Constructorul, iulie 1951 (Anul 3, nr. 79-81)

1951-07-14 / nr. 79

Sarcinile responsabilului grupei sindicale in întrecerea socialistă ’ La adunările activului, s’a arătat în repetate rânduri că trebue acordată mai multă atenție verigei de bază a organizațiilor sindicale, grupa sindicală. Despre aceasta s’a scris și în presă. Consiliul Sindical a tras de aici concluzii practice. Inițiativa grupei sindicale a lui Anatolii Potapov ne-a arătat că obiectivul principal al activității grupei sindicale este organizarea întrecerilor socialiste pentru o cât mai bună folosire a tehnicei. Consiliul Sindical a hotărît să popularizeze larg experiența lui A. Potapov. A fost întocmit un plan de acțiune și membrii Consiliului Sindical și numeroși activiști s’au deplasat în întreprinderi. .In secțiile și sectoarele întreprinderilor, activiștii noștri explicau responsabililor de grupă în ce constă inițiativa lui Potapov, arătau practic cum trebue organizată întrecerea în secția respectivă. In afară de aceasta, ei au ajutat comitetele de întreprindere la întocmirea planurilor de muncă, în legătură cu producția. Printre măsurile prevăzute în plan sunt: controlarea utilajului, luarea mașinilor în păstrare socialistă, o largă popularizare a fruntașilor în întrecere, etc. După ce a ajutat astfel organele sindicale din întreprinderi, Consiliul Sindical a organizat o consfătuire orășenească a responsabililor de grupă sindicală și a maiștrilor. La consfătuire au luat parte aproape 900 tovarăși. Președintele Consiliului Sindical tov. Șepeiev a vorbit în mod amănunțit despre grupa sindicală a lui Potapov, despre munca celor mai buni de F. SEUMACOV Șeful secției de producție a Consiliului Sindical din orașul Novosibirsc responsabili de grupă sindicală din întreprinderile Novosibirscului. Participanții la consfătuire au făcut numeroase propuneri în legătură cu întrecerea socialistă. Activul a adoptat o chemare adresată tuturor responsabililor de grupe sindicale, meșterilor, muncitorilor, specialiștilor care lucrează în întreprinderile și pe șantierele din regiune, chemându-i să desfășoare larg întrecerea socialistă pentru o cât mai bună folosire a tehnicei. Această chemare a fost tipărită și difuzată tuturor responsabililor de grupe, comitetelor de secție și de întreprindere. Grupele sindicale au desbătut în ședințele lor această chemare. Toate aceste acțiuni au contribuit la ridicarea rolului responsabilului de grupă ca organizator al întrecerii socialiste. Comitetele de secție, întreprindere și regionale au început să acorde mai multă atenție verigei de bază — grupa sindicală. O activitate deosebit de rodnică se desfășoară în uzina metalurgică. Aici întregul utilaj a fost luat în păstrare socialistă, se ține o evidență precisă a muncii fiecărui membru al colectivului, sunt larg popularizate rezultatele muncii. De curând în întreprindere a fost organizată o trecere colectivă în revistă a utilajului, la care au participat peste 1.000 de muncitori și tehnicieni. In cursul trecerii în revistă au fost prezentate 776 propuneri din care 400 au și fost aplicate. In întrecerile pentru o folosire cât mai bună a tehnicii, locul de frunte îl ocupă responsabilii de grupă sindicală. Astfel tov, Isiitina, responsabila unei grupe sindicale de la fabrica de cărămizi Nr. 1 luptă pentru reducerea duratei de uscare. Ceilalți muncitori au sprijinit inițiativa responsabilei de grupă și și-au luat angajamentul de a da 3 milioane cărămizi peste planul anual. Angajamente asemănătoare și-au luat și muncitorii din alte secții și sectoare. Exemplul lor a fost urmat și de colectivele altor întreprinderi. Stahanoviștii, tehnicienii și inginerii din fabricile de cărămizi și-au luat angajamentul ca, pe baza folosirii mai bune a tehnicii să dea 20 milioane cărămizi peste prevederile planului anual. Aceste angajamente se realizează cu succes. Consiliul Sindical efectuează numeroase acțiuni în scopul studierii, generalizării și popularizării largi a experienței responsabililor de grupe fruntași. Astfel de exemplu, se organizează „Ziua responsabililor de grupă sindicală”. Cei mai buni responsabili de grupe dau rapoarte la ședințele Prezidiului Consiliului Sindical. Consiliul sindical și conducătorii comitetelor regionale și centrale ale Uniunilor Sindicale acordă toată atenția responsabililor de grupe sindicale. Succesul întrecerii socialiste depinde în mare parte de felul cum activează responsabilii de grupe sindicale. Una din mărețele construcții ale comunismului — canalul Volga-Don —va fi gata în cursul anului 1952. Constructorii sovietici de la renumita uzină „Crasnoe Sormovo” au elaborat de pe acum macheta vaporului electric care va naviga pe apele canalului și ale Volgăi. După terminarea canalului Volga-Don, asemenea vapoare vor circula pe ruta fluvială Moscova-Rostov Brigăzile de femei de pe șantierul hidrocentralei de la Cuibâșev Deasupra fluviului Volga plutește o ceață albă, ca laptele. Abia s’au ivit zorile, dar pe șantierul hidrocentralei din Cuibișev viața a și început. Cu mult înaintea începerii lucrului, toată lumea se afla pe locul de muncă. Aici fiecare minut își are însemnătatea lui. Fiecare zi aduce ceva nou, ceva interesant. Și ceea ce astăzi reprezintă o noutate, mâine devine ceva obișnuit față de nouăle rezultate. Tot șantierul este în fierbere: brigăzile de femei sunt în fruntea întrecerii socialiste. Geologul șef al șantierului este Anastasia Vasilievna Serebrianscaia. Ea e mândră că a venit acum, să conducă lucrările de cercetări geologice la construcția hidrocentralei din Cuibîșev. Ea a îndrăgit frumoasa profesiune de geolog la îndemnul soțului său, geolog și el. E atât de pătrunsă de farmecul geologiei, încât și pe cei trei copii ai ei i-a trimis în școli, care îi îndrumează în aceeași carieră. Brigada stahanovistă a Tatianei Ivanovna Dobrinina este alcătuită numai din femei. Această brigadă execută forajele construcției principale. Munca lor nu este ușoară. Adeseori trebue să facă foraje în terenuri accidentate, chiar prăpăstii, sau în păduri dese. Și conducerea lucrărilor la turnul de foraj este de asemenea făcută de femei. In timp de o lună, brigada, care avea planificat 80 de foraje, a executat 200, obținând prin aceasta locul întâi în întrecerea socialistă, lăsând în urmă atât brigăzile de bărbați, cât și brigăzile mixte. Membrele brigăzii Tatianei sunt în majoritate colhoznice din împrejurimi. La sosirea pe șantier nu aveau nici o pregătire în acest domeniu. Tatiana a organizat o școală, unde le-a predat noțiunile de bază ale geologiei. Multe din ele au devenit muncitoare de specialitate. O altă brigadă de femei este condusă de Varia Vastoveț. Această brigadă și-a creat un renume, executând foraje pe o insulă din apropierea Cuibîșevului. Cu toate că structura terenului era nefavorabilă forajelor, această brigadă și-a îndeplinit planul înainte de termen. După aceasta, Varia Vastoveț și brigadierele sale au cerut conducerii șantierului, să fie trimise la lucrări de foraje acolo, unde alții nu au putut învinge greutățile structurii terenului. Pe șantierul hidrocentralei sosesc mereu forțe noi de muncă din toate colțurile Uniunii Sovietice, printre care multe femei. Unele au pregătirea corespunzătoare și pun toate cunoștințele lor la dispoziția construcției hidrocentralei. Altele aduc numai entuziasmul și dragostea lor pentru Patria Sovietică, dar în scurt timp devin și ele muncitoare destoinice ale construcției. Prin succesele obținute la construcția hidrocentralei de la Cuibîșev, munca femeilor sovietice a căpătat o nouă apreciere. Expoziția permanentă de construcții din U.R.S.S. Vizitatorii Expoziției Permanente de Construcții din U.R.S.S vizionează cu mult interes filmul tehnic „noutăți în tehnica de construcție”. Filmul arată cum se aplică tehnologia producției de materiale de construcție: tencuială uscată, ceramică, arhitecturală etc. Deasemenea filmul arată cum se aplică metoda continuă rapidă de construire a locuințelor. Acest film e un fel de introducere pentru tot ce vede vizitatorul în pavilioanele Expoziției. Expoziția ilustrează avântul industriei de construcții din Țara Socialismului victorios. In noul pavilion „mecanizarea construcțiilor” se demonstrează noile mașini de înaltă productivitate, folosite la construirea fabricilor, uzinelor, caselor de locuit, căilor ferate, podurilor etc. In alte pavilioane, numeroși vizitatori admiră machetele caselor înalte care se construesc acum la Moscova, studiază cartogramele care tratează despre uriașul avflnt al construcțiilor în anii planului cincinal postbelic. .Vizitatorii cercetează cu un viu interes cele expuse în pavilionul „materiale de construcție”. Aici pe un perete poți vedea o hartă de dimensiuni impunătoare pe care se arată răspândirea pe țărm a materiilor prime necesare teritoriul pentru fabricarea materialelor de construcții. Tot în acest pavilion sunt expuse și materiale de construcție gata fabricate ca marmoră, cărămizi, ciment, sticli, gips, etc. Nu de mult expoziția a fost vizitată de un grup de muncitori de la fabrica de cărămizi din Ceremuș. Iată ce au scris câțiva dintre muncitori în albumul expoziției — Expoziția ilustrează puterea Patriei noastre, munca constructivă a Uniunii Sovietice. Inscriindu-și impresiile în albumul expoziției, muncitorii, inginerii, studenții și elevii din școlile profesionale își exprimă admirația profundă față de succesele realizate în U.R.S.S. în domeniul industriei, mașinilor și industriei materialelor de construcție. Vizitatorii numesc expoziția o școală de construcții. Adeseori întâlnești în album următoarea inscripție: îmi voi însuși cât mai bine învățămintele ce le-am tras vizitând expoziția. Personalul expoziției întreprinde numeroase acțiuni pentru popularizarea cunoștințelor înaintate în domeniul construcției. In fiecare zi în sectoriul expoziției au loc conferințe în care inginerii sau stahanoviștii țin conferințe despre noile realizări în construcții și în industria materialelor de construcții. In prezent într’unul din pavilioane se demonstrează metoda zidarului Covaliov din Kiev care constă în ridicarea zidurilor cu ajutorul unor șabloane. Pe șantierele amenajate în cadrul expoziției, cei mai buni constructori demonstrează metodele lor de muncă. Zilele trecute constructorul Gotovințev a demonstrat metoda elaborată de el in colaborare cu un grup de ingineri care permite transportarea cărămizilor de la fabrici la șantiere, fără conteinere. Stahanoviștii și inventatorii sovietici lucrează în strânsă colaborare cu personalul expoziției. Printre aceștia sunt inventatori și constructori renumiți ca laureații premiului Stalin tovarășii Maltei și Șircov, laureatul premiului Stalin tov. Smirnov care a descoperit noități ale varului, renumitul zidar proprieOrlov, inventatorii Zațepin, Lenski și Mihailov. In regiunile importante ale țării, desfășoară o activitate rodnică filialele expoziției de construcții din U.R.S.S. CONSTRUCTORUL Noua înfățișare a orașului Kaluga In ultimii ani în orașul Kaluga au avut loc mari schimbări. In locul ruinelor au apărut clădirile fabricilor, uzinelor, școlilor, cluburilor etc. O atenție specială s’a acordat construirii de locuințe. Numai în cursul anului trecut s’au dat în folosință circa 15.000 m. p. de suprafață locativă. Au fost refăcute toate instituțiile culturale ale orașului, Palatul Pionierilor, Casa învățătorului. Orașul a fost împodobit cu parcuri și grădini. In ultimii trei ani pe străzile și în piețele orașului s-au plantat peste 33.000 copaci și peste 70.000 tufișe. Rețeaua de transport a orașului se lărgește tot mai mult. In curând se vor construi și câteva linii de troleibus. Crearea unei instalații speciale pentru canalul principal turcmen Institutul de hidrotehnică și ameliorații agricole al U.R.S.S. a studiat un șir ee probleme legate de construirea canalului principal turcmen. Colaboratorii științifici au creat o instalație hidrotehnică specială pentru canal. Fiind așezată la barajul de la capătul canalului, ea va asigura scurgerea regulată a apei din fluviul Amu-Daria în canal. Acest lucru are o mare importanță, deoarece Amu-Daria își schimbă adesea albia, într-o singură zi ea poate să se abată în lături cu 700—800 metri. Noua priză de apă este făcută și pentru a împiedica depunerile de nisip, care ajung la Amu-Daria până la 1—5 metri grosime pe an. Nisipul se depune în încăperi speciale — bazele de sedimentare — și apoi este aruncat în mod automat în fluvii. Pentru a lupta împotriva depunerilor de nisip, la Institut s’au construit dispozitive care lasă să treacă din fluviu în canal numai straturile superioare de apă, conținând cea mai mică cantitate de nisip. Aceste instalații de pe canalul principal turcmen vor putea să rețină în fiecare an circa un milion jumătate metri cubi de nisip. In prezent, un grup de oameni de știință, condus de academicianul Ivan Șarov, studiază metodele de irigare a diferitelor culturi agricole din noile regiuni irigate ale Turcmeniei. Cel mai tânăr oraș din Țara Socialismului Orașul Octiabrski situat pe malul drept al râului de stepă Ic (afluent stâng al râului Kama) e cel mai tânăr oraș din Țara Socialismului. Acest oraș, care e un important centru petrolifer din Bașkiria, a fost construit în anii planului stalinist postbelic în apropierea bălților Mulinskie. Astăzi, bălțile au dispărut și pe malul râului si a ridicat un oraș nou. Orașul Octiabrski e centrul uneia din cele mai importante regiuni petrolifere ale țării, supranumită „al doilea Baku“. Iată ce a declarat președintele Sovietului orașului Octiabrski, N. I. Mojalin, corespondentului ziarului „Trud“. Orașul nostru ocupă un teritoriu considerabil. Astăzi orașul numără peste 100 de străzi dealungul cărora se înșiră case de locuit cu multe etaje. S’au construit câteva cluburi, un palat al culturii și tehnicii, palatul pionierilor, peste 10 școli, o casă de nașteri, un hotel, o centrală telefonică, a fost plantat și amenajat un frumos parc de cultură și odihnă, s-au construit un stadion, zeci de grădinițe de copii, creșe, magazine și alte numeroase instituții culturale și pentru deservirea locuitorilor. Casele construite însumează un spațiu locativ de zeci de mii de metri patrați. Creșterea orașului continuă. Pretutindeni vezi ridicându-se schele de construcție. Numai în cursul acestui an constructorii noștri vor da în folosință peste 30.000 m.p. suprafață locativă nouă. Sunt în curs de construire clădiri pentru spitale și policlinici. In curând vor fi date în folosință câteva clădiri noi în care se vor instala o școală, două cluburi, câteva creșe și grădinițe. In centrul orașului se construește o frumoasă clădire cu multe etaje unde va fi școala tehnică care va pregăti specialiști pentru industria petroliferă. Școala va începe să funcționeze în toamna acestui an. In parcul de la marginea orașului s’a deschis o tabără de pionieri. Aici își petrec vacanța numeroși copii de petroliști. Noi acordăm multă atenție amenajării și împodobirii orașului. Până acum s’au sădit pe marginea străzilor și în grădini 350.000 copaci și tufișri. Zilele trecute s’a terminat construirea unei noi străzi dealungul căreia se ridică 11 case de locuit cu multe etaje. Peste câteva zile în noile apartamente se vor muta 200 familii de petroliști. Fiecare apartament are o cameră de baie, încălzire cu gaze, etc. In noua stradă s’au deschis o grădină și o creșă de copii și două magazine. Petroliștii luptă cu însuflețire pentru îndeplinirea înainte de termen a planului anual. In fruntea întrecerilor se află brigada condusă de tov. Fedorenco. ■ [UNK] Astăzi brigada a depășit cu 60 la sută norma. In lucrări de foraj obține succese considerabile eroul muncii socialiste, Cuprianov și maistrul sondor Beliandinov. * I MM „Aleia Muncii” din Comsomolsc pe Amur Succesele tencuitorilor din Celiabinsc Constructorii din trustul „Cealiabinscpromstroi“, Oleinicov și Corobelnicov au elaborat o nouă metodă de tencuire. Ei au construit dispozitive speciale de nivelare care pot fi lesne folosite chiar și de muncitori care nu au o calificare superioară. Aplicând metoda tovarășului Cutencov laureat al premiului Stalin, constructorii din Celiabinsc au organizat într’un fel nou munca tencuitorilor. S’au creat brigăzi speciale, fiecare îndeplinind un anumit fel de muncă. Brigada condusă de tov. Priatco pune pe pereți cu ajutorul mecanismelor mortar și grund, pe care îl nivelează cu ajutorul dispozitivului pentru nivelare. Brigada de finisaj a tov. Pilipciuc, împărțită în două echipe așează al treilea strat, trage cornișe, nivelează soclul și pervazurile. Lucrând după această metodă, brigăzile lui Pilipciuc și Priatco, deși sunt compuse din muncitori care nu au o calificare înaltă și din tineri nou veniți din școlile de meserii, depășesc totuși normele cu 100 la sută. ."ag. 5 Cresc realizările oamenilor muncii din țările de democrație populară In *R. P. Chineză reconstruirea căilor de comunicație este o preocupare de frunte. Clișeul reprezintă un nou pod reparat peste răul Sungari, lângă Chia* mussu. | La Nowa Huta (R. Polonă) Din toate părțile ne înconjoară case, noi, luminoase, ne surâd vesel chipurile oamenilor noi, eroii timpurilor noastre — zidari și mentori, dulgheri și betoniști. Muzica, transmisă de megafoane instalate pe terenul de construcție, a încetat. O voce puternică răsună solemn: „In numele Poloniei independente, —i în numele păcii între popoare...“ Aceste cuvinte, luate din buletinul plebiscitului popular pentru pace, pătrund în toate colțurile șantierului, pretutindeni, unde lucrează, oameni... ...Transportorul ridică direct de pe pământ o cărămidă după alta și o trece în mâna constructorilor. Tânărul zidar o așează în perete, înălțând noua clădire. Tractoare cu remorci și camioane brăzdează fără încetare șantierul. Șoferii sunt atenți și încordați. Mecislav Sendor are 26 de ani. Fața lui este luminată de un zâmbet. El are îndrăzneala tinereții, este brigadier, fruntaș în muncă la șantier. Echipa lui depășește norma cu peste 200 la sută. „Șase milioane de polonezi au murit în ultimul război, — spune Sender. — Nu cred să existe vreun polonez — dacă el nu este trădător — care ar dori un nou război. Am trecut prin zile de groază în lagărul de concentrare. Astăzi fiarele americane vor să construiască pentru oamenii noștri noi lagăre de concentrare. Nu vom admite acest lucru. Eu îmi dau seama ce mi-a dat pacea și puterea populară. Acum trăesc o viață nouă, am de lucru și sunt bine retribuit. In noul an școlar mă voi înscrie la școala tehnică de construcții. Am să urmez un curs cu o durată de doi ani. Puteam eu să visez odinioară așa ceva ? De aceea cu sprijin din toată inima plebiscitul popular pentru pace. Pentru consolidarea mierii poporului nostru, pentru apărarea păcii, mă voi strădui să sporesc și mai mult productivitatea muncii mele. Dr. Mecislav Sendor știe că el a semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii în numele tinereții sale fericite, pentru apărarea dreptului său la viață și muncă, pentru apărarea păcii pe care vor s’o tulbure imperialiștii americani și englezi. ...Zgomotul domnește pe marele teren de construcții al sectorului S—2. Betonierele duduse, motoarele sbârnâie. Orașul socialist Nowa Huta crește în văzul tuturor. Privești clădirea care se construește. Dacă te-ai pierdut puțin în discuții și pe urmă te uiți din nou la clădire, vezi că zidurile au devenit mai înalte... Oamenii înalță aceste construcții pentru pace, pentru o viață pașnică /îmbelșugată. Constructorii clădesc orașul socialist Nova Tinta pentru ei înșiși și pentru compatrioții lor. Și ei nu vor permite nimănui să-l transforme în ruine și în cenușă. Constructorii privesc cu încredere opera brațelor și a minții lor. Ei muncesc cu îndârjire și cu abnegație. Amestecă, betonul, montează schelele, ridică clădirile. Toți constructorii orașului floiva Hula au repetat în zilele plebiscitului popular pentru pace cuvintele zidarilor ..Fiecare semnătură pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii este o cărămidă așezată in zidul de nezdruncinat, de care se vor sfărâma planurile imperialiștilor, — ucigașii poporului coreean și protectori ai noului Wehrmacht“. Umăr la umăr cu toate popoarele iubitoare de pace, umăr la umăr cu puternica Uniune Sovietică, având, în frunte pe marele Stalin, stegarul păcii, vom apăra cauza păcii până la capăt. ...Aici, unde se construesc mari clădiri de locuit, se afla nu de mult un sat; acum, aici crește în ritm rapid um oraș luminos și o gigantică uzină-fortăreață a păcii. In numele acestei vieți noi și fericite, în numele fericirii și libertății popoarelor, constructorii orașului Nowa Hula au semnat în unanimitate buletinul plebiscitului, popular pentru pace. Poporul albanez își făurește un viitor luminos Poporul albanez consideră că lupta pentru pace este sarcina sa principală. In ultimul timp, Albania a dovedit din nou că apără cu dârzenie această mare și prețioasă cauză a omenirii progresiste. In R.P. Albania au fost adunate 865.885 de semnături pe Apelul prin care oamenii cinstiți din toată lumea cer încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Ce reprezintă cele 865.885 semnături? ik La fabrica ,,Enver Hogea” toți muncitorii sunt antrenați în întrecere socialistă. Ei își dau seama ce înseamnă pentru economia națională a Albaniei dacă vor livra industriei tot mai multe mașini. Aceasta dovedesc cifrele depășirii planului, in primul trimestru al anului uzina și-a îndeplinit planul în proporție de 122,61 la sută, iar în luna Mai Cu 143,25 la sută! Muncitorii fabricii s’au angajat să fabrice 40 de cazane pentru minele de bitumen din Seienița, cele mai mari mine din țară. Un întreg șir de fabrici, combinate și mine au urmat pilda uzinei „Enver Hogea” în ceeace privește îndeplinirea și depășirea planului pe anul 1951. La o distanță de doi-trei kilometri de uzina „Enver Hogen” se află o întinsă câmpie. Nu de mult această suprafață era acoperită cu buruieni cât vedeai cu ochii Astăzi cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice se construește aici un uriaș combinat textil. Combinatul care va purta numele tovarășului Stalin și va produce anual 20 milioane metri de țesături, va fi una din mândriile Albaniei, una din cele mai mărețe realizări ale planului economic de stat. Lucrările de construire a combinatului au început în luna August a anului 1949. In unele părți ale marii fabrici se montează acum minunatele mașini noi, sosite din Uniunea Sovietică. Muncitorii și tehnicienii care lucrează la montarea utilajului primului combinat din R.P. Albania, se gândesc cu adâncă recunoștință la muncitorii din Moscova, Leningrad și Harcov, care le-au trimis aceste mașini. Sunt acum pe terminate și lucrările de construire a complexului de clădiri ale fabricii de zahăr din Malik, care va produce anual câte 100.000 tone de zahăr. Lucrările de construire a unui mare combinat pentru prelucrarea lemnului decurg într-un ritm rapid,, iar cele pentru construirea hidrocentralei „Lenin”, care va furniza orașului Tirana, capitala R.P. Albania, apă și curent electric, sunt pe terminate. Dragostea poporului albanez față de Uniunea Sovietică se manifestă și prin aplicarea în muncă a experienței sovietice. La construirea combinatului „Stalin” a fost aplicată pentru prima oară în Albania metoda stahanovistului Culkov de zidire rapidă. Comunistul Negri Nicola, zidar fruntaș a fost primul in Albania care a aplicat această metodă. El a avut mult de suferit sub regimul trecut. Astăzi este bine cunoscut în Albania, numele lui e pomenit cu respect în întreaga țară. Nicola a împărtășit tovarășilor săi noua metodă de lucru, și astăzi 85 la o sută dintre muncitorii zidari lucrează după metoda sovietică; înainte de aplicarea acestei metode, un zid ar putea să construiască într-o zi de muncă cel mult 2,5 d. c. iar acum el construește 11,5 m. c. La combinatul textil „Stalin”, ca și în alte centre industriale, în toate regiunile țării, poporul albanez urmează glorioasa cale arătată de Uniunea Sovietică. Muncitorii albanezi sunt hotărîți, ca prin munca lor să consolideze și să desvolte continuu patria. Aceasta este prețioasa lor contribuție la lupta pentru pace. Contracte colective in întreprinderile din R.D. Germana In întreprinderile de stat din Republica Democrată Germană se introduc în prezent contractele colective. Aceste contracte asigură condiții avantajoase de muncă și salarizare, asigură ridicarea continuă și pe toate căile a nivelului de trai al celor ce muncesc. Primul contract colectiv pe întreprindere a fost încheiat la uzinele metalurgice ,,Riesa”, de lângă Dresda. Prevederile acestui contract au fost lămurite tuturor muncitorilor. Ele cuprind între altele: sporirea producției prin introducerea metodelor sovietice Subotin și Covaliov, ridicarea calificării muncitorilor, formarea de noi cadre tehnice, mecanizarea până la 1 August a transporturilor din interiorul întreprinderii, amenajarea de noi dușuri pentru muncitori, alocarea de sume importante pentru haine de protecție și pentru nevoile social-culturale. Cu acest prilej muncitorii și-au luat numeroase angajamente pentru sporirea producției, reducerea prețului de cost, economia de materiale și îmbunătățirea calității producției. Colectivul uzinei Riesa a chemat la întrecere alte întreprinderi metalurgice pentru obținerea titlului de „cea mai bună întreprindere metalurgică din R. D. Germană”. Contractele colective au fost încheiate în aproape toate întreprinderile de stat. Aceasta reprezintă o nouă victorie pe frontul construcției pașnice a R. D. Germane. Angajamentele constructorilor Combinatului Metalurgic Dunărean în cinstea aniversării Constituției R. P. Ungare Constructorii Combinatului Metalurgic Dunărean au răspuns cu entuziasm chemării la întrecere lansată de constructorii termocentralei de la înota, în cinstea aniversării Constituției R. P. Ungare (20 August)• Astfel, muncitorii întreprinderii pentru construcția clădirilor înalte și-au luat angajamentul să termine până la 15 Septembrie construirea atelierului mecanic, turnătoriei și atelierului de fierărie. Constructorii s’au mai angajat să termine până la 20 August, adică cu 10 zile înainte de termen, construcția marii săli a compresoarelor. Deasemeni ei vor preda încă în cursul acestui an muncitorilor metalurgiști ce vor lucra la Combinatul Metalurgic Dunărean, 1.000 de apartamente complect terminate. In acest scop, ei s’au angajat să termine înainte de termen lucrările de finisare a mai multor clădiri cu câte cinci etaje. Totodată muncitorii de pe acest șantier s’au angajat să economisească materiale de construcții în valoare de 277.000 forinți. Cu toate că muncile de dragaj au fost sporite cu 50 la sută față de planul inițial, muncitorii de la întreprinderea de construcții subterane, s-au angajat să termine până la 30 Octombrie, construirea secțiunii Nr. 2 de pompare. Deasemeni, ei vor isprăvi cu 10 zile înainte de termen lucrările de construire a patru poduri în lungime totală de 170 metri, iar lucrările de betonare a bazinului de apă se vor termina cu cinci zile înainte de termen. La rândul lor, tehnicienii de pe șantierul Combinatului vor scurta cu două luni muncile de construire a portului, vor reduce cu 2,2 la sută procentul de deșeuri la fierul rotund folosit în betonul armat, economisind în felul acesta 30.000 kg. de fier rotund.