Constructorul, decembrie 1953 (Anul 5, nr. 204-208)

1953-12-05 / nr. 204

s/ IOK aLá* Proletari din toate țările, aniți-vă! cm a msen consum si ai inismi ími mimk msimm si 11 mi mimmi ncilcm temem I AWDL V nr. 2044 pagini 20 bani 1 Sâmbătă 5 decembrie 1953 PENTRU INTENSIFICAREA MUNCII POLITICE DE MASA 1 CAMPANIA ELECTORALA Alegerile de deputați în sfaturile populare Ce vor avea loc la 20 decembrie, eveniment de o deosebită importanță în viața poporului nostru, constiue un bun prilej de ridicare a nivelului muncii politice de masă, pentru educarea oamenilor muncii în spiritul dragostei față de patrie. Munca politică de masă în campania electorală trebue să contribue și la mobilizarea oamenilor muncii pentru a da un nou avânt luptei pentru traducerea în viață a programului de măsuri elaborat de plenara lărgită a C.C. al P M.R. din 19-20 august cu privire la dezvoltarea economiei naționale și creșterea bunei stări materiale și culturale a celor ce muncesc. Organele sindicale din construcții, sub conducerea organizațiilor de partid, desfășoară o largă și temeinică muncă politică și educativă de masă în cadrul campaniei electorale, folosind în acest scop toate mijloacele ce le stau la dispoziție. Un asemenea exemplu pozitiv îl oferă comitetul Trustului nr. 3 „Sovromconstrucție” care în cinstea alegerilor a desfășurat o bogată muncă culturală de masă. Pe șantierele acestui trust au fost afișate lozinci care popularizează în primul rând pe candidații propuși de oamenii muncii din întreprindere ca stahanovistul Ștefan Popa, Gheorghe Chițu și alții; deosebit de pozitiv este faptul că materialele de agitație vizuală de pe șantierele acestui trust popularizează însemnătatea alegerilor, legând acest eveniment de realizările obținute de stahanoviștii și fruntașii constructori, în cinstea alegerilor. In repertoriul ansamblului artistic al Trustului nr. 3 „Sovromconstrucție“ au fost incluse cântece și scenete, având ca temă alegerile de ieri și de azi. Și la fabrica „Cimentul Păcii”-Medgidia și întreprinderea de construcții nr. 1001 Cernavoda, au fost obținute realizări pozitive în munca politică de masă în cadrul campaniei electorale. In aceste întreprinderi, pe lângă prelucrarea Decretului cu privire la alegerea deputaților în sfaturile populare, s-a organizat în locuințele comune citirea ziarelor și broșurilor. O rodnică activitate au desfășurat în această direcție și comitetele de întreprindere de la „Sovromconstrucție“-U.C.R., întreprinderea nr. 18 instalații electrice, Trustul nr. 2 „Sovromconstrucție“-Reșița și altele, care au obținut rezultate pozitive în munca cultural politică, în întâmpinarea alegerilor strâns legată de lupta pentru realizarea planului. Mai sunt însă unele organe sindicale din întreprinderile noastre ca de pildă, cele din regiunea Bacău, Craiova etc., care s’au preocupat într’o măsură cu totul insuficientă de munca cultural politică de masă în cadrul campaniei electorale. In această perioadă, organele noastre sindicale trebue să intensifice munca politică de masă pentru a întâmpina cu cinste acest important eveniment. Sarcini de mare răspundere revin, în campania electorală, instituțiilor culturale ale sindicatelor. Programele cluburilor și colțurilor roșii trebue să cuprindă conferințe care să informeze pe oamenii muncii despre problemele internaționale actuale, conferințe care să oglindească realizările obținute de sfaturile populare și în general realizările regimului nostru de democrație populară.Comitetele de întreprindere trebue să acorde toată atenția desfășurării muncii politice de masă pe șantiere, în cadrul colțurilor roșii, bibliotecilor și locuințelor comune. O deosebită atenție trebue acordată agitației vizuale, la fiecare loc de muncă, în cantine, în instituțiile culturale. Lozincile și afișele trebue să oglindească realizările obținute de staharoviști și fruntași în producție în cinstea alegerilor și metodele folosite de ei. Gazetele de perete au datoria să oglindească eforturile creatoare ale oamenilor muncii din întreprindere închinate îndeplinirii sarcinilor de plan precum și felul cum se desfășoară munca cultural politică în întâmpinarea alegerilor. Pe șantierele și în fabricile unde există stații de radio-amplificare comitetele de redacție ale stațiilor, cu sprijinul permanent al organelor sindicale, trebue să întocmească bogate programe locale în cadrul cărora să fie popularizate realizării, obținute în întrecerea socialistă, să fie difuzate articole din presă și fragmente din cărțile și broșurile legate de campania electorală. Un rol deosebit de însemnat îl au bibliotecile sindicale care în această perioadă, prin activitatea lor, trebue să ajute la lămurirea oamenilor muncii asupra caracterului larg democratic al sistemului nostru electoral, să răspândească literatura care demască nelegiuirile și teroarea ce caracterizează alegerile din țările capitaliste și alegerile de altă dată în țara noastră. In mod deosebit bibliotecile au sarcina să popularizeze lucrările cu privire la realizările sfaturilor populare pentru înflorirea economică și culturală a orașelor și satelor patriei noastre. In această perioadă în cadrul bibliotecilor sindicale este bine să se organizeze cercuri de citit, seri literare, expoziții, prezentări de cărți, pe teme legate de alegerile de deputați în sfaturile populare. Organele sindicale, începând cu organizatorii de grupe, au datoria de a îndruma și mobiliza muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii și familiile acestora, pentru frecventarea punctelor de agitație unde se vor putea lămuri toate problemele privitoare la alegeri. Organizatorii de grupe și agitatorii, pentru a putea duce o rodnică muncă de agitație, trebue să fie ajutați să cunoască temeinic Decretul cu privire la alegerile de deputați pentru sfaturile populare, realizările regimului nostru democrat-popular, aspecte din munca și realizările sfaturilor populare pe tărâm local în cadrul raionului, cartierului, întreprinderii respective. Ei vor fi îndrumați de asemenea să citească cu regularitate presa, să fie în curent cu evenimentele politice, interne și internaționale. Cunoașterea temeinică a acestor probleme va da posibilitate agitatorilor de a purta discuții largi asupra problemelor ce-i preocupă pe alegători, în cadrul grupelor sindicale, a întâlnirilor cu muncitorii organizate în acest set , sau în cadrul cercurilor de citit, in aceste discuții vor trebui scoase în evidență și sarcinile ce revin sfaturilor populare pentru a contribui la înfăptuirea programului de măsuri adoptat de partid și guvern, menit să ducă la înflorirea economiei naționale, la ridicarea continuă a bunei stări a poporului nostru muncitor Campania electorală este un minunat prilej de intensificare a muncii formațiilor artistice de amatori Echipele și brigăzile artistice trebue să pregătească și să prezinte scurte programe artistice în cadrul întreprinderilor, la punctele de agitație, la sate, iar în ziua alegerilor 1a secțiile de votare. Programele, cuprinzând piesa sau scenete, recitări, monologuri, etc., vor fi legate de desfășurarea campaniei electorale. In acest scop poate fi folosit materialul special publicat în revistele „Club“, „Cultura Poporului”, „Viața Românească“ etc. Pentru ridicarea nivelului artistic al echipelor de amatori — acolo unde există posibiltatea — se va cere sprjinul teatrelor și orchestrelor locale. întregul activ sindical din întreprinderile noastre are datoria de cinste de a sprijini îndeaproape organele F.D.P., pentru a organiza în cadrul cluburilor, colțurilor roșii și la locurile de muncă, întâlniri între candidați și alegători precum și la mobilizarea maselor de alegători la toate manifestările ce se vor organiza în cinstea alegerilor. In săptămâna premergătoare alegerilor, organele sindicale vor trebui să organizeze în grupe și prin diferite mijloace de agitație (gazete de perete, panouri, stații de radio-amplificare) explicarea temeinică a tehnicii votării. Munca politică de masă desfășurată în cadrul campaniei electorale trebue să fie strâns legată de îndeplinirea sarcinilor de plan. Pentru aceasta comitetele noastre regionale, comitetele de întreprindere, au datoria să intensifice munca de antrenare a maselor de oameni ai muncii în întrecerea socialistă pentru creșterea productivității muncii, îmbunătățirea calității produselor, folosirea rezervelor interne, realizarea de economii și reducerea prețului de cost. Pe șantiere trebue acordată o atenție deosebită extinderii prețioasei inițiative a stahanovistului Gheorghe Cioc sub lozinca: „Să construim mai repede, mai solid, mai frumos și mai ieftin”. Până la alegerile de deputați în sfaturile populare au mai rămas numai două săptămâni, acest scut răstimp trebue folosit pe deplin, asigurând campaniei electorale o intensă desfășurare la un înalt nivel politic, ridicând tot mai mult activitatea politică și în producție a oamenilor muncii, dând un nou avânt luptei pentru construirea socialismului, pentru întărirea statului nostru democrat-popular, pentru pace. Locuințe individuale pentru constructori Hotărîrea Consiliului de Miniștri al R.P.R. privind construcția de locuințe pe baza cooperării între locatari și construcția de locuințe individuale prin credite acordate de stat a fost primită cu deosebit entuziasm de oamenii muncii din întreprinderea de construcții nr. 502- Orașul Stalin. Bucurându-se de grija partidului și guvernului pentru îmbunătățirea traiului celor ce muncesc, 14 salariați ai întreprinderii au obținut până în prezent creditele necesare pentru a-și construi locuințe individuale. Printre ei se află fruntași înghe Cobzaru, producție ca fierarul Gheordulgherul Sandu Patulea, tinichigiul Traian Druia, tehnicieni ca inginerul-șef Alexandru Secăreanu și ing. Vasile Popescu, funcționari ca Ovidiu Staicu, contabil și alții. Sfatul popular orășenesc a repartizat întreprinderii un teren în centrul orașului, într-o poziție pitorească, departe de zona nocivă industrială, nr. 502 a executat proiectele întreprinderea viitoarelor locuințe, adaptându-le la condițiile terenului. Parcelele sunt situate în imediata apropiere a blocurilor de locuințe ce se construesc pentru salariații Trustului de construcții nr 5. Fiecare din locuințele individuale va cuprinde 2 camere, baie și dependințe și va fi înzestrată cu tot confortul necesar. Noua Hotărîre a guvernului oferă posibilitatea ca tot mai multi oameni ai muncii din întreprinderea nr. 502 să-și construiască locuințe individuale și pe baza cooperării între locatari. M. VLAD corespondent Petroliștii din Moldova primesc tot mai multe locuințe Pe valea Trotușului, în regiunea petroliferă a Moldovei se pot vedea azi numeroase construcții noi. Investițiile făcute aici de către stat pentru ridicarea de locuințe muncitorești și clădiri social-culturale contribue la creșterea nivelului de trai al petroliștilor. In anul acesta, constructorii din cadrul Trustului nr. 8 „Sovromconstrucție“ au început aici lucrările pentru ridicarea a suta de noi apartamente. La Moinești și împrejurimi se construesc 243 de apartamente. Dintre acestea au fost date în folosință până acum 54 apartamente. Până la sfârșitul anului, petroliștii de aici vor mai primi încă 27 de apartamente. Tot în cursul acestui an, constructorii au predat școala S.F.U., un cămin cu 80 de locuri, o baie pentru 500 de persoane, iar în această lună vor preda 2 cămine pentru neîaminati, cu câte 172 de locuri fiecare. La Moinești se ridică un club cu 600 de locuri, și un bloc de locuințe la al cărui parter sunt amenajate încăperi pentru magazine. Pentru magaziile acestora se execută instalații moderne de aer condiționat și frigorifere. La Comănești, în cursul acestui an s’au ridicat 66’de apartamente, care au și fost date în folosință. Pe cele mai multe șantiere de construcții din regiunea petroliferă a Moldovei au fost luate din timp măsurile necesare pentru ca munca în timpul iernii să poată continua cu aceeași intensitate. Astfel au fost construite cuptoare de tipul celor folosite de trusturile Tvncostrol-Zavodstroi din Uniunea Sovietică, care cu un consum mic de combustibil încălzesc apa și agregatele necesare lucrărilor. Efortul fizic al muncitorilor de pe aceste șantiere este redus mult prin folosirea mașinilor. Astfel, 93 la sută din săpături au fost făcute cu ajutorul excavatoarelor și al săpătorului de șanțuri. Prepararea betoanelor și mortarului se face în întregime cu ajutorul betonierelor și malaxoarelor. Deasemenea, transporturile pe verticală sunt efectuate în întregime cu ajutorul macaralelor-turn și „Pionier“, al automacaralelor „Zis“ și boburilor, iar transporturile orizontale sunt efectuate în proporție de 70,7 la sută cu ajutorul liniilor decauville. Prin folosirea mecanizării, pe șantierele Trustului nr. 8 „Sovromconstrucție" este înlocuită munca unui număr de aproape 1500 de muncitori, care acum pot fi folosiți la alte lucrări. Mai multe cărămizi șantierelor patriei noastre Intensificând întrecerea socialistă în cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, colectivul fabricii de cărămizi „Aradul“ obține frumoase succese. Astfel, planul pe ultima lună a fost realizat în proporție de 108 la sută la cărămizi crude și 106 la sută la cărămizi arse. La obținerea acestei victorii s-a evidențiat unitatea la ai cărei muncitori sunt în fruntea întrecerii socialiste; planul la cărămizi arse l-au depășit cu 15 la sută. Au realizat importante depășiri de normă seotătorii Emeric Kovalik, Anton Birzier, Mihai Neimath, așezătorii Valentin Müller, stahanovist, Ana Höninges, Magda Murany și prelării Anton Andreicovici și Valentin Kling. Pentru prelungirea sezonului de fabricație, fabrica „Aradul“ a început uscarea cărămizilor în banchete în șoproanele naturale. ANDREI NARAY directorul fabricii de cărămizi „Aradul“ Din realizările sfaturilor populare grila Sfaturile populare desfășoară o muncă plină de roade în domeniul construcțiilor de interes obștesc. Nenumărate școli, cămine culturale, locuințe muncitorești, instituții medicale, case de naștere, cămine de copii etc. se înalță in orașele și satele patriei noastre din inițiativa și prin sfaturilor populare. Clișeele noastre reprezintă: dispensarul medical și casa de naștere din comuna Suhaia, raionul Zimnicea (stânga), și noi blocuri muncitorești construite la Galați (dreapta) 90* ■ In întâmpinarea alegerilor de deputați în sfaturile populare Candidatul in mijlocul alegătorilor Cu agitatorii pe teren Candidatul Frontului Democrației Populare în circumscripția electorală raională nr. 171 din Capitală e tovarășul Constantin Moise. Pentru locuitorii din cartier numele lui nu este deloc necunoscut, tov. Moise bucurându-se în mijlocul cetățenilor de multă stimă și prețuire. Aflat în imediata vecinătate a Fabricii de ciment București, al cărei director e tov. Constantin Moise, cartierul care purta înainte numele de „Balta Albă“ e o veche așezare muncitorească a Capitalei. Oamenii din partea locului spun că denumirea cartierului lor se trage de la fosta groapă plină cu smârc a Vergului și de la niște văioace dinspre comuna Cățelu, veșnic acoperite cu apă stătută, care nu secau nici în pragul primăverii, nici în luna cumpenii de căldură. Așa era in anii când„gospodarii“ perindați la primărie — sub diferitele partide burghezo-moșierești — se întreceau în hoții și excrocherii de mare răsumet. Aici, pe locurile astea năpăstuite de „oficialități“, au purces oamenii nevoiași să se rostuiască. Fără un plan anume întocmit, au început să răsară, unde se nimerea,ici o casă de paiantă, colo alta de chirpici. Așa s’a înfiripat cartierul „Balta Albă“. Toate acesta le-am aflat de la Avram Pârvescu, unul din muncitorii „veterani" ai Fabricii de ciment, care a venit să ia parte la întâlnirea candidatului Constantin Moise cu alegătorii din cartier. Și sfatul, — căci era de alineiea sfat între oameni — s’a ținut într’o sală a școlii de copii nr. 13 din Bulevardul Muncii. Vorbeau unii, apoi iarăși reveneau, aducându-și aminte că mai au ceva pe suflet. A fost de ajuns ca tov. Constantin Moise să spună: „Cine și-ar fi închipuit că groapa Vergului, cu apa și gunoaiele ei, va fi transformată într’o adevărată grădină așa de frumoasă în numai patru luni ?“ — ca oamenii să nu mai contenească. Sute de metri In cinstea alegerilor de deputați în sfaturile populare, muncitorii, inginerii și tehnicienii Trustului nr. 3 „Sovromcomstrucție” au obținut o frumoasă victorie în producție, depășindu-și angajamentul luat, planul anual a fost îndeplinit la 30 noembrie, în numai 11 luni. La obținerea acestei realizări a contribuit introducerea pe scară largă a marii și micii mecanizări. In cadrul trustului se execută nu numai lucrări de construcții ci și lucrări de montaj și instalații. Pentru buna organizare a muncii s’a trecut la o planificare operativă a lucrărilor, bazată pe succesiunea lor, la★ Un frumos succes a obținut și colectivul fabricii „Solomit” Brăila, care la 28 noembrie a îndeplinit sarcinile de plan pe anul 1953, dând produse, de la această dată, în contul anului viitor. Folosind metodele înaintate de lucru și desfășurând cu succes întrecerea socialistă, de pavaj pe străzile din cartier, rețeaua de gaz metan, construcția complexului cultural-sportiv „23 August“, a Bulevardului Muncii, prelungirea liniei de tramvai și câte alte realizări — toate au fost amintite de cetățeni. „Aveau oamenii înainte vreme nevoie de cumpărături, se duceau tocmai în centrul orașului sau la Piața Traian. Se îmbolnăvea un om în toiul nopții, alergai kilometri până să dai de o farmacie“ — și gospodina, Elena Mitrică, înghesuindu-se mai mult în banca prea mică pentru ea, continuă. — Acum, le avem pe toate la noi în cartier. și „Aprozar“, și centru de pâine, și farmacie.. dar ce să mai zic că le știm cu toții !... Cei de fată adeveriră prin aprobări zgomotoase . . — Așa e ! Așa e ! Tov. Constantin Moise întrebă mai apoi dacă oamenii n’au cumva doleanțe, nevoi sau supărări ce se cer rezolvate. Cetățeanul I. Pitrop a ridicat o dorință colectivă a cartierului : introducerea gazului metan la noua școală mixtă nr. 13. Alții au găsit că ar fi cu cale să se tragă lumină electrică mai curând și pe strada Viorele, sau instalație de canalizare pe str. Popa Șapcă. Candidatul, și-a însemnat totul cu grijă. Mai târziu, bătrânul Avram Pârvescu s’a ridicat și s’a adresat celor din sală: — Tovarăși, se vor face toate câte s’au spus aici. De asta să fim siguri. Dar ele, fraților, nu ne vin așa din senin. Noi, cu toții, trebue să punem umărul la treabă, căci e vorba de cartierul nostru iar pentru ca cele discutate să prindă viață, să dăm votul la 20 decembrie candidatului nostru, tovarășului Constantin Moise, candidatul Frontului Democrației Populare... — NI vom da răspunseră într’un glas cetățenii din sală V. RADULESCU săturându-se astfel, timpii morți. De asemenea s-a aplicat forma superioară de organizare a muncii, în brigăzi, iar întrecerea socialistă a fost larg desfășurată. Constructorii Trustului nr. 3 „Sovromconstructie“ au dat în folosință in această perioadă o nouă secție la fabrica „Electroizolatorul” precum și alte construcții industriale, 3 blocuri de locuințe cu câte 8 apartamente, un cămin pentru muncitorii nefamiliști în raionul Ploești, 6 blocuri de locuințe cu 8 apartamente, 5 cu câte 8 apartamente și 50 de locuințe cu câte 2 apartamente, în regiunea Ploești, muncitorii și tehnicienii fabricii de cărămizi „Solidaritatea“ București au reușit ca la data de 1 decembrie să îndeplinească sarcinile de plan pe acest an la cărămizi arse. Ei au realizat economii de peste 14.000 lei prin întrebuințarea rezidurilor de gudron la ardere. O frumoasă imagine a elanului cu care muncitorii din orașul Tg.Mureș întâmpină ziua alegerii deputaților în sfaturile populare, dă grupul de muncitori de la Baza de aprovizionare a Trustului de construcții nr. 8 Tg. Mureș, care au pornit zilele trecute, după amiază, într’unul din cartierele din apropierea gării, să stea de vorbă cu cetățenii, să-i îndemne să-și verifice înscrierea în listele de alegători, în caz că n’au făcut-o, și să le vorbească despre candidații Frontului Democrației Populare. Cei 12 muncitori și muncitoare s’au împărțit în grupuri de câte doi, astfel ca unul să cunoască bine limba română și celălalt limba maghiară și au pornit din casă în casă, pe strada Dealul Budiului. La nr. 4, muncitoarele Éva Szabó Viorica Szallay au stat de vorbă cu muncicitorii Nicolae Vlăduț și Rozalia Farczadi. Agitatoarele le-au vorbit despre candidata circumscripției electorale orășenești nr. 59, Ana Timar, fruntașă în producție de la întreprinderile Comunale, care locuiește într’o stradă învecinată și este bine cunoscută de toți cetățenii cartierului ca femeie harnică, conștiincioasă, fruntașă în acțiunile de interes obștesc, așa cum este și în producție. La nr. 25, cetățeanul Ladislau Jancso a arătat grupului de agitatori, format din tehniciană Margareta Oroian și muncitorul Francisc Demeter, că nu s-a găsit trecut în listele de alegători. Agitatorii i-au explicat tot ce are de făcut pentru a fi trecut în liste. Muncitoarele Valeria Nistor și Maria Coman, au stat de vorbă cu cetățenii de la numerele 7—12 din aceeași stradă. Cei 12 agitatori au anunțat totodată cetățenilor data întâlnirii cu candidata lor Ana Timar, îndemnându-i să discute cu acest prilej toate problemele de îmbunătățire a vieții lor de toate zilele, de înfrumusețare a cartierului și a orașului. Roadele muncii pe teren a agitatorilor sunt din cele mai bune. Numeroși cetățeni vin zilnic să se intereseze dacă figurează pe listele de alegători, frecventează punctele de agitație, iau parte la întâlnirile cu candidații, organizează acțiuni de folos obștesc. Astfel, cetățenii din str. Dealul Budiului au hotărît să organizeze începând din ziua întâlnirii cu candidaților, o săptămână a curățeniei pe strada lor. Crește mișcarea inovatorilor Nu este zi în care la cabinetul tehnic al fabricii de ciment „Victoria Socialistă“-Turda să nu întâlnești numeroși muncitori care vin să-și aleagă din cele 10.000 cărți tehnice și din cele peste 500 de reviste științifice, pentru a citi și a se documenta în scopul însușirii tehnicii noi, înaintate. La cabinetul tehnic se organizează zilnic, intre orele 12—14, consultații tehnice cu muncitorii. Mișcarea inovatorilor la fabrica de ciment începe să cuprindă un număr tot mai mare de muncitori. Astfel, până în prezent la cabinetul tehnic au fost înregistrate peste 97 de propuneri de inovații. Dintre acestea, 46 sunt puse în aplicare la diferite instalații și agregate. Inovațiile aplicate au pus în valoare numeroase rezerve interne. De pildă, lăcătușul Casian Căscăuan, prin modificarea sitei la mașina Battes, a înlăturat desele opriri cauzate de vechiul, sistem». De asemenea, stahanovistul Simion Faur a aplicat o inovație la ramele de la cadrul de ieșire la cuptoarele de ars klinker, cu ajutorul căreia se asigură o funcționare mai bună a cuptoarelor, se mărește producția de blinker și se realizează economii în valoare de 121.522 lei. Muncitorul Dumitru Cordoș, prin inovația sa , modificarea legăturilor la cablurile de tracțiune de la graifer, a eliminat defectările dese din cauza cărora podurile rulante stăteau nefolosite câte 3—5 ore pe zi. In urma aplicării inovației se asigură o mai bună aprovizionare cu materie primă. Pentru inovațiile aplicate, conducerea fabricii a acordat inovatorilor recompense în valoare de 15.969 lei. Conducerea cabinetului tehnic, în frunte cu tehnicianul Gheorghe Ochiană, a întocmit de pe acum un plan de perstectivă, în care și-a propus 54 de teme de inovații pentru anul 1954. F. HALLER Turda Au îndeplinit planul anual Colectivul fabricii de ciment București are mândria de a raporta primul pe sectorul lianți, îndeplinirea planului la ciment pe anul 1953. In noaptea de 4 spre 5 decembrie fabrica a început să producă ciment în contul anului 1954. In clișeu arzătorul Mihai Alexandru urmărind mersul focului in cuptor. Condiții mai bune de locuit pentru oamenii muncii Noi și noi fapte vin să traducă în viață programul de măsuri economice elaborat de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19—20 august, program menit să asigure dezvoltarea economiei naționale și ridicarea necontenită a nivelului de trai. După marile înlesniri create țărănimii muncitoare, după reducerile de tarife la consumul de apă și curent electric, după reducerea prețurilor la medicamente, a impozitelor pe salarii și după măsurile privind îmbunătățirea rețelei tarifare a salariilor, o nouă măsură vine acum să îmbunătățească nivelul de trai al celor ce muncesc. Ziarele au publicat recenta Hotărîre a Consiliului de Miniștri a R.P.R., privind construcția de locuințe pe baza cooperării între locatari și construcția de locuințe individuale prin credite acordate de stat Preocupat de îmbunătățirea continuă a condițiilor de locuit, statul nostru democratpopular nu vrea să se mărginească în aceasta direcție, numai la construcțiile de blocuri ce se execută de către ministere, instituții și organizații centrale, ci sprijinit, prin credite și materiale, construirea de locuințe proprii pe baza cooperării și de locuințe individuale. Hotărîrea Consiliului de Miniștri arată că se acordă credite individuale muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din mediul orășenesc și sătesc, colectiviștilor care nu au casă de locuit, precum și învățătorilor, medicilor și personalului sanitar din mediul sătesc Se va tine seamă Ia acordarea creditelor de o ordine de preferință care are în fruntea ei pe stahanoviști, decorați și laureați ai premiului de stat, fruntași în muncă, inovatori si inventatori. Statul acordă credite de 35.000 lei pentru locuințele tip blocuri și de 25.000 lei pentru locuințele individuale. Cel care vrea să-și construiască o casă în aceste condiții va aduce un aport personal în muncă, materiale sau bani, echivalent cu 100 sută, din valoarea totală a construcției, înapoierea sumelor primite de la stat se eșlonează în rate lunare pe termene intre 10 și 15 ani pentru locuințele din mediul sătesc și 15—20 de ani pentru cele de la oraș. Prima rată se plătește după un an de la terminarea construcției. Clădirile nou construite sunt scutite de impozit timp de 10 ani în mediul sătesc și 15 ani la oraș, precum și de la aplicarea normelor de folosire a spațiului locativ. La cererea întreprinderilor, instituțiilor de stat și altor organizații, comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să acorde celor ce primesc credite, terenurile necesare, construcțiilor. Aceste terenuri sunt puse la dispoziție în mod gratuit și rămân în folosința veșnică a celor care construesc case. Hotărîrea Consiliului de Miniștri cuprinde dispozițiuni amănunțite atât in ce privește acordarea creditelor și a terenurilor, cât și asupra executării construcțiilor. Astfel, construirea de blocuri se poate face fie de către cel care primește creditul, fie In regia întreprinderii de construcții. Construcțiile de locuințe pe baza cooperării între locatari și a locuințelor individuale se vor executa în conformitate cu proiectele tip din catalogul Ministerului Construcțiilor și al Industriei Materialelor de Construcții. Comitetul de Stat pentru Arhitectură și Construcții este însărcinat să asigure elaborarea și aprobarea unor proiecte tip corespunzătoare, până cel mai târziu la 15 martie 1954. In ce privește materialele, Hotărîrea prevede că ele se vor putea obține pe baza repartizărilor făcute de Consiliul de Miniștri, Comitetul de Stat al Planificării, din comerț, precum și din resurse locale, sau din economiile realizate de întreprinderile socialiste. Ministerele, instituțiile, întreprinderile și comitetele executive ale sfaturilor populare de care depind cetățenii ce vor să-și construiască locuințe, sunt obligate să-i soriine Ele vor susține cererile pentru obținerea de parcele și vor ajuta pe solicitanți prim obținerea de materiale și transportul lor, prin adaptarea proiectelor tip la teren, prin ajutor tehnic și contabil în timpul executării construcțiilor. Deasemenea salariații vor fi ajutați în ce privește punerea la dispoziție a mijloacelor de construcții sub formă de închiriere sau la prețul de cost și controlul sistematic al mersului construcțiilor și al utilizării mijloacelor primite în acest scop. Hotărîrea Consiliului de Miniștri privind construcția de locuințe pe baza cooperării intre locatari și construcția de locuințe individuale:în credite acordate de stat a fost primită cu bucurie în rândul maselor de oameni ai muncii. Nicicând în anii întunecatei stăpâniri burghezo-moșierești, oamenii muncii nu puteau să se gândească măcar la realizarea acestui lucru. Dimpotrivă, guvernanții din acele vremuri nu se sinchiseau câtuși de puțin de această problemă dând mână liberă speculei deșănțate la care se dedau hrăpăreții proprietari de case. Nimeni nu lua apărarea muncitorilor alungați în toiul iernii p 3in casele unde locuiau. Nimănui nu i păsa că maghernițele cartierelor muncitorești deveneau cumplite focare de boală. Aceeași nepăsare față de problema locuințelor domnește și astăzi în țările lumii capitaliste. Ziarele americane vorbesc adesea de mizeria cartierelor muncitorești, de oameni care dorm în pivnițe sau ganguri dosnice, în grădini publice sau stații de metrou. De o tristă faimă se bucură așa zisele „slums“ — cartierele periferice ale orașelor mari din Anglia, unde adesea copiii sunt atacați noaptea de guzgani. Statisticile oficiale recunosc că în Franța exista astăzi peste 500.000 locuințe cu totul insalubre, că în Germania ocidentală 300.000 de oameni locuiesc și astăzi în lagăre de concentrare rămase de pe timpul hitleriștilor. Nicăeri în lumea capitalistă nu poate fi vorba de o preocupare pentru a rezolva această problemă. Mai mult chiar, așa cum se întâmplă adesea, mai ales în Germania occidentală sau în Japonia, cartiere întregi sunt evacuate pentru a fi transformate în cazărmi, sate sunt dărâmate pentru a face loc terenurilor de aviație sau de antrenament militar. Faptul că statul nostru democrat-popular poate întreprinde o astfel de vastă acțiune de construire de locuințe, este încă o dovadă a superiorității sistemului nostru. Numai în Uniunea Sovietică și în țările de democrație populară se pot înfăptui astfel de proiecte grandioase, numai în țările unde grija pentru om și nevoile sale constitue o lege statornică. Salutând Hotărîrea Consiliului de Miniștri, oamenii muncii din țara noastră sunt hotăriți să-și dovedească adânca lor recunoștință printr-o muncă mereu mai spornică și de mai bună calitate. Ei își închină toate capacitățile lor creatoare, toate gândurile lor luptei pentru traducerea în viață a programului de măsuri economice al partidului, cauzei înfloririi economice a naturei și ridicării necontenite a condițiilor de trai. Sarcini de mare importanță decurg din aceasta Hotărîre și pentru ramura noastră, întreprinderile care vor primi lucrări de locuințe, vor trebui să-și respecte cu strictețe obligațiile, să depună toate eforturile pentru ca oamenii muncii să se poată bucura pe deplin de ajutorul ce-l primesc din partea statului. De asemenea, întreprinderile producătoare de materiale de construcții vor trebui să țină seamă că cerințele de materiale vor fi de acum din ce în ce mai mari. Conducerilor administrative ale întreprinderilor noastre ca și organelor sindicale le revine sarcina de a înlesni salariaților folosirea avantajelor ce li se crează prin Hotărîre. Numai prin colaborarea acestor factori, prin străduința comună și perseverentă această acțiune va putea fi dusă la îndeplinire cu tot succesul. Mulțumind partidului și guvernului pentru această nouă inițiativă, oamenii muncii vor exprima entuziasmul lor prin noi succese în muncă, vor da cu bucurie și nemărginită încrede votul lor la 20 decembrie, candidaților Frontului Democrației Populare, candidații vieții noi și viitorului fericit.