Constructorul, septembrie 1963 (Anul 15, nr. 713-716)

1963-09-07 / nr. 713

2 Fâșiile cu goluri produse la instalația „Stasa“ se bucură de aprecierea constructorilor. Colectivul care lucrează aici luptă pentru învingerea deficiențelor, ce mai provoacă greutăți in activitatea de zi cu zi. Procesul de fabricare a fîșiilor este urmărit cu atenție de lucrătorii care deservesc instalația de la „Progresul“, în medalion, unul dintre evidențiații în întrecerea socialistă, betonistul VASILE COJOCARU, șef de brigadă la linia de execuție a elementelor de ferme precomprimate. El a organizat temeinic brigada pe care o conduce, realizînd planul de producție și dind in același timp piese de cea mai bună calitate, neavind rebuturi. PERFECȚIONAREA TEHNOLOGIEI DE FABRICAȚIE TURDA Producția de fîșii cu goluri a întreprinderii de prefabricate din beton Turda crescut în ultimii a 5 ani de cca. 20 ori. De menționat că și calitatea acestor elemente a înregistrat progrese însemnate în acest timp. Procesul de fabricație a fost continuu îmbunătățit, în prezent colectivul turdean utilizează la una din liniile tehnologice un nou sistem, care are rezultate bune. Este vorba de turnarea pe tipare încălzitoare, fără răsturnare. Tiparele metalice au practicate tn pereți găuri care permit accesul aburului în camera piesei. Piesa se toarnă în poziția în care urmează să fie montată, eliminîndu-se răsturnarea. Turnarea betonului se face din buncăre mobile, care au calea de rulare la nivelul pardoselii. După așezarea tiparului pe scheletul mesei vibrante se montează carcasa. Se introduc apoi țevile și lateralele, care sînt montate pe un cărucior acționat mecanic. Acesta antrenează introducerea sau extragerea țevilor și a lateralelor, ușurată de rolele de ghidare. Cofrarea, turnarea, vibrarea, decofrarea, extragerea țevilor sunt comandate de la un pupitru. Cînd au fost terminate aceste operații se stivuiesc fundurile încălzitoare și se racordează la abur. Ciclul de tratament termic este de 6 ore, la 80 ° C (fără așteptare 2+2+2). Avantajele acestui procedeu sînt : turnarea fîșiilor în poziția în care sînt solicitate în construcții, fără a fi răsturnate ; se execută 2 fîșii pe un fund încălzitor ; camerele de tratare termică necesare etuvării se elimină; elementele sînt vibrate uniform ; timpul de tratare termică este scurtat ; se obține un finisaj corespunzător la ambele fețe ale fîșiei; întreg procesul de execuție al fîșiilor este complet mecanizat. Avantajele pe care le prezintă acest procedeu, îl recomandă pentru generalizare, el constituind un pas înainte pe calea îmbunătățirii calității și sporirii productivității. MARCA FABRICII onoarea colectivului BUCUREȘTI Noțiunea de calitate a căpătat un înțeles mult mai larg acum la întreprinderea „Progresul“ din capitală. Calitatea nu se mai înțelege astăzi numai finisarea îngrijită a produselor, sau reducerea remanierelor în cursul procesului de fabricație. Au și acestea o mare importanță in aprecierea calității, însă cerințele actuale impun și corelarea celorlalte caracteristici ale produsului : durabilitate, rezistență mare la uzură etc., paralel cu micșorarea greutății specifice și a gabaritelor, ceea ce asigură economii de materiale și reducerea suprafețelor de producție. în cei 10 ani care au trecut de la intrarea In funcțiune a fabricii, volumul producției a crescut de 5 ori. Concomitent și calitatea produselor a făcut progrese simțitoare. Producția de panouri mari, unul din principalele sortimente ale întreprinderii, a început aici încă din 1956. De la an la an tehnologia a fost îmbunătățită, s-au adus perfecționări și modernizări utilajelor, pregătirea profesională a lucrătorilor a crescut etc., ceea ce s-a răsfrînt pozitiv in activitatea colectivului. Anul acesta, în februarie, a început executarea noului tip de panouri mari. Au fost luate noi măsuri tehniceorganizatorice pentru ridicarea calității. La liniile tehnologice din hală s-au proiectat și executat trasee speciale <e alimentare cu abur, pentru ca tratamentul termic să se facă cu funduri încălzitoare, în condiții mult mai bune decît în etuve, s-au ținut instructaje cu lucrătorii de la fiecare fază de lucru, pentru efectuarea operației respective în cele mai bune condiții etc. S-au înregistrat mari progrese și la depozitarea panourilor, unde erau unele greutăți. La „Progresul" se depozitează cantități foarte mari de panouri în depozitele fabricii, datorită decalajului mare ce există intre începerea producției unui sortiment și începerea montajului pe șantier. Pentru aceasta a fost necesar să se organizeze spații vaste de depozitare. Acestea au fost prevăzute cu rastele speciale, care asigură poziția verticală a panourilor interioare mari, a exterioarelor și planșeelor, cărora le-au fost create suprafețe plane și reazeme robuste, de inventar. Prin aceste măsuri, la care se adaugă instrucțiuni precise de stivuire și ambalare, prelucrarea cu toți muncitorii și maiștrii din sector, s-au redus la minimum rebuturile de depozit. Secția de stâlpi precomprimați pentru rețele electrice a fost modernizată, construindu-se o hală nouă cu o tehnologie îmbunătățită față de trecut. Liniile, prevăzute cu utilaje moderne, de un înalt nivel tehnic, proiectate și realizate la noi în țară, au un înalt grad de mecanizare. Tensionarea se realizează simultan la toate cablurile și un fir cu fir, fapt care micșorează mult durata operației. Turnarea betonului se face în tipare metalice încălzitoare jumelate sau simple. Betonul este adus cu ajutorul unor buncăre metalice, pe electrocare și se toarnă în tipare cu un cărucior autopropulsat, pe care este montat un buncăr fix cu gură de vărsare. Compactarea se realizează prin vibrarea tiparelor cu ajutorul a 3 vibratoare de cofraj la fiecare din ele. Tratamentul termic de accelerare a prizei betonului se realizează prin încălzire în spațiu închis. Suprafața superioară a piesei este acoperită cu un capac de tablă, sau prelată, pentru a împie PRODUCTIVITATE ridicată CALITATE superioară Experiența prefabricate din acumulată in ultimul beton de la Brașov ied 1013) în casete verticale a perrea productivității și ridicarea călită preconizat, de 4 ore, era depășit cu atît ciclul de fabricație, cît și calitatea, punzător în ultimele buzunare. Cauze: granulometrie, numărul și calitatea rea profesională a muncitorilor, care Unele cauze au fost determinate și numai în stații improvizate, care nu luate, sortarea necorespunzătoare a BRAȘOV Intrarea în funcțiune a stației de sortare-spălare a balastierei de la Sebeș-Olt și a centralei de betoane din întreprindere au contribuit la înlăturarea, în mare parte, a deficiențelor semnalate. Centrala de betoane este prevăzută cu o instalație de dozare gravimetrică a tuturor componenților betonului, care permite realizarea automată a 12 rețete diferite. Acest lucru face posibilă asigurarea compoziției, a lucrabilității și dozajelor optime necesare pentru diferite tipuri de piese — panouri interioare, panouri exterioare, planșee și chiar panouri despărțitoare — deși fiecare are o tehnologie aparte. Marea precizie a cîntarelor (eroare +1% maximum), posibilitatea sporirii numărului de sorturi de beton pînă la 5, asigură o calitate superioară a betoanelor și un consum redus de ciment. In plus, faptul că operațiile sînt comandate timp de colectivul întreprinderii de în producerea panourilor mari a promis îmbunătățirea tehnologiei, creșterii. La început, timpul de turnare 100%, fapt care influența negativ Betonul turnat nu se compacta corelucrabilitatea betonului (consistență și mijloacelor de compactare), pregătiefectuau operația de turnare-vibrare. de factori obiectivi: prepararea beteputeau asigura nici cantitate , nici caagregatelor în balastieră, automat de la un pupitru, duce la o productivitate sporită, cca. 12 mc/oră, ceea asigură alimentarea cu beton a linilor tehnologice chiar în perioade de vîrf. Greutăți au mai fost provocate de numărul insuficient de pervibratoare. Frecvența redusă și lipsa buteliilor cu diametru de 30 și 40 mm au determinat prelungirea timpului de compactare, zone insuficient compactate, segregări. Folosirea buteliilor cu diametru mare — 50 mm — în special la planșee, a deranjat armătura în zonele de armare dublă și a îngreunat operația de vibrare. Eliminarea treptată a acestor deficiențe, concomitent cu ridicarea nivelului profesonal al muncitorilor, au contribuit cu timpul de turnare a unei casete de 13 panouri, însumînd un volum de 18 mc, să se reducă la 50% față de proiect, adică la numai 2 ore. Curățirea cortinelor se face în prezent cu un dispozitiv mecanic cu perii de sîrmă acționat electric, similar unei mașini de frecat mozaic. Soluția nu este complet satisfăcătoare, deoarece necesită scoaterea cortinei din casetă pentru curățire, fapt care face ca operația să se execute periodic. La ungerea tiparelor se folosesc vermorele. Problemele acestea trebuie rezolvate corespunzător, prin dotarea cu scule adecvate, moderne. Pentru învingerea dificultăților provocate de numărul mare de cortine asamblate într-o casetă (13 bucăți), s-au efectuat modificări la estacadele casetelor, ceea ce permite să se poată lucra pe două fronturi, timpul tehnologic reducîndu-se caca. 60%. Bineînțeles că aici un factor important a fost pregătirea oamenilor. Dinamica consumului de ore pentru loc de beton e concludentă: februarie — 13, martie și aprilie — 11,6, mai — 9,8, iunie — 8,51. Calitatea panourilor a fost în acest timp în continuă creștere. Fisurile care se localizau în colțul golurilor de ușă (provocate de dilatarea tiparului ce formează golul ușii, datorită variației de temperatură în timpul aburirii) au fost eliminate, pe de o parte, prin așezarea la colțurile tiparelor de gol, a unul strat de material compresibil, „ menit să asigure deplasarea cerută de alungire, precum și prin armarea suplimentară a panoului, cu cite 2 bare având diametrul de 8 mm, dirijate la 45 ° perpendicular pe direcția cea mai frecventă de apariție a fisurilor. Datorită deshidratării betonului în timpul tratamentului termic apăreau unele fisuri la partea superioară a panourilor. Acestea au fost eliminate prin asigurarea unui film de apă de 5 cm deasupra casetei în timpul aburirii, sub Un alt tip de fisuri, care apăreau armătura buiandrugului ușilor, imediat după turnare, datorită tasării betonului sub carcasă, au fost evitate printr-o compactare atentă a acestei zone și în straturi egale. La planșee apăreau fisuri în dreptul barelor de oțel-beton, datorită neasigurării stratului de acoperire. Sporirea numărului de distanțieri la cca. 10,25 mp a dus la înlăturarea acestor fisuri. Mai apăreau o serie de fisuri pe suprafața panoului, provocate de tratamentul termic, în această situație s-a aplicat răcirea forțată cu apă casetelor, astfel că acum răcirea se obține în numai 2 ore, față de 5—6 înainte. Apa este introdusă în cortine prin distribuitoarele de abur, după oprirea acestora. Resursele nu sînt însă epuizate. In viitor se vor putea aduce noi îmbunătățiri, care să contribuie la ridicarea calității panourilor mari. PREFABRICATE pe măsura eccidentelor ȘANTIERELOR dea evaporarea prematură a apei din beton. Fiecare tipar este racordat la o conductă de abur, printr-un racord flexibil, aburul pătrunzînd în camerele pereților săi laterali. Tehnologia de fabricație permite specializarea muncitorilor la fazele de lucru. Ca urmare a acestor factori și caracteristicile tehnice ale stîlpilor — rezistență, coeficienți de siguranță, abateri dimensionale, aspect — au fost simțitor îmbunătățite, iar procentul de rebuturi se încadrează în cel admisibil. De altfel, calitatea stîlpilor a fost apreciată și de beneficiari și de participanții la schimbul de experiență. Totuși, atît la panouri mari, cît și la stîlpi precomprimați mai există unele aspecte negative, unele probleme de rezolvat. Soluționarea cit mai grabnică atît a celor ce depind de colectivul de la „Progresul“, cît și a celor la care e necesar și sprijinul forului tutelar, al proiectării, trebuie să fie principala preocupare. Numai astfel se vor putea realiza produse cu caracteristici superioare. Colaborare perfectă între proiectare și execuție Colectivul Întreprinderii de prefabricate din beton —. Galați realizează o gamă variată de elemente industriale. Măsurile luate — ridicarea calificării muncitorilor prin organizarea unui curs special, și conferințe tehnice, perfecționarea tehnologiei, modernizări la utilaje — au dus la ridicarea calității produselor. La panourile prefabricate din beton armat pentru hale industriale (proiect I.C.P.S.H.) urechile nu au fost prevăzute cu ciocuri, ci simplu în formă de U, fapt care făcea ca ele să fie smulse din piese la ridicarea elementului de pe matriță. Tehnicienii din întreprindere au rezolvat această problemă. Cu toate acestea mai există încă o serie de deficiențe asupra cărora trebuie acționat pe baza unei perfecte colaborări între specialiștii întreprinderii și proiectanți. La panourile prefabricate, armătura din stratul exterior de beton are barele longitudinale cu ciocuri, care trebuie petrecute după barele nervurii de capăt a plasei din stratul inferior de beton. Aceasta ar presupune ca armătura să se monteze integral înainte de turnare, ceea ce practic este de nerealizat, deoarece panoul se toarnă in 3 straturi, două din beton și unul din granulit. Tot la aceste elemente, urechile de agățare sînt prea deschise și aceasta face ca la GALAȚI 1 smulgerea de pe matriță betonul de la colțul panoului, deasupra urechilor, să cadă, și deci să fie necesare remedieri. Etrierii sînt prevăzuți la piloții prefabricați la distanță de 2,5 cm, lucru greu de realizat. Ar fi bine ca piloții să fie proiectați numai cu freze, iar dacă țeava ar fi cu diamemetrul mai mic, oțelul beton cu diametru 36 și respectiv 40 pentru vîrful pilotului, care se procură greu, ar putea fi înlocuit cu oțel de diametre ușor de procurat. Din inima grinzii in formă de T, deasupra plăcii, ies mustăți din etrieri și din fierul de rezistență, plus urechile de agățare. Acestea fac ca piesele să nu poată fi stivuite decît pe un rînd. Afară de faptul că se cere un număr sporit de vagoane, încărcarea lor se face sub tonaj, plătindu-se penalizări pentru neasigurarea capacității normale de transport. Beneficiarul a admis plata penalizărilor, însă nu aceasta este rezolvarea, deoarece o mică neatenție în proiectare duce la scumpirea prefabricatelor. Executarea cofrajului pentru chesoane este dificilă, deoarece nu există concordanță între raza de rabatere a lateralelor și lungimea exterioară a urechilor. Rabaterea lateralei de capăt nu se face față de linia de întîlnire a lateralei cu fundul cofrajului, ci față de extremitatea profilului din care este făcută. Aceasta îngreunează decofrarea, fiind nevoie după rabaterea posibilă, să se înceapă ridicarea piesei și apoi decofrarea în continuare. Se impune deci modificarea proiectului de cofraj. O problemă „interesantă“ ridică poziționarea plăcuțelor de prindere a chesoanelor de pană pentru acoperiș. Proiectantul (IPROMET) nu admite nici o toleranță, insă nu dă soluția practică de realizare a poziționării exacte, deși a fost solicitat de mai multe ori. Oțelul-beton cu diametru de 4 mm, de la mustățile sudate de plăcuțe, nu poate rigidiza suficient armătura pentru a se împiedica deplasarea, în timpul vibrării. Proiectanții elementelor prefabricate industriale produse de întreprinderea din Galați - I.C.P.S.H., I.P.L., IPROMET, I.S.P.F. au datoria de a răspunde solicitărilor, dînd asistența o tehnică necesară, pentru a rezolva, în colaborare cu producătorul, defi dențele «emn&Ut*. D Ridicarea nivelului tehnic al producției OAGA ililii în privința calității plăcilor din beton celular autoclavizat s-au purtat multe discuții între beneficiari și fabrica producătoare — hM.P.C.Doaga. Au existat multe reclamații în această direcție. În parte, nemulțumirile au dispărut Au fost luate unele măsuri tehniceorganizatorice, iar in prezent plăcile se prezintă mai bine din punct de vedere calitativ. Totuși nu se poate spune că ele se ridică la un nivel superior, mai existând incă rezerve ce trebuie valorificate. Influxul tehnologic mai sunt necesare o serie de îmbunătățiri Malaxorul nu a fost prevăzut cu dozatoare pentru apă și nici dozatoare sau eritare automate pentru ciment. Din aceasta cauză, amestecul de materii prime se face încă cu aproximație (1), ceea ce duce la variații. In limite largi, ale greutății specifice a betonului și se răsfrânge negativ asupra calității produselor De asemenea, la transbordarea vagonelelor de pe liniile de turnare pe liniile de preintărire și de pe acestea la autoclave, din cauza denivelărilor intre linii și transbordat, J produc șocuri care fisurează plăcile. In procesul de autoclavizare nu există un procedeu automat de reglare a presiunii și temperaturii In autoclavă, acestea fiind dirijate manual, din care cauză se pot produce abateri de la ciclograma stabilită, ducând la coșcovirea plăcilor și rebutarea lor. Folosind creditele pentru mica mecanizare, avind sprijinul forului tutelar, fie prin alocarea de investiții, fie prin transfer de utilaje moderne, se va putea ridica nivelul tehnic al producției In acest fel, se vor putea obține produse de un fault pivel calitativ. Cmduapuiß O contribuție însemnată: CREȘTEREA GRADULUI DE CALIFICARE ROMAN Dacă in trecut colectivul întreprinderii de prefabricate Roman primea numeroase reclamații pentru calitatea slabă a produselor. In prezent numărul lor a scăzut simțitor. In schimb, a crescut cel al scrisorilor de mulțumire. I S.C.M.Brăila și Trustul de construcții nr. 1 — șantierul Roman au felicitat colectivul întreprinderii pentru calitatea foarte bună a panelor PR 2, iar pentru panourile mari (proiect 1013) livrate nu s-a primit nici o reclamație. Acest progres este urmarea măsurilor luate in întreprindere, dintre care o mențiune specială merită preocuparea pentru ridicarea pregătirii profesionale a lucrătorilor. Au fost organizate 2 cursuri de calificare pentru lucrători de prefabricate, 1 curs pentru fierar-betoniști și unul pentru mecanici de utilaje. De asemenea, s-au organizat și două cursuri de specializare și perfecționare: unul pentru lucrători de prefabricate, altul pentru mecanici de utilaje. Programele acestor cursuri, întocmite judicios, au ținut seama de condițiile existente la fiecare loc de muncă, de perspectivele de modernizare ale procesului de fabricație etc., pregătind cadre corespunzătoare cerințelor actuale. Până in prezent au fost calificați la cursurile organizate in fabrică 244 de muncitori in meseriile de betoniști, fierar-betoniști, macaragii etc. Aceștia au primit certificate de calificare. Tot pentru ridicarea nivelului profesional, au fost prezentate in fața inginerilor și tehnicienilor din întreprindere 6 conferințe tehnice cu teme de actualitate din industria prefabricatelor. S-a organizat un curs de specializare pentru cunoașterea temeinică a proiectului de panouri mari 1013. La el au participat șefi de echipă, brigadieri, maiștri, tehnicieni, muncitori, controlori de calitate S-au mai mul instructaje cu controlorii de la C.T.C., iar aceștia la rândul lor discută cu lucrătorii, ii tndrumă și ii ajută in munca lor. St mb ät n *' spot c nb rip 1063 — nr 713 Succesele obținute pe linia îmbunătățirii calității trebuie să se împletească cu rezultate, la înălțimea acestor succese, și în ce privește producția planificată. Acest lucru, de prim ordin stă la baza respectării termenelor prevăzute de graficele constructorilor, care se străduiesc a da mai devreme în funcțiune investiții de mare importanță pentru economia națională, stă la baza accelerării ritmului pe șantiere. Pentru unele șantiere din Bacău livrarea stîlpilor și panelor precomprimate, de către întreprinderile de prefabricate Galați și .Progresul s-a făcut cu întîrziere, I.P.E.C.Brașov are încă unele datorii nerespectate, iar unele prefabricate (pane PB-2, grinzi pentru fundații, plăci autoclavizate) ale colectivelor din Roman și Doaga întîrzie. După cum a arătat ing. Barabaș de la Trustul de construcții nr. 1, și Fabrica de prefabricate din Turda a întîrziat cu livrarea pentru unele șantiere din capitală a plăcilor de planșee, afară de faptul că aspectul lor și respectarea unor dimensiuni prevăzute în proiect comportă unele discuții. în ce privește plăcile autoclavizate, livrate de I.M.P.C.Doaga, condițiile în care sosesc pe șantiere (fără ambalajul de protecție ne- pagina 1 cesar) ridică serioase probleme 33 de conservare și depozitare, aflată de ce este nevoie de o 33 mai strînsă colaborare între unii tați; în plus, o corelare mai a Srentă a planurilor întreprinderilor 1 de prefabricate (în special la pro- 33 ducția de panouri mari), cu planul 1¹ de montaj al organizațiilor de 33 construcții, poate evita supraaglo- §3 inerarea depozitelor din între- 33 prinderi și deci poate evita rebutarea unor elemente. 33 Schimbul de experiență a scos 33 la iveală multe posibilități care nu mai stau încă la îndemîna colec- 33tivelor din întreprinderile de pre-ț fabricate, pe drumul maximei ca =3 lutați a produselor. Acestea vorp sta la baza îmbunătățirii planuri- 33 lor de măsuri tehnico-organizate- 33 fice ale tuturor întreprinderilor S3 participante, vor sta la baza ob- 33 ținerii de noi succese. 33 Generalizarea experienței bune dobîndite de unii va ajuta celor 33 falși să evite multe din greutățile 33 ce apar în timpul producției. In 33 acest fel se merge pe un drum §3 neted și sigur, ascendent în per- 33manență. Ș3 Urmare din i> EFORTURI CHI EFECTE WIIZHRR.E: iiiiiiiiiiiuiiiimiiimummmiimiiiiiiiiiimînmiiiimmimimiimiiiiiiiimiiniiiiiiiimmuiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii Prelungirea campaniei de fabricație Deși vremea se menține încă frumoasă, în fabricile de materiale de construcție, bunii gospodari se gîndesc la iarna care va veni, făcînd pregătiri cu mult simț de răspundere pentru prelungirea campaniei de fabricație. Săptămîna aceasta, un redactor al ziarului nostru a avut o convorbire, pe această temă, cu ing. NICOLAE BARA, șeful serviciului producției de la I.M.C. „Ceramica“-București, care ne-a declarat: — Cu fiecare an ce trece, unitățile noastre ceramice își pierd caracterul de fabrici sezoniere, permanentizîndu-și activitatea. Toate eforturile sînt îndreptate spre aprovizionarea continuă a șantierelor cu cantități suficiente de produse. Pregătirile pentru ’ prelungirea campaniei de fabricație, ’ In acest an, au fost începute încă din luna mai. De atunci, noi am luat măsuri ca presele, uscătoriile și cuptoarele să funcționeze la capacitatea normală, în așa fel, Incît la toate cele 7 unități să avem rezerve pentru minimum două luni după încheierea campaniei actuale. Principala preocupare a colectivelor din unitățile noastre a constituit-o crearea unor stocuri , însemnate de cărămizi uscate, mai avansate sînt unitățile nr. 15 și 16. În prezent, stocul depășește 2 milioane bucăți. Intrebind ce măsuri s-au luat pentru protejarea produselor de intemn■ perii și aprovizionarea cu combustibil ,am primit următorul răspuns: — E un lucru de care am ținut seama cu strictețe. Șoproanele, unde am depozitat cărămizile uscate s *a fi fost împrejmuite cu rogojini și panouri; în jurul lor s-au făcut drenuri pentru scurgerea apelor pluviale; la șoproanele în care produsele au fost banchetate sistem „saltea“, am făcut protejări marginale cu un rînd de cărămizi arse. In același timp, la toate unitățile, fără excepție, am luat măsuri de asigurare a stocurilor-tampon de cărbuni pentru ardere. Subliniez însă că, în vederea reducerii prețului de cost, nod utilizăm în consumul zilnic combustibili ieftini (coji de floarea soarelui și rumeguș), cărbunii constituind o rezervă in cazul cînd se vor produce defecțiuni in aprovizionare. In legături cu asigurarea materiei prime pentru viitoarea campanie, interlocutorul nostru a menționat: — Mai întii, am făcut pregătirile trebuincioase pentru extracția argilei. In acest sens, s-au definitivat fronturile care vor fi exploatate, s-au stabilit rețetele de fabricație, în concordanță cu compoziția argilei, și s-a determinat necesarul de utilaje — vagonete, tractoare, excavatoare. La fiecare unitate și la atelierul mecanic central se repară vagonetele basculante și se revizuiesc liniile decovil; de pe acum, fiecare linie are cel puțin 50 vagonete basculante, așa încit la 15 octombrie să se înceapă din plin extracția în cariere și transportul materiei prime. In cariere, pe măsură ce se eliberează, platformele de depozitare sînt curățate, iar depozitele de macerare se nivelează și se acoperă cu un strat de 5 cm de cenușă rezultată de la ardere, ca să evităm amestecarea argilei excavate și macerate cu pămîntul. Amestecul argilei cu degresanți se va face la cariere și în depozitul de macerare; pentru a asigura un amestec intim, dozarea va fi strictă — un vagonet de nisip și două de argilă; în depozite am făcut gropi de umezire, unde argila este udată în straturi pentru a fi gata macerată cu cel puțin 3 luni înainte de începerea fasonării cărămizilor. Ținând seama de cererile tot mai mari de cărămizi eficiente, l-am întrebat pe ing. Baza care va fi ponderea acestor produse ln anul viitori . Planul prevede ca 50% din producția totală să o constituie cărămizile cu goluri. Prin măsurile preconizate, noi vom produce însă mai mult cu 15 procente. Conducerea întreprinderii a hotărît ca și la unitățile nr. 16, 21 și 22 să se înceapă fabricarea cărămizilor eficiente. Pentru reușita acțiunii, vom sorta argila, eliminînd impuritățile piatră de var, pietre silicoase care depășesc limitele admise de granulație, asigurînd astfel o pastă omogenă și plastică. Cu acest prilej, am aflat și despre unele măsuri preconizate prin planul pe 1964 : — Principala tendință a noastră este mecanizarea majorității operațiilor, in scopul înlocuirii totale a muncii manuale. In cariere, la extracția argilei, vom folosi numai excavatoare. De asemenea, vom mecaniza parțial operațiile de presare a cahrelor de teracotă și, total, cele de fabricare a placajului ceramic de fațadă. în același timp, la unitățile nr. 15 și 22 vom construi, din fonduri de investiții, cuptoare-tunel pentru arderea placajelor și teracotei. In anul ca vine vom căuta să reducem și mai mult consumul specific de combustibil. în acest fel, prețul de cost va cunoaște o scădere simțitoare, iar productivitatea muncii va crește cu 8 %’.'