiunii lor, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor muncitor. Răspunzând chemării Comitetului Provizoriu al Orașului Stalin lansată sub lozinca: „Pentru înflorirea orașelor noastre“, Comitetul Provizoriu al orașului Târgu-Mureș și-a înscris în planul de lucru până la 3 Decembrie în afară de lucrările de înfrumusețare a orașului și o serie întreagă de alte lucrări edilitare și economice. Parte din angajamente sunt sarcini de plan pe acest an, sarcini ce vor fi duse la îndeplinire până la 3 Decembrie, iar altă parte, lucrări noi, depășiri. Toate însă, în aceeași măsură, au constituit o preocupare de seamă a Comitetului Provizoriu orășenesc. Bunăoară, un prim obiectiv înscris în răspunsul adresat Comitetului Provizoriu al Orașului Stalin, a fost îmbunătățirea căilor de comunicație în oraș și în special în cartierele muncitorești și terminarea lucrărilor de construcție. Au fost terminate până la 21 Noembrie, în proporție de 90 la sută, construcțiile barajului de peste Mureș cu toate instalațiile electrice și mecanice ca și construcția sălii de mașini a motorului Diesel de 300 H.P., a fost amenajată în proporție de 75 la sută sala de gimnastică a liceului de fete Nr. 2 și au fost pe jumătate terminate reparațiile a 30 case naționalizate. De la instalarea Comitetelor Provizorii și până în prezent, în regiunea Hunedoara s-au executat lucrări edilitare în valoare de peste 200 milioane lei. Numai punerea în funcțiune a băilor populare de la Brad și construirea halei de alimente de la Petroșani, însumează 30 milioane lei. O realizare de seamă o constitue electrificarea comunelor Ilia și Hasdeu, care, la fel cu alte mii de comune, fuseseră lăsate în părăsire de regimul burghezo-moșieresc. Resursele locale au fost folosite pe scară largă. Numai în ultimul timp, Comitetele Provizorii din regiunea Bacău au amenajat și dat spre folosință în diverse comune, o fabrică de cherestea, o fabrică de var, o fabrică de vată de croitorie, patru ateliere de reparații mecanice și de cântare, un atelier de oale, trei gatere, două darace, etc. Totodată, s'au construit și reparat 29 școli, s’au terminat lucrările de amenajare a trei localuri administrative, prin construirea și repararea a numeroase drumuri. S'au executat, în acest domeniu, numai în ultimele luni, lucrări în valoare de 10 milioane lei. Regiunea Iași, care în trecut a fost una dintre cele mai oropsite din țară, își schimbă pe zi ce trece înfățișarea. în ultimii doi ani, standardul de viață al oamenilor muncii a crescut mult. In vederea îmbunătățirii condițiilor de viață ale muncitorilor, s'au construit numeroase locuințe pe străzile Lăcescu, Păcurari, 23 August, Karl Marx, etc. In locul drumurilor vechi, desfundate, s'au făcut noi căi de comunicație- Peste 350 km. drumuri comunale și raionale au fost refăcute radical, construindu-se zeci de poduri noui. Grija de a asigura copiilor oamenilor muncii condiții optime de învățătură a preocupat îndeaproape pe membrii Comitetelor Provizorii. Astăzi, în regiunea Hunedoara, funcționează 74 unități preșcolare (8 cămine de zi și 66 grădinițe de copii), 415 școli elementare cu patru clase și 58 școli cu șapte clase, precum și 17 școli medii-In vederea lichidării analfabetismului, în regiunea Hunedoara au funcționat 537 centre de alfabeti, altă problemă pe care a rezolvat-o cu succes Comitetul Provizoriu al Orașului Târgu-Mureș în cadrul angajamentelor luate, a fost aceea a lucrărilor de electricitate, apă, gaz, salubritate și transport în comun. Depășind cadrul angajamentelor luate, Comitetul Provizoriu al orașului Târgu-Mureș a mai înregistrat și alte succese cum ar fi bunăoară repararea podului de peste Mureș, plantarea a 1400 puieți, amenajarea unui frumos parc in Piața Republicii și altele. Zi de zi, orașul devine din ce în ce mai frumos, mai atrăgător, îmbrăcând haină de sărbătoare in cinstea alegerilor- Zi de zi, oamenii muncii din Târgu-Mureș se străduiesc să adauge mereu alte succese la cele de până acum. Pe lângă lucrările de ordin edilitar, Comitetul Provizoriu al orașului Târgu-Mureș și-a luat, în cinstea alegerilor, și o seamă de angajamente de ordin economic, privind mai ales folosirea deșeurilor și materialelor locale în fabricile și întreprinderile noi înființate și îndeplinirea până la 3 Decembrie a planului anual de producție la celelalte întreprinderi economice pendinte de Comitetul Provizoriu Orășenesc. Așa au fost terminate și puse în funcțiune până în prezent fabricile de jucării, de nasturi, de hârtie foto-sensibilă, de sticlă și, în proporție de 50 °/C, fabrica de săpun care va folosi rezidurile de la presa de ulei a întreprinderilor Comunale. Votând pe candidații Frontului Democrației Populare, oamenii muncii din țara noastră sunt siguri că noile organe locale ale puterii Sfatului celor ce muncesc — Sfaturile Populare— conduse de Partid, vor da o contribuție din ce în ce mai însemnată operei de construire socialismului în scumpa noastră Paatrie, Republica Populară Română. Una din frumoasele clădiri ale orașului Iași: Spitalul dr. C I. Parhon. Tot mai multe sunt șantierele din țara noastră. Macheta centrului poligrafic „Casa Scânteii”. Cresc mereu zidurile uriașului centru poligrafic „Casa Scânteii”. Cartierul muncitoresc Ferentari din Capitală. Se construesc șosele moderne, asfaltate. Unul din blocurile Orașului Muncitoresc Hunedoara. Hoardele fasciste au distrus o bună parte din orașul Iași. Iată cum arăta Piața Republicii după alungarea hitleriștilor și iată cum arată astăzi: Clidirea Centrului Școlar Profesional din București. Aci vor învăța cadrele necesare uriașelor construcții ale Planului Cincinal.