Cotidianul, septembrie 1991 (Anul 1, nr. 85-86)

1991-09-05 / nr. 85

OPINIA Crimă și pedeapsă Mihai Niculescu Imaginați-vă cum ar fi reacționat prietenii dvs. dacă le-ați fi spus, cu vreo doi-trei ani în urmă, că Parlamentul sovietic va suspenda activitatea partidului comunist unional. Nu-i așa că ar fi rămas cu toții “mot à mot”, vorba unui secretar pecerist poliglot? Nu v-ar fi recomandat ei cîteva luni de odihnă și n-ar fi umblat cei mai apropiați după relații pentru a vă aranja o internare discretă la Săpoca sau la Bălăceanca? Acum, recunoașteți că realitatea poate depăși orice imaginație și că Nostradamus însuși n-ar fi îndrăznit să sugereze o asemenea perturbație istorică. Parcă privim cu mai multă înțelegere groaza președintelui Iliescu după citirea decretului de scoatere în afara legii a PCR-ului. Dacă ar fi rămas definitiv, acel decret ar fi constituit un act istoric mai important decît tratatul, încă neratificat, cu Uniunea Sovietică. Dar, oameni sîntem! Nu putem legifera acte care ni se par aberante. Cum vine asta, România fără partid comunist? Unde ne trezim? Ce va spune despre noi detașamentul cel mai înaintat al clasei muncitoare? Și, la urma urmei, ce avem noi de împărțit cu un partid care a făcut atîtea lucruri bune și frumoase? A mai greșit și el pe ici, pe colo, un canal, o Jilavă, un Pitești...A mai ras cîteva sate, a mai dărîmat niște biserici... Prea facem caz de niște fleacuri! Și ce dacă a vrut să distrugă statul român? Păi, dacă eram imperialiști și pretindeam că moldovenii sînt români? De această idee aberantă, susținută de regimul burghezo-moșieresc, au rîs toți participanții la congresul al V-lea al PCR. Și totuși, nu cred că basarabenii, reveniți oficial în sfînta lor patrie românească, vor tolera funcționarea unui partid care i-a considerat de alt neam. Mai curînd îi vor ierta pe șefii cumpliților torționari. . In fond, chiar dacă locuiesc în vile somptuoase și au pensii mai mari decît ale foștilor deținuți politici, nu-i putem invidia pe alde Nicolski, Drăghici și tovarășii lor. Ei sînt fără Dumnezeu, sînt bătrîni și înstrăinați, condamnați să nu poată citi decît un singur ziar, în care speră să-și regăsească visele tinereții komsomoliste. Nici cel mai înverșunat adversar al partidului de guvernămînt n-ar fi avut cruzimea să lovească în firma cotidianului fesenist “Azi” atît de nimicitor cum a făcut-o Martha Drăghici, declarîndu-l ziarul preferat al familiei. Pentru bieții noștri rinoceri trecuți în rezervă, “Azi” este singurul medicament. Singurul drog. Și singura pedeapsăju Alegerile locale vor fi un artificiu al mărețului partid Parlamentul României și-a reluat activitatea. Nu ne îndoim că unul dintre primele proiecte de lege care va sta în atenția legislativului este cel privitor la apropiatele alegeri locale. Proiectul de lege privitor la alegerile locale, așa cum este el conceput, este menit să slujească partidul de guvernămînt, aflat într-o dramatică scădere de credibilitate și, în consecință, de electorat. Intenția vădită a proiectului de lege este aceea de a permite candidaților FSN-iști să stăpînească structurile locale printr-un artificiu care a dus, de pildă, în Franța anului 1958, la îndepărtarea candidaților partidului comunist. Dintre cele două modalități de scrutin prevăzute în Dreptul Constituțional, reprezentarea proporțională și scrutinul majoritar, proiectul de lege prevede ultima modalitate. 1. SCRUTINUL MAJORITAR (precizăm că datele teoretice sunt luate din “Le Livre du citoyen” de Alan Monchablon, ed. La Découverte, Paris 1987) permite o creștere artificială a reprezentării marilor curente de opinie în detrimentul celor mici și cu riscul deformării acestor curente de opinie. Proiectul de lege al alegerilor locale prevede un număr egal de circumscripții electorale cu cel al numărului de consilieri aleși; o formațiune politică poate prezenta un singur candidat iar victoria va fi a acelui candidat care obține majoritatea relativă. Cu sateliții lui cu tot, FSN-ul nu poate obține majoritatea absolută și, conștient fiind de aceasta, FSN-ul, prin majoritatea parlamentară, va aproba o modalitate de scrutin vădit nedemocratică și care are singurul avantaj că-i asigură majoritatea relativă în condițiile în care opoziția, chiar unită, e puțin probabil să obțină un procentaj superior. 2. REPREZENTAREA PROPORȚIONALĂ este o modalitate de scrutin prin care se păstrează cu mai Dora Mezdrea mare fidelitate diversitatea curentelor de opinie, deci și pluripartidismul Modalitatea aceasta permite prezentarea mai multor candidați din partea fiecărei formațiuni politice și alegătorul poate acorda mai multă importanță ideilor expuse decît personalităților prezentate; totodată se acordă mai mare autoritate șefilor de partide care decid în privința ordinii de prezentare a candidaților pe listă. Un exemplu concret: reprezentarea proporțională pe baza restului mai mare. Dacă într-o circumscripție trebuie ocupate 5 locuri și voturile exprimate sunt: lista A - 86.000, lista B - 56.000, lista C - 38.000, lista D - 20.000, totalul voturilor exprimate este de 200.000 deci fiecare candidat ar trebui să dețină, teoretic, 40.000 de voturi. în aceste condiții, lista A primește două locuri (rest 6.000), lista B un loc (rest 16.000). Comparînd restul de la primele două liste, se observă lesne că este mai mic decît listele C și D, care, în consecință, vor primi fiecare cîte un vot. Iată, deci, o modalitate democratică de distribuire a locurilor și care păstrează specificitatea fiecărei formațiuni politice pe cînd cea prezentă în proiectul de lege, bazată pe majoritatea relativă, dizolvă formațiunile prezente la alegeri fu cea majoritară. Legislativul, majoritar fesenist, nu are nici un interes să cedeze la nivel local pîrghiile puterii. Dar nici nu poate avea pretenția, așa cum face adeseori, că ne îndreptăm spre democrație cu legi profund nedemocratice. Hagi Iliescu Sandu Aron In cea de-a doua zi a vizitei domniei sale în Israel, după ce și-a manifestat și peste hotare cucernicia, depunînd coroane pe mormintele din țara sfîntă, fiind și decorat pentru aceasta, dl Iliescu a declarat: “Este un moment politic deosebit, fiind prima vizită a unui șef de stat român în Israel (...) care exprimă voința politică de a folosi noile condiții din țara noastră, noile conjuncturi, marcînd sentimentele prietenești”. Oare să fie noile condiții acelea în care puterea îngăduie, de mai bine de un an, publicații fățiș antisemite sau izbucniri hormonale de antisemitism în parlament? Să fie noile conjuncturi, tocmai dispariția conjuncturală (pe timp de vară) a revistei România Mare din peisajul presei noastre în perioada cînd se pregătea și cînd are loc această vizită? Să însemne marcarea sentimentelor prietenești (mai lipseau tradiționale) faptul că, după cum am aflat din comentariul televizat al vizitei, “Israelul prețuiește România pentru că n-a pus piedici în calea emigrării evreilor din România”, adică, a acceptat sub Ceaușescu sume frumusețe pentru cei 400.000 de cetățeni israelieni de origine română? Și din același comentariu am mai aflat că avem mare nevoie de impulsul capitalului străin. Deci ne e tare drag capitalul israelian, dar la noi acasă îngăduim în continuare o rușinoasă (dar, spre lauda celor mai mulți români, nebăgată în seamă) campanie antisemită. In consecință așteptăm cu interes, după întoarcerea președintelui ales în țara de credință ortodoxă din care se trage, apariția autumnală a pseudo-publicației România Mare. Dureri de cap și insomnii Reporter: D-le George Navon, apariția Partidului Alianța Civică a stîrnit numeroase reacții, și de o parte, și de cealaltă. A trecut o perioadă, cum vedeți dvs. înființarea noii formațiuni? George Navon: O necesitate politică, filtrasem într-un punct mort, puterii îi convenea o activitate presărată doar cu mitinguri și conferințe, iar pe de altă parte, alternativa Alianței Civice pe NKpTVH. Cil ul baze moderne, cu un George NaVOIS program economic, © _ , ’ , politic, social dar,membri în Comitetul provoacă dureri de pictor al Partidului cap șa insomnii pu- # wwmwh#* temi. Vremea împe- Alianța Civică rederii cuvintelor, a ........................................ metaforelor verbale a trecut. E mai mult ca oricînd și mai mult decît necesar să vină vremea faptelor. Rep.: Cum se manifestă opinia publică din Constanța față de această alternativă? Sînteți liderul filialei din acest județ. G.N.: în general, alternativa a fost recepționată favorabil, ca peste tot în țară; constănțenii, după ce s-au fript cu ciorbă, suflă și-n iaurt. Alergia la cuvîntul “partid” a fost din plin alimentată de putere, care a acționat permanent pentru divizarea societății, o astfel de divizare favorizînd instaurarea unui nou regim totalitar, însăși ideea de partid a fost compromisă prin înființarea numeroaselor partide ce n-au nici un cuvînt de spus în peisajul politic. Rep.: Dar, în general, care este situația opoziției la malul mării? G.N.: Permanent denigrată. S-a încercat fragmentarea opoziției constănțene prin defăimarea membrilor partidelor de opoziție, a celor de tradiție, cu precădere. Există o psihoză a suspiciunii și neîncrederii, venită și din interior, și din exterior. Presa independentă e obstrucționată permanent și pe plan local; în Constanța nu apare la această oră decît un singur ziar de opoziție, săptămînalul “Contrast”, care se tipărește, totuși, la București. Rep.: Încotro se îndreaptă România, d-le Navon? G.N.: Mă întreb dacă cei ajunși astăzi la putere se gîndesc să îndrepte România spre o societate cu adevărat democratică. Mă gîndesc la dezintegrarea economică a acestei țări, datorită unei politici aberante care a condus la sărăcirea majorității populației românești, o politică fără fundament, de care profită, în primul rînd, potentații puterii, la nivelul întregii țări și la nivelul județelor. Sugestiv, investitorii străini sînt cei atrași în afaceri mărunte, dubioase unele, cu un profit cît mai mare posibil, care să le asigure și celor care facilitează aceste tranzacții însemnate beneficii. “Nu ne vindem țara”, o dăm pe gratis, ne vindem copiii, forța de muncă, pe prețuri derizorii. Rep.: Ca unul implicat adine în mișcarea sindicală, membru în conducerile sindicatelor “15 Noiembrie” - Brașov și IEP Constanța, care e părerea dvs. despre noțiunea de apolitism a sindicatelor? Acel “sindicatele nu fac politică”? G.N.: Cu această noțiune, sindicatele au fost duse de naș, mulți lideri sindicali devenind nu reprezentanți ai celor ce i-au ales, ci reprezentanți ai puterii, făcînd tot mai des jocul acesteia. Sindicatele pot și trebuie să aibă un rol major în distragerea verigii comuniste. încă de la început s-a încercat fragmentarea lor, pentru ca mișcarea sindicală să n-aibă un caracter unitar în revendicări și acțiuni. Chiar metoda de dialog mascat între guvern și sindicate nu este decît un mod de a tărăgăna activitatea sindicală prin promisiuni eșalonate în timp, promisiuni fără nici o acoperire în fapte, ca de pildă fluturarea poveștii cu fondurile și patrimoniul fostului UGSR. Rep.: Strict, la nivelul județului Constanța, în ce lumină se văd reprezentanții puterii? G.N.: Cei din fruntea județului, numiți de sus, nu reprezintă o garanție morală. Efectiv, nu s-a schimbat nimic. Ca să nu pară o vorbă goală, oficial, în Constanța, sunt peste 7000 de șomeri, iar ramura construcțiilor, unde e mare nevoie de oameni, reprezintă ramura cu cei mai mulți șomeri. Tare mi-e teamă că la alegeri, amînate în timp, se va repeta povestea cu “la vremuri noi, oameni noi”. Rep.: Ce așteaptă constănțenii de la Alianța Civică? G.N.: Alianța e privită cu speranțe prin prisma personalităților care fac parte din ea și din partidul ei, prin prisma acțiunilor pe care le-a întreprins, dar și cu reticență, oamenii fiind temători în a nu le fi din nou înșelate speranțele. Ceea ce, sînt convins, nu se va întîmpla. Rep.: Și eu sînt convins și vă mulțumesc, a consemnat Daniel Nanu Farmacii permanente în București Sector I F.5: Bd. general Mai ieru 18-20, 1 Mai 343, •ger tel. 59.61.15; F.69: B, tel. 65.30.85 Sector II F.14: Șos. Iancului 57, tel. 53.21.72; F.26: Șos. Colentina 1, Bl.34, tel. 35.50.10 Sector III F.2: Bd. Nicolae Grigorescu, Bl. A 14, tel. 44.21.25 Sector IV F.20: Calea Șerban Vodă 43, tel. 23.76.47 Sector V F.70: Șos. Alexandriei, Bl.PC tel. 76.27.40: F.71: Calea Septembrie, Bl. 53-55, tel. 31.43: Sector VI P.F. 12: Peron Gara de Nord, tel. 18.20.55 Farmacii particulare In București Farmacia “Colțea Farm S.R.L.” tel. 14.17.94 (zilnic 8 - 20, sîmbăta, duminică 8 -12) Farmacia “3F’: Calea Victoriei 103-105, tel. 50.78.38 (luni-vineri 8 -19,30; sîmbătă 8 -16) Farmacia “Aurora”: Bd. Dinicu Golescu 23-25, tel. 38.78.30 (lunivineri 7,30 - 18,30; sâmbătă 7,30 - 14,30) Farmacia “Victoria”: Calea Victoriei 14, tel. 13.77.66 Farmacia “Slavia” : Str. Știrbei Vodă 55 tel. 15.15.25 (luni-vineri 7,30- 18,30; sîmbătă 7,30- 14,30) Farmacia “Floricel”: Calea Griviței 206, tel.65.39.35 (8,30 - 15,30; sîmbătă, duminică închis) Farmacia “Domenii” : Bd. 1 Mai 128, tel.65.42.90 Farmacia “Balsam”: Calea Victoriei 147, tel. 50.21.70 "Farma Plus" sin Calea 13 Septembrie 196, tel. 31.38.61 (8,30 - 19,30, sîmbătă 9,00- 13,00) Farmacia “Rîul Doamnei”: str. Rîul Doamnei 5, tel. 78.58.11 Farmacia “Flora” : Bd. Muncii 55 Farmacia “Sildo”: str. Galați 129, tel.10.49.82 (luni-vineri 8,00 - 2000; sîmbătă 8,00 - 14,00) Farmacia “Camigo SRL”: str. Galați 109, sect. 2 (zilnic 8,00 - 18,00; sîmbătă 8,00 - 12,00) Radio Contact 68,7 MHz FM Contact Meteo-știri: 8,30; 9,30; 10,30; 11,30; 12,30; 14,30; 16,30; 18,30; 19,30; (exclusiv sîmbătă și duminica) Contact horoscop - zilnic: 8,15; 9,15; 9,45 Muzică pentru supermagazine și buticuri: 10,45 (exclusiv sîmbătă și duminica) Luni - 7,00 - Program matinal; 22,30 - Contact jazz Mștfii - 7,00 - Program matinal; 21,00 - Top nostalgic Miercuri - 7,00 Program matinal; 22,30 - - Legende rock Joi - 7,00 - Program matinal; 21,00-1,2 foi Vineri - 7,00 - Program matinal; 13,30 - Pop Hits USA; 20,00 - La cererea voastră; 23,00 - Clubul de vineri noaptea Sâmbătă - 7,00 - Program matinal; 10,30 - Cronica teatrală și cinematografică; 11,00 - Caleidoscop; 13,00 - Top Slow; 19,00-Top30; 21,00 - Party all the time Duminica - 7,00 - Program matinal; 9,00 Country Music; 18,00 - De la Blues la Rock; 19,00 - Cutiuța cu vechituri; 22,30 - Contact New Wave k I ■O ^ N < ^ S =3 ^ C S Ș1 — =• J î 0 J ’S S £ Ő - 0) J J î p. = g 3 E i; C di o S f Ő fi * ^ 3 g- ® I & s ^ 5: 8- E. a So«, Ills! It, *58 = 3!! ! 5= vi fD I] "ö D (D r O — Ti — ^0^2c/)p|T|_,oQ-r- CI Q) ^ 1 ffl — (D ^ CU P)< W 2 Q} CI) n O (1) 3 a >-r- g ^ ^ ------------------------------------------------------------------ ■ îr Cînd va fi cazul îi vom împușca pe manifestanți . Ședința Senatului de ieri, 04 09 1991, a continuat cu dezbaterile asupra Proiectului de lege privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice. La articolul 20, care prevede că “folosirea mijloacelor tehnice din dotare, de către forțele de ordine, se va hotărî numai în funcție de atitudinea manifestanților, folosindu-se armele de foc numai în cazul în care se exercită violență asupra acestor organe”, senatorii au avut discuții îndelungi asupra unor prevederi nesemnificative, cum ar fi aceea dacă avertizarea manifestanților turbulenți să se facă prin amplificator sau fără folosirea acestuia! Unul dintre senatori, mai în glumă, mai în serios, a întrebat dacă mai e cazul să-i avertizăm pe demonstranți, sau îi batem direct. La articolul 23, care s-a corelat nefericit cu articolul 21 din Legea 40/1990, se prevede că “dacă nu se răspunde la somație și în caz de absolută necesitate, se vor folosi armele albe sau de foc, conform legii”. Dl senator Tokacs de la PNL s-a declarat împotriva folosirii armelor de foc contra manifestanților. Dl senator Tărăcilă (FSN), a specificat că este o greșeală să ne referim la o lege depășită și incompletă la rîndul ei, cum este Legea 40/90. Dînsul a arătat, în continuare, că există pericolul ca, prin aprobarea acestui articol, cei aflați în culpă de a fi tras în demonstranți la Timișoara, să fie achitați! In cele din urmă, articolul 23 a fost propus pentru reformulare, el adoptîndu-se după pauză în forma lui inițială. La articolul 24, care se referă la Petru Ionescu manifestațiile neautorizate, s-a remarcat că aceste proiecte de legi, de felul celui discutat, n-ar trebui să existe decît în Constituție, într-o formă mult restrînsă, avînd în vedere că ne aflăm într-o țară unde nu demult s-a tras în oameni nevinovați. De asemenea, s-a întrebat de ce nu este prevăzut și cazul manifestațiilor cu caracter spontan. Dl senator Szabó (UDMR) a spus că “statul nu poate avea decît obligații, în raport cu cetățeanul”. De asemenea, s-a arătat surprins de faptul că, conform unui asemenea proiect de lege, cineva poate fi omorît doar pentru distragerea unor bunuri, deși, la noi în țară, pedeapsa capitală a fost abrogată. A părut ridicolă întregii adunări prevederea legii de a nu se trage în: bătrîni, femei gravide și copii. In ce privește manifestațiile spontane, a remarcat un senator, nu mai rămîne decît să autorizăm organizarea lor. Dl senator Sabin Ivan (PNL), a strigat efectiv din sală către grupul FSN: “e scris în raportul 13-15 iunie că în Piața Universității nu au existat droguri și arme”. Asta ca replică la propunerea unor senatori de a se specifica interzicerea drogurilor și armelor albe la diverse manifestări publice. Dl senator Szabó (UDMR) a intervenit din nou arătînd că nu ne mai rămîne decît să taxăm ebrietatea drept antistatală! Dl senator Tokacs a propus introducerea unui articol nou în lege, articol care să prevadă restricții și contravenții și pentru organele Puterii, în cazul în care primari sau prefecți locali ar interzice fără nici un motiv autorizarea unor manifestații. Propunerea nu a fost votată. Ședința de ieri s-a încheiat prin votarea legii de majoritatea senatului. 1. (143) THE BEATLES - A Hard Day’s Night 2. (133) NILSSON - Without You 3. (138) ELVIS PRESLEY - Way Down 4. (126) JB1RKIN ft S.GAIN5BOURG - Je t’aime (moi non plus) 5. (127) STEPPENWOLF-Bom To Be Wild 6. (134) BOB MARLEY & THE WAILERS - Put It On 7. (131) iiriLE RICHARD - Lucille 8. (135) MUDDY WATERS - Rollin’ Stone 9. (132)i 10. (137) 11. NEW (140) THE EVERLY BROTHERS - All I Have To Do Is Dream 12. NEW (145) BILL HALEY ft HE COMETS - I’m Walkin’ 13. (120) THE ROLLING STONES - She’s A Rainbow 14. NEW (146) THE YARDBIRDS-Heart Full Of Soul 15. NEW (142) PAUL MeCARTNEY - Mull Of Kyntyrc Propuneri: (158) DEEP PURPLE - Child In Time; (159) CLIFF RICHARD - Power To All Our Friends (160) RAY CHARLES - Georgia On My Mind O.P.9 / C.P.22, Grănicerii la M.L? Gabriel Klimowicz In prima parte a ședinței de ieri din Camera Deputaților, a fost discutată și votată Legea protecției invențiilor care încearcă să-i repună în drepturi pe inventatori. Este un act elementar de dreptate care se impunea în condițiile în care se înregistrează un exod îngrijorător al inteligenței tehnice. Totuși, legea nu desființează îndeajuns monopolul statului în domeniu și nu transferă în suficientă măsură drepturile statului în beneficiul inventatorului. In a doua parte a ședinței s-a trecut la discutarea Legii privind frontierele de stat ale României. Din partea inițiatorului, legea a fost susținută de dl gen. maior Gheorghe Gulea, din Ministerul Apărării Naționale, care a arătat că această lege trebuie să fie un act care să apere suveranitatea și independența României. După evenimentele din decembrie ‘89, a spus d-sa, traficul la graniță a crescut foarte mult odată cu creșterea “traficului” fraudulos de materiale și oameni. Relațiile dintre grăniceri care aparțin de Ministerul Apărării Naționale și serviciile de control vamal care sunt în subordinea Ministerului de Interne, sunt foarte greoaie, a susținut d-sa. Din această cauză proiectul de lege prevede trecerea corpului grăniceresc în subordinea Ministerului de Interne, urmărindu-se o activitate mai eficientă și o ratificare a responsabilităților și răspunderilor. Din partea Comisiei parlamentare, dl Severin Baciu (FSN) a susținut punctul de vedere al inițiatorului. Dl Baciu a spus că, deși cetățenii României au căpătat dreptul de a circula liber, trecerile ilegale de frontieră s-au înmulțit. S-au format deja rețele în străinătate specializate în aceste operațiuni ilegale. Dl Kerekes Kiroly (UDMR) a criticat legea, arătînd că, după revoluție corpul grănicerilor a fost trecut la armată, unde i-a fost întotdeauna locul. Trecerea la Ministerul de Interne (măsură pe care Ceaușescu a luat-o în momentul în care n-a mai avut încredere în armată) înseamnă, a pus d-sa, “un pas înapoi”. Apoi, se transferă Guvernului prerogative excesive prin dreptul care i se acordă de a deschide și închide puncte de frontieră. Dl Constantin Sorescu (FSN) a susținut ideea trecerii grănicerilor la Ministerul de Interne. “Granița a spus d-sa - trebuie să fie o limită care închide și care deschide”(această referire la Noica ni s-a părut ridicolă). Fluxul de materiale și de oameni de la graniță trebuie riguros controlat, deoarece există pericolul introducerii de arme și stupefiante și, în consecință, grănicerii trebuie să treacă la Ministerul de Interne. Serviciul Român de Informații a fost subînțeles în multe din luările de cuvînt, fără să fie niciodată numit explicit. Dl Dan Lăzărescu, în numele grupului parlamentar liberal, a vorbit despre imaginea dizgrațioasă pe care o dau României serviciile noastre de graniță și despre faptul că legea trebuie să alinieze România mișcării europene de spiritualizare a granițelor și nu practicii de materializare grosolană prin birocratizarea lor. Dl Sergiu Cupescu (PSDR) și-a povestit experiența din vara acestui an cînd, după ce a așteptat 11 ore să iasă din țară, a umblat prin foarte multe țări europene fără să-și dea seama cînd trece o frontieră sau alta și fără să-și poată rememora traseul după pașaportul său pe care a fost trecută o singură viză. De fenomenul infracțional, a spus d-sa, se ocupă serviciile din interiorul țării, frontiera fiind ultimul filtru. S-a trecut la discutarea pe articole a legii. Ajungîndu-se la art. 5 care prevede că Ministerul de Interne subordonează corpul grăniceresc, dl Sergiu Cunescu a prezentat un amendament care substituie Ministerul de Interne cu Ministerul Apărării Naționale. Opoziția a sprijinit acest punct de vedere în timp ce Frontul a susținut cauza Ministerului de Interne. Se pare că acest minister are mulți susținători în rîndul partidului majoritar din Camera Deputaților. Urmează ca astăzi să fie supus la vot acest articol. \ PAGINA 2 . Străvechi metode electorale, noi eșecuri înfloritoare Florin Iaru A început goana după voturi. După cum maestrul Ceaușescu i-a învățat, puternicii zilei încearcă să traducă în viață lecția deschisă viitorului. Ne amintim cu toții (deși noi am fost elevi codași) că în preajma congreselor, aniversărilor, întîlnirilor de lucru, vizitelor prezidențiale și, de ce nu, chiar în vremea circului electoral, parcă bătea o boare de bunăstare prin magazine. Mai un tacîm, mai un salam, mai un pachețel de carne, o lămîiță, acolo. E drept că, la ultimul congres, flămânzilor li s-a oferit altceva mai bun, mai gustos. Patrule de militari și civili, care acostau orice grup mai mare de cinci persoane. Iată că dl Petre Roman declașează a doua etapă a liberalizării minciunii electorale. Și să ne amintim din nou minciuna de anul trecut Salarii mai mari pentru muncă mai puțină, lucru care a făcut ca entuziasmul popular să aducă un zîmbet pe liniștea noastră. Rezultatele s-au văzut imediat. Criza de subproducție a declanșat cel mai teribil proces inflaționist din ultimii 40 de ani. Leul s-a devalorizat de trei ori, teoretic și de șase ori, practic. Inechitatea crescîndă dintre salariați și pensionari, dintre vînzători și cumpărători a creat o tensiune explozivă. Gospodinele care urlau în iunie trecut “Moarte legionarilor" par acum descumpănite în fața sălbăticiei prețurilor. Mai mult, în multe întreprinderi, în comerțul de stat, promisiunile unor contracte ferme și eficiente, în favoarea salariaților, s-au tergiversat pînă mai zilele trecute, fără nici un rezultat. Astfel de impulsuri vor fi venit pînă la nivel guvernamental punînd pe gînduri întregul executiv cu administrațiile aferente, pînă acolo unde hotărîrea de a cîștiga alegerile, sau de a nu le compromite, i-a îndeamnat pe puternicii zilei să facă al doilea pas greșit. Este o lege în politică: promite cît mai mult și fă cît mai puțin. Acest puțin a făcut epocă în comunism, oamenii ajungînd să ducă dorul mizeriei multilateral dezvoltate. Iată de ce primul ministru a făcut o tentativă disperată de a cîștiga un potențial electoral feminin și la pensie, comițînd, cu șarmul irezistibil, noi greșeli pe termen lung. Se știe că, la noi, producția industrială și îndelung lăudata agricultură nu au concurat nici pe departe nivelul anului 1989. Ce înseamnă asta? Că masa monetară în circulație nu este acoperită de marfă. Se pare că, în unele domenii, cu cît se lucrează mai prost, cu atît se plătește mai bine. Nu trebuie să se creadă că executivul ar fi ageamia în această chestiune. Dar presiunea politică este ca un tăvălug. Această invazie de bani duce automat, oriunde, la escaladarea prețurilor, încercarea disperată a primului ministru de a stopa inflația prin decrete și promisiuni (tot după exemplul glorios al odiosului) nu face decît să urgenteze criza postelectorală. Afla că și o serie de negocieri contractuale ale salariaților cu întreprinderile, negocieri blocate de cîteva luni, s-a rezolvat ca prin farmec la începutul acestei săptămîni. Un alt pericol potențial îl reprezintă masa acelor salariați amenințați de concediere, de unde vom deduce că, în marile întreprinderi, orice nemulțumire sau revendicare va fi acceptată formal. Asta înseamnă că, a doua zi după alegeri ne vom trezi cu prețuri duble la alimente, energie, chirie, transport, servicii. Chiar dacă rămîne actuala putere, consecința va fi catastrofală, iar dacă urcă opoziția în scaun, aceasta se va găsi în fața unei probleme insolvabile. Nu este posibil să te joci cu mecanismele economice și financiare atîta vreme cît nu ești dictator, șef suprem, führer sau tătucă al popoarelor. Inițiativa primului ministru vine după două evenimente importante: Puciul eșuat (datorită căruia era să fie pus la zid) și indepedența Basarabiei, recunoscută de domnia sa cu mai multă eficiență și promptitudine decît președintele. Acest capital politic l-a dus la o greșeală de calcul, știindu-se bine că, odată euforia patriotică terminată, începe dictatura stomacului. Dl Petre Roman joacă această carte bazîndu-se pe ignoranța populației și, într-un fel, chiar pe atu-urile presei de opoziție care i-a cerut, de multe ori, prețuri mai mici, mai mare eficiență economică, prestigiu internațional. Toate acestea nu se obțin cu șarm și vorbe fără acoperire. Plîngîndu-se, că nu are bani pentru cultură, pentru sănătate, pentru învățămînt, pentru șomeri, e de mirare de unde are guvernul fonduri să susțină o lunădouă reducerea de preț. In economia de piață valoarea financiară a unui produs scade numai în regim de supraproducție. Ungaria, Cehoslovacia și Polonia, țări de care am rîs, pentru dificultățile lor democratice, se confruntă cu o astfel de criză. Acolo prețurile scad pentru că este prea multă marfă. Exemplul Ungariei este edificator. Micuța republică de la vest are un surplus de 3 milioane de tone cereale. Acolo se cere sprijinul statului pentru a se urca prețurile, ca în Polonia. Dl Petre Roman nu se joacă cu nervii noștri, el se joacă, mai grav, cu legile economice. Grav este că domnia sa știe ce face. Și mai grav. Oricît ne-ar părea de bine că vom găsi cămilă cu un pol mai ieftină, mîine vom plăti bucuria cu un nou val de inflație și disperare.