Constructorul, decembrie 1957 (Anul 9, nr. 412-415)

1957-12-07 / nr. 412

Lucrul pe șantier confirmă La 27 noiembrie a fost predat beneficiarului pavilionul administrativ de la uzinele „Teba“-Arad — o clădire modernă, care oferă salariaților condiții optime de lucru. Pe celelalte șantiere ale grupului 4-Arad al Trustului nr. 12 se muncește intens. Suplimentarea a permis finanțării reluarea lucrărilor pe șantierul poligonului de prefabricate. Pină la sfârșitul anului va fi închis complet blocul de locuințe, unde finisajele se vor putea executa nestingherit. Șantierele au fost pregătite pentru iarnă, s-a montat tîmplăria, s-au terminat instalațiile de încălzire centrală, s-a făcut aprovizionarea cu întreaga cantitate de combustibil necesară, gropile de var au fost protejate potriva înghețului, îming. MARGARETA PÁLINKÁS corespondent Blocul de locuințe din Arad, care încă in această iarnă va intra in finisaj. (Foto: IOAN VARGA, corespondent) DIN POȘTA SĂPTĂMÎNII TURDA. Și șoferii sunt in întrecere la fabrica de ciment „Victoria socialistă". Obiectivele principale prevăd economii la combustibil și cauciucuri și îngrijirea mașinilor. In fiecare săptămînă pe graficul întrecerii apar realizările obținute de fiecare șofer (starea mașinii, kilometri parcurși, economiile etc). Pină in prezent întrecerea a fost cîștigată de șoferul Vasile Moldovan care conducind un autocamion „Steagul roșu" a depășit durata de folosire a cauciucurilor cu peste 10.000 km. El a fost premiat pentru această realizare cu 968 lei. Și șoferii Ilie Marincaș și Iosif Palaci au fost recompensați cu 894 lei pentru economii realizate prin depășirea duratei de rulare a cauciucurilor la autocamionul condus de ei. Pentru că nu-și îngrijesc bine mașinile, șoferii Carol Bender și Gavrilă Plăcintar nu-și pot realiza întocmai sarcinile transport și astfel au pierdut întredrecerea. (A. PUSTAI, corespondent). ORADEA. — Odată terminată campania de producție a cărămizilor, conducerea fabricii „Crișul“ din Oradea și-a îndreptat atenția spre repararea agregatelor și pregătirea viitorului sezon de fabricație. In acest scop s-au format echipe de mecanici care se ocupă cu repararea vagonetelor, cu revizuirea valțurilor, malaxoarelor și a vagonetelor-etajera. De asemenea ,alte echipe au fost repartizate să efectueze repararea liniilor de transport dintre carieră și presele de cărămizi. In scopul Îmbunătățirii indicilor de productivitate și pentru alimentarea în mod continuu a preselor cu argilă se va mecaniza transportul argilei din carieră pînă la unitatea A. Această lucrare va fi realizată prin folosirea creditelor bancare acordate pentru mica mecanizare. (VASILE CHIȘ, coresp.), FIENI. — In cariera Lespezi s-a dat în folosință un nou bloc cu 8 dormitoare pentru muncitorii care lucrează la extragerea calcarului. Sus, pe acoperișul blocului așezat în decorul minunat al munților, a apărut și o antenă. Seara, după orele de muncă, este destul de plăcut să vizionezi, la televizor o piesă, un spectacol de operă sau să urmărești duminica un meci de fotbal. S-au evidențiat la amenajarea noului bloc rov. Ion Catană, Ion Georgescu, Haralambie Bălășescu și alții. (N. POPESCU, corespondent). MUREȘENI. — După ce la 1 septembrie ne-am realizat planul anual la producția de cărămizi, la 9 noiembrie — planul producției de marfă, de la 18 noiembrie fabricăm țigle în contul anului viitor. La obținerea acestor succese de seamă s-au evidențiat în mod deosebit brigăzile de la fabricarea țiglelor și mai ales cea condusă de Gheorghe Beja de la unitatea nr. 1. In fabrica noastră mai avem însă destule lucruri de îndreptat. In primul rînd este necesară creșterea ,pe mai departe a calificării oamenilor, brigadierii și maiștri de fabricație să fie cu adevărat conducători ai formațiilor de lucru, să-și întărească autoritatea în producție, să fie mai des controlați și ajutați în muncă. Grija pentru calitate trebuie să fie țelul principal al celor care lucrează la sortarea țiglelor, incepînd de la uscătorie și pînă la încărcarea în vagoane. (Ing. LADISLAU STOSSEL, corespondent). DEVA. Locul dălții și al ciocanului simplu a fost luat de ciocanele pneumatice în atelierul de cioplitorie al întreprinderii „Bampotoc" din Deva. De altfel, în ultima vreme, in această intreprindere se depun strădanii pentru ușurarea eforturilor muncitorilor. Inovația ing. Simion Vlad — adaptarea unui motor electric la macaraua portal — a dus la reducerea timpului de încărcare a blocurilor de la o oră și jumătate la 15 minute, 4 muncitori putind fi folosiți acum la alte lucrări. De asemenea, maistrul mecanic Pantelimon Enesel a adus unui motocompresor unele modificări care permit folosirea drept combustibil a petrolului, în locul benzinei, realizindu-se lunar o economie de peste 1700 de lei. Preocupările personalului tehnic se reflectă In următoarele cifre: productivitatea muncii a sporit cu 16,64*10, iar prețul de cost a fost redus cu 2,76*a. (OCTAVIAN MOCANU, coresp.). de la Trustul nr. 13 . La începutul trimestrului IV s-au atacat lucrările de organizare a noului șantier, combinatul de cauciuc sintetic din Moldova. Construcția baracamentelor pentru grupul social se execută într-un ritm viu. Opt barăci, cu o capacitate de 50 locuri, au fost de curînd terminate și în prezent se lucrează la finisarea altora 12. Pentru baza de producție a șantierului s-au executat liniile c.f. de garaj, o magazie de ciment cu o capacitate de 800 tone, un șopron pentru 200 tone de var bulgări și 5 gropi pentru 600 mc var pastă. De curînd a început executarea parțială a secțiilor de utilaj și transporturi, care vor cuprinde ateliere de reparații, spații de parcare, rampă de spălare, depozit de carburanți etc. pentru întreținerea unui parc de cca. 250 diverse utilaje și 100 autocamioane. încă din prima jumătate a lunii noiembrie și-au îndeplinit planul valoric anual 15 șantiere, dintre care 5 industriale, 3 de locuințe, 4 ale sectorului alimentar și 3 agricole. Șantierul centrelor de vinificare Budești și Păunești și-a realizat planul valoric anual Încă de la 25 octombrie, iar șantierul Institutului ,,Petrochim‘-Pitești , la 30 octombrie. • Strădaniile pentru respectarea termenelor de dare în folosință au continuat cu succes și în noiembrie. Astfel, e pină la sfîrșitul celei de a doua decade lunii trecute s-au terminat 33 de obiecte, pentru care urmează să se întocmească formele de recepție. • In acest trimestru s-au cheltuit din fondul întreprinderii 8600 de lei pentru înzestrarea clubului de la grupul de șantiere Onești cu echipament sportiv, mese și jocuri de șah, Instrumente muzicale etc.; o sumă importantă a fost acordată pentru amenajarea localului bibliotecii din str. 30 Decembrie din București, care va deservi toate unitățile din Capitală ale trustului, avînd un fond inițial de peste 8000 volume. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VA ORGAN AI MINISTERULUI CONSTRUCȚIILOR ȘI MATERIALELOR DE CONSTRUCTI ȘI AL C C. AL SINDICATULUI MUNCITORILOR CONSTRUCTORI, DIN INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII $1 INDUSTRIA LEMNULUI IN «TEA ANIVERSARII REPUBLICII BENEFICIILE prevăzute au fost REALIZATE Vestea succesului obținut de colectivul de muncă al Bazei de utilaj și transporturi a Trustului nr. 1 București — realizarea beneficiilor planificate pe anul 1957 încă de la sfîrșitul lunii octombrie — a făcut ocolul întreprinderii, trustului, direcției generale tutelare. Ca să poată fi înțeleasă pe deplin semnificația acestei deosebite realizări să înfățișăm cîteva date suplimentare. Pe trimestrul III, de pildă, s-au obținut următorii indici: plan producție — 101,49’/», productivitatea muncii 122,1%, cîștig mediu 11,3%, fond salariu 92,4%, sarcina de beneficii din producția de bază a fost îndeplinită în proporție de 130,78%. Acțiunea de consultare desfășurată în vederea introduceri sistemului îmbunătățit de salarizare au dat rezultate din cele mai bune. Muncitorii au făcut numeroase propuneri care au întregit planul de măsuri tehnico-organizatorice. Iată numai cîteva din măsurile înscrise și rezolvate: organizarea mai bună a procesului de producție (constituirea de echipe cu o înaltă calificare pentru executarea reparațiilor de specialitate); folosirea unor utilaje și dispozitive moderne în procesul de producție (un pod rulant la atelierul de reparat tractoare, bancuri de rodaj pentru motoarele tractoarelor, pompi pentru încărcarea injectoarelor etc.); efectuarea unor controale preventive pentru înlăturarea defecțiunilor pe parcurs; introducerea reparaților preventive; crearea unor ateliere mobile de reparații; introducerea sistemului de lucru în autocoloane etc. Cei mai merituoși muncitori s-au dovedit mecanicii Marian Gheraș, Ilie Romanescu, Iosif Carabaș, Alexandru Prună, Ion Crețu, Gh. Cîndea și Rudolf Biber; conducătorii auto Ion Vintilă, Constantin Cojocaru și Vintilă Frumușanu; tractoriștii Ion Bejan și Dumitru Mutulescu, precum și strungarul I. Pătrulea" Gata reparat, tractorul KD 35 este încărcat un autocamion, in cel mult o oră va fi din nou pe șantierul Institutului agrozootehnic din Capitală. ■ CBJ IPLANBJB XWUAI B^fllMFFH B^BT ■ Tot mai multe telegrame sosite la redacție ne vestesc succesele colectivelor care și-au îndeplinit planul anual înainte de termen. Spre sfîrșitul lunii noiembrie o serie de noi fabrici de cherestea au anunțat îndeplinirea planului pe anul 1957. Printre acestea se află: U.S.S.urile Măneci-Ungureni, „Trafan”-București și Bistrița-Bîrgăului. Printre trusturile care și-au îndeplinit planul anual în cursul lunii noiembrie sînt și cele de la Miercurea-Ciuc, Cîmpulung, Moldova și București. Pînă la data publicării acestei știri T.I.L.Cîmpulung a produs,, peste plan 8582 mc cherestea rășinoase și 1200 mc lăzi rășinoase, a obținut o creștere de 9 la sută la productivitatea muncii și a realizat peste planul anual, beneficii de 1.000.000 lei. Printre alte produse realizate, peste plan de către trustul Miercurea-Ciuc sunt și cele 140 de garnituri de mobilă; acest trust a obținut pînă la 1 noiembrie 400.000 lei beneficii peste planul celor 10 luni. Din Direcția generală a produselor finite din lemn și-au mai terminat planul anual la producția globală întreprinderile „Bradul Ardelean”—Mediaș, „Libertatea”-Cluj și IPROFIL București. • Din sectorul producției industriale , a Departamentului Construcțiilor și-au realizat pînă in prezent planul anual întreprinderile nr. 409-Hunedoara, 712- Petroșani, 9 (T.C.H.), 139, 185 și 215- București, prefabricate-Galați, Fabrica de tîmplărie-Cîmpina ș. a. • La 20 noiembrie, Baza de utilaj și transporturi a Trustului de construcții nr. 10-Constanța și-a îndeplinit sarcina anuală de plan în proporție de 101%, iar cea de productivitate a muncii — 110 ° C. Pînă acum s-au economisit 185.000 lei, iar premiile plătite muncitorilor și personalului tehnico-administrativ însumează 80.638 lei. Printre cei care au contribuit la obținerea acestui succes se numără: comuniștii Constantin Iordache și Nicolae Petrescu — strungari, Marin Mitral-mecanic, Ion Dragotin tractorist, candidatul de partid Ion Pristovra-strungar, precum și echipele conduse de Traian Lazăr și Vasile Sarchisian. S-au mai evidențiat șoferii Petre Dumitroiu, Florea Enache, Dumitru Benghea ș.a. 10 dintre fruntașii In producție au primit diplome de onoare. TH. FLORESCU corespondent • De la I.P.C. ni se comunică: planul anual pe 1957 al institutului fost îndeplinit în ziua de 4 decembrie. • Fabrica de țigle „Mondial” din Lugoj a realizat planul producției globale pe anul 1957 în ziua de 29 noiembrie. • Fabrica de țigle și cărămizi Cârpiniș a îndeplinit planul anual la producția globală în ziua de 29 noiembrie. In aceeași zi a fost realizat și planul producției de țigle profilate. Planul producției de marfă a fost depășit cu 6 la sută. In cinstea zilei de 30 Decembrie colectivul de la Cărpiniș își ia angajamentul să dea încă 500.000 de țigle peste plan. • Fabrica de ciment „Ilie Pintilie” din Fieni raportează că planul anual al producției de marfă a fost îndeplinit la 1 decembrie. • Șantierul nr. 10 — Gălăuțaș al Trustului nr. 9 — Cluj și-a realizat planul anual valoric în ziua de 30 noiembrie. Cîștiguri sporite — și sursele lor In luna noiembrie, la șantierul de locuințe din Hunedoara a început experimentarea sistemului îmbunătățit de salarizare. In vederea reîncadrării în noile indicatoare tarifare, o comisie specială a examinat cunoștințele fiecărui muncitor, s-au luat, de asemenea, măsuri pentru asigurarea unor condiții optime de lucru. Rezultatele obținute în prima lună de experimentare justifică întru totul entuziasmul cu care au primit constructorii această acțiune. Brigada zidarului Gheorghe Coja, compusă din 27 membri, a realizat în primele două decade ale lunii * «un cîștig, global de >046 lei, lucrînd în acord 1599 ore. Șeful de brigadă, realizîndu-și norma cîștigat în același interval — cu indemnizația de șantier cuvenită — 736 lei. Brigada de mozaicuri a lui Constantin Păsărelu a realizat in aceeași perioadă un cîștig global de 9100 lei, șefului de brigadă revenindu-i (cu indemnizația de șantier) suma de 800 T. DUȚĂ, ing. V. COTLEȚ, I. IOVESCU, D.CONSTANTIN * Economisirea materialelor, contribuind direct la reducerea prețului de cost, asigură condițiile necesare generalizării acțiunii de experimentare a salarizării îmbunătățite. Pe șantierele Trustului nr. 4 mulți muncitori, ingineri și tehnicieni au înțeles rostul economisirii materialelor. La grupul de Șantiere nr. 2, maistrul Carol Hrubi și ing. Ovidiu Velehorschi, studiind proiectul de execuție al acoperișului halei bluming, au ajuns la DE LA POSTUL MOSTRU electeé fii fidetfi de la Trustul nr. 4-Hunedoara concluzia că izolarea termică — formată din pîslă semirigidă — poate fi înlocuită cu beton poros. Propunerea a fost acceptată de proiectant și pusă în aplicare. Fierar-betonistul Ion Stoian și ing. Paul Istrate au observat, la stația de ape predecantate din complexul de gospodărire a apelor (la șantierul bluming 1000) că în proiect și deviz s-au prevăzut la elementele de construcții armături de oțel-beton supradimensionate. Cerîndu-se revizuirea proiectului, s-au economisit 4600 kg otel-beton. Șeful șantierului O. M. tehnicianul Daniel Thalman, a economisit o cantitate importantă de cherestea la dușumelele oarbe, folosind un strat suport dintr-un beton de rumeguș. Economii importante a realizat ing. Tiberul Dull, schimbînd la unele blocuri soluția cu șarpante de cherestea în șarpante din elemente prefabricate din beton armat. Ing. Ioan Hanzu, șeful șantierului A (laminorul 650), urmărind cu regularitate probele pentru betoane, economisește importante cantități de ciment la prepararea betoanelor pentru fundațiile de utilaje. Aceste acțiuni lăudabile sunt, din păcate, umbrite de unele neglijențe. Așa se explică de ce la șantierul 2-bluming se depășesc consumurile specifice la carton asfaltat și bitum, de ce la grupul de șantiere nr. 3 se face risipă de cherestea și oțel-beton, de pe la grupul de șantiere nr. 4 balastul este depozitat în mod necorespunzător. Manipularea neatentă a cărămizilor crează pierderi importante la șantierele O.M. și bluming. Atelierul de prefabricate al întreprinderii nr. 49, și mai ales cel al grupului de șantiere nr. 2 rebutează numeroase piese peste limitele admisibile. Pentru înlăturarea deficiențelor semnalate în gospodărirea și economisirea materialelor șantierele trebuie să ia următoarele măsuri: recepția exigentă (calitativă și cantitativă) a materialelor, verificarea lunar (de către șeful de șantier și șefii punctelor de lucru) a balanței dintre consumul real și cel specific, studierea atentă a proiectelor de execuție (în vederea înlocuirii materialelor deficitare) , protejarea materialelor sosite pe șantier, buna evidență a gestiunii materialelor. Ing. ION RAȘCA tehnolog-șef al trustului Analix nr. 412 ★ I pagini 20 mai ★ Sîmbăta 7 decembrie 1957 Experimentarea sistemului îmbunătățit de salarizare Generalizarea experimentării A trecut o săptămînă de cîmd în toate unitățile de producție ale ministerului nostru a fost generalizată experimentarea sistemului îmbunătățit de salarizare și normare a muncii. Am intrat deci in ultima etapă premergătoare acestui sistem, stabilirii elementelor menite să ducă definitivării — prin cointeresarea muncitorilor — la creșterea productivității muncii, să asigure aplicarea principiului socialist de salarizare. In perioada care s-a scurs de la începerea experimentării în primele întreprinderi și pînă astăzi, unitățile noastre au dobîndit o prețioasă experiență. Muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii, mobilizați de organele sindicale, au dovedit un deosebit interes pentru asigurarea reușitei acestei importante acțiuni. Mii de propuneri venite din masa salariaților au contribuit din plin la alcătuirea planurilor de măsuri tehnico- organizatorice elaborate în sprijinul experimentării. Dintre măsurile cu eficiență economică deosebită trebuie menționate: folosirea podului rulant la turnarea betoanelor la șantierul „Cristea Nicolae“-Galați (Trustul nr. 13-București), introducerea panourilor de oofraje demontabile la șantierul Câmpia Turzii (Trustul nr. 9-Cluj), îmbunătățirea factorului de putere prin instalarea unei stații de compensare în cariera Sămdurești (fabrica „Victoria socialistă“-Turda) etc. In cadrul experimentării, cea mai importantă și mai dificilă lucrare este, desigur, stabilirea normelor de muncă. Pe șantierele de construcții-montaj normele cu motivare tehnică vor atinge, pină la sfîrșitul anului, o pondere de 82 la sută. De mare folos în această direcție a fost introducerea generalizată, pe șantiere, a normelor complexe, pe bază de procese tehnologice stabilite pe lucrări. Aceasta a înlăturat în mare parte aplicarea de norme fărîmițate, a făcut posibilă aplicarea rațională a acordului global pe șantiere, a înlăturat, în mare măsură, abaterile în aplicarea normelor și a salarizării. In general, în toate unitățile ministerului, trebuie asigurată aplicarea în trimestrul.1/1958 a tuturor normelor tehnice elaborate în cursul acestui an. Rezultatele de pînă în prezent ale experimentării confirmă traducerea în viață a principiilor sistemului îmbunătățit, ponderea salariului tarifar atingînd 79,5 la sută din cîștigul muncitorilor (Departamentul construcții), 82,4 la sută, (Departamentul materialelor de construcții), și 80,1 la sută (Departamentul industriei lemnului), spre deosebire de sistemul vechi cînd ponderea era de 61,2 %, 53%, și respectiv 54,7%. Acum, cînd experimentarea a căpătat un caracter general, eforturile tuturor — începînd de la cadrele de răspundere din direcțiile generale și pînă la ultimul muncitor de pe șantier sau din fabrică — trebuie intensificate și puse în slujba reușitei acestei importante acțiuni. Factorii de resort din cadrul departamentelor au sarcina să urmărească aplicarea justă în întreprinderi a tuturor elementelor de salarizare și normare a muncii, problema centrală rămînînd acum aplicarea întocmai a acestor elemente. Din timp trebuie pregătit planul de măsuri tehnico-organizatorice — care să fie lansat odată cu pranul de stat — pentru asigurarea recuperării fondurilor suplimentare alocate precum și planul de asistență tehnică ce urmează a fi acordată de institutele noastre de cercetări și proiectări în scopul realizării măsurilor tehnico - organizatorice menite să ducă la creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. De o deosebită însemnătate în perioada actuală este și reactivizarea comisiilor de cooordonare care, în unele întreprinderi, și-au considerat, în mod cu totul greșit, misiunea încheiată. Ele au datoria — ca și organele de conducere economice și sindicale ai căror exponenți fac parte din comisiile de coordonare — să vegheze la rezolvarea principială a tuturor problemelor legate de succesul acestei importante acțiuni. Și mai ales nu trebuie uitat nici un moment că acest lucru poate fi realizat în primul rînd, prin contribuția activă a maselor de oameni ai muncii direct interesați în crearea condițiilor pentru sporirea productivității muncii și deci sporirea propriului lor cîștig, al propriului lor nivel de trai. Participarea activă a maselor Colectivele de muncitori și tehnicieni din fabricile de cherestea au un vol important în definitivarea elementelor de salarizare specifice sectorului, în cadrul acțiunii de experimentare a sistemului de salarizare îmbunătățit. La U.i.S.-urile „Bernat Andrei“-Vatra Dornei, Fălticeni, Gheorgheni și Arad, muncitorii s-au pronunțat cu deosebită competență pentru completarea, modificarea sau precizarea anumitor elemente privind sistemul de salarizare îmbunătățit. Gateriștii de la fabrica „Bernat Andrei“, de pildă, s-au sezisat de faptul că încadrarea lor nu poate fi făcută așa cum era prevăzut numai în funcție de deschiderea gaterelor, deoarece diferențierea pe categorii trebuie să se concretizeze în primul rînd (în afara calificării) prin volumul de material manipulat. Propunerea fiind însușită, s-a trecut, de la 1 octombrie, la încadrarea diferențiată a gateriștilor, atât în funcție de deschiderea gaterelor cât și de turația acestora, adică tocmai elementele care împreună determină volumul de material manipulat. Conducătorii de brigăzi de la fabrica din Fălticeni au arătat că în condițiile plății sporului de brigadier din cîștigul de acord al brigăzii ce o conduc, se pune în discuție însăși posibilitatea organizării muncii în brigăzi. Și e normal acest lucru dacă ne gîndim că astfel s-ar fi redus posibilitățile de cîștig ale muncitorilor ce compun brigăzile. Chiar din prima lună a experimentării — iulie 1957 ■ — această problemă a fost jost rezolvată, prin acordarea sporului de brigadier din fondul de salarii al întreprinderii, ceea ce a constituit un puternic stimulent atit pentru conducătorii de brigăzi cit și pentru membrii brigăzilor. La fabricile Gheorgheni, Arad, Comănești, s-au mai făcut multe propuneri, din care o mare parte au fost soluționate încă în perioada experimentării, urmînd ca restul să fie rezolvate odată cu definitivarea elementelor de salarizare. La propunerile muncitorilor s-a acordat spor de muncă nenormală și lăcătușilor de gatere și mecanicilor de tură de la instalațiile de forță, care prin specificul muncii lor trebuie să presteze în medie mai mult de 204 ore lunar. S-a procedat la o ierarhizare mai corectă a meseriilor în lista de funcțiuni prin creșterea categoriei la unele meserii și reducerea la alte meserii. Un număr însemnat de propuneri se află acum în atenția colectiiului ce lucrează la definitivarea materialului privind introducerea sistemului îmbunătățit de salarizare în sectorul industrializării lemnului și urmează să fie rezolvate în curînd. Se studiază diferențierea normelor republicane de la operațiunile de încărcări-descărcări pe tipuri de vagoane (cu pereți rabatabili și cu pereți ficși); corelarea încadrării muncitorilor de la operațiunile de încărcări-descărcări cu încadrarea muncitorilor din depozitul de bușteni și cherestea cu specific de muncă asemănător; simplificarea constituirii și utilizării fondului de premiere; completarea listei de meserii ce pot beneficia de premii pentru calitate cum sunt: desenator cherestea, stivuitoare la platforme, aburitori etc. Discuțiile privind desfășurarea experimentării sistemului îmbunătățit de salarizare au cuprins și numeroase propuneri de măsuri tehnico-organizatorice, mici mecanizări, raționalizări ale procesului de producție, care în mare parte au și fost realizate. Printre ele se numără : montarea unui troliu pentru manevrarea vagoanelor în depozitul de bușteni al fabricii „Bernat Andrei“ (care generează o economie anuală de 16.000 lei); înlocuirea unui gater vechi cu unul nou de fabricație sovietică la aaceași fabrică: mecanizarea transportului de rumeguș la cazane și prelungirea podului transbordor pentru manipularea platformelor de aburitori la U.T.L.-Fălticeni etc. In prezent, cînd experimentarea sistemului de salarizare s-a generalizat în întreg sectorul se impune ca, folosind experiența acumulată de primele fabrici care au experimentat, muncitorii și tehnicienii din toate fabricile sectorului nostru să-și dea contribuția largă la definitivarea elementelor de salarizare, la realizarea măsurilor de creștere a productivității muncii din D.G.I.L. Delegați la Congresul Sindicatului nostru IOSIF SZEKEREȘ ,tehnician inovator la IPROFIL Măgura-Codleni FLOREA HRIȘCAU cocător la fabrica de ciment „Victoria socialistă”-Turda ing. DUMITRU GHEORGHIU directorul Trustului de instalații nr. 18-București ANGHEL PANAIT călitor, președintele comitetului de întreprindere de la A.R.U.G.C.-București Z. MITELMAN La șantierul ARCUDA e SĂRBĂTOARE Intr-un cadru sărbătoresc a avut loc la șantierul complexului de alimentare cu apă de la Arcuda înmînarea Drapelului de șantier fruntaș pe trust. Colectivul acestui șantier a obținut cele mai bune realizări în întrecerea socialistă lansată de către șantierul Giulești in cinstea sărbătorilor de la 25 August și 7 Noiembrie și a celuide al V-lea Congres al Sindicatului. Planul de producție pe 10 luni a fost realizat în proporție de 101%, iar productivitatea planificată a muncii — 117%. Pe această perioadă s-au realizat economii în valoare de 1.437.000 lei, ceea ce a făcut ca prețul de cost să fie redus cu 12,5% peste sarcina planificată. In lupta pentru îndeplinirea indicilor de plan s-au evidențiat inginerul-șef al șantierului — Nicolae Toma, formația de dulgheri condusă de Nicolae Oprea, precum și muncitorii Savu R. Badea, Gheorghe Oprea, Constantin Voicu, Gheorghe Frate ș.a. O contribuție însemnată în mobilizarea muncitorilor în întrecere a adus-o comitetul sindical de secție (președinte Constantin Daie), care a reușit să organizeze la timp și cu deplin succes consfătuirile de producție (între care și consfătuiri cu formațiile de lucru, pe tema economisirii materialelor), dînd un caracter mai concret întrecerii socialiste. GHEORGHE GRIGORE 1 corespondent Luna CULTURII —precedând aniversarea scumpelore noastre patru „Luna culturii" — ce se desfășoară între 1 și 31 decembrie — este plină de semnificații, căci revoluția culturală, în plin mint, este unul din aspectele cele mai grandioase care ridică poporul nostru muncitor la o nouă viață, liberă, fericită. Ea destramă marama negurei inculturii în care ne inlănțuiseră exploatatorii. Constructorii, lemnarii care altădată n-aveau nici măcar asigurat locșorul unde să-și pună capul, să-și odihnească trupurile istovite, se bucură și ei din plin de lumina culturii izvorite ca un torent năvalnic in cei 10 ani de regim democrat-popular. Numeroase talente ce in trecut zăceau, necunoscute au avut posiblitatea in acești ani să se afirme. In rîndurile lor sînt și numeroși lemnari sau muncitori de pe șantierele patriei. Aproape 7000 din membrii sindicatului nostru fac parte din cele 56 coruri, 83 echipe artistice de teatru, 129 brigăzi artistice de agitație, 121 echipe de dansuri, naționale, 60 orchestre și 10 fanfare care îndrumate, de comitetele de întreprindere desfășoară o bogată activitate educativă și culturală. Ne putem minări cu formații artistice ca acelea a Trustului nr. 18 instalații laureată arelui de al IV concurs pe țară organizat de C.CS., a Fabricii de ciment „Temelia" care prezentînd in limba maghiară , opereta „Boci, boci Tarka“, a primit titlul de fruntașă pe țară sau echipa de dansuri de la IPROFIL Măgura Codlei, echipa artistică a grupului de șantiere nr. 5 Ploești, a întreprinderii nr. 3 izolații care a prezentat un bogat și variat program și la stația de televiziune. Nu puțini sunt muncitorii care azi isi completează studiile medii, nu puțini sunt cei care au urcat pe treptele institutelor de invățămînt superior devenind ingineri. Exemplul inginerilor Luigi Strenati, Gh. Rusu, Grigore Grosu, Daniel Mureșanu și a multor, alții este edificator. Milioane, milioane de lei au fost puse în ultimii ani la dispoziția organizațiilor sindicale pentru înzestrarea cu materialele necesare bunei desfășurări a muncii culturale de masă în rândurile constructorilor de pe șantiere, a muncitorilor din Industria lemnului și a celor din industria materialelor de construcții. Azi cele 41 de cluburi și 315 colțuri roșii, cele 310 biblioteci centrale și 429 mobile cu un fond de cărți de peste 700.000 exemplare, toate ,toate sunt la îndemîna muncitorilor din sectoarele masiere, pentru ridicarea nivelului lor cultural. Oamenii sunt avizi de cultură, și ei își însușesc, cu nesaț învățătura. Exemplul maistrului constructor tinescu, a fostului muncitor zidar, Luigi Strenati și a altora care au scris cărți, demonstrează nivelul ridicat cultural pe care l-au cîștigat in anii regimului democrat-popular, muncitorii de pe șantierele patrieii din fabricile de materiale de coinstrucții, din cele aparținînd industriei lemnului. Cu asemenea realizări de seamă pe tărîmul cultural intimpină cea de a 10-a aniversare a R.P.R. Intr-o recentă convorbire cu tov. 5. Pinzaru, membru In Prezidiul C.C.S.O. și care răspunde de munca culturală, am aflat că in cadrul „Lunii culturii", in colaborare cu S.R.S.C. iau ființă pentru muncitorii noștri — în afară de cele 5 Universități populare muncitorești care funcționează în prezent — și 4 lectorate a căror menire este răspîndidirea culturii și științei. Formațiile noastre artistice își vor da și ele concursul la manifestările artistico-culturale ce se vor desfășura atit in Capitală cit și în provincie, iar pentru acesta, din vreme, ele și-au revăzut repertoriul. In cadrul cluburilor și colțurilor, roșii se vor organiza seri literare, recenzii, simposioane iar la biblioteci se organizează expoziții cu vingare, care popularizează operele scriitorilor noștri. Multe comitete de întreprindere au luat frumoase inițiative. Astfel, cel de la Trustul nr. 3 a organizat proiectarea la dormitoarele muncitorilor, a unor diafilme ce înfățișează frumusețile patriei. O atenție deosebită acordă desfășurării „Lunii culturii" clubul „Constructorul" din București. Aici, peângă diferitele manifestări artisticoculturale, se va deschide și expoziția cu tema: 10 ani de realizări ale constructorilor din țara noastră".. De asemenea, sunt programate și o serie de conferințe interesante. De exemplu tov. D. Praporgescu, rectorul Institului de Construcții din București, va vorbi despre construcțiile ridicate in cei 10 ani de la proclamarea R.P.R., iar tov. Andrei Iacobovici, vechi ilegalist, despre trecutul de luptă al constructorilor, Prof. universitar Mihăilescu va susține tema: „D-ce-i interesează na constructori geologia iar compozitorul Ely Roman va înfățișa realizările pe tărâmul muzicii ușoare la acești ani. Participînd cu toată însuflețirea la manifestările din cadrul „Lunii culturii", muncind cu spor in produccție, muncitorii constructori, din industria materialelor de construcții și din industria lemnului își arată recunoștința lor fierbinte pentru viața fericită, pentru cultura ce au ciștigat-o în acești 10 ani de regim democrat popular. AL. GHERITE * Cinstesc eroii patriei Urmînd inițiativa tinerilor din Vádeni cu privire la îngrijirea monumentelor istorice, organizația de bază U.T.M. de la secția strungărie a fabricii de ciment „Victoria socialistă“, Turda a hotărît să ia în grija sa mormîntul eroului caporal Teodora Schiopu, căzut eroic la poarta nr. 3 a fabricii în timp ce executa o misiune de luptă în 1944, în timpul războiului de eliberare a patriei. Pînă în prezent s-a curățat mormîntul și s-au sădit flori. Curînd tinerii strungari vor ridica pe acest loc o piatră comemorativă. a. p.