Constructorul, iulie 1961 (Anul 13, nr. 599-603)

1961-07-01 / nr. 599

? ■&☆ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] ☆ ☆ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] Materialele de instalații și țelul in care instalatorii execută lucrările «ț» de montaj ale acestora au un rol important în îmbunătățirea calității locuințelor. Documentele de partid și de stat pun un accent deosebit pe «țs ridicarea calității materialelor de instalații și de finisaj, menționînd că lupta pentru o calitate superioară a produselor trebuie să devină o mișcare de masă. In ultimul timp, atît în cadrul întreprinderilor producătoare cît și în cadrul celor de montaj, au fost luate măsuri tehnico-organizatorice, •£: lucrătorii fiind antrenați să lucreze cu pricepere și inițiativă pentru a înregistra progrese simțitoare și în acțiunea de îmbunătățire a calitații produselor. Incepînd de la recepționarea materiilor prime și terminînd cu expedierea produselor la beneficiar, la fiecare fază s-a indtensificat controlul tehnic de calitate, astfel că pe poarta fabricii să iasă numai piese de bună calitate. «Ej De asemenea, și instalatorii au luat o serie de măsuri și fac eforturi pentru îmbunătățirea muncii lor, de a executa lucrări corescnspunzătoare. Nu se poate spune însă că nu mai există lipsuri, atît în activitatea producătorilor cit și a montorilor. Pentru a facilita înlăturarea acestora, PREZIDIUL C.C. AL SINDICATELOR NOASTRE* în colaborare cu D.G.P.M.T.S.I. a organizat o consfătuire între producătorii de materiale de instalații și instalatori, cu această ocazie s-au analizat lipsurile care mai există in activitatea scării colectiv și măsurile ce trebuie luate pentru înlăturarea lor urmrtă. Materialele pe care le publicăm in această pagină trebuie să c instituie un schimb de experiență, să mobilizeze în obținerea pe viitor unor rezultate din ce în ce mai bune •v om face totul pentru a produce armături de calitate superioară | 1 tliaili]i Bill PM I IK 11 mm Dintre produsele fabricii noastre cele mai multe discuții contradictorii le-au stituit bateriile de porțelan. Ca orice produs nou și acesta a avut la început deficiențele sale pentru înlăturarea cărora s-a desfășurat o luptă susținută pe care nu am incetat-o nici acum. Una din deficiențe era aceea cu privire la partea centrală de distribuție ; se făcea o reglare greoaie și cerea o înaltă calificare, doarece ventilul era fixat prin intermediul unui șurub central cu piulițe care in timpul funcționării se deșurubau provocînd blocarea părții centrale. Trei tipuri de baterie am făcut pînă s-a găsit tipul cel mai corespunzător care dă rezultate bune in exploatare. Pentru realizarea unei etanșări corespunzătoare a bateriilor, am mărit lățimea garniturii de cauciuc și suprafața corpului ventil. Pentru a asigura o montare cit mai corectă și trainică, au fost mărite părțile de racordare cu 10 mm. O altă defecțiune îniv,rată este și cea cu privire la fixarea steluțelor de strîngere a robinetelor. Din cauza masticului necorespunzător, acestea se desprindeau la cald și la solicitări mecanice de pe piesa metalică și in cădere se spărgeau, fiind necesară înlocuirea întregii baterii. In urma cercetărilor și încercărilor efectuate, am găsit o soluție de masă plastică ce face o mai bună adeziune cu corpul metalic, rezistă la cald și la solicitările mecanice. Pentru o și mai mare siguranță, la fixarea pe tije, se introduce un segment care asigură fixarea steluței. Cel mai mare necaz l-am avut insă cu procentul mare de spargeri la bateriile de porțelan pentru baie. Acest lucru ne-a frămintat in permanență. " In urma încercărilor făcute în fabrică, cercetărilor executate pe șantierele din Cluj, Tg. Mureș, am ajuns la următoarea concluzie : procentul cel mai mare de spargeri se datorește montării necorespunzătoare. La poziționarea racordurilor in perete, nu se respectă distanța de 160 mm plus, minus 2 mm ceea ce duce la forțarea corpului de porțelan in timpul montajului și firesc ca porțelanul să crape. Nu se asigură montajul suprafeței de etanșare ai corpurilor ventil în același plan, existind denivelări la poziționarea racordurilor care au toleranță de pînă la 10 mm și astfel, strîngerea neuniformă a părților duce la spargerea corpurilor; nu se asigură paralelismul celor două corpuri ventil care, de asemenea, provoacă spargeri. Pentru a demonstra instalatorilor că o montare corectă nu mai conduce la spargeri, am montat cu o echipă a fabricii bateriile la un bloc din Cluj. Rezultatele au fost peste așteptări ; din 20 de corpuri montate, doar două s-au spart și tocmai acelea care erau incorect montate, restul rezistind și in prezent. Astfel, în urma îmbunătățirilor aduse, și a celor ce se vor realiza în viitor la sugestiile instalatorilor, noi considerăm că acest produs eficient care aducmari economii in economia natională trebuie menținut și extins. TOTH ALEXANDRU directorul fabricii „Armătura“Cluj MARCA FABRICII . să devină onoarea colectivului Este un lucru constatat și bine cunoscut de altfel, că în ultimul timp calitatea materialelor de instalații s-a Îmbunătățit simțitor. Măsurile luate de întreprinderile producătoare, în această privință, au dat rezultate bune, au dus la remedierea unor deficiențe importante. Vorbind despre felul în care se prezintă acum piesele ce le montează la noile construcții, instalatorii recunosc că sunt mai bune, că se observă preocuparea pentru ridicarea calității. Produsele Uzinelor ceramice Ploiești, de pildă, sînt apreciate, întreprinderea neprimind, în ultimul timp nici o reclamație în privința calității. Se mai întimplă doar uneori greșeli la expediția comenzilor, cînd în loc de obiecte sanitare calitatea I-a se expediază calitatea II-a. O preocupare mai intensă trebuie să manifeste conducerea întreprinderii de la Ploiești pentru lărgirea sortimentelor colorate în nuanțe plăcute, care sunt mult cerute de beneficiari. De asemenea, și produsele realizate de „Atelierele 9 Mai“, I.C.M.A., I.A.E.C., „Armătura“Cluj sunt din zi în zi mai bune. Cu toate acestea mai există unele deficiențe care umbresc calitatea unor produse, care aruncă o pată pe „marca fabricii“. Se impune luarea unor măsuri urgente în cadrul întreprinderilor pentru ca și aceste lipsuri să fie înlăturate. La robinetele de radiatoare, ventilele de abur, canalele de gaz, robinetele de apă, bateriile din faianță produse de întreprinderea „Armătura“ trebuie făcute încercări pentru mărirea rezistențelor mecanice (pentru a nu mai crăpa la montaj) și la presiune (ca să reziste mai bine la variațiile mari de temperatură). I.C.M.A.București este unul din principalii producători de materiale de instalații. Controlul tehnic de calitate din această întreprindere trebuie să-și intensifice activitatea pentru remedierea deficiențelor ce mai există la finisaje (suduri executate neîngrijit, nepolizate, vopsitoria necorespunzătoare etc.), pentru stabilirea precisă a parametrilor de funcționare a ventilatoarelor. Nu trebuie să se mai întîmple ca bateriile de încălzire să nu aibă înscrise pe placă debitul caloric, ca cicloanele să aibă scăpări de aer, ca produsele să plece din întreprindere verificate și probate superficial. Și colectivul de la I.A.E.C.-București mai are de făcut unele lucruri pentru ridicarea prestigiului „mărcii fabricii“: înlocuirea cutiilor de fontă cu cutii de tablă antibitisată a dat un aspect plăcut tablourilor capsulate, făcîndu-le și mai ușoare. Instalația electrică în aceste cutii mai lasă uneori de dorit, nerespectîndu-se dimensiunile barelor, din care cauză acestea se încălzesc. Ar fi bine ca intrarea principală în întrerupătoarele din cutiile capsulate să se facă in contacte fixe iar in locul capacelor superioare de la cutiile capsulate, prin care se face alimentarea circuitelor, să se monteze cutii de tablă in care tuburile electrice să intre direct. Pentru scurtarea timpului de reparare a defectelor electrice survenite în timpul exploatării ar trebui ca circuitele de forță să fie așezate orizontal, în cutii de cite 4 și 6 circuite montate pe o ramă, care să se poată ușor demonta și înlocui. In limita posibilităților se cere mărirea sortimentelor, insă a celor cerute de constructori (automat cu pîrghie pentru automatizări la alimentări cu apă etc.). Comitetele sindicatelor au datoria de a sprijini această acțiune, de a mobiliza și antrena pe toți lucrătorii in întrecerea a cărei obiectiv principal să fie calitatea produselor. De asemenea, împreună cu conducerea întreprinderii respective, să organizeze întîlniri cu beneficiarii, ca împreună să stabilească ce trebuie făcut pentru îmbunătățirea produselor etc. Acestea sunt doar o parte din măsurile ce trebuie luate ca „marca fabricii“ să devină onoarea colectivului. Materialele de instalații și tehnico - sanitare contribuie la crearea unor locuințe confortabile și de calitate bună. In ultimul timp colectivele întreprinderilor care produc aceste materiale au făcut eforturi pentru îmbogățirea sortimentelor, pentru îmbunătățirea calității produselor. Fotografia noastră e grăitoare în acest sens , se văd variate chiuvete din porțelan produse de Uzinele ceramice Ploiești, armături din metal și porțelan, căzi de baie etc. propunerile participanților la consfătuire Animați de dorința de a îmbunătăți necontenit calitatea materialelor și a lucrărilor de instalații, participanții au făcut numeroase propuneri, unele dintre ele deosebit de valoroase. Iată doar o mică parte a acestor propuneri: • MIHAI BUCUR, șef de echipă la I.J.M.I. nr. 1. Lungimea tuburilor de scurgere din fontă să fie de 2,25 m, pentru ca împreună cu îmbinările să ajungă la înălțimea unui etaj. Să fie eliminate sifoanele de la lavoare și să se micșoreze sifoanele de la W. C.-uri. Preaplinul căzilor de baie să fie turnat din fontă odată cu cada. • TRAIAN EPURESCU: maistru la întreprinderea de instalații nr. 506- Brașov. Inul și cînepa să fie înlocuite cu o garnitură la îmbinările reducțiilor de radiatoare ; fabricarea tipului cu flanșe și extinderea tipului de reducții de radiatoare pînă la 3/s. Garniturile de cuplare să fie îmbibate cu ulei și miniu de plumb, nu numai din ulei ca acum. Dopurile de radiator să fie mai mari și mai solide pentru ca exagonul ori pătratul să poată fi prins cu cleștele și să fie fabricate cu flanșe. Robinetele cu dublu reglaj să fie fabricate cu filet pe stingă pentru a nu se deșuruba ușor. • Ing. CONSTANTIN MOISESCU de la „Feroemail“-Ploiești. Pentru a da posibilitate fabricilor producătoare să îmbunătățească necontenit calitatea materialelor, este necesar ca institutele de proiectare să nu mai schimbe dimensiunile și modelele unor piese în fiecare an fără să țină seamă de posibilitățile și capacitatea fabricilor. Pentru extinderea rodnicei experiențe a instalatorilor de pe șantierul Mamaia (Urmare din pag. 1) tare aferente unui bloc tip B cu 10 etaje. Aceste lucrări cuprind 23 coloane fontă scurgere de 100 mm diametru, 23 coloane apă rece și caldă, care deservesc obiectele sanitare montate în cele 370 camere de baie, 2 frizerii și 2 grupuri sociale, precum și cele 3 coloane incendiu cu diametru de 2” cu 33 de hidranți interiori. Datorită unei rodnice colaborări a constructorului cu instalatorul, primul a finisat întîi camerele de baie dînd astfel posibilitate instalatorilor ca ei să poată lucra nestingheriți la montajul obiectelor. De asemenea, pentru crearea frontului de lucru constructorului, șantierul de instalații a folosit sistemul de a proba blocul în două zone : prima zonă de distribuție inferioară pînă la etajul 5 inclusiv și zona a doua cu distribuția superioară de la etajul 6—10. Cu privește lucrările de instalați electrice, la același bloc tip B cu 10 etaje, o echipă de instalatori, alcătuită tot din 10 oameni, a reușit să efectueze în 60 de zile următorul volum de lucrări: 1200 prize, 840 întrerupătoare, 1000 lămpi incandescente și 250 lămpi fluorescente. . Folosirea micii mecanizări și buna organizare a lucrărilor, la care se adaugă spiritul creator al muncitorilor, angrenați în întrecerea socialistă, au dat roadele așteptate obținîndu-se o corelație justă a principalilor indicatori de plan. Astfel, pentru exmplificare, situația pe trimestrul I 1961 se prezintă: producție — 103% ; productivitatea muncii — 125,5% ; număr mediu de muncitori — 83% ; fond salariu față de admisibil — 88,6% ; salariu mediu 106%. Printre inovațiile realizate pe șantier merită a fi menționată mașina mobilă de filetat țevi — inovație aparținând brigăzii de sanitariști condusă de Vasile Vișan, și care reduce timpul de execuție a solului cu 70%. Sudorul Dumitru Făleanu a realizat sudarea fără adaos de material a fundului la sifonul de pardoseală, inovație care reduce timpul de lucru de la 15 minute la circa 1 minut și jumătate, economisindu-se totodată și 200 gralaj de cositor care se consumau înainte, cînd aceste fonduri nu se sudau, ci se executau prin lipitură. Interesantă este și transformarea efectuată de către comunistul Mihai Gupcă, maistru sanitarist, a bateriilor de perete în baterii punte pentru lavoare. Datorită acestei transformări s-a evitat manoperă suplimentară și spargerile pentru modificarea pozițiilor. Fără a intra în toate amănuntele, socotim că este interesant de arătat modul și valoarea economiilor obținute prin confecționarea centralizată a unor prefabricate în atelierul de șantier precum și datorită folosirii micii mecanizări la locul de muncă al brigăzilor de instalatori. Din studiul economic efectuat pentru lucrările executate la un bloc tip B cu 10 etaje a rezultat că s-au economisit : 3916 ore muncă reprezentînd 13.749 leni, ceea ce înseamnă circa 15% din totalul manoperei și valorii acesteia în cazul efectuării lucrărilor fără atelier și mică mecanizare. Economia globală— socotind că șantierul are de executat 7 blocuri de acest tip (3 din aceste au fost date în folosință în etapa I-a, celelalte 4 urmind a fi terminate pînă în iunie 1962) rezultă un volum de 24.412 de muncă reprezentînd 96.243 Iol. Desigur că economii însemnate s-au realizat și la lucrările de instalații de la celelalte construcții (blocuri tip C, dotări de plaje, restaurante etc.). Revenind la studiul economic întocmit pentru un bloc tip B cu 10 etaje, în cadrul schimbului de experiență s-a arătat, în mod analitic, din ce se compun cele 3916 ore economisite la manoperă a căror echivalent este de 13.749 lei. La executarea prin turnarea în atelier a celor 381 bucăți sifoane de pardoseală (la care se asamblează fundul prin sudură) s-au economisit 1048 ore reprezentând 4031 lei. Prin montarea a 600 m <le țeava galvanizată de 3/4— 1,y2” în atelier, iar restul de 323 m la poziție, s-au economisit 60 ore valorînd 234 lei. Din totalul de 8082 filetari țeavă de 1/9 s-au executat 7276 în atelier, iar restul de 806 la poziție, economia realizată însumînd 1286 ore valorînd 1686 lei. La cele 7911 de înșurubări executate în atelier și 881 la poziție s-au obținut o economie de 262 ore reprezentînd 969 lei. Executarea mecanizată a diblurilor prin împușcarea cu pistolul special de dibluri a generat o economie de 1140 ore valorînd 3490 lei. Diverse economii, s-au mai realizat și la confecționarea brățărilor și a diferitelor materiale de susținere. la Așa cum au remarcat și participanții schimbul de experiență, lucrările etapei I-a ale Complexului de la Mamaia sînt de foarte bună calitate, cu toate că ele au comportat un volum impresionant și o execuție la un înalt nivel tehnic. Eforturile și realizările obținute de colectivul șantierului de instalații care, sub îndrumarea organizației de partid, a muncit cu avînt achitîndu-se de sarcinile încredințate, sunt demne de remarcat. Punînd în centrul întrecerii socialiste obținerea unei calități excepționale, cu îndeplinirea în același timp a reducerii termenului de execuție și a obținerii unui preț de cost cît mai scăzut, comitetul sindical de secție a reușit să insufle colectivului de muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari, un dezvoltat simț al datoriei patriotice de a munci cu spor și cu rezultate calitative din cele mai bune. Trebuie să recunoaștem că instalatorii de la Mamaia care, în cele 10 luni de cînd funcționează șantierul, au pus în operă la lucrările pe care le-au efectuat 830 tone de conducte de oțel, 500 tone conductă fontă de presiune, 100 tone conductă fontă de scurgere, 54 km țeavă neagră și zincată instalată, 150 km conductori, 8 km cabluri de forță, 2.>00 garnituri sanitare, 1o.0OO aparataje electrice (prize, butoane de apel, comutatoare etc.) 2000 corpuri de iluminat fluorescent etc., au muncit cu avînt patriotic, conștienți de importanța sarcinii de cinste pe care le-a încredințat-o partidul și guvernul, dînd în folosință la timp toate lucrările prevăzute pentru etapa I-a. Mai mult încă, instalatorii șantierului de la Mamaia au reușit să atace și unele lucrări prevăzute pentru etapa a II-a, prin aceasta creînd premisele pentru executarea în termen și-n cele mai bune condițiuni și a acestor lucrări. La aceste frumoase realizări ale colectivului șantierului de instalații Mamaia și-a adus contribuția sa și Trustul nr. 21 de instalații montate care a sprijinit permanent șantierul. Un aport însemnat l-a adus laboratorul mobil al C.T.C.-ului de la trust care a efectuat diferite probe și verificări în vederea punerii în funcțiune a instalațiilor, evitîndu-se astfel eventualele defecțiuni în buna lor funcționare și exploatare. Prima etapă a construirii lucrărilor Complexului turistic de la Mamaia s-a încheiat cu bine. Atît pe constructori cît și pe instalatori îi așteaptă lucrările celei de a II-a etape, lucrări unde fără îndoială că instalatorii vor dezvolta pe mai departe buna experiență acumulată pînă acum în prima etapă, extinzînd mica mecanizare și la prefabricarea pe verticală a diferitelor subansamble necesare instalațiilor. Așa cum au remarcat mulți dintre delegații ce au luat parte la discuții (ing. V. Voinescu, ing. AS Bolny ing. M. Șerbescu ș.a.) șantierul trebuie ca pe viitor să acorde o mai mare atenție folosirii materialelor plastice în lucrările de instalații: conducte de apă, sifoane de pardoseală, grile de ventilație, scurgeri etc., care, fie lângă faptul că duc la reducerea prețului de cost, dar și un aspect mai plăcut instalațiilor. Plin de învățăminte, schimbul de experiență organizat la șantierul Mamaia de către Trustul nr. 21 instalații montate București și-a atins scopul. Participanții s-au înarmat cu noi elemente care aplicate pe cît mai multe șantiere ale patriei duc la îmbunătățirea lucrărilor, la reducerea termenelor de execuție și la obținerea unui preț de cost cît mai scăzut. Lucrări complexe, de o mare dezvoltare, executate rapid, de foarte bună calitate și la un preț de cost redus — iată în esență re a demonstrat schimbul de experiență de la șantierul de instalații Mamaia. Dumitru Fălcaru execută prin sudură, fără adaus de material, asamblarea fundului la corpul sifonului de pardoseala din plumb Sub supravegherea atentă a maistrului Gheorghe Ionescu, (dreapta) echipele de instalatori sanitariști de la atelierul de prefabricate, al șantierului Grivița Roșie — dau numai lucrări de bună calitate U NUMAI PRODUCĂTORII SlNI DE VINĂ... In ultimul timp calitatea produselor realizate de întreprinderea „Feroemail“Ploiești este din ce în ce mai bunii. Chiar și beneficiarii remarcă acest lucru arătîndu-se mulțumiți de preocuparea pe care colectivul uzinei de la Ploiești o acordă acestui deziderat de actualitate. Plecînd de la premisa că un produs de calitate superioară se poate obține numai prin respectarea strictă a disciplinei tehnologice, elaborarea unor tehnologii avansate, un exigent control tehnic de calitate pe faze, conducerea întreprinderii, cu sprijinul organizației de bază P.M.R., a luat o serie de măsuri ale căror roade au început să apară. In primul rînd s-a dat atenție concepției constructive, fiind reproiectate o serie de produse, prevăzîndu-se soluții tehnologice noi. Mecanizarea anumitor operații care necesită un volum mare de muncă și influențează calitatea a constituit, de asemenea, o problemă ce a fost luată în studiu de inginerii întreprinderii și într-o oarecare măsură chiar rezolvată. Acțiunea pornită este sprijinită și de comitetul sindicatului care, prin grupele sindicale, ciare o luptă continuă pentru ridicarea calității produselor. Fiecare grupă sindicală a primit o sarcină concretă, iar în consfătuirile de producție, care se desfășoară la nivel înalt, calitatea constituie o temă principală. Cu toate acestea nu se poate spune că în problema calității nu mai e nimic de făcut, că toate produsele sînt corespunzătoare. Nici nu s-ar putea dealtfel, remedia toate lipsurile dintr-o dată! Trustul de construcții nr. 1 a sesizat că orificiul de scurgere al spălătoarelor duble de 90 este prea mic. Verificînd s-a constatat că beneficiarul are dreptate și s-au luat măsuri pentru remediere. Unele produse emailate au denivelări provenite din turnare și emailare. Pentru eliminarea acestei deficiențe s-a început utilizarea turnării prin sifonare. Rezervoarele „pluvius” prezentau porozități. Prin modificarea sistemului de alimentare acest defect apare din ce în ce mai rar. Dar pe lingă lipsurile producătorilor mai sunt și o serie de alte cauze care duc la deteriorarea mărfurilor, la punerea în operă a unor materiale necorespunzatoare: întreprinderea nr. 506 de instalații Brașov a anuințat conducerea fabricii „Feroemail” că într-un vagon expediat de la Ploiești, *4 elemente din radiator și 8 băi au ajuns la Brașov sparte. Delegații furnizorului care s-au deplasat la fața locului au constatat că produsele s-au deteriorat în urma unor tamponări puternice ale vagonului în timpul manevrelor pe calea ferată. Pentru a preveni aceste degradări s-a prelucrat cu muncitorii care lucrează în sectoarele respective normele tehnice de ambalare, manipulare, depozitare și transport. Bineînțeles, că în această privința e necesar ca și organele C.F.R. și beneficiarul să ia măsuri corespunzătoare. O altă serie de deficiențe provin din defectuoasa manipulare, depozitare și păstrare a obiectelor de către beneficiar. Pa șantierul Turda-Cluj varul se stingea în băi emailate, băile ovale erau presate în băi pătrate fără nici un fel de protecție. Pa șantierul Iași o baie era folosită în loc de căruță iar corpurile de radiator se basculau ca orice material în vrac. Pa șantierul experimental Grivița Roșie-București, băile și chiuvetele sînt depozitate una într-alta, fără material de protecție, provocînd degradarea emailului , în general pe șantiere depozitarea băilor, a radiatoarelor, se face fără grijă. Dacă din partea tuturor — a producătorilor, a celor ce efectuează transportul și a constructorilor — va exista aceeași preocupare în privința calității, în viitor despre calitatea produselor nu vom avea de spus decît lucruri bune. Ce trebuie instalatorii și Un aspect foarte important al lucrărilor de instalații pe șantiere este și colaborarea instalatorilor cu constructorii. De această colaborare depinde în bună măsură și calitatea construcțiilor și a lucrărilor de instalații. Iată de pildă, un aspect: constructorii nu predau la timp lucrarea așa cum e prevăzut în grafic, pentru montarea instalației. Acest lucru face ca instalatorii să se grăbească pentru a recupera timpul pierdut. Care sînt urmările acestei grade ? Spargeri exagerate pentru traversări de conducte care necesită apoi remedieri, punerea în operă a unor materiale de instalații și obiecte sanitare cu defecte care trebuie apoi înlocuite cînd este clădirea gata și altele. Se înțelege că lucrînd în grabă nici calitatea nu se ridică la nivelul cerințelor, fapt care provoacă nemulțumirea beneficiarilor. Multe din aceste neajunsuri ar putea fi evitate dacă ar exista mai multă colaborare, mai multă înțelegere. Aceasta s-ar putea, cred eu, realiza prin organizarea unor consfătuiri de producție comune, în ca să înțeleagă constructorii, drum careia**sa e* dezbată probleme care-i interesează deopotrivă și să se ia măsuri comune pentru obținerea unor rezultate bune. Noi am încercat să organizăm, acest lucru pe șantierele Trustului nr. 1, însă nu am reușit. Nu am reușit deoarece lucrătorii instalatori refuză să participe la asemenea consfătuiri. Cred că a sosit timpul să înțeleagă că o conlucrare mai strînsă cu lucrătorii constructori este în interesul ambelor părți și va duce la îmbunătățirea calității lucrărilor, la respectarea de către fiecare a muncii celuilalt. FRANCISC STERN secretarul comitetului sindicatului Trustului nr. 1 Sîmbătă 1 iulie 1961 — nr. 599 Și lucrările de montaj trebuie executate corect Calitatea lucrărilor de instalații cu care sunt echipate noile construcții este condiționată și de munca instalatorilor, de felul cum aceștia execută montajul pieselor. In ultimul timp, atît produsele de instalații, rit și montajul lor sunt tot mai bune, locatarii reclamind din ce în ce mai rar defecțiuni. In cadrul întreprinderii de instalații-montaj și izolații nr. 1 a D.G.C.M.R. calitatea lucrărilor de instalații a fost deseori analizată, și s-au luat chiar o serie de măsuri pentru înlăturarea deficiențelor care prejudiciază buna folosire a locuințelor și pentru remedierea cărora se cheltuiesc sume care grevează prețul de cost. Este știut că datorită ritmului rapid de desfășurare a lucrărilor de construcții, instalatorii sunt adesea puși în situația de a executa probe parțiale la instalațiile sanitare și de încălzire centrală, probe care nu sînt concludente și pot provoca surprize la darea în folosință a blocului. De asemenea, tot din cauza timpului scurt de lucru, probele se fac superficial, neglijîndu-se în special probarea la presiune a instalațiilor, după proba de dilatare la cald. Sau, lucru care se întimplă des cu radiatoarele de fontă, deși sînt probate la presiune și la cald, după cîteva săptămîni cedează la nipluri și se deschid porozități. Defecțiunile sînt mai grave cînd se produc în timpul iernii, fiindcă atunci instalațiile nu pot fi oprite din funcțiune. Bateriile de baie sau lavoar care se sparg în timpul exploatării pot provoca degradări în apartamente. Toate acestea impun o serie de măsuri pentru îmbunătățirea calității lucrărilor. O parte dintre acestea au și fost luate Astfel, pentru supravegherea și controlul lucrărilor, atît în timpul execuției cit și la prerecepționarea lor s-a înființat un serviciu C.T.C. pe întreprindere , pe șantiere au fost constituite comisii de recepționare a materialelor, iar șantierelor le-au fost trimise instrucțiuni referitoare la modul de efectuare a probelor și reglajelor ce trebuie executate înainte de recepția lucrărilor. Datorită faptului că o parte din deficiențele în privința calității lucrărilor executate s-au datorat și slabei pregătiri a muncitorilor și tehnicienilor, conducerea întreprinderii, împreună cu comitetul sindicatului a organizat o serie de acțiuni pentru ridicarea calificării muncitorilor. Pentru pregătirea temeinică a maiștrilor, care urmează școala de maiștri, a fost organizat un curs în care predau cadre tehnice cu calificare înaltă ; pentru ingineri și maiștri au fost organizate cursuri de pregătire pe specialități privind montajul pieselor și al aparatajelor; s-au organizat cursuri pentru ridicarea nivelului tehnic al maiștrilor și șefilor de echipă în vederea autorizării lor pe specialități la întreprinderile de specialitate, iar pentru monitori, în cadrul atelierului de propunesie secundară a întreprinderii, s-au ■ținut cursuri de ridicare a calificării privind execuția și montajul corect al obiectelor. De asemenea, o comisie a verificat cunoștințele profesionale ale întregului personal al întreprinderii. Comitetul sindicatului a mai organizat consfătuiri cu grupurile și atelierele de producție secundară, în cadrul cărora s-a insistat asupra montajelor corecte, manipulării cu atenție a materialelor sosite pe șantiere, gospodăririi corecte și în bune condiții a materialelor în depozite și în parcurile de materiale de pe șantiere. Eforturile instalatorilor pentru îmbunătățirea muncii lor vor da desigur roadele așteptate dacă vor fi consecvente și continui și dacă vor fi sprijinite și de colectivele întreprinderilor furnizoare de produse de instalații. Astăzi e bine, mîine să fie și mai bine! Discuțiile purtate de participanții la consfătuire au subliniat, în mod deosebit, progresul realizat de fabricile de materiale de instalații în producerea unor materiale de instalații și obiecte sanitare de o calitate superioară ; instalatorii, mobilizați de organele sindicale, sub conducerea organizațiilor de partid, se străduiesc, și în cea mai mare parte au reușit, să dea lucrări pentru care au primit felicitări din partea beneficiarlor și a locatarilor. Zeci și zeci de produse noi , obiecte sanitare, de instalații electrice, sanitare și de încălzire, aparataje pentru construcțiile industriale și de locuințe, realizate de fabricile noastre de materiale de instalații, satisfac cele mai exigente gusturi și pretenții, rivalizînd cu cele similare din străinătate. Mii de apartamente construite pînă acum (cvartalele „Steagul roșu“-Brașov, Piața Palatului R.P.R., Șincai-Mărășești, complexul de odihnă Mamaia), au instalații electrice, sanitare și de încălzire care mulțumesc pe deplin pe locatari. Mîinile de aur ale instalatorilor au montat în termene scurte, instalații la zeci de uzine, realizînd o calitate superioară la lucrări de mare precizie și finețe. Partidul ne-a învățat însă să nu ne mulțumim niciodată cu ceea ce am realizat și să nu ne autoliniștim. Dacă astăzi am lucrat repede și bine, mîine trebuie să căutăm căile de a lucra mai repede, mai bine. De aceea nici producătorii de materiale, nici instalatorii nu se mulțumesc cu ceea ce au realizat, și, în consfătuire, ei au dezbătut pe larg căile și metodele prin care se poate ajunge mai repede la obiectivul fixat de partid : materiale de instalații și montaje de o calitate cît mai înaltă. Și dorința unora și a celorlalți de a ridica pe o treaptă superioară calitatea, i-au făcut să nu se poarte cu mănuși. Ei și-au arătat deschis lipsurile care mai sînt, au stabilit împreună ce trebuie făcut ca acestea să fie cît mai grabnic lichidate. In afară de unele măsuri tehnico-organizatorice, de îmbunătățire a proceselor tehnologice, problema principală, care a străbătut ca un fir roșu consfătuirea, este cea a educației comuniste, a ridicării conștiinței fiecărui lucrător la gradul de înțelegere a necesității realizării unor lucrări de cea mai înaltă calitate. Nu poate fi vorba de altceva decît de lipsă de educație atunci cînd un tub de fontă pentru scurgere, a ajuns pe șantier cu asperități care-l fac nefolosibil, cînd un radiator este înfundat cu nisip și zgură de la turnare, ori o țeavă galvanizată pleacă din fabrică înfundată. Muncitorul care a produs o asemenea piesă, controlul de calitate care a închis ochii și, în ultimă instanță, instalatorul care a pus în operă asemenea piesă, au făcut acest lucru fiindcă nu au o conștiință suficient de ridicată, nu au judecat pierderile materiale pe care le produce o asemenea piesă cu defecte. In această direcție, a educării lucrătorilor, sindicatele trebuie să desfășoare o susținută activitate. Cu sprijinul organelor tehnico-administrative, sub îndrumarea organizațiilor de partid, ele trebuie să mobilizeze masa lucrătorilor conștienți, care sînt marea majoritate, pentru a lua poziție critică atunci cînd văd că unii tovarăși de muncă nu dau atenție calității. Prin muncă dusă de la om la om, prin consfătuiri de producție, organizate atunci cînd se ivește un caz de nerespectare a calității, prin agitația vizuală și auditivă, sindicatele trebuie să acționeze în scopul educării lucrătorilor, al ridicării conștiinței lor profesionale. Atunci cînd se constată că o piesă nu corespunde calitativ să fie dezbătut nu numai faptul în sine, piesa ca rebut, ci întreg lanțul consecințelor economice pe care-1 atrage o asemenea piesă ieșită pe poarta fabricii, intrată pe șantier și pusă in operă. Atunci cînd fiecare muncitor va judeca lucrul, pe care ni frve el în legătură cu urmările pe care le poate avea, nu vor mai exista piese și lucrări necorespunzătoare. Aici trebuie să ajungem și în această direcție a educării oamenilor un rol de primă importanță îl au organele sindicale. Pagină redactată de: I. PREDA și E. IOV