Constructorul, septembrie 1965 (Anul 17, nr. 817-820)

1965-09-11 / nr. 818

I PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ CONSTRUCTORul GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Anul XVII nr. 8184 pagini 25 bani Simbătă 11 sept. 1965 La Combinatul de industrializare a lemnului Turnu- Severin, întreprinderea de construcții-montaj nr. 6 — Craiova a dat în exploatare în acest an: fabrica de mobilă cu o capacitate de 15 000 garnituri, fabrica de placaj — 18 000 mc/an ; a intrat recent în exploatare (cu 150 zile înainte de termen), fabrica de furnire estetice, cu termen de predare, în trimestrul III 1965. Muncitorii, tehnicienii și inginerii întreprinderii de construcții-montaj nr. 6 — Craiova și ai Trustului nr. 21— București au pregătit condițiile pentru ca această fabrică să intre în funcțiune înainte de termenul planificat. Pragul autoliniștirii 15-30 DE ZILE PESTE DURMA NORMALĂ DE EXECUȚIE A LOCUINȚELOR, PE BLOC : O DEPĂȘIRE CE POATE FI LESNE ELIMINATĂ PE ȘANTIERELE DIN CONSTANȚA ALE T.C.E.H. Cifrele care caracterizează, pe graficele de urmărire a întrecerii socialiste, munca echipelor conduse de dulgherul I. Stroie, fierar-betonistul Teodor Kreisch, zidarul Constantin Andrem?, zugravii Nicolae Popa și Marin Nedelcu, parchetarii Ion Iatan și Constantin Șteflea, priceperea organizatorică și exigența unor maiștri ca Apostol Carache, Constantin Mavrochefalos, Ion Frigioiu, Iancu Filip justifică bilanțul pozitiv cu care colectivul grupului de șantiere nr. 1 al Trustului de construcții edilitare hidrotehnice — Constanța a închestrat primele 8 luni ale anului : planul depășit la producția globală și la productivitatea muncii, economii față de sarcina privind prețul de cost, predarea la termen sau înainte de termen a tuturor celor 428 de apartamente prevăzute în semestrul I, progrese în calitatea lucrărilor. Reprezintă oare aceasta plaftonul maxim al posibilităților și motiv de autoliniștire ? Să apelăm la un indicator care ni se pare sintetic în ce privește nivelul tehnic și organizatoric al producției de construcții-montaj : durata de execuție. După cum ne relatează inginerul — șef al grupului — ing. Gh. Mușat, și după cum confirmă situațiile statistice, durata normată este depășită în medie cu 15—30 de zile pe bloc. Diferența e relativ mică, și tocmai aceasta demonstrează cît de la îndemînă este eliminarea ei. După părerea tovarășului inginer Mușat, rezervele pentru încadrarea în durata normală constau în... revizuirea normativului. Adică , corectivul de 7 zile în plus pentru fiecare lună de iarnă este insuficient — după cum o dovedește faptul că la o serie de blocuri din ansamblul Tomis I, începute în toamnă, execuția s-a prelungit cu 1—3 luni, pe cînd blocurile atacate în primele luni ale anului s-au încadrat, cu aproximație, în prevederile normativului ; calculul duratei ar trebui să aibă în vedere nu numărul de apartamente indiferent de mărimea lor, ci suprafața construită ; la blocurile înalte să se țină seama și de etajul tehnic ; să se diferențieze durata, în funcție de nivelul de mecanizare posibil ca dotare și ca economicitate (execuția blocului 13 cu 40 apartamente, la care transporturile pe verticală s-au făcut cu macarale „Pionier“, a durat exact tot atît cît a blocului G4, cu 80 apartamente, unde s-a folosit o macara tura de 40 tm). Cu promisiunea de a împărtăși aceste propuneri forurilor în drept, am cerut interlocutorului nostru referiri concrete la măsurile luate de grup, pe șantierele de locuințe din Constanța. Am aflat — și am constatat la fața locului — o serie de lucruri îmbucurătoare. Renunțarea la preturnarea și listarea planșeelor pentru blocurile glisate, ele executîndu-se acum monolit, paralel cu turnarea pereților ; introducerea parțială a tîmplăriei finisate de la C.I.L.Pipera ; folosirea elementelor prefabricate din ipsos pentru mascarea conductelor ; înlocuirea gletului de var (care se usucă greu) cu strop de calciu la pereți ; ajutorul dat de instalatorii nr. 3, prin utilizarea de la grupul coloanelor prefabricate ; panourile de inventar (PAL sau sc îndură scurtă, pe iarnă din cornier) în locul dulapilor de schelă exterioară, greu de procurat — toate acestea au contribuit la accelerarea proceselor tehnologice. Aceast rol îl au defaliarea și prelucrarea din timp a planului operativ pină la brigadă și echipă, aplicarea salarizării în acord global cu C. DORIAN (Continuare in pag. a IV-a) Noi blocuri în ansamblul Pitești-Sud Colectivul Trustului regional de construcții Argeș a repurtat în ultimul timp succese meritorii, în urma desfășurării unei însuflețite întreceri socialiste. La șantierul ansamblului de locuințe din zona de sud a orașului Pitești s-au dat de curînd în folosință două blocuri de cîte 60 de apartamente și s-a terminat glisarea celui de-al treilea bloc cu 160 de garsoniere. Experiența dobîndită la glisarea primelor două blocuri este folosită cu succes de brigăzile aflate sub îndrumarea inginerului Dan Duțoiu. Ele execută acum cu îndemânare, o dată cu glisarea pereților, și turnarea planșeelor. Datorită intensificării ritmului de executare a structurii de rezistență, blocurile 9 și 10 se află în prezent într-un stadiu avansat al lucrărilor de finisaj. Un prețios ghid pentru îmbunătățirea calității lucrărilor este apartamentul etalon, la care s-a organizat un rodnic schimb de experiență. în Tot pe acest șantier, vederea pregătirii unui larg front de lucru pentru trimestrul IV și primul trimestru al anului viitor, s-au atacat recent lucrările de construcție a 8 blocuri. UTILAJE PENTRU ȘANTIERELE CINCINALULUI in viitorul apropiat: echipamente de tractor cu acționare hidraulică • excavatoare moderne de 0,4—0,7 mc, cu echipamente de schimb dumper pitic cu 3 poziții de basculare • cilindru compresor vibrator în cîteva articole privind măsurile necesare pentru realizarea sarcinilor trasate industriei construcțiilor prin Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R., diverși colaboratori ai gazetei noastre au subliniat în mod insistent necesitatea ca șantierele să fie dotate cu o gamă mai largă de utilaje, corespunzătoare diversității mari a lucrărilor și nivelului de tehnicitate tot mai ridicat al acestora. CE UTILAJE SI CE MECANISME NOI VOR FI PUSE LA DISPOZIȚIA CONSTRUCTORILOR TN VIITORUL CINCINAL ? În legătură cu această problemă, Direcția generală tehnică din Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini ne informează că încă de anul trecut, M.I.C.M., C.S.C A.S. și M.I.C. au aprobat studiul preliminar și schema-nomenclator a mașinilor, utilajelor și aparatelor necesare dotării ramurii construcțiilor în perioada pînă în 1970 și care urmează a fi asimilate. Trecerea la asimilarea în fabricație a noilor produse se face pe baza unor studii tehnico-economice de fundamentare și a planurilor tehnice anuale. Deocamdată, putem anunța cititorii noștri că uzina „Progresul“-Brăila a executat prototipul echipamentului de buldozer și scarificator montat pe tractor S-650 și prevăzut cu acționare hidraulică pentru mișcările de lucru. Menționăm că echipamentele acționate hidraulic sunt mai maniabile, mai precise, mai robuste. De asemenea, Institutul de cercetări tehnologice pentru construcții de mașini elaborează studiile tehnico-economice pentru asimilarea altor echipamente de lucru montate pe tractoarele S-650 și U-650 : cupa de încărcare, graifăr ș.a. În acest fel, tractoarele din detarea organizațiilor de construcții vor putea căpăta utilizări multiple. Se pregătește elaborarea studiului privind înlocuirea actualelor excavatoare E-03, aflate în producția uzinei „Progresul"-Braila, cu excavatoare de 0,4—0,7 mc, de construcție modernă, cu elemente unificate (șasiuri, motoare, transmisii etc.) și prevăzute cu diverse echipamente de schimb. Consiliul tehnico-științific al M.I.C.M. a avizat studiile pentru asimilarea noului dumper pitic necesar transporturilor rapide pe șantier (pentru betoane, mortare și alte materiale). Acesta va avea trei poziții de basculare — în față, dreapta, stînga — și i se vor putea adapta diferite echipamente. Se află în curs de avizare, la același for, studiul tehnico-economic pentru cilindrul compresor vibrator — utilaj de compactare deosebit de eficace, folosit în construcția de drumuri. Treptat, se va pregăti și realiza asimilarea și a altor mașini și utilaje prevăzute în schema-nomenclator pentru perioada cincinalului. Propuneri pentru îmbunătățirea activității Cu prilejul dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1966, cadrele de conducere de la grupul de șantiere nr. 3, din Roman, al T.R.C.Bacău au analizat cu atenție și realizările colectivului pe primele 8 luni. Planul producției globale pe această perioadă a fost realizat în proporție de 107,94%, iar indicele productivității muncii a crescut, peste sarcina planificată, cu 8,12%. Cu viu interes au fost discutate măsurile ce trebuie luate pentru asigurarea frontului de lucru în perioada de iarnă. Astfel, s-a preconizat ca pînă la 15 noiembrie să se termine lucrările exterioare la toate șantierele, să se amenajeze drumurile de acces interioare, să se creeze condiții de lucru pe timp friguros. Cifrele de plan pe anul 1966 vădesc o însemnată creștere față de sarcinile din acest an. Luînd cuvîntul la discuții, maistrul Anghel Diaconescu a arătat că cifrele de plan pe anul viitor pot fi realizate, va trebui insă să se respecte cu mai multă strictețe procesul tehnologic pe faze de lucrări, să se extindă metoda lucrului în lanț și să se urmărească realizările după graficul de execuție. Alți vorbitori au propus ca grupului de șantiere să-i fie repartizate mai multe utilaje pentru săpături, mijloace de transport de mic tonaj, precum și mecanisme și dispozitive de mică mecanizare. Măsurile tehnico-organizatorice preconizate constituie o chezășie a îndeplinirii sarcinilor de plan pe primul an al cincinalului. Vasile PAVALOAIA corespondent Cifre mobilizatoare Recent a avut loc la Trustul de utilaj greu-București dezbaterea cifrelor de plan pe anul 1966. Din analiza — făcută cu acest prilej — a activității de pînă acum a reieșit că planul producției globale la nivel de trust a fost depășit și s-a obținut totodată o justă corelație la principalii indicatori de plan. De asemenea, s-a constatat că sunt asigurate toate condițiile pentru ca sarcinile pe acest an să fie îndeplinite cu succes. Cu o deosebită atenție au fost discutate apoi și măsurile ce trebuie luate pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul 1966. Din partea serviciului plan, tov. Mircea Isaia a arătat că majorarea cu 28 % a planului la producția industrială, față de sarcinile din acest an, constituie un factor mobilizator. Pentru realizarea volumului mărit de producție vor trebui luate măsuri tehnico-organizatorice de o deosebită eficiență. Tov. Nicolae Bîrleanu, de la serviciul organizarea muncii, a subliniat că la sarcina de a spori productivitatea muncii cu 6 % trebuie să-și aducă aportul colectivele de la toate unitățile. în acest scop a propus să se îmbunătățească normele tehnice și să se extindă munca in acord la sectorul industrial, ca și la balastiere. El a mai propus să se creeze condiții social-culturale mai bune în cadrul balastierelor și șantierelor de construcții, pentru a se atrage în acest fel muncitori calificați și de specialitate. Propuneri interesante, care vor fi incluse în planul de măsuri tehnico-organizatorice pe anul 1966, au fost făcute și de ing. Dumitru Cheroiu, Gheorghe Floresteanu, Mihai Bucătariu și alții. Toți cei care au luat parte la discuții au arătat că sarcinile de plan pe anul viitor sunt mobilizatoare și că realizarea lor va constitui o mîndrie pentru fiecare lucrător din colectivul Trustului de utilaj greu. C. POPESCU CAPACITĂȚI INDUSTRIALE DATE I N EXPLOATARE întrecerea socialistă continuă cu un deosebit avînt la I.S.C.M.Brăila. In ultima perioadă, constructorii și montorii au dat în exploatare linii la fabrica de celofibră, secția de preparare chimică a apei de la fabrica de celuloză — etapa a 11-a, iar la fabrica de rețele card se află în probe tehnologice prima linie cu 27 mașini, care produc experimental firele de mare rezistență. La obținerea acestor frumoase realizări și-au adus aportul colectivele de la șantierul nr. 3 al I.S.R., condus de ing. Anton Crețu, șantierul nr. 2 —• supercord, care a predat cu 10 zile mai devreme la montaj obiectivele tocătorie și electroliză de la fabrica de celuloză, grupul de șantiere a întreprinderii de montaj,București, precum și șantierul nr. 1 al I.C.M.B. Costică RIȘNOVEANU corespondent Balastieră de mare capacitate în regiunea Argeș, la Slătioara, a fost pusă în funcțiune prima balastieră de mare capacitate din țară, acționată pe bază de comandă centralizată. La atingerea capacității proiectate, această modernă unitate va livra anual șantierelor de construcții din regiunile Argeș și Oltenia circa 600 000 mc de material pentru beton Al doilea grup turbogenerator la C.E.T.-Grozăvești La centrala electrică de termoficare Grozăvești, din Capitală, a intrat în funcțiune cel de-al doilea grup turbogenerator de 50 MW, care furnizează energie electrică în sistemul energetic național. El contribuie la îmbunătățirea alimentării cu energie electrică a orașului. Prin intrarea în funcțiune a noului grup, care funcționează cu parametri înalți, capacitatea centralei electrice de termoficare Grozăvești crește simțitor. I Blocul din fotografie — denumit „55-Nord“ — este primul bloc-turn (cu parter și 11 etaje) din cartierul brașovean Steagul Roșu. Constructorii de la șantierul 501 al Trustului nr. 5 au folosit la înălțarea lui cofrajele glisante, planșeele monolite fiind turnate paralel cu glisarea pereților, ceea ce a redus durata de execuție prin începerea mai devreme a finisării nivelelor inferioare. In prezent se pregătește glisarea celui de-al doilea blocturn — 5 ,ü5-Sud“. Text și foto „ AI. ROBESCU corespondent L Măsuri eficiente in sprijinul realizării sarcinilor sporite Din planul valoric anual Trustul de construcții-montaj nr. 1 — București a realizat, în primele 8 luni, 74,5%, dobîndind totodată în 7 luni o economie peste sarcina planificată, de 536 000 lei. De asemenea, în semestrul I 68’/6 din lucrările recepționate au obținut calificativele „foarte bine“ și „excepțional" . Aceste frumoase rezultate se datoresc îndeosebi folosirii tehnicii înaintate, pregătirii cadrelor și antrenării în mare parte a colectivului de către organele sindicale de pe șantiere, într-o însuflețită întrecere socialistă. Cu prilejul dezbaterii cifrelor de plan pe anul 1966, care reprezintă o creștere de cca. 40"Ip față de prevederile din acest an, s-a pus accentul, în discuțiile purtate, pe asigurarea desfășurării ritmice a lucrărilor la marile șantiere (Buzău, Palas , Constanța etc.), pei necesitatea de a se crea o untate de instalații, precum și pe dezvoltarea harvei de producție a trustului. "Pentru sporirea cu 8 °/o a productivității muncii, se studiază în prezent structura lucrărilor care vor fi executate în 1966, spre a se putea propune cele mai eficiente soluții tehnico-organizatorice. Totodată a fost discutat și planul de măsuri tehnico-organizatorice pentru realizarea planului pe anul 1966, din care se remarcă : pregătirea proiectelor de organizare pe baza proiectului de ansamblu, înaintea introducerii investiției în plan, pentru o demarare rapidă a lucrărilor ; întocmirea în prealabil a fișelor tehnologice pentru obiectivele principale ; urmărirea îmbunătățirii lucrărilor prin realizarea de travei-etalon la harele industriale ; continuarea acțiunii de școlarizare examinare la toate nivelele a cadrelor și tehnice din trust pe linie de protecția muncii ; difuzarea unui ghid al planului m.t.o. la toate unitățile de execuție. Cadrele de conducere ale grupelor de șantiere au făcut propuneri interesante pentru îmbunătățirea activității și s-au angajat că vor depune toate eforturile, împreună cu colectivele pe care le conduc, ca sarcinile de plan pe anul 1966 să fie îndeplinite cu succes. O temeinică organizare Depășirea prevederilor de plan pe primele 8 luni cu 4% la producția globală demonstrează din nou hărnicia și priceperea colectivului de muncă al întreprinderii de confecții și aparataje metalice-București. Față de sarcinile din acest an, în 1966 producția întreprinderii va spori cu 1,5%. Creșterile cele mai mari se vor înregistra, îndeosebi, ■confecții și împlărie metalalică. Realizarea noilor obiective este pregătită încă de pe acum. Cu prilejul recentei ședințe consacrată dezbaterii cifrelor de plan, la nivelul cadrelor de conducere, s-au analizat și o seamă de măsuri tehnico-organizatorice ce vor trebui înfăptuite. Printre acestea se numără punerea în funcțiune a unei noi hale (la fosta fabrică de ciment) pentru executarea tîmplăriei și confecțiilor metalice, construirea unui pod rulant ce va fi utilizat la încărcări și descărcări de piese, ca și la transportul aparatelor de contracurent la bancul de probe, organizarea fluxurilor tehnologice la sectoarele cazangerie, tîmplărie metalică ș.a. Obiective noi, răspunderi noi La fabrica de ciment „Ideal“-Cernavoda, dezbaterea cifrelor de plan pe 1966 a constituit un bun prilej pentru analizarea realizărilor de pînă acum. Ele sunt bogate. în primele 8 luni de activitate au fost produse peste plan 5 030 t clincher, 2 444 t ciment; economiile și beneficii ei peste plan, obținute în primele 7 luni însumează 420 000 lei și, respectiv, 103 000 lei. Sarcini de mare răspundere revin colectivului nostru și în anul 1966. Pentru realizarea lor vor trebui create condiții încă de pe acum. Din discuțiile purtate cu prilejul recentei ședințe a reieșit necesitatea sporirii eforturilor pentru reducerea consumului de combustibil, pentru întreținerea mai atentă a aparatajelor și utilajelor spre a se evita opririle accidentale, pentru lărgirea acțiunii de recondiționare a pieselor la lucrările de reparații; în noul plan mr.t.o. sunt prevăzute și unele măsuri de modernizare a fabricii. Emanoil PETCU corespondent O problemă de aprovizionare La nivelul producției prezumate pe anul 1966, întreprinderea de izolații nr. 3-București va avea nevoie de cca. 400 t bitum pentru suspensii filerizate și cca. 15 000 t bitumuri (din care 30% cu punctul de înmuiere la 60 ° C, iar restul — la 80—105 ° C) pentru lipit carton și pînză asfaltată la fundații și tavane și la acoperișuri cu pante de peste 10%. De calitatea acestor materiale va depinde în bună măsură calitatea izolațiilor executate — și, prin aceasta, buna funcționare și trăinicia construcțiilor. Prin standardul experimental STASE 7064-64 „Bitumuri oxidate pentru materiale și lucrări de hidroizolații în construcții”, intrat în vigoare la 1 ianuarie 1965, se stabilesc 6 tipuri de bitumuri, dintre care tipurile LBF, MFT și MA au caracteristici ce corespund calitativ necesităților noastre. Ministerul Industriei Petrolului n-a introdus încă în fabricația curentă toate aceste tipuri. In lipsa lor, putem folosi pentru suspensii bitum tip B (STAS 754-59) și pentru lipirea bitumuri tip 1642-60 și 1379-60 , însă în procurarea cantităților necesare întîmpină serioase dificultăți. Nu este asigurată în totalitate nici aprovizionarea cu bitumuri de tipurile G (STAS 754-59), B, C și D (755-49), la care am putea recurge în ultima instanță. Iar bitumurile parafinoase, mai lesne de procurat, nu corespund nevoilor de hidroizolații. Solicităm Ministerului Industriei Petrolului și D.G.A.D. din Ministerul Industriei Construcțiilor să analizeze această problemă — comună și altor unități de execuție cu specific asemănător — și să asigure rezolvarea ei în timp util, astfel ca să nu întîmpinăm dificultăți în realizarea planului pe 1966. ing. V. GEORGESCU directorul întreprinderii de izolații nr. 3-București Angajamente concrete Sarcinile de plan pe 1966 sunt mobilizatoare și realizabile — aceasta este concluzia dezbaterilor ce au avut loc recent, la întreprinderea orășenească de gospodărie și construcții din Cluj. Participanții au făcut numeroase propuneri, și-au luat angajamente de a contribui, fiecare în domeniul său de activitate, la realizarea obiectivelor ce stau in fața întregului colectiv. în ce privește planul pe anul în curs (din care sarcinile pe 8 luni au fost depășite cu 4%), întreprinderea s-a angajat să-l realizeze cu 5 zile mai devreme. A.ISZLAI corespondent In R. S. Cehoslovacă Coș de fum executat cu utilaj românesc Presa cotidiană și de specialitate din Cehoslovacia s-a ocupat insistent, în ultima vreme, de construcția coșului de fum (tronconic, cu înălțimea de 115 m) al unei centrale termice din orașul Brno, care se execută după o metodă românească, folosind utilaj românesc și cu asistența tehnică a specialiștilor români. Este vorba de realizarea coșului prin glisare, cu acționarea simultană de către aceeași pompă a verinelor hidraulice orizontale pentru micșorarea secțiunii — brevet R.S.R., metodă bine cunoscută la noi prin aplicarea ei la o serie de coșuri de fum din Turda, Brăila, Iași, Craiova etc. Instalația a fost reproiectată (pentru adaptarea la dimensiunile lucrării de la Brno) și executată într-un timp record, la un înalt nivel tehnic, în atelierele Trustului de utilaj greu. Montarea ei și pornirea glisării s-au făcut sub îndrumarea unei echipe de specialiști de la Întreprinderea de izolații nr. 3, condusă de ing. Constantin Kontza. Betonarea coșului urmează să se încheie pînă la sfîrșitul acestei luni. După cum apreciază întreprinderea cehoslovacă „Teprotechna", aplicarea acestei metode va reduce durata totală de execuție a coșurilor la maii puțin de 10 luni, (în loc de 2—2,5 ani, cît ar fi durat prin metoda de turnare progresivă, folosită curent în R.S.C.) și va aduce economii de circa 400 000 coroane. Se prevede ca prin aceeași metodă să se construiască, în țara prietenă, și alte coșuri — cu înălțimea de 60—100 m avînd diametrul la partea superioară de 2,5 m, și cu înălțimea de 200—220 m avînd diametrul la partea superioară de 8—10 m. În prezent, la Trustul de utilaj greu au intrat în fabricație două instalații similare de glisare, destinate exportului în R.P. Bulgaria. ing. Adrian GROPPER din Trustul de utilaj greu-București