Constructorul, noiembrie 1951 (Anul 3, nr. 95-98)

1951-11-03 / nr. 95

Pag, f Pe drumul minunat al staUannviștilor sovietici Pe șantierul Tohan s'a introdus metoda inginerului Covaliov . Din Inițiativa Uniunii Sindicatelor Constructori și a M.C.I.M.C., a fost organizată timp de două săptămâni la Sectorul 54-Tohan al întreprinderii de Construcții Nr. 5 — Orașul Stalin, aplicarea metodei sovietice a ing. F. L. Covaliov, care constă în studierea și cronometrarea ,e faze de operațiuni a celor mai bune procedee de lucru ale muncitorilor fruntași dintr’o întreprindere. Ca prim procedeu tehnologic de studiat a fost aleasă zidăria. S’au asigurat cele mai bune condițiuni și s’a format un consiliu tehnic pentru aplicarea metodei ing. Covaliov. După alegerea echipelor care urmau a fi etudiate s’a trecut la popularizarea în rândurile lor a scopurilor metodei ing. Covaliov. Cele 4 echipe de zidari care au fost etudiate și cronometrate în timpul lucrului, sunt echipele ce lucrează în formație .Orloy„:,,Iosif Schnell dela șantierul Cârța, Ion Berigel dela șantierul Cartierul Muncitoresc, Constantin Proca și Ioan Nistor dela șantierul Zărnești. Pentru studierea metodelor raționale de lucru ale zidarilor, s'au organizat observări cronometrate asupra următoarelor operațiuni executate de echipă: a) darea a 2 cărămizi; b) întinderea mortarului pe 1 metru; c) zidirea coloanelor repre; d) așezarea în operă a 10 cărămizi; e) mutarea șnurului cca. 10 m. La toate aceste operațiuni, timpii de lucru cei mai buni au fost realizați de echipa tânărului zidar Iosif Schnell, care este omogenă și are foarte bună organizare a lucrului. procedeele folosite Desigur că nu toate de echipa Schnell sunt recomandabile, dar acest prim studiu arată că datorită metodei ing. Covaliov se pot scoate la iveală nenumărate noutăți în munca unei echipe, procedee și metode a căror extindere poate îmbunătăți munca multor alte echipe. Iată o pildă: Echipa lui Schnell a înțeles că formația Orlov nu este rigidă, iar dacă ajutoarele capătă experiență și se califică repede, pot executa și zidărie în porțiunile mici sau în timp ce șeful echipei lucrează la colț sau schimbă sfoara. Acestea ajută la eliminarea timpilor morți al ajutorului Nr. 2 din echipă. Acesta (Gavril Decker în echipa lui Schnell), după ce termină denivelat mortarul, mai zidește 2—4 cărămizi cât are timp, mortarului după care reîncepe așternerea pe partea zidită de zidar. In echipa lui Schnell, darea cărămizilor 66 face de ajutorul Nr. 1 Iacob Jansen nu prin înmânare ci prin aruncarea cărămizilor de la foarte mică distanță, etc. Toate acestea au dus la buna productivitate a echipei Schnell. La el, darea a 2 cărămizi ține 1 secundă 9, pe când la echipa Bergher — 3 sec. 8, la Pnoca — 2 sec. 8, la Nistor — 2 sec. 8. Pentru întinderea mortarului, echipele au cheltuit următorul timp: Schnell — 12 sec. 6, Bergell — 19 sec. 2, Proca — 36 sec. 8, Nistor — 26 sec. 3, iar pentru așezarea a 10 cărămizi: Schnell — 17 sec. 2, Bergel — 31 sec. 7, Proca — 26 sec. 4, Nistor — 25 sec. 7. După studierea, cronometrarea și fotografierea fazelor de operațiuni, s’a prelucrat întreg materialul și s’au alcătuit tabelele comparative. Urmează ca întreprinderea să ia toate măsurile necesare pentru instruirea tuturor zidarilor săi în vederea extinderii și generalizării procedeelor dure ale etahanovistului Iosif Schnell și a complectării lor cu cele mai bune procedee cunoscute din experiența stahanoviștilor sovietici. Inițiativa și acțiunea de la Sectorul 54 Tohan constitue un succes al sectorului de construcții pe calea aplicării minunatei metode a ing. Covaliov, a studierii și introducerii metodelor și procedeelor de lucru ale stahanoviștilor și fruntașilor în producție. NICOLAE RUSAN corespondent Íi ierar-betonistul Constantin Ghinea . Stătea pe iiapta și cea mai înaltă a tribunei de beton și-și scotea ochii, de la sala de gimnastică la nou, ligonul de tir, de la I volodrom la terenurile de tenis, basket sau volei, de la enterse cu flori și peluze verzi împodobite cu havuze la măestrele sculpturi cu subiect sportiv — și-i revenea privirea cesia măreț, care e mereu la stadionul amândria întregului Parc Sportiv „Dinamo” , recentul dar primit de tineretul Capitalei prin grija Partidului și a Guvernului. — Asta-i viața și munca constructorilor gândea Constantin Ghinea. Noi clădim mereu pentru fericirea și bunăstarea poporului muncitor. Nu-i mulțumire mai mare pe TMTM noi decât să vedem o lucrare încheiata. Și apoi la drum spre alt șantier... Acum a ajuns pe Șantierul Teatrului C.G.M. Echipa fierar-betonistului Ghinea nu cunoaște răgazul în muncă. Toate le face cu inima targa, asemeni șefului de echipa. In întrecere se avântă cu foc, dar [UNK] nu orbește, ci cu chibzuială. Nu-i totul în demasarea mâinilor sau forța brațelor. Muncitorul conștient își poate grăbi lucrul cu capul, cu mintea. Despre acest lucru important și-a dăscălit mereu echipa, Constantin Ghina. El căuta metodele cele mai bune și stimula folosirea lor. Dar unde să găsești mai lesne aceste metode dacă nu în experiența bogată a fraților noștri mai mari, constructorii sovietici ? De la ei a învățat Constantin Ghinea și metoda Lidia Corabelnicova, și metoda Schiler. Echipa lui Ghinea a fost printre primele în țară, care a pretins dulgherilor să-i predea lucrarea cu proces-verbal, cerând rectificări acolo unde execuția nu era perfectă. Tot echipa lui, apoi, s'a obișnuit să predea rețelele de fier-beton cu proces-verbal botaniștilor. In ceea ce privește economiile echipa lui Ghinea a dus o luptă dârză, cu conștiința oamenilor, cu planurile, cu materialele. In echipa, declarată brigadă de economii, sârma nu se mai tacalandala, ci direct pe dimensiunile fierului folosit. Deșeurile de fier și sârmă sunt folosite la diferite lucrări mărunte, la așa numiții „călăreți", „pureci", „mustăți“, etc. Iar odată pe lună, spre sfârșitul ei, echipa nu mai trece o zi întreagă pe la magazie, ci lucrează numai cu material economisit. Luna trecută, echipa întreagă a economisit materiale în valoare de 14 350 lei și a depășit norma cu 70%. Asemenea fapte nici nu-s de mirare cu un șef ca tov. Constantin Ghinea, zelos, harnic, mereu frământat de îmbunătățirea muncii. Răsplata muncii lui e salariul care nu trece mai jos de 17.000 lei, locuința nouă pe care a primit-o, viața sa tot mai bună. Și apoi, poate exista mândrie mai mare pentru un muncitor decât aceea ca pe pieptul lui să strălucească „Medalia Muncii".? Fierar-betonistul Constantin Ghinea face parte dintre muncitorii noștri de frunte, cu care ne mândrim. T. MITESCU Metodele sovietice, arme puternice în lupta pentru plan, pentru pace Avântul cu care muncesc salariații fabricii de ciment ,,Temelia“Orașul Stalin și minunatele succese obținute, dovedesc dorința lor fierbinte de a întâmpina ziua de 7 Noembrie cu cât mai frumoase realizări. Muncind cu însuflețire, minerii, arzătorii și morarii acestei fabrici, printr’o bună organizare a muncii au reușit să dea până în prezent peste 13.500 tone ciment peste pian, lucrând acum în contul celei de a treia ’ decadă a lunii Noembrie. Aceste minunate realizări se datoresc în cea mai mare măsură folosirii pe scară largă a înaintatelor metode ale stahanoviștilor sovietici, a bogatei lor experiențe. Astfel morarul Mihai Bruss, folosind metoda stahanovistei sovietice Nina Nazarova, a reușit să obțină o depășire de 8,4% a planului de producție. De curând el a semnat contractul de calificare a tânărului Iosif Handro, la locul de muncă, după metoda sovietică Cotlear. Tot datorită folosirii acestor metode de muncă tov. Mark Ladislau a obținut o depășire de 6,7%. Metoda Nina Nazarova e folosită și de muncitorii arzători, care , dau astăzi klinker în contul primei decade a lunii Noembrie, de morarii de la morile de făină brută, printre care și tov. Iuliu Aranyossy, care a obținut o depășire de 8,9 °/o, de excavatori șâi de la carieră, cum ar fi tovarășii Iosif Ferencz și Dumitru Munteanu, care au depășit norma cu peste 30%. O metodă folosită și care a adus o contribuție de seamă in lupta cimenteștilor este și metoda sovietică de înzldire prin care timpul necesar reparațiilor a fost redus cu mult. Din zi în zi se extinde metoda sovietică Cotlear. Tot mai mulți muncitori sunt calificați la locul de muncă. Numai în cinstea zilei de 7 Noembrie au fost calificați 49 muncitori. Datorită folosirii acestor metode, în afara frumoaselor succese obținute în producție, s-au realizat totodată economii în valoare de 19.033.530 lei. In urma schimbului de experiență, organizat de Uniunea Sindicatelor Constructori în legătură cu folosirea metodei graficului orar, a stahanovistei sovietice Valentina Hrisanova, metodă aplicată de arzătorii fabricii ,,Stânca“, muncitorii fabricii „Temelia“ și-au luat angajamentul să introducă și ei lucrul după graficul orar. CLARA DOBOȘ corespondent Au prelungit durata de funcționare a cuptoarelor cu 9.614 ore La fabrica de ciment ,,Stânca“-Brăila, datorită aplicării și extinderii metodei stahanovistei Nina Nazarova, durata de funcționare a cuptoarelor a fost depășită cu 9.614 ore. Astfel la cuptorul Lepol s’a depășit termenul planificat cu 4.485 ore, iar la cuptorul Fellner cu 5.129 ore. Ambele cuptoare continuă și în prezent să funcționeze. In luna Septembrie indicii de utilizare la cuptoare au fost depășiți cu 0,3% la cuptorul Lepoi și cu 1,3% la cuptorul Fellner. In această muncă s-au evidențiat, arzătorii: Petre Mustață, Gheorghe Grosu, Ion Glinga, Lucian Vasilescu precum și ajutorii lor. PAUL MARCOVICI corespondent ConSTRUCTORUC Schimb de experiență în legătură cu metodele Orlov și Șircov Zilele trecute, în cadrul lunii extinderii metodelor stahanoviste întreprinderea de Construcții Nr. 12 Petroșani a organizat Urn schimb de experiență în legătură cu metodele Orlov și Șircov. Acest schimb de experiență a avut loc pe șantierul „8 blocuri” Lonea, sectorul IV Petrila, și au participat numeroși fruntași de pe toate șantierele întreprinderii. încă de cu seară au fost pregătite materialele, s’au stivuit cărămizile, locurile de muncă au fost bine organizate,, astfel ca roadele schimbului de experiență să fie cât mai frumoase, înainte de începerea schimbului de experiență tov. Gheorghe Căpraru, din partea sectorului IV, a arătat că șantierul Lonea este un șantier fruntaș datorită folosirii pe scară întinsă a metodelor stahanoviștilor sovietici Orlov și Șircov, întrebuințării lopeții Malțev, precum și bunei organizări a muncii. Apoi echipele zidarilor Nicolae Silimon și Iosif Vereș, de pe acest șantier au început lucrul după metodele sovietice Orlov și Șircov. Lucrând cu atenție, nefăcând prima mișcare de prisos, în primul sfert e dte oară...echipa tov. Nicolăe Sîlîmon a realizat 1,128 m. c. zidărie în loc de 0,200 m. c., iar echipa zidarului Iosif Vereș 0,982 m. c. După o oră echipa tov. Nicolae Silimon a obținut o depășire de 542%, realizând 4,332 m. c. zidărie în loc de 0,800 m. c., iar cea a tov. Vereș o depășire de 492%, realizând 3,934 mc. zidărie. In tot timpul cele două echipe au folosit lopata Malțev, fapt care a contribuit din puhă la realizarea acestor frumoase succese. Muncitorii fruntași de pe celelalte șantiere care au participat la acest schimb de experiență și-au luat angajamentul să aplice și ei aceste metode, să le extindă pe toate șantierele. NICULAE CULENCO și GHEORGHE CAPRARU , corespondenți Un propagandist al metodelor înaintate wg Ca un strungar Stil vrednic, care dă o Șultimă șlefuire piesei prețioase pe care a lucrat-o — astfel se simt de mândri, deja mulțumiți, constructorii aripii ,,Fabricație’, a uriașei clădiri a „Casei Scânteii"". Ici-colo, zidarii fac mici modificări de interior; faianțarii îmbracă pereții ; instalatorii au trecut la lucru. Stan Marin, șeful de secție, colindă o sală după alta. Se oprește de multe ori în drum, controlează, dă indicații șefilor de echipă. Șantierul întreg îl cunoaște. Lucrează la „Casa Scânteii" din 1949, și a fost printre primii care au adoptat și propagat în chip neobosit metodele sovietice de lucru în zidărie. Tovarășul Stan Marin a înțeles că tehnica va hotărî în bună măsură realizarea înainte de termen și în cele mai bune condițiuni a măreței construcții la care lucrează. Pilda stahanoviștilor sovietici inovatori în producție l-a îndemnat să caute noi mijloace pentru a face munca sa și a tovarășilor săi mai ușoară și mai rodnică. Și pe lista invențiilor și inovațiilor realizate la „Casa Scânteii", el a înscris: o mașină de îndreptat cuie, scara pentru întins mortarul, un burlan pentru turnarea betonului în stâlpi de la înălțimi mari, și podul rulant pentru turnarea betonului, conceput și construit împreună cu tovarășul Leon Pocinog, înainte de a prelua conducerea șantierului „Fabricație", tovarășul Stan Marin a organizat și condus acțiunea de calificare a 140 muncitori de diferite meserii. Parte din ei lucrează acum pe șantierul a cărui răspundere o are, și folosesc cu minunate succese metodele de zidărie Orlov și Coroliov, colțarele Șircov ,luptă pentru îmbunătățirea calității lucrărilor după metoda Schiter. Pildă de devotament și pricepere în muncă, tov. Stan Marin duce și o largă activitate socială. Ca secretar al Organizației de Partid a șantierului pe care îl conduce, îndrumă și sprijină munca organizațiilor de massă, și în primul rând a comitetului de secție, participă cu regularitate la ședințele convocate de acestea, se interesează de nevoile muncitorilor. In cinstea zilei de 7 Noembrie, șantierul „Fabricație" și-a luat angajamentul să depășească planul de predare a sălilor, însuflețind întrecerea socialistă, îndemnând la folosirea cât mai largă a tehnicii sovietice, tov. Marin a putut anunța cu bucurie muncitorilor de pe șantier: planul a fost depășit ! In loc de 6 săli, au fost predate 71 Tovarășul Stan Marin e mândru de această victorie. Iar țara noastră înfloritoare e mândră cu oamenii săi cei noi — oameni ca tovarășul Stan Marin. C. DORIAN Sovromconstrucție — factor important în desvoltarea sectorului nostru de construcții Patria noastră s’a transformat într’un vast șantier al vieții noi, un șantier cu minunate construcții care fac să înflorească și să se dezvolte regiunile sărăcăcioase și pustii ale țării, lăsate în părăsire de regimurile burghezo-moșierești. Construim într’un an cât n’a construit burghezia în zeci de ani de zile. Mărețele construcții ale Cincinalului sunt o mândrie a întregului popor muncitor, sunt construcțiile păcii și socialismului. Țara noastră n’ar fi putut păși pe drumul construirii socialismului, n’ar fi putut înlătura înapoierea economică, lăsată de regimurile burghezo-moșierești, fără ajutorul frățesc și dezinteresat al Uniunii Sovietice și al tovarășului Stalin personal. Realizarea minunatelor construcții pe care le înfăptuim astăzi n’ar fi fost cu putință fără ajutorul multilateral pe care ni-l dă în permanență măreața țară care construește comunismul. Uniunea Sovietică. Una din formele de ajutorare și colaborare între Uniunea Sovietică și țara noastră sunt Sovromurile. Vorbind despre însemnătatea deosebită a Sovromurilor în desvoltarea economiei naționale, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej spune : „Sovromurile sunt o vie oglindire a relațiilor de colaborare între țările frontului unic socialist. Ele sunt o oglindire a atitudinii internaționaliste a Statului Sovietic, care acordă un permanent ajutor țărilor de democrație populară în opera de construire a socialismului. întreprinderile „Sovrom” în țara noastră sunt nu numai un post înaintat în desvoltarea economiei țării noastre pe calea socialismului, ci și o școală de gospodărire socialistă, de răspândire a experienței socialiste în cele mai importante domenii ale economiei”. Un post înaintat în desvoltarea sectorului nostru de construcție, îl constitue „Sovromconstrucția”. întreprinderile Sovroroconstrucție sunt exemple vii de organizare superioară a șantierelor, de aplicare a celor mai înaintate metode de lucru, folosire a tehnicii celei mai avansate, mecanizare pe scară largă a procesului de producție. Sovromconstrucție, datorită acestor metode, obține cele mai însemnate realizări, ea contribue din plin la îndeplinirea și depășir planului de construcții... Numai în cursul trimestrului III al anului 1951, Sovromconstrucție a obținut o după GRIGORE MARIN Director general adjunct al S. A. Sovromconstrucție ★ *șire de 13,7% a planului, a mărit simțitor productivitatea muncii, întreprinderile Sovrome obstrucție, prin succesele importante pe care le-au obținut și le obțin cu continuitate au devenit întreprinderi fruntașe pe întreg sectorul de construcții, exemple vii ce trebue urmate de toate celelalte întreprinderi de construcții. Acest lucru reiese și din faptul că, în ultimii doi ani Drapelul Roșu al producției, pe întreg sectorul de construcții a fost câștigat de întreprinderile Sovromconstrucție. Aceste minunate realizări au fost posibile datorită folosirii experienței înaintate a stahanoviștilor sovietici, a metodelor lor, sprijinului pe care-l dau necontenit inginerii și tehnicienii sovietici. Astfel, pe toate șantierele, aparținând Sovromconstrucției, se aplică pe scară largă metoda de zidărie rapidă a stahanoviștilor Orlov și Coroliov, metoda stahanovistei Nina Nazarova, de preluare în păstrare socialistă a mașinilor, metoda Schiler, de predare și preluare a lucrului cu proces verbal, calificarea la locul de muncă, după metoda Cotlear, se folosește din plin utilajul stahanovist, precum și alte metode avansate care duc la o producție și o productivitate a muncii cu mult sporite. Pentru a ne da și mai bine seama de roadele acestor metode, dăm câteva exemple: la șantierele Copșa Mică și Uioara, prin aplicarea metodei Orlov, s’a obținut o producție sporită cu 190 la sută față de cea realizată prin vechile metode de lucru, reducându-se totodată cu mult timpul de executare a lucrărilor. O contribuție importantă în desvoltarea producției o aduce mecanizarea procesului de producție și mica mecanizare, adică folosirea diferitelor dispozitive și unelte ajutătoare. Munca manuală este astfel înlocuită cu mijloace mecanizate, fapt care dă posibilitatea unei raționale utilizări a brațelor de muncă, scurtând astfel termenele de execuție. Pe șantierele Sovromconstrucție se folosesc pe scară întinsă lopata Malțev, colțare Șirkov, scara Maximenco, etc., unelte stahanoviste care fac cu putință mărirea producției și productivității muncii. Folosind cea mai avansată tehnică, întreprinderile Sovromconstrucție execută cele mai importante lucrări de construcție din țara noastră. Astfel Sovromconstrucția construește termo — și hidrocentrale, Centrul de producție cinematografică de la Buftea care va contribui din plin la desvoltarea artei noastre Cinematografice, uzina „Carbochim” Cluj, institute de cultură, teatre, stadioane și clădiri cu caracter social. In vederea unei bune desfășurări a lucrărilor pe șantiere Sovromconstrucția a luat o serie de măsuri, a introdus pe toate șantierele forme noi, superioare de organizare. De pildă, în vederea asigurării lucrului în timpul iernii Sovromconstrucția a luat printre altele următoarele măsuri: închiderea complectă a turnurilor elevatoarelor, eșalonarea și executarea lucrărilor exterioare, astfel ca să se poată lucra iarna în interior, s-au adus pe șantiere locomobile pentru încălzirea agregatelor, etc. Acest lucru va da posibilitate constructorilor să desfășoare cu acelaș succes și în timpul iernii lupta pentru realizarea marilor construcții Iarna, nu mai este un sezon mort, ci un sezon în care se lucrează tot atât de bine ca și în lunile de vară sau de toamnă, de pildă. O deosebită atenție acordă Sovrom construcția pregătirii de noi cadre calificate necesare șantierelor. In primele trei trimestre ale anului acesta au funcționat 308 școli pentru perfecționarea și calificarea cadrelor tehnice și administrative, care au fost frecventate de 7713 elevi. In afară de aceștia au mai urmat cursurile școlilor și 2397 elevi care erau în curs de școlarizare din anul 1950. Aceste noi cadre, care își însușesc tehnica nouă, aduc o contribuție de seamă la desvoltarea sectorului nostru de construcții, ele vor asigura îndeplinirea și depășirea planului pe 1952. Muncitorii, inginerii și tehnicienii Sovromconstrucției luptă cu entuziasm pentru îndeplinirea și depășirea planului de producție, pentru a da tot mai multe construcții celor ce muncesc. Succesele deosebit de importante pe care le obțin, fac din întreprinderile Sovromconstrucția posturi înaintate, întrunind caracteristicile arătate de tovarășul Gheorghiu-Dej, fiind „adevărate focare de răspândire a experienței celei mai înaintate în organizarea socialistă a muncii, în conducerea și gospodărirea chibzuită a întreprinderilor socialiste”. 1 Luna Prieteniei Româno-Sovietice Deschiderea expoziției »Poporul sovietic a îndeplinit cu succes planul cincinal postbelic“ In cadrul sărbătoririi Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, s’a deschis, toi la amiază, într’una din aripile Palatului Republicii, expoziția „Poporul sovietic a îndeplinit cu succes planul cincinal postbelic”. In numele Comitetului Național pentru organizarea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice, tov. Avram Bunaciu a rostit cuvântul de deschidere. Vorbitorul a arătat că manifestările ce au avut loc până acum în cadrul Lunii Prieteniei Româno-Sovietice au arătat odată mai mult cât de puternice sunt sentimentele de dragoste care ne leagă de popoarele sovietice, cât de mare ete recunoștința pe care o poartă poporul nostru glorioșilor săi eliberatori și marelui Stalin, stegarul luptei pentru zece. După ce a subliniat că poporul nostru muncitor, ca și întreaga omenire progresistă, iubitoare de pace, privește cu adâncă admirație spre marea Țară a Socialismului Mult datorează Uniunii Sovietice, constructorii „Casei Scânteii“. Minunatele metode de lucru ale stahanoviștilor sovietici, datorită cărora obțin în producție succese la care nu ar fi visat înainte; puternicele mașini și mecanisme sosite din U.R.S.S., prin folosirea cărora își ușurează mult munca și-i ridică productivitatea; specialiștii sovietici, care îi ajută, îi îndrumă, îi învață cărțile tehnice, sintetizând uriașa experiență a Uniunii Sovietice în desvoltarea industriei construcțiilor; cărțile politice și literare sovietice, care îi luminează asupra realităților din U.R.S.S., asupra mersului victorios înainte al popoarelor ce construesc azi comunismul, asupra situației internaționale, asupra sarcinii fiecărui om cinstit de a lupta pentru pace și democrație — iată numai câteva din căile prin care direct sau indirect Uniunea Sovietică contribue la îmbunătățirea muncii pe șantier, la îmbunătățirea vieții constructorilor. Victorios și spre eroicul său popor care construiește comunismul — primăvara însorită a omenirii tov. A. Bunaciu a arătat că realizările minunate ale Uniunii Sovietice, pe care comunicatul asupra rezultatelor îndeplinirii celui de al patrulea plan cincinal al U.R.S.S. le vestește lumii întregi, sunt o expresie grăitoare a consecventei politici staliniste de pace și bună înțelegere între popoare. Ele constitue, în acelaș timp, um răspuns nimicitor pe care popoarele sovietice îl dau monștrilor omenirii, imperialiștii americani și englezi care pregătesc în furia lor nebună dezlântuirea unui nou război mondial. . Această expoziție, trimisă de către Asociația Unională pentru legăturile culturale . cu străinătatea (V.O.K.S.), oglindește în chip minunat strălucitele victorii ale oamenilor sovietici. Minunatele realizări ale oamenilor sovietici — a spus în continuare vorbitorul Iață de ce Luna Prieteniei Româno- Sovietice a fost întâmpinată cu deosebit entuziasm de muncitorii, tehnicienii și funcționarii de pe șantierul „Casa Scânteii“. Manifestările organizate în cadrul acestei luni se bucură de o largă participare și de sprijinul tuturor organizațiilor de masă. In ultima săptămână au avut loc pe șantier mai multe conferințe și consfătuiri cu teme ca: ,,Marea Revoluție Socialistă din Octombrie“, „Construcțiile mărețe ale Moscovei — vestitoarele comunismului“, „Activitatea bibliotecilor sovietice“, „Un roman despre eroismul constructorilor sovietici („Departe de Moscova“), etc. Biblioteca a amenajat o expoziție de cărți traduse din limba rusă — tehnice, literare și politice. Cele 5 biblioteci volante de pe șantier au fost înzestrate cu cărți noi și cu colecții de reviste. De 3 ori pe săptămână, stația de radioamplificare transmite recenzii — conduși de gloriosul Partid Bolșevic, î frunte cu genialul său conducător, tovarăși Stalin, însuflețesc și poporul nostru la ni victorii pe drumul construirii socialismuli In scumpa noastră patrie — Republic Populară Română. Poporul nostru muncitor, condus d Partidul Muncitoresc Român, luptă cu hotărîre pentru construirea socialismului în țara noastră, pentru înflorirea scumpe noastre patrii, pășind pe drumul pe car merg popoarele iubitoare de pace, in frunt cu invincibila Uniune Sovietică și marel Stalin. Cuvântarea tov. A. Bunaciu a fost subliniată cu vii aplauze. Asistența a vizitat apoi expoziția, car oglindește, prin numeroase imagini fotografice, cifre și date statistice, strălucitei victorii ale oamenilor sovietici în îndepliirea planului cincinal postbelic, realiza în patru ani și trei luni, ale cărților tehnice sovietice în domeniul construcțiilor. Pe lângă echipa artistică a șantierelur s-a format o echipă de dansuri sovietice, compusă din 24 copii ai șabriaților, care participă regulat la repetiții, de două ori pe săptămână. Cercul A.R.L.U.S. a amenajat o expoziție de fotografii înfățișând viaț ferictă a oamenilor sovietici. El a dă un prețios sprijin înscrierilor pentr cursul de limba rusă, la a cărui deschidere festivă au participat cei 5 elevi și un mare număr de alți salariați. Manifestările culturale și artistic desfășurate în cadrul Lunii Prietenii Româno-Sovietice pe șantierul „Cas Scânteii“ joacă un rol important în întărirea sentimentului de prietenie faț de Uniunea Sovietică al constructorilor în intensificarea luptei acestora pentr p ace, pentru socialism. Manifestări culturale pe șantierul „Casa Scânteie Cinste stahanoviștilor și fruntașilor în producție CONSTANTIN RACU fierar beton stahanovist de pe șantierul Fierii, al întreprinderii Nr. 3 Sovromconstrucției, depășește norma cu peste. 2017. tei lucrează acum în contul lunii Martie a anului 1952, CONSTANTIN CRISBAȘANU electrician, fruntaș în producție al întreprinderii Nr. 18 Instalații, a realizat însemnate economii pe șantierul „Casa Scânteii“ și a ajuns să lucreze în contul anului 1952. NAE NICOLAE zidar, fruntaș în producție de pe șantierul „Casa Scânteii"“, folosind metoda Orlov, depășește norma în medie cu 70%, ajungând să lucreze în contul anului 1952. IEKHA EMERIC tâmplar, fruntaș în producție la Întreprinderea de Construcții Nr. 9 — Cluj, depășește norma în medie cu IOO-Io și lucrează de pe acum în contul lunii Iunie a anului 1952. Ing. GHEORGHE SUELERI stahanovist de la întreprinderea Nr. 5 — Orașul Stalin, a inovat nodul sanitar prefabricat, care va aduce numai la Cartierul Muncitoresc — Tohan, o economie de lei 3.215.020, PETRE MUSTAȚA arzător stahanovist la fabrica de ciment „Stânca" — Brăila, folosind metodele sovietice Nina Nazarova și Valentina Hrisanova, a mărit considerabil productivitatea cuptoarelor sale.