Constructorul, aprilie 1951 (Anul 3, nr. 64-67)

1951-04-02 / nr. 64

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITIVA f dm ai Mimiim constRuCUingR și Munimii mmm de salariați Din mininim de construcii Anul III — No. 644 PAGINI 4 LEI Luni 2 Aprilie 1951 Pentru cât mai mari economii , peste plan ." Cu deosebit avânt au pornit oamenii muncii din țara noastră bătălia întrecerii socialiste în cinstea împlinirii a 30 de ani de la înființarea Partidului. In sute de întreprinderi adunările oamenilor muncii răspund chemării lansate de întreprinderile fruntașe, Sovrommetal Reșița și Steagul Roșu din Orașul Stalin, în vederea îndeplinirii planului anual înainte de termen și pentru realizarea de economii peste plan. Din angajamentele întreprinderilor nu lipsește lupta pentru economii. Angajamentul Combinatului Sovrommetal Reșița de a realiza economii în valoare totală de 25 de milioane lei prin mobilizarea resurselor interne a dat un puternic imbold luptei pentru economii cât mai mari. Pretutindeni oamenii muncii dovedesc prin fapte că ei înțeleg că această luptă este o datorie patriotică, o contribuție esențială la cauza înfloririi socialiste a Patriei, la cauza măreață, a păcii. Pornind lupta pentru cât mai mari economii peste plan, oamenii muncii din țara noastră au în fața lor exemplul minunat al oamenilor sovietici, care răspunzând inițiativei întreprinderilor din Moscova au realizat în 1948 economii în valoare de 6 miliarde ruble. Experiența primilor doi ani de economie planificată ne învață că astfel de posibilități există și în țara noastră. Realizările fruntașilor în muncă, inițiativele care au luat naștere in cadrul întrecerii socialiste, ne arată că și în întreprinderile noastre există mari rezerve interne, posibilități de a economisi sume considerabile. Fabrica de ciment iia“-Orașul Stalin a realizat „Temeanul trecut economic în valoare totală de 27.600.000 lei, iar fabrica de cărămizi și țiglă „Ceramica“.Jimbolia a obținut în numai 8 luni ale anului trecut economii în valoare de 2.787.101 lei. Există desigur în întreprinderile de construcții mari posibilități de a obține economii peste plan. Dar pentru aceasta este necesar, în primul rând, ca întreprinderile să desvolte și să întărească gospodărirea chibzuită. Aceasta înseamnă organizarea întreprinderii sau șantierului în așa fel încât să se asigure creșterea necontenită a producției și productivității muncii, micșorarea sistematică a cheltuelilor de producție și obținerea de acumulări peste plan. Spiritul gospodăririi chibzuite cere o luptă necruțătoare împotriva risipei, un control riguros asupra consumului de materie primă, îngrijirea utilajului, buna organizare a muncii, aplicarea și extinderea metodelor stahanoviste. Gospodărirea chibzuită este dovada însușirii unei noi atitudini față de muncă și față de bunurile care aparțin întregului popor. Gospodărirea chibzuită este o trăsătură caracteristică a economiei socialiste. Ea este de neconceput sub regimul capitalist, unde domnește anarhia în producție, haosul și risipa pe care patronii o făceau fără nicio grijă, fiindcă știau că o pot recupera însuțit prin exploatarea nemiloasă a proletariatului. O condiție esențială a gospodăririi socialiste este evidența și controlul care înlătură risipa și fac să sporească avutul obștesc. Iată, de pildă, Șantierul Tineretului din București, care a fost criticat pentru lipsa evidenței economiilor, și-a îndreptat munca în această direcție și acum pe șantier nu se mai face risipă de materiale ca înainte. O mare răspundere în această direcție apasă asupra organelor de conducere administrative și tehnice. Conducătorii întreprinderilor șantierelor noastre trebue să-și înși sușească temeinic tehnica, să cunoască amănunțit întreg procesul de producție, rezervele interne existente ce pot fi mobilizate pentru obținerea de economii. Sunt cunoscute astăzi, de către toți oamenii muncii, elementele care duc la creșterea productivității muncii. Desvoltarea întrecerii socialiste, introducerea tehnicei înaintate, întărirea disciplinei în muncă, buna tehnologie, organizarea procesului ridicarea calificării muncitorilor și tehnicienilor, inițiativa creatoare a celor ce muncesc, — iată care sunt factorii de bază ai creșterii productivității muncii și reducerii prețului de cost. Experiența primilor doi ani de economie planificată este grăitoare în această privință. Avântul întrecerii socialiste a asigurat anul trecut creștere de 10,4 la sută a productiovității muncii în sectorul construcțiilor și de 7 la sută în producția de cărămizi. Aplicarea metodelor stahanoviste sovietice constitue o condiție esențială a creșterii productivității muncii. Prin aplicarea metodelor sovietice de muncă, prin folosirea uneltelo stahanoviste, și introducerea micii mecanizări pe șantierul „Casa Scânteii“ productivitatea pe cap de muncitor a crescut numai în luna Decembrie 1950, față de trimestrul III al anului trecut, cu 52 la suită. Pe șantierele întreprinderii Nr. 1 SovromeonsiTucție, productivitatea muncii a fost sporită peste sarcinile de plan pe 1950, cu 21 la sută, datorita extinderii metodelor sovietice de zidărie, datorită folosirii conteinerelor și uneltelor stafianoviste, datorită turnării betonului cu bunkere, etc. Un alt factor de seamă al creșterii productivității muncii îl constitue noile norme tehnice. Muncitorii fruntași ai întreprinderilor noastre au arătat că aceste norme revizuite pe baze științifice pot fi depâșite, nu printr’un vas, mare efort fizic, ci printr’o mai bună organizare a muncii. Tovarășul Allmășanu Ion, de la fabrica de cărămizi Ghiriș- Arieș, și-a organizat în așa fel munca echipei de la presa de pastă, încât acum depășește norma nouă cu 17—20 la sută. Acelaș lucru l-a făcut minerul Spătaru Manole care depășește regulat normele noi cu echipa sa de la cariera fabricii de ciment Fieni. Organizarea mai bună a procesului de producție, eliminarea timpilor morți asigură fiecărui muncitor putința de a depăși noile norme, de a-și îndeplini datoria patriotică de a spori productivitatea muncii și în acelaș timp de a realiza o creștere a veniturilor sale proprii. Foarte grăitor este exemplul arzătorului Fazekaș Ion de la fabrica de ciment Turda, care, de când pus toată priceperea sa la contriabuție, câștigând astfel pe profesiuni, și-a dublat întrecerea salariul, încasând 21.000 lei în luna Octombrie 1950. Această preocupare pentru buna desfășurare a procesului de producție, trebue să existe și în munca conducerilor administrative și tehnice. Este de cea mai mare importanță atât pe șantierele noastre, dar mai ales în sectorul materialelor să se lichideze sistemul păgubitor și obositor de a face sa lâncezească munca la începutul lunii și de a da „asalturi“ disperate de abea la sfârșitul ei, cum se întâmplă încă în multe din fabricile noastre de ciment. Astfel de „asalturi“ pot fi cu ușurință Îndepărtate dacă se introduce în întreprinderi graficul de producție, care asigură programarea și urmărirea producției prin diagrame. Mai buna organizare a muncii, în vederea creșterii productivității muncii și scăderii prețului de cost, nu este însă numai o problemă a conducerii administrative, ci a fiecărui om al muncii, care trebue să știe că de aceasta depinde în mare măsură bunăstarea întregului popor muncitor. Exemplul oamenilor sovietici, în această direcție, ne arată limpede cât de valoroasă este inițiativa oamenilor muncii. Este însă de neconceput creșterea productivității muncii, reducerea prețului de cost, fără întărirea disciplinei socialiste a muncii, disciplină care trebue să izvorască din patriotismul oamenilor muncii, din voința lor de a contribui la sporirea capacității de apărare a Fatiiei, din hotărîrea lor de a zădărnici uneltirile războinice ale imperialismului și slugilor sale. Folosirea complectă și temeinică a celor opt ore de muncă trebue să fie o preocupare de căpetenie în toate întreprinderile noastre. Câte mii de ore de muncă nu se pierd pe șantierele noastre prin minutele risipite fără rost la începerea lucrului și mai apoi prin căutarea diverselor scule sau materiale la magazie, sau prin drumuri inutile ? Câte economii nu s’ar putea realiza în fabricile noastre de ciment, dacă s’ar evita pierderile cauzate de mersul în gol al mașinilor, de lipsa controlului în ce privește consumul carburanților ? Cât de mari economii se pot realiza pe șantierele noastre numai prin introducerea și extinderea micii mecanizări, care cere investiții minime, dar în acelaș timp economisește timp, materiale și efort fizic ? Un important capitol este mai buna folosire a materiilor prime și a materialelor. Mai sunt încă în ramura construcțiilor destule șantiere unde lupta împotriva risipei nu este la loc de cinste, destule fabrici unde nu se ține seama de justa folosire a combustibilului și luminei electrice. Introducerea consumurilor specifice normate, dă putință fiecărui muncitor să lupte cu succes pentru economisirea materiilor prime și carburanților. O experiență prețioasă în lupta pentru economii o constitue misca(Continuare In pag. II-a) Apelul adresat oamenilor muncii din Europa de Conferința Europeană a Muncitorilor Conferința Europeană a Muncitorilor împotriva remilitarizării Germaniei a adresat următorul apel oamenilor muncii din Europa: Oameni ai muncii din Europa! In timp ce distrugerile celui de al doilea război mondial stau încă înaintea ochilor noștri, în timp ce grozăviile acestui război sunt încă vii în memoria noastră, se și pune la cale un al treilea război mondial. Uzinele germane din Germania Occidentală și Berlinul Occidental sunt din nou transformate în întreprinderi de război. Naziștii își reocupă posturile. Krupp a fost pus în libertate, armata germană este reconstituită. Remilitarizarea Germaniei, întreprinsă sub conducerea ațâțătorilor la război americani, este o pregătire directă în vederea războiului. Oameni ai muncii din Germania, ridicați-vă într’un front unit împotriva reînarmării țării voastre! Voi nu vreți să suportați cheltuelile unui nou război, împreună cu oamenii muncii din alte țări, voi vreți să asigurați pacea care a revenit după atâția ani de lipsuri și suferințe. , Oameni ai muncii din Europa! Oricare ar fi convingerile voastre politice și religioase, suntem convinși că veți lua parte la mișcarea împotriva remilitarizării Germaniei. Folosiți toate formele de luptă potrivite în condițiile existente: organizarea de meetinguri, strângerea de semnături, apeluri adresate guvernelor, crearea de comitete pentru unitatea de acțiune, etc., atât pe scară națională cât și internațională. Muncitori și muncitoare! Numai prin acțiunile voastre comune împotriva reînarmării poate fi obținută pacea în Europa. In această mare luptă, alături de voi sunt toți oamenii cinstiți și sinceri. Să facem tot ce ne stă în putință pentru a sprijini poporul german care cere crearea unei Germanii unite, iubitoare de pace și democrate. Trăiască unitatea oamenilor muncii germani in lupta lor împotriva remilitarizării! Trăiască solidaritatea internațională a oamenilor muncii din toate țările! Berlin 25 Martie 1951. Crește avântul întrecerii socialiste în cinstea aniversării Partidului - Angajamentele colectivului fabricii de ciment JSK. 2 Sovromconstrucție din Comarnic Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Secretar general al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Iubite tovarășe Gheorghiu-Dej, Chamiarda la întrecere sociialiită a muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și ftmei țkat&riilor Uzinelor fruntașe „Sovroimineta"’-Reșița și „Steagul Roșu" din Orașul Stela către muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din întreaga țară pentru indrogenirea la 11 luni a Planului de Stat pe anull 195; și pentru realizarea de ciocnoașii plan în cinstea zilei de 8 M ’&% a 30=O aniversare a înființării Pasnenkiî nostru drag, a fost primită cu arufc, enntuziasm și însuflețire de către cosectivii fabricii noastre. Pătrufir șl de dragostea , ce o purtăm Parttidu’ui nostru,, care ne călăuzește din victorie în victorie pe drumul construirii socialismului în țara noastră și pentru apărarea păcii în lume. Noi, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii fabricii de ciment Nr. 2 „Sovramconstrucțiie".Comarniic, analizând această chemare in consfătuirile noastre de producție ți posibilitățile ce avem, folosind din plin toate rezervele din fabrica noastră, ne luăm următoarele angajamente: 1. Să îndeplinim în 11 luni planul pe anul 1951 la ciment dând peste plan 3060 tone ciment în valoare de lei 6.961.500 in prețuri constante; 2. Să îndeplinim planul anual la klinker până la 15 Decembrie 1951, dând peste plan 2550 tone klinker in valoare de lei 4.080.000 în prețuri constante; 3. Să reducem prețul de cost cu 1 la sută fană de prețul de cost realizat pe 1950, rezultând o economie de 1.425.000 lei; 4. Să mărim productivitatea muncii cu 1 la sută pe cap de muncitor fată de productivitatea realizată pe anul 1950; 5. Să realizăm în tot cursul anului economii la energia electrică și la combustibil in valoare de lei 4.067.520. Pentru a ne putea îndeplini aceste angajamente, vom lua următoarele măsuri: — vom organiza temeinic și vom urmări întrecerea socialistă; — vom mări numărul conturilor personale de economii; — vom populariza metodele de lucru avansate și pe fruntașii în producție; — vom reduce la jumătate, adică cu 8 zile timpul de înzidire al fiecărui cuptor, și vom respecta graficul de revizii periodice la dispozitive, pentru reducerea la minimum a opririlor; — vom introduce metoda sovietică de Întreținere a utilajului prin încheierea de procese verbale individuale după metoda stahanovistei Nina Nazarova; — ne vom ocupa îndeaproape de creșterea de noi cadre; — vom da tot sprijinul tineretului din fabrica noastră, punându- la dispoziție materialul necesar din punct de vedere tehnic, cultural și politic, pentru a deveni cadre folositoare Patriei noastre — vom intensifica acțiunea de recondiționare a pieselor de schimb vechi și vom organiza prin muncă voluntară strângerea a 20 tone de fontă și fier vechi, cari vor fi trimise la oțelării. Pentru a cinsti, ziua de 8 Mai, a 30-a aniversare a Partidului., ne luăm angajamentul ca până la această dată să dăm peste plan: 1650 tone ciment, 950 tone klinker — să realizăm economii la energia electrică și combustibil în valoare de lei 1.138.192;— să respectăm calitatea cimentului conform Standardului. Cu aceste angajamente in muncă, înțelegem noi să cinstim aniversarea Partidului nostru drag și să luptăm pentru însăSecretarul Organizației de Bază VIȘAN DUMITRU Muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii din întreprinderile de construcții și materiale de construcții din întreaga țară au adresat telegrame tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, secretar general al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, prin care își iau angajamente în cinstea aniversării Partidului. Colectivul de Construcții întreprinderii Nr. 1, București s’a angajat să îndeplinească planul pe 1951, până la data de H0 Septembrie. Muncitorii și tehnicienii acestei întreprinderi vor executa peste plan lucrări în valoare de 600.000.000 lei și vor realiza o economie de 20.000.000 lei. Până la data de 8 Mai se vor face economii de 1.846.000 lei. Colectivul fabricii de ciment Nr. 1 Dej,va îndeplini planul anual la klinker până la data die 15 Decembrie 1951, iar până la sfârșitul anului va da 500 tone klinker peste plan și va realiza economii de 953.672 lei. Până la 1 Decembrie se va îndeplini planul la transgen, iar până la 15 Decembrie la oxid de magneziu. Comitetul său Central in frunte cu iubitul nostru conducător tovarășul Gheorghe Gheiorghiu-Daj. Trăiască conducătorul oamenilor muncii și apărătorul păcii din lumea întreaga, tovarășul I. V. Stalin. Președintele Comitetului de întreprindere, TOMESCU GH. ION Secretarul Organizației U.T.M. STAICU I. Muncitorii și tehnicienii fabricii de cărămizi București II și-au luat angajamentul să îndeplinească planul anual în 11 luni, realizând o producție cu 10 la sută peste plan și economii de 1.209.000 lei. Colectivul întreprinderii Nr. 3 Izolații din Capitală va realiza sarcinile de plan pe 1951 în 11 luni, executând peste plan lucrări de 14.000.000 lei. Până la 8 Mai se vor realiza economii de 1.000.000 lei. Colectivul Institutului de Proiectare a Construcțiilor Speciale s’a angajat sa realizeze in 11 luni planul anual și să execute peste plan proecte în valoare de 300.000.000 lei. Prețul de cost al proectării va fi redus cu 5 la sută. Au mai trimis telegrame prin care își iau angajamente în cinstea aniversării Partidului, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii de la: întreprinderea Nr. 2 Construcții, București; Fabrica de ciment București; Fabrica de cărămizi București Nr. 1; întreprinderea „Izolatorul”-București; Fabrica de țigle și cărămizi „Mondial”-Lugoj; fabrica de cărămizi din Cărpiniș; fabrica „Teracota” din Timișoara; fabrica de cărămizi din Timișoara; Uzina Centrală de reparații Sovromconstrucție; fabrica de cărămizi București Nr. 3 și altele.rirea frontului păcii, care are in frunte Marea Uniune Sovietică și pe iubitul conducător de popoare marele Stalin. Trăiască a 30-a aniversare a înființării Partidului Trăiască Partidul Muncitoresc Român și In numele muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor fabricii de ciment Nr. 2 ,,Sovromconstrucție” - Comarnic Director: BECHEANU M. * Șapte fabrici de ciment au terminat planul trimestrial înainte de termen In cinstea marii sărbători a întregului popor muncitor din țara noastră, munci, tarii și tehnicienii din industria de ciment au obținut însemnate realizări în producție, reușind să.și îndeplinească înainte de termen planul de producție pe primul trimestru al anului. Astfel, la fabrica de ciment „Stânca“Brăila, planul pe primul trimestru a fost îndeplinit până în ziua de 20 Martie, la fabrica din Azuga la 22 Martie, la fabrica din București în ziua de 23 Martie, iar la fabricile „Temelia” Orașul Stalin și „Ideal" Cernavodă, la 25 Martie. In mod deosebit s'au evidențiat muncitorii și tehnicienii de la fabrica „Stânca" Brăila care au reușit să-și îndeplinească planul de producție pe primul trimestru al anului cu 11 zile înainte de termen. Au contribuit la acest succes arzătorii care au dat, numai în ultima săptămână, 30 tone klinker peste plan și morarii dela morile brute care au realizat în 7 zile 255 tone pastă peste plan. In acest răstimp, morarii dela morile de ciment au dat 53 tone ciment peste plan. Muncitorii și tehnicienii din fabricile de ciment continuă cu însuflețire să dea Patriei tot mai multe tone de ciment peste plan. In săptămâna dela 19-25 Martie, la fabrica de ciment București, arzătorii Mihai Alexandru, Niculescu Emil și Ene Traian au dat 98 tone klinker peste plan, iar morarii Olteanu Marin, Jipa Constantin, Florea Aurel și Stoicescu Gh. 199 tone ciment peste plan. In acelaș răstimp, la fabrica „Temelia" Orașul Stalin, morarii Hoszu Domokos (76 tone), Bodo Iosif (48 tone) și Brass Mihai (35 tone) au dat 159 tone ciment peste plan. Morarii dela fabrica Fieni au dat 148 tone ciment peste plan. La Jdea și Cernavodă, planul la klinker a fost depășit cu 202 tone. Aici s'au obținut rezultate frumoase și în munca de reparații.. Echipa tov. Ciolacu Nicolae, lucrând la dărâmarea zidăriei din cuptorul Unax, a scurtat timpul de lucru cu 306 la sută. Rezultate însemnate s'au realizat și la Turda, unde, în săptămâna dela 19=25 Martie, arzătorii Faur Simion, Faur Ioachim, Văcaru Iacob, Szolga Ion au dat 591 tone ciment peste plan, iar morarii Tescaru Mihai (102 tone), Dacia Eremia (105 tone) și Florea Ion (107 tone) au dat in total 314 tone ciment peste plan. ★ Muncitorii fabricii de ciment din Dej, antrenați sub lozinca „3 tone klinker peste plan în 24 ore!“, au lucrat cu râvnă, obținând frumoase rezultate : din ziua de 6 Martie, arzătorii dela cuptorul rotativ dau klinker în contul trimestrului II. Arzătorul Ghere Alexandru a dat în medie cu 12 la sută mai mult blinker peste plan, iar arbătorii Horvath Boldiszar și Suciu Simion au atins zilnic 10 la sută peste plan. Succesul arzătorilor a fost un puternic imbold și pentru morari, care, antrenați în întrecere socialistă în cinstea aniversării Partidului, au început, dela 21 Martie, să lucreze in contul lunii Aprilie, producând tot mai mult calmatită și transgen. Deasemeni, muncitorii de la uzina chimică au terminat la 26 Martie planul la oxidul de magneziu. ★ G. FLORIN corespondent Plini de avânt și dragoste muncitorii și tehnicienii fabricii de ciment din Comarnic își sporesc din zi în zi eforturile pentru a întâmpina ziua de 8 Mai, aniversarea a 30 de ani de la înființarea scumpului nostru Partid, cu cât mai multe tone de ciment peste plan. Prin muncă neobosită, prin buna organizare a locurilor de muncă, muncitorii fabricii Comarnic au reușit să-și îndeplinească planul la ciment pe trimestrul I până la 21 Martie, lucrând dela această dată în contul trimestrului II. Deasemeni cocătorii dela cuptoarele rotative supraveghiind cu multă atenție funcționarea cuptoarelor și au îndeplinit planul pe primul trimestru la blinker, cu 5 zile înainte de termen. La îndeplinirea planului pe acest trimestru au contribuit într'o largă măsură echipele de reparații, care au pus în funcțiune agregatele înainte de termenul planificat, făcând totodată reparații de bună calitate. Muncind cu însuflețire în cadrul întrecerii Lor socialiste tovarășul Turea Gheorghe de la moara de ciment Nr. 2, împreună cu echipa sa, au dat 81 tone ciment peste plan în 21 zile. Realizări frumoase a obținut și echipa tov, Popa Ion de la moara de ciment Nr. 1, care a dat 30 tone ciment peste plan pe perioada 1.27 Martie, întrecerea dintre cei 3 arzători, comuniștii Tăleanu Gheorghe, Moraru Gheorghe și Stancu Ion a devenit din ce în ce mai vie. Fiecare dintre ei vrea să întâmpine ziua de 8 Mai cu realizări cât mai mari. Astfel in perioada lunilor Ianuarie și Februarie tovarășii Tăleanu și Moraru erau cu mult înaintea tovarășului Stancu Ion. Printr'o muncă mai bine organizată și „Vrem ca în cinstea zilei de 8 Mai, să obținem depășiri și mai mari, să fim mereu fruntași în întrecere, arătându-ne prin aceasta dragostea fierbinte ce o avem față de Partidul nostru, care ne îndrumă și ne conduce în lupta pentru făurirea unei vieți fericite și libere“ — spune tov. Matei Petre — privind cu mândrie planșeul de beton turnat de brigada lui. Astăzi brigada de betoniști a tov. Matei Petre dela Șantierul Tineretului,,Casa Scânteii" este fruntașă în întrecerea în cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului nostru, obține însemnate succese în producție. In perioada dela 19—28 Martie această brigadă a depășit norma cu 59 la sută, evidențiindu-se în mod deosebit prin supravegherea cu mai multă atenția a locului, tov. Stancu a reușit în perioada dela 1 28 Martie să depășească pe Tă»leanu cu peste 35 tone, iar pe Moraru cu peste 29 tone ciment. Acest lucru î s datorește în bună parte și tovarășului Mihai Gheorghe, granulator, care lucrează într'un schimb cu tov. Stancu, supraveghiind cu multă atenție dispositivul și dând material de bună calitate cuptoarelor. Brigada de economii condusă de tovarășul Oancea Nicolae a înscris, in contul de economii, suma de 102.744 lei. In perioada dela 1 la 28 Martie a realizat o economie la motorină de 5.570 litri în valoare de 22.280 lei și 956 kg. ulei valorând suma de 80.464 lei. Muncind în acest fel, muncitorii și tehnicienii fabricii de ciment din Comarnic sunt convinși că cu cât vor da mai mult ciment, cu cât vor face economii mai multe, vor întări lagărul păcii și democrației întâmpinând cu cinste cea de a 30-a aniversare a Partidului. I. FIERASCU tânăra brigadieră Bădiță Maria, in vârstă de 17 ani care a contribuit din plin la obținerea frumoaselor realizări ale brigăzii. Pe Șantierul Tineretului, tinerii constructori se avântă cu eforturi sporite pentru a întâmpina cea de a 30-a aniversare a Partidului cu cât mai însemnate realizări și economii. Până în prezent s'au constituit 19 brigăzi de producție care, animate de dragostea fierbinte față de Partid, dau viață zi de zi angajamentelor luate. Brigada de betoniști a tov. Enache Radu a depășit norma, pe luna Martie, cu 61 la sută, iar brigada de dulgheri a tov. Hamfischer Mihai a executat cu 109 la sută (Continuare în pag. II-a) Pe Șantierul Tineretului de la „Casa Scânteii“ Numeroase echipe de zidari de pe șanterul Tohan își depășesc angajamentele imbunătățindu-și necontenit metodele de lucru, muncind cu elan pentru a întâmpina cu succese însemnate ziua de 8 Mai, cea de a 30-a aniversare a Partidului nostru, numeroase echipe de zidari de pe șantierul Tohan, întreprinderea Nr. 5 Orașul Stalin, își îndeplinesc și chiar depășesc cu mul angajamentele pe care și le-au luat. Astfel echipa de zidari a tov. Simionescu, reușește să realizeze zilnic aproape 11 m c. zidărie de 38 cm., depășind în felul acesta norma, în medie, cu 66 la sută. Deasemeni echipa zidarului Dinescu, compusă din trei tovarăși, depășește norma cu 50 la sută, iar cea a tov. Docea cu 15- 20 la sută. Aceste frumoase rezultate au fost posibile datorită bunei organizări a muncii în cadrul echipelor, precum și a locurilor de muncă. In acelaș timp muncitorii zidari se străduiesc să aplice metoda sovietică a stahanovistului Coroliov. ILIESCU VISSARION corespondent Introducerea controlului reciproc asupra calității muncii după metoda zugravului stahanovist sovietic Schilev — Consfătuirea de la șantierul Velodrom — Pe șantierele de construcții muncitorii folosesc, pe o scară din ce în ce mai întinsă, metodele de lucru ale stahanoviștilor sovietici, datorită cărora obțin succese importante in lupta pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. O nouă metodă de lucru este și sistemul controlului reciproc asupra calității muncii între echipele înrudite, metoda zugravului stahanovist sovietic V. V. Schitev. Această metodă contribue la desvoltarea continuă a întrecerii între echipe, pentru o construcție ireproșabilă, la înlăturarea defectelor, la îmbunătățirea muncii echipelor cu profesii apropiate, la ridicarea productivității muncii și la realizarea de economii suplimentare. Predarea lucrărilor se face pe bază de proces verbal ( de exemplu, zidarul predă lucrarea tencuitorului, tencuitorul la rândul lui zugravului, etc.) lichidându-se astfel lipsa de răspundere personală și mărind simțul de răspundere al muncitorilor, tehnicienilor și inginerilor. La șantierul „Velodrom“, din cadrul întreprinderii Sovromconstrucție Nr. 1, a avut loc în ziua de 29 Martie o consfătuire de producție, la care au participat echipele fruntașe de pe șantiere, maiștrii și inginerii. In cadrul acestei consfătuiri s’a discutat introducerea sistemului de control reciproc asupra calității muncii a stahanovistului sovietic Schilev, și s-au analizat posibilitățile de aplicare a acestui sistem, potrivit lucrărilor ce se execută pe șantier. Luând cuvântul tov. M. Schwartz, zugrav, a arătat că de multe ori a avut dificultăți cu echipele de tencuitori și zidari care au lucrat înaintea lor, deoarece lucrările acestora prezentau defecțiuni. „Prin introducerea metodei Schiler — spune tov. stahanovistului Schwartz — munca noastră se va îmbunătăți cu mult, pentru că controlul asupra lucrului executat se va face continuu“. In urma discuțiilor, tovarășii șefi de echipe: C. Ghinea și Alecu Lupu, fierari beton: Ion Truță, Andrei Ștefănescu și Gheorghe Cristea, betoniști: Ștefan Ioniță, Stelian Răducu, Ion Anton, Florea Panait și Vasile Mătăchiță, zidari, Dumitru Petcu și Toma Bujoreanu, dulgheri și M. Schwartz, zugrav, toți de pe acest șantier, și-au luat angajamentul de a aplica metoda controlului reciproc, asupra lucrului executat, a stahanovistului sovietic Schiter, metodă care le va ajuta să îndeplinească cu succes angajamentele luate în cinstea zilei de 8 Mai. NICOLAE NICULESCU