Constructorul, octombrie 1953 (Anul 5, nr. 195-199)

1953-10-03 / nr. 195

CONSTRUCTORUL Executarea in — Articol scris Colectivul Trustului de construcții nr. 28 din Moscova a întâmpinat cu o adâncă satisfacție hotărîrile sesiunii a 5-a a Sovietului Suprem al U.R.S.S., al căror scop este creșterea continuă a nivelului material și cultural al poporului sovietic. In cadrul colectivului acestui trust s’a desfășurat cu intensitate sporită întrecerea socialistă pentru îndeplinirea înainte de termen a planului construcțiilor de locuințe și culturale, pentru reducerea costului și îmbunătățirea calității lucrărilor, înfăptuind aceste sarcini, noi folosim pe larg noua metodă de executare a construcțiilor în lanț, prin metode rapide, folosim tehnica sovietică înaintată, introducem noi procedee de lucru. In prezent, trustul nostru construește 20 de case cu multe etaje. Până la sfârșitul anului va mai începe construirea a încă 12 case. Suprafața locativă a acestor clădiri va depăși 120.000 mp. In 1953 trebue să dăm în total în folosință case însumând 23.000 mp suprafață locativă, 3 instituții pentru copii, un combinat de băi și spălătorii și o serie de alte clădiri. In 1954, trustul va da în folosință 50.000 mp de suprafață locativă. Organizând întreaga muncă după metoda rapidă, în lanț, noi am efectuat în ultima vreme o vastă activitate de pregătire. Noi am reconstruit uzina de elemente prefabricate din beton armat. Anuni acesta uzina va produce în total 15.000 mc de elemente prefabricate din beton armat — de trei ori mai mult decât anul trecut. In 1954, capacitatea acestei uzine va spori și mai mult. E în curs de reconstrucție, combinatul de prelucrare a lemnului. Capacitatea sa a sporit de 1,5 ori, iar în 1954, va crește de două ori. Anul acesta vom construi într-unul din raioanele Capitalei — raionul Izmailovschi — opt case cu câte cinci etaje. Ele vor însuma o suprafață locativă de 16.200 mp. Aceste case se execută după metode rapide, în lanț. Cele opt clădiri vor fi construite în numai șapte luni, adică câte o casă în 75 zile lucrătoare. Cum executăm clădirile după metoda rapidă în lanț? Inajț etc.de începerea lucrărilor de construcții propriu zise, executăm instalațiile subterane, nivelăm și amenajăm terenul. Până să înceapă construirea casei, toate aceste lucrări din așa zisul „zero” sunt terminate. Aceasta permite constructorilor să organizeze în mod just șantierul, să asigure condiții cât mai bune pentru desfășurarea transportului auto precum și pentru o bună păstrare a materialelor. Pe șantierul nostru materialele sunt așezate în ordine, drumurile sunt asfaltate, pe loturile libere plantăm flori și arbuști și nu avem construcții provizorii. Ciclul „zero” se execută, pe baza unui grafic, de către un sector de sine stătător, în așa fel încât în fiece lună să se creeze un lot pentru construirea a două case. Astfel, în perioada Aprilie-Mai am pregătit drumurile. V. POLICANOV directorul trustului de construcții nr. 28 din Moscova M. BEL1NOVICI inginer-șef al direcției am așezat instalațiile, am amenajat terenul, am executat fundațiile și zidurile subsolurilor la casele nr. 1 și nr. 10, în Iunie — la casele nr. 3 și nr. 12, în Iulie — nr. 6 și nr. 11 In August am terminat lucrările din ciclul „zero” la ultimele două case — nr. 4 și nr. 5. Lucrările de construcții la care se aplică metoda rapidă în lanț se execută pe baza unui grafic strict. Graficul este o lege pentru întregul colectiv al șantierului. Toate operațiile începând cu zidăria până la lucrările de finisaj sunt împărțite în 7 cicluri și se execută, în fiecare casă, într-un termen de 30 de zile. Fiecare ciclu se include „"în lanț” la un interval de 6 zile. Astfel se realizează suprapunerea în timp a diferitelor procese de construcții. In timp ce se execută zidăria la etajul III, de exemplu, la primul etaj se și execută lucrările de finisaj. Construirea celor opt case se realizează în două „lanțuri” separate și paralele — câte patru case pentru fiecare „lanț”. Terminând ciclul lucrărilor într-o casă, constructorii trec la cealaltă casă. Spre deosebire de ordinea obișnuită de executare a lucrărilor, brigăzile de zidari nu execută numai zidăria, dar și montarea planșeelor prefabricate din beton armat, a rampelor de scară și a odihnelor. Pe șantierul nostru se aplică larg mecanizarea complexă. Săpăturile sunt executate cu ajutorul excavatoarelor, buldozerelor și autocamioanelor basculante. Fundațiile prefabricate din beton armat sunt montate cu ajutorul unei macarale „lanvaret” cu o capacitate de 10 tone și cu ajutorul macaralelorauto de 3—5 tone. Pe șantiere lucrează 10 macarale-turn, câte două la fiecare casă. Ele descarcă și transportă la locurile de muncă elemente prefabricate din beton armat,Cărămizi, mortar și produse de tâmplărie. Materialele care nu pot fi descărcate în raza macaralelor sunt depr>zitate pe platforme de rezervă și sunt transportate cu ajutorul autoîncărcătoarelor până la macarale. In felul acesta transportul materialelor, care necesită de obicei un mare volum de muncă, este în întregime mecanizat. Aplicând, la executarea clădirilor, metoda rapidă în lanț, respectăm anumite reguli tehnologice. Aceste norme au fost întocmite pentru principalele categorii de lucrări, sub formă de fișe tehnologice. In fișe sunt arătate toate operațiile ce trebue executate, obligațiile constructorilor, regulile de verificare a proceselor și lista toleranțelor. Studiind fisn^, muncitorii știu precis ce anume trebue să pregătească pentru executarea fiecărei operații, în ce ordine și prin ce metode trebue executată această operație, ce materiale, scule, dispozitive și inventar trebue folosite, ce li se va pretinde, concret, la recepționarea lucrării. Se sau întocmit fișe și pentru lucrările de zidărie. Folosirea acestor fișe scutește pe constructori de necesitatea „trasării” clădirii la executarea zidului și la așezarea planșeelor. Nu mai sunt necesare nici numeroasele planuri pentru „trasarea” diferitelor deschideri. Folosind această fișă, care reprezintă un fel de schemă de montaj, zidarii și muncitorii de alte profesiuni execută singuri „trasarea” clădirii în cursul lucrului, personalul tehnic urmând doar să controleze munca. Trebue menționat că aceste fișe, precum și fișele tehnologice, ridică nivelul muncii muncitorului până la nivelul muncii personalului tehnicoingineresc. Calculându-se costul fiecărei lucrări, s'au întocmit pentru brigăzi foi de angajament în acord la toate categoriile de lucrări de construcție. Lucrările principale — zidăria, montarea planșeelor prefabricate din beton armat, scărilor, a cadrelor de ferestre — se execută în două schimburi. Lucrările pregătitoare se execută în schimbul al treilea. Executând lucrările de construcții cu aplicarea metodei rapide în lanț, noi perfecționăm neîncetat tehnica de construcție. In prezent se confecționează o nouă garnitură de inventar de construcții, ce se va folosi la executarea altor clădiri. Din această garnitură fac parte podine de lucru din panouri pentru lucrări de zidărie, care în cursul lucrărilor sunt mutate cu ajutorul macaralelorturn. De mare importanță este și traversa universală care permite mecanizarea complexă a întregului proces de zidărie și montaj. Folosirea acestei traverse va elibera un mare număr de muncitori și va reduce simțitor termenul de executare al zidăriei. De când aplicăm în construcție metoda rapidă în lanț, s’au ridicat minunați inovatori ai producției, care depășesc sistematic normele cu 50—100 la sută A crescut și câștigul mediu al muncitorilor, sporind aproape de două ori față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Cele mai frumoase rezultate în cadrul întrecerii socialiste le-au obținut colectivele conduse de șeful lanțului nr. ), tânărul inginer SuJiadov, colectivul care execută lucrări de finsaj, condus de Marinov și colectivul sectorului lucrărilor tehnico-sanitare, condus de Leonov. Experiența pe care am acumulat-o în executarea construcțiilor după metoda în lanț ne va permite să îndeplinim cu succes sarcina importantă care stă în fața colectivului nostru în 1954, — aceea de a construi 10 case cu multe etaje după metoda rapidă în lanț. Acesta va fi aportul nostru la îmbunătățirea condiților de locuit și de trai ale locuitorilor Moscovei, lanț a caselor de locuit special pentru „Constructorul“ Cum lucrează brigăzile complexe la construirea locuințelor Trustul de construcții din Novosibirsc a construit case de locuit cu două etaje, cu câte 12 apartamente, din blocuri din beton de zgură. Casele erau de două tipuri: tipul 110, cu o suprafață utilă de 927 mp, și tipul 230, cu o suprafață utilă de 662 mp. Pentru a accelera ritmul construcțiilor și a asigura creșterea continuă a productivității muncii, 1a propunerea autorului acestui articol s-iau organizat brigăzi complexe. Fiecare brigadă complexă era compusă din muncitori de diferite profesiuni, care executau nu numai lucrările principale, dar și lucrările auxiliare, înainte de începerea lucrărilor de construcții s’a procedat« executarea lucrăriilor de pregătire , a’a stabilit volumul total al lucrărilor, s’au făcut calculele necesare pentru lucrări de zidărie, tenuire, dulgherie, finisaj și altele. Ano! s’a stabilit numărul necesar de muncitori de diferite calificări (ținânduse seama de faptul că patru case trebue terminate în trei luni), s’au întocmit graficele lucrărilor și graficele de aprovizionare cu materiale, semifabricate și alte produse. înainte de începerea lucrărilor s-au adus blocuri din beton de zgură, cărămizi, grinzi pentru planșe și corpuri de umplutură. Fiecare casă a fost considerată ca un sector de lucru. Mortarul era adus cu autocamioanele în Luncăre, de la stația centrală de mortar și ridicat cu ajutorul macaralei la locul de lucru. Blocurile cu goluri din beton de zgură, cu dimensiunile de 20/19/40 cm și cântărind câte 16 kg, erau aduse cu transportoarele. La executarea zidăriei s-a aplicat metoda în lanț, defalcată pe operații, propusă de S. S. Maximenco, laureat al Premiului Stalin. Brigada complexă a început să lucreze la 20 Februarie și până la 5 Mai a construit patru case, însumând o suprafață 3450 mp. Productivitatea medie a muncii pe brigăzi a fost de 159,2% față de normă. în Brigăzile complexe sunt larg răspândite trustul nostru. Astfel, brigada complexă condusă de Gurbici a construit clădirea cantinei. Această brigadă, compusă din 43 tovarăși, a fost împărțită în patru echipe. Chiar din primele zile brigada a depășit normele cu 150%, fapt care a asigurat darea în folosință, înainte de termeni a acestei clădiri, brigada primind cel mai bun calificativ din partea comisei de recepție. Brigăzile complexe au construit de asemenea clădirea creșelor, o casă de locuit și alte clădiri. La construirea caselor de locuit s-a realizat o economie în valoare de 75.600 ruble. Conform normelor, pentru construirea acestor case erau necesare 4067 om zle. De fapt însă, nu s’au consumat decât 2543 om-zile, realizându-se astfel o economie de 1421 om-zile. In cadrul trustului nostru, brigăzile complexe obțin rezultate deosebite în muncă. Atunci când lucrează o brigadă complexă compusă din 40—50 oameni de diferite profesii se creează condiții deosebit de favorabile pentru îmbunătățirea calității construcților. Brigăzile complexe folosesc cele mai bune metode de muncă, introduc mecanismele de ultimul tip inventarul și dispozitivele cele mai perfecționate. In cadrul lor, se crează condițiile necesare însușirii meseriilor înrudite. Organizarea complexă a muncii ușurează considerabil sarcinile inginerilor și tehnicienilor. In afară de aceasta în brigăzile complexe se crează condițiile necesare îmbunătățirii muncii colectivelor de constructori și a sectoarelor de construcții în ansamblu. A. P. DIACOV Grija pentru bunăstarea poporului, pentru satisfacerea nevoilor materiale și culturale mereu crescânde ale acestuia constitue legea cea mai înaltă pentru Partidul Comunist și Guvernul Sovietic. Una dintre manifestările acestei griji este marea atenție care se atribue in Uniunea Sovietică ocrotirii sănătății poporululutr, creării celor mai bune condiții pentru Odihna oamenilor muncii. Cetățenii U.R.S.S. au la dispoziția lor minunate sanatorii, case de odihnă, parcuri și grădini, palate de cultură și cluburi, stadioane, stații nautice, baze turistice, tabere alpiniste... Clișeul nostru prezintă o vedere din stațiunea Thaltubo, bine cunoscută pentru apele sale termale: stabilimentul de băi nr. 6 din Thaltubo. Pag. 3 A 4-a aniversare Construcția capitală In Republica Populairă Chineză a treia parte din bugetul de stat este alocată pentru construirea de întreprinderi industriale, instalații de irigație și ridicarea de noi construcții. In prezent sunt in curs de a constriuire 130 de unități, printre care 75 de uzine și mine, nouă linii iernate, 5.000 km. de șosele, o noua serie de instalații pe fluviul Huaihe și alltele. Un rol important în această construcție revine Uniunii Sovietice. Guvernul sovietic a consimțit ca până la sfârșitul anului 1959 să ajute China la construirea și reconstruirea a 141 de mari întreprinderi industriale, din care 50 au fost incluse în primul pe anul 1953. O mare atenție este acordată dezvoltării industriei metalurgice, energetice, precum și industriei combustibilului și constructoare de mașini pentru a crea o bază trainică industrializării țării. Combinatul metalurgic de la Ansam, situat în China de Nord-Est, se transformă într-un puternic combinat metalurgic de tip modern. In acest an, în China de Nord-Est a intrat în funcțiune o nouă termocentrală și în curând vor fi date în folosință două puternice hidroturbine. In total, în China se construiesc șase puternice termocentrale și un mare număr de mici centrale electrice. Jumătate din acestea urmează să intre în fuinodume până la sfârșitul acestui an. La 1 iulie 1953, în regiunea Fusin, China de Nord-Est, primele exploatări carbonifere mecanizate din China au început să livreze cărbuni. Intr’o serie de regiuni carbonifere din țară au fost deschise noi mine de cărbuni. La 15 iulie, într’un cadru festiv, a avut loc punerea pietrei fundamentale a primei viziunii de automobile din China. In acest an, vor fi construite și reconstruite nouă mari uzine constructoare de mașini. China va produce hidroturbine, utilaj minier, instrumente pneumatice, aparate electrice și alte mașini. In acest an, în regiunile producătoare de bumbac din China se construiesc patru mari filaturi și țesătorii de bumbac. In 1952 in China au fost construite cinci fabrici de bumbac și un combinat de prelucrare a vinului. Se vor construi sau lărgi deasemenea numeroase fabrici de hârtie, fabrici de zahăr și întreprinderi farmaceutice. Parallel cu desvoltare intodul fáSței cresc într un ritm rapid și centrele industrielle. Populația Anșamuilui a crescut de peste două ori in raport cu anul 1949. Orașul Siantan se transformă într-un nou centru textil și de construcții de mașini. Două noi centre industriaile se crează la Sintzianciyuan și Hainan. Pe întreg cu sprijninul țării se construesc pentru muncitori zeci de mii de case noi, întreprinderi comunale, se amenajează parcuri, etc. de Ia țară se desfășoară intense lucrări prosip acțiune pentru descoperirea substanțelor minerale utile. Anul acesta, pentru aceste lucrări au fost alocate de șapte ori mai multe fonduri decât în 1952. Bogate zăcăminte de minereu de fier au fost descoperite în China de Nord și China Centrală de Sud, iar mari zăcăminte de petrol au fost găsite în China de Nord. O mare importanță în procesul de industrializare a țării se acordă construcției de căi ferate și șosele. In China de Nord-Vest a început construirea liniei ferate LancijdU-Sinitzuan, lumină de 3.000 km., care va străbate deșertul a R. P. Chineze in R. P. Chineză Gobi. Se construiește de a fi omaniea noualinie ferată Dendhu-Tranișui, care urnește China de Sud-Vest cu China de Nord- Vest. De trei ani se lucrează la comistatuirea instalațiilor hidrotehnice pe fluviul Huaihe. La 25 iulie a.c., s-a terminat construirea marelui baraj de la Sainho, prin care a fost înlăturată primejdia de inundare a sute de mii de hectare de pământ din partea de Nord a provinciei Tziomsu, primejdie care datează de 700 de ani. Se apropie de sfârșit lucrările pentru construirea celui mai mare lac de acumulare din China pe fluviul Sun-*diahe. Au fost obținute succese importamste îin pregătirea cadrelor de specialiști teib*ndeieni, necessari pentru industcmiatlizarea Chinei. In acest an numai la Pekin au fost create trei noi institute tehnice de metalurgie, aviație și de petaefi. In afară de aceasta, numeroase institute au fost extinse. In această toamnă, în institutele tehnice din China vor fi admiși 29.600 de studenți. . Fondurile pentru construcția industrială a Chinei provin mai ales dinn sectorul de stat al economiei naționale. In prezent, sectorului de stat îi revine 60%Vo din industria Chinei. Venitul întreprinderilor de stat și cooperativelor, precum și impozitele plătite de acestea, reprezintă in acest an 60o/o din capitolul venituri ale bugetului de stat, în comparație cu 34% în anul 1950, iar suma totală a veniturilor în acest an este de 3,5 ori mai mare decât în 1950. Cpta parte a veniturilor bugetare provenite din impozitul agricol a scăzut la 15% în comparație cu 30o0 în anul 1950. In afară de aceasta, guvernul hotărît ca în următorii trei ani să nu a mărească impozitul agricol, pentru a stimula dezvoltarea forțelor de producție de la sate, ceeace are o importanță vitală pentru creșterea industriei în China. * In construcția Industrială a Chinei, un rol important îl joacă legăturile comerciale cu țările de democrație populară. Volumul schimburilor comerciale ale Chinei cu Polonia, Cehoslovacia, România, Bulgaria, Ungaria, precum și cu R.D. Germană s-a mărit în acest an cu 37,4% în comparație cu anul trecut. Peste 500 C din import îl constitue maișinile-unelte, leliaftaromiotoarele, utilajul pentru, lucrările de forare, macaradele, utilajul de construcție, tractoarele și automobilele. Clasa muncitoare chineză pășește în primele rânduri ale luptătorilor pentru industrializare. In toată țara tot mai larg se desfășoară mișcarea pentru depășirea staretiniloir primului plan cincinal. Numai la combinatul metalurgic din Ansam, muncitorii și-au luat angajamentul ca prin sporirea producției și scăderea prețului de cost să dea până la sfârșitul acestui an 850 miliarde iuani — acumulări peste plan. (peste 12 milioane de lire sterline). Anul trecut, clasa muncitoare chineză a dat acumulări peste plan, în valoare de peste 22 trilioane mami (aproape 320.000.000 lire sterline), ceeace este egal cu aproximativ costul construirii a 25.000 km. de linii de cale ferată. R. P. Chineză, sub conducerea Partidului Comiunist Chinez și cu ajutorul Uniunii Sovietice și a întregului lagăr al păcii și democrației, pășește cu încredere pe calea, industrializării, pe calea spre socialism. Se desvoltă La Hailar, cel mai mare oraș din Mongolia Interioară de Nord s’au construit noi clădiri cu o suprafață locativă totală de 30.000 m.p. Aceasta este o parte din vastul program de construcții al orașului, adoptat în luna Iunie a.c. orașul Hailar In prezent se lucrează planuri pentru alte imobile cuprinzând o suprafață de 10.000 m.p. In împrejurimile orașului s’a clădit o fabrică pentru prelucrarea blănurilor, care s’a terminat la 1 Octombrie 1953. Fapte despre măreața In China de Nord-Est s’a terminat construirea unei noi și puternice hidrocentrale. Aceasta este a doua hidrocentrală construită în această regiune a Chinei în cursul acestui an. Hidrocentrala va alimenta cu energie electrică câteva centre industriale ale țării. Centrala este complet automatizată.■ La uzina metalurgică de stat din Mansan, provincia Anhuei, s’a terminat reconstrucția furnalului Nr. 2. Acest furnal, care fusese distrus de către japonezi, nu a funcționat timp de opt ani. Ziarul „Deranjibao“ relatează că la 16 Septembrie furnalul a dat prima șarjă. După reconstrucție, productivitatea lui a crescut cu peste 200%. construcție a Chinei noi Muncitorii de la fabrica de aparate electrice Nr. 5 din Mukden au terminat, în cinstea sărbătoririi naționale — 1 Octombrie, — cel mai mare transformator din China. Acest transformator cu o capacitate de 13.500 kilowați, va putea produce energie electrică suficientă pentru un oraș cu 1.000.000 de locuitori. La 11 Septembrie, la Taiwan, un important centru industrial din China de Nord, și-a început producția o nouă turnătorie. Această turnătorie, care este o parte a uzinei metalurgice din Tainan, va produce aliaje de oțel de mare duritate necesare construcțiilor de vase, locomotive și în alte industrii de construcții de mașini. In ajutorul activului sindical Câteva probleme ale muncii comitetului de secție La alegerile trecute muncitorii din secția noastră au criticat cu asprime activitatea comitetului de secție. Această critică a fost justă și cât se poate de instructivă. Comitetul de secție și comisiile sale au avut multe lipsuri în muncă: ele își duceau activitatea sub forma muncii în asalt, nu atrăgeau suficient activul sindical. Noul comitet de secție a avut multă muncă până a înlăturat aceste deficiențe. Imediat după adunarea la care s’au făcut darea de seamă și alegerile s’au aplicat măsurile organizatorice necesare. Hotărînd să activizeze la maximum comisiile membrii comitetului de secție și să îndrușime această activitate spre îndeplinirea sarcinilor principale care știau în fața colectivului, comitetul s’ia îngrijit ca în comisii să fie atrași cei mai buni activiști, fruntași în producție. La prima ședință de organizare am dezbătut observațiile critice formulate de membrii de sindicat la adresa vechiului comitet de secție, am repartizat sarcinile între membrii comitetului în așa fel încât fiecare din ei să aducă un aport cât mai mare. Ținând seama de posibilitățile și de calitățile profesionale ale activistului, de dorința lui de a duce o muncă sau alta, noi mai ales pe conducătorii comisiilor și le-am dat sarcina să atragă în aceste comisii activiști obștești (în rândurile muncitorilor și funcționarilor secției. In cursul unei săptămânii au fost complectate șase comisii. In fruntea comisiei muncii de massă în producție se află un inginer cu multă experiență, tov. Moghilovschi, dotat cu reale calități de organizator. Comisia culturală e condusă de tânărul muncitor Greblenchin care înainte a îndeplinit cu succes sarcinile obștești pe care le-ia primit în calitate de delegat cultural al uneia din grupele sindicale. Comisia pentru protecția muncii e condusă de mecanicul strahianovist Nasrulin, care a obținut în sectorial său de muncă o respectare riguroasă a normelor tehnicii securității. In fruntea comisiei de salarizare a fost numit planificatorul Curohtln iar în fruntea comisiei de locuințe — lăcătușul Gordenco. Comitetul de secție a acordat de asemenea multă atenție muncii cu activul — membrii comisiilor, organizatorii de grupe sindicale, delegații culturali, delegații cu asigurări sociale i al căror număr se ridică, numai în secția noastră, la peste 200 oameni. Mulți din acești tovarăși îndeplinesc pentru prima dată sarcini obștești și trebue ajutați în primul rând să cunoască drepturile și îndatoririle lor și să-și însușească experiența celor mai buni activști. Comitetul de secție a îndeplinit un plan de activitate concret și bine chibzuit. Acest plan a fost elaborat în colectiv cu participiarea tuturor membrilor comitetului. In prealabil, proectul de plan a fost dezbătut cu președinții comisiilor permanente, si au introdus diferite completări și amendamente. Ținând seama de faptul că planul de muncă al comitetului de secție trebue să fie strâns legat de sarcinile de producție s a a inclus în acest plan probleme importante ca desfășurarea întrecerii socialiste între muncitorii cu profesiuni principale, îmbunătățirea deservirii culturale și a nevoilor de trai ale muncitorilor și funcționarilor, întărirea disciplinei în muncă și producție și alte probleme de rezolvarea cărora este direct interesat întregul colectiv al secției. Planurile de muncă ce se înocmesc în fiece lună permit comitetului de secție să conducă mai bine grupele sindicale și comisiile. fiN LUPTA ÎMPOTRIVA RAMA. Wr.vîdl IN URMA Anul trecut colectivul secției noastre a primit titlul de „Cea mai bună secție din țară“’ în ramura noastră, datorită indicilor înalți obținuți în producția. Dar aceste succese au fost trezitoare. ba unii dintre conducătorii economici s’a născut sentimentul de mulțumire cu rezultatele obținute și ca urmare, la sfârșitul anului, jurnaliștii s-au pomenit că au rămas în urmă în ceea ce privește producția. Comisia muncii de masfă în producție a controlat împreună cu tehnicienii și inginerii noștri desfășurarea întrecerii socialiste în brigăzi și schimburi și a constatat cauzele care îi împiedică pe muncitori să îndeplinească planul. La una din ședințele sale, comitetul de secție a ascultat comunicarea șefului secției, tov. Zudin, despre măsurile luate pentru sprijinirea muncitorilor încadrați în întrecere. In hotărîrea luată s-a specificat că organizația sindicală și conducătorii economici sunt obligați să preseze muncitorilor condițiile necesare îndeplinirii argajamentelor socialiste, să studieze și popularizeze experiența colectivelor fruntașe și a inovatorilor. Comitetul de secție a hotărît să îmbunătățească în acest scop și publicitatea întrecerii. In locurile cele mai vizibile din secție au fost afișate angajamentele socialiste ale muncitorilor, s-au instalat grafice pe care se treceau sistematic rezultatele obținute de tovarășii antrenați în întrecere. Comitetul de secție acordă fruntașilor întrecerii steaguri roșii transmisibile. In grupele sindicale s’a organizat redactarea „ziarelor fulger” care vorbesc despre munca celor mai buni oameni ai secției și critică cu asprime lipsurile. Pentru a mobiliza colectivul secției în vederea obținerii de noi succese în producție, comitetul de secție folosește pe scară largă adunările generale și consfătuirile de producție. Consfătuirile de producție dau un imens ajutor colectivului în îmbunătățirea activității secției. Comisia pentru activitatea de massă în producție ține aceste consfătuiri pe baza unui plan elaborat de comitetul de secție. Consfătuirile de producție ajută comitetul de secție să răspândească experiența sVhaîioviștnoT. Consfătuirile în cadrul cărora se face schimb de experiență — consfătuiri organizate de comisia muncii de massă în producție, joacă de asemenea un rol important în creșterea productivității muzic}. Soluționând cu ajutorul activului importante sarcini de producție, comitetul de secție a ajutat colectivului să înlăture rămânerea în urmă și să obțină în primul trimestru al acestui an o producție mai mare. Se știe că în îndeplinirea planului rolul hotărîtor îl iau oamenii, cadrele. De aceea, comitetul nostru de secție acordă o deosebită atenție problemelor care privesc îmbunătățirea condițiilor de muncă și trai ale membrilor colectivului nostru și urmărește împreună cu comisiile, îndeplinirea tuturor punctelor contractului colectiv. Noi am urmărit ca administrația secției să îndeplinească un timp fiecare punct al obligațiilor asumate precum și planul de măsuri tehnico-organizatorice. Datorită controlului exercitat de comitetul de secție asupra îndeplinirii obligațiilor prevăzute în contractul colectiv s’au realizat o serie de măsuri importante. CU AJUTORUL ACTIVULUI Se înțelege că n’am fi reușit să îndeplinim niciun punct din planul de muncă dacă comitetul de secție nu s’ar fi sprijinit pe ajutorul multilateral al activului. Ca exemplu, putem vorbi despre activitatea comisei noastre culturale. Nu de mult ea își limita activitatea la cititul în colectiv al ziarelor și convorbiri, despre evenimentele internaționale. Acum însă, când în fruntea comisiei se află un tovarăș energic, plin de inițiativă, care a început să antreneze mai bine activul, se desfășoară o rodnică muncă culturală de massă, interesantă și cu un conținut variat. In secția noastră s’a organizat studiul hotărîrilor istorice ale Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. și a lucrării lui I. V. Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“, se țin cu regularitate conferințe cu subiect tehnic, social și politic; funcționează cercul de artiști amatori din care fac parte zeci de muncitori. Secția noastră este una din cele mai mari ale combinatului. In’r’o organizație sindicală atât de mare are o deosebită importanță muncă susținută cu activul, instruirea activului și atragerea unui număr cât mai mare de membri ai sindicatului în viiația obștească, îndeplinind indicațiile Plenarei a 7-a a Consiliului Central al Sindicatelor din U.R.S.S., comitetul de secție acordă multă atenție instruirii și educării activului. In secție se țin seminarii cu organizatorii de grupe sindicale și inspectorii obștești pentru protecția muncii, se organizează schimburi de experiență în munca sindicală, în cadrul cărora iau cuvântul numeroși organizatori de grupe. Munca activiștilor sindicali e dezbătută deseori în ședințele comitetului de secție. Pentru a asigura o muncă ritmică în toate verigile organizației sindicale trebue să repartizăm în mod just forțele activului, să dăm posibilitatea fiecărui membru al sindicatului să-și manifeste din plin aptitudinile. Vreau să dau un singur exemplupentru a arăta cât poate face un om dacă îndeplinește o sarcină obștească pentru care arată interes. La sfârșitul anului trecut în secția noastră a avut loc trecerea în revistă a activității raționalizatorilor și inovatorilor. Comitetul de secție și administrația l-au însărcinat pe inginerul Vahrim să strângă și să înregistreze propunerile de naționalizări. Tov. Vadrim, care până atunci a participat puțin la viața obștească a secției, a pornit cu energie să îndeplinească sarcina primită, a arătat mult interes față de această problemă și nu st a limitat la strângerea de propuneri. Intr’unul din sectoare în cadrul colectivului mecanicilor și electricienilor și în brigada care deservește mașina de turnat, tov. • Vadrim a organizat câteva convorbiri despre importanța inovațiilor în industrie, a ales ,împreună cu organizatorii de grupe sindicale oameni care se ocupă cu inovații și ia strâns, împreună cu aceștia, aproape 100 de prețioase propuneri de naționalizări. Să conducem permanent grupele sindicale Experiența ne arată că un lucru de cea mai mare importanță în activitatea comitetului de secție este contactul cu masse’e. Nu poți conduce din birou, nu poți substitui activitatea organizatorică vie prin luarea de hotărîri sau semnarea de procese verbale. Ținând seama de acest fapt, fiecare membru al comitetului de secție caută să țină o legătură cât mai strânsă cu organiziatorii de grupe sindicale, pentru a cunoaște cerințele și nevoile colectivului. Comitetul de secție acordă organizatorilor de grupe sindicale un ajutor permanent în educarea membrilor sindicatului. La începutul anului în sectorul maistrul lui Gormacov a venit un grup de noi muncitori. Aflând că organizatorul de grupă sindicală, tov. Costariov, pregătește o adunare în legătură cu primirea nolor muncitori în sindicat, comitetul de secție i-a recomandat să aducă la cunoștința tinerilor muncitori drepturile și obligațiile unui membru al sindicatului. Aceasta s-a realizat cu ajutorul activiștilor grupei. Delegatul cultural Borisov vorbit la adunare despre felul cum se îngrijesc sindicatele sovietice de creșterea nivelului cultural al oamenilor muncii, a arătat cum se desfășoară construirea de noi cluburi, biblioteci, palate de cultură și ce sume uriașe sunt alocate pentru satisfacerea nevoilor culturale saie metalurgiștilor.Delegatul cu asigurări sociale Simonov, și inspectorul obștesc pentru protecția muncii,Voroov, iau citat în cuvântările lor date interesante care caracterizează grija Statului Sovietic pentru sănătatea oamenilor muncii,au arătat ce activitate, desfășoară organizația sindicală pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și trai ale muncitorilor. O sarcină de cea mai mare importanță a comitetului nostru de secție este desfășurarea cât mai largă lar Întrecerii socialiste pentru îndeplinirea și depășirea planului cincinal, pentru ridicarea nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii.Aceasta impune ridicarea la un nivelui mai înalt al muncii organizatorice, sprijiinireia și mai activă pe grupele sindicale, cărora trebue să le acordăm un ajutor, practic și activizarea muncii comisiilor,îndeplinind aceste sarcini, comitetul de secție va ajuta colectivul secției să dea piatriei mii de tone de produse peste plan. Text prescurtat după „V. pomosci profsciuznomu dctivu“ nr. 11, 1953 M. CIUPRACOV , președintele unui comitet de secție de lik combinatul metalurgic ,,Str.lin”-Magnitogorscii'W.