Constructorul, august 1953 (Anul 5, nr. 186-190)

1953-08-01 / nr. 186

í Proletari din toate țările, aniti-vă!UmătXwsMidlaiii Miflimmi «imiiiii sin win mmm$hismii sini cim sihimw MiBim coisuimii Anul V — Nr. 1864 pagini 20 bani Sâmbătă 1 August 1953 PENTRU PACE §! PRIETENIE! Intr’o atmosferă de înălțător entuziasm s’au desfășurat în Capitala patriei noastre lucrările celui de al treilea Congres Mondial al Tineretului. Rând pe rând, reprezentanții tineretului lumii și-au rostit solia de pace, au adus la tribună expresia hotărîrii lor de a duce mai departe lupta pentru un viitor pașnic și fericit. Din rapoartele prezentate, din cuvântările rostite s’au desprins cu claritate țelurile care înfrățesc pe tinerii din lumea întreagă. Indiferent de rase și naționalități, de opinii politice sau credințe religioase, tineretul a dovedit că este hotărît să lupte cu dârzenie pentru unitatea și organizarea tot mai puternică a rândurilor sale, pentru pace și independență națională, pentru drepturile lui economice și sociale, pentru un avânt crescând al activității culturale și pentru un viitor mai bun. Cuvintele de pace și prietenie care au răsunat de la tribuna Congresului menite să-și găsească un larg ecou sunt în lumea întreagă. Mobilizarea tinerei generații a lumii în slujba apărării păcii prezintă o importanță excepțională. Unit și solidar, tineretul lumii poate juca un rol de seamă în succesul mișcării mondiale a păcii, în succesul acțiunilor menite să impună calea tratativelor pașnice ca singura cale de rezolvare a tuturor problemelor internaționale litigioase. ■ „Pacea ” a spus la Congres Jacques Denis, secretarul general al F.M.T.D. — este cel mai fundamental drept al tineretului. Odată cucerită toate celelalte drepturi devin mai ușor de atins”. Nenumărate sunt căile pe care tineretul lumii își poate aduce contribuția la triumful cauzei menținerii și consolidării păcii. Acțiunile pline de combativitate și de voie bună specifice tinerești, crearea și întărirea legăturilor frățești bazate pe stima și prietenia reciprocă, largile schimburi culturale și sportive, lupta pentru drepturi sociale și economice. — toate aceste mijloace pot servi scopului pe care și l-a propus la Congres tineretul lumii. Acestui scop al păcii și prieteniei îi corespunde și cel de al patrulea Festival Mondial al Tineretului și Studenților. Organizarea acestor festivaluri mondiale a devenit o tradiție a mișcării de tineret. Ele constitue un minunat prilej de cunoaștere reciprocă, de întărire a legăturilor frățești dintre tinerii întregii lumi, întâlniri prietenești, festivalurile mondiale reunesc tinerii aparținând oricăror curente politice sau convingeri religioase, tineri intelectuali sau muncitori, artiști sau sportivi, fără nici un fel de dușmănie. Toți acești tineri, atât de deosebiți ca rasă, profesie sau opinii au în comun o înflăcărată năzuință spre pace. Și aceasta este îndeajuns pentru a da Festivalului Mondial o mare însemnătate și o mare forță. Nu numai Festivalul în sine prezintă o mare importanță, dar deosebit de rodnică este chiar și perioada de pregătire a acestei manifestări. Pregătirea Festivalului a constituit pentru tineretul fiecărei țări în parte prilejul unei activități sporite, unei munci mai intense. In mai toate țările s’au desfășurat anul acesta festivaluri naționale ale tineretului, întâlniri regionale, concursuri sportive sau culturale, serbări populare locale. In cadrul acestor manifestări tinerii au dezbătut problemele viitorului lor și au afirmat poziția lor, au cerut satisfacerea revendicărilor lor economice și sociale. Cu deosebit entuziasm au pregătit și tinerii din țara noastră participarea lor la Festival. Tineretul țării noastre, căruia i-a revenit cinstea de a găzdui în acest an această grandioasă manifestare, i-au stat înainte o serie de importante sarcini. Sute de mii de tineri brigadieri și alți oameni ai muncii veniți să presteze muncă voluntară au luat parte la construcțiile mărețe închinate manifestărilor cultural-sportive ale Festivalului. Cu aceeași râvnă au muncit tinerii și alături de ei zeci de mii de vârstnici la înfrumusețarea Capitalei și a altor orașe sate. In perioada de pregătire a Festivașilului tineretul nostru a desfășurat o intensă campanie de pregătiri pentru a se putea prezenta cu cinste în cadrul concursurilor sportive și artistice. Totodată în fabrici și școli, în cămine culturale și cluburi tinerii noștri au lucrat cu dragoste la confecționarea darurilor destinate oaspeților. In toate aceste multiple activități a stăruit nu numai sentimentul de bucurie și ospeție, dar și un puternic sentiment patriotic. Tinerii noștri sunt mândri că trăesc într-o țară liberă, sunt mândri de marile succese pe care regimul democrat-popular le realizează în toate domeniile. Ei sunt nerăbdători să arate prietenilor veniți de pretutindeni roadele muncii noastre libere și pașnice și se bucură că acest Festival va purta până departe în lume, dragostea și stima pentru Patria noastră. Tineretul țării noastre are tot dreptul să se mândrească cu patria sa. Trăind într’o țară care aparține în întregime poporului, într’o țară căreia construcția orânduirii socialismului îi garantează o necontenită înflorire economică și culturală, tinerii noștri nu sunt nevoiți să trăiască cu frica zilei de mâine, cu coșmarul mizeriei, șomajului și războiului, așa cum au trăit înaintașii lor și cum mai trăesc încă atâtea milioane de tineri din țările dominate de capitalul monopolist. Ce și poate dori mai mult un tânăr, decât putința de a merge în viață, pe drumul visat, siguranța că nici o piedică nu poate sta în calea planurilor sale de viitor? Din amintirile anilor copilăriei, din povestirile vârstnicilor, tinerii țării noastre știu în ce grele condițiuni se sbătea înainte tineretul acestei țări. Neputința de a învăța chiar și alfabetul, grelele piedici de a deprinde o meserie care să le asigure pâinea, lipsa de siguranță în ce privește ziua de mâine, inegalitatea salariilor și lipsa de drepturi politice, totalul dezinteres al statului față de nevoile celor tineri și politica de înrobire națională, iată condițiunile în care creșteau altădată tinerii din țara noastră. Astăzi, toate aceste întunecate imagini sunt departe. Dar poți uita oare că în astfel de condițiuni mai trăesc și astăzi milioane de tineri pentru care nu există bucurii, pentru care viitorul apare sumbru și plin de pericole? Tinerii țării noastre știu cât jinduesc alți tineri o astfel de viață. Dar ei mai știu că și acești prieteni ai lor luptă cu tot mai mare îndrăzneală pentru un viitor tot atât de fericit ca și cel al popoarelor din lagărul păcii și democrației. Festivalul de la București va da prilejul tinerilor din aceste țări să cunoască aevea lumea pe care o visează și să-și întărească voința lor de a lupta pentru pace și progres. In acelaș timp tinerii țării noastre vor învăța să aprecieze și mai mult fericirea de a trăi sub grija părintească a unui regim democrat popular, vor simți puternicul îndemn de a închina Patriei întreaga lor capacitate creatoare. Aceste sentimente s-au exprimat grăitor în perioada pregătirii Festivalului prin victoriile deosebite repurtate în producție de către unii din tinerii noștri. Tinerii țării noastre știu că munca lor se restrânge cu bogate roade asupra condițiunilor de viață materiale și culturale ale poporului. Ei știu că politica partidului și guvernului nostru pune în centrul preocupărilor grija față de om și nevoile sale. Legea satisfacerii maximale a nevoilor mereu crescânde ale poporului chezășuește perspectivele viitorului fericit la care orice tânăr năzuește. Devenit pentru două săptămâni capitala tineretului lumii, Bucureștiul va rămâne în inima a mii de tineri ca simbol al păcii și prieteniei între popoare, întorși în țările lor îndepărtate tinerii noștri oaspeți vor purta în toate continentele sentimente de prietenie față de poporul nostru. Salutând cel de al patrulea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie, poporul nostru muncitor urează oaspeților ca dorința lor de pace și prietenie să izbândească, ca viitorul lor și al popoarelor a căror solie ne-o aduc, să fie un viitor fericit, liber și pașnic. Teatrul în aer liber din parcul „23 August” In Parcul de Cultură și Sport „23 August” s’a construit în scurt timp un teatru în aer liber care curând își va deschide porțile. Lucrările teatrului, care sunt executate într’un ritm rapid, se apropie de sfârșit Astfel s’au terminat lucrările de fațadă, podiul scenei teatrului, interioarele cabinelor artiștilor, intrarea principală la teatru. In prezent se lucrează intens la montarea băncilor amfiteatrului, la pardoseala din foaierul teatrului, se montează cortina de lumină, se instalează lămpile electrice care vor lumina amfiteatrul. Deși capacitatea teatrului este de peste 1000 de locuri, construcția modernă a amfiteatrului va permite publicului să urmărească spectacolele sau să asculte muzica în condiții optime. * « Trăiască al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie! Comitetulu al Partidului Comunist Central al Uniunii Sovietice Cu prilejul împlinirii a 50 de ani de existență a gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român vă transmite dragi tovarăși, un fierbinte salut (din partea membrilor partidului și a tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Română. In decurs de o jumătate de secol, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, sub conducerea genialului Lenin, a discipolului și continuatorului operei lui Lenin — marele Stalin, și a tovarășilor lor de luptă, a repurtat victorii istorice, care au deschis o eră nouă în istoria omenirii, demonstrând cu o putere uriașă inevitabilitatea victoriei depline a socialismului. De la nașterea partidului nostru, activitatea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, lupta sa pentru transformarea revoluționară a societății, ne-a slujit și ne slujește drept far călăuzitor, drept măreață pildă de devotament pentru cauza poporului, pentru bunăstarea și fericirea sa. Ca forță conducătoare și călăuzitoare a statului sovietic, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice este un factor puternic al luptei pentru pace, pentru prietenia și libertatea popoarelor. Poporul nostru nutrește o fierbinte recunoștință Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, sub a cărui conducere poporul sovietic a învins pe înrobitorii rus Moscovaciști, a eliberat de sub jugul fascist patria noastră, o ajută frățește în opera de construire a socialismului, de asigurare a bunului trai al poporului. Urăm Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, înțeleptei și încercatei sale conduceri succese noi și mărețe în opera de construire a comunismului și de asigurare a păcii spre binele întregii omeniri. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român APELUL celui de al III-lea Congres Mondial al Tineretului Tineri și Tineret Reprezentanții tineretului și ai organizațiilor de tineret din 106 țări care au participat la cel de al IlI-lea Congres Mondial al Tineretului li se adresează vouă: Invitați de Federația Mondială a Tineretului Democrat, ne-am întrunit aci la București, unde, în cadrul unor discuții libere ne-am exprimat punctele noastre de vedere cu privire la problemele care frământă Întreaga generație tânără a timpului nostru. In ciuda varietății punctelor noastre de vedere și a credințelor noastre și cu toate că suntem reprezentanți ai unor organizații de tineret foarte diferite, dorințele și interesele noastre sunt aceleași. NOI DORIM CU TOȚII ca cea mai frumoasă parte a vieții tinerilor și tinerelor de toate naționalitățile și rasele să nu fie întunecată de grija și de teama zilei de mâine ; ca fiecare tânăr să aibă de lucru și o îndeletnicire care să-i asigure un salariu suficient pentru a duce o viață demnă ; ca fiecare tânăr să aibă posibilitatea de a studia și de a se odihni, de a-și dezvolta calitățile și aptitudinile sale, de a-și întări sănătatea și vigoarea; ca fiecare tânăr să aibă posibilitatea de a-și întemeia un cămin și de a trăi în pace și fericire ; ca fiecare tânăr să aibă dreptul de a lua parte la viața socială și politică a țării sale. TINERI, CE TREBUE SA FACEM PENTRU A TRADUCE IN VIAȚĂ VISURILE NOASTRE? UNITATE, UNITATE ȘI IARĂȘI UNITATE Unirea frățească și pașnică a tinerilor din toate țările și din toate păturile populației constitue o forță uriașă în lupta pentru realizarea revendicărilor și speranțelor tinerei generații. Pentru a fi buni prieteni trebuie să ne cunoaștem unii pe alții. Trebue să luptăm pentru organizarea pe scara cât mai largă de schimburi culturale și sportive între tinerii din diferite țări. Trebue să înlăturăm toate piedicile și toate uneltirile prin care dușmanii păcii încearcă să ne despartă. SĂ NE UNIM PENTRU A APĂRA DREPTUL LA FERICIRE, DREPTUL LA BUCURIE, SĂ NE UNIM PENTRU ASTA IN CALEA FORȚELOR RĂULUI Războiul, cursa înarmărilor și aservirea țărilor primejduesc realizarea drepturilor tineretului în timp ce progresul omenirii face din ce în ce mai posibilă realizarea lor. Războiul înseamnă moartea a milioane de tineri, distrugerea căminurilor, prăbușirea speranțelor noastre. Cursa înarmărilor înseamnă crucișătoare în loc de școli, fortărețe zburătoare în loc de locuințe, înseamnă betonul bazelor militare în locul câmpiilor înflorite. Aservire înseamnă jefuirea patriei, transformarea tinerilor în sclavi ai străinilor în propria lor țară. TINERI Vă chemăm să luați parte cu toată energia voastră la campania internațională inițiată de Consiliul Mondial al Păcii pentru reglementarea pașnică a conflictelor internaționale, pentru încetarea războaielor în curs și a acțiunilor agresive împotriva independenței popoarelor. Cu aceeași energie să demascam pe cei care pun piedici tratativelor, intârzie realizarea înțelegerii, preferă glasul tunului, glasului rațiunii. Suntem de acord cu revendicarea ca fiecare națiune, mare sau mică, din orice parte a lumii, de orice rasă, să aibă dreptul de a-și alege liber modul de viață și să respecte la rândul său modul de viață pe care în mod liber și l-au ales celelalte popoare. Vom face tot ce ne stă în putință pentru ca spiritul tratativelor care a împrospătat atmosfera internațională și ne-a umplut inimile de speranțe, să triumfe asupra spiritului întunecat și înnăbușitor al recurgerii la forță și la război. Tineretul din întreaga lume a aflat cu mare bucurie vestea despre încheerea armistițiului în Coreea, care dovedește că este posibilă reglementarea tuturor problemelor litigioase, pe cale pașnică, prin tratative. SĂ NE UNIM PENTRU A PUTEA CONSACRA FORȚELE NOASTRE TINERE NOBILEI CAUZE A PĂCII, SĂ LUAM PARTE LA ACȚIUNEA POPOARELOR PENTRU TRATATIVE, ÎNȚELEGERE ȘI PACE. Aceasta este lupta la care vă chemăm frați și surori, prieteni și tovarăși. Prin unire spre pace. Prin pace spre fericire. ÎNAINTE TINERET AL LUMII PENTRU PACE ȘI PRIETENIE, PENTRU UN VIITOR LUMINOS. Inaugurarea noii clădiri a Operei de Stat In Capitala patriei noastre s’a inaugurat ori încă un minunat edificiu de cultură, noua clădire a Operei de Stat. Așezat pe malul Dâmboviței, înconjurat de un frumos parc, noul așezământ de cultură domină, prin frumusețea sa arhitectonică Piața Victor Babeș. La festivitatea inaugurării au luat parte reprezentanți ai Comitetului pentru Artă, ai Ministerului Construcțiilor, oameni ai artei și culturii precum și numeroși muncitori și tehnicieni care au lucrat la construcția noului așezământ de cultură. Luând cuvântul, tov. Bela Fiilopp directorul întreprinderii de construcții a vorbit despre avântul patriotic de care au dat dovadă constructorii pentru realizarea Operei de Stat înainte de termen în cinstea Festivalului. „Ei sunt mândri — a spus vorbitorul — că pe scena acestui teatru, în zilele Festivalului, vor avea loc numeroase manifestări artistice ale tinerilor din întreaga lume". In numele constructorilor a vorbit stahanovistul Mihai Hamlinscher care și-a exprimat bucuria de care este cuprinsă întreaga echipă cu care a lucrat încă de la început pe acest șantier. El a urat apoi colectivului Operei de Stat să muncească cu aceeași dragoste și însuflețire cu care au muncit constructorii la ridicarea acestui edificiu. P. Ștefănescu-Goangă artist al poporului din R.P.R. a mulțumit constructorilor acestui minunat palat al artei în numele artiștilor și tehnicienilor Operei de Stat, care vor munci neobosit pentru realizarea de spectacole la un nivel artistic cât mai înalt. In aplauzele puternice ale celor prezenți tov. Gh. Marus și secretar al Prezidiului Marii Adunări Naționale a dat apoi citire decretului prin care se conferă Ordinul Muncii și Medalia Muncii unui număr de muncitori, ingineri și proiectanți care au lucrat la ridicarea Operei de Stat. A urmat un frumos și bogat program artistic interpretat de soliști ai Operei de Stat. Decorarea cu „Ordinul a unor constructori Muncii“ și „Medalia Muncii” ai Operei de Stat Prin decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale au fost acordate „Ordinul Muncii” și „Medalia Muncii” următorilor tovarăși, muncitori, tehnicieni, ingineri și proiectanți care au lucrat la noua clădire a Operei de Stat: 1. ORDINUL MUNCII" Clasa 11-a: Gilbert Mundy, inginer șef; Hamlischer Mihai, dulgher; Doicescu Octav arhitect; Hâncu M. Clasa III-a: Oprea Marin, director Intrep. 5 Marmoră; Trifan Eugen, ipsosar; Cristea Constantin, sculptor în lemn; Mihăescu Constantin, inginer șef; Petrescu V. Vasile, inginer mecanic Decorativa; Iuliu Paraschiva, arhitect. 2. „MEDALIA MUNCII" Macarovschi Grigore, ipsosar; Bibhescu Vasile, vărnicer; Florescu Dumitru, meșter mecanic; Moritz Ioan, tâmplar; Boceanu Constantin, fierar-beton ; Mintz Mihai, dulgher; Radu Constantin, zidar fațadist; Scrab Mihai, fierar-beton ; Gentz Emeric, zidar; Rebrișoreanu loan, ipsosar; Giurcă Ludovic, sudor; Cochirlă loan, zidar; Bella Fălopp, director Intrep. 302 Construcții: Mitrea Ovidiu, resp. acm. șantierul Opera de Stat; Kiss Carol, fierar-beton ; Negoiță Alexandru, inginer șef Trustul 3 Construcții ; Boroș Ștefan, marmurist; Pirvan marmurist; Rozin Rudolf, maistru atei; Victor, Fab. Pădurea Neagră; Ionescu Lucian, săcălabuș ajustor; Popovici Gheorghe, meșter; Alexandrescu Costică, meșter; Pop Ioan, șef echipă caloriferist; Hamek Ferdinand, meșter electrician; Haimovici Leon, inginer electrician; Pongras Dionisie, ipsosar; Cucu Nicolae, arhitect; Fighel Ang, inginer; Dogaru Romulus, inginer; Mansion Dragoș, inginer. Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale Dr. PETRU GROZA Secretarul Prezidiului Marii Adunări Naționale GH. MARUSSI Solemnitatea inmânarii decorațiilor unui grup de constructori de pe șantierul „ Grivița Roșie ” Miercuri la amiază a avut loc la Prezidiul Marii Adunări Naționale solemnitatea înmânării decorațiilor „Ordinul Muncii" „Medalia Muncii” unor angajați din Minișisterul Căilor Ferate și unor brigadieri care au lucrat pe șantierele Cinematografului și Teatrului tn aer liber din raionul „Grivița Roșie”. Tov. Gh. Marussi, secretarul Prezidiului Marii Adunări Naționale, a dat citire decretului de decorare, înmânând decorațiile conferite: tov. dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a felicitat călduros pe cei distinși subliniind că aceste decedații sunt dovada recunoștinței întregului nostru popor pentru munca neobosită depusă constructori în slujba înfloririi patriei și de a culturii în țara noastră. In numele celor decorați, ing. Cornelia Manea, decorată cu „Ordinul Muncii” cl. II, și Nicolae Vătăjelu, comandantul brigăzilor de muncă voluntară de pe șantierul Grivița Roșie, decorat cu „Ordinul Muncii" cl. III, au exprimat adânca recunoștință față de guvern și partid pentru înalta prețuire acordată muncii lor. I > I III I In I I ’ ¹ Zeci de apartamente pentru metalurgiștii din Reșița De la începutul anului și până în prezent, constructorii din Trustul nr. 2 „Sovromconstrucție” au dat în folosință muncitorilor din Reșița noi locuințe în suprafață de peste 10.600 mp. Aplicând inițiativa zidarului stahanovist Gheorghe Cioc, constructorii locuințelor muncitorești din Reșița desfășoară lupta pentru a grăbi ritmul lucrărilor, pentru a economisi materialele și a îmbunătăți calitatea muncii. Organizați în brigăzi complexe, ei înregistrează zilnic noi succese. Astfel, zilele trecute, constructorii au dat în folosință un nou bloc muncitoresc cu 24 apartamente, fiecare având 2 sau 3 camere. In momentul de față se desfășoară lucrările de construire a altor patru blocuri, totalizând 150 apartamente. Constructorii reșiteni sunt mândri că prin strădania lor contribue la îmbunătățirea traiului muncitorilor din orașul fontei și otelului. Noi construcții cultural-sportive in Orașul Stalin In fața uzinelor „Sovromtractor” din Orașul Stalin, pe un teren viran cu o întindere de 20 ha, se desfășoară din plin lucrările de amenajare a unui parc de cultură și odihnă. Zgomotul asurzitor al motoarelor, draglinelor, betonierelor, macaralelor și altor mecanisme se aude la mare distanță. Pe locul unde cu câteva săptămâni în urmă se vedeau numai gropi și creșteau bălării, acum se înalță schele, cofraje și ziduri — primele contururi ale construcțiilor parcului de cultură și odihnă. In centrul marelui parc se construește un mare teatru în aer liber. Avântul de nestăvilit al tineretului care lucrează voluntar pe acest șantier a făcut ca această lucrare, care în mod normal ar fi necesitat cel puțin 3 luni, să fie executată în mai puțin de 2 luni. Deși constructorii au avut de învins mari greutăți din cauza terenului moale, în decurs de numai o lună s’au turnat cca. 450 mc beton și au fost așezate peste 200.000 cărămizi. Fațada teatrului — cu un etaj — este aproape terminată. Aici s’au construit 5 cabine pentru actori și două mari săli de repetiții. Lucrările au fost organizate pe tronsoane și mecanizate, întrebuințându-se 2 trolii, 2 betoniere și o bandă rulantă pentru transportul materialelor. In partea cealaltă a construcției a început turnarea cadrului de beton al scenei, cu o copertă, iar pe o rază mare, tinerii execută zidurile care vor înconjura teatrul. Aici lucrează elevii Școlii medii tehnice de construcții din Orașul Stalin (anul 1, zidărie), care depun cu acest prilej examenul practic de fine de an. Echipele de elevi conduse de tov. Constantin Iorgu, Niculae Ciple, loan Depner, Mihail Gust, Traian Moldovan și Ioan Pongracz realizează adesea câte 2 și chiar 3 norme pe zi. Muncitorii mai vârstnici lucrează cu acelaș avânt. Frații Desideriu și Acatiu István, dulgheri, care au executat majoritatea lucrărilor de dulgherie la construcția teatrului, realizează zilnic 3—4 norme. Echipele zidarilor Trandafir Florea și Ion Ardeleanu, cea a fierarului-beton Gheorghe Popa și altele își depășesc regulat normele cu 60—80%. Sub conducerea șefului lotului, ing. Vedat Faic, și a maistrului Ion Bartha, au început pregătirile pentru montarea gradenelor prefabricate. Teatrul va avea forma de amfiteatru, cu o capacitate de 1600 focuri. La o distanță mică de acest teatru se construește un frumos restaurant, în centrul unui lac artificial. Pe terenul unde se va întinde lacul. Uri uriaș excavator condus de stahanovistul Iuliu Deleșega, de la fabrica de ciment „Temelia”, scoate mii de metri cubi de pământ. Pământul excavat este întrebuințat la nivelarea uriașului parc. Pe marginea lacului se amenajează o bază de sporturi nautice pentru copii — prima din țară de acest fel. Tot aci se construește un complex sportiv pentru copii, cu o mare pistă de alergători, o pistă combinată, o pistă de elan cu o groapă de nisip pentru sărituri, două terenuri de volei, un teren pentru jocul „gorodchi”, un mare tobogan de nisip, un sistem de pergole, vestiare, dușuri etc. Tinerii de pe șantier înregistrează zilnic realizări tot mai frumoase, cinstind prin muncă avântată marele Festival al tineretului lumii înfrățit în lupta pentru pace și pretențe între popoare. S. MAXIMILIAN corespondentul „Constructorului” pentru regiunea Stalin Un centru școlar în diferite puncte ale țării se construesc localuri pentru școli medii și superioare care vor pregăti cadre tehnice chemate să contribue la realizarea mărețului plan de electrificare a țării. Astfel în orașul Săcele, la poalele muntelui Highis, se construește un nou centru școlar energo electric pentru 600 elevi. pentru 600 elevi Construcția cuprinde două blocuri cu câte două etaje destinate dormitoarelor, un pavilion cu săli de cursuri și laborator, atelier, un club, o sală de gimnastică etc. Centru școlar, ce se va întinde pe o suprafață de 3000 mp., va fi înconjurat de grădini de flori.