Constructorul, iunie 1965 (Anul 17, nr. 804-807)

1965-06-05 / nr. 804

Alături de măsurile tehnice— acțiuni educative Pentru desfășurarea unei activități corespunzătoare pe linia protecției muncii, organele sindicale, sub îndrumarea organizațiilor de bază P.M.R., de pe șantierele de construcții din orașul Baia Mare au activizat comisiile însărcinate cu această problemă. Ele dau un sprijin prețios organelor tehnico-administrative în aplicarea măsurilor și in crearea climatului necesar pentru prevenirea accidentelor. La grupurile de șantiere nr. 1 și nr. 2 ale Trustului regional de construcții Maramureș, pe șantierul din Baia Mare al întreprinderii de construcții-montaj Cluj, pe șantierul barajului Firiza al întreprinderii de construcții hidroenergetice se face cu regularitate instruirea periodică a muncitorilor, la locul de muncă, pentru cunoașterea amănunțită a normelor de tehnica securității. Datorită măsurilor luate pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, numărul accidentelor a scăzut considerabil față de perioada corespunzătoare din anul trecut. De pildă, în primele 4 luni la șantierul I.C.H. s-a făcut simțită aplicarea celor 19 puncte cu privire la protecția muncii, prevăzute în planul m.t.o., sînt în curs de verificare împămîntările în utilaje și aparate electrice (executate necorespunzător la pompele de apă și la macaraua-turn), se completează și consolidează scările de acces, s-au trecut la îmbunătățirea ventilației și iluminatului în atelierul mecanic. Pe șantierele din localitate ale T.R.C. și I.C.M. s-a îmbunătățit evidența fișelor de instructaj, s-au inițiat acțiuni interesante de propagandă tehnică, agitație vizuală, precum și popularizarea în gazetele de perete a activității de protecția muncii. In vederea ușurării efortului fizic al muncitorilor au fost repartizate numeroase utilaje de mică mecanizare — macarale de fereastră, vibratoare, mașini de frecat mozaic și altele. Se duce o susținută muncă educativă și propagandistică pentru cunoașterea regulilor de protecția muncii, în colaborare cu direcția cinematografică regională s-a organizat vizionarea a 10 filme documentare pe această temă. Colectivele șantierelor au vizitat două expoziții cu privire la preîntîmpinarea accidentelor de muncă. Au fost confecționate și montate pe șantiere peste 200 de placarde avertizoare, în consfătuirile de producție, în adunările grupelor sindicale și în ședințele de plan operativ se discută și despre problemele de protecția muncii, se propun și stabilesc măsuri pentru corecta folosire a sculelor, dispozitivelor, echipamentului de protecția muncii. Anton HADADY corespondent inmitegtui MiiNiai GALĂ DE BOX LA MEDGIDIA La Medgidia, în fața unui public numeros, a avut loc o intîlnire amicală de box între echipele asociației sportive „Cimentul“ și ,,Rapid — București”. Boxerii cimentiști, mai tehnici, cu o mai bună pregătire fizică, au învins cu 15:3. Cel mai frumos meci al galei a fost cîștigat de Nicolae Tudor de la „Cimentul” — un tînăr de 17 ani. D. ROȘCA corespondent Centrul școlar profesional de construcții a prezentat în afara concursului și un reușit program de gimnastică artistică (dreapta). * Solo acordeon: micul Florian, in virstă de 6 ani, fiul pavatorului Alexandru Crăciun — la rândul său un pasionat instrumentist ín taraful de la I.D.P.B. (jos). ★ Aspecte din programul brigăzii artistice de amatori de la întreprinderea de construcții hidrotehnice și foraje (dreapta jos). PARTICIPANȚI LA CONCURSUL „SLAVĂ PARTIDULUI“ Douăzeci și șase de formații artistice de amatori ale sindicatelor întreprinderilor D.G.C.M.București participă cu entuziasm la concursul „Slavă partidului", ce se desfășoară în Capitală, în cinstea Congresului al IV-lea al partidului. Primul program cultural-artistic — faza raională — a avut loc la 27 mai, în sala de festivități a clubului din str. Drumul Murgului. Juriul, ca și publicul spectator au urmărit cu plăcere evoluția brigăzii artistice și echipei de dansuri de la Centrul școlar profesional de construcții, a tarafului și echipei de dansuri de la întreprinderea de drumuri și poduri a orchestrei de muzică ușoară de la întreprinderea de construcții-montaj nr. 5 și altele. Faza raională a concursului va continua în zilele de 7, 9 și 14 iunie, pe scenele cluburilor sindicatelor întreprinderilor de construcții ale D.G.C.M.București. Text și foto : Traian STEGARU corespondent 00 I Trustul de construcții-montaj J I nr. 5-BRAȘOV I bd. Carpați nr. 7, telefon 46—95 ^ 1 ( ANGAJEAZĂ IMEDIAT , 10 personal de proiectare, specialitatea construcții și instalații, pentru 0 0 următoarele posturi : 0 0 — ingineri principali proiectanți 0 0 — ingineri proiectanți 0 0 — proiectanți I. și proiectanți II. 0 0 Condițiile de angajare — conform H.C.M. 191/1963. 0 0 ... 0 0 informații suplimentare se dau zilnic. 0 1 I ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCȚII FORESTIERE-CLUJ str. Horea nr. 7, tel. 49—53 ANGAJEAZA IMEDIAT ingineri constructori de drumuri, maiștri, tehnicieni la șantierele Sebiș, dr. Petru Groza (reg. Crișana), Avram Iancu, Bistra (raionul Cîmpeni), Rodna, Telciu (raionul Năsăud), Baicu-Țibleș, Poieni de sub Munte (raionul Vișeu), precum și tehnicieni normare pentru șantierele Bistra și Baicu-Țibleș. ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCȚII FORESTIERE BUZĂU str. Grizantermelor nr. 16 ANGAJEAZĂ IMEDIAT pentru șantierele și sectoarele de lucrării din complexul Vrancea; • muncitori terasieri pentru lucrări de drumuri forestiere • zidari pietrari • zidari betoniști • dulgheri pentru poduri Informații suplimentare se pot cere zilnic la sediul șantierelor: Vidra — telefon 35 ; Năruja — telefon 24 ; Odobești — telefon 50; ConstrucM Pag. II, nr. 804, 5 iunie 1965 întreprinderea pentru exploatarea și prelucrarea materialelor nemetalifere Vălenii de Munte (RECENT ÎNFIINȚATĂ) PRODUCE ȘI LIVREAZĂ PE BAZĂ DE REPARTIȚIE: — nisip cuarțos, spălat și tratat chimic prin instalații industriale de spălare și flotare, pentru industria sticlei și geamurilor, industria chimică etc. . — piatră din gips pentru industria chimică și pentru industria materialelor de construcții — piatră trass (tuf dacitic) pentru industria cimentului etc. Solicitanții se vor adresa la M . C.—D.G.A.D., București, bd. general Magheru nr. 1—3, telefon 16 2012, sau direct la I.E.P.M.N.—Vălenii de Munte, bd. N. Iorga nr. 33, tel. 23. ȘI ALEGEREA CURSANȚILOR ESTE O PROBLEMĂ SERIOASĂ Prin specificul său, Trustul de instalații-montaj nr. 21 București execută lucrări de înaltă tehnicitate, întrebuințează pe șantiere metode nea, de mare randament. Pentru ca tehnica nouă să fie bine folosită, conducerea trustului nostru, sub îndrumarea organizației de partid și cu sprijinul comitetului sindicatului a organizat, în fiecare an, cursuri de calificare, ridicare a calificării și specializare, obținînd o vastă experiență în domeniul pregătirii cadrelor. In 1965 s-au organizat, în funcție de prevederile planului, noi cursuri pentru meseriile de instalatori sanitariști și de încălziri centrale, instalatori electricieni de lumină și forță, sudură electrică și autogenă — de grupurile de șantiere 211 și 212. Și în acest an conducerea trustului s-a îngrijit să repartizeze, pentru îndrumarea cursurilor, lectori cu studii de specialitate și cu experiență în acțiunea de școlarizare. Așadar, s-au creat condiții tehnico-materiale, s-au stabilit sarcini precise pentru bunul mers al activității. Totuși față de trecut, în prezent s-au ivit serioase deficiențe, care în final pot compromite măsurile inițiate. Slaba frecvență a cursanților este remarcată în mod progresiv. Conducerile grupurilor de șantiere, precum și organele sindicale de pe șantiere nu au acordat același interes pregătirii cadrelor. Pe de o parte, nu se duce suficientă muncă de lămurire pentru menținerea frecvenței, prin diferite mijloace, gazete de perete, afișe etc., iar pe de altă parte unii muncitori au fost și sunt repartizați să lucreze pe șantiere din afara localității unde se desfășoară cursurile. Este de dorit ca în această perioadă să se țină seama de faptul că ei trebuie să frecventeze cursurile, și să fie repartizați să lucreze numai în localitate. Slaba frecvență a cursanților se datorește și faptului că nivelul de pregătire al acestora este diferit. In asemenea condiții, lectorul reușește greu să predea la un nivel corespunzător celor slabi pregătiți și să trezească și interesul celor cu un grad de pregătire superior. Și din această cauză, cursul nu-și atinge pe deplin scopul, unii participanți se descurajează, nu au o frecvență bună. Deci, era necesară o recrutare mai atentă la început și activitatea ar fi decurs mai bine. O deficiență ce provoacă, pe bună dreptate, nemulțumirea cursanților, este și tărăgănarea eliberării adeverințelor de absolvire. Sînt lucrători care au absolvit cursurile anul trecut și nici pînă acum nu au intrat în posesia dovezii de calificare sau specializare. Or, nepredarea adeverinței la timp este, poate, încă un motiv al lipsei de interes al unor cursanți. Este necesară o mai mare colaborare între conducerile grupurilor de șantiere și comitetele sindicale de secție, între serviciile de organizarea muncii, responsabilii de cursuri și lectori, bineînțeles în scopul eliminării lipsurilor, îmbunătățirii muncii de pregătire a cadrelor atît de necesare șantierelor. Iacob VARTAN din comitetul sindicatului de la Trustul de instalații-montaj nr. 21-București • 20 de elevi din anul n — topografic al Școlii tehnice de construcții, arhitectură și sistematizare din Baia Mare, efectuează în prezent practica premergătoare absolvirii. De pe acum s-a stabilit repartizarea lor în producție : cei mai mulți vor fi încadrați la O.R.P.O.T. și la D.S.A.P.C. — Maramureș; înființarea acestei școli în 1963, de către Sfatul popular al regiunii Maramureș, a fost impusă de nevoia stringentă de a completa necesarul de cadre tehnice medii pentru unitățile de proiectare și de execuție, ca și pentru secțiunile de sistematizare și arhitectură. în cele 8 clase se pregătesc actualmente tehnicieni pentru construcții civile și industriale, arhitectură și sistematizare, drumuri și poduri, instalații sanitare și termice (specialități cu o durată de școlarizare de 3 ani), precum și topometri (2 ani). De asemenea, in 1964 școala a dat (după un an de cursuri) o promoție de 20 desenatori, iar în acest an de învățămînt au luat ființă și două clase serale de maiștri — pentru construcții, respectiv Instalații. Personalul didactic de specialitate este recrutat din rondurile cadrelor cu experiență bogată, mai ales de la T.H.C. și D.S.A.P.C. • Ridicarea nivelului profesional al cadrelor medii și superioare de la D.S.A.P.C.Bacău se face atît prin cursuri, cit și prin Intermediul conferințelor, filmelor, al schimburilor de experiență etc. De mare folos le-a fost proiectanților sesiunea tehnico-științifică ținută de curând cu tema : „Tehnica nouă în construcții”, cu participarea unor referenți de la D.S.A.P.C. și T.R.C.-Bacău, avînd sprijinul catedrei de beton armat de la Facultatea de construcții din Iași. Iată cîteva din titlurile referatelor : „încălzirea ansamblurilor de locuințe“, „Executarea planșeelor la blocuri glisate”, „îmbunătățirea confortului locuinței“, „Iluminatul modern în construcții“. \\\\\\\\\\\\\\\\\m\\m\m\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\m Rinduri despre frumusețea profesiei „Vă scriu de aici, din Reghin, aceste rinduri prin care vreau să-mi exprim din nou mulțumirea, respectul ce vă datorez, tovarășe maistru. Aflați că am reușit să pun In practică multe din învățăturile ce le-am primit in școală, că de la o zi la alta constat că cele ce le-am Invătat de la dv. și de la profesori, in orele de clasă, Imi sunt folositoare, că am îndrăgit într-atît meseria, nicit nu m-aș mai despărți de ea in niciun fel. In scurt timp am reușit să muncesc in așa fel, încât să capăt încrederea conducerii șantierului, să mi se încredințeze conducerea unei echipe de tineri zidari. Vreau să vă mai spun că țin seama și de sfaturile ce mi le-ați dat, să mă pregătesc in continuare, să...". Maistrul instructor Bela Dane, de la Școala profesională de ucenici din Gheorgheni, a T.B.C.M.A.M., urmărea bucuros elev, absolvent scrisoarea fostului său din promoția 1964. Bucuria maistrului era dublată de faptul că fostul elev Sigismund Torciofalai — fiu de dulgher — la venirea in școală ținea să învețe neapărat tîmplăria , toate locurile in clasa respectivă fiind însă ocupate, cu mare greutate și cu inima strânsă acceptase să învețe zidăria. Cu ajutorul colectivului școlii, și în special al maistrului instructor, el a descoperit frumusețile în meserie, a devenit un bun roșar, tencuitor și betonist... V. GHEORGHE NICOLAE CORFARU, elev la Școala tehnică de maiștri din Turda, și DUMITRU ROȘCA, de la Fabrica de ciment-Medgidia . La sesizarea dv. vă înștiințăm că Ministerul Industriei Construcțiilor a comunicat, la 20 martie a.c., tuturor grupurilor școlare interesate că, potrivit legislației în vigoare, elevii școlilor tehnice de maiștri —• curs seral — au dreptul la un concediu anual de 30 de zile calendaristice pentru prezentarea la examenul de an și la examenul de absolvire. Acest concediu se acordă de întreprinderi, la cererea elevilor, în afara concediului legal de odihnă, eșalonat sau integral, în decursul unui an școlar. Față de situația că Fabrica de ciment din Turda nu a acordat elevilor interesați acest concediu legal, Ministerul Industriei Construcțiilor a trimis o precizare, adresată direct fabricii, prin care se pune în vedere că se poate acorda acest drept, integral sau eșalonat, în orice perioadă a anului școlar, deci și în cadrul vacantei. Ing MILU RUDICH, Iași : Noile norme de tehnica securității muncii in construcții și în industria materialelor de construcții, editate anul acesta de către Ministerul Industriei Construcțiilor, au fost difuzate atît la unitățile M.I.C., cit și la unitățile altor ministere și ale sfaturilor populare, pe bază de comenzi ferme. Faptul că unele unități au comandat un număr insuficient de exemplare arată o lipsă de prevedere ale cărei consecințe — deocamdată — nu pot fi rezolvate, tirajul fiind epuizat. PETRE HERCULEA, Brad. 1. In conformitate cu precizările C.S.M.S. și D.G.R.R.F.M. nr. 15004/1960, pe timpul concediului de odihnă nu se l!!!!!!!!il!!!!!!!!!!!!!!iil!! Poșta redacției iiilliiiiiiiiiiilaire plătește indemnizația de șantier. 2. Pentru lucrările la care nu sînt elaborate normative de timp republicane, organizațiile de construcții pot utiliza ca normă locală, normele de timp din ediția 1954, avînd însă aprobarea forului ierarhic superior. 3. Unitatea de măsură — 1 mp — pentru normativul de timp al lucrărilor de curățire a panourilor demontabile din cherestea, de la pag. 22 din Buletinul C.S.C.A.S. nr. 24/1963, nu este modificată. RADU SIMIONESCU, Turnu-Măgurele . După cum ne comunică Secția dezvoltarea mecanizării din C.S.C.A.S., problemele semnalate de dv. urmează a fi avute în vedere la îmbunătățirea actualelor norme generale de închiriere a utilajelor de construcții, precum și a normativului de reparații. Definitivarea acestor lucrări este legată de încheierea acțiunii de inventariere a mijloacelor fixe și de stabilirea noilor cote de amortizare.PAVEL SFETESCU, Ploiești : Potrivit reglementărilor actuale, absolvenții școlilor tehnice de maiștri constructori pot fi încadrați ca tehnicieni, după îndeplinirea unui stagiu de cel puțin 5 ani în funcții tehnice. P. BRABOREANU, București : Legislația în vigoare prevede că muncitorii constructori pot beneficia de acordarea premiilor pentru realizarea unei calități superioare a lucrărilor de finisaj, în cazul cînd încadrarea lor în categoriile de calificare se face pe baza indicatoarelor tarifare. DUMITRU POPESCU, Turnu-Măgurele. Au dreptul la indemnizația de șantier numai salariații nelocalnici, angajați prin transfer sau prin recrutarea lor de către șantier (întreprindere). Pentru muncitorii angajați prin recrutare sau transfer din afara întreprinderii, este obligatorie, în lipsa unei hotărîri speciale, și îndeplinirea stagiului minim de 6 luni de la angajare. întreprinderea de construcții HIDROTEHNICE ȘI FORAJE București, str. Barbu Văcărescu nr. 44, raionul 1 Mai — tel. 12.16.43 oferă spre vînzare materiale din stoc disponibil, ca: • Piese de fontă de presiune 0 50—900 mm • Materiale de instalații pentru conducte de apă din oțel și PVC • Dale de sticlă Nevada • Granulit și cărămizi de placaj • Profile grele din oțel-carbon • Vane de fontă și clapete de reținere • Țeavă de plumb de presiune etc. j^\\\\\\\\\\\\\\m întreprinderea 1 0 de construcții-montaj nr. 21^ áu 10 cu sediul în București 0000 str. Lipscani nr. 33, etajul III 0 11 angajează$prin concursi 10 00 ! TEHNICIENI 1 NORMATORI 0 0 0 0 cu îndeplinirea condițiilor de studii 0 0 0 și stagiu 0 0 0 Prezentarea cu actele respective 0 0 0 la serv. organizarea muncii — 0 ^zilnic între orele 7—10. 0 000\\\m\\\\\m Cooperativa de producție meșteșugărească „UNIREA“ Turda, str. Castanilor nr. 8-10 Produce și livrează fără repartiție, prin virament • saltele cu cuvertura de cioc, umplute cu seamă de lină și bumbac, cu marginile ciubucite, avînd dimensiunile de 190/90 cm (la cerere, și alte dimensiuni); • perne din pînză nealbită, umplute cu vată industrială, avînd dimensiunile de 70/50 cm (și alte dimensiuni) ; • fete de perne din pînză albită, cu dimensiunile de 72/52 cm (la cerere, și din alt material și cu alte dimensiuni). • UN AGREGAT UȘOR EXPANDAT „Leca" este un agregat ușor expandat, pe bază de argilă, utilizat la confecționarea panourilor pentru fațadă și acoperiș, mai ales la construcțiile cu schelet metalic. Proprietățile elementelor executate din beton cu agregatul „Leca" sunt: conductivitatea termică 0,12-0,24 kcal/mh3; greutatea volumetrică 0,8—1,2 kg/dmc ; rezistență la foc pînă la 800 ° fără deformări ; rezistență la compresiune 25—150 kgf/emp; fc.PUMA DE POLURETAN — IZOLANT TERMIC Prin aplicarea directă pe pereții unei camere a unor foi din spumă de poliuretan „Moltopren", cu o grosime de 15 mm, se obține o izolare termică egală cu aceea a unui zid gros de 25 cm. Același efect se obține și în cazul unui zid netencuit. E și normal, întrucît acest produs are o greutate volumetrică de 14—50 kg mc și o conductivitate termică de 0,02 kcal/mh0. STICLA PROFILATA, MATE- eBmmmmmmmamsamxisaKiaemmM RIAL DE CONSTRUCȚII Colectivul fabricii de sticlă „M. Gorki" din Borsk, a asimilat, pentru prima dată în U.R.S.S., producția unui nou material de construcții : sticla profilată cu secțiunea în U sau dreptunghiulară. __Prin folosirea ei în construcții, se obțin un efect decorativ, o lumină plăcută pentru ochi și se reduce simțitor costul lucrărilor. Dacă se ține cont de cheltuielile reduse de întreținere, eficiența economică a folosirii sticlei profilate, în comparație cu alte materiale, este și mai mare. Coeficientul de transmisie termică al unui perete executat din panouri de sticlă cu secțiunea U în două rinduri, sau cu secțiunea dreptunghiulară, este egală cu 2,1—2,2 kcal/mp/h8, pe cînd același coeficient pentru un rind de geam este egal cu 5,5—6 kcal/mp/h8 iar pentru două rânduri de geam, este aproximativ egal cu 3 kcal/mp/ha. Datorită avantajelor menționate, ca și caracteristicilor mecanice și chimice, sticla profilată este un bun material pentru execuția pereților (neportanți), pereților despărțitori, ferestrelor, la clădiri industriale, pavilioane, săli de expoziții, construcții sanitare, balneo-climaterice, magazine, chioșcuri etc. Folosită la învelitori, devine o sursă suplimentară de lumină. • „CVASICERAMICA" În Polonia s-a elaborat un nou material de construcții, denumit „Cvasiceramica" înspumată, analog cu materialele poroase din sticlă sau ceramică. El se obține prin înspumarea unei mase ceramice speciale, folosind ca agenți de înspumare negrul de fum, carbonatul de stronțiu etc. Greutatea lui volumetrică variază de la 500 la 1670 kg/mc, în funcție de temperatura și durata înspumării și de cantitatea de spumant adăugată. Materialul are pori închiși, absorbția apei se face numai la suprafață și se ridică la 0,5%. Temperatura de înmuiere este de 800 ° C, iar rezistența la compresiune variază, în funcție de greutatea volumetrică, de la 64 la 657 kg/cmp, mai mare decît la alte produse similare. Noul material se poate utiliza ca termoizolant, fonoizolant și ca material pentru construcții industriale. A întreprinderea de industrie locală mixtă Baia Mare Str. Mihai Eminescu nr. 63, telefon 6020 PRODUCE ȘI LIVREAZĂ pe bază de comenzi ferme, fără repartiție, următoarele produse : • Mobilier comercial pentru orice magazine comerciale, chioșcuri pentru legume și fructe, tutungerii, răcoritoare • Cazane de baie • Cazane de rufe • Fierărie pentru uși și geamuri • Cricuri mecanice și hidraulice • Tirbușoane universale • Lucrări de construcții metalice • Diferite piese turnate din fontă.