Constructorul, decembrie 1973 (Anul 25, nr. 48-52)

1973-12-01 / nr. 48

Redacția jl administrația i București 62, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21—15.10.92 GAZETA EDITATA DE MINISTERUL CONSTRUCȚIILOR INDUSTRIALE ȘI DE COMITETUL " UNIUNII SINDICATELOR DIN INDUSTRIA CONSTRUCȚIILOR " PLENARA COMUNĂ A COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN SI CONSILIULUI SUPREM AL DEZVOLTĂRII ECONOMICE SI SOCIALE A ROMÂNIEI In zilele de 27-28 noiembrie 1973 a avut loc, sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, plenara comună a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României. La ordinea de zi au fost înscrise: 1. Proiectul Planului național unic de dezvoltare economică și socială și Proiectul Bugetului de Stat ale Republicii Socialiste România pe anul 1974 . 2. Cu privire la principalele probleme ale dezvoltării energetice in România și măsurile de economisire a combustibilului și energiei electrice . 3. Probleme internaționale. au Pe marginea punctelor înscrise la ordinea de zi luat cuvîntul Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., Gheorghe Petrescu, prim-secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Ferdinand Nagy, prim-secretar al Comitetului județean Covasna al P.C.R., Gheorghe Cioară, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., Costache Trotuș, directorul general al Combinatului siderurgic Hunedoara, Bujor Almașan, ministrul minelor, petrolului și geologiei, Vasile Potop, prim-secretar al Comitetului județean Iași al P.C.R., Dumitru Fuiorea, director general al Șantierului naval Constanța, Nicolae Agachi, ministrul industriei metalurgice, Miu Dobrescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Suceava al P.C.R., Mihail Fiorescu, ministrul industriei chimice, Dumitru Bălan, prim-secretar al Comitetului județean Brăila al P.C.R., loan Avram, ministrul industriei construcțiilor de mașini grele, Iosif Ugrar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., Barbu Popescu, șeful Departamentului agriculturii de stat din Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor, Ion Pățan, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul comerțului exterior. In încheierea discuțiilor a par cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României au dat o înaltă apreciere expunerii secretarului general al partidului, în care au fost analizate pes larg probleme de deosebită însemnătate pentru înfăptuirea cu succes a programului Congresului al X-lea și hotărîrilor Conferinței Naționale și și-au însușit întrutotul aprecierile, orientările și sarcinile cuprinse în cuvîntare. De asemenea, plenara a apreciat în mod deosebit activitatea și contribuția esențială a secretarului general al partidului la elaborarea și transpunerea în viață a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Luînd în discuție proiectele Planului național unic de dezvoltare economică și socială și Bugetul de Stat ale Republicii Socialiste România, pe anul 1974, plenara a constatat că acestea corespund orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională, de dezvoltare în ritm înalt a economiei naționale, de creștere neîncetată — pe această bază — a nivelului de trai al întregului nostru popor. Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României au aprobat în unanimitate prevederile proiectelor Planului și Bugetului și au stabilit să fie supuse Marii Adunări Naționale spre legiferare. Plenara a apreciat ca deosebit de importante și a aprobat în unanimitate măsurile adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., de Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri cu privire la dezvoltarea energeticii în Republica Socialistă România și economisirea combustibililor și energiei electrice. In legătură cu planul de stat pe 1974 și problemele energeticii Plenara a adoptat o hotârîre care va fi dată publicității. Plenara a aprobat cu multă satisfacție activitatea internațională desfășurată în anul 1973 de Comitetul Executiv și Prezidiul Permanent ale C.C. al P.C.R., de Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România. Plenara a scos în evidență contribuția de seamă a secretarului general al partidului la aplicarea consecventă în viață a orientărilor politicii externe a Partidului Comunist Român și României stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale P.C.R. In legătură cu problemele internaționale, plenara a adoptat o hotărîre care va fi dată publicității. Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României au aprobat în unanimitate propunerile Comitetului Executiv cu privire la corelare mai judicioasă, în cadrul ramurilor, a o salariilor muncitorilor calificați și majorarea salariilor tarifare de bază din categoriile inferioare. Aprobînd aceste măsuri, plenara își exprimă convingerea că oamenii muncii vor depune și în viitor o activitate tot mai intensă pentru sporirea productivității muncii, realizarea de economii, mai bună gospodărire a mijloacelor materiale și financiare, pentru realizarea planului cincinal înainte de termen și la un nivel superior, în condițiile unei înalte eficiente a întregii activități economico-sociale, asigurînd — pe baza dezvoltării permanente a economiei și a venitului național — creșterea continuă a bunăstării celor ce muncesc. Plenara C.C. a P.C.R. a stabilit ca, în principiu, Congresul al XI-lea al partidului să aibă loc in ultimul trimestru al anului 1974, urmînd ca data exactă și măsurile organizatorice ce se impun pentru pregătirea Congresului să fie hotărîte de o plenară ulterioară. ★ . ... Plenara C.C. al P.C.R. adresează organizațiilor de partid, comuniștilor, oamenilor muncii, întregului nostru popor chemarea de a nu-și precupeți eforturile pentru a da viață noilor obiective ale dezvoltării economice și sociale a patriei, pentru înfăptuirea sarcinilor planului pe 1974, pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Comitetul Central al Partidului Comunist Român iși exprimă convingerea că uriașa capacitate creatoare pe care o reprezintă forța unită a națiunii noastre în lupta pentru înfăptuirea politicii marxist-leniniste•a partidului, va asigura realizarea în bune condițiuni a sarcinilor și obiectivelor cuprinse în hotărîrile plenarei, în expunerea secretarului general al partidului, transpunerea în viață a mărețului program de înaintare accelerată a României pe calea bunăstării și civilizației, de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate. LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE Azi dimineață au început lucrările sesiunii a XI-a a celei de-a VI-a legislaturi a Marii Adunări Naționale. înaltul for legislativ al țării se reunește după desfășurarea lucrărilor Plenarei comune a Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, precum și a Plenarei Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste care au dezbătut pe larg obiectivele dezvoltării economico-sociale a pe anul viitor și au țării noastre aprobat în unanimitate prevederile planului și bugetului pe 1974, au luat hotărîrii în spiritul expunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, în probleme de o deosebită importanță privind mersul mereu ascendent al societății noastre, pe coordonatele stabilite de Congresul al X-lea Conferința Națională ale partiduilui. Sesiunea s-a deschis la ora 10,00 dimineața, în sala Palatului Marii Adunări Naționale, alături de deputați, sunt prezenți, ca invitați, membri ai C.C. al P.C.R. miniștri, conducători de instituții centrale și organizații obștești reprezentanți ai oamenilor muncii, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști români și străini. Sunt de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Este, de asemenea, prezent Pio Carlo Terenzio, secretarul general al Uniunii Interparlamentare. La intrarea în sala de ședințe, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat sînt întîmpinați cu puternice și îndelungi aplauze de participanții la lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale. In loja din dreapta au luat loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnăraș, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu. In loja din stingă se află membrii Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale. Cei prezenți au păstrat un moment de reculegere în memoria deputaților Mihail Roșianu și Grigore Marteș, care s-au stins din viață în perioada de timp care a trecut de la ultima sesiune. In unanimitate deputații au aprobat ordinea de zi : 1. Proiectul de lege pentru adoptarea Planului național unic de dezvoltare economicosocială a Republicii Socialiste România pe anul 1974 ; 2. Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetului de Stat pe anul 1974 ; 3. Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat; 4. Proiectul de lege privind rechizițiile ; 5. Proiectul de lege privind controlul financiar preventiv . La primul punct de pe ordinea de zi, tovarășul Manea Mănescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele Comitetului de Stat al Planificării, a prezentat Proiectul de lege pentru adoptarea Planului național unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1974. In numele Biroului Marii Adunări Naționale, tovarășul Ștefan Voitec propune ca, avînd în vedere legătura strînsă dintre Planul național unic de dezvoltare economico-socială și Bugetul de Stat, expunerile la proiecte să se facă în continuare, iar dezbaterile generale să fie comune, urmind ca discuția pe articole și votarea să se facă separat. Marea Adunare Națională a aprobat această propunere. In continuarea lucrărilor tovarășul Florea Dumitrescu, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetului de Stat pentru anul 1974. Coraportul Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, la proiectele de legi supuse dezbaterii, a fost prezentat de tovarășul Oprea, vicepreședinte al Gheorghe acestui Consiliu. Deputatul Aurel Vijoli, președintele Comisiei economico-financiare, a prezentat raportul acestei comisii și al celorlalte comisii permanente ale Marii Adunări Naționale care au examinat proiectele de legi în discuție. In după amiaza zilei de ieri au început dezbaterile generale asupra proiectelor de legi. Lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale continuă. / Măsuri pentru imbunătățirea sistemului de salarizare a muncitorilor calificați în ședința din 27 noiembrie a.c. a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, au fost analizate măsurile necesare pentru o mai judicioasă corelare, în cadrul ramurilor, a salariilor muncitorilor calificați, o îmbunătățire a salariilor tarifare de bază din categoriile inferioare In acest sens, s-a stabilit ca, in anul 1974, la definitivarea sistemului de remunerare să se aibă în vedere creșterea salariului tarifar la categoria I de bază, iar majorările care urmează să aibă loc în viitor să se aplice la noul salariu de bază. Ridicarea salariului tarifar la categoria I de bază se va înfăptui pe seama creșterii productivității muncii, realizării de economii, mai bunei gospodăriri a mijloacelor materiale și financiare ale fiecărei întreprinderi, ale fiecărei ramuri. îmbunătățirea sistemului de salarizare a muncitorilor calificați se înscrie în ansamblul de măsuri luate de conducerea partidului și statului în vederea aplicării în viață ,cu consecvență, a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale P.C.R. cu privire la ridicarea neîntreruptă — pe măsura dezvoltării economiei și creșterii venitului național — a nivelului de trai material și spiritual al celor ce muncesc. Propunerile Comitetului Executiv au fost aprobate în unanimitate de Comitetul Central al Partidului Comunist Român și Consiliul Superior al Dezvoltării Economice și Sociale a României. öíNí m*fi íákílí, tiNm.VA í • Grupul de șantiere drumuri și poduri — Iași și-a îndeplinit planul valoric pe 1373 cu aase zile mai devreme. Se estimeșzsă că pînă la 31 decembrie se va realiza o producția suplimentară de peste 20 milioane de hți. Printre succesele acestui hajnuițe colectiv se numără predarii tuturor lucrărilor planificate la termen sau Și-au îndeplinit sarcinile de producție pe 1973 înainte de termen, ca și executarea peste prevederi a 15 km de drum modernizat. (Doru NICHITA, corespondent). • Colectivul de salariați ai balastierei Zăvideni, din cadrul I.C.M.P. — București, și-a îndeplinit sarcinile de producție pe 1973. El s-a angajat ca pînă la sfîrșitul anului să producă suplimentar 60 mii mc de agregate, da balastieră, reprezentând valoric 2 milioane de lei Sosită anul acesta poate mai devreme decât în alți ani, prima zăpadă nu a creat dificultăți constructorilor noii fabrici de ciment din Hoghiz; încă de la prima oră a dimineții, șantierul cunoaște o vie activitate. La toate punctele de lucru oamenii sunt parcă mai ambițioși ca niciodată. Și constructorii de la T.C.I.Brașov, și lucrătorii din cadrul subantreprizelor de specialitate sunt hotărîți să recupereze grabnic răminerea in urmă provocată in bună parte de dificultățile intimpinate la operațiile de consolidare a terenului. Pe șantier au fost atacate lucrările la toate obiectivele. Ritmul de turnare a betoanelor a atins o medie zilnică de 350 mc, la platforma de concasare a calcarului, la morile de ciment, la gospodăria de adaosuri. In același timp se glisează silozurile de calcar, de argilă și de ciment și se fac pregătiri pentru începerea operațiilor de glisare la turnul elevator, la pilele estacadei de transportat clincher și calcar, la silozul de adaosuri. De curând, a început și montarea utilajului tehnologic, morile de făină și, parțial, la silozulurile de ciment și de argilă. Atelierul mecanic și centrala termică, executate pe soluție definitivă, se află la finisajele interioare. In ritm intens se lucrează și la montarea elementa toate aceste obiective am întilnit echipe harnice, ca cea de dulgheri conduse de Samoil Kramer și Mihai Mirt, de fierari și lăcătuși conduse de Ion Brașoveanu și, respectiv, Ion Barabaș — toți de la T.C.I.Brașov, brigada de instalatori a lui Dumitru Vrabie de la șantierul 508 instalații, montorii lui Tudor Moise, de la T.I.M.-București. Eforturile lor, ale întregului colectiv de muncă de pe șantier urmăresc punerea in funcțiune, in semestrul 11 al anului viitor, a primei lnii tehnologice de ciment. In fotografie, aspect general al șantierului Fabricii de ciment din Hoghiz. Nicolae MEDIANU La HOCHIZ, iarna nu i-a surprins pe constructori celor prefabricate la gospodăria de adaosuri. T.C.I.-CONSTANȚA ȘI-A REALIZAT PLĂNUI PI PRIMII 4 ANI AI CINCINALULUI Productivitatea muncii a atins nivelul prevăzut pentru 1975 Trustul de construcții industriale-Constanța, care la 20 noiembrie și-a resliiat planul producției de construcții-montaj pe primii 4 ani ai cincinalului, a executat ieri ultimele lucrări în contul volumului de producție planificat în actualul cincinal la unitățile sale din județul Constanța. Prin aplicarea măsurilor din programul-cadru pentru realizarea sarcinii trasate de Conferința Națională a P.C.R. privind dublarea productivității muncii în construcții-montaj pînă în 1977 față de nivelul din 1972, prin însușirea metodelor moderne de conducere, programare și urmărire a producției. Pînă la finele acestui an vom depăși cu 3,2% sarcina de productivitate ce ne-a fost planificata inițial pentru anul 1975, realizînd astfel la acest important indicator o creștere de 32,6% față de nivelul realizat în anul 1971. Colectivul nostru, mobilizat de hotărirea recentei Plenare a C.C. al P.C.R., este hotărît să depună toate eforturile pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce-l revin în cadrul planului de dezvoltare economico - socială a României pe anul 1974. ing. Radu SUMAN * , președintele comitetului oamenilor muncii al Trustului de construcții industriale-Constanța ^ înwir“------- ------ ' Decembrie - lună de viră la lucrările de montaj De cîteva luni încoace, din ce în ce tot mai mult, activitatea montorilor nu mai este apreciată atit după realizările valorice (de altminteri, remarcabile), ci după numărul capacităților puse in funcțiune și ritmul în care sunt diminuate stocurile de utilaje de pe martie platforme industriale. In pofida faptului că biruințele în aceste două direcții fundamentale ale activității sunt condiționate și de alți factori, colectivele Trustului de montaj utilaj chimic și Trustului de instalații și montaj din București au Înregistrat și înregistrează succese de seamă, în această ultimă lună a anului urmează să fie puse in funcțiune un număr însemnat de noi capacități de producție. La multe dintre acestea activitatea s-a desfășurat, tot timpul, ritmic. Dar, din păcate, mai sînt și unele la care, din diverse motive, respectarea termenelor de punere în funcțiune era periclitată. La acest gen de investiții mai slab pregătite s-au cerut și se cer eforturi deosebite pentru recuperarea rămînerilor in urmă, pricinuite fie de către furnizorii de utilaje, fie de către constructori. Străduințele mentorilor au început să dea roade. Pe platforma C.I.A. de la Tîrgu Mureș, lucrătorii de la T.M.U.C.B. urmăresc cu emoție și încredere desfășurarea probelor tehnologice la Fabrica de îngrășăminte cu azot nr. 5. Un eveniment similar are loc în această perioadă și la noua secție a Combinatului de celuloză și hîrtie de la Drobeta Turnu Severin. Montorii din cadrul aceluiași trust pregătesc intrarea in funcțiune a noi capacități de producție la întreprinderea de mașini grele, întreprinderea de mașini și utilaje chimice și întreprinderea de protecții anticorosive din București, „Electroputere“ — Craiova, Șantierul naval — Drobeta Turnu Severin, Fabrica de cabluri de forță și Uzina de aluminiu de la Slatina și altele. La rîndul lor, montorii de la T.I.M.B. pregătesc iminenta punere în funcțiune a oțelăriei nr. 2 de la Tîrgoviște, Fabricii de rulmenți — Alexandria, Fabricii de Aurel ZEMNSCHI Continuare in pag. a 3-a έntreprinderea de confecții metalice și aparataje-București care și-a îndeplinit angajamentele ce-i reveneau la primii 3 ani ai cincinalului rocă din luna octombrie, realizînd peste pian s milioane de lei la producția globală și 8,3 milioane la producția marfă, a adus în acest an și un substanțial aport valutar. După cum ne informează ing. Dan Nițescu, directorul retreprinderii, colectivul de muncă de Peste prevederi : 1,8 milioane de lei valută aici și-a onorat în bune condițiuni angajamentul privind asigurarea exportului de cazane pentru încălzirea apei destinate unei firme din Italia ; s-a reușit prin aceasta să se realizeze o producție de 1,8 milioane de lei, valută, o contribuție deosebită la această înfăptuire, peste sarcinile de plan, au adus-o comuniștii și ceilalți salariați din secțiile cazangerie, aparataj electric și ventilație care au asigurat în același timp cu promptitudine și cerințele constructori ©i prin livrarea tuturor comenzilor. Intenția T.C.U Cluj:" Capacități noi in industria materialelor de construcții * Pe platforma industrială din Turda, constructorii au atacat lucrările unui nou obiectiv industrial, ale cărui produse pe bază de polimeri vor fi folosite în construcții. Noua unitate (cu secțiile comasate într-un singur bloc format din două hale de 12 m deschidere și 78 m lungime) va produce anual 6700 tone de dale, tapete, folii pentru hidroizolații și folii plastifiate. Ea va lărgi posibilitățile de folosire masivă a materialelor plastice în construcții, justificate de necesitatea reducerii consumului unor materiale deficitare, a greutății construcțiilor și de creșterea gradului de confort al clădirilor. • Au început lucrările de construcție a unui nou obiectiv industrial pe aria județului Unitatea, amplasată în zona Sălaj. industrială a orașului Șimleul SUvaniei, va produce materiale hidroizolatoare, împletituri și țesături din fibre de sticlă, vată minerală și produse din vată minerală necesare construcțiilor industriale și civile. Concomitent au fost atacate și Lucrările construcția primelor 40 de pentru tamente și 75 de garsoniere apardin cele 300 de locuințe destinate salariaților fabricii. In prima etapă, acestea vor servi la cazarea constructorilor din cadrul T.C.I.Cluj care execută prima unitate producătoare de materiale izolatoare pentru construcții din nordvestul țării. Execuția liniilor de cale ferată care asigură transporturile de materiale de construcții și utilaje pentru șantier se încadrează în prevederile proiectului care urmărește și montarea stației C.F.R. în această zonă. (Liviu TOMAS, corespondent) Continuare, in pag. q 4-a Activiști ai Comitetului Uniunii sindicatelor din industria construcțiilor ne vorbesc despre BOGATUL FOND IFIDEI AL CONFERINȚELOR SINDICATELOR S-au încheiat adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri ale sindicatelor, eveniment important în viața organizațiilor noastre sindicale, desfășurat în perioada And oamenii muncii din unitățile ramurii de construcții-montaj desfășoară cu maximă intensitate eforturile pentru încheierea cu succes a anului 1973 și pentru pregătirea producției din anul viitor, sub semnul marii întreceri naționale ce-și propune ca obiectiv înfăptuirea mai devreme a cincinalului, creșterea eficienței economice în toate domeniile de activitate, întregul activ al Comitetului Uniunii sindicatelor s-a aflat în această perioadă pe teren, sprijinind sindicatele în pregătirea adunărilor și conferințelor, în orientarea dezbaterilor acestora spre cele mai actuale probleme din viața colectivelor de muncă, spre o analiză exigentă a activității desfășurate de organele alese la nivelul grupelor, secțiilor, al organizațiilor sindicale. Am solicitat unor activiști ai Comitetului Uniunii să ne împărtășească opiniile și concluziile desprinse, din unele conferințe de dări de seamă și alegeri la care au participat recent. Vasile RUSU: „Ca și La celelalte unități ale ramurii, și la Trustul de construcții-Cluj conferința sindicatului a avut ca fir călăuzitor aprecierea realistă a rezultatelor obținute în înfăptuirea sarcinilor pe care partidul le-a trasat ramurii noastre, a contribuției organelor sindicale la dinamizarea întrecerii. Faptul că la 15 noiembrie trustul înregistra, în realizarea cincinalului, un avans de 51 de zile la producția de construcțiimontaj și de 121 de zile la activitatea industrială ilustrează capacitatea acestui colectiv. La conferință au fost scoase în evidență multiplele aspecte ale bunei colaborări statornicite între organul colectiv de conducere al trustului și comitetul sindicatului — colaborare care, îmbinînd măsurile tehniceorganizatorice cu munca politică, a dus la folosirea mai judicioasă a resurselor materiale și umane, a timpului de lucru. Participanții la conferință au relevat în acest Viorel LUPU