Cotidianul, ianuarie 1992 (Anul 2, nr. 11-18)

1992-01-20 / nr. 11

2\ OPINIA Marcea roză Voicu Bugariu Teoretic, campania pentru alegerile locale din România a început în decembrie 1991. Adevăratul ei debut s-a produs săptămîna trecută, odată cu primele intervenții ale candidaților în paginile ziarelor, dar mai ales la radio și televiziune. Ploaia de informații politice, suportată cu resemnare de cetățean, s-a transformat astfel într-un potop buimăcitor. “Parada” liderilor are darul de a-i pune uneori în încurcătură pînă și pe bunii cunoscători ai scenei politice, într-atît de încîlcite sînt asocierile și delimitările. Latura tragi-comică a vieții politice din România de azi este exprimată cum nu se poate mai grăitor prin mareea roză a promisiunilor rostite la radio și televiziune. Scurtimea celor cinci, trei și două minute alocate partidelor reprezentate în Parlament, celor nereprezentate și, respectiv candidaților independenți aduce o certă notă de ridicol. Numeroși politicieni în perspectivă răsar din neantul anonimatului, pentru a rosti telegrafice “oferte electorale”. Pe un palier imediat superior se situează parlamentarii și extraparlamentarii minori, deja cunoscuți de public. Aceștia se străduiesc să acumuleze o fomă de capital electoral, folosind cel mai adesea o retorică a sincerității stîngace, dar apelînd uneori și la moderne trucuri publicitare. Veleitarii politici și mareea lor rază de promisiuni nu sînt decît fundalul. Disputa semnificativă se poartă între cîteva forțe politice bine cunoscute de electorat. Ea este urmărită fără zîmbete, alegătorii știind că viitorul lor depinde de rezultatele ei. FSN-ul se prezintă la alegeri cu o popularitate aflată în plin declin. Prima cauză a pierderii sale de credit politic este eșecul economic al precedentului guvern. A doua, conflictul dintre președintele Ion Iliescu și fostul premier, treptat amplificat după mineriada din septembrie și soldat cu apariția unor grupări divergente în interiorul partidului. Instituirea unei comisii parlamentare de cercetare a ilegalităților comise în timpul guvernării Petre Roman, recent votată în Senat, pare a tranșa această dispută în favoarea Președintelui. Efectul ei secundar este, însă, o nouă pierdere de capital politic pentru FSN. “Liderul național”, exploatîndu-și popularitatea încă reală și postura de victimă a unei nedreptăți, face mari eforturi propagandistice. El apelează la o retorică hibridă, îmbinînd artificial condamnarea comunismului cu promisiunile populiste. Dar, în apropiatele alegeri, nu charisma fostului premier este marea nădejde a feseniștilor, ci existența unor structuri clientelare la nivelul localităților, capabile să influențeze în mod eficient electoratul. Respingerea în Camera Deputaților a Proiectului de lege a finanțării campaniei electorale este un succes fesenist. De pe acum au început să apară în presă informații despre folosirea gratuită a unor mijloace oficiale în propaganda profesenistă. Oponenta redutabilă a FSN-ului este Convenția Democratică, alianță electorală structurată de respingerea neocomunismului. Șansele reale ale candidaților săi sînt întrucîtva diminuate de unele ezitări tactice. Mai întîi, balansul unor forțe politice ale Convenției între listele comune și cele separate. Efectul acestei indecizii asupra alegătorilor nu poate fi pozitiv. Apoi, o anumită larghețe în lansarea unor generalități generoase pe adresa unui electorat foarte dornic de soluții imediate (deviza electorală a FSN-ului, “Răspunsuri concrete, pentru probleme concrete”, exploatează tocmai această slăbiciune). Este de presupus, totuși, că alegătorii vor ști să aprecieze cum se cuvine “oferta” garantată moral a Convenției, mai onestă decît declarațiile de competență lansate de un partid care a arătat vreme de doi ani ce poate. Partidele extremiste se află în rolul unui nedorit, dar real, arbitru al alegerilor. Sloganurile lor naționaliste și paternaliste mizează pe mentalități încă existente și au o anumită forță de impact. Temerile că alegătorii pierduți de FSN vor prefera extremele eșichierului politic sînt îndreptățite. Opoziției democrate nu-i rămîne decît să spere că electoratul român s-a maturizat. _____________________ Farmacii permanente In București Sector I - F-5: Bd. general Magheru 18-20, tel. 59.61.15. Sector II - F. 14 Șos. Iancului 57, tel. 53.21.72. 26: Șos. Colentina 1, Bl. 34, tel. 35.50.10 Sector III - F.2: Bd. Nicolae Grigorescu, Bl. A14, tel. 44.21.25 Sector IV - F.20: Calea Șerban Vodă 43, tel. 23.76.47 • Sector V - F.70: Șos. Alexandriei, Bl.PC 10, tel. 76.27.40 Sector VI -F.53: Str. Băiceni I,tel. 25.25.55; F.93: Șos. Giulești 123, tel. 17.10.86; P.F. 12: Peron Gara de Nord, tel. 18.20.55 Farmacii particulare in București Farmacia “Colțea Farm S.R.L.”, tel. 14.17.94 (zilnic 8-20, sâmbătă, duminică 8-12) Farmacia “3F’: Calea Victoriei 103-105, tel: 50.78.38 (luni-vineri 8-19,30; sîmbătă, duminică 8-16) Farmacia “Aurora”: Bd. Dinicu Golescu 23-25, tel:38.78.30 (lunivineri 7,30-18,30; sâmbătă 7,30- 14,30) Farmacia “Victoria”: Calea Victoriei 14, tel: 13.77.66(luni-vineri 7.30- 19,00; sâmbătă, duminică închis) Farmacia “Slavia”: Str. Știrbei Vodă 55, tel: 15.15.25 (luni-vineri 7.30- 19,00; sîmbătă 7,30-14,30) și Farmacia "Floricel”: Calea Griviței 206, tel:65.39.35 (luni-vineri 8,30- 15,30; sâmbătă, duminică închis) Farmacia “Domenii”: Bd. 1 Mai 128, tel: 65.42.90 (luni-vineri 8,00- 19,00; sîmbătă 8,00-14,00) Farmacia "Balsam”: Calea Victoriei 147, tel: 50.21.70 (luni-vineri 7,30-20,00; sâmbătă 8,00- 13,00) “Farma Plus” SRL: Calea 13 Septembrie 196, tel:31.38.61 (luni - vineri 7,30-18,30, sâmbătă 9,00- 13,00) Farmacia “Alul Doamnei": str. Alul Doamnei 5, tel:78.58.11 (luni-vineri 7,30- 19,30; sâmbătă 7,30-12,30) Farmacia “Flora”: Bd. Muncii 55 Farmacia “Sildo”: str. Galați 129, tel:10.49.82 (luni-vineri 8,00-18,00; sâmbătă 8,00-12,00) Farmacia “Camigo SRL”, str. Galați 109, sect. 2 (luni-vineri 8,00- 18,00; sâmbătă 8,00-12,00) Farmacia “Humanitas SRL”: Calea Moșilor 217, Bl. 23, tel. 10.50.84 (luni-vineri 7-20; sâmbătă 8,00-14,00) Farmacia “Farmex” SRL: Șos. Mihai Bravu nr. 12-B1 P21, tel: 42.33.90 (luni-vineri 7,30-19,30; sâmbătă 7,30-12,30) Farmacia “Asclepios”: Șos. Sălaj nr. 252, tel:80.34.70 (luni-vineri 7,30- 18,30; sâmbătă 8,00-12,30) Farmacia “Farmalex", Bd. 1 Mai 343, tel: 65.30.85 (luni-vineri 7,00- 19,30; sâmbătă și duminică 8,00- 16,00) Farmacia “Lutetia”: Bd. Nicolae Bălcescu 35, tel. 13.38.90 (luni-vineri 7,30- 20,00; sâmbătă 7,30-14,30; duminică 9-14,30) Farmacia “Farmasy”: Cal. 13 Septembrie, bl. 53-55, tel. 31.43.93. (luni - vineri 7,30-19,30; sâmbătă 8-13). Farmacia ‘Tableta”: Bd. Păcii 29, sect 6, tel.: 69.44.27 (luni-vineri 7,00- 19,00; sâmbătă 10,00-14,00) Farmacia “Vivimed”: Bd. N. Grigorescu 49, Bd. El, tel.: 74.78.66 (luni-vineri 10,00-13,00, 14,00-19,00; sâmbătă 10,00-14,00) Farmacia “Bioter SRL”: Str. Brașov nr. 26, sect. 6, tel.: 25.47.74 (luni-sâmbătă 7,30-19,30; duminică 8,00-14,00). Bau-baus guvernului ne vrea numai binele, cică Liviu Ioan Stoiciu In sfirșit, cred că am înțeles (în sfîrșit, oftează colegii...) de ce salariile poporului român nu pot fi aliniate la prețurile de pe piața internă prețuri ce au intrat demult în Europa, “competitive”, numai salariile din România nu pot să intre în Europa, ale naibii salarii, guvernul d-lui Th. Stolojan opunîndu-se cu o strășnicie bine sprijinită pînă și de mass-media din opoziție, aia care lingușește Puterea, să avem pardon. In ultima cuvîntare bîlbîită a primului ministru Th. Stolojan (altfel, mare amator de cuvîntări, televiziunea îl idolatrizează), învîrtită după pom pădureț, gata să ne ocrească auzul cu totul, ce am aflat? Că o aliniere a salariilor noastre autohtone reale, dintre cele mai prăpădite din Europa, la prețurile fantastice românești, la toate produsele, ce concurează străinătatea, ar putea să altereze “substanța reformei FSN-iste”, nu ar respecta “realitățile tranziției” și nu ar avea o bază economică! Vă dați seama... Teribilă judecată de contabil firescist pus în fruntea executivului, prețurile produselor românești au devenit fantastice, fiindcă acoperă cheltuielile de producție, dar salariile propuse de sindicate, la nivelul anului 1992, care să asigure un nivel minim de trai, nu sunt acoperite de producție... Probabil că neo-tovarășii din guvern îi cred cretini pe toți românii, fie ei și lideri sindicali! Mai ales cînd dl Th. Stolojan își închipuie că prin “sinceritatea sa cinică” rezolvă chestiunea dezastrului postrevoluționar, arătînd cu degetul sindicatele, ele fiind provocatoarele: “Că e viața foarte grea în România? Asta e o propoziție adevărată, pe care eu nu o contest. Dar legătura dintre pragul sărăciei și nivelul minim de salarizare nu e o problemă care poate face obiectul unui compromis, bazat pe percepții, între guvern și sindicate”. Păi, nu? Bla-bla, bla-bla... Că numai indexările vor aduce stabilitatea... Bietul român abia își tîrnie zilele, habar nu are care-i plafonul la salariul ăla “minim” pe moment (“agentul economic” unde lucrează dîndu-i salariu cît poate, dacă nu, îl trimite în șomaj tehnic), dar știe bine că indexările promise la salarii sunt, practic, fără valoare și că puterea de cumpărare a salariilor actuale e minimă, că e o bătaie de joc intolerabilă și că în curînd va exploda... Sigur, ne impresionează vorbele “economice” ale primului ministru "finanțist” (care se pricepe la vorbe meșteșugite ca și precedentul primministru, P. Roman, chiar dacă el nu o ține pe latura afișată FSN-istă), adevărate ghicitori sau cuvinte încrucișate, de genul “perfecționarea politicii salariale”, “creșterea prognozată a prețurilor”, “calea corectă de soluționare”, “coerența politicii României”, “salarii - prețuri antiinflaționiste", “ruptură în sistemul de prețuri”, “buget în stare de negestiune”... Mai ales că se pricepe să ridice și glasul și degetul arătător prin televizor spre noi, vinovații de toate relele din țară și să ne sperie: “guvernul atrage atenția”... Bau bau! Vă amintiți o seară din urmă? După ce la televizor luasem cunoștință de un inginer canibal gălățean (oribilă poveste), pe cine aveam să mai vizionăm în “ediție specială”? Pe Baubau în persoană, scrîșnind din dinți, să ne îmbolnăvească de inimă rea pe toți, cu salariile mici-mici și prețurile mari-mari... Și apoi, oare unde curge, de fapt, grosul banilor românilor? Că totuși se muncește pe brînci și se produce în țara asta... E secret de stat? Stați să vedeți... Apropo. dl Th. Stolojan e convins că ne vrea numai binele, cică... Repetînd datele chestiunii, vreți să știți ce se întîmplă dacă salariul minim nu e acesta de azi (7.000 lei)? Cînd, atenție, documentarul elaborat de Ministerul Economiei și Finanțelor și Ministerul Muncii și Protecției Sociale avea să le demonstreze sindicaliștilor, veniți la guvern după revendicări, că salariul mediu realizat în perioada noiembrie-decembrie 1991 a fost de 13.300 lei extraordinar! Am avut 13.300 lei salariu mediu pînă acum și habar nu am avut, indiscutabil, birocrația ceaușistă funcționează perfect! Așadar... Dacă veți avea un salariu “european” minim de 24.000 lei (justificat la prețurile actuale, nu la cele ce vor fi!), atunci “cu 1.000 de lei se vor putea achiziționa produse care în prezent valorează circa 300 lei”, importul va urca prețurile cu 83%, iar pe plan intern prețurile de consum vor crește cu 450%... Totul fiind umflat artificial, să impresioneze... Plus că nu mai pupă nimeni nici o subvenție! Nu mai e nimic de făcut... Dar cum să pui pînă la urmă la punct sindicatele? Simplu, Th. Stolojan își trimite samsarii în secret să umple peste noapte magazinele cu produse la prețuri aberante, după ce a anunțat, strategic, în public, salariul minim cerut de sindicate de 24.300 lei și pune televiziunea să sensibilizeze la maxim opinia publică indignată și așa, opinie publică atît de ușor de manipulat, liderii sindicali fiind făcuți trădători, vînduți partidelor din opoziție și nu nevoilor zilnice, destabilizatori și gata, poporul a înghițit iar gălușca... Nu? Așa că, fraților, resemnați-vă, nu mai cereți salarii aliniate la nivelul prețurilor, vă rugăm frumos, mai ales că prețurile în ultimele zile au luat un avînt revoluționar atît de înălțător, că deja ai senzația că vom ajunge în sfîrșit în comunism (și o să rămînem cu o traistă în spate, la dispoziția guvernanților și fără nimic altceva, nici măcar memorie)... Altfel, personal, i-aș rămîne profund îndatorat d-lui Baubau Th. Stolojan dacă ar demisiona împreună cu întregul guvern, pînă să nu devină și dînsul țap ispășitor, că patru luni, alte patru luni post-revoluționare de contabilitate (eram să spun “convertibilitate”) neocomunistă ne ajung... Venind, astfel, și în întîmpinarea dlui I. Hiescu, care trebuie că are și alte cadre de rezervă pregătite să vă înlocuiască în funcție, d-le Baubau, nu de alta, dar vin alegerile generale și prea stricați dvs. fațada partidului de guvernămînt și dați peste cap toate cărțile celor angrenați în lupta pentru păstrarea puterii. Zău, oare chiar nu auziți înjurăturile oamenilor? Febra campaniei electorale de pe Bega aduce pe creasta valului candidați de toate soiurile De cîteva zile, Timișoara se află în febra campaniei electorale. In cursă pentru cele 31 de locuri de consilieri municipali sunt angrenați 332 de candidați grupați în 17 formațiuni politice sau carteluri electorale, după cum urmează: Uniunea Bulgarilor din Banat - un candidat, Forumul Democrat German - 4, Partidul Liberal (fost Aripa Tînără) - 31, Partidul Democrat al Unității Satului Românesc - 2, Uniunea Creștin Democrată a Romilor - 4, Convenția Democratică - 31, PDAR - 3, Uniunea Democrată a Sîrbilor -1, Partidul Democrat Cooperatist - 31, MER - 31, Uniunea Creștin Democrată - 31, FSN - 31, Partidul Republican - 25, Uniunea Ucrainenilor din România - 4, Uniunea Liberală Brătianu - 3, Partidul România Mare - 4, Uniunea Stîngii Democrate (cartel al partidelor de stînga) - 27, Frontul Democrat Român - 28, PUNR - 29 și doi independenți. Pentru funcția de primar și-au depus candidaturile zece persoane: Ion Patrie (PL), Viorel Oancea (Convenția Democrată), Lucian Gheorghiu Liviu Borha (MER), Pompiliu Alamorean (independent), Vasile Cernicica (Uniunea Ucrainenilor din România), Nicolae Maghețiu (Partidul Republican), Vasile Mihalache (independent), Vasile Marinescu (Uniunea pentru Timișoara), Vasile Bumbar ( Partidul România Mare) și Alexandru Cuira (Frontul Democrat Român). Prin amabilitatea factorilor competenți de la Biroul Electoral nr. 1, am aflat că pe raza municipiului Timișoara vor funcționa 145 de secții de votare. Cît privește numărul alegătorilor, acesta se cifrează la 250.770, la care se vor adăuga militari în termen și deținuți împotriva cărora nu s-a pronunțat încă o sentință. Privind listele de candidați, mai ales pe cele care repezintă FSN, PUNR, PDAR, se poate observa, așa cum a titrat și cotidianul “Timișoara” că “mafia locală”, formată din vechii nomenclaturiști, participă în număr mare la alegeri. Dar despre aceasta voi face referiri într-un articol viitor. Incepînd de ieri, 16.01.1992, și pînă sîmbătă, o delegație a “Free Congress Foundation” din SUA susține o serie de conferințe pe teme de alegeri locale, la care participă membri ai Convenției Democratice din Timișoara. • Ordinea prezentării formațiunilor politice și a candidaților la funcția de primar s-a făcut respectînd înscrierile pe listele Biroului Electoral nr. 1. S-a deschis un nou sediu PAC Partidul Alianței Civice, filiala Prahova și-a deschis sediul în Ploiești, str. Ștefan cel Mare nr. 2, etj.3, arr. 6, tel.: 971/46841. Luni, 20 ianuarie 1992, orele 18,00, va avea loc în sala 89 a Palatului Culturii din Ploiești adunarea generală a membrilor partidului și Alianței Civice. Solicitați autocolantele RADIO CONTACT la stațiile de benzină din București. VAURAM SUCCES Interviu realizat cu dl profesor universitar doctor Mandache Leocov, candidat independent la funcția de primar al Municipiului Iași, din partea Convenției Democratice Dorin Popa. Domnule profesor Leocov, sînteți candidatul Convenției Democratice la funcția de primar al orașului Iași. Din start, din cauza spațiului limitat, vă pun mai multe întrebări: din ce partid faceți parte; ați fost, în trecut, membru PCR; cum ați devenit candidat al Opoziției ieșene? Mandache Leocov. Acum nu fac parte din nici un partid politic, în trecut am fost membru PCR. Am fost solicitat de către Convenția Democratică să candidez la funcția de primar și, în final, am acceptat, considerînd că propunerea mă onorează și este o recunoaștere a ceea ce am făcut pînă acum pe tărîm gospodăresc în Iași, mai ales în cei 17 ani cît am fost și director al Grădinii Botanice. Am promis, și dacă voi fi ales, mă voi strădui să gospodăresc orașul cu toată priceperea și seriozitatea, să fac tot ceea ce omenește îmi stă în putință, ca Iașiul să redevină ceea ce a fost oraș-gradină - și împreună cu toate formațiunile politice, cu toți oamenii cumsecade, să redăm orașului strălucirea de odinioară, să creăm din nou o atmosferă propice muncii fizice și intelectuale, în care toți oamenii, începînd cu muncitorii de la Nicolina și încheind cu savanții, să se simtă legați de oraș. Să stopăm emigrarea vîrfurilor etc. D.P.: In apariția televizată, din 8 ianuarie a.c., în cele cîteva minute acordate, v-ați referit cu precădere la probleme de educație și instrucție și, în general, la problemele Iașiului cultural. Pe cei mulți nu-i aveți în vedere? M.S.: Este adevărat că în cele patru minute de apariție la televiziune, timpul nu mi-a îngăduit să cuprind multitudinea problemelor cu care se confruntă orașul nostru cu cei circa 500.000 de locuitori. Deși problemele cele mai stringente ale Iașiului sunt legate de alimentație, transporturi, locuințe, șomaj, speculă, cu alte cuvinte, necazuri la tot pasul, nu am început cu ele, ci cu cele legate de Iașiul cultural, pentru că Iașiul, în țară și in străinătate este Municipiul Iași să redevină ceea ce a fost oraș grădină Leocov Mandache. Născut la 20 noiembrie 1928, în satul Prelipcea, comuna Salcea,jud. Suceava. Stabilit la Iași din 1949. Profesor la Facultatea de biologie a Universității “A. I. Cuza” din Iași, doctor în botanică agricolă, cunoscut ca oraș al culturii și școlilor, iar cultura și școala se confruntă și ele cu mari greutăți, iar salvarea noastră își găsește tot aici cheia. Personal, cînd mă refer la școală, mă gîndesc și la organizarea cursurilor de recalificare a muncitorilor șomeri și la școlile profesionale pentru pregătirea celor care vor lucra în industrie și agricultură, mă gîndesc și la copiii handicapați, fără a-i neglija însă pe cei superdotați care, potențial, vor fi savanții și oamenii de mare cultură de mîine. D.P.: In cazul în care veți fi ales primar al Iașiului, care vor fi principalele dvs. preocupări? M.S.: Programul meu electoral cuprinde probleme generale care ne preocupă pe toți, zi de zi, legate de îmbunătățirea alimentației publice, a transportului în comun, a ameliorării șomajului, a spațiului de locuit, a industriei, a igienizării orașului de poluarea fizică și morală ș.a.m.d., fără a neglija pe cele ale Iașiului cultural. D.P.: De ce candidați vă este teamă, dacă vă este? M.S.: In cazul meu nu poate fi vorba de teamă de ei. Mie îmi este teamă de scaunul de primar atunci cînd mă gîndesc că pe el au stat Vasile Pogor, Eugen Horoveanu ș.a.m.d. și la ceea ce urmează după alegeri, dacă voi fi ales. Dar întrucît munca nu m-a speriat niciodată nu este cazul să vorbim despre teamă, ci despre răspunderile care îmi vor sta pe umeri mie și consilierilor mei, a consemnat Dorin Popa I ,------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------aPBBM—LJMJL J kitilt nyjljl bbm— Top 30 RADIO CONTACT Ediția nr. 2, 17 ianuarie 1992 1 .ERASURE - Love To Hate You 125 2. MARKY MARK - Good Vibrations 126 3. MICHAEL JACKSON - Black Or Wite 137 4. PRINCE - Cream 118 5. ARMY OF LOVERS - Crucified 136 6. U2 - The Fly 116 7.SIMPLY RED - Something Got Me Started 120 8. NATURAL SELECTION - Do Anything 133 9. COLOR ME BADD - All 4 Love 119 10.SALT ‘ N ‘ PEPA - Let’s Talk About Sex 117 11. ARMY OF LOVERS - Obesession 129 12. DE LA SOUL - Keepin’ The Faith 128 13. HEAVY D & the BOYZ - Now That We Found Lovel 15 14. PM DAWN - Set Adrift On Memory Blis 96 15.SIMPLE MINDS-Stand By Love 124 16.SHAMEN - Move Any Mountain 127 L 17. COLOR ME BADD -1 Adore Mi Amor 134 2. 18. ROXETTE - The Big L 109 3. 19. BEVERLY KRAVEN - Promise Me 100 20.SHEENA EASTON - What Comes Naturally 131 21. MARTIKA-Love... Thy Will Be Done 95 22. GIPSY KINGS - Baila Me 102 23. MARC BOLAN and T - REX- 20-th Century Boy 135 24. MYLENE FARMER - Desenchantee 88 25. LOS MANOLOS - AH My Loving 105 26. DONNA SUMMER - When Love Cries 122 27.STEVIE WONDER - Gotta Have You 123 28. ERASURE - Over The Rainbow 101 29. B. G. the PRINCE OF RAP-This Beat Is Hot 90 30. ROBBY VALENTINE - Over And Over Again 141 PROPUNERI: RICHARD MARX - Keep Coming Back 138 CHER - Save Up All Your Tears 139 THE JAMS (KLF) - It’s Grim Up North 140 ■ I WmA "kw! K ■ ■! ■ \n 1 mi «M ^»lf Mr ! LOC NR. CAT. LOC NR. CAT. LOC NR. CAT. LOC NR. CAT j 1_______________11______________21_________ 26_________ Í 2 12__________ 22_____________27 j 3 13___________23 __ __28 __ I 4______________14______________24____________29________ i 5 15 25 I 30 I 6 »_________ 16__________ i I I.....-fr-----9..........——I JgAOHTACT ii 10 20 O.P. 9/C.P.22 i f PAGINA 2 Declarație - apel In 1918, cînd avea loc destrămarea Imperiului Rus și se năștea monstruosul Imperiu Sovietic, forțele politice și naționale românești au avut hotărîrea, curajul și înțelepciunea politică necesare pentru a împlini idealul istoric al poporului român - reunificarea tuturor teritoriilor înstrăinate cu patria mamă Asistăm acum la destrămarea Imperiului Sovietic, astfel incit României i se oferă - pentru a doua oară în același secol - șansa de a se reîntregi în granițile sale firești. Basarabia, nordul Bucovinei, ținuturile Herței, teritoriile de la Marea Neagră și Insula Șerpilor ar putea să se vadă revenite înlăuntrul patriei. Din nefericire, ezitările și slăbiciunile conducătorilor noștri, indiferența și iresponsabilitatea lor riscă să pericliteze împlinirea acestui ideal. Dintre actele politice pripite și viabile, lipsite de fermitate și chiar de patriotism, menționăm: - semnarea de către președintele Ion Iliescu a Tratatului cu Mihail Gorbaciov, tratat ce cuprinde clauze umilitoare pentru România și face aproape imposibilă reunificarea țării; - întîrzierea iresponsabilă cu care autoritățile românești reacționează la numeroasele cereri ale fraților noștri de dincolo de Prut de a li se acorda cetățenia română; - semnarea de către președintele Mircea Snegur a Tratatului de la Alma Ata, fără consultarea populației Republicii Moldova și nici măcar a Parlamentului acesteia; - acțiunile de intimidare pe care președintele Mircea Snegur le desfășoară împotriva Frontului Popular din Moldova și a celorlalte forțe patriotice și unioniste. In aceste condiții, Adunarea Generală a Alianței Civice, filiala județeană Iași, declară: 1. Că va sprijini în continuare toate inițiativele și acțiunile Consiliului Național al Unirii vizînd reunificarea, considerindu-le ca fiind și ale sale; 2. Că Frontul Popular din Moldova și celelalte forțe politice și nepolitice din “Alianța 16 Decembrie” sînt considerate reprezentantele cu adevărat autorizate ale luptei poporului român de dincolo de Prut. 3. Că un referendum asupra reunificării teritoriilor românești din fosta Uniune Sovietică este inutil, ilegal și periculos, dat fiind că prevederile secrete ale Pactului Ribentropp- Molotov nu au fost aplicate în urma vreunui referdum, ci prin dictatul unor puteri imperialiste. De asemenea, Adunarea Generală a Alianței Civice, filiala județeană Iași: 1. Cere Parlamentului României să nu ratifice Tratatul încheiat de președintele Ion Iliescu cu Mihail Gorbaciov, devenit de altfel nul de drept prin dizolvarea Imperiului Sovietic. Eventualele noi tratate, încheiate cu statele independente rezultate din dizolvarea URSS trebuie să nu cuprindă nici un fel de clauze umilitoare sau periculoase pentru suveranitatea și independența României sau pentru procesul de reunificare a țării 2. Cere autorităților românești să nu procedeze la recunoașterea independenței Republicii Ucraina pînă cînd autoritățile acesteia nu vor accepta să participe la negocieri privind retrocedarea teritoriilor românești încorporate abuziv în Republica Ucraina ca urmare a Pactului Ribentropp- Molotov. Dacă Ucraina a denunțat acest pact, în mod logic ea trebuie să participe la lichidarea consecințelor sale. 3. Cere președintelui Mircea Snegur să înceteze acțiunile de intimidare a forțelor unioniste, tentativele de sugrumare a libertății de opinie și a libertății presei, precum și propaganda antiromânească pe care a declanșat-o în ultimele luni. 4. Cere Parlamentului din Republica Moldova să nu ratifice semnarea de către președintele Snegur a Tratatului de la Alma Ata de aderare la CSI și să elucideze împrejurările acestei semnări și implicațiile sale în ceea ce privește reunificarea țării. 5. Cere autorităților românești să urgenteze procedurile de creare a unui cadru legal care să permită acordarea cetățeniei române tuturor fraților noștri de dincolo de Prut. In încheiere, Adunarea Generală a Alianței Civice, filiala Iași își exprimă încrederea că acțiunile comune ale forțelor politice și nepolitice responsabile de pe cele două părți ale Prutului, însuflețite de inițiativele Consiliului Național al Unirii, vor reuși să împlinească aspirația legitimă a poporului român de a trăi într-o singură patrie. Facem apel la toți cetățenii României și Republicii Moldova să sprijine cu toată energia activitatea Consiliului. Un prim pas în dovedirea acestui sprijin îl constituie manifestările ce vor fi organizate la Iași, pe 24 ianuarie 1992. Români, uniți-vă ca să sprijiniți reunificarea! Așa să ne ajute Dumnezeu! Adunarea Generală a Alianței Civice Filiala Iași Președinte, Liviu Antonesei Firma DESCO s.n - Italia, oferă: - dulapuri reci sau calde - vitrine reci sau calde - mese (bancuri) reci sau calde - obiecte sanitare diverse, la prețuri avantajoase. ^Informații tel. 50.17.43.