Constructorul, iunie 1961 (Anul 13, nr. 595-598)

1961-06-03 / nr. 595

Metode noi principalilor pentru îndeplinirea indicatori de plan Campania de fabricație a cărămizilor a fost deschisă în acest an la fabrica „Ceramica"-București in condiții optime. Datorită acestui fapt și rezultatele obținute pină acum sunt dintre cele mai mulțumitoare. Planul producției globale a fost depășit in trimestrul I cu peste 21%, iar in luna aprilie s-a înregistrat un succes asemănător. Astfel, s-au putut livra șantierelor de locuințe din Capitală cca. 1.500.000 de cărămizi obișnuite și eficiente, peste sarcina planificată. Desigur că e prea devreme după numai citeva luni de activitatate să se facă o temeinică analiză a îndeplinirii tuturor indicatorilor de plan. Totuși, rezultatele dobindite pină acum de harnicul colectiv de la fabrica „Ceramica", în această scurtă perioadă, dovedesc că aici s-a pus accentul nu numai pe sporirea producției, ci și pe îmbunătățirea calității produselor și pe reducerea prețului de cost. In afară de inițierea unei însuflețite întreceri socialiste, s-au întocmit și grafice de măsuri tehniceorganizatorice pentru fiecare unitate în parte, care sunt aplicate in practică la timpul indicat. Aceasta, insă, nu este totul. Lupta pentru îmbunătățirea calității produselor se desfășoară în unitățile acestei fabrici Și sub alte forme. Larg răspîndit este in prezent controlul reciproc intre echipe. Datorită lui în bună măsură au dispărut deformările la cărămizile crude in timpul transportului, imprimările de degete ale primitoarelor de la presă și ale banchetăreselor de la șoproane. De o mare eficacitate se bucură „vitrinele de calitate“ amenajate in curtea fiecărei unități. A fost suficient să apară in vitrina de la unitatea nr. în citeva cărămizi afumate sau fisurate produse de echipa arzătorului Ion Lută, ca această echipă să-și lichideze complet deficiențele. „Vitrina de calitate" de la unitatea nr. 15 a adăpostit scurtă vreme și citeva cărămizi cu deficiențe ale echipei lui Ștefan Cucu. Această echipă nu s-a simțit in „apele ei“, atât timp cit au stat în vitrină cărămizile cu beteșug. Bineînțeles că ele au fost scoase din vitrină deîndată ce echipa și-a înlăturat lipsurile, în De câiva timp a început să scadă vitrine numărul produselor cu defecte și a crescut numărul exponatelor de bună calitate. Acest salt calitativ se reflectă de altfel și în aprecierea constructorilor. La cărămizile livrate in trimestrul 1 și în luna aprilie, fabrica n-a primit nici un fel de reclamații. Cu toate că rezultatele în general au fost mulțumitoare in ce privește îmbunătățirea calității produselor, nu se poate afirma că in această perioadă n-au existat și o serie de lipsuri. De pildă, la unitatea nr. 15 argila n-a fost bine macerată, iar randamentul în producție nu era cel scontat. Maistrul Alexandru Mihai s-a dovedit a fi un slab organizator. Bine s-a orientat conducerea fabricii că l-a înlocuit la timp pe conducătorul acestei unități. Calitatea argilei extrase a lăsat de dorit la unitatea nr. 16, din cauza descopertării necorespunzătoare. Deficiențe de proporții mai mici s-au manifestat și la alte unități. Muncitorii și tehnicienii fabricii „Ceramica“ sunt și gospodari chibzuiți. Pe trimestrul I, ei au reușit să reducă prețul de cost al produselor, față de cel mediu realizat in 1960, cu 2,96%. Preocuparea pentru economii se oglindește, deocamdată, in repararea mai ieftină a utilajelor (cu 70.000 lei mai puțin față de cheltuielile planificate). In reducerea prețului de cost mediu la mc de argilă cu 2,64 lei, precum și în scăderea consumului specific de combustibil, însemnate economii se vor realiza și la unitatea nr. 22 (care produce ceramică fină) prin înlocuirea argilei din cariera Bratca cu cea de la Dumbrava din regiunea Cluj. Cu mult va influența reducerea prețului de cost al produselor și folosirea cojilor de floarea soarelui la arderea cărămizilor. Unitățile cu pondere mai mare de fabricație au și introdus întrebuințarea acestui combustibil ieftin și totodată mai lesne de manipulat în comparație cu lignitul. încă din primele zile ale trimestrului I s-a început înlocuirea extracției manuale a argilei prin mecanizare. . Astăzi această fază de lucru este mecanizată în proporție de 90%. La unitatea nr. 23 a fost, de asemenea, mecanizată alimentarea cu argilă a presei. S-a îmbunătățit alimentarea cu apă la unitățile nr. 22 și 23. Fără îndoială că aceste măsuri tehnico-organizatorice vor afecta pozitiv prețul de cost al produselor în viitor. Vină la terminarea campaniei de fabricație din acest an fabrica „Ceramica“ mai are la dispoziție cca. 4—5 luni. Perioada de vîrf de-abia acum începe. Frumoasele realizări obținute pină în prezent trebuie îmbogățite cu noi succese. Nici vorbă că se mai pot găsi și alte surse de reducere a prețului de cost, ca noi metode de îmbunătățire a calișității produselor, M. PRUNDARU DOUĂ INTERESANTE INIȚIATIVE Colectivul secției mori ciment de la fabrica „Cimentul păcii" din Medgidia s-a angajat să îmbunătățească calitatea, fără să diminueze sarcinile de plan. N-a trecut mult timp de la luarea acestui angajament și eforturile oamenilor din secție au fost încununate de succes. De pildă, morarul Cherim Mitat, membru de partid și tînărul maistru Marin Bunea au observat că pe lingă »rătarul dublu dintre camerele 1 și 2 ale morii se aglomerau multe reziduuri. Preocupîndu-se să rezolve această problemă ei au găsit o soluție foarte eficace: introducerea în Încărcătura camerei nr. 1 a unor bile cu diametrul de 10 mm în proporție de 10%. Aplicarea acestei soluții a înlăturat aproape total reziduurile, îmbunătățindu-se astfel cu mult calitatea cimentului. O altă soluție, care contribuie, de asemenea, la realizarea fineței de măcinare, a fost inițiată de lăcătușul Gheorghe Istrate. Urmărind îndeaproape funcționarea morii, el a constatat că în camera nr. 2 se adună ciment din care 60% are finețea normală, ceea ce îngreuna măcinarea restului de granule grosiere. Tov. Istrate s-a gindit atunci la un mijloc de evacuare rapidă a cimentului fin din cameră. El a propus ca în centrul grătarului dintre camerele nr. 2 și 3 să se monteze un disc găurit în formă de sită. Instalarea discului a contribuit la mărirea secțiunei de aerisire, deci și a evacuării mai rapide a cimentului fin. Astfel a fost îmbunătățită substanțial finețea de măcinare. Cele două inițiative descrise mai sus, împreună cu altele de acest fel, au permis cimentiștilor de la Medgidia să-și îndeplinească cu cinste angajamentele luate : să depășească sarcinile de producție și să îmbunătățească calitatea cimentului. Astfel că de la începutul anului, ei au reușit să dea peste plan pină acum 5000 tone de ciment. ION RADU corespondent Tov. CONSTANTIN DIBOȘ, salariat al Fabricii de țigle din Cărpiniș reg. Banat, întreabă : 1. — In baza cărui articol din Codul Muncii se poate desface contractul de munca al unui muncitor sezonier, de către cel care angajează ? 2. — In cazul în care conducerea unei întreprinderi desface contractul de muncă al unui muncitor sezonier inaimé de expirarea contractului, este nevoie și de avizul comitetului sindical al întreprinderii sau instituției respective ? 3. — Daca o muncitoare care a fost angajată ca sezonieră naște după expirarea contractului de muncă pe care a avut pe o perioadă determinant, are dreptul, la concediul de maternitate ? 4. — Comitetul sindical trebuie să-și dea avizul la transferul salariaților f 5. — Dacă două unități comasate în cadrul aceleiași întreprinderi au două norme diferite pentru aceeași lucrare — normele fiind fixate înainte de comasare — se poate fixa ulterior o normă uniformă( 12 1. -- Contractul de muncă încheiat pe durată nedeterminată, pe durată determinată, sau pentru îndeplinirea unei lucrări determinate, poate fi desfăcut de către cel care angajează în toate cazurile prevăzute de art. 20 din Codul Muncii. De asemenea, desfacerea contractului de munca cu muncitorii sau funcționarii sezonieri și temporari de către cel care angajează este admisă și — în cazul cînd întreprinderea își încetează activitatea pe un termen mai mare de 2 săptămîni, pentru lucrările sezoniere, și mai mare de o săptumină, pentru lucrările temporare ; — în cazul cînd muncitorii sau funcționarii sezonieri lipsesc de la lucru mai mult de o lună, iar muncitorii și funcționarii temporari mai mult de o săptămînă, ca urmare a pierderii temporare a capacității de muncă. 2. — La desfacerea contractului de munca a unui angajat pe durată nedeterminată sau determinată nu este nevoie de avizul Comitetului sindical al întreprinderii sau unității respective. Totuși, cind cel căruia i se desface contractul de muncă este membru al comitetului sindicatului din întreprindere sau instituție este necesar avizul favorabil al organului ,sindicat ierarhic superior comitetului sindicatului respectiv. In cazul desfacerii contractului de muncă al unui salariat care este membru în Comisia pentru soluționarea litigiilor de muncă, avizul se va cere comitetului sindicatului. 3. — Angajatele cu contracte de muncă pe durată determinată beneficiază conform dispozițiunilor în vigoare de pentru sarcină și recuzie dacă au ajutorul o vechime in mufică de cel puțin 4 luni în ultimele 12 luni sau 8 luni in ultimii doi ani premergători concediului de maternitate, numai ui cazul în care li se acordă concediul de maternitate înainte de expirarea contractului. și 4. — Angajații pot fi transferați fără a nevoie de avizul sindicatului unității respective. 5. — Conform dispozițiilor în vigoare normele de muncă se aprobă de directorul întreprinderii, de acord cu comitetul sindicatului, cu respectarea regulilor de normare, normativelor și normelor pentru procesele tehnologice. Regulile de normare, normativele, normele pentru procesele de muncă tipizate, precum și normele de muncă pentru producția curentă se vor modifica de către cei care le-au aprobat, atunci cînd se schimbă condițiile de muncă pentru care au fost elaborate. Modificarea normelor de muncă și a normativelor se va face în următoarele cazuri: — odată cu introducerea în producție unor utilaje noi, tehnologii noi sau a altora măsuri tehnico-organizatorice la toate operațiile și locurile de muncă ; — atunci cînd se constată că s-a schimbat volumul de muncă necesar față de condițiile de muncă în care au fost stabilite normele respective. A — ori de cite ori se constată greșeli în modul de stabilire a normelor de muncă. Cuptoarele de clincher ale fabricii de ciment „Congresul al XlX-lea“Bicaz, produc in prezent în 24 de ore o cantitate mult sporită față de capacitatea proiectată. Acest succes este urmarea nu numai a îmbunătățirilor tehnice și constructive, ci și a întreținerii conștiincioase și exploatării judicioase a agregatelor de către personalul care le deservește. Fotografia înfățișează un aspect de la cuptoare. Unele realizări și citeva propuneri Pe zi ce trece, numărul reclamațiilor primite de conducerea Uzinelor ceramice Ploiești scade. In schimb au început să sosească scrisori de mulțumire ; unii beneficiari se arată satisfăcuți de produsele livrate de acest colectiv. Piesele au un aspect plăcut, sînt corespunzătoare din punct de vedere calitativ. Colectivul întreprinderii de la Ploiești a intensificat preocuparea pentru îmbunătățirea calității. Controlul se execută pe fiecare fază de lucru, exigent. Nici un produs rebutat din manoperă nu este recepționat, astfel ca el să nu mai continue întregul flux tehnologic. De asemenea, au fost reorganizate și activate comisiile de recepție a materiilor prime și materialelor, iar acestea nu sînt introduse în procesul tehnologic fără probe de laborator. In acest fel, proporția de produse de calitatea s-a a crescut la 68%, față de 60%, cît era anul trecut. Acest succes e cu atît mai meritoriu cu cil în acest an 30—35% din producția de obiecte sanitare a fabricii e colorată, lucru care necesită eforturi suplimentare, o atenție deosebită. Rezultatele înregistrate în luna aprilie sînt concludente în privința muncii acestui colectiv. Planul producției globale a fost îndeplinit în proporție de 112,3%, cel al producției marfă — 114,3% ; pe sortimente au fost, de asemenea, depășiți indicatorii de plan. Și calitatea s-a îmbunătățit simțitor în această perioadă. La obiecte sanitare proporția de piese calitatea I-a a crescut cu 85% față de prevederile planului, iar rebuturile au fost reduse cu 1% sub normativ ; la articole de menaj creșterea proporției de produse calitatea I-a este de 1,35%. Economiile la preț de cost pe 4 luni însumează 42.000 lei față de 50.000 cît este angajamentul pe întreg anul, iar beneficiile peste plan, în această perioadă, se ridică la 140.000, față de 200.000 lei, angajament anual. Colectivul de la Uzinele ceramice Ploiești numără muncitori vrednici care aduc o contribuție de seamă la îmbunătățirea activității, prin exemplul personal, prin antrenarea celorlalți în vasta acțiune de ridicare a calității produselor. Fasonatorul Gh. Ionescu, turnătorii Emil Colovan, Virginia Gorăneanu, Ion Chioreanu, modelierul Constantin Angelescu, curățitoarele Maria Graur și Valentina Angelescu sînt doar o parte din aceștia. La îmbunătățirea activității au contribuit și o serie de măsuri tehniceorganizatorice ca : instalarea iluminatului fluorescent la sortare, ceea ce permite ca acestă operație să se facă în condiții mult mai bune, utilizarea electrocarelor pentru efectuarea transporturilor interne, datorită cărui fapt procentul de rebuturi în timpul transporturilor scade simțitor etc. Cu toate aceste succese mai sînt unele cazuri, e adevărat din ce în ce mai rare, cînd la beneficiari ajung și unele piese necorespunzătoare. Pot fi înlăturate și aceste neajunsuri ? Desigur că da ! E necesară o atenție sporită atît din partea muncitorilor cît și a controlului de calitate. In special e necesar ca atenția să fie îndreptată asupra procesului tehnologic de fabricare a corpurilor bateriilor din porțelan, astfel ca acestea să aibă suprafețele plane și paralele, orificiile bateriilor să corespundă cu calibrele echivalente armăturilor, bateriile din porțelan să fie verificate la presiune de către controlorii de calitate din uzină etc., astfel ca bateriile cu corp de porțelan instalate în noile construcții să nu se mai defecteze. Specialiștii din fabrică cunosc mai bine decît noi ce au de făcut, trebuie numai studiată cu perseverență această problemă, astfel că „marca fabricii“ să devină onoarea colectivului. Mai există la Uzinele ceramice Ploiești e o problemă pentru a cărei rezolvare necesar sprijinul forului tutelar (D.G.P.M.T.S.I.). E vorba de acoperișul halei de fabricație care e într-o stare foarte proastă și pentru refacerea căruia trebuie alocate unele fonduri, în prezent acoperișul provoacă multe necazuri. Cînd plouă afară, plouă și în hală peste produse , cînd e vînt, suflă și în hală Și atunci produsele crapă, iar cînd e ger, piesele îngheață, EMILIOV Pe primul plan—produse ieftine și bune Șantierele de locuințe din Capitală primesc zilnic cantități masive de agregate și prefabricate, furnizate de I.P.A. din cadrul D.G.C.M.B. De felul cum această întreprindere își îndeplinește obligațiile contractuale depinde în bună măsură desfășurarea ritmică a construcțiilor de locuințe. Până în prezent, n-au semnalat nemulțumiri. șantierele Cererile de materiale au fost acoperite aproape în totalitate. Necesarul de balast, pietriș, nisip, nisip pentru zinci și produse prefabricate pe trimestrul I și luna aprilie a fost în majoritatea cazurilor chiar depășit. Ținînd seama că în trimestrul III se intensifică activitatea pe șantiere, 1-P A a pregătit deja un stoc tampon de 45.000 mc de pietriș. Ne vom ocupa mai jos de doi indicatori de bază din plan, de reducerea prețului de cost la principalele produse, și de calitate. La primul indicator, întreprinderea a înregistrat succese. Față de costurile medii din 1960 s-au obținut însemnate reduceri în trimestrul I din acest an. De pildă, la fișiile cu goluri întărite reducerea sa nuc este de 6,5%, la cele neîntărite — 4,2%, la diverse prefabricate din beton armat — 3%, la prefabricate din beton simplu — 4,2%, iar la agregate costurile au scăzut cu 2 pină la 13,6%. Toate aceste reduceri de prețuri se datoresc în mare măsură introducerii mecanizării. Prefabricatele se confecționează acum în proporție de 80% în tipare metalice, ceea ce a dus la economisirea, de la începutul anului, a peste 50 mc de cherestea. Munca fizică grea a fost ușurată de utilaje moderne (macarale, electropaiane etc.) la manipularea și încărcarea prefabricatelor. Prin adaptarea vibropresei „Kono“ la fabricarea produselor din beton cu volum mic în serie (corpuri de ventilație de diferite tipuri etc.) s-a obținut o creștere a productivității cu peste 300%. Sporirea numărului de ciururi tip C.P. și a ciururilor metalice la cap de bandă a creat posibilitatea ca sortarea agregatelor să fie lărgită cu încă 30%. Hidromecanizarea descopertei în carierele de la Cuțelu și Bragadiru (în locul draglinelor) a avut ca rezultat reducerea prețului de cost cu 1,5 lei la mc de pămînt descopertat. Cu mult simț gospodăresc se manipulează acum o serie de materiale necesare la confecționarea produselor. Pierderile la ciment au fost reduse de la 5 la 2% prin folosirea unui conteiner etanșabil. Cu acest conteiner se transportă cimentul de la depozitul central la toate punctele de lucru. Cenușa (materie primă pentru praf hidrofob) se descarcă din vagoane direct în depozit printr-un buncăr pe benzi transportoare. Înainte se înregistrau pierderi la descărcarea acestui material de cca. 8% ; acum pierderea nu se ridică peste 3%. 200 t de păcură parafinoasă se economisesc lunar, fiindcă rezervorul în care se păstrează acest lichid a fost amplasat chiar lingă secția de fabricație, evitîndu-se astfel transporturile intermediare. Iată care au fost principalele izvoare de reducere a prețului de cost la agregate și produse prefabricate. Se bucură oare de aceeași situație și celălalt indicator, calitatea? In bună parte da, dar nu in întregime. Introducerea ciururilor metalice la cap de bandă a contribuit la sortarea mult mai bună a agregatelor față de ciururile cu rame de lemn, folosite în trecut. Pentru eliminarea argilei din nisip s-au introdus trei trepte de curățire (în loc de una) la banda R.I.U. La cariera Cățelu s-a construit un hidroclasor cu care se sortează mult mai bine (față de manual) nisipul pentru tinci și tencuieli. Dimensiunile pieselor prefabricate din beton sînt în prezent mult mai exacte și cu aspect mai plăcut, datorită folosirii tiparelor metalice. O atenție deosebită s-a acordat depozitării pieselor prefabricate, in acest scop s-a amenajat o platformă la secția de prefabricate de la Bragadiru, înlaturîndu-se astfel deteriorarea pieselor finite. In același timp a fost întărit și controlul tehnic de calitate cu noi cadre calificate. Aproape fiecare piesă este minuțios verificată de controlori. Cu toată exigența față de calitate, unele produse nu se ridică încă la nivelul cerințelor. De exemplu, lamelele pentru logii n-au corespuns tuturor cerințelor de calitate. S-au constatat aici serioase deficiențe în organizarea procesului tehnologic pentru fabricarea acestui produs. In această lună s-au luat măsurile necesare pentru înlăturarea lor. După cum se vede, I.P.A. și-a îndeplinit conștiincios îndatoririle față de principalii indicatori de plan în primul trimestru, minus lipsurile de mai sus. E de așteptat, ca pe viitor, cu puțină străduință, lucrurile să se îmbunătățească. M. NEGREANU Simbătă 3 Iunie 19&Í, nr. 595 Discuții despre calitate Activitatea trustului nostru se desfășoară, în prezent, aproape pe întreg cuprinsul țării. Volumul de lucrări, sporit în acest an cu cca. 92% față de 1959, necesită materiale de la numeroși furnizori. Spre deosebire de alți ani, constatăm că întreprinderile producătoare de articole tehnico-sanitare și instalații electrice, au pus un deosebit decent de îmbunătățirea calității produselor. In trimestrul IV/1960 și în primul trimestru din acest an, am primit materiale care, în bună parte, sînt de o calitate corespunzătoare: întreprinderea „Armăturia"-Cluj ne livrează produse tehnico-sanitare, față de anul 1959, colectivul de aici a făcut progrese simțitoare, în privința ridicării calității producției, atât în ce privește prelucrarea cit și în realizarea unei finisări exterioare (nicheliaj și cromat) cu mai îngrijit executate. Nu putem afirma însă, că toate piesele sînt de bună calitate. Se mai primesc cîteodată și unele cu defecțiuni, care au în interior resturi de pămînt. Acestea dovedesc că la turnătorie se lucrează încă neglijent. Același lucru îl putem spune și despre strungari. Ei nu curăță întotdeauna surplusurile de turnare la bateriile de perete și savoare, astfel că rămîn gulere la tăierea filetatul. Asemenea defecțiuni se remarcă (din fericire în mică măsură) și la celeilalte articole de instalații sanitare și sînt urmarea faptului că controlul tehnic de can- IULIU MAYER director adjunct la Trustul de instalații montaj nr. 21 - București tare se efectuează cînd piesa este asamblată. Dacă controlul ar fi făcut pe faze, rezultatele ar putea fi mult mai bune. In această direcție trebuie să-și îndrepte atenția tehnicienii de la „Armătura“. Am dori, de asemenea, ca garniturile ce se utilizează în prezent să fie înlocuite cu unele din alt material (preferabil de cauciuc) care să reziste mai bine la apă rece și caldă. In majoritatea cazurilor suntem nevoiți să schimbăm garniturile, ceea ce încarcă îndeajuns costul manoperei și al pieselor. Al doilea principal furnizor este întreprinderea de confecții metalice și aparataje (I.C.M.A.) din Capitala. leia ea ne parvin toate confecțiile metalice pentru instalațiile de apă, încălzire și abur. N-am avea nimic de reproșat acestei întreprinderi cu privire la calitatea produselor, dacă s-ar îngriji ca sudura să fie mai îngrijit executată. Unele aparate de umidificare a aerului pentru șantierul F.R.B.-București, ventilatoarele pentru Brănești etc. au necesitat multe remedieri după montaj. La presiune, aparatele și-au dezvăluit unele defecțiuni de sudură, iar rotoarele erau centrate necorespunzător. Cred că dacă colectivul de la I.C.M.A. va depune mai multă străduință în executarea sudurilor (fără pori) și va efectua un exigent control de calitate, în special la finisarea pieselor, deficiențele vor putea fi remediate. Accentuez pe finisare, deoarece aceste aparate sînt expuse în fabrici și uzine la locuri vizibile. Despre întreprinderea „Feroemail“Florești țin să remarc că a făcut un salt calitativ corespunzător la articolele de fontă emailată. Față de 1960, băile și radiatoarele sînt convenționate mult mai îngrijit. Totuși, mai persistă încă unele defecțiuni în prelucrarea pieselor (mufe, cotari etc.) și la tuburile de scurgere din fontă. Tuburile și piesele sînt gudronate și nu se pot observa fisurile. Acestea se pot constata de-abia după ce au fost montate și supuse la probe. Se întîmplă, uneori ca din cauza acestei deficiențe să fim puși în situația de a schimba tubul defect, scoțîndu-l din perete sau tavan. Asemenea surprize le-am avut la șantierele de la Mamaia și Craiova, cînd, la prima probă, apa a pătruns în pereți și a pătat tavanul la cîteva apartamente. Nu vreau să insist asupra pagubelor ce survin și care încarcă prețul de cost al lucrărilor, dar este absolut necesar ca la „Feroemail“ să se îmbunătățească radical sistemul de probare a țevilor și pieselor. Noi, pe șantier nu se putem proba decît după ce este complet terminată întreaga instalație. Tablourile electrice primite de l« l A.E.C.-București sînt de mai bună calitate decît anul trecut. In ultimul timp, întreprinderea a trecut la confecționarea cutiilor capsulate din tablă, în loc de fontă. Aceasta este într-adevăr o inițiativă lăudabilă, tablourile cu asemenea cutii sînt mai ieftine și foarte lesnicioase de pus în operă (datorită reducerii greutății). Tehnicienii acestei întreprinderi sînt datori însă să îmbunătățească și calitatea pieselor mărunte utilizate în acționarea instalațiilor electrice. De exemplu la șantierul de la Mamaia un număr (e adevărat, mic) de butoni de semnalizare nu declanșau. E cazul și aici ca serviciul control tehnic de calitate să-și intensifice activitatea. Fiind vorba de instalațiile electrice nu pot trece cu vederea și deficiențele a două întreprinderi care aparțin altor departamente. E vorba despre fabrica de becuri „Steaua electrică“Fieni și „Vitrometan“-Mediaș. Fabrica din Fieni ne-a livrat becuri sofile (pentru semnalizare) care s-au ars în proporție de 3—4% la prima probă. După părerea mea, această deficiență se datorește unui montaj greșit al filamentului. Nu știu care este cauza — de fabricație sau ambalaj — dar primim mereu aplice fisurate de la „Vitrometan". Cred că și în această fabrică există un slab control tehnic de calitate. în această privință, fabrica din Mediaș ar putea lua ca pildă Uzinele ceramice Ploiești, care ne livrează articole sanitare de faianță, bine ambalate, și care sosesc pe șantier în bună stare. In încheiere, solicităm de la furnizori să țină seama de propunerile noastre și să treacă deîndată la îmbunătățirea calității produselor lor, pentru ca la rîndul nostru să putem executa în termen și de bună calitate lucrările de instalații. Un nou procedeu de fabricare a oglinzilor retrovizoare Întrecerea socialistă s-a desfășurat la Fabrica de geamuri din Tîrnăveni cu o deosebită însuflețire și in luna mai. Succesele dobindite pină acum de colectivul secției geam turnat sunt dintre cele mai frumoase. Sarcinile de plan pe această lună au fost depășite cu o însemnată cantitate de geam, de asemenea și calitatea s-a îmbunătățit. Rezultate frumoase au fost obținute și la calitatea altor sortimente de geam, ca de pildă: geam ornament — sută la sută, geam armat — 93%, adică cu 3 procente mai mult față de angajament. Tot in cursul acestei luni, la secția oglinzi s-a introdus un nou procedeu de fabricare a oglinzilor retrovizoare pentru autocamioane și turisme. Acest procedeu a fost elaborat de colectivul de tehnicieni de la serviciul tehnic in frunte cu ing. Francisc Barabaș, comunist. E vorba despre folosirea radianților infraroșii. Avantajele noii metode sînt însemnate : se economisesc anual cca. 10—12.000 mc de combustibil, manopera se reduce în proporție de 50%, iar condițiile de lucru sînt mai bune întrucit se elimină radiațiile termice. Chiar din primele zile de lucru de la aplicarea noului procedeu s-a remarcat, pe lingă sporirea productivității muncii, o radicală îmbunătățire a calității la acest sortiment de oglinzi. GHEORGHE MARCOVICI corespondent Este binecunoscut faptul că la Tîrnăveni se produce geam de calitate bună, beneficiarii ne avuul obiecții în această privință. Clienții de peste hotare apreciază și ei calitatea geamului produs la Tîrnăveni. Fotografia înfățișează un aspect de la secția ambalaj , o nouă comandă pentru export. Sesiune tehnico-științifică la I. O. M. C.-Timișoara In cadrul întreprinderii orășenești de materiale de construcții din Timișoara a avut loc, i de curînd, o sesiune tehnico-științifică cu care prilej s-au discutat și examinat problemele legate de fabricarea materialelor noi de construcție, dar, mai ales, metodele noi de control în analizele de laborator. întreprinderea a făcut progrese îmbucurătoare în ultimul timp în această activitate — mai ales, în sectorul fabricării cărămizilor, unde datorită activității susținute a laboratorului și instruirii muncitorilor, procesul de rebuturi este în continuă descreștere. Lucrările de laborator sînt completate cu succes de studii pentru raționalizarea operațiilor de încărcare-descărcare și a transporturilor interioare exterioare. Un accent deosebit se pune la I.O.M.C.Timișoara pe realizarea unui transport fără transbordări astfel ca produsele să nu se deterioreze, începînd de la cuptor și pină la locul de muncă al zidarului. Cum s-a ajuns în această fabrică la îmbunătățirea calității produselor? in primul rînd, punîndu-se în lucru materie primă invariabilă, examinată conștiincios în laborator, iar în al doilea rînd, respectîndu-se cu strictețe procesul tehnologic, temeinic studiat în prealabil, cu privire nu numai la fabricarea propriu-zisă, ci și la extracția și depozitarea materiei prime. In laboratorul I.O.M.C.T. se cercetează cu multă atenție toate fazele procesului tehnologic, consumul de combustibil și cel de energie electrică și mecanică, deoarece numai astfel pot fi scoase la iveală rezervele interne. !n acest fel au putut fi semnalizate în timp util și abaterile de la regimul stabilit și descoperite cauzele defecțiunilor. Există la I.O.M.C.T. o legătură strînsă, reciprocă, între laborator și secțiile producătoare. laboratorului se extinde și Controlul asupra regimului de funcționare al utilajelor și asupra stării tehnice a acestora. O urmărire continuă, statistică a acestei activități a dus la scăderea rebuturilor de fabricație, la creșterea economicității tehnologic, la rentabilizarea procesului produselor. ing. O. BODASCHER corespondent Intr-o lună, peste 160.000 lei economii In luna aprilie colecti- chibzuință a materiei prime cu birouri în timpul districtul de la secția turnătorie și a materialelor auxiliare, buiuri etc. fabricii „Feroemail“- pe baza fișei limită, a avut cu frumoase rezultate Ploiești a reușit să obțină ca rezultat reducerea con- obținute în luna aprilie se economii în valoare de sumurilor specifice, față de pot mîndri, atît prin depeste 162.000 lei. Aceste anul 1960, la cocs cu pășirea sarcinilor de proeconomii se datoresc, îndeo 78.580 tone, la piatra deducție cît și prin economii, serii, aplicării unor măsuri var cu 1,887 tone; înseri- fruntașii în producție din tehnico-organizatorice. In- nale cantități sau econo- această secție ca: Hara [UNK] troducerea metodei de tur- mist și [a aile materiale. la,.abie Dumitru, Ion Dunăre a pieselor sanitare. ’ . .. prin sifonare a contribuit De temenea, la realizarea mitrii, Damian Radu, Comas Cili Fara W„ la scăderea rebuturilor și la acestor economii a contri- Teodora Dobrin și alții, îmbunătățirea calității probust și măsura de a se înMULIETA CANCEA duselor. Gospodărirea cu lătura risipa de fontă la corespondență Moi acțiuni pentru ridicarea calității Sub îndrumarea organizației de bază P.M.R., colectivul întreprinderii de prefabricate din Roman inițiază noi acțiuni pentru îmbunătățirea calității produselor. Pentru înlăturarea defecțiunilor care apăreau din cauza unei necorespunzătoare asamblări a pieselor, sau din nerespectarea dimensiunilor la urlete elemente, serviciul control tehnic de calitate exercită o riguroasă verificare a tiparelor înainte de turnare. Controlorul de calitate dă și indicații de execuție și corectează pe loc defecțiunile, apoi elaborează nota : „bun de turnat“. Datorită acestor măsuri, calitatea panourilor mari s-a îmbunătățit simțitor. Astfel, echipele conduse de I. Ciobanu și I. Dima confecționează panouri de bună calitate. Calitatea chesoanelor, a fîșiilor cu goluri lăsa de dorit. S-a organizat o consfătuire cu colectivul de la această linie tehnologică la care au participat și beneficiarii. Din discuțiile purtate, muncitorii și inginerii care confecționează aceste elemente au tras serioase învățăminte. De atunci calitatea fîșiilor s-a îmbunătățit, evidențiindu-se echipele lui Nicolae Irimia și Teodor Ușvat. Nu același efect a avut consfătuirea asupra echipelor conduse de Gh. David, Itzaru și Gh. Avram, care continuă să producă chesoane de proastă calitate și cu un aspect neîngrijit. CONSTANTIN NICA corespondent