Constructorul, august 1965 (Anul 17, nr. 813-816)

1965-08-07 / nr. 813

Din experiența unor comisii organizatorice ale sindicatelor Preocupat de antrenarea unui cit mp larg activ obștesc la rezolvarea problemelor ce stau în fața sindicatelor întreprinderilor D.G.C.M., a Sfatului popular al Capitalei, Biroul Consiliului sindicatelor construcții-București a inițiat săptămîna aceasta un schimb de experiență cu privire la activitatea comisiilor organizatorice. La schimbul de experiență au luat parte membri ai comisiilor sindicatelor, precum și ai comisiei organizatorice a Consiliului sindicatelor construcții-București. Referatele comisiilor organizatorice de la sindicatele I.C.M. nr. 1 și I.I.M.I. au prezentat experiența dobîndită, au cuprins propuneri pentru îmbunătățirea muncii. De pildă, după ce s-a arătat că în componența celor două comisii se află suficiente cadre bine pregătite: ingineri, maiștri, economiști, șefi de brigăzi și muncitori de diverse specialități — și că organizarea colectivelor In cadrul comisiei se face în funcție de problemele ce sunt de rezolvat, s-au dat exemple concrete de felul cum au muncit în scopul îndeplinirii sarcinilor ce au stat în fața comitetului sindicatului respectiv, într-o perioadă sau alta. Comisiile organizatorice au sprijinit organizarea întrecerii socialiste, a adunărilor lunare ale grupelor sindicale și a consfătuirilor de producție, au activat pentru perfecționarea formelor organizatorice, au controlat îndeplinirea hotărîrilor luate de organele sindicale. Munca comisiilor s-a desfășurat pe baza unor planuri de acțiune bine alcătuite și aprobate de comitetele sindicatelor. De pildă, în luna martie comitetul sindicatului de la I.I.M.I. avea trecut în plan să analizeze felul cum comitetele sindicale de secție se preocupau de organizarea întrecerii și de stabilirea evidențiaților. In această acțiune a fost folosită cu bune rezultate comisia organizatorică. Membrii acesteia, după ce au fost instruiți, au fost repartizați pe șantiere. Timp de două săptămîni ei s-au deplasat la locurile de muncă, au luat legătura cu birourile grupelor, cu comitetele de secție, precum și cu ingineri, maiștri și normatori care aveau în sarcină organizarea și evidența întrecerii socialiste. De asemenea, au fost consultați mulți muncitori și șefi de brigadă. Ca urmare a acestei largi consultări, odată aflate deficiențele, după o amplă analiză în cadrul comitetului s-a trecut cu toată seriozitatea la înlăturarea lipsurilor. La șantierul nr. 3 (lotul Drumul Taberei), unele birouri ale grupelor nu urmăreau îndeaproape rezolvarea propunerilor făcute de muncitori. Măsurile luate pentru eliminarea deficiențelor au fost primite cu satisfacție. Comitetul sindicatului a antrenat comisia organizatorică să acționeze și pentru buna desfășurare a adunărilor lunare ale grupelor sindicale. Fiecare membru al comisiei răspunde de cîte două-trei grupe sindicale. El controlează felul cum se întocmesc referatele și rapoartele, urmărește ca ele să aibă un conținut bogat. La lotul extinderea hotelului Athénée Palace, Alexandru Bănescu, membru al comisiei, constatase că în raportul maistrului, ce urma să fie prezentat în adunarea lunară, se reflecta prea puțin calitatea lucrărilor. Sesizat de comisia organizatorică, Mircea Niculescu — membru al comitetului de secție care răspundea de acel șantier — a luat măsuri pe loc, a ajutat biroul grupei și maistrul la îmbunătățirea materialelor. S-a considerat util ca prin referat să fie combătută tendința unor echipe de a lucra în ritm lent la începutul lunii și apoi de „a da asaltul“ în ultimele zile. Conținutul referatului îmbunătățit a stimulat o discuție critică și autocritică în rîndul membrilor grupei, care și-au luat angajamente pentru îmbunătățirea activității. Participanții la discuții, precum și secretarul Consiliului sindicatelor construcții, Luis Henescu, au apreciat că ambele comisii au avut o activitate bună. Ei au subliniat că în fața tuturor colectivelor de constructori din Capitală stau sarcini deosebit de importante. Organele sindicale — inclusiv comisiile organizatorice — trebuie să-și intensifice studiul pentru perfecționarea muncii organizatorice, să sprijine îndeaproape grupele sindicale în îndeplinirea planurilor de muncă, să contribuie la realizarea unei strînse colaborări între antreprenorul general și subantreprize, cu ajutorul adunărilor lunare și al consfătuirilor, să urmărească în mod perseverent realizarea planurilor de muncă ale comitetelor sindicatelor, în scopul de a se obține succese cît mai importante în entuziasta întrecere socialistă pentru darea în folosință a blocurilor de locuințe, a obiectivelor social-culturale și edilitare. Gh. VOICU Asigurarea de persoane - o măsură de prevedere Pe lângă asigurările sociale, care constituie un fond centralizat destinat ocrotirii sănătății populației, oamenii muncii au posibilitatea ca, prin asigurările de persoane Încheiate la Administrația asigurărilor de Stat, să ia și din mijloace proprii — in timpul cit se bucură de Întreaga lor capacitate de muncă — măsuri suplimentare de prevedere pentru ei și familiile lor și să realizeze, totodată, economii bănești. Contribuind la creșterea bunăstării materiale a populației, asigurările îndeplinesc și o funcție socială, prin aceea că fondurile realizate din contribuțiile benevole ale asiguraților sunt folosite temporar la acțiunile de finanțare a economiei naționale. Dat fiind caracterul lor facultativ, dezvoltarea asigurărilor de persoane vi țara noastră constituie o formă directă de participare creatoare a oamenilor muncii in aplicarea măsurilor economico-financiare ale statului, In scopul desăvirșirii construcției socialiste. Asigurările de persoane sunt larg răsplndite in rîndul oamenilor muncii din tara noastră. In prezent, numărul persoanelor asigurate la ADAS se ridică la peste 2,3 milioane, acestea încheind contracte de asigurări mixte de persoane pe diferite termene (5, 10, 15 sau 20 ani) și asigurări pentru cazurile de accidente (pe durate mult mai scurte). In esență, prin asigurările mixte de persoane, asigurații au o serie de avantaje, printre care: — plata sumei asigurate la sfirșitul duratei de asigurare ; — plata sumei asigurate, in cazul intimplării riscului asigurat (accident sau deces). In cazul accidentelor, ADAS plătește Întreaga sumă asigurată sau o parte din ea, In raport cu gradul de invaliditate permanentă cu care a rămas asiguratul. Accidentele pentru care ADAS plătește sume asigurate pot fi cele intimplate In timpul muncii sau in orice Împrejurare ivită In viața de toate zilele: — plata sumei corespunzătoare In cazul amortizării asigurării, la tragerile lunare de amortizare, la care, participă polițele de asigurări mixte de persoane. O formă eficientă de asigurare este și cea pentru cazurile de accidentare. Pe lângă măsurile luate pentru protecția muncii și asistența socială, asigurarea pentru cazurile de accidentare este o măsură suplimentară de prevedere pentru asigurați și familiile acestora. Aceste asigurări au luat o largă răspândire in radul muncitorilor din construcții, ele fiind ușor de realizat, intruclt se încheie pentru durate mai scurte și cu prime de asigurare reduse. Sumele asigurate se stabilesc la alegere, minimul fiind de 5000 lei pentru cazul de deces provocat de accident și 5000 lei pentru cazul de invaliditate permanentă. S-a dovedit că acolo unde organele sindicale și conducerile administrative din Întreprinderi, instituții, organizații etc. au sprijinit activitatea pe linie de asigurări, rezultatele obținute au fost din cele mai bunein interesul, In primul rlnd, al oamenilor muncii, ca beneficiari direcți ai avantajelor multiple ale asigurărilor facultative de persoane. Mircea CATANA director adjunct al Direcției asigurări de persoane din Direcția generală ADAS Un util și interesant schimb de experiență La șantierul 11—Tătărași din Iași — șantier evidențiat în întrecerea socialistă pe semestrul I în cadrul grupului — a avut loc un interesant schimb de experiență în domeniul protecției muncii, organizat de comitetul sindicatului în colaborare cu conducerea grupului de șantiere nr. 1 al Trustului regional de construcții. Au luat parte muncitori, ingineri, maiștri, tehnicieni, activiști sindicali de la toate grupurile de șantiere ale trustului, delegați ai Consiliului local al sindicatelor și ai Inspecției de Stat pentru igiena și protecția muncii. Referatele prezentate și vizitarea locurilor de muncă i-au pus la curent pe toți participanții despre felul cum s-au aplicat normele de tehnica securității încă de la primele săpături. Ei au apreciat modul de organizare a șantierului , drumurile de acces din dale prefabricate hexagonale, rețelele de apă, de canalizare etc. au fost executate din faza inițială a șantierului; se aplică larg marea și mica mecanizare ; se folosesc diferite dispozitive de protecția și securitatea muncii — vbziere de protecție în jurul blocurilor cu zidărie portantă, parapete metalice la blocurile din panouri mari, dispozitive originale de agățare la cîrligul macaralei a panourilor mari prefabricate (în fotografie, ridicarea unei plăci de planșeu cu un asemenea dispozitiv) etc. Au trezit, de asemenea, interes agitația vizuală adecvată fiecărui punct de lucru, ca și organizarea și funcționarea cabinetului tehnic de protecția muncii, unde s-au amenajat expoziții de echipament de protecție, panouri cu fotografii prezentînd metode noi de execuție ori cazuri concrete de realizare corectă sau incorectă a unor lucrări, aspecte privind gospodărirea materialelor etc. Sutele de muncitori ai șantierului sînt cazați în grupuri sociale igienice. Masa care se servește la cantină este bună. Asistență sanitară se acordă chiar pe șantier. In cuvîntul lor, participanții la discuții au apreciat cu bună activitatea de protecția muncii de pe șantier; la rîndul lor, ei au prezentat experiența proprie în prevenirea accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale. Gheorghe LARGU corespondent STĂPÎNIT PEIMELEME Practica in producție a studenților în fața conducătorului de practică — conf. univ. ing. E. Beilich — și a unor cadre tehnice ale Fabricii de ciment-Bicaz, 37 de studenți din anul II al Facultății de chimie industrială a Institutului politehnic„Gheorghe Gheorghiu-Dej" - București au susținut cu succes, de curînd, colocviul de practică. Aceasta a încheiat o perioadă de 4 săptămîni în care viitorii ingineri, împărțiți pe grupe, au parcurs pe rînd secțiile principale ale fabricii și laboratorul, primind explicații asupra procesului tehnologic și în special asupra punctelor de control, unde se fac analize chimice. Biblioteca tehnică le-a pus la dispoziție materialul documentar necesar. Un ajutor deosebit au primit din partea colectivului serviciului tehnic — ing. Vasile Deac, ing. Elisabeta Vladescu, ing. Emil Rusu. Cunoștințele acumulate la practică de către studenți se îmbină cu amintiri plăcute despre activitățile culturale, sportive, excursiile cu caracter documentar și turistic organizate cu sprijinul fabricii. Sprijin concret întreprinderea de prefabricate din Roman, care se dezvoltă an de an, are nevoie de tot mai multe cadre bine pregătite. în acest scop, elevii Școlii tehnice de maiștri din Roman au fost ajutați temeinic — atît la practică, cit și la orele de curs — de către profesori și inginerii fabricii, încheierea anului de învățămînt a concretizat roadele Constantin acestui sprijin. Grăjdeanu, Petru Mihăică, Gheorghe Lipșa, care au obținut în cursul anului numai notele 8, 9 și 10, au înregistrat și la sfîrșit de an rezultate din cele mai bune. Exemplul lor a fost urmat și de elevi ca Ioan Sîmpetreanu, Gheorghe Avram, Mihai Hăisan ș.a. Colectivul întreprinderii acordă acum o atenție deosebită practicii pe care elevii o efectuează în producție, ca ajutori de maiștri, în laboratoare, birouri, ateliere și la liniile tehnologice ei primesc un ajutor concret pentru a-și însuși noțiuni despre conducerea producției, despre probleme tehnice și organizatorice. Constantin MLA corespondent viitorilor maiștri IPMLeILIICUTATE întreprinderea de construcții locuințe București str. Artei nr. 11, raionul N. Bălcescu, telefon 13.08.73 angajează pentru șantierele din București: m- tehnicieni atașamente x- gestionari de materiale de construcții — gestionari de mijloace fixe In construcții — conducători auto — echipe de zidari (tencuitori și roșari)— echipe de dulgheri — echipe de betoniști, săpători $1 necalificați Pentru muncitori se asigură cazare $1 cantină. Trustul regional de construcții-București întreprinderea de construcții-montaj Vest București Splaiul Independenței nr. 5 Telefon 15.05.35 angajează pentru centrala întreprinderii și șantiere: ingineri, ingineri principali, adjuncți de șef de șantier, maiștri, maiștri principali și tehnicieni 1S 8 CAmmmxmxmw Organizația de bază U.T.C. din cadrul T.R.C.-Cluj a inițiat un concurs „Cine știe, cîștigă" pe teme de protecția muncii. Participanții la concurs — tineri de la grupurile de șantiere nr. 1, nr. 4 — instalații și din centrala trustului — au dovedit o bună cunoaștere a normelor de tehnica securității muncii. In fotografie , muncitorul sanitar Cornel Podariu, cîștigătorul premiului 1 (o excursie in țară), primește felicitările juriului. Maria GHERASIM corespondentă Cu simț de răspundere In atenția conducerii fabricii de ciment „Victoria socialistă“ — Turcia stă în permanență rezolvarea măsurilor prescrise de Inspecția de Stat pentru igiena și protecția muncii, precum și a celor propuse de muncitori in ședințele de analiză, organizate de comitetul sindicatului, în legătură cu îmbunătățirea condițiilor de lucru, cu evitarea accidentelor și îmbolnăvirilor. S-au realizat măsuri ca : punerea la punct a electrofiltrelor de la cuptoarele 7 și 9 ; dotarea cu apărători corespunzătoare a tuturor transmisiilor din fabrică ; înlocuirea și completarea pieselor la toate tablourile de siguranță și încuierea acestora cu lacăte etc. Simion FAUR corespondent La cantină, meniul poate fi și mai variat Cantina șantierelor de construcții din Slatina ale T.R.C. — Argeș servește masa unui număr mare de muncitori, cărora li se asigură 3 mese pe zi la un preț convenabil. Se vădește preocuparea colectivului de muncă al cantinei (gestionar Ion Stănescu) pentru alcătuirea unui meniu variat și ca de cel puțin două ori pe săptămînă să se servească felul trei. A devenit un bun obicei ca la masa de prînz să se servească un meniu compus din mai multe feluri, la alegere. Insă mîncarea ar putea fi și mai variată, dacă la alcătuirea meniului ar participa și membrii comisiei de cantină, dacă abonații ar fi solicitați să facă propuneri în acest scop în condica de sugestii. Cantina de la Slatina nu este dotată cu utilajul necesar. Se simte o acută nevoie de o mașină de curățat cartofi, și mai ales de un frigider, sau măcar un răcitor. Procurîndu-se carnea zilnic (din lipsa frigiderului), alcătuirea meniului se face uneori la repezeală. Așteptăm ca și cantina din Slatina să fie ajutată operativ de către trust. (v. g.) i|| Actualități ! -TZW II!!! din U.R.S.S. IPSOS cu POLIMERI _ _ • In urma ceriii Jcetărilor efectuate fismul de Institutul politehnic din Riga, s-a constatat că un adaos de polimeri in liantul de ipsos micșorează factorul AT ääüSSS (apă/ipsos) pînă la 0,3—0,4 pentru ipsosul de construcție și pină la 0,22 pentru alfa-semihidrat. Cantitatea optimă de polimer pentru ipsosul de construcție este de 15% PVA (acetat de polivinil) și 15—20% rășină carbamidică, iar pentru alfa-semihidrat — respectiv 5 și 10%. PVA mărește dilatarea în timpul întăririi, iar rășina carbamidică o micșorează. Este rațional ca ipsosul cu polimeri să fie utilizat în calitate de strat superficial (superior) al panourilor de ipsos pentru pereții despărțitori în încăperi cu umiditate ridicată. PENE PREFABRICATE DE BETON PENTRU MONTAJUL STÂLPILOR • La montajul construcțiilor al căror schelet este alcătuit din elemente prefabricate de beton armat, pe diverse șantiere se folosesc, pentru fixarea în fundații a stîlpilor prefabricați, pene de lemn sau, uneori, metalice. Recent, în U.R.S.S., a fost experimentată, în acest scop, utilizarea unor pene prefabricate de beton sau beton armat. Acestea se confecționează, de obicei, în matrițe metalice. Principalul avantaj al folosirii penelor prefabricate de beton armat constă în faptul că ele nu mai trebuie îndepărtate după monolitizarea stilpului cu fundația. Astfel, betonul de monolitizare poate fi turnat dintr-o singură dată. MĂRIREA STABILITĂȚII LA APĂ A EMULSIEI ÎPVA . Catedra de chimie a Institutului de construcții din orașul Gorki a propus și experimentat o nouă metodă de mărire a stabilității la apă a emulsiei de PVA (acetat de polivinil), prin amestecarea acesteia cu un produs livrat de industrie sub denumirea de etilsilicat, în proporție de 4—5 părți (în greutate) la 100 părți emulsie. Adăugarea etilsilicatului nu numai că reduce absorbția de apă a peliculelor, dar îmbunătățește, de asemenea, o serie de proprietăți fizico-mecanice : mărește duritatea și rezistența la rupere, viteza de formare a peliculei, transparența și strălucirea ei. Adezivitatea compoziției la beton, lemn și elasticitatea ei rămîn neschimbate. Timp de 3 zile, orașul Bacău a găzduit întrecerile finale de volei pentru calificare în categoria A, seria a II-a. Au participat cîștigătoarele de zonă „Știința"-București, „Știința “Craiova, „Banca"-Tg. Mureș și „Viitorul "-Trustul regional de construcții-Bacău. Cîștigind toate cele trei întîlniri, echipa constructorilor băcâoani (în fotografie) s-a clasat pe locul I, calificîndu-se astfel în categoria A, seria a II-a. S-au evidențiat jucătorii Ovidiu Aman, Ion Novac, Mihai Timofte și Mihai Leparda. ing. C. ACIOBANITEI corespondent Fabrica de STUFIT | TULCEA — regiunea Dobrogea I livrează fără repartiție, pe bază de comandă fermă: 1 I plăci de stufit tip CM, cu dimensiunile de 11,25 mx1,60mx 5 cm (respectiv 2 mp) I C<6 la prețul de 10,65 lei mp, franco stația de destinație. S S Plăcile de stufit sunt bune izolante termice și fonice, au greu 95 ,2 tote specifică mică și sunt indicate pentru a fi folosite la lucrări de ta o izolație, construcții rapide și ușoare, lucrări în sectorul agricol, os Á saivane, baracamente și alte utilizări. 95 12 Comenzile se vor înainta pe adresa: „Fabrica de stufit” — Tul- 9) (6 cea, regiunea Dobrogea. S Informații suplimentare se pot obține și la telefon nr. 300 Tulcea. 95 I întreprinderea II de I CONSTRUCȚII FORESTIERE BUZĂU ț STRADA CRIZANTEMELOR Nr. 18. Telefon: 2581, 2065i 0 I angajează imediat pentru centrala întreprinderii: % I • ingineri in specialitate, 0 iar pentru șantiere: g • tehnicieni și maiștri constructori de drumuri forestiere; ^ 8 g g » tehnicieni de normare și funcționari tehnici normare pentru construcții forestiere. 0 Angajarea se face cu respectarea condițiilor de pregătire și % Ș stagiu. g i t Orice informații suplimentare se pot obține zilnic de la serviciul 0 g plan-organizarea muncii din cadrul întreprinderii, direct sau telefonic I m întreprinderea „VICTORIA“.S.P.C. București, str. Izvor nr. 109 livrează prompt pe bază de comandă fermă, fără repartiție, următoarele produse: 1 — Clei rece pe bază de caseină, rezistent și în medii umede — Lichid de frînă — „Duritan“ și „Termepui“ (dezincrustanți, pentru îndepărtarea reziduurilor și dedurizarea apei) — Vopsele și grunduri de ulei, diverse culori — Chit pentru geam și chit de cuțit (pentru lemn) — Ulei emulsionabil, pentru răcire la strung — încărcături pentru aparate de stins Incendii (iarnă, vară și fiole A. 1) — Petice calde și soluție de lipit cauciuc — Frînghie (calafat) albă și gudronată, pentru stemuit — Tuburi PVG (tip Warpisch) de 0 1—16 mm — Tuburi flexibile de 0 16—30 mm și furtun PVG de 16—20—21(26 mm pentru izolarea conductorilor electrici — „Izobari” (bandă izolatoare — izober band) — Ulei de Infiert (steativarea uleiului de in pentru beneficiarii ce dispun de repartiții) — Diferite piese de bachelită și aminoplast, conform matrițelor depuse de beneficiari. De asemenea, executa următoarele prestări : — Vulcanizări de camere și anvelope auto de toate dimensiunile, precum și de fizme de protecție i — încărcarea și verificarea aparatelor de stins incendiu (pe plan local). Vii ( ii ) ) \ \\ s