Constructorul, aprilie 1965 (Anul 17, nr. 795-799)

1965-04-03 / nr. 795

PRIN DORMITOARELE CONSTRUCTORILOR IEȘENI !Privite de afară, căminele muncitorilor de la grupul de șantiere nr. 1 (T.B.C.)-Iași nu se deosebesc de blocurile locatarilor din jur. Numai uniformitatea perdelelor de mătase din geamurile fiecărei încăperi, precum și afluența de muncitori, la anumite ore, dau trecătorilor temei să gîndească, că frumoasa clădire este casa lucrătorilor care execută intr-un ritm rapid construcțiile în marile ansambluri de locuințe din vecinătate. Intrînd în căminul constructorilor, încă de la început am fost plăcut impresionați de aspectul holului de primire, de mobilierul frumos, de florile și copiile după picturile unor celebri artiști romîni și străini, așezate pe scări și coridoare. Apoi, în oricare încăpere am intrat — în fiecare sunt cazați cite 4 muncitori — am văzut cu cîtă atenție și bun gust a fost înzestrată fiecare cameră, dulapuri pentru îmbrăcăminte, masă, scaune, cazarmament moale de cea mai bună calitate și colorit divers, covorașe etc. La grupul sanitar al fiecărui etaj, muncitorul cazat în cămin are la îndemînă de asemenea confortul: lavoare, oglinzi, dușuri compartimentate, căzi pentru spălatul picioarelor etc. Totodată, la fiecare etaj s-a amenajat cîte o încăpere destinată activității cultural-educative: bibliotecă, lectură, audierea programelor radiodifuziunii și televiziunii, recenzii, conferințe ș.a. Impresionează în mod deosebit curățenia care se menține zi de zi în cămin. Personalul de îngrijire al acestui grup social, în frunte cu gospodarul Manole Duțu, muncește cu tragere de inimă pentru a asigura muncitorilor cele mai bune condiții. Despre această activitate gospodărească, ca și despre modul de comportare al muncitorilor cazați în cămin, ne-a vorbit cu multă căldură — în timp ce ne însoțea — Manole Duțu, administratorul căminului. — Intr-adevăr, reușim să creăm în cămin un climat plăcut, și aceasta, în primul rînd, prin ordine, curățenie. Vedeți parchetul cite de lustruit ? îl menținem întotdeauna așa. Zilnic, la fiecare etaj sînt frecate și curățate cu petrosin trei încăperi. Procedîndu-se așa, prin rotație, sînt curățate destul de des toate pardoselile. Dar, munca noastră ar fi zadarnică dacă n-am fi ajutați de muncitori. Ei au grijă să se curețe, la intrare, de praf sau noroi, să-și schimbe încălțămintea cînd ajung în dormitor, să se spele, veghează ca bunurile obștești să fie păstrate. In acest sens, sîntem ajutați de mulți muncitori care iau poziție hotărîtă împotriva celor neglijenți. Zidarul Constantin Fenea, mozaicarul Gh. Frunză și alți muncitori ne ajută în activitate atunci cînd unii din cei nou sosiți pun în practică anumite deprinderi rele. In linii mari, muncitorii cazați aici dovedesc că și-au însușit o conduită bună, trăiesc în deplină armonie, au respect reciproc unul față de altul, ca și față de bunurile ce le au în folosință. Pentru realizarea educației muncitorilor, comitetul sindicatului nostru întreprinde în sălile de cultură, seară de seară, acțiuni atractive. — Putem susține, în adevăr, că datorită muncii cultural-educative nivelul de conștiință al muncitorilor constructori este în continuă creștere — a spus D. Roșca, președintele comitetului sindicatului. Am căutat să îndrumăm lucrătorii spre îndeletniciri plăcute. Nu puțini sînt cei care își folosesc timpul liber citind, activînd în formațiile artistice de amatori, la cercul foto, pregătindu-se pentru cursurile școlii de cultură generală. Comitetul sindicatului nostru s-a îngrijit ca activitățile să fie susținute de o puternică bază materială. Din fondurile sindicatului nostru s-au procurat pînă acum 8 aparate de radio mari, din care 6 au picupuri, 3 televizoare, 1 magnetofon etc., care sînt folosite în sălile de cultură și în dormitoare. Aceleași condiții bune pentru muncitori am găsit și la grupul raional din B-dul Tudor Vladimirescu, și la cel din str. Căminelor etc. De remarcat e faptul că organele tehnico-administrative ale grupului de șantiere au știut să creeze condiții bune muncitorilor nu numai la grupurile sociale din blocuri, ci și la cele din barăci. Astfel, barăcile din str. Căminelor sunt compartimentate, au sobe de teracotă, pardoseală bună, lumină suficientă; grupurile sanitare sunt prevăzute cu lavoare, oglinzi, căzi pentru spălatul picioarelor. Interioarele sunt menținute foarte curat, iar în jurul barăcilor sunt sădite flori, verdeață. Așadar, iată ce condiții bune de trai asigură muncitorilor, grupul de construcții nr. 1, cu sprijinul comitetului sindicatului și al Trustului regional de construcții. Asemenea măsuri se bucură de aprecierea muncitorilor; ei s-au statornicit pe șantiere, muncesc cu drag pentru îndeplinirea și depășirea planului. CĂMINE BUNE, PE MÎINI RELE Grupul de șantiere nr. 1 (T.B.C.)Iași înțelegînd să ajute șantierul de construcții termice al I.C.C.T.București, i-a pus la dispoziție — pe o perioadă de cîteva luni — în grupul social din str. Decebal o capacitate de cazare pentru circa 300 de muncitori. Insă, ce folos că asemenea construcție frumoasă a încăput pe mîna unor oameni certați în toate privințele cu ordinea, CRUS FLUR OM MIx și IN Iminil curățenia, cu gustul pentru frumos. Oriunde am aruncat privirea n-am putut vedea altceva decit încăperi cu pereți murdari și loviți, cu parchet pătat de noroi, cu paturi și cazarmament în dezordine. La prînz, în dormitoare, pe plite improvizate, unii muncitori își pregăteau mîncarea, lăsînd resturi menajere în încăperi. Inexistența meselor, scaunelor, a dulapurilor și a cuierelor dovedește lipsa de preocupare a conducerii șantierului în acest sens. De asemenea, starea jalnică a grupurilor sanitare (toate rozetele robintelor au fost sparte și din această cauză instalațiile de spălare au devenit inutilizabile, la fel ca și dușurile etc.) arată și slaba muncă educativă dusă de organele sindicale și de U.T.M. în mijlocul muncitorilor cazați la dormitoare, că nu s-a acționat suficient pentru schimbarea în bine a lucrurilor. Este de așteptat ca măcar acum, cînd șantierul de termoficare a primit spre folosință un important număr de apartamente finisate, să le gospodărească mai bine, să creeze condiții bune de trai muncitorilor, aceasta fiind o datorie elementară. ȘI IN BLOCURI SEMIFINISATE SE POT CREA CONDIȚII OPTIME întreprinderea de construcții-montaj- Iași a M.I.C. care execută importante lucrări industriale s-a îngrijit să-și cazeze lucrătorii în mare parte în blocuri cu apartamente semifinisate. Pentru viitor, așa cum prevede și ordinul M.I.C., ea a elaborat un plan pe etape care să ducă la asigurarea unor condiții de trai din cele mai bune pentru muncitori. Foarte curînd va primi în folosință încă două blocuri cu apartamente, care vor fi amenajate cu mobilier și cazarmament corespunzător, muncitorii vor avea la dispoziție condiții pentru menținerea igienei corporale, pentru desfășurarea unei activități culturaleducative intense și la dormitoare. Dar, pînă atunci se cuvine să ne ocupăm și de actualele condiții de trai ale muncitorilor întreprinderii. La cîțiva pași de sediul întreprinderii, în blocul din aleea Rozelor, sînt cazați mulți muncitori. I-am vizitat în zi de duminică. Asfectul dormitoarelor lăsa mult de dorit, n multe încăperi lipsește în totalitate mobilierul elementar; se găsesc schimb în ele scule de lucru (oare forîamațiile de muncitori n-au magazii ?) locurile pentru dulapuri înzidite erau aglomerate cu îmbrăcăminte și încălțăminte uzată, cu resturi de mîncare, pe pardoseli, capete de țigări, iar pe paturi, așternuturi murdare. Lipsa educației se resimte din plin. Oare conducerea întreprinderii, comitetul sindicatului, organele medicale nu fac vizite și la dormitoare ? Ca antreprenor general, I.C.M.Iași Asigură spațiu de cazare și altor unități ce concură la dezvoltarea industrială a orașului: Trustul de instalații-montaj nr. 21, I.M.C.E.-București etc. Am intrat și în dormitoarele unde sunt cazați muncitorii șantierului C.E.T.-Iași, ai I.M.C.E.-București. Aproape în fiecare apartament am găsit mulți tineri care-și foloseau timpul jucînd cărți, preparîndu-și mîncarea pe plite improvizate. Așadar, tinerii aveau „ocupație“. O carte, o conferință, după cum spuneau lăcătușul C. Cușuță, zidarul șamotor Gh. Deiac, sudorul Constantin Paring, este greu de obținut. S-au făcut promisiuni că se va construi o sală culturală, vor fi ținute conferințe, se vor organiza execursii. Doar atît. Pînă atunci ei au de lucru, să-și prepare mîncarea, cînd de fapt ar putea-o primi de la oricare cantină din oraș, dacă e cerută chiar și duminica. Lipsa de mobilier se face și aici simțită. Pe pereți pot fi văzute agățate costume de haine, cămăși, ștergare. Starea apartamentelor semifinisate în blocul din aleea Rozelor din păcate este necorespunzătoare. Pereții sunt degradați din cauza terasei prost izolate, instalațiile de apă sunt defecte, în băi pardoselile au contrapantă, și atunci unii tineri au construit în băi praguri pentru a nu le fi inundate apartamentele; în încăperi pardoselile nu sunt plane, ci, dimpotrivă, șapele au fost turnate neîngrijit. După cum spunea Ioniță Sîrbu, gospodarul șantierului C.E.T.Iași, procesul verbal de predare al apartamentelor semifinisate, după mai bine de jumătate de an, n-a fost semnat tocmai datorită unor defecțiuni de genul celor arătate. Deci, e cazul ca și la construirea de apartamente semifinisate să se țină seama în toate privințele de criteriile calității. ★ Sunt multe unitățile de construcții și, în special, subantreprizele, ce lucrează în orașul Iași, unele din ele foarte mici, care au posibilități materiale mai reduse. Nu ar fi rău dacă Consiliul local al sindicatelor Iași ar avea în preocuparea sa într-o măsură mai mare activitatea social-culturală a acestor unități. De pildă s-ar putea organiza atragerea muncitorilor cazați în diversele dormitoare la activitatea culturaleducativă a organizațiilor de construcții mai mari, activul obștesc al consiliului ar putea executa un control periodic la dormitoare, ar determina organele administrative să-și facă datoria, pînă la capăt, ar organiza unele schimburi de experiență în vederea îmbunătățirii activității în toate dormitoarele de la Iași. Iată cîteva cerințe care pot fi cu ușurință satisfăcute. Gh. VOICU m linn MESERIE illl!i!i!!!!i!!llll!i Lectorat tehnic Prin grija Consiliului local al sindicatelor Cluj, de două ori pe lună au loc pentru ingineri și tehnicieni interesante conferințe asupra noutăților tehnice in domeniul construcțiilor. Ultima expunere, ținută de conf. ing. N. Juncan, despre „Aspecte moderne privind construcțiile metalice“, a stîrnit un viu interes. Conferențiarul s-a axat pe o problemă nouă in tehnică, și anume : construcții metalice precomprimate. S-au arătat sistemele uzuale de precomprimare a grinzilor metalice , in special la grinzile cu zăbrele, efectele precomprimării aduc economii de material de cca. 30%. De asemenea, combinarea unor construcții din oțel cu aluminiu și beton armat reduc greutatea și prețul de cost. S-au dat exemple de calcule necesare stabilirii eforturilor de precomprimare. Conferința a fost însoțită de proiecții. Pînă in prezent, la construcțiile metalice din regiunea noastră nu s-a a- Succesele noastre la învățătură STĂPÎNIRE S-a încheiat și trimestrul II de învățămînt profesional. Acest eveniment a fost așteptat cu interes atît de elevi cit și de colectivul de profesori, maiștri și pedagogi de la Școala profesională de construcții-Pitești a T.R.C.Argeș. Avem de ce ne bucura, căci situația la învățătură în trimestrul II este mai bună decât în trimestrul I. Sunt numeroși elevii care au obținut rezultate bune la învățătură în școală ca și de șantiere. Printre ei se numără Ilie Curtașu și Ion Iacob — zidari, Nicolae Andrei și Alexandru Manole — instalatori, Alexandru Ștefan — dulgherparchetar, Mircea Stratnic — mozaicar, Gheorghe Muscă — tinichigiu. S-a remarcat mult spiritul de ajutorare între elevi. Instalatorii Gh. Vasile și Gh. Chirețu, zugravul Ion Negru, zidarii Gh. Isfan și Mircea Mușeplicat precomprimarea decit la consolidarea cîtorva poduri de cale ferată. Expunerile viitoare în cadrul sectoratului vor ataca probleme tot atît de interesante, cum ar fi: „Elemente prefabricate din beton celular“, „Aspecte noi ale aplicării metodelor matematice in construcții“ etc. ing. C. OPRIȘIU corespondent escu și alții, fruntași la învățătură, au ajutat cu multă dragoste pe unii colegi mai slabi. Urmărind ajutorarea celor rămași în urmă, cu sprijinul conducerii școlii și al organizațiilor de masă, colectivul de profesori a întreprins diverse acțiuni. Foarte mult și-au arătat eficacitatea orele de consultații. Bunăoară, elevii Mihai Chiriac, Ion Dumitrescu, Ion Ivănescu, anul I, secția zidărie, aveau la tehnologia materialelor numai nota de 4 și 5. Participînd la consultațiile date de profesor, ing. Gheorghe Rizescu, toți elevii au obținut la ore ca și la examene nota 7 și 8. Un sprijin temeinic au primit elevii în adunările generale U.T.M., ținute lunar, pe clase. Referatele prezentate asupra mersului învățămîntului, discuțiile și propunerile făcute au avut un bun rezultat. De asemenea, de mare ajutor le-au fost elevilor și brigăzile artistice de agitație pe clase, care au reușit să exprime, sub o formă plăcută, realizările elevilor, dar și lipsurile lor. S-au luat importante măsuri pentru desfășurarea practicii elevilor pe șantiere și pentru creșterea nivelului calitativ al învățămîntului în ultimul trimestru al anului școlar. Ion SAVULESCU pedagog, locțiitor al secretarului comitetului U.T.M. din școală HI I! Primele meciuri, primele victorii O duminică minunată pentru fotbal. Spectatori: nu prea mulți, dar inimoși. Dacă giuleștenii ar fi auzit pe suporterii „Constructorului“ de la prefabricate — Progresul ar fi avut de ce să fie geloși. Doar goarna lui Tudorică lipsea. Și ca frumoasa duminică să se încheie cu ci mai multe satisfacții. In fotografia de sus, echipa de fotbal seniori „Constructorul“ prefabricate, împreună cu antrenorul Titi Popescu, înaintea meciului cu „Dinamo“ — Băneasa. Fotografia de jos prezintă faza în care „Constructorul“ a marcat cel de al doilea gol. Un corner bătut cu precizie, o lovitură plasată cu capul — juniorul Mihai Paraschiv — și mingea se odihnește în plasă, echipele făuritorilor de case (cea de juniori și seniori) le-au oferit spectatorilor două victorii, meciuri frumoase și cu goluri multe. In primul meci, juniorii au întrecut pe Dinamo Băneasa cu 3—0 (1—0), după o partidă în care au arătat multe lucruri frumoase. Golurile au fost marcate de Augustin Căluș, în prima repriză și de Mihai Paraschiv și Nicolae Iuzu în repriza 2-a, toate trei fiind rezultatul unor faze de toată frumusețea. Vroind să nu se lase mai prejos decit colegii mai tineri, seniorii au început și ei meciul furtunos, dar adversarii, echipa de seniori a aceleiași asociații, s-au apărat cu calm și au contraatacat periculos ; în urma unui asemenea contraatac, luînd chiar conducerea cu 1—0, rezultat cu care s-a încheiat prima repriză. După pauză, constructorii pornesc hotărîți să întoarcă rezultatul în favoarea lor, reușind să egaleze chiar din primul minut, prin golul marcat de Constantin. Cel de al doilea gol marcat de Imbre Balogh a produs derută în rîndul adversarilor, care și-au marcat un autogol. La scorul de 3—1, „Constructorul“ joacă din ce în ce mai bine, dominîndu-și cu autoritate adversarul. Cel de al patrulea gol este marcat de Constantin Marincel, și cu acest rezultat de 4—1 (0—1) pentru „Constructorul“, ia sfîrșit primul meci din returul Campionatului de fotbal al Capitalei, categoria I-a. Din formația constructorilor s-au remarcat în mod deosebit portarul Gh. Sandu, fundașul stînga Ion Rîlea și extrema dreaptă Imbre Balogh, jucător cu o tehnică destul de avansată și o viteză remarcabilă, P. OLTEANU EmMal Pag. a 2-a Sîmbătă 3 aprilie și4 795 PENTRU A TREIA OARĂ CONSECUTIV, CAMPIOANĂ DE JUNIORI Dispunînd în turneul final, care a avut loc la București, de Voința — Miercurea-Ciuc cu 16—0 (5—0, 6—0, 5—0), și de Avîntul — Miercurea- Ciuc cu 7—5 (1—1, 2—1, 4—3), echipa de hochei juniori a clubului „Constructorul" — București a devenit pentru a treia oară, consecutiv, campioană pe țară. Ultimul meci disputat în compania Avîntului, o echipă valoroasă, a scos în evidență buna pregătire a hocheiștilor constructori, atît pe plan tehnic cit și fizic. Succesul repurtat este o urmare a muncii de pregătire pe care au depus-o atît cei doi antrenori (M. Flamaropol și D. Constantiniu), cit și jucătorii : Stoiculescu, Talmazan, Viorel Tudor, Ricci, Hadarog, Zgîncă II, Iordan, Moiș, Ion Marian, Zgîncă III, Nuțu, Voiculescu, Constantinescu, Pressel și Ruxandariu. >% Fabrica de țigle și cărămizi TĂNDĂREI regiunea București ANGAJEAZĂ 9 1 inginer chimist pentru șef al serviciului control tehnic de calitate 9 1 inginer chimist pentru șef al serviciului tehnic 9 1 inginer principal electromecanic 9 1 tehnician I, specialitatea materiale de construcții. Solicitanții trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de hotăririle în vigoare. PUBLICITATE FABRICA DE CIMENT COMARNIC produce și livrează pe bază de repartiție CIMENT ALUMINOS DE MARCA A-400, A-500 și A-600 Se recomandă pentru betoane refractare pînă la USITC, precum și pentru betoane, respectiv mortare, rezistente la acțiuni corosive, acide la un P. H. mai mare decît 4. Solicitanții se vor adresa M.I.C.-D.G.A.D. Bd. Magheru 1-3, telefon 16,2012, sau direct fabricii de ciment Comarnic. TRUSTUL DE UTILAJ GREU STAȚIA NR. 3 Șos. Giurgiului nr. 164, București, telefon 23.09.30 ANGAJEAZĂ PRIN CONCURS Maiștri principali și maiștri mecanici pentru balastierele Ionești-Gâiești, Doaga, Slătioara și Sebeș-Olt. Concursul se va ține în ziua de 10 aprilie 1965. GRUPUL DE ȘANTIERE Nr. 1 (I. R. C.)—PLOIEȘTI Str. Golești nr. 5 angajează pentru orașul Ploiești MAIȘTRI CONSTRUCTORI ȘI INSTALATORI care îndeplinesc condițiile cerute de legile In vigoare T. R. C.-Banat Timișoara, Piața Unirii nr. 3 angajează: • 2 INGINERI CONSTRUCTORI In cadrul serviciului C. T. C. din trust Grupul de șantiere nr. 3 (T. R. C.) - Brașov str. Nicolae Bălcescu nr. 56 oferă spre valorificare din stoc următoarele materiale: fitinguri , piese din fonta de scurgere , piese auto GRUPUL NR. 1 CONSTRUCȚII (T.R.C.)- CALAU str. Reconstrucției nr. 12 angajează următorul personal care a condus executarea de blocuri cu cofraje glisante: • inginer constructor • șef de șantier gr. IV • maistru principal** . ■— • maistru Se asigură cazare și toate celelalte drepturi legale, în vigoare doritorii, ce au experiență Indelong-frl in execuția cu cofraje glisante, se vor adresa la sediul grupului, informații suplimentare la (el 3901.2518 întreprinderea de industrie locală „Metalurgica" București, șos. Iancului nr. 40—48, raionul 23 August execută pe bază de comandă pentru întreprinderi, instituții, organizații economice de stat și cooperatiste: • cale de condensare • apomelie • ventilatoare • fintîni arteziene • mașini de stors rufe • mașini de spălat rufe • robinete din fontă 15—200 • stații de recondiționat ulei • stative pentru planșete • aeroterme • lucrări de lăcătușerie • dulapuri și paturi metalice • piese turnate și prelucrate din fontă și neferoase • compresoare pentru hidrofoare construcții montaj