Constructorul, februarie 1973 (Anul 25, nr. 5-8)

1973-02-03 / nr. 5

J nähm In centrul orașului Alba Iulia s-a înalțat frumoasa siluetă a hotelului „Transilvania" NEGLIJENTE ASEMÂNÂTOAREEFECTE IDENTICE La aceeași mașină La secția de plăci din azbociment a Fabricii de ciment— Medgidia s-au produs, la intervale relativ scurte, trei accidente de muncă grave, soldate cu fractură la brațul sting. Ele s-au petrecut la același loc de muncă și în condiții identice : la banda de transportat deșeuri, aflată sub mașina de plăci ondulate, prin îndepărtarea apărătorii de protecție de la tambur în timpul funcționării benzii, pentru curățarea acesteia cu ajutorul unei bucăți de lemn Semnificativ este faptul că operatorul ce a căzut victimă celui de-al doilea accident fusese martor al primului — și nu învățase nimic ! Iar muncitorului ce a suferit al treilea accident i se prelucraseră, la instructaje, cazurile precedente ! La aceeași mașină de plăci ondulate, alte două tragice, pe parcursul a întîmplări numai cîteva luni : pătrunderea unor muncitori în zona port ventuzelor de prindere a matrițelor și plăcilor, în timpul funcționării mașinii, și accidentarea lor deosebit de gravă. Victimele fuseseră instruite corespunzător, erau calificate, iar mașina fusese prevăzută cu inscripții ce interziceau intrarea personalului în zonele respective (și în alte locuri în timpul funcționării periculoase) instalațiilor. Cu alte cuvinte, aparent fuseseră luate toate măsurile organizatorice posibile, dar aceasta nu a putut înlătura în întregime atitudinea de minimalizare a pericolului de accidentare, fapt ce explică și imprudențele făcute de victime. Ceea ce înseamnă că eficiența măsurilor organizatorice luate de șeful de secție de maiștri trebuia completată cu aceea a măsurilor tehnice de securitate a muncii. Factorii responsabili de la fabrica din Medgidia au înțeles, pînă la urmă, că imprudența, unor nedisciplinați se combate mai cu seamă prin... prudență Soluții au fost găsite. S-a montat un microîntrerupător, care oprește, la nevoie, banda de transport al deșeurilor de la mașina de plăci ondulate ; s-au realizat îngrădiri ale zonelor periculoase ; sistemele de semnalizare optică și acustică instalate previn intrarea muncitorilor în zonele respective, în timpul funcționării mașinii. Buncăree-capcană Anul trecut, la două întreprinderi din județul Constanța s-au produs două accidente de muncă mortale, în timp ce se efectuau operații de deblocare a materialului din buncăre. Unul din accidente a avut loc în următoarele împrejurări: pe o platformă din apropierea unei stații de betoane a T.C.I.—Constanța se alimentau cu nisip și pietriș, cu ajutorul unui buldozer, cîteva buncăre prevăzute cu grătare. Deasupra unuia din buncăre, înălțimea nisipului adus de buldozer ajunsese la 2,4 m — exagerat de mare. La un moment dat, în schimbul 2, un muncitor necalificat — lipsit de experiență, neinstruit și nesupravegheat — s-a urcat deasupra grămezii de nisip și, încercînd să desfunde grătarul buncărului cu ajutorul unei răngi, a fost antrenat și acoperit complet, în clipa cînd a început să curgă nisipul. Al doilea accident s-a petrecut la Fabrica de ciment—Cernavoda. In schimbul 3, un muncitor necalificat (avînd o vechime de cca. 9 ani în fabrică) a intrat într-un buncăr de materie primă, pentru a-l desfunda. El era echipat cu centură de siguranță și legat de balustrada buncărului prin intermediul unei funii, care era însă prea lungă (de fapt, ar fi trebuit să se lege cu două funii). La un moment dat, operația de rănguire a fost întreruptă, pentru ca muncitorul din buncăr să se odihnească. Acesta s-a așezat pe o porțiune relativ orizontală a taluzului materialului din buncăr, iar muncitorul care-l supraveghea a ieșit la suprafață ; în acest timp, cel din buncăr a căzut sub nivelul materialului, în „fîntîna“ formată, fiind astfel acoperit complet și asfixiat. In ambele cazuri, nerespectarea flagrantă a normelor de tehnica securității muncii a fost posibilă datorită neglijării atribuțiilor de conducere și supraveghere a proceselor de muncă de către șefii de echipă — și aceasta în schimburile 2 și 3, cînd controlul din partea personalului tehnic era inexistent sau ineficace. ing. Gavrilă PAMFIL din Inspectoratul pentru protecția muncii — Constanța COmi PE BAZĂ DE Aplicarea experimentală a unei metode moderne de conducere la un șantier de locuințe din Ploiești dovedește utilitatea antrenării largi a colaboratorilor la realizarea obiectivelor de ansamblu și a celor locale In efortul de creștere a eficienței economice a producției de construcții-montaj, perfecționarea conducerii și planificării deține un rol important, contribuind la mai buna valorificare a potențialului, la disciplinarea întregii activități. Progresele realizate în țara noastră în domeniul implementării metodelor de conducere științifică — problemă căreia documentele de partid și de stat i-au subliniat în repetate rînduri însemnătatea și actualitatea — trebuie să se regăsească, în forme specifice, și în ramura noastră, accentuind apropierea ei de specificul activității organizate industrial. Salutăm, de aceea, cu interes inițiativele ce apar și eforturile ce se fac în acest domeniu, considerînd că ele trebuie larg cunoscute pentru a stimula schimbul de experiență și de opinii, ca bază a definirii unei strategii cu aplicabilitate cuprinzătoare. Printre metodele moderne de conducere a activității de construcțiimontaj, care au dat rezultate bune în alte țări, se numără și conducerea pe bază de obiective. Semnalăm introducerea ei, într-o fază incipientă, la șantierul de locuințe Ploiești- Vest al Trustului de construcțiimontaj Prahova. Dar să dăm cuvîntul inițiatorului — șeful de șantier ing. Ion MARINESCU : „Vreau să precizez de la început, nu avem cîtuși de puțin pretenția că am rezolvat la modul ideal adaptarea metodei la specificul șantierelor, atît de diferite ca organizare de alte unități economice. Totuși, unele efecte le-am putut constata. După cum cunosc cei familiarizați cu știința conducerii, metoda conducerii pe bază de obiective presupune să se elaboreze un enunț bine conturat al obiectivelor unității (enunț care, la noi, este însuși planul șantierului), urmat de enunțuri la fel de bine conturate ale obiectivelor locale, la fiecare nivel și motivate de scopuri concrete bine individualizate; în continuare, fiecare cadru de conducere trebuie să discute directivele și scopurile concrete urmărite, cu fiecare din subordonații săi, astfel încît să asigure antrenarea și participarea lor. Obiectivele generale se subîmpart în obiective unitare, asigurîndu-se resursele necesare realizării lor Se încredințează, deci, unui colaborator o anumită sarcină, acordîndu-i competențe corespunzătoare și făcîndu-l astfel răspunzător de rezultatele obținute. Iată cum am adaptat noi aceste principii la situația concretă a șantierului și la cerințele muncii colective: în afară de planurile operative lunare și trimestriale, șantierul stabilește, la începutul fiecărei luni, sarcinile valorice și fizice pe fiecare obiectiv, pe fiecare maistru și lot — cu multe amănunte privind mijloacele de producție, forța de muncă, stadiile fizice decadate, cantitățile de executat într-un anumit timp pe echipe etc. Problemele majore ce apar în realizarea acestui plan lunar sunt analizate în fiecare zi, trecîndu-se prin cele patru faze specifice metodei: stabilirea sarcinilor, transmiterea acestora, determinarea măsurilor și a soluțiilor, compararea realizărilor cu directivele fixate. In fiecare zi, șefii de lot și șefii serviciilor operative se întîlnesc într-o scurtă consfătuire (nu numai de o oră ; o numim ,,moment zilnic organizatoric“) în care se face această analiză ; se reașează obiectivele zilnice, cu particularitățile lor ; se analizează pe scurt producția stației de betoane și mortare, lucrările realizate pe fiecare obiectiv (în special cele de rezistență 1), recepția pe faze ; se programează noile lucrări de rezistență ce trebuie recepționate în perioada următoare, în ambele schimburi ; se sincronizează lucrările de construcții cu cele de instalații, în limita structurii organizatorice. Totodată se stabilesc măsuri operative pentru remedierea lucrărilor la care s-au constatat defecțiuni de calitate ; se dau indicații și soluții tehnice, acolo unde este cazul ; se programează producția de beton pentru obiectivele care necesită urgență, mutările de macarale, activitatea utilajelor pentru lucrări de pămînt și a mijloacelor de transport etc. — adică, sintetizînd, se definește și se materializează direcția zilnică de dezvoltare a șantierului. Această trecere în revistă dă conducătorului de șantier posibilitatea să măsoare activitatea aproape a întregului personal de producție, antrenîndu-l în mod corespunzător. O analiză recapitulativă are loc la fiecare decadă, reașezîndu-se obiectivele de realizat pentru decada următoare. Activitatea de recepționare a lucrărilor pe faze de execuție (în special pentru montarea de panouri mari și glisări) este coordonată la noi de un ofițer de serviciu (maistru sau inginer) și un subofițer de serviciu (muncitor), împreună cu dirigintele lucrării, maistrul obiectivului, șeful de echipă care execută lucrarea respectivă, șeful de lot și pr- OBIECTIVE ganul c.t.c., aceștia alcătuiesc comisia de recepționare a lucrărilor pe faze și de urmărire a unor probleme majore ale zilei de lucru — comisie care, prin componența ei, poate scoate în evidență lipsurile organizatorice ce afectează calitatea și volumul producției. La sfîrșitul programului zilnic șeful fiecărui lot are o întîlnire operativă cu maiștrii și șefii de echipă, discutînd obiectivele ce s-au realizat în schimbul I și cele ce urmează să se realizeze în schimbul II și în primul schimb din a doua zi. Este vorba, deci, de o conducere „participativă“ pe baza obiectivelor, care antrenează o largă gamă de responsabilități individuale. Efectul . Pot afirma că aplicarea acestei metode de conducere a mărit contribuția eficace a tuturor salariaților la realizarea obiectivelor , ne-a ajutat să preluăm și să îndeplinim sarcini de plan mai mult decît duble față de cele din 1970, fără suplimentarea numărului de cadre tehnice de execuție (maiștri, ingineri, tehnicieni) și, în general, fără majorarea schemei personalului TESA, efectivul de muncitori crescînd cu numai 40%. Conducerea șantierului are o viziune corespunzătoare și posibilitatea unei previziuni clare asupra tuturor aspectelor activității. Cum spuneam, e doar un început. Forma de aplicare a metodei e perfectibilă, noi ne dăm seama de acest lucru — dar am ajuns la concluzia că pasul următor trebuie grefat pe o structură organizatorică adecvată, care ar merita să fie experimentată.“ Stan VLAD Pe planșetele proiectanților argeșeni Pe planșetele arhitecților de la Institutul de proiectare al județului Argeș a început să se contureze un nou cartier de locuințe în municipiul Pitești. Este vorba de cartierul Găvana, care în prima etapă va avea 60 de blocuri cu un total de circa 3500 de apartamente, iar în final 8000 de apartamente, precum și dotările edilitare și social-culturale necesare. Cartierul va fi situat în partea de nord a municipiului, la poarta de intrare în oraș dinspre Curtea de Argeș și Rîmnicu Vîlcea (Ion BIZOIU, corespondent) EFICIENTĂ: 3 MILIOANE La șantierul 1 Dărmănești al I.J.C.M.Neamț s-a deschis o expoziție a noilor materiale, creație a colectivului de constructori din județul Neamț. Petre Sporici, șeful bazei de producție a unui din membrii colectivului de in ventatori și inovatori de aici, ne-a informat că recent au fost brevetate 3 invenții: matriță-model din cauciuc pentru betoane ornamentale, structură pentru realizarea construcțiilor din prefabricate mari, elemente din beton ușor pentru construcții. Prin valorificarea inteligenței inventatorilor, se vor realiza anual economii în valoare de 3 milioane de lei; industrializarea construcțiilor va atinge 80% la locuințe și 95% la lucrări industriale. Bl Filme, expoziții Centrul de documentare pentru construcții, arhitectură și sistematizare își dezvoltă activitatea de propagandă tehnică prin filme, care i-a cîștigat aprecierea unui larg public de specialitate, precum și distincții la competiții internaționale (cele mai recente : premiul III la Festivalul internațional al filmelor privind organizarea și automatizarea producției, de la Sofia, pentru filmul „Un pod spre litoral“; premiul III la Festivalul internațional al filmelor de arhitectură — organizat în toamna trecută la Varna, cu prilejul Congresului U.I.A. — pentru „Hotel construit cu cofraje glisante“ și mențiunea juriului pentru „Mănăstirea Cozia“). Anul trecut, C.D.C.A.S. a realizat filmele: „Șantiere ARCOM peste hotare“ (durată de proiecție — 28 de minute), „Cofraje universale pentru construcții industriale” (12 min.), „Rezervoare metalice de mare capacitate asamblate prin sudură automată“ (15 min.), „Construcții, mașini, constructori“ (30 min.) — toate pe peliculă color de 35 min. Se află ln lucru filmul „Procedee și utilaje moderne pentru fundații în condiții speciale de teren“, care va putea fi vizionat In aprilie Filmoteca centrului se îmbogățește mereu și cu scurt-metraje pe teme de construcții și arhitectură, produse în alte țări.De altfel, C.D.C.A.S. este și editorul „Catalogului internațional de filme pentru construcții, arhitectură și sistematizare“ — cuprinzînd date despre 214 filme realizate în ultimii 3 ani în 21 de țări — editat în limba engleză și larg difuzat peste hotare). O deosebit de interesantă achiziție recentă este fumul ,Dispozitive de inventar pentru sprijinirea săpăturilor“ (16 mm, color : 27 min.), realizat de firme specializate al R.F. a Germaniei și care oferă o valoroasă documentare pentru rezolvarea eficienta a masurilor de categorie protecția muncii la această de lucrări. Filmoteca C.D.C.A.S., stă la dispoziția organizațiilor de construcții, care anul trecut au obținut 900 de împrumuturi de filme pe care le-au prezentat, pe șantiere, în categoria mijloacelor de informare audio-vizuală pe care C.D.C.A.S. le oferă unităților interesate se înscriu și expozițiile volante, pe panouri de 70x100 cm, care pot fi prezentate lesne pe șantiere. 70 de unități de construcții au obținut, anul trecut, 300 de expoziții volante, cu teme privind protecția muncii (la lucrări de instalații electrice; la lucrări executate la înălțime; la lucrări de săpături; la lucrări executate în medii toxice) și calitatea lucrărilor (de beton, beton primar, terasamente, sudură), precumacestor expoziții, care continuă a fi livrate la comandă, li se adaugă în 1973 altele noi, prezentînd tehnologii moderne de execuție: utilizarea cofrajelor unificate de inventar, obiecte și structuri pentru organizarea de șantier; plase sudate; utilizarea betonului celular autoclavizat. Este in pregătire editarea unui catalog al tuturor expozițiilor volante realizate. Concomitent două tipuri de ciment Săptămîna trecută, la C.M.C. , Aleșd a început fabricarea concomitentă a cimenturilor Pz-400 BSS. S-a valorificat astfel o posișibilitate prevăzută la proiectarea combinatului, care permite onorarea promptă atît a comenzilor din țară, cit și a celor de peste hotare. Pregătirile temeinice făcute pentru producția celor două tipuri de ciment a determinat un succes deplin, care a întrecut așteptările. Din prima zi s-au înregistrat 900 de tone de ciment peste sarcinile planificate. Un aport substanțial au adus șeful de tură de la morile de ciment, Teodor Marcon, șeful de tură de la laborator, Petre Baciu, tehnologul Petre Gabor, șeful serviciului producție, ing. Gheorghe Galandauer și ing. Maria Gherman, de la serviciul tehnic. (Ion POHUȘ, corespondent) MECANIZARE EFICIENTĂ A CONSTRUCȚIILOR .................... • Iv .wal cu utilaje produse de TRUSTUL DE MECANIZARE-BUCUREȘTI CONSTRUCTORII Pentru ridicarea diverselor materiale cu greutate mică 150 kgf — la înălțimi de pîna la 17 m, folosiți TROLIUL ELECTRIC de 150 kgf Troliul de 150 kgf se folosește pe șantierele de construcții Pentru ridicarea diverselor materiale și obiecte — ca : mortar, cărămizi, plăci de mozaic, vase de expansiune, elemente de calorifer, vane, chiuvete etc. — la etajele construcțiilor civile și industriale, la lucrări de finisaj și reparații. Troliul este alcătuit dintr-un tambur pentru cablu, cuplat printr-un reductor de viteză melcat cu motorul electric, montate pe un șasiu dreptunghiular din profile standardizate. La un capăt al șasiului este plasată caseta instalațiilor electrice și de comandă. Troliul este prevăzut cu limitator de cursă. CARACTERISTICI TEHNICE • sarcina maximă de ridicare 150 kgf • viteza de ridicare 16—19 m/min • lungimea cablului înfășurat pe tambur 40 m • înălțimea maximă de ridicare 17 m • diametrul cablului de ridicare 6,2 mm • turația tamburului 28,5 rot./min. • motor electric asincron 220/380 V—50 Hz—1,1 KW/1000 rot/min. • masa netă a troliului 300 kg Productivitatea medie la ridicarea sarcinilor pentru 10 cicluri pe oră este de 1500 kg/oră, pe care vi-l poate livra prompt — pe bază de comandă — TRUSTUL DE MECANIZARE-BUCUREȘTI, sectorul 5, șos. Giurgiului nr. 164 — serviciul comercial, pînă la O A doua conferință internațională asupra transportului pneumatic al solidelor prin conducte va avea loc la 5—7 septembrie a.c., la universitatea Surrey, din Anglia. Vor fi dezbătute teme ca: proiectarea și construcția sistemelor de transport pneumatic , caracteristici de curgere și pierderi de presiune ; studii pilot; aspecte economice ; suflante și pompe utilizate; evacuarea prafului; alimentatoare și separatoare; filtre; degradarea materialelor; sisteme mobile și transport capsulat etc. (3170) • Pentru crearea unui port destinat ambarcațiunilor sportive, la Brighton (Anglia) se construiesc două diguri, folosindu-se 112 chesoane circulare de beton armat de 12 m diametru, in greutate de pînă la 600 de tone fiecare. Acestea se execută — pe un poligon aflat în imediata apropiere a viitorului port — cu ajutorul unui portal prevăzut cu instalație de cofraj glisant. (3171) . Se apreciază că în 1975, necesarul de ciment al Poloniei se va ridica la 18,2 milioane de tone anual (față de o producție de 12 181 mii tone în 1970 și de 13 084 mii tone în 1971), echivalînd cu un consum de 513 kg/locuitor/an (în 1971 consumul a fost de 414 kg). în acest scop, actualul plan cincinal prevede creșterea totală a capacității anuale cu 9,3 milioane de tone, ceea ce va crea și disponibilități lărgite pentru export. Anul acesta și în 1974 vor fi puse în funcțiune noi linii tehnologice (cu cuptoare avînd capacitatea de 300 sau 360 mii de tone pe an) la fabricile Chelm II și Rudniki, se construiesc noile fabrici Kujawy, Norwiny II, Malogoszcz, Warta II, Strzelce Opolskie și Prawjazy II, însumînd o capacitate de 8,2 milioane t/an. în acest fel, numărul total al fabricilor va ajunge la 26, din care 9 foarte moderne; 5 dintre ele vor produce, fiecare, peste 1,51 milioane t/an, iar alte 5 d intre și 1,5 milioane. în fabricile existente se vor monta 35_40 ele filtre electrostatice. Va crește ponderea transportului cimentului în vrac, care va atinge 6,6 milioane de tone, adică 36% din consumul total. (3174) • întreprinderea „Kamen“ din Pazin, orășel din Iugoslavia, a încheiat un contract de rare cu firma italiană IMI. coppedin Milano, de la care a achiziționat o fabrică de panouri mari prefabricate din beton armat. se vor produce case de locuit deosebit de ieftine , pe cînd actualul preț al locuințelor în Croația este de aproape 4 000 de dinari /mp, o locuință prefabricată de 110 mp, cu încălzire centrală și garaj, va costa 220 000 de dinari. Casele unifamiliale de acest tip se pot construi într-o săptămînă, iar clădirile cu 6 apartamente — în maximum 40 de zile. (3176) • Un colectiv de cercetători bulgari au pus la punct o instalație originală care servește la distribuirea apei și altor lichide ce curg prin conducte. Ea permite să se păstreze o proporție determinată în prealabil în repartizarea cantităților disponibile de lichide, în funcție de consumul localităților sau întreprinderilor aprovizionate. Instalația funcționează automat și repartizează cu exactitate lichidele, indiferent de schimbările ce survin în cantitatea lor și de înălțimea geodezică a consumatorilor. Orice modificare a cantității este determinată de un sistem special care, pe cale electrică, pune în acțiune motoarele electrice ale vanelor de oprire. Acestea se închid sau se deschid potrivit proporției stabilite de repartizare a lichidelor, obținîndu-se astfel satisfacerea optimă a nevoilor tuturor consumatorilor. (3177) • La institutul politehnic Kaunas, în Lituania sovietică, din fost creată o „bicicletă“ cu ajutorul căreia liniorii se pot cățăra rapid și în condiții de deplină securitate pe stîlpii de beton armat, pentru instalarea sau repararea cablurilor electrice. Dispozitivul, care cîntărește 30 kg, poate fi fixat la înălțimea dorită, iar electricienii pot lucra comod, stînd pe șaua „bicicletei“. (3178) • Posibilitățile betonului au fost larg demonstrate la construcția unei clădiri administrative cu 20 de etaje dintr-un oraș din Texas (S.U.A.). Blocul-turn e fundat pe piloți prefabricați din beton precomprimat ; nucleul central a fost realizat prin glisare, iar scheletul —• tot din beton armat _ a fost turnat în elementele prefabricate din beton aparent ale fațadei, care au servit drept cofraje pierdute pentru stîlpi și pentru grinzile din planul exterior. Noutatea cea mai interesantă o constituie însă folosirea cimentului expansiv la prepararea betonului pentru dala de 40 cm grosime a subsolului; metoda elimină contracția, deci apariția fisurilor, și dala rămîne impermeabilă, astfel că nu mai e necesar un strat hidroizolator. (3159) PENTRU LUCRUL PE TIMP DE IARNĂ • Sistem de protecție locală pentru lucrările executate pe timp de iarnă. Cu ajutorul unor elemente cu schelet metalic ușor și folie de PVC se creează adevărate hale provizorii, cu deschiderea cuprinsă între 8 și 27 m. Acoperișul de protecție cîntărește numai 35 kg/mp. Închiderea laterală se face tot cu folie de material plastic. (3157) . Executarea hidroizolației pereților de beton ai unui tunel rutier din Elveția. Se folosește folie de PVC de 2 mm grosime și cu lățime de 4,8 m, care a fost preferată altor materiale (neopren, hypaion) deoarece punerea în operă e lesnicioasă, asamblarea facîndu-se prin sudură cu aer cald. Foliile sînt fixate de perete doar prin puncte, astfel că se evită formarea presiunii apei. (3175) • Polonia a achiziționat de la o firmă britanică două exemplare prototip ale unei noi semiremorci-cisternă pentru transportul cimentului, cu capacitatea de 23 de tone. Descărcarea se face în 40 de minute, cu ajutorul echipamentului pneumatic montat pe tractorul echipat cu motor de 220 CP. (3172) pe • Pentru hale industriale, ramde încărcare, magazine, bucătării etc., o nouă pardoseală antiderapantă. Ea constă dintr-un suport de aluminiu pe care se aplică o rășină fenolică foarte dură, cuprinzînd în masă particule de carbură de siliciu. Materialul (din plăci sau rulouri) este autoadeziv, putind fi aplicat pe orice suporturi, chiar în relief — tablă, beton, marmură, lemn, mase plastice ; el rezistă la aforaziune, la uzură, la diferențe de temperatură, la contactul cu apă sărată, benzină, uleiuri, grăsimi. (3160) • „Manipor“ este denumirea unui nou tip de agregate pentru betoane ușoare. Materialul de bază („Pelilen“), în granule de 2 mm diametru și cu masa volumetrică aparentă de 700 kg/mc, se compune din polistiren, caolin, pentan și clorură de metilen. Expandat într-un tunel cu abur, el își mărește considerabil volumul, granulele ajungînd la 25 mm diametru și la o greutate de 9—10 kg/mc. Conținutul mineral reduce costul acestor agregate cu o treime în comparație cu cel al polistirenului clasic, iar prezența unui fel de schelet caolinic le conferă o anumită rezistență mecanică. (3161) . Cea mai mare structură aerostatică a fost realizată în localitatea Buc, din Franța. Ea are baza pătrată, cu latura de 100 m; pe suprafața de un hectar nu există reazim intermediar. Invelitoarea din țesătură de fibre poliesterice, etanșeizată cu câte un strat de PVC pe fiecare față, este solidară cu o rețea de cabluri de oțel care are rolul de a repartiza eforturile. Ea este menținută în poziție printr-o suprapresiune relativ slabă, de circa 3,5 g/cmp, creată de o suflantă de 40 000 mc/h cu motor Diesel de 10 CP. înălțimea atinge 15 m la centru. Forma a fost special studiată pentru a da structurii un profil aerodinamic, creînd, sub efectul vîntului, forțe de sustentație — ceea ce a permis să se reducă suprapresiunea necesară. Un sas de intrare permite accesul camioanelor; intrarea personalului se face prin trape laterale, care pot servi și la accelerarea schimbului de aer. Prețul de cost este mult inferior sistemelor de construcție clasice. (3173) Informațiile publicate la această rubrică de noutăți tehnice de peste hotare rezumă articole din cele mai recente numerele ale revistelor străine primite la biblioteca C.D.C.A.S. și la redacția noastră sau materiale ale agențiilor de presă. Puteți afla sursa lor, pentru o documentare mai detaliată, cîndu-ne numărul comuniînscris în paranteză la sfîrșitul informației care v-a reținut interesul.