Constructorul, martie 1953 (Anul 5, nr. 165-168)

1953-03-08 / nr. 165

Proletari din toate țările, uniți-vă ! Anul V — Nr. 1654 pagini - 20 bani 1 Duminică 8 Martie 1953 „Fiți siguri, tovarăși, că sunt gata să consacru ...cauzei clasei muncitoare, cauzei revoluției proletare și comunismului mondial toate puterile mele, toate aptitudinile mele, și, dacă va fi nevoie, să-mi dau tot sângele meu, picătură cu picătură.” I. V. STALIN Tovarășul Iosif Vissarionovici Stalin a incetat din viață Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. și a Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Către toți membrii partidului, către toți oamenii muncii din Uniunea Sovietica . Dragi tovarăși și prieteni , Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. anunță cu adâncă durere partidul și pe toți oamenii muncii din Uniunea Sovietică că la 5 Martie, ora 9:50 seara, a încetat din viață după o boală grea Iosif Vissarionovici Stalin, Președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. și Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. A încetat să bată inima lui Iosif Vissarionovici Stalin, tovarășul de luptă și genialul continuator al cauzei lui Lenin, înțeleptul conducător și învățător al Partidului Comunist și al poporului sovietic. Numele lui Stalin este nespus de drag partidului nostru, poporului sovietic, oamenilor muncii din lumea întreagă, împreună cu Lenin, tovarășul Stalin a făurit puternicul partid al comuniștilor, l-a educat și l-a oferit; împreună cu Lenin, tovarășul Stalin a fost inspiratorul și conducătorul Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, întemeietorul primului Stat socialist din lume. Continuând opera nemuritoare a lui Lenin, tovarășul Stalin a condus poporul sovietic la victoria de importanță istorică mondială a socialismului în țara noastră. Tovarășul Stalin a condus țara noastră la victoria asupra fascismului în cel de al doilea război mondial, fapt care a schimbat în mod radical întreaga situație internațională. Tovarășul Stalin a înarmat partidul și întregul popor cu programul măreț și clar al construirii comunismului în U.R.S.S. Moartea tovarășului Stalin, care și-a închinat întreaga sa viață slujirii fără preget a măreței cauze a comunismului, este cea mai grea pierdere pentru partid, pentru oamenii muncii din Țara Sovietică și din toată lumea. Vestea încetării din viață a tovarășului Stalin va umple de adâncă durere inimile muncitorilor, colhoznicilor, intelectualilor și ale tuturor,oamenilor muncii din Patria noastră, inimile ostașilor vitezei noastre armate și ai flotei maritime militare, inimile milioanelor de oameni ai muncii din toate țările lumii. In aceste zile de adâncă durere, toate popoarele țării noastre își strâng și mai mult rândurile în marea și frățeasca lor familie, sub conducerea încercată a Partidului Comunist, făurit și educat de Lenin și Stalin. Poporul sovietic are o încredere nemărginită și este pătruns de dragoste fierbinte față de scumpul său Partid Comunist, deoarece el știe că legea supremă a întregii activități a partidului este slujirea intereselor poporului. Muncitorii, colhoznicii, intelectualii sovietici, toți oamenii muncii din țara noastră urmează ferm politica elaborată de partidul nostru, care corespunde intereselor vitale ale oamenilor muncii și care are drept scop întărirea continuă a puterii Patriei noastre socialiste. Justețea acestei politici a Partidului Comunist este verificată în decenii de luptă, ea a dus pe oamenii muncii din Țara Sovietică la victoriile istorice ale socialismului. însuflețite de această politică, popoarele Uniunii Sovietice, sub conducerea partidului, pășesc ferm înainte spre noi succese ale construcției comuniste în țara noastră. Oamenii muncii din țara noastră știu că Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice 5 Martie 1953 îmbunătățirea continuă a bunei stări materiale a tuturor păturilor populației — muncitori, colhoznici, intelectuali — satisfacerea maximală a nevoilor materiale și culturale mereu crescânde ale întregii societăți, au fost întotdeauna și sunt obiectul grijii deosebite a Partidului Comunist și a Guvernului Sovietic. Poporul sovietic știe că capacitatea de apărare și forța Statului Sovietic cresc și se întăresc, că partidul întărește prin toate mijloacele armata sovietică, flota maritimă militară și organele de informație pentru a ridica în permanență pregătirea noastră pentru o ripostă zdrobitoare oricărui agresor. Politica externă a Partidului Comunist și a Guvernului Uniunii Sovietice a fost și este politica de neclintit a menținerii și consolidării păcii, a luptei împotriva pregătirii și dezlănțuirii unui nou război, politica colaborării internaționale și a dezvoltării legăturilor comerciale cu toate țările. Popoarele Uniunii Sovietice, credincioase steagului internaționalismului proletar, întăresc și dezvoltă prietenia frățească cu marele popor chinez, cu oamenii muncii din toate țările de democrație populară, legăturile de prietenie cu oamenii muncii din țările capitaliste și coloniale, care luptă pentru cauza păcii, democrației și socialismului. 1 Dragi tovarăși și prieteni ! Marea forță călăuzitoare și conducătoare a poporului sovietic în lupta pentru construirea comunismului este Partidul nostru Comunist. Unitatea de oțel și coeziunea de monolit a rândurilor partidului constitue principala condiție a puterii și forței sale. Sarcina noastră este de a păstra ca lumina ochilor unitatea partidului, de a-i educa pe comuniști ca luptători politici activi pentru înfăptuirea politicii și a hotărîrilor partidului, de a întări și mai mult legăturile partidului cu toți oamenii muncii, cu muncitorii, colhoznicii, intelectualii, deoarece în această legătură indestructibilă cu poporul rezidă forța și invincibilitatea partidului nostru. Partidul consideră ca una din sarcinile sale cele mai importante educarea comuniștilor și a tuturor oamenilor muncii în spiritul unei înalte vigilențe politice, în spiritul intransigenței și fermității în lupta împotriva dușmanilor interni și externi. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., adresându-se în aceste zile de adâncă durere partidului și poporului, își exprimă convingerea fermă că partidul și toți oamenii muncii din Patria noastră vor strânge și mai mult rândurile în jurul Comitetului Central și al Guvernului Sovietic, își vor mobiliza toate forțele și energia creatoare pentru măreața cauză a construirii comunismului în țara noastră. Numele nemuritor al lui Stalin va trăi veșnic în inima poporului sovietic și a întregii omeniri progresiste. Trăiască măreața, atot biruitoarea învățătură a lui Marx-Engels-Lenin-Stalin ! Trăiască puternica noastră Patrie Socialistă ! Trăiască eroicul nostru popor sovietic! Trăiască marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice , Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. Cu inima plină de nemărginită durere, partidul nostru, clasa muncitoare, întregul popor muncitor român deplâng alături de Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, alături de popoarele Uniunii Sovietice, alături de întreaga omenire progresistă, uriașa pierdere suferită prin încetarea din viață a genialului conducător și învățător, a părintelui iubit al oamenilor muncii din lumea întreagă, tovarășul de luptă și continuatorul operei lui Lenin, tovarășul IOSIF VISSARIONOVICI STALIN. Pentru poporul român, I. V. Stalin este prietenul scump, eliberatorul, ocrotitorul, acela care i-a deschis larg calea spre fericire, ajutându-l cu grijă părintească să-și făurească o viață nouă, socialistă. In aceste zile, care îndoliază omenirea muncitoare, pe toți cei ce iubesc pacea, poporul român, sub conducerea partidului, își strânge și mai mult rândurile în jurul nebiruitului steag al lui Lenin-Stalin, își întărește și mai mult coeziunea și unitatea, vigilența și combativitatea, își înzecește hotărîrea de luptă pentru întărirea forțelor socialismului și păcii in fruntea cărora pășește poporul sovietic, condus de gloriosul, încercatul și Invincibilul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, făurit, crescut și călit de Lenin și Stalin.Poporul român consideră drept celt mai înaltă îndatorire patriotică și internationalistă a la aceea de a-și dubla eforturile și energia în construirea socialismului, de a-și însuși comoara neîntrecutei experiențe a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, de a păzi ca lumina ochilor și de a consolida necontenit prietenia de nezdruncinat cu marele popor sovietic. Geniul clarvăzător și atotcuprinzător al marelui Stalin a luminat popoarelor Uniunii Sovietice, popoarelor din țările de democrație populară, oamenilor muncii din lumea întreagă, calea dobândirii unor victorii de însemnătate istorică. Tovarășul Stalin, slăvitul nostru învățător, prietenul și părintele nostru nemărginit de scump, va trăi veșnic în inima și în mintea poporului român, a tuturor popoarelor iubitoare de libertate și de pace. Ideile sale atotbiruitoare, înțelepciunea sa nemuritoare continuă să lumineze oamenilor muncii cu aceeași uriașă putere drumul de luptă, insuflându-le încrederea nestrămutată în triumful cauzei lui Marx- Engels-Lenin-Stalin. " Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. Concluzia medicală asupra bolii și morții lui I. V. Stalin In noaptea spre 2 Martie, I. V. Stalin a suferit o hemoragie cerebrală(în emisfera stângă), în urma maladiei hipertonice și a arteriosclerozei. Ca rezultat al acestui fapt s-a produs paralizia părții drepte a corpului și pierderea persistentă a cunoștinței. Chiar în prima zi a bolii au fost constatate simptome de turburări respiratorii, ca urmare a turburării funcțiunilor centrilor nervoși. Aceste tulburări s-au agravat din zi în zi; ele aveau caracterul așa numitei respirații periodice cu pauze îndelungate (respirația Cheynes-Stockes). In noaptea spre 3 Martie, turburările respiratorii au început să capete din timp în timp un caracter amenințător. Chiar de la începutul bolii au fost constatate deasemenea turburări însemnate ale sistemului cardio-vascular, și anume tensiune arterială ridicată, accelerarea și tulburarea ritmului pulsului (aritmie perpetuă) și dilatarea inimii. In legătură cu tulburările progresive ale respirației și circulației sângelui, încă la 3 Martie au apărut fenomene ale insuficienței de oxigen. Din prima zi a bolii, temperatura a crescut și a început să se observe o leucocitoză crescută, ceea ce putea indica formarea de focare inflamatorii în plămâni. In ultima zi a bolii, odată cu agravarea bruscă a stării generale, au început să apară accese repetate de gravă și acută insuficiență cardio-vasculară (colaps). Examenul electrocardiografic a stabilit o tulburare acută a circulației sângelui în vasele coronare ale inimii cu formarea de leziuni în focare ale miocardului. In a doua jumătate a zilei de 5 Martie, starea bolnavului a continuat să se înrăutățească deosebit de rapid : respirația a devenit superficială și foarte accelerată, frecvența pulsului a atins 140—150 bătăi pe minut, plenitudinea pulsului a scăzut. La ora 21.50, în urma fenomenelor crescânde de insuficiență cardio-vasculară și respiratorie, I. V. Stalin a încetat din viață. A. F. TRETIACOV — ministrul sănătății al U.R.S.S. S. I. CUPERIN — șeful Direcției medical-sanitare a Cremlinului. Profesor P. E. LUCOfiJSCHI — internistul șef al Ministerului Sănătății al U. R. S. S. Profesor N. V. CONOVALOV — membru activ al Academiei de Științe Medicale. Profesor A. L. MIASNICOV — membru activ al Academiei de Științe Medicale. Profesor E. M. TAREEV — membru activ al Academiei de Științe Medicale. Profesor I. N. FILIMONOV — membru corespondent al Academiei de Științe Medicale. Profesor I. L. GLAZUNOV. Profesor R. A. TCACIOV. Docent V. I. IVANOV -NEZNAMOV.