Constructorul, februarie 1963 (Anul 15, nr. 682-685)

1963-02-02 / nr. 682

Cerințele de tuburi precomprimate putea fi satisfăcute vor fi Secția de tuburi din beton prell comprimat de la întreprinderea f de prefabricate „Progresul“ din E Capitală a intrat in funcțiune de mai bine de un an; ea este dettată cu utilaje moderne, de mare productivitate. In comparație cu tuburile din fontă, la cele din H beton prețul este aproape jumătate, pină In prezent, intrepringderea a livrat tuburi pentru pesste 50 km de conducte, care au și fost montate și încercate la presiune. Cerințele pentru aceste produse au crescut mereu. Secția, însă, nu le-a putut satisface din primul an, deoarece lucra la început cu o productivitate scăzută. Cauzele care au determinat această situație au fost, îndeosebi, obiective. Majoritatea dintre muncitorii secției au luat contact pentru prima oară cu asemenea utilaje, încă din faza de montaj s-a constituit un grup de ingineri, tehnicieni și muncitori, care s-au familiarizat cu caracteristicile tehnice ale noilor mașini. Perioada de rodaj a fost, de asemenea, folosită pentru însușirea tehnologiei: întregul colectiv al secției s-a calificat la locul de muncă; în plus, au intervenit o serie de deficiențe în punerea la punct a procesului tehnologic. Prima dificultate s-a ivit la procedeul de întărire rapidă a tuburilor-miez, in cameră Ia de tratare termică. Randamentul nu era cel scontat. După mai multe încercări, problema a fost rezolvată prin aplicarea de capace la capetele cofrajelor și prin introducerea aburului în interiorul tubului. Astfel s-a realizat, la această fază, capacitatea nominală. Mult timp a luptat colectivul secției pentru înlăturarea avariilor ce Prefabricate - ritm rapid de construcție se produceau la stratul de torcret al tuburilor. Din observațiile și măsurătorile făcute s-a constatat că instalația de apă sub presiune nu menține uneori o presiune constantă. E suficientă o variație de citeva atmosfere, ca stratul de torcret să capete serioase avarii. Și această deficiență a fost remediată. La cuplajele instalației de apă sub presiune s-au introdus diafragme metalice, care au micșorat orificiile de pătrundere a apei în tub, eliminîndu-se astfel șocurile care surveneau accidental. Prin această măsură tehnică, precum și prin schimbarea furtunurilor, robinetelor și a clemelor cu altele mai rezistente, a fost îmbunătățită simțitor calitatea stratului de tircret. Acum, procentul de rebuturi la această operație este sub cel admisibil. Datorită modificării procesului tehnologic, în zona aplicării stratului de torcret, s-au putut reintroduce în circuit tuburile cu defecțiuni, pentru recondiționare, aducîndu-se economii în valoare de peste 2.000.000 lei la producția anului trecut. Pe măsură ce au fost înlăturate deficiențele arătate, au crescut și realizările. Dinamica producției în 1962 este îndeajuns de concludență. In trimestrul I au fost realizate circa 70V% din capacitate, în trimestrul II, circa 80% in trimestrul III se ajunge la aproape 100%, iar în trimestrul IV, circa 105%. Un alt indicator de plan — prețul de cost — urmează, cum e și firesc, calea descendentă. De la 265 lei mul de tub realizat în trimestrul IV-1981, se înregistrează în aceeași perioadă din 1962 numai 211 lei. Ar mai fi o sursă de reducere a prețului de cost la aceste produse, dar ea depinde de unitățile Ministerului Metalurgiei și Construcțiilor de Mașini. Este vorba de clemele de corodar pentru înnădirea sîrmelor SEP împletite, care se folosesc la armarea longitudinală a tuburilor-miez. Aceste cleme sunt confecționate la „Progresul“ în condiții nu tocmai avantajoase. In afară de aceasta, întreprinderea este nevoită să întrebuințeze un metal neferos scump. Cu toate intervențiile făcute de întreprinderea de prefabricate la direcția respectivă din M.M.C.M. nu s-a obținut nici un rezultat favorabil. Inginerii și tehnicienii fabricii se preocupă in continuare să îmbunătățească mereu procesul de producție. Ei au preconizat ca transisportul tuburilor în camerele de tratare termică să fie complet mecanizat. Aproape în întregime va mecanizată și opefiația de toreretare. Un dispozitiv perfecționat va fi construit pentru sablarea tuburilor. La centrala de betoane se vor instala dozatoare electronice, iar silozurile de agrela gate și ciment - semnalizatoare optice pentru determinarea cantitativ nivelului al materialelor depozitate. în studiu se află mai multe soluții tehnice pentru depășirea capacității proiectate a utilajelor, pentru îmbunătățirea calității produselor și reducerea prețului de cost. Se fac, de pildă, probe de laborator pentru perfecționarea tratării termice a betoanelor, ca ciclul de fabricație al tuburilor precomprimate să fie scurtat. Am scris la începutul articolului despre un colectiv care și-a însușit în scurt timp tehnologia de fabricație a tuburilor și care a adus o prețioasă contribuție la bunul mers al producției în secție. Din el fac parte : ing. M. Halmagiu J- inginerșef adjunct, ing. G. Negulescu — șeful secției, maiștrii Ștefan Suciu și C. Soreanu, precum și mecanicii G. Stan, I. Biolan și Ion P. Ion. Aspect din depozitul de tuburi din beton precomprimat 11 [Ifin.: “TS SEäili In anul care a trecut colectivul Fabricii de ciment, „Ideal“ — Cernavodă a obținut rezultate bune in privința reducerii consumului de combustibil: pe întreprindere, în întreg anii 1962, consumurile realizate au fost cu 0,3% mai mici decit prevederile planului. Ținînd seama de faptul că în ani precedenți de la „Ideal“ cimentitul au fos aspru criticați pentru depășirea simțitoare normelor de consum, și t combustibil, rezultatele sunt meritorii. F.se arați că a existat preocupări în această problemă, ci au fost luate măsuri eficace. Un accent a fost pus pe buna gospodărire a combustibilului, începînd de la descărcare din cisterne și pină și utilizarea lui in fabricație. Se știe că consumu de combustibil este condiționat și de productivitatea agregatelor. De aceea, colectivul de Îs Cernavodă a acționa pentru sporirea indicilor intensivi. Indicii realizați la cuptoare, ia zece luni fost cu 5% din 1962, au mai mari decît cei înregistrați în aceeași perioadă din 1961. Rezultatele sunt consecințele eliminării mersului cuptoarelor „pe încet“, alimentării uniforme cu o pastă corespunzătoare din punct de vedere al dozajului compoziției chimice, construcerii judicioase a focului, curățirii canalelor de praf etc. Cu toate acestea consumul tehnologic total pentru producerea clincherului fost depășit cu 3"/», datorită — așa cum justifică conducerea întreprinderii — scoaterii recuperatorilor celulari de căldură din cuptoarele I și II, în trimestrul II, și cuptorului III în trimestrul III, aceasta pentru a se evita antrenarea prafului pe coș, ceea ce ar fi dus la vicierea aerului în oraș. Cu toate că la cuptorul I prevederile au fost depășite cu 1,74"/«, la cuptorul II cu 6,12’», la cuptorul III, s-a înregistrat o economie de 1,6%. Aceasta arată că există posibilități de a ie încadra în norma de consum și chiar a o re-duce, fără recuperatoare celulare de căldură. In această privintă se impune a fi canalizate eforturile întregului colectiv în viitor. 5 Economie mare la consumul de combustibil s-a realizat la cazanele de abur, ceea ce, de altfel, a influențat pozitiv rezultatele pe Intregul an, făcînd ca in bilanț, la capitolul consum combustibil, tehnologic plus gospodăresc, ■ să apară 99,7’/o. • Pentru anul acesta, colectivul de cimentiști de la „Ideal“, Cerna,vodă, are de realizat o sarcină mobilizatoare; consumul de combustibili planificat e mai mic cu cca. 3,5 V« decît cel de , anul trecut. Experiența i eistigată in 1962 va trebui dezvoltată, lipsurile lichidate, astfel ca cupiato&rere să dea o producție sporită de clincheri cu un consum de combustibil cit mai redus, iar la sfîrșitul anului 1 cifrele să indice sub’/« i la toate subcapitolele. MATERIALELOR PUBLICATE Referindu-se la articolul Ritmul lucrărilor de investiții trebuie intensificate, publicat In „Constructorul" nr. 679, In care se sesiza slaba calitate a unor ferme prefabricate F18X4 livrate șantierului I.P.Roman al Trustului de construcții nr. 1 din București, conducerea I.P.E.C. -Brașov ne răspunde că deficienta a existat, intr-adevăr. Cauzele care au dus la producerea unor elemente de calitate slabă, se datoresc, in mare măsură, viciilor ascunse de compactare a betonului in talpa inferioară ca urmare a neetanșeității tiparelor vechi, cu care s-a lucrat atunci. Datorită înlocuirii vechilor tipare cu altele noi, perfecționate, posibilitatea apariției unor astfel de vicii a fost in cea mai mare măsură înlăturată, elementele produse fiind, de calitate superioară. In încheierea răspunsului, conducerea I.P.E.C.-Brașov încredințează redacția ziarului nostru că, pe viitor, colectivul întreprinderii își va spori exigența asupra calității prefabricatelor, pentru a curma astfel eventualele deficiente de la șantierele de montaj. ¥ In articolul ,,Numai vremea e de vină?.“ publicat in ziarul nostru nr. 679, conducerea întreprinderii de construcții-montaj nr. 4 a D.G.C.M.-București era criticată pentru neasigurarea continuității lucrului pe timp friguros la șantierul Toporași. Răspunzind criticii făcute, I.C.M. nr. 4 recunoaște justețea celor semnalate și menționează o serie de măsuri luate pentru eliminarea lipsurilor manifestate. Problema stației de betoane de la șantierul Toporași a fost studiată împreună cu D.G.C.M., ajungindu-se la concluzia că nu sunt justificate cheltuielile prevăzute in devizul pentru construirea unei stafii proprii. In aceste condiții, șantierul Toporași s-a aprovizionat pe timp favorabil de la stația sergent Nicu Vasile, apoi de la betonierele proprii și de la stafia l.C.L.B. Farando. Șantierul intimpină greutăți in prezent datorită faptului că nici pină la acestă dată, din necesarul de 197 tone cărbuni nu a obținut decit cantități insuficiente. Încălzirea blocurilor 12 și 13 a fost rezolvată intre timp; pentru blocul 11 s-au luat măsuri de încălzire a spațiilor închise. De asemenea, dulgherii și fierarii vor lucra in condiții bune la parterul imobilului. VEȘTI DIN ORADEA Sarcinile de plan pentru anul 19b3 prevăd o creștere însemnată a producției la Fabrica „Arboriment“ din Oradea. în scopul îndeplinirii acestora, in prezent se fac lucrări de perfecționare a tehnologiei mașinilor și utilajelor existente, astfel numita de fabricatioi se modifică tamburii, fapt care va permite creșterea producției de plăci din azbociment pentru turnurile de răcite, ce înlocuiesc cu succes materialul lemnos. Fabricile de cărămizi ale întreprinderii „Crișana“ au, pentru anul 1963, o sarcină de plan sporită cu peste 2 milioane cărămizi, fată de omul trecut, lucrătorii unităților respective s-au angajat insă să depășească această cifră în acest scop s-au luat măsuri ca in perioada reparațiilor să se aducă imbunătățiri utilajelor. I. ISAIU corespondent La unul din cuptoarele noilor linii tehnologice de ciment, în curs de montaj la Fabrica „Victoria socialistă“-Turda, se efectuează ultima verificare a lagărelor, pentru completarea uleiului. Planurile de măsuri tehnico-organizatorice prind viață Se asigură obținerea de noi succese Indeplirea ritmică a sarcinilor de producție este condiționată și de aplicarea in practică a planului M.T.O. Experiența anului trecut a confirmat acest lucru și la întreprinderea :, Fernemara-Ploiești. De aceea, pentru 1983, pe baza propunerilor făcute de lucrători, s-a întocmit un judicios plan, ale cărui măsuri colectivul ploieștean caută să le introducă în producție cât mai operativ. Planul are prevăzute 19 măsuri la nivelul întreprinderii și 30 la nivelul secțiilor. Despre felul în care acestea prind viață la „Feroemail“ ne-a vorbit tov. ing. C. MOISESCU, inginerul-șef al întreprinderii: „încă din primele zile ale noului an, am urmărit ca măsurile ce contribuie la sporirea productivității și îmbunătățirii calității produselor, să fie aplicate în practică. Astfel, am început să lucrăm cu o nouă rețetă de emailuri, propusă de tov. ing. M. Popescu. Aceasta contribuie la mărirea procentului de produse calitatea I-a, în vederea mecanizării transportului pămîntului de formare pentru radiatoare, am început montarea celui de al doilea electropalan. Tot legat de mecanizarea operațiilor s-a întocmit documentația necesară pentru construirea unui transportor, care să mecanizeze turnarea obiectelor sanitare. Pe timp , friguros sudorii electrici de la secția întreținere nu puteau lucra decât cu multă greutate, randamentul era scăzut, iar calitatea sudorilor nu era totdeauna corespunzătoare, deoarece ei trebuiau să-și desfășoare activitatea în aer liber. Acum, se construiește un schelet metalic care va fi acoperit cu o prelată, lucru ce va permite ca sudorii să poată lucra în bune condiții și pe ger. Am reușit să asigurăm piesele de schimb pentru reparația compresoarelor, ceea ce va urgenta punerea acestora în funcțiune, mai devreme decit era preconizat in planul M.T.O. Și alte măsuri stau în atenția colectivului nostru. Este vorba de punerea în funcțiune a cubiloului , (ceea ce va permite o mai judicioasă folosire a cubilourilor),de amenajarea unui cuptor pentru emailarea obiectelor sanitare, de realizarea unei instalații de captare a prafului, de emailare de la secția șablaj, prin cicloane stropite de dușuri cu apă, etc. . Nu au fost neglijate nici măsurile privind îmbunătățirea condiților de muncă. La turnătorie a fost amenajat un vestiar nou pentru femei. In acest scop s-a reorganizat atelierul de fabricat suporturi pentru miezuri de radiatoare ,și mutat din turnătorie la atelierul mecanic. Această schimbare a permis crearea unor condiții de lucru mai bune și pentru cei de la atelierul de fabricat șubere și pentru lăcătușii de Întreținere, care au acum mai mult spațiu în turnătorie“. Aplicarea în practică a planului M.T.O. și entuziasmul lucrătorilor in întrecerea socialistă au dus la obținerea unor rezultate bune în producție in luna ianuarie. Așa cum ne informează corespondentul nostru voluntar, ing. N. ȚÎRCA, colectivul de la turnătorie și-a depășit, cu 10%, sarcinile de plan pe 15 zile prin folosirea mai rațională a suprafeței de lucru, repartizarea planului pe echipe și om, repararea utilajului și aprovizionarea cu materii prime și materiale la timp. S-au turnat, peste plan,83 tone de produse tehnico-sanitare, față de 35 tone în aceeași perioadă a anului trecut Transformări radicale Colectivul întreprinderii de prefabricate și agregate pentru construcții (I.PA.C.) a D.G.C.M.R. primit pentru acest an ca sarcină mobilizatoare: sporirea cu 20% față de anul trecut a planului producției globale. Pentru îndeplinirea cu succes a acestei sarcini, lucrătorii întreprinderii noastre au făcut interesante propuneri care au stat la baza întocmirii planului de măsuri tehniceorganizatorice. In acest plan au fost preconizate o serie de transformări radicale a diferitelor procese tehnologice. Parte din aceste prevederi au și inceput să fie puse în practică. La atelierul de prefabricate din Floreasca s-au desființat toate betonierele mici, care preparau disparat și cu randament scăzut, betoanele. Alimentarea atelierului cu betoane de la stația centrală apropiată a contribuit nu numai la sporirea productivității muncii, ci și la o substanțială îmbunătățire a calității pieselor prefabricate : fîșii cu goluri, chesoane, stîlpi, grinzi etc. In afară de aceste avantaje prețul de cost va fi influențat pozitiv, deoarece la prepararea betonului nu mai este necesară folosirea micilor utilaje și a unui număr de 8 oameni. In prezent, studiem mecanizarea confecționării tuburilor de beton, de toate tipurile. Inovatorii noștri au și conceput un dispozitiv, acționat mecanic. Prototipul va fi realizat in cursul acestui trimestru și sperăm că-1 vom putea întrebuința chiar în această perioadă. Astfel va fi rezolvată confecționarea mecanizată a tuburilor. Productivitatea muncii va crește aproape dublu, ceea ce ne va permite să obținem produse, de calitate bună și mai ieftine. Tot pentru creșterea productivității muncii atelierul de prefabricate va fi dotat cu două mașini de sudat prin puncte. O altă măsură care a început să fie aplicată este expedierea prafului hidrofob în saci din material plastic. Se știe că transportarea prafului hidrofob în vrac dă loc la pierderi și este mai greu de depozitat, pe măsura obținerii sacilor, ambalarea hidrofoz se va face prafului integral, economisindu-se astfel numeroase zone din acest material. In primele zile de muncă din acest an, ne-am îndreptat atenția spre continuarea pregătirii stocurilor de agregare. Pînă acum au fost depozitate cca. 40.000 mc de agregate sortate, iar Pînă la sfîrșitul trimestrului I se va ajunge 60.000 mc. In acest fel presa gătim rezerve pentru perioada de vîrf la șantierele de construcții. La una dintre principalele balastiere (Petroaia) vom instala o stație de concasare, putind astfel valorifica mari. De asemenea, pietrele vom dota această balastieră cu un autoîncărcător, înlăturînd încărcarea manuală a agregatelor în vagoane. Efectul acestor măsuri ca și al celorlalte prevăzute în planul de măsuri tehnico-organizatorice, pentru anul în curs, se va concretiza în sporirea productivității muncii, în îmbunătățirea calității produselor, ca și în reducerea prețului de cost. CRILA directorul întreprinderii de prefabricate și agregate pentru construcții - București fabrica de produse ceramice de la Țăndărei este cea mai modernă din sector. Dotată cu utilaje de tehnicitate ridicată și mare productivitate, ea produce sortimente ceramice variate, de bună calitate. Aspect al halei preselor. Experiență valoroasă Colectivul întreprinderii de producție industrială a T.R.C.Maramureș a obținut, în ultimii ani, rezultate valoroase, acumulând o bogată experiență în muncă. Cifrele sunt semnificative în această privință; față de anul 1959, în 1982 s-au produs, mai mult, cu 8018 mc elemente prefabricate, cu 20.250 mp binale, precum și confecții metalice în valoare de 1.111.000 lei. Producția globală a crescut, in această perioadă, cu 50 °/h, iar productivitatea muncii cu 41,9%; prețul de cost al unui metru cub de prefabricate a fost redus cu 130 lei, pentru anul 1903, lucrătorii s-au angajat să-l reducă în continuare. Anul trecut a fost dată in folosință o nouă hală pentru secția de prefabricate, dotată cu utilaje moderne; noul bazin de aburire contribuie la reducerea, cu 18 ore, a timpului de uscare a prefabricatelor ; au fost aduse betoniere cu amestec forțat, fiecare, cu capacitatea zilnică de circa 25 mc; atelierul de lăcătușerie și strungărie a fost înzestrat cu două prese excentrice de 16 t și 75 t, două strunguri trei mașini de găurit, un polizor cu tub flexibil etc La secția de tîmplărie suprafața de producție s-a mărit cu 240 m. Aici a fost instalat un nou sistem de ventilație și s-au montat utilaje pentru: prelucrarea lemnului (mașini de rindeluri găurit și frezat, ferăstraie panglică); s-a reconfecționat noi scule și cuțite combinați ceea ce a permis executarea simultan î i a mai multor faze de lucru, la realizare binalelor ii Planul de măsuri tehnico-organizatorice- pe anul 1963 este axat tot pe introducerea s tehnicii noi. Printre măsurile preconizate sunt: procurarea de utilaje moderne, extinderea sudurii la carcasele de următiri 10 pentru fîșiile cu goluri, organizarea uni flux tehnologic îmbunătățit la secția d prefabricate, a cărei producție va crește în acest an cu 60%.. Avînd largi posibilități, prin introducerea tehnicii înaintate, colectivul Intreprinderii de producție industrială a T.R.C t. u Maramureș și-a luat frumoase angajamente să realizeze, peste plan, 2000 mp binar, a 20 t confecții metalice și 3000 mp suprimfață de planșeu din fîșii cu goluri. Prin depășirea planului de product ie cu 8,5%, în primele 15 zile ale anului angajamentele au și început sa fie tradus in viața 1) UN ACI al SlfICAI Ca să cucerești încrederea oamenilor trebuie să dai dovadă de fapte vrednice. Și, intr-adevăr, cu asemenea fapte se bucură organizatorul grupei sindicale nr. 1 de la stația de tras geama fabricii din Tirnăveni recent ales. Comunistul Ștefan Doghi nu precupețește nici un efort cind e vorba de activitatea in producție ca și de cea obștească. Membrii grupei știu că dacă Intimpind ceva greutăți in muncă pot avea nădejde intr-un sprijin tovărășesc din partea ajutorului șefului de schimb, care e și organizatorul lor de grupă. Nu odată ăov, Deghi a luat de urgentă măsuri pentru înlăturarea deficientelor ivite pe neașteptate in procesul de producție. De aceea, nu e de mirare că grupa nr. 1 este fruntașă in întrecerea socialistă pe secție. Ea își depășește zilnic sarcinile de producție cu 200— 300 mp geam bază, iar lupta pentru îmbunătățirea calității poate fi ilustrată prin următorul fapt: de la începutul anului și până acum, grupa nu a avut nici o respingere de produse. Nu s-ar putea spune că aceste succese se datoresc numai organizatorului de grupă. La obținerea lor a contribuit tot colectivul. Totuși, tov. Deghi are meritul de a fi cei care antrenează in întrecere, prin pilda vie in muncă, întreaga grupă. a Organizatorul grupei sindicale nr. 1 dovedit și spirit de inițiativă. El trece mereu pe la locurile de muncă. Intr-o zi, s-a oprit mai mult timp in fața unei mașini de tras geam. Atenția i-a fost atrasă de aruncarea la cioburi a unor resturi de geam prea late, provenite de la tăierea benzii. La propunerea lui, aceste resturi de geam au fost valorificate, realizindu-se astfel în plus zeci de mp geam bază. Cu aceeași dragoste activează și pe tărâm obștesc, căutind să rezolve favorabil și interesele personale ale membrilor grupei. Astă vară, sortatoarea de geamuri Maria Alezi a primit un bilet la Borsec, pentru tratament. Tot astfel a fost trimis să-și vindece reumatismul, pe litoral, rupătorul de la mașina de tras geam, Dumitru Ștefan. Cu ajutorul tov. Doghi i s-a rezolvat problema locuinței observatorului Marian Roșca. Mereu in fruntea acțiunilor initiate — așa ii caracterizează membrii grupei sindicale nr. 1 pe organizatorul tov. Alegerea in fruntea activului obștesc al grupei pentru a patra oară a tov. Deghi este deci justificată. BI. N. 9tiriată 2 februarie 1963 — ·Hr 682 Drum larg procedeilor înaintate (Urmare din pag. la) Jimbolia și „Reconstrucția"Feldioara. De altfel, in atenția colectivelor din fabricile noastre trebuie să stea permanent introducerea procedeelor avansate, modernizarea instalațiilor, ridicarea nivelului tehnic al producției. Cu ocazia reparațiilor ce se execută în «•••*•<» întreprindere se pot aduce îmbunătățiri constructive utilajelor, se pot modifica liniile tehnologice, la fel ca cele din unitățile care sunt mai avansate în această privință. La Fabrica „Mondial“Lugoj a fost experimentat cu rezultate bune, un debavurator mecanic. Adaptarea lui la toate presele revolver din sector trebuie să se facă în cel mai scurt timp. Tot la această unitate se efectuează încercări pentru înlocuirea tiparelor de ipsos cu tipare din hepaton, ceea ce va contribui la îmbunătățirea calității țiglelor. Se impune mai multă operativitate în punerea concluziilor, astfel ca sistemul să poată fi generalizat cît mai curind. Sectorul ceramic oferă un larg cîmp pentru introducerea mecanizării. Fiecare lucrător să fie mobilizat, să studieze și să caute soluții pentru mecanizarea operațiilor, în special a celor de încărcare și descărcare a cuptoarelor „Hoffman“, de încărcare a produselor în vagoane C.F.R. și autocamioane. O preocupare mai mare, atît pentru lucrătorii din unități, cit și pentru cei din direcția noastră generală și, în special, pentru cercetătorii de la I.P.C.M.C., trebuie să fie realizarea de produse noi eficiente, care să contribuie la scurtarea duratei de execuție a lucrărilor de construcții. Există unele rezultate în această privință. Se vor fabrica, pe bază de comandă, trei tipuri de placaje ceramice, în mai multe culori: corpuri ceramice pentru planșee și invelitori, blocuri ceramice de 290x240x138/188 mm. De asemenea, se vor produce, la fabrica din Mureșeni, blocuri din beton cu granulit. Gama produselor ceramice pentru construcții poate fi și trebuie lărgită cu sortimente care să răspundă cerințelor actuale. Avem toate condițiile să ridicăm nivelul tehnic al unităților noastre. Să le folosim din plin. Opt la sata peste plan Secția tăietorie și ambalaj a uzinei nr. 2 de la Fabrica de geamuri din Mediaș, a obținut rezultate deosebite în producție, în luna ianuarie. Prin desfășurarea unei entuziaste întreceri socialiste, echipa condusă de tov. M. Lorentz și-a depășit sarcinile de producție cu peste 8%. O contribuție a avut și tăietorul de geam Romulus Popa. El se numără printre cei mai destoinici muncitori din secție. In prima lună din acest an el n-a greșit nici o comandă, depășindu-și ,totodată, sarcinile zilnice de producție cu peste 200 mp geam tăiat. Printre fruntașii în întrecerea socialistă dn echipă se numără și sortatoarea Berta Nagy. Ea și-a adus aportul la depășirea de plan printr-o sortare rapidă și corectă. Frumoase rezultate în muncă au obținut și ambalatorii Constantin Șerban și Tiberiu Baciu. Secție modernă de var la Bicaz In cadrul lucrărilor de dezvoltare a Fabricii „Congresul al XlX-lea“ de la Bicaz este în curs de execuție o secție de var, cu o capacitate de 210.000 tone anual. Se construiesc 6 cuptoare verticale, fiecare avînd o producție anuală de 35.000 tone. Calcarul necesar va fi asigurat din cariera fabricii, de unde, preconcasat și sortat, va fi transportat la cuptoare cu autocamioane basculante Tatra de 10 tone. Tipul de cuptor este cel vertical, cu secțiune dreptunghiulară, arderea fiind prevăzută a se face cu combustibil gazos. Alimentarea cuptorului se efectuează cu un stip dublu, cu două cupe, fiecare din ele avînd capacitate de 0,8 tone. Din skipuri Calcarul este introdus în cuptor printr-un dispozitiv cu clopot, acționat hidraulic. Evacuarea varului din cuptor se face cu ajutorul a patru farfurii de extracție, cu diametrul de 1250 mm,, la care debitul se poate regla de la 0 la 15 tone pe oră. Cuptorul are instalații de tiraj forțat, fiind dotat cu un exhaustor de 36.000 mc/oră și 570 mm coloană de apă; în plus, el este echipat cu guri de intervenție și vizoare, pentru a se putea urmări procesul de ardere. Cuptorul este conceput după ultimele cuceriri ale tehnicii moderne, avînd instalații de comandă de la distanță, semnalizare și control termotehnic. Comanda de la distanță acționează asupra banzilor transportoare, grupate pe cîte 2 cuptoare, în funcție de fluxul tehnologic. Pornirea se face de la o singură cheie în lanț. Farfuriile nu pot porni decit dacă tot releul de benzi este pornit. Trecerea de la regimul de lucru cu comandă centrală la cel de lucru cu comandă locală se realizează cu un comutator de regim, amplasat pa pupitrul de comandă, in acest caz motoarele nu mai sunt blocate între ele, iar pornirile trebuie acute în concordanță cu fluxul tehnologic. Un accent deosebit a fost pus pe semnalizarea acustică și optică la pornire și avarie. Măsurarea temperaturii în cuptor se va face, cu ajutorul termocuplurilor, în zonele de alimentare, ardere, răcire, evacuare și a gazelor arse. Cuptorul, proiectat de I.P.C.M.C., are indici tehnico-economici ridicați, la nivelul mondial, prețul de cost al varului fiind cu cca. 20% mai redus decît la cuptoarele existente. In trimestrul I al acestui an, vor intra în funcțiune 4 cuptoare. Primele inovații La Atelierele „9 Mai“ din Capitală, cabinetul tehnic are o rodnică activitate chiar din primele zile ale noului an. In luna ianuarie au fost depuse la cabinet 5 dosare, care conțin valoroase propuneri pentru îmbunătățirea procesului de producție. Două dintre aceste propuneri au și fost aplicate. Este vorbe despre un uscător pentru nisipul necesar lumii toriei și forme noi pentru eclise. Ambele inovații contribuie la Îmbunătățirea calității produselor și la realizarea de Insemnale economii.ș VASILE DUMITRU | corespondent s Premii pentru calitate In anul 1962, peste 40% din obiectele predate de T.R.C.Bacău au fost notate la recepție cu „foarte bine“, majoritatea cu „bine“ și numai 2% au primit calificativul „satisfăcător“. Printre muncitorii cărora li s-au acordat premii pentru calitate se numără Dumitru Enache și Traian Brialină — zugravi, Nicolae Popescu și Tudor Radoi — instalatori, Victor Nicolae-ipsosar, Constantin Beleazidar, loje Șchiopu-dulghea, Victor Gheorghe-mozaicar. Potrivit angajamentelor luate, constructorii băcăoani sunt luntriți la lucrările ce le vor executa în acest an să fie de o calitate superioară, astfel ca la recepție să primească numai calificativele „bine“ și „fpme bine“.