Corvina, 1896 (19. évfolyam, 1-36. szám)

1896-10-10 / 28. szám

296 Kilián Frigyes Budapesten. Gonda Béla: Az Aldunai vaskapu és az ottani többi zuhatag szabályozása. Egy térképpel s a szöveg közé nyomott 100 képpel és rajzzal. Teljesen átdolgozott második kiadás. (II. 8-r. 251. IV­ 1.) Bpest, 1896. Kilián Frigyes. 2 frt 50 kr. Petersen Gyula dr. A szilárd testek statikája A szerző enge­délyével fordította Halász Ernő­. (8-r. IV. 148­1.) Bpest, 1896. Kilián Frigyes bizom. 1 frt 50 kr. Pallas irod. és nyomdai részv.-társaság Budapesten. Lőutasitás a magy. kir. honvéd gyalogság részére. Az 1881. évi lőutasitás harmadik kiadása. (8-r. 140 1.) Budapest, 1896. «Pallas.»­­ 24 kr. Maurier George du Trilley. Regény. Fordította Szerdahelyi Ala­dár. (8-r. 401 1.) Bpest, 1896. «Pallas» 1 frt 60 kr. Zechmeister Andor Győrött. Szávay Gyula. Győ. Monografia a város jelenkorából a törté­nelmi idők érintésével. Első könyv. I A régi Győr 1848-ig. II. Györ 1848—49-ben. Győr szab. kir. város megbízásából. (II. 8-r. 483 l.) Győr 1896. Zechmeister Andor. 3 frt. Dísz­kötésben 4 frt. Az ezredéves kiállításból. Gottermayer Nándor kiállítása. A könyvkereskedés meg a könyvkötészet, noha mint iparágak teljesen külön váltak és egymástól függetlenek, rendeltetésüknél és természetüknél fogva mégis egymásra vannak utalva és egymást mintegy kölcsönösen kiegészítik. Bátran hasonlíthatjuk a díszes kötést a szép kerethez, mert amint ez emeli a beléje foglalt fest­mény értékét és széptani hatását, éppen úgy meg­növekedik értékben az a könyv is, melynek belső, eszmei tartalma szép külső foglalatban mutatkozik be. Nálunk a műizlés ezen a téren még korán sincs úgy kifejlődve, mint a külföldön, különösen Francia­országban, ahol a nagyobb könyvtárak nyilvános aukcióján egyes példányok, kizárólag csak a kötés kedvéért, óriási áron kelnek el; éppen azért nem tartjuk fölöslegesnek és érdektelennek bemutatni a Gottermayer-féle könyvkötészet művészi remekeit, amelyek méltán hivatva volnának arra, hogy nálunk is amateuröket szerezzenek ennek a művészetnek. Mert művészet ez is: éppen olyan szép és és magas fokú művészet, mint az építészet, amely­lyel sokban rokon, mert tőle vette át az ornamen­tikát ; vagy mint a szobrászat, amelytől a domború metszést és faragást kölcsönözte; vagy végre, mint a miniatúra, amelyhez figurális díszítéseiben és aranyozásában hasonlatos. És hogy a könyvkötészet csakugyan művészet — vagy ha nem az, akkor a műipar legkifejlettebb ágainak egyike — mi sem bizonyítja jobban, mint az a nagy irodalom, amely kizárólagosan csak vele foglalkozik s amelyeknek egyik másik kötete, remek illusztrációi miatt néha százakba kerül. Ennek a művészies könyvkötészetnek a meg­honosítását tervezte nálunk Gottermayer Nándor, midőn 1879-ben Budapesten mű­ könyvkötészetét megalapította. Azóta, leküzdve a kezdet nehézségeit, ez a műhely elsőrangú üzletté nőtte ki magát, és a kilenc lóerejű légszesz-motorral hajtott gyár, mely úgy berendezése, mint mintaszerű beosztása miatt a főváros látványosságai közé sorozható, ma már több száz munkást foglalkoztat, és bátran kiállja a versenyt a többi, hozzá hasonló külföldi műintézetekkel. CORVINA 1­896 A cég olyan áldozattal, amelynek aligha lesz­nek megfelelő anyagi eredményei, remek könyv­kötészetének gyűjteményét a milleniumi kiállításon is bemutatta. A XV. csoport (sokszorosító- és papír­ipar) pavillonjának egyik szögletében, egészen szerényen elvonulva dolgozik a cég műhelye, a technika legújabb szerkezetű gépeivel s kicsinyben, gyakorlatilag mutatja be azt a sok apró és művészies fogást, meg ipari eljárást, a­melyen a könyv keresz­tül­­megy, mielőtt díszes táblába kerül. A kiállított tárgyakat, elrendezésük szerint két részre, illetőleg csoportba oszthatjuk; az egyikbe tartoznak a mindennapi könyvárusi forga­lom cikkeit képező bekötési táblák, melyeket a cég a könyvkiadók részére nagyban készít. Ezek szabadon vannak fölállítva az asztalon, legtöbbjük angol vászon, vagy celluloid (csont­utánzat), arany-, dombor- és színes nyomású kiállítás­ban. Ha közelebbről vizsgáljuk ezeket a minden­napi forgalomra szánt könyvtáblákat, azonnal lát­juk, hogy hazai irodalmunk legszebb kiadásai a Gottermayer cég kötéseiben jelentek meg; kiállí­tásukra nézve az első tekintetre szembe ötlik, hogy a táblák eredeti rajzait és ékítményes díszítéseit a cég saját külön rajzolói tervezték, és pedig stíl­szerűen, a mű tartalmának megfelelően. Nem terjeszkedünk ki bővebben a bekötési táblák ismertetésére és fölsorolására, mert azokat a könyvárusok úgyis ismerik az üzleti forgalom révén, hanem áttérünk a cég kiállításának második csoportjára, a szekrényben elhelyezett díszművekr­e. Ezek a könyvek nem rendes, mindennapi meg­rendelésekre készültek, hanem valóságos remekei a könyvkötés művészetének. Műtörténeti tanulmány­nak lehetne nevezni ezt a kiállítást, mert egyes tárgyai valósággal mintegy képviselik az ékít­ményes művészet különböző stílusait, sőt kifejlő­désük és más irányokba beolvadásuk egyes fázisai­kat is bemutatják. Annyi bizonyos, hogy a díszes amateur-kötések ilyen gazdag gyűjteményei eddig csak a párisi kiállításon voltak láthatók és túlzás nélkül elmondhatjuk, hogy méltóképpen egy sorba helyezhetők a legremekebb francia kötésekkel is. Már a Pallas Nagy Lexikona, mely kulturális céljainál fogva hivatva is volt erre, kellőképpen méltányolta a Gottermayer cég törekvéseit és művészetét, midőn a X. kötetében a «könyvkötészet» cikkhez műmellékletül mind­ennek a­ cégnek kiváló könyvtábláit csatolta hű másolatokban, hogy a nagy közönség azokból is megítélhesse ennek a nálunk nem is oly régen meghonosodott műiparágnak fej­lő­döttségét. Rövid leírásban közöljük itt ezeknek a remek könyvtábláknak a művészies kiállítását. A Weigel-féle biblia táblájának négy sarkát­ a négy evangelista, közepét pedig a Szent­ Háromság domború metszésű képe díszíti; a könyv vágása festett és poncolt. A Le román de la Rose mozaik berakatos écrasé bőrkötés, szabadkézi aranyozással (Emich Gusztáv tulajdona). A Márk-fék krónika bőrmozaik, szabadkézi aranyozással, festett és poncolt metszéssel. A Bankó Hymnazium pergamen bőrmozaik, francia eredeti rajz után, szabadkézi aranyozással; metszése a tábla stíljének rajzából festve és poncolva. A Missal­e Romanian kötését bizánci stílű ékít­mények díszítik; metszése festett és poncolt. A Hortulus animae pergamen bőrmozaik, szintén szabad-

Next