Constructorul, noiembrie 1970 (Anul 22, nr. 45-48)

1970-11-07 / nr. 45

Noua Orșovă continuă să se întindă pe malul drept al Cernei. Primului cartier, cu blocuri moderne construite de stat, i s-a adăugat acum o zonă de locuințe proprietate personală, cățărată in fronturi etajate compact pe clinul unui deal. Sute de familii strămutate din orașul a cărui inundare a început locuiesc aici, ori se vor muta pînă la sfîrșitul anului, în clădiri (majoritatea cu etaj) cu o arhitectură plăcută, confortabile. Peisajul, de pe acum minunat, va fi întregit de oglinda unui braț al lacului de acumulare ce se formează pe Dunăre La Fabrica de ciment din Fieni s-a deschis șantierul a cărui activitate se va termina în 1973 cu punerea in funcțiune a unei linii cu o producție zilnică de 3000 tone de ciment. Va fi prima linie de asemenea capacitate ce va funcționa în țara noastră, contribuind la dezvoltarea industriei cimentului în pas cu progresul tehnicii mondiale. Despre avantajele tehnico-economice pe care le va aduce această linie ne-a vorbit ing. Radu Ounescu, consilier la Institutul de proiectări pentru industria materialelor de construcții. ..Mai întîi — ne-a spus interlocutorul — cîteva date tehnice ale principalelor utilaje. Cuptorul va avea diametrul de 5,8 m și lungimea de 98 m, iar morile — diametrul de NOUA LINIE DE CIMENT DE LA FIENI 4,8 m și lungime de 11 m. Precum se vede, dimensiunile sunt mult mai mari decît ale utilajelor actualelor linii de 800 t/zi. Prin concepția de construcție și exploatare, agregatele vor antrena un consum de metal pe tona de ciment cu aproape 32% mai redus, un consum specific de combustibil cu cca. 11% mai mic și un spor la productivitatea muncii de cca. 70%. Reține, de asemenea, atenția faptul că suprafața de teren ocupată pentru aceeași producție de ciment este cu aproximativ S2% mai mică. Eficiența deosebită a liniei de 3000 t/zi pledează pentru prevederea ei și în proiectele următoarelor investiții ale industriei cimentului“. Tiberiu MOVILA A II-a Conferință de drumuri Ieri au început la Sinaia lucrările celei de-a II-a Conferințe de drumuri, organizată de Consiliul Național al Inginerilor și Tehnicienilor și Ministerul Transporturilor, la care iau parte numeroși specialiști din domeniul cercetării științifice, proiectării și executării lucrărilor de construcții rutiere, din învățămîntul superior de construcții. Pentru conferință au fost pregătite și publicate, în volum, 21 rapoarte de specialitate, ale căror concluzii principale au fost sintetizate în rapoartele generale privind : dimensionarea sistemelor rutiere (prof. em. ing. D. Atanasiu — Institutul Politehnic Iași), îmbunătățirea calității lucrărilor de drumuri (ing. V. Moraru — I.S.C.T.), întreținerea drumurilor modernizate și ridicarea viabilității drumurilor nemodernizate (ing. I. Fotescu — D.G.D. din Ministerul Transporturilor), lianți noi — emulsii cationice și zguri (ing. A. Ionescu — I.S.C.T.). Lucrările conferinței se încheie astăzi. • Cu prilejul împlinirii a zece ani de la înființarea întreprinderii de construcții și montaje siderurgice-Galați, în sala Teatrului de stat din localitate a avut loc un simpozion cu tema „Metode moderne folosite în construcții și montaje“. Ins. Stefan Radvan, director general adjunct al I.C.M.S.G., a prezentat o sinteză realizărilor întreprinderii în construcția gigantului siderurgiei românești de la Galați, punctînd, totodată, perspectivele activității colectivului în viitorul cincinal. De Spre experiența întreprinderii în promovarea metodelor moderne de execuție au vorbit inginerii Vladimir Arban, Aurel Meseșan, Gigi Slătineanu și Emil Georgescu. Cei peste patru sute de participanți, printre care și invitați de la alte unități de construcții, au vizionat în continuare un program de filme tehnice și au vizionat Șantierul laminorului de benzi la rece de la Combinatul siderurgic. (B. GHEORGHE, corespondent) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ! Gazeta editată de Ministerul Construcțiilor Industriale ți de Comitetul Uniunii sindicatelor din construcții și industria materialelor de construcții La a 53-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie Colaborare rodnică in domeniul construcțiilor între România și U.RSS. Alături de popoarele sovietice, oamenii muncii din întreaga lume cinstesc astăzi, 7 Noiembrie, împlinirea a 53 de ani de la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Pentru constructorii din țara noastră, această sărbătoare este un nou prilej de a-și exprima simțămintele de caldă prietenie frățească față de milioanele de lucrători de pe șantierele, din fabricile de materiale de construcții, din institutele științifice din Uniunea Sovietică, prietenie cimentată in decursul anilor și prntr-un valoros și continuu schimb de experiență în ce privește metodele pentru realizarea în cet mai bune condiții tehnico-economice a investițiilor destinate dezvoltării economico-sociale a celor două țări. Colaborarea economică și tehnico-științifică în domeniul construcțiilor între țara noastră și U.R.S.S. cunoaște o dezvoltare tot mai largă. După cum se știe, în cadrul Comisiei interguvernamentale româno-sovietice de colaborare economică au fost create grupe de lucru în diverse ramuri industriale, în vederea examinării concrete a posibilităților de organizare a colaborării reciproc avantajoase, pentru stabilirea formelor și modalităților acestei colaborări. O astfel de grupă de lucru funcționează și în domeniul construcțiilor ; în cadrul ei, pînă în prezent specialiști constructori români și sovietici au avut două întîlniri, cu care prilej au discutat probleme legate de posibilitățile de extindere a colaborării și au elaborat planuri concrete de lucru. Ca urmare a planului de lucru stabilit de comun acord, au avut loc ori sunt în curs de realizare deplasări reciproce de specialiști pentru documentare în diverse probleme din domeniul proiectării, cercetării și excutării lucrărilor de construcții-montaj. Astfel, specialiști din țara noastră s-au documentat în U.R.S.S. in problema perfecționării sistemului de formare a prețului de deviz în domeniul lucrărilor de construcții-montaj și a metodei de calcul respective, în problema comportării elementelor de construcții din beton armat și beton precomprimat sub sarcini cu caracteristici speciale și în medii agresive etc. De asemenea, specialiști din sistemul Ministerului Construcțiilor și Comitetului de Stat Industriale pentru Economia și Administrația Locală au efectuat ori urmează să efectueze deplasări în Uniunea Sovietică, pentru documentare în diverse probleme, cum ar fi executarea fundațiilor pe terenuri loessoide, aplicarea metodelor matematice moderne și a calculatoarelor electronice proiectarea și executarea clădiririlor și construcțiilor, organizarea științifică a producției și a muncii în construcții, proiectarea și executarea construcțiilor în zone seismice, elemente de construcții spațiale pentru construcții industriale etc. Specialiști sovietici s-au documentat în țara noastră în problema proiectării construcțiilor de beton armat și beton precomprimat, proiectarea și construcția rezervoarelor metalice de înaltă presiune, executarea pardoselilor de mare rezistență la medii agresive în clădiri industriale, comportarea elementelor de beton și beton armat în medii agresive ș.a. Deplasările cu scopuri de documentare asupra diverselor teme din plan au prilejuit contacte directe și interesante discuții între specialiștii români și cei sovietici, au scos la iveală multiple probleme care îi interesează reciproc pe constructorii din cele două țări prietene. Numeroși specialiști sovietici care au vizitat România au apreciat în mod deosebit realizările obținute de noi în diverse ramuri din construcții și industria materialelor de construcții. în toate întîlnirile care au avut loc s-au manifestat cu tărie suma reciprocă și dorința unanimă de intensificare a colaborării economice și tehnico-științifice. Pentru stabilirea planurilor de colaborare economică și tehnicoștiințifică în domeniul construcțiilor între Republica Socialistă România și U.R.S.S., în curînd va avea loc a treia întîlnire a grupei de lucru româno-sovietice, care va face propuneri privind direcțiile de colaborare pentru perioada 1971—1975 și programul concret pe anii 1971 —1972. în pagina 2: Specialiști din Bulgaria, Cehoslovacia, România, Ungaria răspund la ancheta internațională a gazetei „Constructorul“: TEHNICA ELECTRONICĂ DE CALCUL ÎN PROIECTARE ȘI CONSTRUCȚII In orașul culorilor înfrățirea paletei atît de variate a renumitelor crizanteme și garoafa de Codlea,explozie cromatica sub ferestrele de sticlă ale serelor, cu imensele hale de metal și beton de la „Colorom“, care adăpostesc un întreg arsenal al tehnicii producătoare de culori, a determinat titlul reportajului de față despre constructorii din această localitate ai Trustului nr. 5 Brașov. „Intrucît scheletele metalice pentru cca. 13 hectare de sere au sosit cu patru luni întirziere de la furnizorul străin — ne-a pus in temă ing. Leon Leibovici, directorul general al trustului — am fost puși în situația de a cere decalarea termenului de 30 octombrie, dată la care obiectivul trebuia predat. Inainte de a hotărî acest lucru, ne-am consultat cu constructorii șantierului de la Codlea. Ei nu au fost de acord cu propunerea noastră. S-au angajat să nu precupețească nici un efort pentru a respecta termenul fixat inițial, în ciuda greutăților ivite“. Intr-adevăr, pe „șantierul florilor" s-a lucrat zi și noapte. Cei peste 300 de oameni, în frunte cu Dietmar ZOPPELT — inginerul-șef adjunct, cu șefii de brigadă Ion Ghiură și Constantin Ichim, au depus eforturi neobosite la lucrări ce impuneau o migală și precizie de ordinul milimetrilor. Exactitatea pornea de la fundație și pînă la acoperirea cu 14 hectare de geamuri a celor aproape o mie de tone de structuri de oțel și aluminiu. Migala a vizat chiar și operația de plantare a stupilor de fundație, în număr de aproape 6000, dată fiind importanța respectării pantelor din proiect, pentru a evita spargerea geamurilor. semnificativ Este că autorii materializării serelor nu s-au mulțumit cu postura de simpli executanți; pe parcurs li s-a părut că soluția proiectantului privind confecționarea paturilor calde (la înmulțitoarele de la sere) din metal și lemn poate fi îmbunătățită. Înlocuind aceste materiale costisitoare cu prefabricate din beton, cu care aveau să lucreze și mai iute, rezultatul s-a soldat cu economisirea a 30 de tone de confecții metalice și cca. 30 mc de cherestea. Nu departe, pe fundul munților îmbrăcați in proaspătul cojoc al iernii se înalță siluetele unor obiective industriale, hala de finisare pentru coloranți antrachinonici, cu Viorel LUPU (Continuare în pag. a 3-a) Singura linie de confecționat saltele din vată minerală pe carton ondulat de la I.M.I. Berceni nu ar fi fost capabilă să satisfacă cererile la export pe trimestrul IV. De aceea, cadrele tehnice au adaptat și celelalte două linii ale secției pentru realizarea acestui sortiment. Astfel produselor fabricii din valoarea Berceni, ce au ajuns în acest an in Suedia, Belgia, R.F.G., Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, Albania, se va ridica la peste 46 milioane de lei. I Anul XXII Elibota 7 noiembrie mo Redacția și administrația : București 46, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21-15.10.92 *și au Îndeplinit planul cincinal ______________________ Constructorii și montării de la SC.M.S.Galați Pentru harnicii constructori și montori de pe platforma marelui Combinat siderurgic de la Galați, ziua de 4 noiembrie a.c. a fost un nou prilej de bucurie, la această dată, cu 57 de zile mai devreme, și-au realizat sarcinile care le reveneau în cincinalul 1966—1970. în telegrama trimisă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, constructorii s-au angajat ca pînă la sfîrșitul anului acesta să realizeze un volum suplimentar de lucrări în valoare de 130 de milioane de lei. în total, valoarea investițiilor din acest cincinal, realizată la Combinatul siderurgic din Galați va trece de 11 miliarde de lei, dintre care peste 5 miliarde de lei însumează lucrările de construcții-montaj. Trustul nr. 5 de construcții-montaj-Brașov Volumul producției de construcții-montaj stabilit in planul pe perioada 1966—1970 pentru Trustul nr. 5-Brașov a fost realizat la 31 octombrie. După cum ni se comunică de către conducerea trustului, se prelimină executarea pină la sfîrșitul anului a unei producții, peste prevederile cincinalului, de 70 milioane de lei. Acordul global, la bariera inerției Printre măsurile importante introduse în acest an, o dată cu generalizarea experimentării noului sistem de salarizare și majorarea salariilor în unitățile din ramura de construcții-montaj, se înscrie și aplicarea formei de executare a lucrărilor și de salarizare în acord global. w . ... Această măsură — prin esența ei — urmărește ea, împretina in mod armonios interesele statului cu cele ale colectivelor de oameni ai muncii de pe șantierele de construcții, să contribuie din plin la creșterea productivității muncii, scurtarea duratei de execuție a lucrărilor, predarea în funcțiune la timp și de bună calitate a obiectivelor planificate, reducerea prețului de cost — și, în consecință, și la stimularea în mod corespunzător a formațiilor de lucru care le realizează. Ne aflăm la 7 luni de la introducerea acordului global și, desigur, se cuvine să analizăm stadiul aplicării acestei măsuri. Vom folosi pentru aceasta datele furnizate de o recentă analiză efectuată de către organele Băncii de investiții la 84 organizații de construcții-montaj (33 la sută din total), atît din subordinea ministerelor, cit și a consiliilor populare județene. Alti primă concluzie care s-a desprins din analiză o constituie faptul că noua formă de salarizare în acord global și-a dovedit eficiența, acolo unde a existat o preocupare susținută pentru crearea condițiilor necesare și organizarea rațională a activității la fiecare punct de lucru și șantier, realizîndu-se astfel obiectivele avute în vedere la introducerea acestei metode avansate de execuție a lucrărilor de construcții-montaj. Un avantaj principal al aplicării acordului global, reieșit în mod elocvent în evidență, s-a constituit scurtarea duratelor de execuție la unele lucrări, ceea ce a permis predarea lor înainte de termen pentru a fi puse în funcțiune. Bunăoară, întreprinderea nr. 4 de construcții-montaj și întreprinderea nr. 14 de instalații-montaje din Iași, ale Ministerului Construcțiilor Industriale, extinzînd cu mai mult acordul global (la 1 septembrie, pe total întreprindere, procentul de aplicare a acordului global reprezenta 40 la sută, respectiv 64 la sută — iar la 31 decembrie se prevede a atinge 51 la sută, respectiv 79 la sută — din volumul lucrărilor executate), alături de alte măsuri tehnico-organizatorice luate, au reușit să predea cu mai mult de două luni înainte de termen unele capacități de producție la Uzina de fibre sintetice și țesătoria de mătase „Victoria“ din Iași. Asemenea exemple oferă și alte lucrări — realizate de către întreprinderea de construcții-montaj nr. 2 și I.C.H.F. ale Consiliului popular al municipiului București, Grupul de șantiere Porțile de Fier al I.C.H., întreprinderea de construcții în transporturi — Timișoara ș.a. în același timp, se cuvine a fi scoasă în evidență și latura stimulativă a formei de salarizare în acord global pentru colectivele de muncitori, prin creșterea cîștigului acestora față de formele în acord simplu și în regie. Astfel, din analiza făcută a rezultat că în luna iulie, salariul mediu realizat de muncitorii care au lucrat în acord global a crescut, în medie, cu cca. 13 la sută față de al celor care au lucrat în acord simplu și cu 25 la sută față de al celor care au executat lucrări în regio. naliza a relevat însă că, deși acordul gobal a fost introdus pînă în prezent la toate organizațiile de construcții, totuși la unele din acestea el s-a aplicat în măsură insuficientă, situație ilustrată, în primul rînd, de ponderea redusă pe care o ocupă volumul lucrărilor ce se execută în acord global (pînă la 1 septembrie — 14 la sută din totalul lucrărilor realizate în primele 9 luni), ca și de numărul scăzut al muncitorilor cuprinși în această formă — 22 la sută (peste această medie înregistrînd realizări, printre altele, unitățile de construcții ale Ministerului Industriei Lemnului, în vreme ce pe locurile codate se situează unele întreprinderi de construcții-montaj ale ministerelor industriei miniere și geologiei și industriei alimentare). Din 2 579 de contracte-angajament realizate în primele 9 luni ale anului la cele 83 organizații de construcții analizate, acordul global pe obiect a fost aplicat numai la 258 (10 la sută), pe părți de obiecte — la 607 (24 la sută), iar pe lucrări de specialitate (îndeosebi de zidărie, tencuieli, mozaicuri, instalațiimontate, finisaje etc.) — la 1714 (66 la sută). Este de relevat că unele organizații de construcții, în special din cadrul Ministerului Energiei Electrice, aplică acordul global pe obiect în proporție mai mare : cca. 40 la sută din numărul lucrărilor contractate în acest fel. în același timp, sunt întreprinderi care au introdus sau aplică doar cu totul redus acordul global pe obiecte (întreprinderea de construcții montaje—București și întreprinderea nr. 7 de construcțiimontaj din Galați ale M.C.Ind., întreprinderea de construcții căi ferate Iași a Ministerului Transporturilor etc.). ja Je propunem ca în cele de PS! mai jos să examinăm mai îndeaproape cauzele care influențează negativ, la unele organizații de construcții, introducerea acordului global, precum și măsurile ne- Valerian VLADESCU director în centrala Băncii de Investiții (Continuare in pag. a 3-a) CONSTRUCȚIILE Dar capacitățile din 1971 ? Constructorii de pe șantierele agrozootehnice ale sectorului I.A.S. au remirzat o serie de succese remarcabile in ceea ce privește ritmul de execuție. Au fost predate beneficiarilor, înainte de termen, 4 ha de bere și hale pentru 70 mii de găini la complexele de la Craiova, hala pentru 78 000 de găini la complexul avicol de la Galați ș.a. De altfel, in ceea ce privește onorarea scadențelor, întregul bilanț pe trimestrul III este lăudabil: din 35 de obiective planificate, au fost predate 34,5 (la complexul zootehnic de la Nazarcea, s-a pus în funcțiune numai jumătate din capacitatea înscrisă în plan, din cauza schimbării amplasamentului restului halelor. Eforturile din aceste zile sunt orientate spre definitivarea altor 25 de capacități care vor trebui isprăvite pînă la sfîrșitul anului. Perspective ? Bune. după opinia ing. Florin Halanga, director tehnic in Direcția de construcții a Departamentului I.A.S. din Ministerul Agriculturii și Silviculturii. „La 21 dintre investițiile cu termen în trimestrul IV, lucrările sunt foarte avansate, iar pe alocuri au început chiar și probele. Incertă se menține situația pe șantierele complexului avicol de la Arad, complexului de sere de la Craiova și complexului zootehnic de la Nicolae Bălcescu. Totul de- I vinde de străduința constructorii lor pentru a învinge rămînerile în urmă, pricinuite de lipsa temporară a prefabricatelor. De pe acum se știe, aproape sigur, că nu se va putea preda secția de fătare și creștere la complexul zootehnic de la Nazarcea. Dar, pînă la urmă, cine știe..." Volumul mare al investițiilor afectate acestui sector se menține și in 1971. Printre cele 35 de obiective ce vor fi puse în funcțiune se numără 13 complexe pentru creșterea vacilor, 5 pentru ingrășarea taurinelor, 3 pentru Creșterea porcilor, 4 complexe avicole, 2 fabrici, de nutrețuri combinate ș.a. Dintre acestea, 33 au fost contractate și au S.T.E.-urile aprobate, înseamnă oare că oamenii șantierelor pot ataca lucrările? Nu! Lipsește documentația de execuție, aflată încă pe planșetele proiectanților. Ca promisiunea beneficiarului, de a o preda pînă la 30 noiembrie, să poată fi respectată, lucrează de zor nu numai I.S.C.P.A., ci și unele ateliere de proiectare , ale trusturilor zonale I.A.S. Chiar dacă la noile investiții se urmărește lărgirea folosirii prefabricatelor, a sistemelor de execuție industrializabile, diminuarea duratei afectate realizării capacităților noi ar putea afecta activitatea constructorilor. Iată de ce orice zi cîștigată in asigurarea documentației înseamnă o garanție suplimentară în respectarea termenelor planificate. Adrian CIMPEANU / MINISTERUL comcTIM INDUSTRIALE: In 10 luni -05,1 % din planul pe 1970 In primele 10 luni ale anului, Ministerul Construcțiilor industriale a realizat 101,9% din planul valoric cumulat pe această perioadă și 85,1% din planul de construcții-montaj pe 1970. Producția peste plan însumează pînă în prezent 149 milioane de lei. Rezultate bune obțin, în continuare, Grupul de șantiere — Tîrgoviște, I.S.C.M. — municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, Trustul nr. 1 — București, I.C.M. — Cluj, Trustul nr. 2 de instalații și întreprinderea nr. 3 de izolații din București ș.a., în timp ce I.C.M. — Timișoara și I.S.C.M. — Craiova se înscriu cu realizări sub media pe minister. urniri ut nrii HMin ■in mininTiii BBBBBBHei IATĂ CA SE MAI POATE...! v-o întîmplarea pe care relatez a fost „culeasă" dintr-un institut central de proiectare. Dacă considerați că facem cumva aluzie la isprăvi asemănătoare din alte întreprinderi sau instituții, vă privește. Cazul, însă, e autentic. Un inginer aflat în pragul pensionării se consideră nedreptățit de faptul că n-a fost înscris pe lista colegilor săi premiați. Cere audiență la directorul tehnic. Este primit. Se schimbă cîteva priviri tăioase, apoi începe dialogul. — Vorbește o dată, ce vrei ? — Știți, cu premierea aceea... Tovarășul sare din fotoliul tapisat, ca aruncat de un resort nevăzut. Se congestionează, își agită prin aer mîinile, iar dialogul audienței acceptate se transformă brusc într-un... monolog violent, încheiat cu o lovitură de picior în spate, cu care partenerul de conversație este expediat din cabinet. Consternat, inginerul se întoarce în atelier. (Ce-o fi fost în sufletul lui ?) La cîteva ceasuri, iată că este invitat la serviciul personal. I se înmînează formele de lichidare. — De ce ? — Nu știu, ridică din umeri salariata. Am primit dispoziții de la conducere, în fața perspectivei de a fi silit să-și caute un alt loc de muncă, inginerul se întoarce spășit la director... cerîndu-și umil scuze. Generos, acesta i se acceptă, și conflictul de... muncă se aplanează. De atunci, prin institut nimeni nu mai îndrăznește să crîcnească : directorul tehnic este „tare"... Nu știu și, la urma urmei, nici nu interesează dacă petiționarul a avut sau nu dreptate. Limpede este că nimănui nu-i este permis să-și jignească, să-și umilească subalternii. Se poate oare ca privilegiul unei funcții să facă un cadru de conducere atît de hidos, să-l despoaie în așa hal de cele mai elementare norme de conduită, de bună creștere, de omenie ? După cum vedeți, iată că se mai poate. Emil STERESCU