Constructorul, martie 1952 (Anul 4, nr. 113-116)

1952-03-08 / nr. 113

CONSTRUCTO RUE Biitana constrictoriton Femeile sovietice — participante active la construirea comunismului Femeile din Uniunea Sovietică întâmpină 8 Martie — Ziua Internațională a Femeii, — mândre de noile și strălucitele victorii obținute de poporul sovietic în măreața operă de construire a societății comuniste. Alături de întregul popor, femeile sovietice participă activ le construirea comunismului. Prin munca lor rodnică în toate domeniile activității de stat, economică și culturală, ele întăresc ruterea patriei lor dragi. In societatea socialistă talentele și aptitudinile femeii sunt în plină înflorire, deoarece Partidul Comunist și puterea sovietică au creat femeilor toate condițiile pentru desfășurarea unei munci creatoare pentru desvoltarea lor culturală. Maria Levcenco și Parascovia Zavadscaia care lucrează la fabrica de încălțăminte „Burevestnie” din Moscova, sunt cunoscute în întreaga Uniune Sovietică, împreună cu Grigorii Muhanov, ele au inițiat întrecerea socialistă pentru reducerea prețuitei de cost la fiecare operație de producție. Urmând exemplul lor, mii și mii de muncitorii și muncitoare de la alte întreprinderi, luptă pentru economii, pentru reducerea dialitelor. Inițiativa Antoninei Jandakova și a Olgan Agafonova, tinierele stahanoviste de la uzina „L. M. Kaganovici” din Lublino, s © bucură de largul sprijin al întregului popor. Aceste fete au înălțat drapelul întrecerii socialiste pentru îndeplinirea perfectă a fiecărei operații de producție. Sunt bine cunoscute numele celor două tiniere fete M. Boldareva și Z. Paleakova, care lucrează ca sudori electrici pe șantierul nordului hidraulic Țimleanskaia. Insușindu-și cu perseverență această profesie, cu totul nouă pentru ele, fetele au izbutit să atingă o înaltă măestrie. Trecând la regimuri sporite de sudaire electrică cu ajutorul curentului de înaltă tensiune, ele au început să depășească normele cu 1.000 la sută. Forțele creatoare ele constructorilor comunismului sunt inepuizabile. Dând dovadă de o înaltă conștiință și de un nivel ridicat de cultură, ei fac propuneri prețioase care ridică întrecerea socialistă la noi înălțimi. La începutul acestui an, vestitele stahanovtete, laureate ale Premiului Stalin. Maria Rojnieva și Lidia Cononenco, de la fabrica de stofe din Dupavna au inițiat o întrecere pentru depășirea tuturor indicilor planului pe anul 1952, prin scoaterea la iveală și folosirea rezervelor suplimentare pe fiecare loc de muncă. Muncitorii de pe ogoare rezolvă Probleme de mare importanță pentru economia națională. Ei luptă pentru sporirea recoltelor la hectar ale tuturor culturilor, pentru mărirea numărului de vite, proprietate obștească, pentru crearea unui belșug de produse pentru populație și de materii prime pentru industrie. Femeile colhoznice au cucerit primul loc în lume în ce privește recoltele de grâu de toamnă, bumbac și sfeclă de zahăr. Revoluția culturală a făcut științe și arta accesibile masselor de milioane de oameni al muncii din Uniunea Sovietică. In U.R.S.S. femeile constitue o uriașă forța culturală. Ele alcătuesc 50 la sută din numărul total al specialiștilor cu studii superioare. Peste 50 la sută din numărul medicilor și al pedagogilor, sunt femei. Circa 400.000 femei — ingineri si tehnicieni ocupă posturi de conducere în industrie, transporturi și pe șantiere. Deosebit de mare, este volul femeilor sovietice în învățământul public și în domeniul ocrotirii sănătății publice. Circa 1.000.000 femeiînvățătoare educă tineretul sovietic în spiritul patriotismului sovietic și al conștiinței comuniste. Pe când în ante de Revoluție, în Rusia țaristă existau 2.000 femei-medici, anul trecut în Uniunea Sovietică numărul lor a atins aproape 200.000. Femeile-savanți îmbogățesc, prin munca lor creatoare, știința sovietică, mărindu-i gloria. Profesorul O. B. Lepeșinscaia, laureată a Premiului Stalin, este autoarea unea din cele mai mari descoperiri în domeniul biologiei, — nașterea celulei din malarie organică. In prezent ea își consacră munca sa rodnică problemei prelungirii vieții omului. P.-1. Polybarinovați ocina, membru corespondent al Academiei de Științe a U.R.S.S., laureatei Premiului Stalin, este o eminentă matematiciană, care aplică în mod sternucic cele mai noi metode matematice pentru rezolvarea unor importante probleme practice ale economiei naționale. Arta sovietică, cea mai înaltă din lume, își datorează în mare măsură succesele sale, talentatelor femei sovietice. Au constituit un adevăr triumf spectacolele date de G. Ulanova în Italia și N. Kazanțeva în Anglia. Eminentele artiste ale teatrului sovietic O. Lepeșinscaia, V. Davidova-L. Alexandrovscaia și multe altele au fost distinse cu Premiul Stalin. Femeile sovietice, care lucrează în domeniul literaturii și artelor crează opere artistice de un înalt nivel ideologic, care însuflețesc poporul sovietic la noi fapte de vitejie în muncă, care-i educă ,în spiritul comunismului. 579 de femei sovietice au fost distinse cu Premiul Stalin pentru lucrări remarcabile în domeniul științei, invențiilor, literaturii și artei. Poporul sovietic, Partidul lui Lenin și Stalin, Guvernul sovietic, apreciază faptele de vitejie ale femeilor în apărarea patriei lor socialiste, meritele lor în munca pașnică creatoare. 70 de femei au fost distinse cu titlul de Erou al Uniunii Sovietice. Circa 2.000 de femei poartă mândrie pe pieptul lor Steaua de aur cu de Erou ai Muncii Socialiste. Peste 600.000 de femei sunt decorate cu ordine și medalii ale U.R.S.S. In Uniunea Sovietică femeia-mamă, educatoarea tinerii generații, este tocom.jurată c s grija și respectul întregului po I Por. Peste 33.000 de femei sovietice sunt distinse cu titlul de onoare de eroină”, peste 3.000.000 de femei „Mamăi sunt decorate cu ordinul. ..Gloria maternității” și ,,Medalia maternității”. In afară de U.R.S.S., nicăeri în lume nu există un sistem atât de multilateral și fundamentat științificește, de ocrotire muncii femeii, a mamei și copilului. Muncitoarele sovietice beneficiază de concedii plătite înainte și după naștere. Mamele singure și cu mulți copii primesc deja start ajutoare, a căror sumă totală se cifrează la câteva miliarde ruble pe an. Pentru această imensă grijă față de ele, de copiii și familiile lor, femeile sovietice sunt pătrunse de un adânc sentiment de recunoștință fața de Partidul Bolșevic, Guvernul Sovietic și scumpul lor tovarăși Stalin. Femeile sovietice desfășoară o intensă activitate politica și socială, participă activ la conducerea statului. 280 din cele mai bune file ale poporului sovietic sunt deputați in Sovietul Suprem al U.R.S.S. — organul suprem al puterii de stat în Țara Sovietică. In Februarie 1951, 2.209 femei au fost alese deputați în Sovietele Supreme ale republicilor unionale și autonome. Peste 500.000 de femei-deputați în Sovietele locale, desfășoară zilnic o activitate de stat, de o uriașă importanță. Orașul Briansk renaște din ruine le ★ IACOV ANISIMOV locțiitor al președintelui Comitetului Executiv al Sovietului Orășenesc de Deputați ai celor ce muncesc din orașul Briansk. ★ In fiecare zi din gara Briansk pornesc spre diferite regiuni ale țării trenuri încărcate cu mașini puternice pentru construirea drumurilor, mașini pentru așezarea asfalturilor, mașini cu încărcare automată, și alte produse ale uzinelor din Briansk. Mașinile care poartă marca uzinelor din Briansk sunt folosite cu succes pe șantierele uriașei hidrocentrale din Kuibîșev și Stalingrad și pe șantierele de construcții din zeci de orașe ale țării sovietice Briansk este unul din cele mai vechi orașe rusești. Cotropitorii germano-fasciști l-au distrus aproape în întregime, au ars și prefăcut în ruine 4.108 case, gara de pasageri, toate întreprinderile industriale, clădirea teatrului municipal, clădirea Institutului de Silvicultură, 28 localuri de școală, 5 școli tehnice, 45 instituții de copii, orășelul medical, biblioteci, cluburi, cinematografe. Hitleriștii au aruncat în aer podurile, uzina electrică, apeductul, rețeaua de canalizare și n’au cruțat nici parcurile și grădinile orașului. La 17 Septembrie 1943 orașul a fost eliberat și de atunci aici s’au desfășurat intense lucrări de refacere. In anii postbelici s’au terminat lucrările de refacere a tuturor uzinelor și fabricilor distruse în timpul războiului. S’au refăcut toate clădirile dărâmate, s’au curățat și pavat străzile, s’au refăcut și construit sute de case de locuit cu multe etaje, școli elementare, medii și tehnice, biblioteci, teatrul municipal, cinematografele, spitalele, policlinicile, etc. Spre sfârșitul anului 1951 Sovietul orășenesc, întreprinderile și departamentele au refăcut și construit case însumând o suprafață locativă de peste 250.000 metri pătrați. Aceste realizări au fost posibile datorită grijii permanente a guvernului sovietic pentru creșterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Statul sovietic nu s-a limitat la alocarea sumelor necesare. Ani dearândul Briansk a primit din partea Statului cantități uriașe de materiale forestiere, ciment, fier, material de construcție. Uzinele din Moscova, Sverdlovsc și din alte orașe au trimis Brianskului tot felul de mașini și utilaj. Orașul a fost vizitat de arhitecți, constructori și alți specialiști , cu renume din partea cărora noi am primit un ajutor însemnat. Numai în ultimii trei ani, suma totală învestită în construcții de locuințe, comunale și social-culturale se ridică la 112 milioane ruble. In acelaș răstimp,statul a dat cetățenilor orașului sub formă de împrumut fara dobânda pe termen de 10 ani 15 milioane ruble destinate construcțiilor de locuințe individuale. Pe an ce trece Brianskul e tot mai bine amenajat. Gospodăria comunală a orașului a fost reconstruită pe o bază tehnică nouă. In prezent lungimea rețelei, electrice și de alimentare cu apă e mai mare decât înainte de război. Populația consumă mai multă apă și energie electrică decât în perioada antebelică. Au fost complect refăcute băile, podurile, piețele. Lucrările de construcție continuă să se desfășoare într-un ritm intens. Se construește o nouă gară de pasageri, un minunat palat de cultură pentru salariații feroviari. Se lărgește rețeaua instituțiilor medicale, se construesc grădinițe de copii, creșe, magazine și alte clădiri. In 1952 constructorii din Briansk vor da în folosință locuitorilor cel puțin 15.000 metri patrați de suprafață locativă nouă. Anul acesta 250 apartamente vor fi alimentate cu gaze naturale. In lucrările necesare pentru alimentarea orașului cu gaze naturale și reconstruirea sistemului de canalizare s-au investit peste 50 milioane ruble. Lucrările de refacere se desfășoară pe baza unui plan general aprobat de guvern. Planul nu prevede numai refacerea clădirilor distruse în timpul războiului, ci și sistematizarea orașului. Astfel, centrul orașului va fi in strada Fokin. Aici se construesc numeroase clădiri care formează frumoase ansamble arhitecturale. Tot aici se află clădirea monumentală a teatrului municipal. Dealungul acestei artere largi și drepte vor fi plantați copaci și tufișe. Intr’un viitor apropiat numeroase squaruri, fântâni arteziene și monumente noi vor împodobi străzile și piețile Brianskului — oraș ridicat din ruine și cenușă, prin voința de neînfrânt a poporului sovietic. m Un oraș nou pe malul Volgai Lângă Stalingrad, pe malul stâng al Volgăi se ridică un oraș pentru constructorii centralei hidroelectrice din Stalingrad. Până acum s-au construit zeci de case de locuit, clădiri sociale și apar tot mai evidente contururile străzilor, piețelor și bulevardelor. Planul general al noului oraș a fost elaborat de colectivul de arhitecți și ingineri al Institutului de Stat pentru Proiectarea orașelor cu colaborarea Institutului de Construcții Urbane al Academiei de Arhitectură al U.R.S.S. In prezent arhitecții termină lucrările de proiectare a câtorva clădiri monumentale care vor fi construite în piața centrală a orașului. Sunt în curs de elaborare proiectele școlilor, grădinilor de copii și creșelor, ale clădirii școlii medii tehnice pentru personalul de deservire a stațiunii hidroelectrice și ale altor clădiri. Intrarea principală în oraș din partea stațiunii hidroelectrice va fi marcată de două clădiri mari ale Direcției Stalingradghidrosstvoi. Primăvara va începe plantarea parcului de cultură și odihnă care va fi situat în mijlocul orașului și va ocupa o suprafață de 25 hectare. Anul acesta se vor construi în acest oraș un stadion pentru 10.000 spectatori, un bazin de înot acoperit, o stațiune nautică și un ștrand. Cluburi in noile case de locuit in raionul Kișlî din Bacu se desfășoară cu intensitate lucrările de construcție. In noile case de locuit se amenajează încăperi speciale pentru cluburi. Salariații industriei petrolifere care se ipată în casele noi se adună seara în sala spațioasă a clubului pentru a asculta o conferință, a citi ziare, reviste, a discuta despre o carte nou apărută, a juca șah etc. Cluburile sunt înzestrate cu biblioteci și săli pentru proiectarea filmelor de cinematograf Teatrul de copii din capitala republicii Cazahstane — orașul Alma-Ata Consfătuirea salariaților din industria de cărămizi a R.S.F.S.R. La 27 Februarie și-a încheiat lucrările conferința salariaților din industria de cărămizi a R.S.F.S.R., care a avut loc la Moscova și a durat trei zile. In cadrul conferinței s-au discutat probleme referitoare la creșterea continuă a producției, la ridicarea nivelului ei calitativ și la o mai bună folosire a capacităților întreprinderilor. La discuțiile asupra raportului ministrului Industriei Materialelor de Construcție al R.S.F.S.R., G. I. Suhariov, au luat cuvântul directorii și inginerii șefi ai întreprinderilor, șefii direcțiilor regionale, raionale și orășenești, oameni ai științei și inovatori în producție. Ei au făcut schimb de experiență, acumulată de întreprinderi în munca de introducere în producție a metodelor înaintate stahanoviste. La consfătuire s-a arătat că mai există numeroase rezerve care vor permite mărirea considerabilă a producției și îndeplinirea planului înainte de termen. La lucrările consfătuirii au participat Președintele Consiliului de Miniștri al R.S.F.S.R. tov. B. N. Cernousov și ministrul Industriei Materialelor de Construcție al U.R.S.S. tov. P. A. Iudin. Participanții la consfătuire au adresat tuturor salariaților din industria de cărămizi a R.S.F.S.R. un apel în care îi cheamă să desfășoare și mai larg întrecerea socialistă pentru mărirea producției materialelor de zidărie necesare șantierelor țării, pentru ridicarea nivelului calitativ și reducerea prețului de cost al acestor materiale și pentru îndeplinirea înainte de termen a planului pe 1952. O casă cu 4 etaje construită in 75 zile Intr’unul din cartierele Moscovei s’a construit o casă cu 4 etaje într’un timp record de două luni și jumătate. In conferința intitulată „noi metode de organizare a muncii și de planificare și gospodărire chibzuită în interiorul brigăzilor“, ținută la sediul Expoziției permanente de construcții, tov. Ghendel, șeful Direcției Nr. 1 a trustului „Mossilgosstroi“, a povestit despre experiența constructorilor care au ridicat, casa. ■90 i-au>onst' Conferențiarul, a arătat că Direcția a elaborat noi condiții tehnologice pentru a ridica case de locuit cu multe etaje într’un timp cât mai scurt cu o cheltuială minimă de brațe de muncă și mijloace. Constructorii au întocmit un grafic riguros al lucrărilor. In brigăzi s’au introdus fișe speciale pentru evidența zilnică a lucrărilor, a productivității muncii și a modului cum se îndeplinesc angajamente maliste. Pag. 3 Țările de democrație populară pe drumul construirii socialismului Muncitorii chinezi aplică experiența sovietică în fabricile de mașini-unelte din multe centre industriale ale R. P. Chineze s-a pornit o campanie pentru răspândirea metodei de tăiere rapidă a metalelor. Pentru a încuraja folosirea acestei metode, se țin conferințe și cursuri, se fac demonstrații și se deschid expoziții. Campania a avut un deosebit succes. In peste 10 fabrici de mașini-unelte din Șanhai productivitatea a sporit de la 2 la 9 ori. Tehnicieni și mecanici pricepuți din Wust și Clanciau (din Kiansu-ul de Sud), au fost trimiși la Șanhai pentru a învăța metoda de tăiere rapidă a metalelor. Mecanicii din Wusi au format un comitet pentru răspândirea acestei metode. Intr'o oțelărie din Cianciau productivitatea a sporit de 15 ori datorită adoptării noii metode. La un atelier al unui șantier naval din Wuhan productivitatea strungurilor vechi a sporit de 2 și chiar de 4 ori. Un alt exemplu al folosirii înaintatelor experiențe sovietice, este cel al fabricii de ciment Nr. 3 din China de Nord-Est. Un specialist sovietic a ajutat muncitorilor să sporească producția de ciment. După eliberare, muncitorii și tehnicienii au reușit să sporească producția cu 90 la sută, depășind cu mult producția din timpul ocupației japoneze, dar ei pierdeau zilnic o considerabilă cantitate de klinker. Când specialistul sovietic a venit să lucreze in fabrică, el a observat imediat această pierdere. După ce a verificat amănunțit instalațiile uzinei, el a arătat că pierderea poate fi in întregime înlăturată. El supraveghea zilnic focul și îndruma personal operațiile. Folosindu-se de toate cunoștințele muncitorilor și de experiența sovietică, el a introdus însemnate îmbunătățiri în vechea metodă de ardere a blinkerului. Apoi, a elaborat metode noi, mecanizate care au dat posibilitate muncitorilor să mărească producția. Rezultatul a fost îmbunătățirea calității cimentului și înlăturarea în întregime a pierderilor de blinker. Pentru a ajuta muncitorilor să-și ridice calificarea, și pentru a spori cunoștințele lor tehnice, specialistul sovietic a elaborat serie de noi norme tehnice, a scris articole și a ținut conferințe cu diferite subiecte tehnice. Femeile Cehoslovaciei populare Ruzena Hrantekova lucra cândva într’o mică spălătorie. Ea muncea, iar patronul ei încasa câștigurile. Imediat după eliberarea țării, Ruzena a părăsit spălătoria și a intrat într’un atelier feroviar, unde făcea curățenii și ducea gustarea muncitorilor. Ea se interesa de munca din jurul ei și curând a fost transferată la un atelier de mașini, unde trebuia să curețe diferitele piese ale locomotivelor aduse, acolo pentru a fi revizuitei . sau reparate. Nici această muncă nu a mulțumit-o însă. In scurt timp ea și-a dat seama că ar putea să demonteze și să monteze piesele tot atât de bine ca și meșterul pentru care lucra, însă ea nu îndrăznea să vorbească despre asta, de teama muncitorilor care ar fi acuzat-o că vrea „să muncească ca un bărbat“. Intr’o zi, pe când trecea prin fața depoului de locomotive, privind cu atenție cum acestea sunt alimentate, unul din muncitori îi spuse în glumă: „Se pare că mi-ți place munca la atelierul degresar“. ..Mi-ar place mai mult să trec la locomotivă" — i-a răspuns ea. Observând însă ironia de pe fața lui adăugă: „Dece n’ași putea,? Doresc să depun o muncă calificată“. „Și ai fi în stare?" „Cred că da! Să caută femei care să lucreze în transporturi, însă limite de vârstă este 40 de ani, iar eu...“ ,,Nu contează asta“ îi răspunse mecanicul Paukert, care auzise conversația. „Cere această slujbă și dacă te angajează, eu am să te învăț să devii fochist“. Și Ruzena a înaintat o cerere. La vizita medicală doctorul i-a spus că este prea bătrână pentru această muncă, însă ea nu vroia să renunțe. „Socot că pot să lucrez încă cel puțin două planuri cincinale înainte de a mă socoti bătrână“. Ruzena a fost angajată și a doua zi urma să încerce munca de fochist. Ruzena era destul de emoționată când s’a trezit pentru prima dată pe platformă, pentru o probă de 15 zile, în care timp urma sa învețe meseria de fochist. Hotărîtă, Ruzena s’a așezat între foc și tender și a început să învețe cum să alimenteze focul, fiind mereu cu ochii la apă ,și manometru și în acelaș timp foarte atentă la celeilalte mecanisme. Curând ea a câștigat respectul muncitorilor pentru îndemânarea sa, însă ei socoteau că ea nu va fi în stare să reziste la această muncă. „O să vină iarna și ea va renunța atunci“ — își spuneau ei. Iarna a venit și Ruzena nu a renunțat. Ea a constatat că după orele de muncă pe platformă, îi rămâne putere suficientă și pentru munca ei de acasă. Meciul lui Paukert era mândru de eleva sa — „Poți să întreci pe oricare bărbat", i-a spus ei. Ruzena s’a bucurat de succesul obținut, însă nu s’a mulțumit cu atât. După ce a învățat să alimenteze locomotiva, e a începu să caute posibilitatea de a economiei combustibil și ulei, de a scurta timpul de alimentare a locomotivei și curând și-a întrecut norma cu 121%. Ea este prima femeie fochist deia căile ferate cehoslovace și a căpătat titlul de muncitoare de șoc. „Se caută femei care să lucreze în Industria grea“, a spus Marila Jalovkova, soția unui miner, „așa că m’am gândit să încerc și eu. Dacă femeile sovietice lucrează cu succes în acest domeniu, de ce nu am putea și noi .“ „Noi locuim la Bnevnov, declară Jalovkova, într’o vilă mică cu două apartamente. Avem întotdeauna de lucru acasă, așa că eșeam numai pentru cumpărături și nu aveam cu cine ste de vorbă, afară de soțul meu, când venea dela lucru. Citeam ziarele și știam cam ce se întâmplă, însă nu prea îmi păsa. Citeam de pildă despre „colectiv“, dar nu-mi dădeam prea bine seama ce înseamnă acest cuvânt până când am început să lucrez la fabrica de mașini. Toți muncitorii fruntași s’au oferit să mă învețe noua meserie. Desigur că la început eram foarte emoționată, deși am încercat să ascund aceasta. Se pare însă că meșterul care mă învăța a ghicit acest lucru. După câteva zile mi-a spus că progresez foarte repede, curaj și dorința să lucrez Asta mi-a dat din ce în ce mai bine. Mi-am câștigat titlul de „muncitoare de șoc“. Acum sunt într’adevăr cu totul alta și simt această schimbare chiar și acasă, unde avem acum un „colectiv” în miniatură. Fiul meu cel mare dorește să intre ucenic și anul viitor va lucra cu mine în uzină“. ★ Femeile albaneze luptă pentru pace Femeile din R. P. Albania sunt luptătoare active pentru apărarea păcii și pentru relații pașnică între popoare. Ele strâng în permanență legăturile de prietenie cu femeile progresiste din lumea întreagă, care luptă pentru pace și democrație, și în special cu femeile sovietice, care se află în evânt garda acestei mari lupte Astfel, numai în 1951 femeile albaneze au adresat femeilor sovietice și celor din țările de democrație populară peste 400 scrisori. In aceste scrisori femeile albaneze arată femeilor progresiste din lumea întreagă cum luptă de și muncesc pentru apărarea păcii, pentru viața nouă și fericită ce le-o asigură guvernul popular și Partidul Muncii din Albania. In scrisorile adresate femeilor sovietice, femeile albaneze își exprimă recunoștința profundă pentru neprețuitul ajutor acordat poporului albanez de Uniunea Sovietică. Femeile din Uniunea Sovietică și din țările de democrație populară răspund cu aceeași dragoste femeilor din R. P. Albania. - Brigăzile de tineret „In slujba Poloniei ’3 participă la construirea țarii Brigăzile de muncă al organizației de tineret „In slujba Poloniei”, care lucrează cu entuziasm pretutindeni, la cele mai mari construcții din orașele și satele țării, au terminat anul trecut lucrări importante, au nivelat între altele o suprafață de 8.500.000 metri pătrații, au instalat o cale ferată pe o lungime de 112 kilometri, au transportat circa 1.000.000 tone material de construcții, au curățat peste 5.000.000 cărămizi vechi, etc. Brigăzile organizației „In slujba Poloniei” care lucrează la sate, paralel cu activitatea politică de masă, au dat țăranilor și un ajutor practic : au strâns cartofii de pe o suprafață de 6.300 hectare, sfecla de zahăr — de pe o suprafață de peste 2.000 hectare ș. a. m. d. Circa 50.000 membri ai brigăzilor, care lucrează la construirea celor mai mari întreprinderi din Polonia și-au exprimat dorința să rămână în aceste întreprinderi co minatori permanenți și în acest scop urmează acum școli profesionale. Așa, de pildă, peste 9.000 tineri urmează acum școli profesionale ale industriei miniere, câteva mii — școliie industriei metelurgice. Circa 6.000 foști membri ai brigăzilor de muncă ale Organizației „Ia slujba Poloniei’’, care au terminat școli agricole, lucrează acum în diferite ramuri ale agriculturii. © dată memorabilă in istoria poporului nostru) Ziua de 6 Martie 1945 marchează, o dată memorabilă în istoria poporului nostru In această zi, ca o încununare a unei perioade de lupte duse de clasa muncitoare în alianță , cu țărănimea muncitoare în condițiile noi, create prin eliberarea țării noastre de către Armata Sovietică, a fost adus la cârma țării primul guvern democrate, în care clasa muncitoare avea un rol precumpănitor. Marea victorie cucerită la 1 Martie 1945 este rezultatul contopirii măreței acțiuni eliberatoare a Uniunii Sovietice cu lupta dusă de poporul nostru muncitor, sub conducerea partidului, pentru o Românie liberă și democratică, pentru o viață mai bună, pentru pace. Eliberarea patriei noastre de către glorioasa Armată Sovietică a dat un puternic avânt luptei masselor populare pentru alungarea dela putere a claselor exploatatoare, pentru transformări cu caracter revoluționar, pentru instaurarea regimului de democrație populară. Datorită faptului că a fost eliberată de Armata Sovietică, datorită puternicului sprijin al Uniunii Sovietice, țara noastră a fost ferită de intervenția brutală a imperialismului americano-englez, a putut evita soarta sângeroasă a Greciei, sau cea de cruntă mizerie și înfometare în care se sbat astăzi massele muncitoare din Franța, Italia și din celelalte țări pe care imperialismul american le sufocă, le apasă, le jefuește, târându-le spre dezastrul economic. In timp ce politicienii burghezi au trădat interesele naționale și au devenit quisling odioși în slujba ocupanților germanofasciști, comuniștii s’au dovedit Ia focul luptei ilegale din timpul războiului cei maiînflăcărați și plini de abnegație luptatori pentru cauza eliberării naționale și sociale. Prin faptul că în anii aceia de teroare a fost singurul partid care sa ridicat împotriva războiului criminal antisovietic, fiind inspiratorul și organizatorul luptei pentru doborirea regimului antonescian, partidul nostru și-a cucerit o puternică autoritate și influență în masse, reușind să mobilizeze, încă din primele zile ale ieșirii sale din ilegalitate, sute de mii și milioane de oameni ai muncii în lupta pentru democratizarea țării, închegând în procesul luptei împotriva exploatatorilor o alianță trainică între muncitorimea de la orașe și țărănimea muncitoare, partidul a ridicat asemeni unui val uriaș masse imense de oameni ai muncii care, înfruntând baionetele jandarmilor, au luat cu asalt primăriile și prefecturile, alungând pe primarii și prefecții fasciști, au izgonit elementele fasciste din întreprinderi și instituții și au pus în locul lor elemente democratice. La îndemnul partidului, țăranii muncitori -i- sprijiniți de muncitori ’— au intrat cu plugurile pe pământurile moșierilor, hotărîți să înfăptuiască, cu deia ei putere, reforma agrară. Subliniând însemnătatea acestor lupte, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej spune „Realizarea reformei agrare în folosul țărănimii muncitoare, acțiunea de democratizare a țarii înlăturarea prefecților și primarilor antonescieni, împotriva voinței partidelor burgheze, demascarea și combaterea necruțătoare a politicii acestor partide de subminare a economiei noastre, au întărit considerabil baza de massă a partidului, care a repurtat o mare victorie tn lupta pentru aliați, îndeosebi pentru aliatul principal, țărănimea muncitoare“. In toiul acestor aprige bătălii de clasă, desfășurate sub steagul partidului, poporul nostru muncitor a stropit, din plin, cu sânge, victoriile dobândite. La 24 Februarie, regele, „partidele istorice” și călăul Rădescu — care năzuia la „gloria“ plastinișilor și a venizeloșilor de azi — au înroșit cu sânge muncitoresc — la ordinele imperialiștilor americani și englezi — caldarâmul pieții palatului; jandarmii regelui și ai lui Rădescu au tras din plin în țăranii muncitori care treceau la împărțirea pământurilor moșierești, încercarea reacțiunii de a se opune valului impetuos al luptei poporului a suferit însă un eșec lamentabil. Massele au impus izgonirea guvernului Rădescu, în spatele căruia se ascundeau imperialiștii, americani și englezi, și au adus la cârma țării un guvern democratic, un guvern al poporului. Zădărnicind lovitura de stat fascistă, impunând la conducerea țării un guvern democratic, poporul nostru’ și-a afirmat cu tărie hotărirea sa de a nu îngădui să mai fie folosit drept carne de tun într’un nou război imperialist, și a pășit hotărît în frontul țărilor iubitoare de pace, în frunte cu marea și neînvinsa Uniune Sovietică. In anii care s’au scurs de la 6 Martie 1 945, regimul nostru de democrație populară, având sprijinul activ și entuziast al masselor, s’a consolidat definitiv; el s’a dovedit a fi o pavăză sigură a tuturor cuceririlor populare. Simțind în permanență alături umărul de frate al poporului sovietic — gloriosul constructor al comunismului— poporul nostru a parcurs dela 6 Martie 1945 și până astăzi un drum de răsunătoare victorii în lupta pentru independența patriei, pentru progresul ei în toate domeniile, pentru făurirea unei vieți mai bune pentru cei ce muncesc. . Smulgând principalele mijloace de producție industrială din mâinile capitaliștilor oamenii muncii din țara noastră s’au avântat cu entuziasm în măreața bătălie pentru industrializarea socialistă a patriei. Ca rezultat producția industrială a crescut cu aproape de două ori și jumătate față de 1948. Sectorul socialist în economie a cucerit an de ani noi și noi poziții. Astăzi, sectorul socialist deține 95% în industrie, 85% in transporturi, 76% în comerț, 12,6% din pământul agricol cultivabil și 85% din păduri. Stăpân în casa lui, stăpân pe bogățiile patriei și pe roadele muncii sale, poporul muncitor a înălțat în acești ani noi și noi fabrici și uzine, a sfredelit sonde, a deschis, mine, a smuls an de an ogoarelor recolte tot mai mari, a întărit moneta țării, hotărît să-și făurească, prin muncă liberă, o viață nouă, socialistă, de bunăstare, pace și lumină. Din rândurile milioanelor de oameni ai muncii care atunci, în primele zile ale primăverii lui 1945, s’au ridicat la luptă pentru a aduce la cârma țării un guvern democratic, au crescut în acești ani mii și mii de eroi ai vieții noi — stahanoviști și fruntași în producție, țărani muncitori căliți în luptă împotriva chiaburimi, țărani colectiviști fruntași în muncă și meșteri în obținerea de recolte cât mai bogate, gospodari pricepuți ai avutului obștesc, oameni care de pe pozițiile lor înaintate își cheamă necontenit tovarășii înainte, spre noi victorii în lupta pentru întărirea și înflorirea patriei noastre. Consecvent politicii sale de pace, statul nostru, stat al celor ce muncesc, învestește fonduri uriașe în construcții mărețe, ridică la viață nouă regiuni ale patriei noastre care în trecut s’au sbătut în cea mai crâncenă mizerie, dă viață mărețului plan de electrificare. Ca o fereastră larg deschisă spre viitor, cincinalul arată poporului lumina zilelor de mâine ale patriei noastre, îl mobilizează și-l cheamă necontenit la noi și noi bătălii. Asemenea echipajului unei corăbii conduse de un cârmaci iscusit, poporul nostru condus de partid se avântă cu pânzele larg deschise spre țărmul insoru al socialismului. Urletele turbate ale imperialiștilor americani și englezi, încercările lor disperate de a sabota, de a lovi in cuceririle noastre, dovedesc, încă odată, că drumul pe care poporul nostru muncitor l-a ales e drumul cel bun. Plătind cu dolari toate lepădăturile, toți spionii și diversioniștii recrutați din rândurile claselor exploatatoare, pe care puterea populară le-a măturat pentru totdeauna de la cârma țării, imperialiștii americani încearcă, cu turbare, să întunece viața nouă care înflorește în țara noastră. Pământul patriei noastre dragi arde însă sub picioarele trădătorilor și spionilor, iar forța unită a poporului muncitor va strivi necruțătoare orice tentativă criminală din partea acelora care-și vând țara și poporul pentru un blid de linte! Cu ură adâncă privesc oamenii muncii din țara noastră la svârcolirile ticăloșilor de teapa rădeștilor, dianilor, gafencilor, vișoienilor și a tuturor transfugilor agățați de pulpana protectoare a imperialiștilor și puși de patronii americani să figureze în înscenarea împotriva scriitorului francez Jouvenel, care în cartea sa „Internaționala trădătorilor“ a arătat adevărata lor față. Oamenii muncii din patria noastră nu se îndoesc că, în cele din urmă, toți acei care s-au vândut dolarului pentru cei 30 de arginți plătiți pe baza legii lui Truman își vor primi pedeapsa meritată. Regimul de democrație populară este cucerirea cea mai de preț a tuturor oamenilor muncii din patria noastră. A apăra din toate puterile această cucerire, a consolida și a întări mai departe regimul instaurat cu atâtea jertfe la 6 Martie 1945 — iată sarcina de cinste care stă în fața fiecărui om al muncii din patria noastră! Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la reforma bănească trasează cu claritate sarcinile mărețe de luptă care stau în fața oamenilor muncii în vederea consolidării continue a leului, a intensificării schimbului dintre oraș și sat, a desvoltării economice a patriei noastre. Plini de tevânt, dă energie creatoare, de inițiativă, să luptăm neobosit pentru înfăptuirea acestor sarcini vitale! Muncitorii, tehnicienii, inginerii din fabrici și de pe șantiere sunt chemați să-și sporească eforturile pentru a imprima un ritm tot mai viu industrializării socialiste a țării, pentru a spori producția mărfurilor industriale, pentru a da mai multe mașini, mai mult cărbune și petrol, mai multe bunuri de larg consum, luptând consecvent în întreprinderi pentru ridicarea productivității muncii, pentru reducerea, prețului de cost, pentru un regim sever de economii. Luptând alături de muncitorii de la orașe pentru întărirea și desvoltarea patriei noastre, țăranii muncitori trebue să dea bătălia pentru mărirea producției-marfă în agricultură, însămânțând la timp, străduindu-se să obțină recolte bogate prin aplicarea de metode agrotehnice sovietice, prin mai buna organizare a muncii Oamenii muncii din gospodării agricole de stat, din gospodării colective, cu ajutorul S.M.T.-urilor, au datoria să muncească exemplar pentru a obține o recoltă superioară la hectar, pentru a contribui tot mai puternic la aprovizionarea populației muncitoare de la orașe și a industriei cu produse agricole. Oamenii muncii din cooperație să lupte pentru tot mai multe achiziții și contractări, pentru intensificarea schimbului dintre oraș și sat. Lucrătorii din comerț să lupte pentru buna organizare a muncii în vederea aprovizionării celor ce muncesc, pentru întărirea și desvoltarea comerțului socialist. Pentru fiecare om al muncii din țara noastră să constitue o îndatorire de seamă de a respecta întocmai și de a apăra legile statului nostru de democrație populară, legi făurite în interesul celor ce muncesc! Respectarea obligațiilor față de stat să fie o datorie sfântă a tuturor cetățenilor! Pentru a apăra și desvolta cuceririle noastre ,să ne încordăm eforturile pentru, noi victorii în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, pentru apărarea păcii! Articol de fond, apărut în „Scânteia" Nr. 2290. \