Constructorul, martie 1967 (Anul 19, nr. 9-13)

1967-03-04 / nr. 9

/ F'wr ~jjg- -'3 Q I <-.í í [WS) :1 ®&S !' '; *' ^ áfe I,' 4]|»as?nl '25 bani Festivitate la Porțile de Fier 9,3 la sută la producția globală, 20,7 la sută la productivitatea muncii, aproape 6,6 milioane de lei economii la prețul de cost, aproape 7,8 milioane de lei beneficii — acestea sunt cifrele care caracterizează depășirea principalilor indicatori de plan pe anul 1966 de către colectivul Grupului de șantiere I.C.H. din Sistemul hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier. Pentru aceste succese, Consiliul Central al U.G.S.R. a decernat Steagul roșu și Diploma de întreprindere fruntașă pe țară în întrecerea socialistă în construcții. La festivitatea ce a avut loc joi dupăamiază, înalta distincție a fost înmînată de tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R. Au fost de față tovarășii Ion Stănescu, prim-secretar al comitetului regnal de partid Oltenia, și Emil Zăgănescu, ministrul energiei electrice. Prin susținuta activitate desfășurată de constructori, pe șantierele Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier s-a creat un avans de 10 sâptămîni, care va asigura, în acest an, posibilitatea de a se turna în plus 15 000 mc de betoane. Funicularul transportă zilnic, din ostrovul Golu la noul complex centralizat de preparare a betoanelor, 2 000 mc de agregate, în fotografie , vedere a funicularului de peste Dunăre. „ DEȚINĂTORI AI Înaltelor distincții Acționăm asupra tuturor factorilor care calitatea Colectivul Grupului de șantiere I.C.H. din sistemul hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier, muncind cu abnegație și devotament a obținut în anul 1966 frumoase succese, concretizate prin îndeplinirea și depășirea tuturor indicatorilor de plan, cu o justă corelație între ei. Realizărilor valorice le corespund o serie de realizări fizice importante, printre care închiderea batardourilor faza I A și I B, punerea în funcțiune a primei linii de funicular pentru transportul agregatelor, excavarea din amplasamentul construcțiilor de bază a unui volum de peste 700 000 mc de aluviuni și stîncă. La acestea se adaugă și respectarea cu strictețe a unui indicator de cea mai mare importanță in construcțiile hidrotehnice. CALITATEA LUCRĂRILOR, îmbunătățirea continuă a calității, asigurarea unei execuții corecte a lucrărilor se pot realiza numai prin cunoașterea temeinică a tuturor materialelor ce se pun ln operă, a caracteristicilor tehnice ale utilajelor, a tuturor tehnologiilor de execuție și prin aplicarea lor în practică în mod continuu și conștiincios. In cadrul grupului nostru de șantiere au fost analizați fartorii principali care influențează calitatea lucrărilor, și anume: documentațiile, materialele și execuția. Avînd în centrul atenției acești factori, de la începutul anului s-a întocmit un plan de măsuri care concretizează principalele acțiuni ce se întreprind. Astfel, pentru asigurarea mai bunei calități a proiectelor întocmite de către proiectantul general I.S.P.H., colectivul de ingineri și tehnicieni din cadrul grupului și al șantierelor studiază tehnologiile de execuție corespondența în detaliu a proiectului cu terenul etc., observațiile făcute fiind analizate în comun cu proiectantul și benevig. Gavrilă URCAN inginer-șef la Grupul de șantiere construcții și instalații Porțile de Fier al I.C.H. inig. Ioan MÎRZAN șeful sectorului producție (Continuare în pag. a 3-a) Instrument de lucru: tehnica modernă Întreprinderea de construcți-montaj din Cluj a Ministerului de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării — evidențiată pe ramură în întrecerea socialistă pe țară — și-a depășit în 1966 principalii indicatori de plan, dind in exploatare la termen 13 capacități de producție. Aceste rezultate ne-au suscitat interesul să cunoaștem experiența dobîndită de harnicul colectiv. — Aplicarea metodelor înaintate în execuție — ne-a relatat ing. N. Veza, directorul general al întreprinderii clujene — a fost factorul hotărîtor care ne-a permis să urmărim cu o exactitate aproape matematică realizarea indicatorilor economici pe fiecare șantier în parte. Cum am procedat ? Ne-am orientat după criteriul de bază, indicat la Consfătuirea pe țară a lucrătorilor din construcții , pregătirea cit mai temeinică a execuției. Pentru detalii, directorul general ne-a recomandat să ne informăm la serviciile-cheie, care pregătesc tehna de execuție. Din convorbiate cu inginerii și economiș’ cherii s-a desprins pre’ selecționarea celor • Producția globală : 104% • Productivitatea muncii : .104,9% • Economii peste sarcina de reducere a prețului de cost: 2 303 000 lei • Beneficii peste plan : 2 002 000 lei • Toate obiectivele puse în funcțiune au fost recepționate cu calificativul „foarte bine" sau „bine", mai eficiente soluții, receptivitatea colectivului față de nou. Rolul principal îl dețin in această privință serviciile tehnolog și proiectare. Documentația primită trece aici printr-o minuțioasă studiere. Nu rare au fost cazurile cînd aceste servicii au propus proiectantului soluții tehnico-economice mult mai avantajoase decât cele inițiale. Iată numai două exemple: prin schimbarea soluției de fundații la secția descompunere de la Uzina de alumină din Oradea s-au economisit cca. 80 t de oțel-beton, precum și alte materiale în valoare de 250 000 de lei, documentația pentru atelierul mecanic de M. PRUNDARU (continuare top#g. a3a) Bilanț lunar în luna februarie, întreprinderile tutelate de Direcția generală a industriei silicaților din Ministerul Industriei Construcțiilor au înregistrat următoarele realizări privind valoarea producției globale: „Victoria socialistă"-Turda — 97,1%, Târgu Jiu — 84,3%, Bicaz — 93,9%, Medgidia — 91,2%, Fieni — 100,6% „Ideal"Cernavoda — 114,5%, „Temelia“-Brașov — 97,4%, „Stînca"-Brăila — 86,9%, Comarnic — 100,35%, Oradea — 102,5%, „Bihorul"-Aleșd — 79,9%, „Rapid“-Aghireș — 103,5%, Dej — 100,6%, Vălenii din Munte — 124,2%, iar pe total industria lianților — 94,9%, fabricile de geamuri : Scăeni — 113,2%, Tîrnăveni — 105%, Mediaș — 102% iar Pe total Industria geamurilor — 108%. ■" ■ ) — ....... —i. ■ [UNK] ■ GAZETA EDITATA DE MINISTERUL INDUSTRIEI CONSTRUCȚIILOR, COMITETUL DE STAT PENTRU CONSTRUCTI, ARHITECTURĂ ȘI SISTEMATIZARE SI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN CONSTRUCȚII SI INDUSTRIA MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii voluntarii «Erin întreprinderi și instituții. Costul abonamentului: 3 luni — 3,25 lei, 6 luni — 6,50 lei, un an — 43 lei. ______________ • Redacția și administrația :București 46, str. Gradina cu cai, nr. 7, raionul V. I. Lenin 1 \ Telefon n 15.09.21 - 15.10.92 r WMPUDIM FRUNTAȘE ȘI EVIDENȚIATE ÎN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ PE ANUL 1966 si Mmamm KoneasBLA întreprindere fruntașă pe țară în întrecerea socialistă din construcții : Grupul de șantiere din sistemul hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier (a Ministerului Energiei Electrice) TN RAMURA CONSTRUCTĂ Pentru construcții industriale : întreprindere fruntașă : Trustul nr. 1 construcții- București (al Ministerului Industriei Construcțiilor). întreprinderi evidențiate : întreprinderea de construcții siderurgice-Hunedoara (a Ministerului Industriei Metalurgice) ; întreprinderea de construcțiimontaje-Cluj (a Ministerului de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării) ; întreprinderea de construcții hidrotehnice-Constanța (a Ministerului Transporturilor Auto, Navale și Aeriene). Pentru construcții social-culturale , întreprindere fruntașă : Trustul regional de construcții-Brașov. întreprindere evidențiată :Trustul regional de construcții-Galați. r JIN RAMURA INDUSTRIEI MATERIALELOR DE CONSTRUCȚII . I J întreprindere fruntașă : V Fabrica de ciment-Fiept, întreprinderi evidențiate Întreprinderea de _pt*" fabricate din beton-Turda; Fabrica de cărămizi „Zorile noi"-Piatra Neamț ; întreprinderea de aparataj electric pentru construcții—București. IN ACTIVITATEA DE PROIECTARE : Institut fruntaș: Institutul de Studii și proiectări hidroenergetice. Institute evidențiate : Institutul pentru planuri de amenajare și construcții hidrotehnice ; Institutul de proiectări căi ferate; Institutul de proiectare pentru uzine și instalații din industria construcțiilor de mașini; Direcția de sistematizare, arhitectură și proiectarea construcțiilor-Oltenia . Direcția de sistematizare, arhitectura și proiectarea constiucțiilor- Brașov. în aceste zile are loc un eveniment important: decernarea distincțiilor acordate întreprinderilor fruntașe și evidențiate pe ramură în întrecerea socialistă pe țară, în legătură cu semnificația acestui eveniment, cu rolul său în stimularea elanului creator al maselor în lupta pentru obținerea de noi succese în îndeplinirea și depășirea prevederilor planului cincinal de dezvoltare a economiei naționale, unul din redactorii noștri a avut următoarea convorbire cu tovarășul ing. MIRCEA GEORGESCU președintele Comitetului Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții . Cum apreciați rezultatele întrecerii socialiste pe care oamenii muncii din construcții, din industria materialelor de construcții, din proiectare au desfășurat-o în primul an ai cincinalului ? — Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o largă participare a oamenilor muncii din aceste ramuri la întrecerea socialistă, organizată de sindicate pe baza Directivelor CC. al P.C.R., pentru înfăptuirea obiectivelor economice stabilite de partid. Eforturile colectivelor din trusturi, întreprinderi, institute au fost orientate spre îmbunătățirea organizării producției și a muncii, ridicarea permanentă a calității lucrărilor, produselor și soluțiilor de proiect, valorificarea rezervelor interne, reducerea consumurilor specifice, lichidarea rebuturilor, folosirea integrală a timpului de lucru, utilizarea rațională a mașinilor și utilajelor în vederea creșterii eficienței economice a fiecărei unități Ridicarea pe o treaptă calitativ superioară a întrecerii socialiste a avut rezultate însemnate. Producția de construcții-montaj a depășit cu 12,3% realizările din 1965. Au fost puse în funcțiune peste 300 de capacități și obiective industriale, au fost date în folosință oamenilor muncii peste 50 000 de apartamente convenționale construite din fondurile statului. La organizațiile de construcții-montaj în antrepriză, productivitatea muncii a sporit cu 4% față de anul precedent iar prețul de cost efectiv al producției a fost redus cu 0,4% față de prețul de cost planificat. Producția globală industrială a Ministerului Industriei Construcțiilor a depășit cu 1,9% prevederile planului și cu 11,6%/o nivelul din 1965. Gazeta noastră publică lista unităților fruntașe și evidențiate in ramurile construcții, industria materialelor de construcții, in activitatea de proiectare in întrecerea socialistă pe ț oră. Ce realizări deosebite ale colectivelor acestor întreprinderi și institute au determinat acordarea distincțiilor? •— Așa cum prevede Hotărîrea Comitetului Executiv al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, Comitetul Uniunii noastre — în urma analizei făcute împreună cu conducerea Ministerului Industriei Construcțiilor, a Comitetului de Stat pentru Construcții, Arhitectură și Sistematizare și a Comitetului de Stat pentru îndrumarea și Controlul Organelor Locale ale Administrației de Stat — a acordat titlul de „întreprindere fruntașă pe ramura în întrecerea socialistă pe țară“ colectivelor din ramura construcții (pentru construcții industriale și pentru construcții social-culturale), din ramura industriei materialelor de construcții și din activitatea de proiectare care, în anul 1966, au obținut cele mai bune rezultate în îndeplinirea planului și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă, iar titlul de „întreprindere evidențiată pe ramură în întrecerea socialistă pe țară" întreprinderilor care, prin rezultatele obținute în producție, s-au situat după întreprinderile fruntașe. Constructorii de la Trustul nr. 1 — București, care primesc „Steagul roșu”" și „Diploma de întreprindere fruntașă“, au adus anul trecut un aport însemnat la realizarea ritmică a planului de investiții. Acest puternic colectiv de aproape 12 000 de oameni a pus în funcțiune toate capacitățile prevăzute în planul de stat, cu o valoare de construcții-montaj de peste 358 milioane de lei, obținînd la 97% din acest volum de lucrări recepționate — din? o tehnicitate ridicată — calificativul „foarte bine“; rezultate bune a înregistrat, de asemenea, în ce privește Creșterea productivității muncii, economiile la prețul de cost și beneficiile T.R.C.Brașov peste plan. Colectivul a realizat o calitate bună și foarte scurtă a lucrărilor, ceea ce rezultă și din calificativele primite la recepția obiectivelor predate ; de asemenea, a deptășit planul cu 2,3% la producția terminală, cu aproape 2,5 milioane de lei la beneficii — iar prin buna organizare a producției, prin folosirea sfoibicioasă a utilajelor și a forței de muncă, a mărit productivitatea muririi cu 2,8% peste nivelul prevăzut, Depășindu-și principalii indicatori de plan, colectivul Fabricii de ciment 1-Fieni, a adus, totodată economii, peste plan de 3,4 milioane de lei și beneficii peste plan de 3,8 milioane de lei. Alături de criteriul cantitativ, de indicatorul producție marfă vândută și încasată, și criteriul calității produselor, al scăderii rebuturilor a cîntărit greu în balanța aprecierilor, aducînd în rîndurile intreprinderilor evidențiate întreprinderea de prefabricate de la Turda și Fabrica de cărămizi de la Piatra Neamț. în ce privește activitatea de proiectare, la acordarea distincțiilor s-a ținiut seama de realizarea planului de proiectare, de economisirea capacității prin folosirea d le proiecte tip și i prin refolosirea de proiecte unicate își detalii, de reducerea duratei de întocmire a proiectelor, de reducerea ppeițului de cost al orei de proiectare, ele calitatea proiectelor exprimată în, calificativele obținute la avizare. Folosesc acest prilej pentru a adresa, în numele Comitetului Uniunii noastre, calde felicitări colectivelor fruntașe și evidențiate pe ramură în întrecerea socialista pe siară, pentru a le ura noi succese în producție. Acordarea înaltelor distincții constituie un nou prilej pentru mobilizarea oamenilor muncii în construcții, din industria materialelor de construcții, din proiectare la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă pe anul 1967., Lucrările la rafinăria din Pitești, împotmolite în noroi și tergiversări Rafinăria de la Pitești, una din investițiile importante ale cincinalului, este amplasată în zona industrială din sudul orașului, lângă uzina de negru de fum și marele combinat petrochimic, a cărui construcție a început în a doua jumătate a anului trecut. Importantul rol pe care-l va avea această nouă unitate în prelucrarea superioară a țițeiului, termenele la care trebuie să producă — legate de contracte internaționale și de asigurarea materiei prime pentru uzine chimice la anumite date planificate — obligă la realizarea unei durate de execuție comparativ reduse. Ministerul Petrolului a obținut încă de la 10 septembrie o serie de derogări în ce privește condițiile de pregătire și realizare a investiției. Astfel, s-a aprobat să se elaboreze o serie de proiecte de execuție pe baza planului general de amplasare, să se execute unele lucrări de organizare și de bază înainte de aprobarea studiului tehnico-economic, să se comande din țară și din import unele utilaje și materiale cu ciclu larg de fabricație. Datorită unei necorelări între termenele de proiectare, data de expropriere a terenului și cea de atacare a lucrărilor, constructorul — întreprinderea de construcții-montaj-Pitești, a Ministerului de Construcții pentru Industria Chimică și Rafinării — nu a putut începe execuția decât la 15 ianuarie. Este adevărat că pînă atunci, încă din septembrie 1966, constructorul s-a interesat de acest obiectiv și, concomitent cu sarcina de a ataca din plin lucrările la combinatul petrochimic, s-a preocupat și de pregătirea execuției la rafinărie ; totuși, cu timp s-a pierdut! Iar constructorii cunosc bine ce diferență este între a începe o lucrare cu mișcări mari de terasamente în septembrie, și a o începe în ianuarie. Dacă mai adăugăm faptul că terenul este orizontal și că sub stratul vegetal se găsește argilă, care face ca apele să stagneze la suprafață, se evidențiază și mai mult dificultățile pe care constructorul le întîmpină în exe ing. Ion IVANESCU din C.S.C.A.S. Com r Ni/AB r rh 3 t ‘ / Pe cel mai mare șantier siderurgic Recent, colectivul întreprinderii de construcții și montaje siderurgice<131811 a sărbătorit evenimentul decernării distincțiilor de fruntași in întrecerea socialistă celor 1257 de lucrători, 126 brigăzi, 6 șantiere și loturi care au obținut cele mai bune rezultate în anul 1967. Printre cei ce au primit pentru a patra oară insigna rubinie se numără Ion Bogdan, Constantin Dascălu, Maradin Florescu, Mircea Popa ș.a. Constructorii de pe cel mai mare șantier siderurgic al țării luptă cu însuflețire pentru a da viață noilor angajamente. în sectorul oțelărie, unde pînă acum s-au pus în operă 115 000 mc de beton și 16 500 t de construcții metalice se lucrează de zor la montarea utilajului tehnologic ; la cele trei poduri rulante (dintre care două cu capacitatea de ridicare de 200, respectiv 225 tone), recent montate, se execută ultimele, finisaje. (Ion CENUȘĂ, corespondat) ÎN PAG. A 3-A : In unele unități sezoniere din industria ceramicei de construcții, primele cărămizi au și intrat în circuitul de fabricație. Ele sunt așteptate cu nerăbdare de constructorii de pe șantiere, care vor să profite din plin de aceste zile de primăvară timpurie pentru a traduce în fapt, recomandarea partidului de a realiza în primul trimestrul, peste 20% din volumul de lucrări prevăzute pentru acest an. Cum întîmpină fabricile sezoniere, în acest an, campania de producție ? A fost judicios folosit răgazul din sezonul a rece pentru punerea la punct utilajelor, asigurarea cu stocurile necesare de materie primă, pregătirea cadrelor ? Iată probleme pe care redacția noastră le-a urmărit în cadrul raidului-anchetă întreprins în cîteva fabrici ale Ministerului Industriei Construcțiilor și ale sfatuilor populare. Marțișor Adriana Petrovschi este emoționată. Un tovarăș de muncă, un prieten drag, îi prinde pe piept un mărțișor. Delicată urare în prag de primăvară, semn de prețuire și de respect. La întreprinderea de produse din ceramică fină pentru construcții, din București-Militari, lucrează 510 femei. Prin miinile lor pricepute trec obiectele sanitare din porțelan, plăcuțele ceramice glazurate de finisaj pe care se folosesc constructorii din toate colțurile țării. 510 femei — din care marea majoritate și-au făcut debutul in cîmpul muncii la această nouă unitate industrială — și-au însușit o tehnolgie modernă. 510 femei. Dintre ele, 150 de fruntașe în întrecerea socialistă pe anul 1966 15 muncitoare au acumulat, pînă acum, patru insigne. În țara noastră, femeia are astăzi nu numai drepturi egale cu bărbatul, nu numai posibilitatea egală de a munci in meserii din cele mai pretențioase. In posturi de răspundere, ei și meritul că știe să valorifice aceste drepturi și posibilități, aducînd un aport substanțial la opera de desăvîrșire a construcției socialiste in România. Și pe șantiere, in fabricile de materiale de construcții, la institutele de cercetări și de proiectări din ramura noastră, zeci de mii de femei contribuie, printr-o muncă devotată, la Îndeplinirea sarcinilor trasate de partid. Cu prilejul Zilei femeii — 8 Martie, o caldă urare de succes și prosperitate tovarășelor noastre muncă ! Desen de Z. BUZHA