Constructorul, martie 1963 (Anul 15, nr. 686-690)

1963-03-02 / nr. 686

2 CREȘTE PRODUCTIVITATEA AGREGATELOR Datorită aplicării unor eficiente măsuri tehnico-organizetorice, utilajele de la fabrica de carton asfaltat „Teleajen“ produc acum din ce în ce mai aproape de capacitatea lor proiectată. Astfel, la secția de carton celulozic, mașina K2, prin punerea în funcțiune a hidropulperelor și sistematizarea circuitului tehnologic, produce zilnic 33 tone. Brigada condusă de comunistul Vasile Cristea a realizat, în numai 8 ore, 11.500 kg carton de bună calitate. Un aport prăjios l-au adus și ing. Ion Panu, șstul secției și Ion Velciu, maistru principal. Și mașinile noi de asfaltat se apropie de capacitatea lor nominală. Dacă pini la 1 februarie 1963 se produceau 6000—7000 mp în 8 ore, acum se produc în medie 13.000 mp, țn ziua de 18 februarie brigada condusă de comunistul Gheorghe Ștefan a realizat 17.600 mp, iar brigada condusă de Gheorghe Măceșeanul — 16.960 mp. In munca depusă pentru ridicarea productivității mașinilor putem evidenția pe maistrul Vasile Popa, ing. Vasile Berechet, șeful secției roliști Ion Manolache, Stetten Mihai și alții. Rezultatele obținute sunt o garanție că întreprinderea noastră merge pe un drum bun, drumul realizării și depășirii sarcinilor de plan. ing. ION ARDELEA coresponde sl Depășire. 8 tone înzestrarea fabricii de produse refractare „Unirea" din Tg. Jiu cu mijloace mecanizate permite, lună de lună, depășirea sarcinilor de pian. Folosind la întreaga capacitate agregatele moderne, colectivul fabricii a reușit să obțină, de la începutul anului, 8 tone de cărămizi refractare peste prevederile planului. In fotografie: mecanicul-șef Aurel Plrvu, maistrul Vasile Horvath, mecanicii Francisc Brandthoffer și Remus Corovei studiază posibilitatea la adaptării arzătoarelor tip T.D.-10 cuptoarele ,,Hoffmann". Prin montarea acestor arzătoare se va imbunatafi calitatea cărămizilor și a țiglelor, se vor realiza însemnate economii de combustibil și totodată va spori capacitatea de ardere a cuptoarelor. Cartea de vizită a oricărui gospodar e felul cum își îngrijește curtea. Și intr-adevăr așa este. Te impresionează plăcut cînd intri într-o curte unde domnește rînduiala, unde fiecare lucru este pus la locul său. O asemenea imagine, însă, nu ți-o poți forma dacă vizitezi Întreprinderea de prefabricate și elemente de construcție (I.P.E.C.) din Brașov. De la primii pași făcuți în incinta fabricii te izbește dezordinea. Peste tot, dai de grămezi de materiale, de fier, de piese de beton redutate și de gunoaie. In cîteva locuri, drumurile de acces sunt desfundate, îngreunînd transporturile interne. Lipsa simțului gospodăresc se manifestă nu numai în dezordinea care domnește în curte, dar și la unele grupuri sociale. De pildă, băii de la atelierul mecanic îi lipsesc grătarele de lemn. Puțin atrăgător este și dormitorul de la colonia muncitorească (O.M.). Aici, neglijența contrastează în mod deosebit cu curățenia și ordinea din celelalte dormitoare, aflate sub îngrijirea gospodarilor de la organizațiile de construcții din Brașov, iată cîteva aspecte: la capătul fiecărui pat sunt agățate pe cure hainele muncitorilor; saltelele și pernele nu sînt bine umplute; nici lenjeria nu este prea curată, iar mătura e musafir rar în dormitor. Ce face șeful serviciului administrativ ? De toate, numai de gospodărie nu se ocupă. Toată ziulica umblă prin oraș. Ba e la sfatul popular orășenesc, ba în altă parte. La întreprindere îl găsești însă rar. Spre deosebire de alții, eu am avut noroc. In ziua cînd am vizitat fabrica l-am găsit pe tov. Iacob Gcra la birou, iscălind grăbit niște acte. Am așteptat pînă și-a terminat treburile. Apoi, i-am propus să facem o plimbare prin întreprindere. Credeți cumva că s-a rușinat de cele arătate? Nicidecum, l e fața lui n-a apărut nici o tresărire. La toate păstra un calm desăvîrșit și răspundea foarte laconic. — Am înaintat conducerii referate peste referate... N-am personal de întreținere. Această problemă putea fi rezolvată, dacă șeful serviciului ar fi fost mai stăruitor. El însă „n-are timp“ să stăruie și se rezumă să acționeze birocratic, adică să aibă acoperire „in acte“ că se preocupă de gospodărie. Mă întreb: cum se împacă cu o astfel de situație conducerea întreprinderii (director ing. C. Ciîrsân) și comitetul sindicatului (președinte — D. Santa) ? Ei nu-și dau oare seama că un gospodar de întreprindere trebuie să fie un om energic, cu inițiativă și, îndeosebi, să dea dovadă de hărnicie ? E timpul, cred eu, ca și conducătorii de la I.P.E.C. să-și curețe de pete cartea lor de vizită... M. N. Lipsește simțul gospodăresc La „Industria de lut“-Ghiriș-Arieș din Câmpia Turzii se fac interse lucrări pentru perfecționarea procesului tehnologic al producției ceramice. Măsurile in curs de aplicare vor contribui la mărirea capacității utilajelor și a cuptoarelor. Pentru pregătirea campaniei de fabricație PREOCUPARE... Preocuparea pentru o temeinică pregătire a campaniei de fabricație a produselor ceramice stă pe primul plan la unitatea nr. 23 a întreprinderii de materiale de construcție „Ceramica“, din Capitală. Cărămidarii de aici nu precupețesc nici un efort ca să efectueze ci mai bine lucrările, chiar în condițiile acestei ierni aspre. In carieră, extragerea argilei continuă cu intensitate. Fiecare ai prielnică de lucru este folosită pentru a spori cantitatea de materie primă în depozit. Pînă acum, au și fost depozitați peste 11,000 mc de pămînt, iar restul de cca. 4000 mc vor fi realizați pină la sfârșitul acestei luni- Ținindu-se seama că in acest an producția de cărămizi cu găuri va fi preponderentă, se respectă întocmai reteta stabilită de laborator privind proporția de degresant de 30%. Grija pentru obținerea unei materii prime de calitate se oglindește și în curățirea ei de impurități, în ciuruirea nisipului înainte de a fi amestecat cu argila. O deosebită atenție se acordă și mecanizării. Pompa de apă a fost pusă în stare de funcțiune, din timp, și apărată împotriva înghețului. Astfel, macerarea poate fi efectuată chiar cînd temperatura este mai scăzută. Simțul gospodăresc i-a îndemnat pe cărămidarii din această unitate să facă și o altă treabă bună: împrăștierea zăpezii, din locurile unde s-a aglomerat, pe toată suprafața depozitului. In acest fel, se evită formarea de blocuri de gheață și se ajută procesul de macerare: în ce stadiu se află repararea utilajelor ? Și la acest capitol colectivul unității nr. 23 a înregistrat succese. Presele sunt puse la punct. Urmează numai a fi vopsite. Se revizuiesc și se repară vagonetele-etajeră și cele platformă. Deși mai e incă timp pentru pregătirea șoproanelor, in multe din ele s-a adunat și cernut nisipul. Cuptoarele semistabile au fost protejate împotriva intemperiilor, iar instalația de ardere revizuită. Astfel, odată cu timpul prielnic se va putea începe fabricația. Deși lucrătorii au acumulat experiență în perioada de iarnă, ei își îmbogățesc permanent cunoștințele. Peste 50 de muncitori au fost instruiți de un inginer de specialitate, pentru a realiza produse de bună calitate. Alți 6 muncitori, cu o calificare superioară, s-au înscris la cursurile de specializare din cadrul întreprinderii. Fără îndoială că, după o asemenea pregătire, colectivul unității nr. 23 va obține rezultatele preconizate, produse de bună calitate și la un preț de cost redus, în aceeași zi, am vizitat și fabrica de cărămizi vecină, care aparține întreprinderii de industrie locală din raionul Răcari. Și aici, pregătirea campaniei de fabricație pentru acest an e in plină desfășurare. Mecanicii atelierului dau zor,la, -repararea utilajelor. Una dintre piese ,se află în montaj (lipsesc numai cîteva piese), iar la alta reparațiile capitale au fost efectuate in proporție de 50%. Electromotoarele au fost revizuite și puse în stare de funcțiune. Liniile decovil sînt reparate, trebuie doar montate. O bună parte din vagonete au fost reparate, iar altele sunt în curs. Dacă lucrul va continua în același ritm, repararea utilajelor va putea fi terminată la timp. Insă, o cit mai mică încetinire poate determina o întîrziere nejustificată și începerea campaniei de fabricație ar trebui amînată, ceea ce nu este KTM" de dorit. " La șoproane, deocamdată, nu este prea mult de lucru, dar odată cu încălzirea timpului, este necesar a se continua cu consolidarea lor, prin construirea picioarelor din zid. De asemenea, va trebui urgentată și construirea celor două șoproane, pentru care au fost alocate fondurile de investiții. Lucrările la șoproane trebuie terminate înainte de începerea campaniei de fabricație, deoarece față de planul sporit din acest an, suprafața de uscare este insuficientă. In ritm necorespunzător se extrage materia primă in carieră. Excavatorul pe pneuri, de 0,3 mc lucrează cu întrerupere, iar în depozit nu se află decit cîteva mii de mc de argilă recent excavată. Conducerea întreprinderii se orientează greșit dacă se lasă în nădejdea rezervei de materie primă, existentă în depozit de cîțiva ani. Cu această rezervă nepreparată cum trebuie, nu va putea asigura produse de bună calitate. Este necesar, ca în carieră să fie reorganizată munca. Excavatorul să nu piardă nici o zi de lucru, să se formeze și echipe de săpători, pentru a se putea asigura din vreme cantitatea de argilă necesară. Totodată, trebuie luate măsuri pentru macerarea continuă a materiei prime. . Este știut din anii precedenți, că fabrică de cărămizi a I.I.L.Răcari ti-a livrat șantierelor de construcții din regiunea București cărămizi de bună calitate. E timpul să se facă cotitura necesară. In această privință s-ar putea învăța multe lucruri bune de la fabrica vecină, care cu aceleași mijloace și din aceeași materie primă realizează produse de o calitate superioară. M. NEGREANU ...ȘI NU PREA îmbunătățirea tehnologiei de producere a fîșiilor cu goluri (Urmare din pag. 1) se deschid și robinetele de evacuare, urmărindu-se reglarea acestora în funcție de nevoile de ridicare a temperaturii, potrivit tratamentului termic prescris. Tratamentul termic durează 6 ore (24*2+2). Desfacerea stivei se face cu ajutorul podului rulant, care depune fișine Întărite pe vagonetele platformă pentru control tehnic, mar-77777777777777777777771", t-6 PuPcetuK w.tive plins V-Ttpté caftxei I; fa» tu ț Sa'falt * -s~ - Z -S&iaz tts fnsterz ts-msä care și transport în depozit. Fundurile metalice eliberate se curăță și se ung, apoi sunt transportate cu podul rulant la postul de formare. Concluziile experimentărilor tehnologice efectuate sunt următoarele : — agregatele de formare asigură ritmul de 4 formări pe • oră (o formare cuprinzînd piesele de pe un fund metalic) ; — betonul trebuie să aibă dozajul de 30.0 kg ciment RIM 200/mc, agregate in sorturile 0—3, 3—7 și 7—15 cu granulometria corespunzătoare domeniului „bun“ al curbelor limită și raportul a/c — 0,5 ; — tratamentul termic optim este : 2 ore ridicarea temperaturii, 2 ore palierternic, circa 95 ° C și 2 ore răcire in stivă ; — numărul de muncitori pe linia tehnologică (dotată cu două instalații de formare montate paralel) este de 12. . In afara avantajelor economice obținute ca : creșterea producției și a productivității muncii de 2,6 ori, reducerea consumului de manoperă pe linia tehnologică de 2,6 ori și a prețului de cost cu 19%, prin noua tehnologie se asigură și o producție de calitate superioară. Pentru realizarea noii tehnologii nu se cer mijloace speciale, utilizînd use materiale și utilaje existente in țară. Investițiile necesare sunt mici și se recuperează intr-un termen foarte scurt (1—2 ani). 1 Colectivul Trustului de construcții edilitare și hidrotehnice din Constanța i depune eforturi vădite pentru îmbunătățirea multilaterală rezultatelor muncii sale. Constructorii constănțeni folosesc în bune condiții metodele avansate de lucru prevăzute în proiecte (cum sunt cofrajele glisante la blocurile înalte și la castelele de apă), le completează cu metode izvorîte din propria lor inițiativă (experimentarea sistemului de listare a planșeelor prefabricate, la blocurile glisate). In vederea reducerii consumului de material lemnos, T.C.E.H. utilizează schele de inventar în locul schelelor tradiționale, prevăzute de către proiectant pentru unele construcții, iar pentru cofraje folosește plăci fibrolemnoase și placaj bachelitizat. Colectivele de pe unele șantiere, printr-o organizare judicioasă și o supraveghere atentă a execuției, precum și printr-o colaborare strînsă cu proiectantul, a reușit ca la o serie de construcții să scurteze durata de execuție și, totodată, să ridice substanțial calitatea lucrărilor (de exemplu, la finisajele executate la complexul de odihnă cu 560 paturi din Eforie-Sud și, în mare măsură, la complexele comerciale din Techirghiol și Efori- Sud, date în exploatare în 1962). Asemenea realizări dovedesc că T.C.E.H. are suficiente posibilități de a rezolva la timp și în bune condiții sarcinile ce-i sunt încredințate. Este de neînțeles, deci, cum de mai există la unele șantiere ale acestui trust numeroase deficiențe în ce privește calitatea lucrărilor. Se știe că asigurarea stabilității construcțiilor executate pe pămînturi macropolice, sensibile la înmuiere, se realizează prin măsuri constructive speciale, inclusiv pentru apărarea contra umezirii terenului de fundație. La T.C.E.H. nu s-a ținut seama întotdeauna de acest lucru. Astfel, gropile sau șanțurile de lângă fundațiile blocurilor 11, 12 și 13 din ansamblul de locuințe din Mangalia și cele de lângă blocurile B1, B4, B5, D, A2 și B2 din ansamblul gării Constanța au fost umplute cu întîrziere sau în mod necorespunzător, ceea ce dă posibilitatea ca apele să se infiltreze către fundații. In unele cazuri nu s-au executat cu grija necesară lucrărilor structurii de rezistență. De exemplu, la blocul Bl din ansamblul gării și la abatorul din Constanța, betonul turnat monolit în stîlpi și grinzi prezintă pe alocuri goluri mari și segregări, ceea ce arată că prepararea și turnarea nu au fost suficient supravegheate; de asemenea, zidăria portantă executată la blocurile 11, 12 și 13 din Mangalia prezintă abateri importante de la verticală și din plan, iar zidăria de 7,5 cm grosime nu este armată. Lipsuri importante s-au constatat și la execuția altor lucrări. Izolațiile hidrofuge la terasele blocurilor SM1, S6, B5 Va, din Constanța, nefiind executate cu atenție, permit ca în unele locuri apa de ploaie să pătrundă în interior. Cu toate insisten Stîlpul C2 de la parterul blocului B1 din Constanța, se observă goluri destul de mari în secțiunea stilpului și a grinzii de deasupra. In loc să se monteze tuburile instalației electrice aparent, pentru a fi îngropate in tencuială, ele au fost introduse in șlifuri săpate in stilpi și pe peretele de beton; mai mult, tuburile au fost trecute prin spatele armăturii dezgolite a stilpului. á AGROPORIT. Din deșeuri industriale ce conțin combustibil în masă (zgură de gazogen de la Fabrica de produse refractare din Alejd) în amestec cu 10% argilă plastică s-a fabricat, experimental, un nou agregat artificial ușor : agropolitul. Greutatea specifică aparentă în grămadă a acestui material, după concasare, este de cca. 600—650 kg/mc, iar a sortului 15—30 mm de 350—400 kg/mc. Din încercările efectuate a reieșit că acest agregat artificial poate fi folosit la betoane cu structură macroporoasă, pentru termoizolații, cu greutate specifică aparentă 700— 850 kg/mc și betoane cu structură semicompactă de marcă B25 și greutate specifică aparentă 950— 1050 kg/mc. PERLITUL EXPANDAT este un material ușor cu granulație măruntă (griș de perlit), obținut prin expandarea la temperaturi ridicate (cca. 1200"C) a rocii de perlit măcinată în prealabil. Roca de perlit este o sticlă vulcanică cu cca. 4% apă de constituție ce prin tratare termică își mărește volumul de 6—10 ori. Perlitul expandat obținut are o greutate volumetrică sub 200 kg/mc. Primele loturi au fost aglomerate cu diverși lianți, ciment, bitum și mase plastice. Perlitul cu liant ceramic este un material cu proprietăți bune de izolare termică și fonică ; din el se pot obține : cochilii pentru izolarea conductelor, plăci termo- și fonoizolatoare, corpuri de forme speciale pentru izolații, agregate de diferite granulații. Produsele au greutatea specifică aparentă de 360—430 kg/ mc, rezistența la compresiune de 8—14 kg/cmp, conductibilitate termică 0,087—0,10 kcal/mh ° C și pot fi folosite la o gamă largă de temperaturi de regim, de la minus 200 ° C pînă la plus 850 ° C. CIMENTUL EXPANSIV. înlăturarea contracției la uscare, la cimenturi, s-a căutat a se rezolva prin realizarea unor cimenturi fără contracție sau cimenturi expansive. Soluția constă în folosirea anumitor proprietăți caracteristice materiilor. Astfel, se dau la hidratare compuși noi cu contracție sau creștere de volum mică, ori se introduc în componența cimenturilor materiale care, reacționînd cu constituienții, duc la produși de hidratare cu volum mărit. Cercetarea are de rezolvat și o a doua problemă : dirijarea, respectiv limitarea expansiunii. Studiile e- IQOOOOOOOOOOOOŐC OOOJOOOOOOOOW In cadrul sectorului de cercetare al I.P.C.M.C. se desfășoară o susținută activitate pentru realizarea de produse noi, care să sprijine eforturile constructorilor în lupta pentru scurtarea termenelor de execute, pentru îmbunătățirea calității și a aspectului construcțiilor, pentru reducerea costului lor. Prezentăm aici cîteva din noile materiale de construcție realizate In ultimul timp. Obooooooooooooo 300000000000000C. fectuate pînă în prezent au dus la rezultate promițătoare pe cimenturile fără contracție sau cu expansiune redusă. Obținerea acestor cimenturi, care se folosesc in primul rînd la punerea în operă a prefabricatelor (monolitizarea îmbinărilor) și la lucrări de volum mare (piste, aerodromuri, tuneluri, subzidiri, fundații etc.) va reduce prețul de cost și va îmbunătăți calitatea lucrărilor respectiv. CIMENTURILE ANTIACIDE (cerute de industria zahărului, a produselor lactate și altele, unde se produc acizi ce atacă pardoselile și pereții halelor de lucru) sunt în studiu, în fază de laborator, destul de avansată. Rezultatele arată că în curând aceste sortimente vor trece în producția industrială CENUȘA DE TERMOCENTRALĂ. Introducerea zgurei de furnal ca adaos la cimenturi se utilizează în mod curent. în cadrul studiilor de laborator efectuate, s-a constatat că cenușa de termocentrală, introdusă în proporție de 15%—30% ca adaos, dă cimenturi superioare din punct de vedere al rezistenței mecanice. Acestea sunt mai bune ca cele la care s-a folosit ca adaos zgura de furnal. Institutul studiază relațiile dintre proprietățile tehnice ale cimentului cu adaos de cenușă de termocentrală și compoziția acesteia, pentru a cunoaște contribuția diverselor elemente componente. Studiile efectuate întrevăd posibilitatea folosirii unui adaos mediu de 20—30%. NOI PIESE DE ÎMBINARE PENTRU TUBURI DIN AZBOCIMENT. Piesele de îmbinare au fost realizate în cadrul secției de produse pe bază de lianți, în scopul înlocuirii îmbinărilor „Simplex“, dovedite ca necorespunzătoare, în special pentru tuburile cu diametre peste 150 mm. Mufa este executată din azbociment, fiind prevăzută cu două canale circulare, care servesc ca lăcaș pentru cele două inele de cauciuc. Construcția asigură montarea ușoară pe la ambele capete ale mufei și o etanșare perfectă, rezistentă la o presiune de 10 at regim de funcționare a conductelor. îmbinarea „Simplex“ rezistă la o presiune de regim sub 6 at și se realizează foarte greoi. Primele loturi de mufe din azbociment s-au confecționat la Fabrica din Bicaz și s-au încercat în cadrul institutului. în acest trimestru se vor produce piese de îmbinare pentru executarea unei conducte experimentale, de 100 m, ce se va monta la fabrica din Bicaz. Avantajele ce le prezintă noile tipuri de îmbinări sunt: posibilitatea folosirii conductelor din azbociment la 10 an, deci mărirea domeniului de utilizare; înlocuirea pieselor metalice de îmbinare tip „Gibault“, care au un preț de cost de cca. 6 ori mai mare și prezintă pericolul corodării în timp. Folosind noile tipuri de mufe în locul celor metalice se economisesc, la 100 m conductă de diametru 300 mm, cca. 27 000 lei. ÎMBUNĂTĂȚIREA CALITĂȚII PLĂCILOR DIN AZBOCIMENT PENTRU TURNURI DE RĂCIRE. Posibilitățile tehnologice ale fabricii din Oradea nu permiteau realizarea plăcilor din azbociment de dimensiuni mari, de calitate superioară, pentru turnuri de răcire. îmbunătățirea calității lor, cu un consum redus de azbest in masă, s-a putut realiza printr-o presare suplimentară, ce se execută în timpul procesului tehnologic cu ajutorul unui cilindru atașat tamburului de formare a plăcilor din azbociment. S. BONNC corespondent A FOST REALIZATĂ O MAȘINĂ DE SUDAT PLASĂ încă din primele zile ale acestui an, la Fabrica de geamuri Mediaș a început să prindă viață planul de măsuri tehnico-organizatorice. Recent, a fost pusă in funcțiune o mașină de sudat plasă de firmă pentru geam armat (după o mașină similară, realizată de un colectiv de la Fabrica de geamuri din Târnăveni, condus de I. Covaci). In acest fel, se va asigura întregul necesar de plasă de firmă. Pină acum, aceasta se procura de la Târnăveni, in care scop era necesar ca la două zile să se deplaseze autocamioneta. Prin punerea in aplicare a acestei măsuri s-au redus transporturile, realizindu-se economii anuale in valoare de 370.000 lei. O singură mașină de sudat plase (se vor monta trei asemenea mașini), produce 120 mp plasă de firmă in 8 ore. Mașina a fost executată in condiții foarte bune de un colectiv condus de tânărul maistru Cornel Sacadat. S-au evidentiat in mod deosebit Carol Rus, Ion Boambă, șefi de echipă, mecanicii Carol Schuster, Kurt Drotlef, Gheorghe Gherman, frezorul Nicolae Corfaru, strungarii Ioan Kelp, Petru Manes, sudorul Iosif Gherghely și altain fotografie : mașina de sudat plasă de firmă. DAN VINTILA corespondent L. - Sânibătă 2 martie 1063 —» nr. 686 Colectiv fruntaș In primele 15 zile ale lunii februarie, colectivul de la întreprinderea orășenească mixtă Satu-Mare a depășit planul producției globale cu 16 la sută, iar pe cel al producției marfă cu 13,8%. S-au dat, în plus numeroase produse, printre care: blocuri de beton în echivalent cu 10.500 cărămizi eficiente, 150 ml tuburi din beton de diferite dimensiuni etc. Printre fruntașii întrecerii socialiste se numără Ion Clmpean, Ludovic Szabó și mulți alții. B. SANDU corespondent Neglijențe și urmări țele beneficiarului și ale locatarilor, constructorii nu au executat încă remedierile necesare. La blocurile S6 și SMI din Constanța și la unele blocuri din Mangalia nu au fost executate ventilațiile prevăzute în proiecte la cămări și băi. Tîmplăria, și în special ferestrele, prezintă adeseori abateri de la prevederile standardelor; dacă acest lucru se datorește în primul rînd lipsei de răspundere a atelierelor producătoare, o vină importantă revine însăși constructorilor, care nu recepționează cu exigență aceste piese, permițînd montarea unei tîmplării defecte, prin care apa de ploaie pătrunde uneori Jkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk. Despre calitatea unor lucrări executate de T.C.E.H.-Constanța fTTTfT7TTTTTT?TTfTTTTTTVVTTrtTTTTTr în camere, deteriorînd zugrăveala și parchetul. Mai există deficiențe de execuție și la lucrările de vopsitorii pe bază de vinacet, la tencuieli, pardoseli, instalații de tot felul etc. Toate aceste lipsuri ar fi putut fi evitate, dacă organele de conducere ale trustului și ale întreprinderilor T.C.E.H. ar fi urmărit îndeaproape realizarea sarcinii trasate prin Directivele Congresului al III-lea al P.M.R. în ce privește îmbunătățirea calității, dacă toți șefii de șantiere ar fi luat măsuri corespunzătoare în vederea preîntâmpinării deficiențelor. Este necesar ca T.C.E.H. să asigure o supraveghere competentă la punctele de lucru, printr-o redistribuire mai justă și urgentă a cadrelor tehnice existente, și în special a inginerilor, care în prezent , sunt în mare măsură ocupați cu muncile de birou; să organizeze controlul tehnic al calității lucrărilor; să dea sprijinul necesar laboratoarelor, spre a putea răspunde în condiții normale sarcinilor; să realizeze apartamente etalon de aspect și calitate, care să constituie un model de execuție pentru restul apartamentelor; să urmărească îndeaproape recepționarea, manipularea și depozitarea corespunzătoare a materialelor , să pregătească din timp cadre de muncitori calificați, în măsura nevoilor de perspectivă. Aplicarea tuturor acestor măsuri, paralel cu creșterea conștiinței profesionale a constructorilor prin munca educativă desfășurată de sindicate, va permite ca pe fiecare șanț Stația de imbuteliere a berei, din Constanța: zidăria de cărămidă a fost executată necorespunzător, cu rosturi de pină 5 cm și cu abateri de la verticalitate și planeitate. Pentru a remedia aceste abateri, grosimea tencuielii, la partea inferioară a zidurilor. Pe o înălțime de cca. 2 m, a trebuit să ajungă pină 12 cm. fier al T.C.E.H., calitatea să se ridice la nivelul tehnicii moderne folosită în producție, la nivelul cerințelor crescînde ale beneficiarilor. arh. I. NEGULESCU din Inspecția de Stat în construcții. C.S.C.A.S. ~ Peretele B8—B9 de la etajul I al blocului B1 , goluri in beton, armături vizibile pe porțiuni mari. 1 .4 4 7 S "