Constructorul, aprilie 1966 (Anul 18, nr. 847-851)

1966-04-02 / nr. 847

GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR. COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCȚII, ARHITECTURA ȘI SISTEMATIZARE ȘI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII ȘI DIN ÎNTREPRINDERILE DE CONSTRUCȚII Sîmbăta 2 aprilie 1966 Anul XVIII—Nr. 847 4 pagini 25 bani Redacția București 46, ți administrația s str. Grădina cu cai nr. 7, raionul V. I. Lenin Telefon : 15.19.21-15.10.92 Constructorul SE POATE REALIZA PRODUCȚIE ȘI FĂRĂ ACCDENTE Dacă luăm ca martori situațiile statistice, atunci trebuie să apreciem că activitatea pe linia tehnicii ,securității și protecției muncii desfășurată de unitățile Ministerului Industriei Construcțiilor, este mulțumitoare. Anul trecut, în condițiile creșterii numărului de muncitori, accidentele, pe total minister, au scăzut cu 20 la sută față de anull 1964. Coeficientul de frecvență, la mia de imuncitori, a scăzut și el de la 15,7% — în 1964 — la 12,6%0 — în 1965. îmbucurător este și faptul că există o preocupare generală și constantă față de această importantă problemă, cu excepția Direcției generale a prefabricatelor — director general ing. Gabriel Furduescu — unde numărul accidentelor a crescut, la toate celelalte direcții generale accidentele sunt în continuă scădere: 22% la construcții-montaj, 21% la lianți, 26% la materiale de zidărie și izolatoare și 47 % la materiale de instalații. Ca urmare a sarcinilor trasate de conducerea M.I.G. prin ordinele 127- 431-496/1965, conducerile direcțiilor generale, ale unităților, conducătorii șantierelor și ai punctelor de lucru au acționat mai energic, cu mai mult spirit de răspundere pe linia aplicării unui complex de măsuri menite să prevină accidentele și îmbolnăvirile profesionale. S-a mers pe linia mecanizării complexe și parțiale a operațiilor care cereau eforturi fizice sporite, a creării de materiale de protecție cu eficiență sporită, s-a îmbunătățit acțiunea de verificare permanentă a cunoștințelor personalului de conducere a procesului de producție și de instruire a muncitorilor, îmbunătățindu-se în același timp și propaganda și agitația în acest domeniu de activitate. Ar mai putea fi enumerate multe din acțiunile și măsurile întreprinse, care au dus la rezultatele arătate. Punem însă punct trecutului și trecem la un capitol mult mai important, ce trebuie făcut în prezent și in viitor pentru a nu mai vorbi de procente atunci cînd este vorba de sănătatea și viața — în producție — a celor ce lucrează în fabrici și pe șantierele de construcții, ci de inexistența lor. Nu exagerăm deloc cînd facem această afirmație. Nu este o Lege obiectivă ca activitatea de producție să se desfășoare cu sacrificii omenești. Nici planurile elaborate de partid și guvern nu admit accidentele. Se spune oare undeva că pentru producerea a o mie de tone de ciment, pentru înălțarea unui bloc, unei uzine trebuie să existe atîtea accidente? Atunci noi de ce să vorbim de procente în reducerea numărului de accidente, a îmbolnăvirilor profesionale atunci cînd legile statului le exclud cu desăvîrșire? Cele 20 de procente, cu cît a scăzut numărul accidentelor pe total M.I.C., în anul 1965 — față de 1964 — sînt într-u adevăr o realizare meritorie, dar ele arată în același timp, că cei ce răspund de organizarea și conducerea producției nu și-au făcut datoria, pe linia apărării sănătății oamenilor, decit în proporția în care au redus accidentele, că n-au respectat întocmai legile statului, ordinele ministrului emise pe baza acestor legi. Acționînd pe linia realizării volumului de producție prevăzut în plan, conducătorii unor unități, ai unor locuri de muncă lasă numeroase portițe pentru îmbolnăviri profesionale, pentru accidente care ar putea fi evitate. Se pot enumera sute de exemple care demonstrează acest lucru. Să începem cu cercetarea și proiectarea. In fabrici sunt locuri de muncă cu zgomot, praf, căldură etc. în proporție excesivă și asta nu de acum. I.P.C.M.C. acționează greoi, chiar de loc, pe linia înlăturării uneori acestor fenomene care influențează asupra sănătății, psihice și fizice, a oamenilor. în fabrici — mai ales în cele noi — se întîmplă frecvente accidente tehnice și omenești din cauză că nu sunt cunoscute caracteristicile tehnice ale utilajelor. De multe din acestea se face vinovat I.P.C.M.C care nu predă o dată cu proiectul și instrucțiunile de funcționare a agregatelor și mașinilor de tip nou, aduse din importuri construite în țară, (fabricile de ciment și prefabricate de la Bîrsești, Doicești, Craiova) pe baza cărora să se elaboreze instrucțiuni de tehnica securității muncii. Așadar cercetarea și proiectarea au un cîmp larg de activitate în domeniul îmbunătățirii condițiilor de muncă, a reducerii îmbolnăvirilor și a accidentelor. Va trebui numai ca această activitate să se desfășoare mai operativ, pentru a nu se învechi studiile înainte de a găsi soluțiile. Atita timp cît pe șantiere se mai găsesc procese tehnologice noi — cu caracter de unicat — pentru care șefii șantierelor nu au elaborat instrucțiuni speciale de protecția muncii, schele prost montate, cu podine prin care pot scăpa picioarele, fără parapete, goluri neîmprejmuite, utilaje acționate electric fără împămîntările corespunzătoare, tablouri și rețele electrice incorect montate, vor exista și accidente într-o proporție mai mare ori mai mică. Luați măsuri tovarăși conducători ai procesului de producție să nu mai existe asemenea defecțiuni, organizați științific procesul muncii și atunci nu veți mai raporta lunar, trimestrial... că ați redus cu atîtea procente numărul accidentelor față de... ci veți raporta, așa cum cer legile statului, că ați înălțat uzina, blocul fără nici un accident. E nu numai o datorie legală, ci una umană, în primul rînd. Tot din situația statistică reiese că 3/4 din totalul accidentelor se data (Continuare in pag. a 2-a) Motelul Bucium-Iași în cadrul dezvoltării zonei de agrement Bucium - Iași, la o altitudine de cca. 400 de metri, într-un cadru deosebit de atractiv, s-a proiectat ca primă etapă amplasarea unui motelcabană, avînd ca funcțiune principală cazarea turiștilor cu automobilul care vin de la Iași pe șoseaua națională Iași — Bîrlad —■ Focșani etc., a turiștilor și a localnicilor care în zilele de odihnă vin la Bucium să-și petreacă timpul liber. Pentru parcarea vehiculelor (autoturisme, autobuse) s-au prevăzut parcaje speciale, care în etapele viitoare vor fi parțial acoperite și dotate cu utilaje moderne de întreținere. Construcția propriu-zisă, ca funcțiune, se compune din două unități : cazare (75 de paturi) și restaurant (sală închisă cu 84 de locuri, terase parțial acoperite cu cca. 300 de locuri), înscriindu-se în panta terenului, construcția folosește denivelarea pentru a crea terase suprapuse, două partere și un etaj, evitîndu-se prin aceasta o înălțime agresivă, în natura liniștită a coamelor dealului Bucium. Construcția este proiectată cu următoarele sisteme constructive : corpul de cazare — zidărie portantă, corpul restaurant — cadre de beton armat. Urmărindu-se înscrierea în natura înconjurătoare și pentru a se obține efectul specific funcției de cabană-motel, s-a ales acoperirea cu șarpantă cu țigle solzi. De asemenea s-a căutat armonizarea elementelor de finisaj : beton aparent, sticlă, lemn și piatră locală de Repedea. Iluminatul artificial se face cu lămpi fluorescente, discret amplasate în sală și pe terasele restaurantului. Pentru alimentarea cu apă potabilă s-a prevăzut captarea unor izvoare din amonte, în rezervoare speciale. Proiectul a fost elaborat de D.S.A.P.C.Iași (șef de proiect : arh. Gh. Cheptea). Lucrarea este In curs de execuție, de către T.R.C. Șt. CUMPANESCU corespondent DL LA ANGAJAMENTE, LA LAPTE LA LUDUȘ: Crupul de 200 MW in probe tehnologice Prin folosirea preasamblării la sol a blocurilor în greutate de pînă la 50 de tone la principalele obiective (cazanul, conductele de înaltă presiune și instalațiile auxiliare de la turbine), montorii de la întreprinderea „Energomontaj"-București au repurtat în ultimul timp deosebite succese în muncă pe șantierul centralei termoelectrice Luduș. La ora actuală, lucrările de montaj la grupul nr. 5, de 200 MW - cel mai mare din țară - au fost terminate; în prezent, sunt în curs probele tehnologice în vederea efectuării primelor probe de funcționare în sarcină și a conectării la sistemul energetic național în cursul acestei luni. Montorii lucrează acum cu elan pentru realizarea angajamentului luat în cinstea celei de a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român , darea în exploatare a grupului cu o lună de zile mai devreme față de termenul planificat. În entuziasta întrecere socialistă s-au evidențiat numeroși muncitori, tehnicieni și ingineri, dintre care amintim pe : șefii de echipă Petre Necula, Constantin Azamfirei, Alexandru Lupică, Constantin Antonescu, Florea Chelu, Ilie Mănuceanu și Petre Socaci, ing. Ion Andrei — inginer-șef al șantierului de montaj, ing. Damian Mureșeanu — șef de lot, maiștrii principali Tiberiu Olteanu (cazane), Victor Nema (sectorul electricitate) și Gheorghe Mihăilescu (A.M.C.). Potrivit cu prevederea din Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R., de a se urmări la construcțiile energetice instalarea de grupuri de puteri unitare mari și foarte mari, noul generator de la Luduș — al cărui montaj s-a încheiat— are o putere instalată de 200 MW. In fotografie: aspect de pe șantier. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Succese in prima etapă Angajamentele pe care, în cinstea aniversării partidului, colectivul grupului de șantiere nr. 1-Constanța al T.R.C.-Dobrogea și le-a luat pentru prima etapă a întrecerii socialiste pe anul 1966 sunt îndeplinite cu succes. Magaziile de unelte de la Jurilofca, sediul G.A.S.Crucea și alte obiecte vor putea fi recepționate de beneficiari cu 5—10 zile înainte de data prevăzută în angajament. După calcule preliminare, economiile față de prețul de cost planificat pe trimestrul I vor însuma 140 000 de lei, adică dublul sumei prevăzute de colectiv. Cele mai bune rezultate le-au obținut șantierele conduse de comuniștii Dumitru Dăineanu (Ovidiu) și Florea Țențu (Hîrșova) și de Mircea Economu (Mărașu), unde s-a asigurat continuitatea lucrărilor din anul trecut și s-au luat măsuri potrivite pentru perioada de iarnă. Victor ZAMFIR corespondent Consum de ore pe apartament: CU 1,5-5,7* SUB INDICII C.S.C.A.S. La Trustul regional de construcții — Cluj s-a analizat recent, în cadrul unei consfătuiri, efectul aplicării în 1965 a metodei ÎNCERC de urmărire a productivității muncii în unități naturale la șantierele de construcții de locuințe. Din datele prezentate a rezultat că, din an în an, s-a reușit să se reducă simțitor consumul de muncă pe apartament. Astfel, dacă în anul 1959 se consumau 3 500 de ore pentru un apartament convențional la structura din zidărie portantă, în 1964 consumul s-a redus la 2 200 ore, iar în 1965 — la 2 100 ore. Anul trecut s-au obținut, pe șantierele de locuințe ale T.B.C. — Cluj, următoarele reduceri ale consumului de muncă, față de indicii de productivitate în unități rurale, difuzați de C.S.C.A.S. naîn aprilie 1965 : — la soluția cu zidărie portantă cu planșee prefabricate — cu 5,7% în orașul Cluj și cu 1,5% în orașele Turda, Dej și Cîmpia Turzii, — la soluția cu beton armat turnat în cofraje glisante — cu 3,2%, — la soluția cu diafragme din beton armat monolit — cu 3%. La aceste rezultate pozitive în creșterea productivității muncii au contribuit preocuparea permanentă a conducerii trustului și a serviciilor de organizare a muncii pentru folosirea cît mai rațională a forțelor de muncă pe șantiere, printr-o serie de măsuri consecvent urmărite. S-a adîncit specializarea loturilor pe sisteme constructive Progrese realizate, progrese încă posibile la T.B.C.Cluj (glisări, zidării portante, diafragme de beton armat) și pe faze de lucrări (structuri, finisaje etc.). Organizarea muncii pe baza acordului global s-a extins în proporție de 80% la lucrările de instalații și 30% la lucrările de construcții. Au fost mecanizate în întregime transporturile pe verticală. Folosirea prefabricatelor a dus importante economii de mannoperă : prefabricarea nodurilor sanitare și de încălzire în proporție de 80% — 20—30 de ore pe apartament, folosirea treptelor prefabricate mozaicate la scări — 1,75 ore/ metru de treaptă etc. Rezultate bune au dat prepararea în stații centralizate a betoanelor și mortarelor, precum și centralizarea executării armăturilor. Corelarea mai bună a lucrărilor de construcții cu cele de instalații a redus substanțial consumul de muncă pentru remedieri și reparații. S-a asigurat urmărirea, pe bază de fișe de evidență, a consumurilor de muncă pe faze de execuție, pentru fiecare bloc. Din discuțiile purtate în cadrul consfătuirii a reieșit că majoritatea cadrelor tehnice de pe șantiere și-au însușit materialul metodologic și normativ difuzat de C.S.C.A.S., privind „Indicii de consum de muncă pentru urmărirea productivității în unități naturale la construcții de locuințe“. Aplicarea metodei ÎNCERC a fost de un ajutor evident în folosirea rațională a forței de muncă pe șantiere ; urmărirea consumurilor de muncă pe faze de execuție a dat ing. Gheorghe DRAGOI din ÎNCERC (Continuare în pag. a 4-a) Sarcina trimestrială realizată mai devreme RÎMNICU-VILCEA . Planul valoric pe trimestrul I a fost realizat, de colectivul grupului de șantiere nr. 3 al T.R.C.Argeș, cu 7 zile mai devreme. Prin redistribuirea forțelor de muncă în raport cu frontul de lucru și prin executarea mecanizată a unui volum important de săpături și extrageri de agregate, productivitatea pe salariat a depășit cu 5 °/o nivelul prevăzut. Sarcina de reducere a prețului de cost a fost depășită pe primele două luni și va fi realizată pe întregul trimestru. Datorită unui complex de măsuri, s-a îmbunătățit considerabil calitatea lucrărilor. Ritmul în care au lucrat — sub conducerea șefului de șantier Ion Cercel — echipele de finisori și instalatori conduse de Marin Niculescu, Alexandru Marinescu, Ion Roșianu, Dumitru Aldescu, Ion Leață permite ca în curînd 40 de familii din Rîmnicu-Vîlcea să primească în folosință blocul 14, din ansamblul 1 Mai. ing. C. VIDEANU directorul grupului de șantiere nr. 3 al T.B.C.-Argeș GALAȚI . Cu aportul deosebit al colectivelor șantierelor ansamblului de locuințe Mazepa, centrului de vinificare Pechea ș.a., al celor 135 de muncitori care de la începutul anului se mențin evidențiați în întrecerea socialistă, al comitetului sindicatului care a organizat mai bine întrecerea, grupul de șantiere nr. 1 al T.R.C.Galați și-a realizat planul de producție pe trimestrul I cu 6 zile mai devreme. Stanciu BARBALATA corespondent Colectivul de muncă al întreprinderii de prefabricate Turda și-a realizat sarcinile de plan pe trimestrul I cu 7 zile înainte de termen. Traian ISTRATE corespondent La 25 martie, colectivul întreprinderii pentru exploatarea și prelucrarea materialelor nemetalifere-Vălenii de Munte și-a îndeplinit planul pe trimestrul I la nisip total. Colectivul fabricii de ciment „Ideal “-Cernavodă și-a realizat sarcinile de plan pe trimestrul I la 26 martie. (E. Petcu, corespondent). Obiecte noi la „Dacia“ Un colectiv condus de ing. Mircea Lupașcu, de la grupul de șantiere 102 al Trustului de construcții-montaj nr. 1-București, execută în acest an lucrări de dezvoltare a sectorului de finisaj de la întreprinderea textilă „Dacia“. Printre obiectivele prevăzute se numără extinderea albitoriei, o magazie de țesături crude (clădire cu 3 nivele), supraetajarea anexei finisajului, rețele exterioare. Cu toate că frontul de lucru a fost limitat din cauza necesității de a devia rețelele subterane, planul de producție pe trimestrul I a fost depășit. Turnul prizei de aer de la Turnu- Măgurele a atins cota finală: 177 m La o distanță de kilometri, prezența combinatului de îngrășăminte chimice de la Turnu-Măgurele este vestită de silueta avîntată a turnului prizei de aer al fabricii de amoniac. Zilele trecute, construcția metalică a fost înălțată la cota finală 177 de metri , succes care constituie un atestat de eroism și pricepere a celor 45 de muncitori din echipele lui Barbu Oprișan, Constantin Stroie, René Brașoveanu, Nicolae Petcu și Ion Truică, permanent îndrumate de inginerul Marcel Rădulescu și de maistrul Justin Firmanciuc, de la întreprinderea de montaje București. În prezent se montează cele două ventilatoare uriașe, cu un debit de aer de 34 300 mc/h, ultimele tubulaturi cu ramificațiile respective spre compresoarele de aer ale fabricii de amoniac, precum și elementele secundare ale turnului. Mihai IANA corespondent Cea mai înaltă construcție din țară Concursurile in proiectare pe anul 196B ale C.S.C.A.S. Ținînd seama de indicațiile Consfătuirii pe țară a lucrătorilor din construcții cu privire la stimularea inițiativelor valoroase în creația arhitecturală și în promovarea tehnicii noi, planul concursurilor în proiectare pe care Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare le va organiza in acest an este axat pe teme de deosebită actualitate, urmărind atragerea cadrelor de specialiști la rezolvări cît mai eficiente pe linia sarcinilor trasate de partid în domeniul construcțiilor. In curînd urmează să fie lansat un concurs pentru secțiuni de hale industriale parter, cu șarpantă metalică. In domeniul construcțiilor agrozootehnice se prevăd concursuri avînd ca obiect: complex industrial pentru îngrășarea tineretului taurin (lansarea în mim. II); ferme de vaci pentru producția de lapte (trim. III). Pentru construcțiile de locuințe și clădiri social-culturale vor fi organizate următoarele concursuri: soluții constructive pentru clădiri de locuit P + 4 amplasate în zona cu grad de seismicitate 8, cu folosirea eficientă a betonului autoclavizat (trim. II); grupări de dotări social-culturale și de deservire în unități urbanistice complexe ale zonei de locuit — microraion, cartier (trim. II). Proiectarea unor investiții concrete formează, de asemenea, obiectul unor concursuri : piața preazinală a Combinatului siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Galați (trim. II) ; casă de cultură cu sală de 600 locuri în Lugoj (lansat în ianuarie) ; casă de cultură cu sală de 800 locuri în Oradea (trim. II). De asemenea, anul acesta urmează să fie lansate concursuri pentru hotel internațional în București și magazin universal în București. Figuri de comuniști Anul trecut, montorului Vasile Barbu i se repartizaseră în brigadă 9 proaspeți absolvenți ai școlii profesionale. Tinerii erau uimiți de imensa hală a laminorului de tablă groasă de la combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu- Dej" din Galați, unde aveau să facă primii pași în producție. Urmărind munca plină de elan a sutelor de mentori, în cînd se stăruia o întrebare: cum se va purta cu ei omul nu prea în vîrstă, părînd zgîrcit la vorbă ? Comunistul Vasile Barbu îi orîndui chiar din prima zi la muncă. Din cînd în cînd trecea pe la fiecare, dădea explicații , îi îndruma practic asupra felului cum trebuia executată operația încredințată, deocamdată complicată pentru tinerii muncitori. Cu timpul, absolvenții își dădeau seama că șeful lor de brigadă e bun organizator al procesului de producție. Executîndu-se operațiile de montaj în lanț, aproape fiecare muncitor din brigadă își depășește sarcinile lunare de producție cu o jumătate de tonă sau chiar mai mult. Aceasta, însă, nu este totul. Și trăsăturile sufletești ale lui Vasile Barbu le-au impus respect. Tinerii muncitori nu s-au sfiit să-i ceară nu numai explicații legate de meserie, ci și sfaturi în probleme personale, de viată. Într-o zi, cîțiva dintre ei i-au cerut părerea : să se înscrie la cursul seral la liceu? Răspunsul a fost afirmativ — și au remarcat că șeful de brigadă se bucura de hotărîrea lor. Vasile Barbu ne-a vorbit despre acești tineri, ca despre propriii săi copii. - Îl vedeți pe băiatul de colo, care ajustează cuplele ? Ii întrece pe muncitorii mai vechi din brigadă. In loc de 3 cuple pe zi, el *e ajustează 4. - Cum îl cheamă? - Petre Matei. Cu mîndrie de părinte, i-a lăudat și pe Ion Darie, Gheorghe Nacu și alții. E un angajament pe care vi l-a fi luat, pe linie de partid, să creșteți tinerele cadre ? - Bineînțeles, dar depinde cum îl îndeplinești. Pentru mine a devenit o pasiune... M. NEGREANU La școala Vasile Barbu Comunistul Vasile Barbu îl instruiește pe Petre Matei pentru o nouă fază de montaj.