Convorbiri Literare, 1879-80 (Anul 13, nr. 1-12)

1879-08-01 / nr. 5

Anul XIII.—Nov. 1 August 1879. CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. ÎNCERCĂRI de METAFISICA. (urmare). Secţiunea II. Perioda idolatriei. In intăia periodă a ideilor metafisice, sufletele morţilor sunt toate independente şi de putere aproape egală, pentru că şi oamenii la inceput, nefiind constituiţi in societate cu graduri ierarchice, sunt toţi independenţi şi aproape egali in puterea de a se inmuri unul pe altul. Dar această situaţiune se schimbă cu căt se desvăleşte in om instinctul sociabilităţii care nu e decăt o modalitate a instinctului de conservare. Desele lupte intre triburi silesc pe aceste ca să-şi aleagă capi care să-i conducă la luptă. Insă o bună conducere din partea capilor cere numaidecăt o supunere complectă din partea trupelor de luptători. Această trebuinţă simţită din ce in ce mai mult, şi frequenţa cea mare a luptelor primitive, deprind pe luptători la o supunere din ce in ce mai complectă cătră capii lor, şi totodată necesitează poltul, «mi ui «şti* a*. permanenţa acestora. Capul unui trib mic devine apoi prin cucerire capul a mai multor triburi care dau naştere unui singur popor, in care indivizii din tribul biruitor sunt stăpâni și cei din triburile biruite robi. Capul unui popor mic devine la răndul seu prin cucerire capul mai multor popoare mici care constituesc un singur popor mare compus mai adese din atăte caste sau macar clase ierarchice de indivizi căte popoare constituente sunt. Cu chipul acesta ajungem treptat pănă la constituirea de regaturi puternice in care poporul a ajuns prin educaţiunea resboinică din trecut pănă la supunerea cea mai complectă cătră rege. Se înţelege că trecerea de la triburile primitive pănă la aceste regaturi s’a făcut pe nesimţite in curgerea a mai multor mii de ani, şi că tot aşa de pe nesimţite au crescut şi deosebirile de grad ierarchic intre indivizi. Se înţelege asemine că concepţiunea despre spirite, despre distincţiunea şi ierarchia lor, s’a modificat treptat şi paralel cu concepţiunea despre oameni in tot timpul acestei transiţiuni. Dar fără a mai insista asupra acestor modificări treptate pe care uşor şi le poate inchipui cineva, să venim deadreptul la epoca constituirii ce- lor intăi regaturi mari.