Constructorul, martie 1970 (Anul 22, nr. 10-13)

1970-03-07 / nr. 10

OH““"- ConstPtfcM Urmare din pag. 1 anului 1944, în condițiile in care devenise evident că forțele reacționare din guvern tergiversau luarea unor măsuri energice pentru democratizarea aparatului de stat, din inițiativa P.C.R. au luat amploare acțiunile de înlăturare pe cale revoluționară, peste capul autorităților, a elementelor vechiului regim de la conducerea întreprinderilor de stat și a instituțiilor, de ocupare a primăriilor și prefecturilor și de înlocuire a prefecților și primarilor reacționari cu reprezentanți ai forțelor democratice, de împărțire a pământurilor moșierești. Demonstrațiile și mitingurile care se desfășurau aproape continuu atît în București, cit și în restul țării, antrenarea la luptă activă, alături de clasa muncitoare, a noi pături și categorii sociale dovedeau hotărîrea nestrămutată a întregului popor de a instaura un guvern care sa-l reprezintă și să-i apere interesele. Astfel, la acțiunile de ocupare a prefecturilor au participat în județul Dîmbovița 10 000 de cetățeni, la Arad 15 000, la Craiova 20 000, la Timișoara 25 000 etc. In urma luptei hotărîte a maselor, pînă în februarie 1945, pe întreg cuprinsul țării fuseseră smulse din mîinile reacțiunii 52 de prefecturi, din totalul de 58, precum și numeroase primării. In a doua jumătate a lunii februarie 1945, valul revoluționar care cuprinsese orașele s-a lărgit enorm, prin participarea maselor țărănești la lupta pentru pământ și guvern democratic. Activiști ai C.C. al P.C.R., ai organizațiilor județene de partid, mii de muncitori au plecat la sate pentru a sprijini și organiza țărănimea în lupta sa pentru pămînt. Participarea muncitorilor la înfăptuirea reformei agrare a conferit acestei acțiuni un caracter organizat și a contribuit la creșterea conștiinței maselor țărănești, la sporirea încrederii în forțele proprii și a dus la întărirea alianței cu clasa muncitoare. Țărănimea, la rîndul său, a participat în număr tot mai mare la acțiunile organizate de muncitori la orașe. In focul luptelor pentru pămînt și putere s-a închegat alianța muncitorească-țărănească, forța motrice principală care a hotărît dezvoltarea revoluției populare, soarta bătăliei pentru putere. Un moment important în cadrul luptei maselor populare pentru instaurarea unui guvern democratic ,au constituit marile demonstrații ce au avut loc în ziua de 24 februarie 1945. în această zi, atît la București cit și în alte orașe din țară, s-a deschis focul împotriva manifestanților, încercarea de reprimare brutală a voinței populare a fost condamnată nu numai de forțele democratice, ci și de cadre superioare din armată, care au dezaprobat planurile guvernului Rădescu de a folosi armata împotriva poporului, apreciind acțiunile și declarațiile șefului guvernului ca dăunătoare intereselor armatei și poporului român. Reacțiunea se afla, practic, în imposibilitatea de a conta pe o forță militară în vederea înăbușirii luptei revoluționare a maselor. Sub presiunea forțelor populare, la 28 februarie 1945, N. Rădescu a fost nevoit să demisioneze, întreaga țară cerea într-un singur glas un guvern F.N.D. în fața tendințelor de tergiversare a numirii noului guvern, forțele democratice au acționat cu fermitate, mobilizînd masele la lupta pentru rezolvarea problemei puterii în conformitate cu interesele și voința poporului. Din însărcinarea P.C.R., formațiunile de luptă patriotică se aflau mobilizate, gata să intre în luptă pentru a impune numirea guvernului propus de FN.D, în fata acestei situații, regele nu a mai putut nesocoti voința populară și a acceptat lista care i s-a prezentat, privind componenta noului guvern — avînd în frunte pe eminentul om de stat și înflăcăratul patriot dr. Petru Groza. Prin instaurarea puterii populare la 6 martie 1945, lupta revoluționară a maselor s-a ridicat pe o treaptă superioară. Noua putere constituia principalul instrument în mina clasei muncitoare și a aliaților săi, în lupta pentru desăvârșirea revoluției burghezo-democratice și trecerea la construirea socialismului. Puterea populară a militat consecvent pe linia satisfacerii intereselor fundamentale ale maselor. Guvernul democrat a legiferat reforma agrară, a continuat opera de democratizare a vieții publice începută de mase, a luat măsuri împotriva speculei și sabotajului capitalist, pentru refacerea economică a țării, a mobilizat toate forțele pentru ducerea războiului antihitlerist, a dus o politică externă îndreptată spre întărirea independenței nationale a țării și a pregătiit condițiile pentru trecerea la construirea socialismului. Astăzi, cînd se împlinesc 25 de ani de la acest eveniment istoric întregul nostru popor, sub conducerea Partidului Comunist Român, participă în măsură crescîndă la conducerea vieții politice și economice, la opera de făurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate. „NAPOCA HOTEL“-CUJJ Arhitectură interioară : arh. Buzuloiu, arh. Domnica Litvin (D.S.A.P.C.). Execuție . Trustul de construcții locale-Cluj Foto : 8. TRUSCULESCU Miklós KULIN Din fonduri de mică mecanizare La fabrica de cărămizi aparținînd întreprinderii industriale de materiale de construcții din Cluj, s-au realizat in ultima vreme o serie de lucrări din fonduri de mică mecanizare. Nu de mult a fost pusă in funcțiune o bandă de transport, în lungime de peste 70 m, care duce materia primă la utilajele de prelucrare. Avînd o productivitate de peste 35 tone de argilă pe oră, ea reduce efortul fizic la răsturnarea argilei (operație care mai înainte se realiza manual de către 2 muncitori), asigură aprovizionarea ritmică a presei. Rezultatele sunt mai mult decit satisfăcătoare ; încă din prima zi s-a realizat întreaga producție de cărămizi planificată. Alături de noua uscătorie artificiala, pusă în funcțiune nu de mult, la care parametrii proiectați sunt integral realizați, banda de transportat argilă se înscrie in planul de măsuri pentru modernizarea fabricii. (ing. Nicolae POPA, corespondent) Ritmul de lucru (Urmare din pag. l-a) cu o valoare a producției globale de peste 140 milioane de lei. întreprinderea de construcții-montaj Cluj a M.C.I., împreună cu subantreprizele sale — întreprinderea nr. 10 de instalații, I.M.B., I.S.L.S.C. — înalță aici un corp de fabricație, hale de turnătorie și forjă, un corp de ateliere auxiliare. Cu acest prilej, se procedează și la reamplasarea utilajelor din halele existente, după un flux tehnologic mai avantajos (la montaje participînd, cu muncitorii săi specializați, și beneficiarul). Față de stadiul actual al lucrărilor, termenul de punere în funcțiune a primei capacități — trimestrul III 1970 — este destul de comod ; normal ar fi, deci, să se folosească toate posibilitățile pentru devansarea lui. Iată însă că ritmul de lucru la acest lot, condus de ing Firtos, trenează din cauza unor amănunte nerezolvate din timp. La corpul de fabricație, luminatoarele sînt montate încă de la jumătatea lunii decembrie — cu excepția a două șiruri, pentru care nici pînă în prezent nu s-a procurat geamul armat (necesarul este de circa 1000 mp); încălzirea interiorului este astfel ineficace, nu se poate avansa satisfăcător la pardoseli, la finisaje interioare. Hala forjei, în schimb, e complet închisă de mai bine de două luni, are izolația provizorie la acoperiș executată, dar nu s-a terminat, instalația de încălzire definitivă (cu agent termic de la centrala existentă, a fabricii). Tot aici, deschiderea frontului de lucru al I.M.B. la calea de rulare pentru monogrindă este întîrziată, pînă acum, de către constructor cu mai bine de două săptămîni. La toate obiectele, lucrările de instalații sanitare — pe care le execută antreprenorul general — sînt rămase sensibil în urmă , de la începutul anului și pînă de curînd au lipsit fitingurile... Cu un sprijin mai insisterat din partea I.C.M.Cluj, mai ales, în ce privește procurarea materialelor necesare, astfel de dereglări vor putea fi evitate. Apropiata începere a execuției la noua etapă de dezvoltare a combinatului de îngrășăminte azotoase va solicita șantierului Tîrgu Mureș o concentrare de forțe și mijloace, pe care o poate înlesni scurtarea termenelor de punere în funcțiune la celelalte investiții industriale din localitate, aflate într-o fază avansată. Printre ele se află și S.U.S.U., unde problema cea mai dificilă ce se conturează în prezent este cea a lucrărilor din planul întreprinderii nr. 10 de instalații. Pentru o mare parte din acestea, beneficiarul a predat documentația de execuție abia la 20 ianuarie , or, pentru unele materiale și aparataje comenzile trebuie făcute la furnizori cu 6 luni înainte — ceea ce ar însemna ca livrarea să se facă, în cazul de față, după... data prevăzută pentru punerea în funcțiune. Nădăjduim că D.G.A.D. din Ministerul Construcțiilor Industriale va găsi o soluție mai operativă. Consfătuiri de lucru la ML C. I. © Ca urmare a sarcinilor stabilite în recenta ședință a Colegiului Ministerului Construcțiilor Industriale, marți a avut loc o conferință de lucru, care a reunit conducerile stațiilor și uzinelor de reparații ale Trustului de mecanizare București și factori de răspundere pe linie de mecanizare din unitățile de execuție, pentru analiza modalităților de folosire la întreaga capacitate a utilajelor și mijloacelor de transport. Participanții au dezbătut, în colective de lucru, sarcinile pe luna în curs, pregătirea în bune condiții a planului de prestații pe trimestrul II, necesitatea folosirii a trei schimburi de lucru la uzinele de reparații și la atelierele dispersate, în scopul utilizării judicioase a mașinilor-unelte, precum și asigurarea operativă a șantierelor cu utilaje de mare și mică mecanizare. 1 . ) Inginerii-șefi cu problemele de relații, șefii serviciilor financiare și al oficiilor juridice din trusturile și întreprinderile Ministerului Construcțiilor Industriale au participat recent la o consfătuire în legătură cu contractarea, finanțarea și decontarea lucrărilor de construcții-montaj. Cu acest prilej s-a analizat concret situația existentă în domeniul menționat, s-au făcut propuneri pentru îmbunătățirea mecanismului relațiilor cu băncile finanțatoare și cu beneficiarii, s-a insistat asupra necesității de a se folosi corect și cu maximum de responsabilitate instrumentul economic important pe care-1 reprezintă contractul de execuție a lucrărilor. (Iacob VARTAN, șeful serviciului financiar din Trustul nr. 2 de instalații-București) Procesul de uscare a produselor ceramice, în genere, reprezintă un factor important în ceea ce privește atît calitatea produselor finite, cit și randamentul uscătoriilor. Lămurirea unor aspecte tehnologice ale acestei probleme cu atît mai mult, cu cît în fabrici cu uscătorii naturale se practică metode de banchetare diverse, în mare parte necorespunzătoare, iar spațiul de uscare nu se utilizează corespunzător. Viteza de uscare, uniformitatea uscării și în final, calitatea produselor uscate (respectiv arse) depind de felul în care se banchetează cărămizile la uscarea naturală. Platforma șopronului trebuie să fie, dinainte, bine nivelată cu nisip ; în cazul în care ea este umedă (la șoproane cu apa freatică la suprafață), este indicată montarea unor platforme de cărămidă arsă ca suport pentru banchete, in scopul de a evita deprecierea cărămizilor de la bază și a asigura uscarea lor uniformă. Curățirea și adîncirea rigolelor (șanțurilor) dintre șoproane este, de asemenea, necesară pentru evacuarea rapidă a apei provenite din precipitații și pentru a menține uscată platforma șoproanelor. In privința banchetării cărămizilor in șoproane, fiecare fabrică practică sistemul său, fără altă justificare decit aceea că și-a instruit personalul pentru aplicarea lui. Iată o caracterizare sumară a acestor sisteme : Fig. 1 : brad simplu (vălut de sus) ș Bradul simplu (fig. 1), ca și felinarul simplu (fig. 2), asigură us » l7-‘=a-trți-ra Cp-«.. Fig 2 : Felinar simplu (văzut de sus) carea rapidă a cărămizilor, dar numărul de cărămizi clădite pe mp de șopron este mic. Sistemul se recomandă in special primăvara, pentru că permite obținerea rapidă a primelor cărămizi bine uscate pentru ardere. Toamna, tîrziu, în preajma încheierii activității sezoniere, se poate utiliza numai ca „vîrfuri” de banchete clădite pe banchete normale, încă neuscate; în restul sezonului, acest sistem de banchetare nu se recomandă să fie utilizat decit în regiunile umede, sau unde argilele au sensibilitate scăzută la uscare. " 1 Fig. 3 : brad dublu (văzut de sus) • Bradul dublu (fig. 3) este, de asemenea, un sistem bun de banchetare, care poate fi utilizat în perioadele uscate de primăvară și toamnă. Fig. 4 : brad compus (văzut de sus) • Bradul compus (fig. 4) este cel mai bun sistem de banchetare. El se combină cu felinar dublu, astfel : — la capete se montează felinar dublu, care asigură stabilitatea stivei la capete ; — între capete se clădesc 3—5 rînduri în brad dublu, un rind in felinar dublu (de legătură) și apoi 3—5 rînduri în brad dublu. Felinarul dublu asigură legătura bradului dublu, înlăturînd prăbușirea banchetei. Acest sistem de banchetare asigură o uscare lentă și corectă a produselor, o încărcare mare pe mp de șopron și o productivitate mare. • Felinarul dublu (tip 5), deși utilizat, nu este recomandat pentru că nu permite uscarea egală și corectă a produselor, dă procente mari de rebuturi și cu productivități reduse la uscare. Practica din unele fabrici — ignorată însă de mulți — de a se împrăștia nisip pe fiecare rînd de cărămidă, așezată în banchet este o măsură care favorizează și ea uscarea corectă ; produsele din rîndurile alăturate nu se lipesc între ele, se reduce procentul de rebuturi. Protejarea banchetelor proaspăt clădite (sau, mai bine, închiderea temporară a șoproanelor cu rogojini), în special contra vînturilor mari și uscate, folosită de regulă în amplasamentele care au argile sensibile la uscare, este o altă măsură utilă. Distanța între cărămizi pe banchetă trebuie să fie de cel puțin 1 cm, ea mărindu-se în perioada toamnăprimăvară. De asemenea, în timpul verii se reduce și distanța între banchetele de cărămidă, pînă la limita posibilității de manipulare (40—45 cm). Practic, s,creșterea unui banchet brad dublu se realizează astfel : — în schimbul I al primei zile se așează primele 2 rînduri de cărămidă brad dublu ; — în schimbul II se așează următoarele 2 rînduri : — în schimbul I al zilei a doua de lucru se clădește un rînd felinar dublu (de legătură) ; — în schimbul II se clădesc 2 rînduri brad dublu ș.a.m.d. Desigur că în funcție de consistența și dimensiunile cărămizii, se pot clădi 2—5 rînduri pe schimb. Trebuie avut însă în vedere faptul că o „creștere” prea rapidă a unei banchete, fără ca baza să se întărească suficient, duce la prăbușirea banchetelor pe linie, producînd rebuturi mari. Un caz particular semnalat (prăbușirea aproape sistematică a banchetelor în unele șoproane) a fost lămurit prin existența în imediata apropiere a unui atelier ce produce zgomote și vibrații ritmice, din care cauză materialul argilos care, fiind tixotropic, se înmoaie la vibrații ceda la solicitare. Soluționarea a constat în realizarea„creșterii“ banchetelor numai după ce baza se întărea mai bine (un ritm de clădire mai redus). Desigur că fiecare fabrică își are specificul și experiența sa , însă avînd în vedere sarcinile sporite de producție, precum și durata limitată a unui sezon de fabricație, folosirea judicioasă a spațiilor de uscare este indispensabilă. ing. Constantin GIURCANU din I.C.M.C. Consultație pentru fabricile sezoniere Uscarea cărămizilor in banchete Fig. 5 . Felinar dublu (văzut lateral) Acțiuni de propaganda tehnica In cadrul acțiunii „Tehnica la zi — Iași 1970“, realizată de Consiliul județean al sindicatelor și Cabinetul județean pentru problemele de organizare științifică a producției și a muncii, la sediul D.S.A.P.C.-Iași a avut loc o dezbatere la masa rotundă pe tema colaborării între proiectanți și executanți în construcții. Discuțiile purtate de proiectanți cu cadre tehnice de la trustul de construcții din localitate au abordat probleme ca extinderea folosirii prefabricatelor, a materialelor noi și procedeelor tehnologice avansate (printre care cofrajele metalice plane), ținînd seama de posibilitățile de care dispune executantul. De asemenea, au fost analizate posibilitățile curente de economisire a metalului, pe linia indicațiilor din „Directivele privind utilizarea rațională a metalului la realizarea lucrărilor de construcții-montaje (ind. P. 56— 69), începând de la elaborarea documentațiilor tehnico-economice și pînă la terminarea execuției. De asemenea, a fost organizată un schimb de experiență între unitățile de proiectare din Iași, privitor la organizarea muncii ; au participat cadre de specialitate de la D.S.A.P.C., filiala IPROSIN și de la diferite servicii de proiectare din localitate. Prezentînd organizarea sa pe ateliere complexe (criteriul de grupare fiind specialitățile înrudite și tehnologia de proiectare), D.S.A.P.C. a înfățișat de asemenea măsurile ce se preconizează pe linia organizării muncii, de proiectare, pentru mărirea operativității în tratarea și rezolvarea problemelor. (ing. Petru JUNCU și ing. Șt. CUMPANESCU, corespondenți) • o fabrică de ciment, in curs de construcție în Sardinia, va uiliza ca materie primă sterilul prin minele de cărbuni. Va fi prima aplicare a unei asemenea rețete de fabricație : cercetările preliminare au demonstrat, după cum se afirmă, că se va obține un ciment de bună calitate. (2001) • Experimentările făcute, în ultimii patru ani, în Statele Unite au permis să se pună la punct tehnologia de impregnare și polimerizare a lichidelor monomere în betoane și mortare și de utilizare a monomerilor într-un amestec de beton proaspăt, cu polimerizare fie cu ajutorul radiațiilor gamma, fie prin catalizare termică. Tehnica radiației dă rezultate deosebit de bune , ce privește ameliorarea prorităților betonului. De pildă, urma impregnării prin iradiere a metilului metacrilat rezistența la întindere și modul de rupere au crescut cu 256—298%, permeabilitatea la apă s-a redus la s valoare asgajabili, absorbția de apă a scăzut cu circa 85 ° C, s-au îmbunătățit sensibil rezistențele la abraziune, la inghețdezgheț, la apă distilată, la sulfați solubili și la acizi. (2381) • în zilele de 3—6 martie a avut loc la Paris un colocviu organizat de Consiliul internațional al construcțiilor (C.I.B.), avînd ca temă fațadele ușoare. Printre problemele dezbătute au fost : sistemul de fixare și de legătură între fațadele ușoare și structură, calitățile de izolare acustică față de zgomotele din exterior, caracteristicile din punctul de vedere al comportării la foc, calitățile termice, consumul de manoperă la fabricare și la punerea in operă, transportul și manipularea pe șantier." (2014) Un nou tip de șuruburi pentru lemn, fiind prevăzut cu filet conic, pot fi introduse atît prin Înșurubare, cît și prin batere cu ciocanul, fără să fie nevoie să se facă mai înainte o gaură și fără ca fibrele lemnului să se rupă. Rezistența la smulgere este foarte bună, extragerea nu se poate face decit prin deșurubare. (2015) * In a doua jumătate a acestei luni, la Bruxelles — trei interesante manifestări tehnico-științifice : 16—20 III. Congresul internațional pentru Industrializarea construcțiilor (teme : nevoile individului și colectivității ; sectorul de construcții și nevoile actuale și de perspectivă ; condițiile industrializării , urbanismul și industrializarea construcțiilor) 14—22 III. Salonul internațional al construcțiilor și artelor decorative ; 21—26 III. Salonul european al instalațiilor de încălzire, condiționarea aerului și izolațiilor „Euroclima". (2016) • Cuiul pe care vi-l prezentăm In desen este compuns din două elemente : o teacă ascuțita la vîrf și cuiul propriu-zis. După ce teaca este introdusă, prin batere, în lemn (1), se bate cuiul (2) care, intilnind vîrful plin al tecii, se rasfrlnge printr-o deschizătură a acesteia (3), realizând o ancorare deosebit de solidă. (2420) Material fonoizolant pentru îmbracarea pereților Fabricat în Franța, noul material „Théraclin“ se compune dintr-un strat de poliuretan de 6—10 mm grosime, dublat cu un material izolat special tratat, îmbinarea lor făcîndu-se nu prin lipire, ci prin sudură, alveolele spumei de poliuretan nu sînt închise, iar materialul rămîne permeabil la aer. Putînd fi aplicat pe beton, ipsos, lemn, oțel, plăci aglomerate etc., el constituie un bun fondzolant pentru săli de ședințe, cinematografe, restaurante, magazine, cabinete medicale, laboratoare, școli, camere de hotel, cabine telefonice etc. Puterea sonoatsorbantă (25% la frecvențe joase ale sunetului, 55% la frecvențe medii, 66% la frecvențe înalte, cu o reducere a nivelului sonor de 4—12 dB) se explică prin faptul că unda sonoră a alveolei pătrunzînd în interiorul este reflectată succesiv pe pereții acesteia, pînă își pierde complet energia ; ecoul este înlăturat. Coeficientul de conductibilitate termică al materialului este de 0,032 kcal/m/m2/h/° C. „Theraclin“ se livrează în suluri de 25 sau 30 m lungime, cu lățimea de 1,30 sau 1,20 m, în diferite culori și desene. Punerea în operă se face ca și la tapet. (2017) • A fost creat un dispozitiv de siguranță pentru motoarele cu ardere internă, care întrerupe automat alimentarea cu carburant — deci funcționarea motorului — atunci cînd presiunea uleiului scade (datorită lipsei de ulei, defectării pompei de ulei sau sistemului de ungere, astupării filtrului etc.) sub cea necesară pentru o lubrifiere normală. Dispozitivul se amplasează pe circuitul de alimentare cu combustibil și este prevăzut cu o supapă cu arc, care i ridicată din locașul ei de către o diafragmă acționată de presiunea uleiului. (2018) Ciment cu priza reglată De o jumătate de an, firma americană „Portland cement association“ fabrică un ciment portland al cărui timp de priză poate fi reglat după dorință, între 1—2 și aproximativ 20 de minute, cu o creștere rapidă a rezistențelor inițiale. Produs in cuptoare obișnuite, el conține anumite adaosuri (secret de fabricație al producătorului) prin dozarea cărora se face reglarea timpului de priză. Calitățile noului tip de ciment fac ca temperatura mediului exterior să aibă o influență neînsemnată la punerea in operă a betoanelor și mortarelor la prepararea cărora este utilizat. Este însă necesar ca operațiile de manipulare, turnare și compactare să se facă în perioada scurtă dinaintea începerii prizei, iar după pornirea curbei de rezistență să nu se mai execute vibrarea sau alte operații. Totodată, trebuie să se țină seama de căldura de hidratare mai mare, cu avantajele și dezavantajele ce rezultă din aceasta. Principalele domenii de utilizare sunt producția de prefabricate din beton armat, executarea și repararea pardoselilor de beton, structurile monolite turnate în cofraje glisante, protecția antifoc a structurilor, betoanele ușoare, lucrările de betonare pe timp de iarnă, repararea structurilor sub apă. (2019) • Montarea unor cadre prefabricate din beton ușor, armat, care vor forma „coloana vertebrală“ a unei clădiri administrative din Londra. (2013) Notele publicate la această rubrică rezumă articole și informații din cele mai recente numere ale unor reviste străine de specialitate. Cititorii care doresc să se documenteze mai în detaliu asupra noutăților prezentate de noi sunt ru jați să ne scrie, indicind numărul aflat in paranteză la sfirșitul notei respective : redacția le va comunica în cel mai scurt timp datele bibliografice necesare. • Țevile metalice cu diametrul de pină la 2” (51 mm) pot fi tăiate lesne cu ajutorul acestui dispozitiv mânuși, de 28 cm lungime. Partea lui superioară are la un capăt o rotiță tăietoare, iar la celălalt un șurub de reglare ; partea inferioară este prevăzută cu o falcă cu 3 role și o pîrghie de blocare. 0421 zca £=> QC cp CŰ CCO, «c •<* m Centrala industrială de prefabricate din beton BUCUREȘTI, BD. 1848 NR. 10, TEIL 1882.00 — Livrează un sortiment variat de prefabricate din beton armat și precomprimat, precum și produse din beton celular autoclavizat realizate la fabricile din București, Brașov, Craiova, Turda, Roman, Călărași, Galați, Deva și Dolcești . Asigură asistența tehnică pentru stabilirea soluțiilor de structuri realizate cu prefabricatele produse în fabricile proprii. .„.?.Proiectează tehnologii complexe pentru poligoane sau fabrici de prefabricate din beton sau beton celular, livrează instalațiile și utilajele specifice acestei industrii. — Proiectează elemente prefabricate din beton armat și beton precomprimat, pentru cele mai diverse utilizări. — Prin studiile și cercetările efectuate in laboratoarele centralei, vă pune la dispoziție ultimele realizări ale tehnicii moderne in acest domeniu. Comenzile pentru anul 1970 vor fi adresate serviciului de desfacere din centrală, sau direct întreprinderilor de prefabricate indicate mai sus. ^ISIlŰNI VMVÍUN33 • NQJIU NN3 ÎNTREPRINDEREA de produse DIN CERAMICĂ FINĂ—BUCUREȘTI vă oferă o gamă variată de produse pentru finisaje, realizate în noile sale unităț ce se pot procura din rețeaua comercială a Ministerului Comerțului Interior și Centrocoop, prin magazinele de specialitate, precum și (cu sau fără repartiții) direct de la întreprindere — București, bd. Preciziei nr. 1—3, sectorul 7, telefon 3151 61 sau 3116 40, interior 272. * PLACAJ CERAMIC într-o gamă foarte variată de formate, dimensiuni, culori și combinații de culori. * PLĂCI DIN GRESIE CERAMICĂ pătrate și dreptunghiulare, de diferite dimensiuni, cu și fără reliefuri, în culori diferite. Cu aceste placaje vă puteți realiza cele mai variate lucrări, cărora le asigură rezistență, durabilitate, aspect plăcut și o întreținere ușoară, eliminînd costurile ulterioare de întreținere. Sunt recomandate pentru orice lucrare interioară și exterioară, în industrie și locuințe. Pardoseli ideale pentru camere de baie, bucătării, holuri, terase, balcoane, magazine, hoteluri, ca și pentru halele și laboratoarele din orice domeniu industrial, se pot obține numai cu plăcile de gresie „CESARUM", care sunt și antiacide. * TUBURILE DIN GRESIE antiacide, de 1—1,5 m lungime, cu diametre variind de la 75 la 1000 mm, inclusiv piesele de legătură, sunt indicate pentru canalizări de ape menajere și industriale și alte lucrări cu caracter similar. Om 7—4 700 Oc= cn 5—I 3=* I— role“Opanrj • Montarea celor 808 segmente prefabricate din beton armat ale podului precomprimat de 118 m deschidere, construit recent peste Sbru în Spania, s-a făcut cu ajutorul unei macarale funicular. (2408)