Constructorul, iunie 1968 (Anul 20, nr. 22-26)

1968-06-01 / nr. 22

La intuirea intre cercetători și specialiști din producție, inițiată de gazeta noastră ■■Biwaigww! vimmums" .mw EXIGENȚA ȘTIINȚIFICĂ DESCOPERĂ SURSE DE SPORIRE A PRODUCTIVITĂȚII MUNCII • Semnalul de pauză de masă aduce 4-5 procente în plus la buna folosire a forței de muncă • Ce fel de scule vă alegeți? • interferențe birocratice în domeniul de activitate al cadrelor tehnice Atributul științific se referă în aceeași măsură la deosebita precizie, reflectată în cantități stabilite deseori cu exactitatea zecimii de procent, ca și la cuprinderea în câmpul de vedere a tuturor cauzelor, chiar și a celor mai „mărunte“, ce influențează fenomenul studiat. De acest adevăr au avut prilejul să se convingă, o dată mai mult, cei ce au participat la recenta întîlnire între cercetători de la ÎNCERC și cadre tehnice de la întreprinderea nr. 7 de construcții-monutaj din Galați, inițiată de redacția noastră în colaborare cu comitetul sindicatului din întreprindere. Cercetători din secția de normare tehnică și organizare științifică a muncii de la institutul de cercetări în construcții și economia construcțiilor au luat contact timp de două zile cu activitatea șantierelor gălățene ale I.C.M. nr. 7 și au examinat unele aspecte ale organizării producției și a muncii. Cele observate au făcut obiectul discuției ulterioare cu cadrele tehnice din centrala întreprinderii și de pe șantiere. Deși axate pe situații locale, dezbaterile, ce au relevat rezerve existente pentru creșterea productivității muncii și posibilități de a le pune în valoare, prezintă interes pentru cercuri foarte largi de constructori, deoarece s-au referit la aspecte des întâlnite pe marea majoritate a șantierelor. De aceea, pentru a spori numărul beneficiarilor acestor discuții, redăm în rândurile ce urmează o succintă prezentare a temelor abordate și a soluțiilor ce s-au conturat, unele cu aplicare imediată, altele necesitând înfăptuirea unor condiții ce nu pot lipsi pentru ca ele să fie viabile. Tirul întrebărilor și amănuntele organizatorice Multe practici perimate există pe șantiere și continuă să dăinuie, deoarece toți s-au obișnuit cu ele și au impresia că este firesc să se procedeze în acest mod. La baza apariției lor au stat diferite rațiuni, uneori chiar fundamentări tehnicoeconomice temeinice la acea vreme, dar ,de cele mai multe ori ele persistă datorită obișnuinței, fără a avea justificarea intr-un optim , sau, chiar dacă au avut-o la un moment dat, au pierdut-o în timp — prin modificarea condițiilor, prin evoluția cunoștințelor tehnologice și de organizare. Numai exigența științifică — aceea care nu poate accepta lucrurile așa cum sunt ele, doar pentru simplul motiv că există — este în măsură să depisteze posibilitățile de perfecționare. Supunînd în permanență fiecare fapt unui tir concentric de întrebări (de ce așa, și nu altfel ? de ce aici, și nu în altă parte ? de ce acum, și nu altă dată ? etc.), reușim să-i analizăm toate laturile, să le cunoaștem pe cele valoroase, ce re f. MUSTACESCU (Continuare in pag. a 3-a) V» Constructorul Gazeta editată de Ministerul Industriei Construcțiilor, Comitetul de Stat pentru Construcții, Arhitecturi și Sistematizare și Comitetul Uniunii Sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții Contractul colectiv Se apropie încheierea semestrului, v-ați achitat de obligații ? In curînd, colectivele unităților de construcții din Brașov vor analiza activitatea desfășurată în prima jumătate a anului pentru realizarea sarcinilor și angajamentelor asumate prin contractele colective, atît pe tărîrîiul activității productive, cit și a celei social-culturale, îndrumate de consiliul municipal al sindicatelor, comitetele sindicatelor desfășoară o largă acțiune de control și sprijin pentru îndeplinirea tuturor prevederilor, în așa fel ca primul semestru să se încheie cu rezultate din cele mai bune. Entuziasmul în muncă al colectivelor de salariați a făcut ca în primele patru luni, din planul anual de investiții la structura construcții-montaj să fie realizate 31 de procente, o contribuție însemnată aducînd-o colectivele de la I.C.M.B. șantierul 501-Steagul roșu al Trustului nr. 5, întreprinderea nr. 10. de instalații-montaj, grupul de șantiere nr. 3 al Trustului de construcții locale, I.S.C.M. De asemenea, nivelul planificat al productivității muncii a fost depășit cu 2%. Față de angajamentul de a se reduce prețul de cost, peste sarcina planificată, cu 2 668 000 lei, s-au realizat 2 712 000 lei. Pentru obținerea unor astfel de realizări, comitetele sindicatelor dintr-o serie de întreprinderi și șantiere au inițiat studii, au organizat acțiuni, au intervenit pe lungi diferite foruri în vedgerea aȘÎȘăzării cu documentație, cu materiale, au controlat pregătirea frontului de lucru, condițiile de muncă și de trai. De asemenea, ele au desfășurat o largă activitate pentru ca în adunările trimestriale, în ședințe și în convorbirile din cadrul colectivelor, să se dezbată problemele legate de întărirea disciplinei, de buna organizare a locurilor de munca, de scurtarea termenelor de execuție și îmbunătățirea calității literarilor. Un accent deosebit s-a pus pe defalcarea la timp a sarcinilor de plan, astfel, ca ele să ajungă în mina fiecărei formații. Folosind un stil de muncă viu, comitetele au susținut în diferite feluri activitatea organelor tehniceadministrative. Se știe câte dificultăți apar la construcția de drumuri forestiere , fără o mecanizare puternică, capabilă să execute muncile grele pe drumurile de munte, nu s-ar putea face mare lucru. Stagnarea unui utilaj ar ține și muncitorii pe loc. Un astfel de pericol s-a ivit de cîteva orit anumite for V. FLOREȘTEANU la H<$trimre in pag. a 1-a) 1 Foto: FI. ȘTEFANESCU • La C.I.L.—Brăila, pe malul Dunării, a fost recepționat cu calificativul „foarte bine” un tronson experimental de circuri și platforme. Lucrarea a fost executata de întreprinderea de construcții speciale pentru transporturi —București. (ION MARIN, corespondent) Municipiul Galați își intinde cartierele de locuit spre valea ce-l desparte de platforma combinatului siderurgic. In cartierul Țiglina III a început să se înfiripe microraionul 17, în care Șantierul nr. 5 de locuințe al Trustului de construcții locale va construi 1400 de apartamente (cu o suprafață locuibilă de 44 216 mp). Din acestea, pînă la sfirșitul lunii vor fi date în folosință primele 360. In fotografie: turnarea structurii unui bloc fagure. A. COMITETELE DE DIRECȚIE In primele patru luni ale anului, Intreprinderea-șantier de construcțiimontaj din Brașov a M.C.I.C.R. și-a depășit planul valoric la producția globală cu 22,7%. Adunarea de constituire a comitetului de direcție al întreprinderii a fost informată, de asemenea, că toate șantierele și-au realizat și a depășit sarcinile. Conștienți de eficiența economică a investițiilor ce le au de realizat, de importanța reducerii duratei de execuție a acestora, muncitorii, inginerii, maiștrii, tehnicienii, învingind dificultățile printr-o muncă stăruitoare, au reușit să dea lr. funcțiune noua capacitate de producție de la F.C.H.Zărnești (1000 Van celuloză), cu 30 de zile mai devreme ; Jaloane pentru activitatea viitoare instalația de rafinare electrolitică a plumbului de la UC.M.Copșa Mică, cu termen de intrare in producție in trimestrul XV 1968, are condițiile să funcționeze încă din trimestrul II ; laboratorul de chimie fizică de la „Chimigaz“-Mediaș va fi predat beneficiarului cu 6 luni mai devreme decit s-a prevăzut etc. Adunarea. ing. R. Cioroiu — adjunct al ministrului, delegatul comitetului județean de partid, I. Ghiraș, au apreciat și i-au felicitat pe numeroșii lucrători pe pieptul cărora strălucesc însemnele fruntășiei. Adunarea a hotărit ca din rindul acestora să facă parte din comitetul de direcție — alături de membrii numiți — reprezentanți de seamă ai șantierelor, oameni care s-au întrecut pe sine înșiși in entuziasta intreștere socialistă, dovedind prin fapte că sunt alături din toată inima de interesele întregului colectiv. Șeful de lot Mircea Vasiliu și-a exprimat satisfacția că in comitetul de direcție a fost ales lăcătușul montor Nicolae Sandei. 11 cunosc de ani ne V. GHEORGHE . (Continuare în pag. a 3-a) | La Porțile de Fier, pregătiri pentru punctul culminant. Constructorii de pe șantierele Complexului hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier au de rezolvat cîteva probleme tehnice deosebite. Cele mai multe sînt legate de închiderea albiei Dunării ,adică porțiunea de 276 m care a mai rămas între batardourile de lucru român și iugoslav. Momentul va inaugura faza finală a lucrărilor. Această etapă este cu atît mai importantă și dificilă, cu cît trebuie să se dezvolte fără a stingheri navigația pe bătrînul fluviu. Din această cauză, pînă la începerea lucrărilor (trim. I. 1969), vor trebui terminate anumite obiective ale hidrocentralei: ecluzele, trei cîmpuri ale barajului deversor (în prezent, în execuția șantierului iugoslav), golirile de fund ș.a., prin care apele și navigația își vor putea urma cursul normal. Din punctul de vedere al calculelor, ca și al experienței practice, lucrările de închidere vor depăși cu mult, ca dificultate tehnică, realizările pe plan mondial de pînâ acum. Metoda „frontală", prin care albia Dunării va fi închisă, constă în obturarea unei breșe de 80 m deschidere, cu elemente prefabricate din beton armat și produse nesortate de carieră, ce se vor bascula în apele fluviului de pe un pod construit peste toată lungimea breșei; podul va fi ancorat în amonte și va permite circulația autobasculantelor de 27 t, cu care este dedat șantierul. Prefabricatele din beton armat, ce se vor executa special pentru închiderea breșei, vor fi de tipul „sfabîlopozilor" (de 25 Fbuc.), folosiți la digul noului port maritim de la Constanța. Curentul apei, atunci cînd breșa va trebui să fie închisă, va înregistra — potrivit calculelor —o putere specifică critică de peste 50 tmrisec. ml, nemaiîntîlnită pînă acum în practica mondială. închiderea cea mai importantă executată pînă acum în lume (73 m) a avut o putere specifică critică de 43,86 tmrsec. ml, înregistrată la hidrocentrala de la McNary, pe fluviul Columbia din S.U.A Aceasta a fost realizată în două luni de zile, la un debit al apei de 4160 mc^sec., în timp ce la Porțile de Fier, pentru un debit prevăzut de 7000 mc^sec., calculele au arătat că închiderea breșei se poate face în numai circa 20 de zile, realizare care va însemna o nouă victorie de prestigiu a constructorilor hidrotehnicieni români. Toate aceste probleme au constituit tema unei comunicări tehnice, susținută de ing. V. Clenc, din I.S.P.H., în cadrul unei acțiuni organizate de comisia de organizare științifică a producției din cadrul Grupului de șantiere al I.C.H., prin cabinetul tehnic. Expunerea, urmărită cu viu interes de circa 400 de tehnicieni, maiștri și ingineri, a fost completată cu prezentarea unui scurt film în culori, despre închiderea efectuată anul trecut la Saratov, pe Volga. În cadrul pregătirii noii etape a lucrărilor, ing. D. Vană, inginer-șef mecanic al grupului, ing. Marcel Boambăn, șeful atelierelor centrale și ing. Mihai Stancu, șeful secției auto, au studiat modificările ce trebuie aduse autobasculantelor „BELAZ" de 27 t, pentru a transporta și bascula „stabilopozii" ce vor fi folosiți la închiderea albiei fluviului, ing. GH. COȘEREANU de la șantierele Porțile de Fier al întreprinderii de construcții hidroenergetice ÎNCHIDEREA ALBIEI DUNĂRII 4L PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VĂI ) Anul XX ■ ■ [UNK] sSmhátá 1 iunie 1968 I 4 pagini 25;> bani ] Redacția și administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21 — 15.10.92 CADENȚA PLANULUI DE INVESTIȚII Pe platforma industrială de la Găiești Beneficiari și constructori...’ la remorcă Cu sau fără voia sa, omul pune pecetea personalității sale în tot ceea ce face , descoperi mina dibace pînă și în lucrul cel mai neînsemnat. Senzația aceasta ți-o dă șantierul Uzinei de piese de schimb și de reparat utilaj chimic de la Găiești, județul Dîmbovița. I.S.C.M.Brazi a început investiția cu știința execuției, cîștigată în marea platformă petrochimică din preajma Ploieștiului. Inaugurarea propriu-zisă a lucrărilor a avut loc în luna septembrie.. Teren virgin. Ce aveau constructorii în țară ? Luni ploioase de toamnă, luni de iarnă cu ger și zăpadă. A știut conducerea șantierului (ing. Ioan Costel și ing. Titu Davidsohn) de ce, înainte de toate, s-a grăbit să monteze o baterie de 3 cazane. Cu abur și căldură asigurate, betoniștii au putut turna, în șoproane mobile de polietilenă, prefaluicalele ; s-a putut lucra cu spor la depozitele de carbid, oxigen, vopsele, la centrala termică, rezervoare, căi ferate etc. La toate, concomitent cu lucrările de organizare. Cînd a mujit primăvara, sosiseră și prefabricatele din Industrie, frontul de activitate s-a lărgit, iar „cîștigul" din iarnă s-a dovedit deosebit de prețios. Grupul social, cu termen de predare în luna octombrie, a ajuns încă de pe acum în finisaje, iar stadiile fizice la halele de prelucrare și turnătorie — cu structuri din elemente prefabricate — întrec prevederile din graficele de execuție. Ritmul de lucru ar putea fi și mai accelerat, dacă întreprinderea tutelară ar putea ajuta șantierul cel puțin cu macaraua retrasă de la Găiești din ziua de 13 mai, deși era și este absolut necesară pentru montarea fermelor și grinzilor După părerea ing. Davidsohn, inginerul-șef al șantierului, se conturează perspective ca montajele să fie devansate. Aici la hala de prelucrare cât și la turnătorie, căile de rulare vor fi isprăvite înainte de termen. Dar beneficiarul este pregătit pentru o asemenea cadență ? Se pare că nu. Mai mult, urmărind extinderea din mers a noii uzine, acesta a cerut restudierea documentației și... sistarea temporară a lucrului în unele zone. Există front și pentru colaboratorii constructorilor. Instalatorii de la întreprinderea de instalații București, de pildă, lucrează din plin. O singură absență : izolatorii de la I.S.S.S.C. Pottiți, vă rugăm ! Vă așteaptă turnurile de răcire și o suprafață de peste 3000 mp, pregătită pentru izolați hidrofuge. Adrian CÎMPEANU La hala de prelucrare și la turnătoria uzinei de piese de schimb și de reparat utilaj chimic (in fotografii), se lucrează la structura de rezistență CIT TIMP PURTAȚI CIZMELE DE Un raid-anchetă la citeva întreprinderi de construcții din București dezvăluie (pentru a cita oară?) grave defecte de calitate ale unor echipamente de protecție. Producătorii prezintă justificări cu care muncitorii nu au ce face. Lor le trebuie echipament trainic, comod, sigur! CAUCIUC, PÎNĂ SE RUP? — Specificul lucrărilor noastre — spune ing. Gh. Bujor, directorul întreprinderii de construcții hidrotehnice și foraje — cere dotarea unui mare număr de muncitori cu cizme de protecție. Calitatea necorespunzătoare a acestora ne pune în situația de a epuiza în numai cîteva luni stocul achiziționat pentru un an. Producătorul ar trebui să țină seama de faptul că acest echipament nu-i destinat pentru plimbare, ci pentru lucrul pe șantier, unde terenul este accidentat, omul calcă pe pietriș și nisip, ale căror granule uzează repede cauciucul , pe uleiuri, grăsimi etc. Am avut cazuri cînd cizme noi n-au putut fi folosite nici două săptămîni, au fost înapoiate la magazie, cu tocurile sau tălpile deslipite. Constantin Bucșăneanu, șeful unei echipe de betoniști de la întreprinderea de prefabricate „Granitul“ ne confirmă ä — Nu de puține ori, cizmele, de cum intrăm cu ele în beton, se deslipsesc de la încheieturi. Vara, ne încing picioarele atît de mult, nicit ne produc răni ; din această cauză evităm să le folosim, calcînd normele de protecția muncii. La magazia depozitului central de materiale al întreprinderii construcții-montaj nr. 1 șeful de de depozit Dumitru Neagu ne arată rafturile : — Aceste cizme au fost aduse de pe șantier, pentru a fi recondiționate, numai după două săptămîni de folosire. Li s-au desprins tălpile. Furnizorul este „Cauciucul Quadrat“, din București. Dincolo, stiva aceea de cizme este de la Combinatul de cauciuc-Jilava. Sînt neîntrebuințate — și totuși, au carâmbul sau talpa dezlipite ! Exemple noi care ilustrează problemă veche: în decursul anilor o s-au adunat sute de reclamații vizînd calitatea necorespunzătoare a acestui echipament de protecție. Cum reacționează producătorii ? La Combinatul de cauciuc Jilava discutăm cu directorul ing. loan ing Marin TACHE Și Gheorghe VOICU (Continuare in pag. a 3-a) A început glisarea tronsonului II la blocul nr. 134 din ansamblul Ploiești-Nord. Este cel de-al cincilea bloc la care constructorii ploieșteni execută glisarea incepind cu subsolul tehnic, ceea ce duce la scurtarea duratei de execuție a blocului cu circa 25 de zile și la însemnate economii de material lemnos și manoperă, (ing. S. POPESCUT, corespondent), în fotografie , aspect din cartierul Ploiești-Nord Atelier de prefabricate In cadrul noii platforme industriale a orașului Găiești, constructorii de la I.S.C.M.Brazi au atacat și lucrările unui modern atelier de prefabricate din beton armat, menit să satisfacă cerințele șantierelor industriei chimice din partea de sud a țării. Noua unitate industrială (cu o capacitate anuală de 30 000 mc și cu posibilități de extindere) va produce, îndeosebi, virole pentru decantoare și rezervoare, grinzi cu bare groase rezistente la coroziune, tuburi pentru canalizare și, în general, piese de serie mică, solicitate mai frecvent de investițiile industriei chimice. Potrivit documentației elaborate de Sectorul de proiectare al M.C.I.C.R. (șef de proiect complex ing. Ion Neagu), toate sectoarele de producție vor fi concentrate într-o hală monobloc de 4000 mp , pentru satisfacerea cerințelor din perioadele de vîrf se amenajează și un poligon cu activitate sezonieră. Atelierul va fi dotat, printre altele, cu o stație de betoane automatizată, pe care o execută atelierele „Nicolina“ din Iași. O dată cu documentația noii investiții, a fost predată și planificarea calendaristică a execuției, elaborată după metoda drumului critic, de un colectiv specializat în calcul operațional. S-au scos în evidență lucrările care nu pot suferi nici o amînare față de termenele stabilite, pentru a se putea respecta termenul final de punere în funcțiune — trimestrul IV 1969. Calculele s-au făcut cu ajutorul calculatorului electronic ICT 1900, al Direcției centrale de statistică, ing. Anișoara BIRCA din Sectorul de proiectare al M.C.I.C.R. 1/