Constructorul, noiembrie 1969 (Anul 21, nr. 44-48)

1969-11-01 / nr. 44

©—.castroism Peste doua saptamini începe ",oficial" Iarna ATENTIEI NOAPTEA - ÎNGHEȚ! Iarna Încă nu a venit „oficial“, dar practic, sezonul rece a și început ; temperaturile negative care se înregistrează, noaptea, în multe locuri trebuie considerate ca un semnal de alarmă, trebuie să ne determine a ne reorganiza activitatea pe șantiere Spre a o putea continua, cu cu mai mare succes, și in condițiile de iarnă. Iată de ce dorim să reamintim — acum, cind vremea rece bate la ușă — o serie de măsuri de extremă urgență, care constituie numai o prefață a organizării activității din timpul iernii, la fel ca și măsurile de prevedere ale oricărui bun gospodar, dar formează în mare parte chiar nucleul acestei organizări, unele dintre ele trebuind să fie chiar menținute neschimbate până la terminarea sezonului frumos. Prima grijă : să se asigure toate posibilitățile de îndepărtare a apelor de suprafață de lângă clădiri, drumuri și, în general, de pe întregul teritoriu al șantierului, prin executarea de șanțuri de scurgere (sau prin curățirea celor existente), gropi colectoare, diguri de protecție etc. , să se pregătească drumurile de acces la șantier și căile de transport din interiorul șantierului ; să existe la îndemîna panouri de protecție (parazăpezi), utilaje și dispozitive de curățire a zăpezii (pluguri de zăpadă, buldozere, lopeți speciale etc.). Zilele se scurtează în continuare , deci, este necesar ca instalațiile electrice să fie revizuite și completate cu tot ce este necesar pentru intensificarea iluminatului. De asemenea, o dată cu izolarea conductelor de abur, apă, gaze etc., din exteriorul clădirilor și obiectelor, trebuie să se monteze robinete de golire la punctele joase ale rețelelor de apă. Oriunde se poate, asemenea conducte trebuie să fie îngropate, la minimum un metru adincime. In următoarele două săptămâni trebuie să se încheie amenajarea centralelor de betoane și mortare, în vederea bunei lor funcționări pe timp friguros — inclusiv montarea instalațiilor pentru încălzirea apei, pietrișului, gropile de var stins nisipului , să fie acoperite cu un strat de nisip de circa 40 cm grosime. Laboratorul de șantier are un rol deosebit în controlul calității lucrărilor în perioada de timp friguros ; este indispensabil ca el să fie înzestrat cu termometru de maxim minim, termometre pentru bestioane și mortare. Lucrările de pămînt sînt, din mai multe puncte de vedere, „sensibile“ la condițiile de iarnă. Iată cîteva precauții elementare : să se complet umpluturile de execute pămînt la toate fundațiile terminate, prevăzîndu-li-se pantele necesare pentru îndeșipărtarea apelor de lingă ele . In general, să se ia toate măsurile pentru a împiedica pătrunderea apelor de suprafață la umpluturile proaspete, ca și pentru curățarea imediată și îndepărtarea zăpezii depuse pe ele ; înainte de începerea înghețului, să se fixeze toate reperele de nivel și de aliniament care lipsesc și să se înlocuiască reperele și împrejmuirile de trasare, insuficient îngropate, cu altele noi ; să nu se atace lucrările de săpături decit pe porțiuni mici, care pot fi umplute repede, înainte de a fi surprinse de ploi sau ninsoare. In ce privește perioada prin care trecem acum, cînd ziua vremea este încă relativ călduroasă, dar peste noapte se lasă frigul — iar în unele părți ale țării au și apărut deja primele fenomene de îngheț, se impune ca șantierele să ia măsuri practice imediate de protejare a lucrărilor executate pînă în prezent, care pot fi degradate de înngheț de la o zi la alta. Iată cîteva din asemenea măsuri : — încăperile interioare unde s-au executat tencuieli, zugrăveli, placaje etc. care pot fi surprinse de frig înainte de a se fi surprinse de a se fi uscat complet, să fie închise imediat, fie cu tîmplăria definitivă, fie — dacă aceasta încă nu e asigurată — cu închideri provizorii la ferestre și uși dulgherești , oriunde instalația de încălzire centrală încă nu este pusă în funcțiune, să se utilizeze diverse alte mijloace de încălzire a încăperilor — coasiere, sobe metalice etc. — la clădirile în curs de acoperire să se grăbească terminarea învelitorilor, menținîndu-se insă mereu trează grija ca acestea să fie executate ireproșabil , porțiunile de învelitori care, din diverse motive, HU ar mai putea fi terminate în bune condiții de calitate sa fie realizate — provizoriu — din învelitori mai simple, dar eficace astereală, foi de carton asfaltat aplicat prin lipire cu bitum topit, fixate cu șipci și acoperite cu un mortar bituminos) ; — betoanele turnate în timpul zilei -, indiferent de forma, mărimea, poziția și destinația părților de construcție in care au fost turnate — să fie acoperite cu paie, bălegar etc., așezat peste foi de hîrtie așternute pe beton , oriunde este posibil, să se și încălzească spațiul respectiv ; — să se grăbească terminarea trotuarelor la clădiri ; — lucrările de exterior, ca tencuieli, placaje, zugrăveli, vopsitorie, izolări sau protecții cu mortar de ciment, drumuri de beton etc., care au rămas neexecutate pînă acum, să nu se mai execute — deoarece ele nu vor putea fi protejate împotriva înghețului, se vor degrada și, deci, vor trebui refăcute ulterior — pe timpul nopții să se înființeze un control extrem de serios al funcționării focurilor din șantier, control care trebuie dat numai în sarcina unor tehnicieni cu autoritate , aceștia trebuie să vegheze și asupra prevenirii și combaterii incendiilor dar, totodată, și asupra menținerii continue a focurilor și celorlalte mijloace de protecție aplicate, astfel ca acestea să asigure reușita deplină a întregii acțiuni de salvare a calității lucrărilor executate. ing. Mihail DUMITRESCU din ÎNCERC 1I1III E momentul sa In perioada de iarnă, din cauza intemperiilor, activitatea cu automobilele se desfășoară mult mai greu decit vara. Succesul lucrului cu automobilul pe șantiere pe perioada care urmează depinde în mare măsură de pregătirea minuțioasă a acestuia pentru anotimpul rece. In contextul măsurilor ce se întreprind, revizia tehnică sezonieră (R.T.S.) este o componentă de prim ordin , cunoscându-se ce influențe negative are folosirea în continuare a uleiurilor și unsorilor de vară, personalul tehnicoingineresc care se ocupă de mecanizarea la șantiere are obligația ca până la 30 noiembrie 1969 să termine campania de pregătire a automobilului în vederea trecerii la exploatarea de iarnă. Revizia tehnică sezonieră pentru iarnă comportă două faze distincte. Faza preliminară, de pregătire materială ar trebui — în mod normal — să fie încheiată la ora actuală. Pentru cei care au întârziat, notăm operațiile ce trebuie rezolvate : aprovizionarea depozitelor de uleiuri și unsori cu puncte de congelare scăzute, corespunzătoare anotimpului de iarnă, precum și cu petrol și ulei din grupa 100, necesare spălării carterelor agregatelor din componența automobilului ; punerea in funcțiune a postului de spălare cu apă sub presiune ; dotarea postului de revizie și ungere cu tăvi din tablă și rezervoare pentru recuperarea uleiurilor și unsorilor vechi, cu capre metalice pentru suspendarea automobilului, cu sculele și uneltele ce se folosesc la demontarea și montarea pieselor și accesoriilor , prepararea electrolitului cu concentrație, de iarnă, necesar bateriilor de acumulatoare, și a elementelor pentru filtrele de ulei. Totodată, trebuie urgentate organizarea și instruirea echipelor de muncitori și a maiștrilor care participă la campania R.T.s. A doua fază — cea de execuție propriu-zisă a R.T.s. — trebuie să se pregătim și termine pînă la 10 noiembrie, asigurînd buna funcționare a automobilului pînă la 15 martie. Operațiile ce alcătuiesc această fază trebuie executate după o anumită ordine de flux tehnologic. Se începe prin curățirea generală a autovehiculului, spălarea lui cu apă liniștită și sub presiune. După aceasta, autovehiculul se introduce la postul de ungere și revizie, unde mecanicii îl suspendă pe capre metalice, așa ca să rărrină sprijinit pe puntea din față și cea din spate. Se introduc tăvile de tablă sub motor, schimbătorul de viteze și diferențial, debușonîndu-se carterele acestora, pentru scurgerea uleiurilor vechi. In paralel, se demontează de pe osii roțile automobilului. Mecanicul însărcinat cu revizia și înlocuirea vaselinei de vară cu cea de iarnă (Rui. 100) demontrează, împreună cu șoferul, butucii roților, de pe care se îndepărtează unsoarea veche ; se spală apoi cu petrol butucii și osiile, pînă ce rămîni curate. Cu toată atenția se examinează starea rulmenților, inlocuindu-i pe cei defecți. Se introduce apoi vaselina proaspătă de iarnă in locașurile practicate în butuci, după care se trece la remontarea acestora. Tamburii și salanții de frînare nu se vor monta pe butucii osiilor, pînă ce aceștia nu vor fi verificați, inlăturindu-se eventualele defecțiuni. După reglarea frinei, se montează roțile pe osii și se scot caprele metalice. Simultan cu lucrul semipostului 1 (roți și frchel, cel de-al doilea semipost (mecanic și gresator) spală cu petrol carterele : motor, schimbător de viteze, diferențial și caseta de direcție, îndepărtând toate particulele metalice dintre angrenaje. Se suprimă jocurile din diferențial, din legătura cardanică și schimbătorul de viteze, se string bușoanele la cartere și apoi se introduce la nivel valvolina de iarnă. Semipostul 2 procedează separat la spălarea rampei de ulei autovehiculele a motorului cu ulei autol din grupa 100 — operație care cere o atenție deosebită, pentru a nu se gripa cuzineții și lagărele motorului in timpul celor 2—3 minute cind motorul este lăsat să funcționeze cu ulei autol pentru spălarea ramei de ungere. Se oprește motorul, lăsându-se să se scurgă uleiul de spălare și apoi se introduce uleiul proaspăt de iarnă din grupa 405 (său cel prescris de notița tehnică a fiecărui autovehicul). O dată cu uleiul se înlocuiește și elementul filtrant al filtrului de ulei. Același semipost are de executat reglarea funcționării carburatorului pentru timpul de iarnă, mărind înălțimea de gardă a acestuia ; de asemenea, trebuie să execute operațiile de la revizia tehnică nr. 2 și să monteze jaluzelele metalice la radiatorul de răcire, timp în care gresatorul grefează toate punctele de ungere ale automobilului, cu vaselină de iarnă. ’ " în paralel, electricionul de feviiie execută spălarea bateriei de acumulatori, înlocuirea electrolitului de iarnă, verificarea instalației de aprindere, lumină și semnalizare, iar tinichigiul și tapițerul atelierului realizează lucrările necesare pentru etanșeitatea și confortul cabinei automobilului. Ultimele operații au drept scop să asigure ținuta și estetica de drum a automobilului, ca și dotarea acestuia cu ștergător de parbriz și cu lanțuri antiderapante pentru roți.. Executarea corectă a R.T.s. și folosirea lubrifianților corespunzători anotimpului rece sunt măsuri elementare și lesne de realizat, dar cu efecte deosebit de bune în păstrarea in funcțiune a parcului auto al șantierelor de construcții în perioada de iarnă. ing. Constantin PIȚURCA din Trustul de construcții și montaje miniere București I II I I 1 Ii I 1 Ü Concluzii importante pentru dezvoltarea tehnicii betonului precomprimat In urmă cu un an, la Sinaia, din inițiativa Consiliului Național al Inginerilor și Tehnicienilor și cu sprijinul Institutului de cercetări în construcții și economia construcțiilor, s-au întrunit, în prima Conferință, specialiștii din țara noastră în problemele betoanelor. Se creau, astfel, condițiile unui schimb de opinii de specialitate între inginerii preocupați de folosirea judicioasă a acestui material, pe baza unor norme riguroase de calcul, îmbinate cu imaginația specialiștilor. La Sinaia, în unanimitate, participanții au cerut să se pregătească pentru anul 1969 cea de a II-a Conferință de betoane. Pentru aceasta a fost ales ca temă „Betonul precomprimat”, avîndu-se în vedere rolul dezvoltării acestui domeniu al tehnicii în îndeplinirea sarcinilor economice trasate ramurii construcțiilor de către Congresul al X-lea al partidului. Ca urmare, între 9 și 11 octombrie a.c., Consiliul Național al Inginerilor și Tehnicienilor, împreună cu ÎNCERC, a organizat la Mamaia cea de-a II-a Conferință de betoane — Betonul precomprimat. Lucrările Conferinței au fost axate pe următoarele teme : I — Lucrări deosebite în domeniul betonului precomprimat, realizate în ultimii ani în țara noastră . II — Probleme ale calității betonului precomprimat. Cele 30 de rapoarte, pregătite de specialiști care lucrează în proiectare, execuție, în învățămîntul superior și cercetare, însumează peste 350 de pagini, cu un bogat material ilustrativ ; ele au fost editate de ÎNCERC, intr-un Voluml difuzat înainte de Conferință. (In numărul din 11 octombrie a.c. al gazetei noastre a fost publicată o prezentare sumară a tematicii lor). La solicitarea redacției noastre, ing. Dan VIESPESCU, șef de laborator în secția beton precomprimat din ÎNCERC, ne-a relatat următoarele despre semnificația și concluziile acestei reușite manifestări științifice : „Interesul cu care a fost întîmpinată și urmărită a II-a Conferință de betoane — manifestat, printre altele, prin participarea a 170 de specialiști din întreaga țară, a unor specialiști de peste hotare (Polonia, Bulgaria, Cehoslovacia, Ungaria) — dintre care unii au prezentat scurte rapoarte, prin numărul mare al celor ce au luat parte la discuții — este justificat. Așa cum au arătat, în deschiderea lucrărilor, acad. Ștefan Bălan și prof. ing. N. Korcinski, directorul ÎNCERC, dezvoltarea cercetării, diversificarea soluțiilor de proiectare și extinderea utilizării betonului precomprimat corespund unor necesități obiective legate nu numai de economia de metal în construcții, ci și de alte aspecte tehnico-economice cu caracter constructiv și funcțional. La tema I, prof. dr. ing. Dan F. Dumitrescu a prezentat un raport general. Din acest raport, ca și din rapoartele publicate a reieșit că multe din realizările din țara noastră se situează la nivelul mondial al tehnicii betonului precomprimat. Astfel, în domeniul podurilor de șosea au fost adoptate soluții de execuție în consolă (cu bolțari preturnați sau turnați monolit), structuri static nedeterminate și suprastructuri prefabricate. In ce privește construcțiile industriale, s-a relevat din nou gradul de dezvoltare a soluțiilor cu elemente prefabricate de mare serie produse uzinal, domeniu în care țară noastră se situează înaintea multor țări cu nivel ridicat și tradiție recunoscută în tehnica betonului precomprimat. De asemenea, au fost prezentate realizări deosebite în domeniul recipienților — fie prin dimensiunile construcțiilor (de exemplu, rezervoare de apă de 15 000—20 000 mc), fie prin soluțiile originale adoptate (de pildă, în cazul decantoarelor radiale, al tancurilor multietajate pentru bere sau al unor silozuri multicelulare destinate industriei alimentare). Pe baza referatelor, și a discuțiilor purtate, ing. Mircea Lupan, director adjunct științific în ÎNCERC, a prezentat concluziile referitoare la lucrările Conferinței, precum și concluziile cu caracter general privind problemele tehnice ce stau în fața inginerilor din țara noastră care lucrează în domeniul betonului precomprimat. Din aceste concluzii se desprinde că realizările în beton precomprimăt din România, în anumite domenii, se situează la nivel mondial, ceea ce va permite ca țara noastră să se prezinte cu un material reprezentativ la cel de-al VI-lea Congres al Federației internaționale a precomprimării (FIP), ce va avea loc anul viitor la Praga. In domeniul prefabricării betonului precomprimat, țara noastră deține o poziție fruntașă în producția elementelor de mare serie pentru construcția halelor industriale, realizată centralizat în fabrici. Totuși, necesitatea de a lărgi domeniul de aplicare, de a diversifica sortimentele și de a spori cantitativ producția va impune să se găsească și alte soluții de realizare a elementelor de beton precomprimat — de exemplu, organizarea unor poligoane la marile șantiere și platforme industriale. Se constată o rămînere în urmă în producția de elemente pentru clădirile de locuit și social-culturale, care este săracă în ce privește sortimentul și restrînsă ca volum. De asemenea, deși există tidei exemple i—ui— — manifestă încă rețineri în realizarea unor construcții unicat, deosebite ca anvergură și la care avantajele betonului precomprimat s-ar putea afirma și mai pregnant. In aceste domenii este necesar ca, în viitor, să se depună mai multe eforturi. Asigurarea calității lucrărilor de beton precomprimat reprezintă o preocupare majoră pentru toți specialiștii, indiferent de sfera lor de activitate — proiectare, execuție, cercetare. Din materialele prezentate, precum și din luările de cuvînt s-a desprins cu claritate ideea că o condiție imperativă pentru asigurarea calității o reprezintă specializarea, în ceea ce privește atît producția auxiliară (utilaje, ancoraje, fascicule, teci etc.), cit și executarea pe șantiere a lucrărilor de precomprimare. In acest sens, unii vorbitori au relevat necesitatea organizării unor cursuri de inițiere, precum și a unor cursuri de perfecționare în domeniul betonului precomprimat. Lipsa în țara noastră a unor puternice eșaloane, specializate în executarea pe șantiere a lucrărilor de precomprimare, are ca urmare o risipă de utilaje și proasta lor întreținere. Pe de altă parte, datorită lipsei de continuitate în executarea lucrărilor de precomprimare, apar greutăți în crearea unui nucleu permanent de cadre inginerești, de tehnicieni și muncitori care să poată să aprofundeze problemele, să-și însușească toate subtilitățile acestei tehnici complexe, dificile și pline de responsabilități. In concluzie, pot afirma că a II-a Conferință de betoane a marcat un eveniment important pentru specialiștii din țara noastră în domeniul betonului precomprimat și a reprezentat un succes prin nivelul înalt al lucrărilor sale. Participanții au subliniat utilitatea organizării periodice a unor asemenea conferințe, cu tematică bine precizată, care să permită un schimb larg de opinii asupra modalităților optime de realizare a sarcinilor importante care stau în fața constructorilor din țara noastră“. (Urmare din pag. 1) Ultima din aceste probleme s-a dovedit a fi cea mai dificilă. In jurul ei s-au purtat ample discuții, s-au exprimat puncte de vedere. Aspectul standard ansamblurilor de locuințe, banualitatea expresiei arhitecturale, gama redusă de proiecte tip, care au sărăcit înfățișarea unor cartiere, au fost analizate profund și criticate cu toată seriozitatea. Lucrările recente ale arhitecților sovietici, care au și început sa fie materializate in noi ansambluri de locuințe, arată că noile sarcini și principii se înfăptuiesc pe deplin. Din numărul limitat de elemente „tip“ care sunt literele alfabetului a fost realizată uriașa bogăție, atit de diversă a creației literare. Aceleași note muzicale le-au folosit și Prokofiev, și Liszt. Chiar și întreaga operă a naturii a fost sistematizată, după cum se știe, un atut de simpla rețea „standard“ a tabelului lui Mendeleev. Unificarea „de fier“ a elementelor de construcții nu numai că nu limitează creația arhitecturală, nu o trece din sfera artei în cea a practicismului constructiv, nu împiedică realizarea unor compoziții arhitecturale sule, ci ridică activitatea origide creație la un nou nivel, corespunzător cerințelor actuale ale societății și posibilităților actuale ale tehnicii. Iată cîteva exemple: în legătură cu ocuparea cu construcții a bulevardului Kalinin din Moscova au loc multe discuții contradictorii. Autorii proiectului (șef de proiect Mihail Posohin), care au propus scoaterea blocurilor de locuit cu 26 de nivele de pe o magistrală de mare circulație, fac obiecții in legătură cu lipsa de actualitate a soluției de sistematizare. Unii critici au întrezărit aici chiar încălcarea unității compoziționale a ansamblului de construcții format , în centrul capitalei.Și chiar dacă aceste reproșuri sunt judicioase, bulevardul Kalinin lasă totuși o impresie extrem de plăcută — spații largi, prospețime, îndrăzneală, ritm arhitectural dinamic, într-un cuvint, creează un nou profil artistic. Blocurile înalte sunt separate prin magazine amplasate la stradă, un cinematograf și un c ate-bdr, avînd vizavi clădiri administrative unite printr-o rețea de unități comerciale desfășurate pe două nivele. Trotuarele largi, intens circulate, mărginite de vitrine bogate, atmosfera de agitație cotidiană dau bulevardului Kalinin un aspect expresiv, original, finit și, totodată, organic încadrat în ansamblul general, ca parte integrantă a noii Moscove. Proiectul micrordiomului „Lebed“ din Moscova (șef de proiect A. Meerton), a cărui transpunere în viață a început anul trecut, nu are pretenția nici de amploare prea mare, nici de tendință spre supraoriginalitate. Acest proiect reprezintă, o concepție judicioasă, de bun simț, care folosește cu claritate toate principiile practicii urbanistice. Combinarea expresivă a clădirilor cu număr diferit de nivele, simplitatea și eleganța compoziției, proporțiile respectate cu strictețe au făcut ca acest proiect să devină, incontestabili un mare succes. Afară de aceasta, compoziția spațială pur vizuală este combinată aici cu un important experiment al organizării structurii ansamblului de locuințe, cu diferite tipuri de unități de deservire social-culturală. Acest experiment presupune gruparea locuitorilor în contingente diferite ca număr și componență demografică, în limitele aceluiași cartier. Despre atenția deosebită pe care o acordă arhitecții sovietici aspectelor sociale ale locuinței, vorbește încă un experiment deosebit de interesant. La Moscova, în ansamblul 10 din cartierul Noviie Cernomușki, se construiește așa-numita „casă a deservirii de tip nou“ — o clădire de locuit cu un sistem foarte dezvoltat de servicii (șef de proiect N. Osterman). Locatarii acesteia vor avea asigurate integral serviciile necesare. Ei vor putea ca, fără să iasă din clădire, să frecventeze cafeneaua, sala de sport, „centrul de sănătate", biblioteca și chiar ateliere special utilate pentru meșteșugarii amatori. Totodată, această nouă clădire, datorită reducerii corespunzătoare a suprafeței încăperilor anexe din apartament, va costa tot atât cu o clădire de locuit obișnuită. Bineînțeles că elementele arhitecturale interesante, metodele urbanistice moderne, cele mai raționale, sunt larg folosite nu numai la Moscova, ci și in alte idealități din U.R.S.S. In nisipurile Karakumului, în pustiul Malik, nu de mult a răsărit noul oraș Navoi (șef de proiect A. Korotkov). Trăsătura arhitectonică principală a acestuia este considerarea multilaterală a condițiilor climatice, a specificului local. Populația este amplasată în 5 ansambluri de locuințe, care au legături normale cu centrul orașului. Dotările social-culturale au fost proiectate în stilul sudic ; fiecare din ele este prevăzută cu curte interioară, cu verdeață, bazine de apă, umbră. Oglinzile de apă și plantațiile determină aspectul arhitectural al orașului. Peste tot sînt canale, fîntîni, bazine. Aleile pietonale, croite între acestea, se revarsă în masivul verde central. Aspectul social al locuinței . In 14 țari vesteuropene, producția de beton-marfă a atins anul trecut un total de peste 75 milioane metri cubi — cantitățile cele mai mari Inregistrîndu-se In Anglia, Italia, Franța și Suedia. Cea mai mare proporție a consumului de ciment pentru producția de beton-marfă, din totalul consumului de ciment, a fost consemnată în Suedia (70%/%), Norvegia (36%), Finlanda și Irlanda (30%). (2018). • Un decret guvernamental emis anul acesta în Franța obligă șantierele de construcții să nu folosească utilaje și instalații care emit zgomote ce pot provoca muncitorilor o jenă excesivă. De la caz la caz, utilajele trebuie prevăzute cu dispozitive speciale de insonorizare. Prin acte normative se stabilesc nivelele sonore admisibile, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească aceste materiale și dispozitive, procedura de omologare pentru noile tipuri. Fabricarea, vînzarea și și instalații folosirea de utilaje care nu corespund acestor prevederi se sancționează cu amendă. (2010) Un studiu elaborat cu sprijinul Departamentului locuințelor și dezvoltării urbane și Institutului de standarde pentru tehnologia aplicată din S.U.A. a relevat eficiența economică funcțională a sistemului construciiv aplicat la realizarea unui ansamblu de locuințe ieftine din Detroit. Sistemul se bazează pe utilizarea unor elemente prefabricate ușoare — schelet din beton celular aripat, diferite materiale pentru pereți astfel proiectate încit să poată fi manipulate și montate de clte doi oameni. Pereții despărțitori au și rol de rigidizare a construcției, calculele de rezistență având la bază Interacțiunea dintre structură și elementele care de obicei sunt considerate ca arhitectul Pentru facultatea de mecanică a Institutului tehnologic din Haiffa (Israel) s-au construit mai multe corpuri de clădiri, legate între ele. La realizarea structurii lor s-a folosit un singur tip de element prefabricat, de formă piramidală (așezat alternativ cu virful în sus sau în jos), având 4,24 m Înălțime, 2,62 m lățime pe fiecare din cele două direcții ale bazei și 28 cm lățime la vîrf. (2313) Fotografia prezintă un zid de sprijin „celular“, executat din elemente prefabricate de beton armat, — griftzișoare cu lungimea de 2,42 sau 2,63 m, care se montează longitudinal, și piese similare de 1,37-2,57 m, transversale. Structura se realizează prin simpla suprapunere a elementelor prevăzute cu un profil special pentru îmbinare, fără să se utilizeze monolitizări. Se formează astfel un ansamblu suplu și deformabil, care poate suporta tasuri ale fundației sale (constind dintr-un pat de nisip sau beton de marcă redusă, pe o platformă nivelată). Pe măsura montării elementelor, chesoanele astfel realizate se umplu cu balast. Sistemul e avantajos prin sarcina pe sol redusă, posibilitatea de execuție rapidă cu manoperă necalificată, demontabilitate (caracteristică utilă la lucrările provizorii), drenarea eficace a terenurilor susținute de acest tip de zid de sprijin. O altă rezolvare interesantă este „pămîntul armat”, utilizat la unele ramblee. In masivul pulverulent constituit din granule de pămînt independente se introduc armături sub forma unor benzi de alumpiu sau oțel galvanizat ; se obține astfel un material a cărui coeziune o poate depăși pe aceea a betonului. Pe paramentul lucrărilor din pămînt armat se poate monta Îmbrăcăminte din elemente cilindrice prefabricate, cu secțiune semieliptică, realizate din același material ca armăturile și care se leagă cu acestea. Destul de suplu pentru a rezista deformărilor cauzate de terenul de fundație slab, pamfltul armat este economic, se execută repede și ușor. (2320). FAȚADĂ DIN AZBOCIMENT Azbocimmentul, colorat sau în tentă naturală, este din ce în ce mai mult folosit ca material de finisare a fațadelor. Iată cîteva exemple recente. La un bloc de locuințe din Düsseldorf (R.F.G.), pereții portanți din beton armat, cu strat termoizolant la exterior, sunt îmbrăcăți cu plăci mari de azbociment alb. Clădirile unui ansamblu de locuințe din Pittsburgh (Anglia) au picturile pereților longitudinali de fațadă din porticuri cu structură sanviș, stratul exterior formîindu-i plăci de azbocimente 3 mm grosime, emailate în iverse culori. O nouă școală din Jökkoping (Suedia) este prevăzută cu pereți de fațadă din betofi celular, îmbrăcat la exterior și interior cu plăci colorate de azbociment ; ferestrele sunt mărginite pe verticală de parasolăre albe din azbociment mulat. în Franța, la un ansamblu de locuințe muncitorești din Montereau, éementele de fațadă ale clădirilor cu structură fagure sunt formate din rame de lemn placate pe ambele fețe cu Montereau, elementele de fațadă aflîndu-se un miez de polistiren de 37 mm și o barieră de vapori. Panouri similare, dar mai complexe au fost utilizate la un grup de locuințe din Viena ; de la interior la exterior ele sunt formate dintr-o placă de prespan lăcuită,o barieră de vapori, un strat de plăci aglomerate, un strat izolant, un al doilea strat de plăci aglomerate, o nouă bariera de vapori și o îmbrăcăminte din solzi albi de azbociment de format mic. în cartierul Gropius din Berlinul Occidental, la un ansamblu de blocuri cu 5—-18 nivele pereții plini, din beton armat (25 cm grosime) cu izolația la exterior, au fost căptușiți cu plăci albe de azbociment cu ondule mici, fixate cu agrafe din material plastic. (2321). 9 Amenajarea serviciilor legate de calculatoarele electronice în noua clădire a unei bănci din Franța s-a făcut după un proiect special care, ținind seama de cerințele caracteristice, a realizat o soluție ieftină și în același timp cu o funcționalitate optimă. Serviciile de analize, programare și organizare din cadrul sectorului de informatică, avînd activități de cercetare care nu necesită ca ordinatoarele să fie în imediata apropiere, au fost instalate la etajele superioare. Atelierele calculatoarelor (Gamma 10 și Bull 415) sunt situate la parter, avînd grupate în jurul lor birourile și serviciile care au relații constante cu aceste mașini, pentru a se obține o integrare maximă a muncilor administrative. Clădirea fiind climatizată, n-a mai fost nevoie de un sas spre sala mașinilor, ceea ce a simplificat circulația cărucioarelor cu documente. întregul sector — ateliere, birouri, sălile perforatoarelor — se află pe un planșeu fals, astfel că eventualele transformări necesitate de dezvoltarea viitoare nu vor implica lucrări care să afecteze structura. Secțiile și birourile sunt separate între ele prin pereți despărțitori ușori din scîndură, pe trei sferturi vitrați. Perdelele de in pardoseala din mochetă, mobilierul din lemn contribuie — cu cheltuieli mici — la crearea unei atmosfere calde și totodată studioase. (2327) . In ultimul număr (1029) al revistei RISEM „Materiale și structuri“ sunt publicate „Recomandări pentru încercarea betonului cu ajutorul metodei ultrasonice“. Autori : savantul român I. Făcăoaru, de la ÎNCERC, și K. Jones. (2328) O nouă instalație de lichefiere a metanului este prevăzută cu 3 rezervoare de cire 43 000 mc pentru metan lichid. Ele au peretele exterior din oțel și cel interior din aliaj de aluminiu, magneziu și mangan — aliaj care prezintă o bună ductilitate la temperatura de exploatare de —161 ° C, ceea ce garantează rezistența rezervorului la mișcări seismice. (2329) .* 3 luni a durat execuția completă — inclusiv finisajele — a unui bloc cu 15 nivele, la care s-a aplicat sistemul francez de prefabricate G.T.E. l : elemente spațiale de maximum 11 t (doi pereți și tavan), dale de planșeu și panouri de fațadă. Atelierul de prefabricare, modern echipat, are producție zilnică de 110 mc, adică elementele necesare pentru 3—4 apartamente. (2314) Cititorii care, pentru o documentare mai detaliată, doresc să afle sursa informațiilor publicate la această rubrică sînt rugați să se adreseze redacției, indicînd numărul înscris în paranteză la notei respective.sfîrșitul • Bazinul de înot inaugurat recent la East Kilbride, în Scoția, cu o piscină olimpică de 14,50x50 m, un bazin de antrenament și o tribună cu 600 locuri, e acoperit cu o succesiune de 5 arce parabolice din beton precomprimat, rezemind pe contraforți înclinați, din beton, cu tiranți precomprimați. Deschiderea maximă a acoperișului este de 100 m. In fotografie : aspect din timpul execuției. (2311) vale. (2317) SOLUȚII NOI PENTRU ZIDURI DE SPRIJIN • La construcția unui depozit de mărfuri, de 188,80x99,50 m, din Milano s-a folosit o structură integral prefabricată. Acoperișul consta din două serii de arce de 45 m deschidere, realizate din semiarce îmbinate prin monolitizare. (2213)