Cotidianul, aprilie 1996 (Anul 6, nr. 76-99)

1996-04-01 / nr. 76

In TIDIANUL LUNII 1 APRILIE 1996 OPINIA Rătăcirile pierd din amploare Costel Ionescu Discuțiile aprinse din Parlament provocate de capitolul cheltuielilor alocate învățământului, mai mici decât cele prevăzute la 4% din PIB, privesc situațiile alarmante, ce nu-și pot găsi rezolvarea pe baza unor fonduri sărace. Situația din agricultură prevestește intrarea într-o criză de proporții. Dacă producția de grâu va fi anul acesta cu mult sub cea de anul trecut, importul va aduce câștiguri substanțiale mafiei cerealiere și va lăsa țărănimea cu buzunarele goale. N-ar fi pentru prima dată. Am numit două situații care, ele singure, dau măsura reală a competenței de a guverna a actualei Puteri. Cineva și-ar putea permite să spună - și n-ar fi pentru prima oară - că semnalele alarmante pleacă eronat din capul locului. O realitate supusă unor convulsii dintre cele mai îngrijorătoare se acoperă prea adesea cu explicații și grafice dintre cele mai promițătoare! Situația agriculturii, la care este obligatoriu să ne oprim, este strict legată de situația țăranului și a statului românesc după deceniile colectivizării și postcomunismul ce și-a dat aici măsura stagnării și a disprețului față de atari realități. Veniturile ridicole revenite majorității țăranilor, pensiile devenite de rușine, costul unui tractor ajuns la 34 de milioane sunt dureri reale! Ce să mai vorbim de năpăstuirea “înflorită” pe baza abuzurilor prilejuite de ambiguitățile Legii fondului funciar, de abundența impozitelor, de “dreptatea” de negăsit în cele mai multe cazuri? Să adăugăm la acest tablou întunecat degradările ce au decurs din sfidarea comunistă și cea postcomunistă cu privire la starea de sănătate, la starea în care se află școlile, căminele culturale, drumurile, serviciile de primă importanță, legăturile telefonice etc. Rezultatul este sumbru: împovărările și nevoile țipă la tot pasul în lumea statului românesc. Lumea aceasta se află și ea în fața alegerilor locale și generale din acest an. Va auzi din nou cuvinte frumoase, îndemnuri încurajatoare, promisiuni dintre cele mai ademenitoare. Nu se va înghesui să asculte pe nimeni, chiar dacă curiozitatea de a afla ce i se propune este deosebit de mare. Cine are ochi să vadă dincolo de aparențe și să audă până și șoaptele ce circulă între oameni poate afla că marea majoritate a țăranilor așteaptă cu sufletul la gură o schimbare radicală a lucrurilor. Schimbarea este privită de foarte multă lume cu neîncrederea că se poate schimba ceva. Neîncrederea privește răsturnarea totală și definitivă a fostelor relații de tip comunist. In același timp, există dorința de a nu se schimba nimic, a acelora care au devenit atotputernicii satelor, beneficiarii relațiilor de tip mafiot, într-o ramificare încâlcită, puternică, sigură de sine. Foarte puțină lume crede că o astfel de situație poate fi răsturnată: întocmirea listelor de candidați, de primari și consilieri, de pildă, se confruntă cu atotputernicia acestor relații. Acolo unde primarii au fost ai partidului de guvernământ, se încearcă să se impună ideea că “cel mai bun gospodar” rămâne cel ce și-a ridicat o înfloritoare gospodărie, indiferent de faptul că a fost președinte de colectivă sau că cicum face avere datorită ascunselor relații cu mafia cerealieră. Ih destule sate au dobândit vigoare și autoritate cei ce-ar putea fi țăranii de frunte, în stare să formeze viitoarea clasă de mijloc. Nu toți aceștia îndrăznesc să candideze, de teama de a nu se face de rușine într-o situație în care autonomia locală nu este deplină. In alte cazuri, nu îndrăznesc să candideze împotriva celor ce dețin puterea relațiilor amintite. Pentru ca aceste relații și moralitatea pe care o cultivă, propune corupției, să fie anihilate, satul românesc are de recâștigat autoritatea reprezentată de triunghiul dascăli, specialiști în agricultură, zootehnie, preot - țărani, în stare să devină cei mai pricepuți și mai harnici gospodari. Cât timp interesele personale ale acestora se află în divergență, satul românesc rămâne în suferință! M-am întâlnit în lunile din urmă, în sute de cazuri, cu o dreaptă judecată asupra stării generale a fiecărui sat în parte. Niciodată o atare judecată n-a venit din partea profitorilor, ci din partea celor supuși umilinței și nesfârșitelor nevoi. Din rândurile lor încep să se înscrie din ce în ce mai mulți pe listele de candidați la funcțiile de primari și consilieri. Efortul de a-i descoperi și de a-i susține devine premisa succesului urmărit de PNȚCD și CDR. Rătăcirile înmulțite de vechile prejudecăți cultivate în perioada comunistă și de confuziile întreținute de Puterea instalată după '89 încep să-și piardă amploarea. N-au avut loc încă toate clarificările necesare și mai pot interveni alte rătăciri. Priceperea de a dezbina și de a crea confuzii este mare din partea celor ce se află la putere și cărora le este de spaimă condiția în care, pierzând-o, să nu mai fie siguri de ei. Cel mai activ agent ce acționează împotriva rătăcirilor și în favoarea schimbării radicale a situațiilor prezente este însăși politica Puterii cu privire la agricultură și la condiția de viață a țăranului. Așa cum este și față de Sănătate, învățământ, Cultură, Armată. Cine se mai poate îndoi de acest adevăr? Pastorul Bisericii Baptiste din Galați, dl Ovidiu Ghiță, este gazda unui grup de copii din statul Georgia, SUA. In dreapta pastorul Gene Tyre de la First Baptist Church din Newnan Copiii americani au fost însoțiți de părinți și educatori Deputatul Marcel I. Moldoveanu, membru în conducerea Partidului România Mare, a comunicat sâmbătă, într-o conferință de presă a filialei vrâncene, desfășurată la Focșani, că pentru câteva săptămâni “Ion Iliescu nu va mai fi atacat de către publicațiile conduse de C.V. Tudor”, fără a da și alte detalii asupra acestei decizii; în context, deputatul PRM a afirmat că în această polemică răspunderea îi revine lui Ion Iliescu, care “a început cu declarația din SUA, atacând partidul, pe președintele acestuia și demnitatea senatorului C.V. Tudor”. Răspunzând unei întrebări a corespondentului “Rompres”, Marcel I. Moldoveanu a precizat că PRM și-a dat acordul de principiu pentru demersurile românești de integrare europeană și de aderare la NATO, dar că, în ceea ce privește asigurarea unor garanții de securitate și de realizare a progresului economic și social, “nimeni nu oferă nimic, dimpotrivă”. (Rompres) PNL-CD dorește să realizeze un pol liberal autentic Consiliul Național al PNL-CD, întrunit sâmbătă în Capitală, a hotărît declanșarea unui referendum intern pentru modificarea și completarea a opt puncte din Statutul partidului în conformitate cu noua Lege a partidelor. Referendumul se va încheia la 28 aprilie - a declarat președintele PNLCD, Niculae Cerveni, în conferința de presă ce s-a desfășurat în aceeași seară. Dl Cerveni a mai precizat că PNL-CD a început strângerea listelor membrilor de partid în vederea reînscrierii acestei formațiuni politice - 10.000 de membri și 15 filiale cu 300 de membri. Totodată, Consiliul Național nu a adus nici o modificare referitoare la poziția PNL-CD în Convenția Democratică din România, însă partidul își manifestă în continuare dorința de a se realiza un pol liberal autentic. (RADOR) PL ’93 a lansat la apă candidații la Primării Liderul PL’93, Dinu Patriciu, a convocat la sfârșitul săptămânii trecute la Sinaia o primă serie de candidați ai partidului său la primăriile din reședințele de județ și din localitățile mari. Au fost prezenți cei care vor “ataca” funcțiile de primar în Satu-Mare, Oradea, Arad, Alba-Iulia, Deva, Târgoviște, Alexandria, Galați, Brăila, Vaslui, Bacău, Iași, Onești, Piatra Neamț, Pitești și Miercurea Ciuc. Cu această ocazie, liderul liberal a ținut un “instructaj”, expunând programul și mesajul pe care candidații PL’93 trebuie să-l transmită electoratului. “Am eliminat din start orice idee populistă, orice idee ce nu se încadrează în perimetrul realității. Cei care se vor prezenta în fața electoratului cu programe populiste, sunt perdanți siguri”, ne-a declarat dl Patriciu, care a adăugat: “Aici s-a discutat «ce trebuie să facă și cum trebuie să facă» cel care va ajunge primar”. în cadrul “instructajului” s-a precizat chiar din start că menirea primarului nu este să conducă, ci să delege să conducă. “ABC”-ul viitorului primar trebuie să conțină cunoștințe totale asupra comunității locale, iar patrimoniul acesteia trebuie bine definit. Problemele legate de descentralizarea circulației, de reparația și întreținerea șoselelor, de soluționarea construcțiilor neterminate, de depistarea zonelor unde se pot ridica noi și ieftine locuințe, chestiunile ce țin de salubrizare, apă caldă, încălzire (ideea construirii la fiecare scară de bloc a unei minicentrale de mărimea unui frigider este destul de incitantă și practică) etc. au fost abordate din toate unghiurile. Referindu-se la sursele de finanțare, Dinu Patriciu a precizat: “Nu bugetul va fi sursa principală de finanțare, ci împrumutul public, având drept garanție patrimoniul localității, iar debușeurile economice ale Primăriei vor constitui alte surse de finanțare”. Soluțiile propuse de liderul liberal, majoritatea făcând parte din propriul său program politic, se dovedesc până în prezent cele mai realiste dintre toate programele prezentate de diverși alți candidați la primării, atât din Capitală, cât și din țară. întrunirea de la Sinaia - ca și cea de săptămâna viitoare - s-a desfășurat sub egida Centrului pentru Studii Politice și Analiză Comparativă (care, cu acest prilej, a organizat și seminarul “Politici alternative de sprijinire a dezvoltării sectorului privat”) și a fost finanțată de Fundația (de orientare liberală) “Friedrich Naumann” din Germania. “Avem 1500 de liste complete” Președintele executiv al PL’93, dl Horia Rusu, ne-a prezentat “tabloul” actual al situației privind “efortul” electoral al partidului său înainte de alegerile locale. “Avem 1500 de liste complete pentru primari și consilieri, în multe localități, listele sunt în plin proces de completare. La ora actuală avem 36 de candidați în municipiile reședință de județ. Vom merge în alegeri pe liste proprii, dar sperăm să realizăm o foarte bună cooperare la urne cu reprezentanții celorlalte partide din opoziție. Postelectoral, trebuie să intervină înțelegeri ferme cu celelalte grupări din Opoziție, pentru negocierile ce vor avea loc în cadrul consiliilor locale atât pentru stabilirea viceprimarilor, cât și a programului de conducere locală”. La rândul său, Dinu Patriciu a menționat că: “Oamenii nu dau importanță alegerilor locale, dar ele vor schimba spectrul politic. Este cea mai mare greșeală această minimalizare a alegerilor locale, la care, pe lângă Putere, participă și o parte a Opoziției, care se consideră slabă. Noi dorim să avem un mesaj electoral unificat și să ne aplicăm politica, pentru a crea un reviriment la nivelul administrației locale. Aceste alegeri sunt semnul bătăliei pentru descentralizare”. “Migrări” de organizații dinspre CDR spre PL’93 Președintele filialei Prahova a PL’93 ne-a informat că joi 28 martie, în cadrul unei Adunări generale extraordinare, întreaga filială PNL-CD din localitatea Cornu a decis trecerea la PL’93. Astăzi, vor fi remise conducerii județene a PNL-CD ștampila și documentele organizației dizolvate. De altfel, spre PL’93 au mai “migrat” în ultimul timp și organizațiile PNL din Breaza, Comarnic și Gorgota, precum și organizațiile PNȚCD din Drăgănești-Prahova și Măgureni. Toate aceste treceri s-au datorat - conform liderilor prahoveni - conflictelor iscate în cadrul CDR, legate de alcătuirea listelor pentru alegerile locale. Miercuri. Dinu Patriciu își va anunța candidatura pentru Primăria Capitalei Miercuri 3 aprilie, orele 14.00, la Sala polivalentă a Flotelului București, liderul PL’93, Dinu Patriciu, își va anunța oficial - în cadrul unei festivități - candidatura la Primăria Capitalei. Dinu Patriciu este al treilea parlamentar PL’93, după Petre Litiu (Cluj) și Ioan Ghișe (Brașov), care va “ataca” fotoliul de primar. Lucian Gheorghiu Dintr-o eroare regretabilă apărută pe faxul Biroului de presă al USD, în declarația dlui Petre Roman, făcută la plecarea spre Moscova, s-a strecurat o greșeală, pe care o corectăm colegial: “Este un bun prilej, cu puțin timp înaintea alegerilor prezidențiale din Rusia, de a afla pulsul politic de acolo, aceasta fiind una dintre căile de a ne asigura securitatea națională, pentru noi și NU împotriva Rusiei”. Dinu Patriciu, contracandidat cu șanse de reușită în fața lui Ilie Năstase, la Primăria Capitalei Petru Grozăvescu, actualul primar al Caransebeșului (AC), Ioan Mura, candidat PNȚCD la Primărie, Ion Rațiu vicepreședinte PNȚCD și Cornel Sturza Popovici, deputat PNȚCD Caransebeș va fi sala Banatului “Voi aduce sportul în urbea mea”, a declarat ing. loan Mura, candidat PNȚCD pe listele CDR la Primăria municipiului Caransebeș, vineri 29 martie, în Sala mare a Primăriei. “Caransebeș va fi sala Banatului, un târg să-ți fie drag să vii să-l vezi”, a mai spus loan Mura, vădit preocupat de gospodărirea orașului și de asigurarea protecției sociale a locuitorilor săi. La întâlnirea CDR, filiala Caraș-Severin cu cetățenii municipiului Caransebeș au fost prezenți dnii Ion Rațiu, vicepreședintele PNȚCD și al Camerei Deputaților, și Cornel Sturza Popovici, deputat de Caraș- Severin. Seminar “Imaginea partidului în campania electorală” Ieri s-au încheiat lucrările seminarului “Imaginea partidului în campania electorală”, organizat de PNȚCD și de Fundația Creștin- Democrată “Eduardo Frei” din Olanda. Deschise vineri, în prezența președintelui PNȚCD, Ion Diaconescu, lucrările seminarului sunt consacrate unor teme de actualitate vizând în principal realizarea unei campanii electorale eficiente. Participanții, lideri ai PNȚCD, șefi ai birourilor de presă și directori de campanie electorală din filialele județene, au dezbătut teme precum rolul relațiilor publice într-un partid politic, importanța mesajului politic transmis prin mass-media în timpul campaniei electorale, tehnica discursului politic. De asemenea, participanții la seminar au luat parte la aplicații practice pe teme de campanie electorală. (RADOR) PDSR face politica forțelor nostalgice Referindu-se la o eventuală refacere a Uniunii Sovietice, vicepreședintele Partidului Democrat, dl Adrian Severin, a declarat: “în acest sens, PDSR a făcut și va face în continuare politica forțelor nostalgice din Federația Rusă. Trebuie să atragem atenția însă că forțele imperialiste pot face rău atât României, cât și întregii Europe. De partea cealaltă, forțele politice din Rusia nu pot spune nimic despre noi, pentru că România, prin politica pe care o duce, nu poate să facă nici un rău Rusiei”. (AMPress) Socialiștii pun debusolarea tinerilor pe seama integrării europene Vicepreședintele Partidului Socialist, Cornel Ionescu, este de părere că una dintre cauzele debusolării tinerilor din societatea românească o constituie “dorința pripită a unora de a ne vedea integrați peste noapte și cu orice preț în sistemul valorilor occidentale”. Dl Ionescu apreciază că integrarea “nu trebuie forțată, ci trebuie să devină un proces firesc, în momentul în care stadiul de dezvoltare a societății românești se va apropia de cel al societății în care dorim să ne integrăm”. (AMPress) Delegație PDSR la Iași La Iași a sosit sâmbătă o delegație a conducerii partidului de guvernământ - condusă de președintele executiv al acestuia, Adrian Năstase - din care fac parte Ion Solcanu și Dan Marțian, vicepreședinți ai PDSR, Miron Mitrea, secretarul general al acestei formațiuni politice, Dan Mircea Popescu și Florin Georgescu, miniștri de stat, alte personalități ale vieții politice și social-culturale. Adrian Năstase a declarat: “Credem că este extrem de important ca membrii Executivului să meargă cât mai mult în țară, să vadă la fața locului care sunt problemele ce trebuie soluționate. Cred că perioada de iarnă a însemnat pentru toți un fel de apăsare psihologică, ce s-a transformat într-un fel de tentație mentală, inclusiv în mass-media, de a prezenta totul în culori sumbre”. (Rompres) Câmpeanu Președinte? 1 • Sâmbătă, 30 martie a.c., la Sala Aula a Muzeului Național de Istorie a României, s-a desfășurat Congresul extraordinar al PNLC. Au participat 400 de invitați și delegații din 43 de organizații teritoriale. PL ’93, PUR, PLD, PLD Maghiar, PNL, și PL din Republica Moldova au fost singurele partide care au trimis reprezentanți. A fost desemnat candidatul la funcția de președinte al României, care este Radu Câmpeanu, liderul acestui partid. Dl Câmpeanu a declarat că în această confruntare electorală pornește cu gândul “pe care mi l-a dat Dumnezeu” și cu “convingerea că pot să fiu util, prin ceea ce vreau să propun și prin ceea ce vreau să fac”. (AMPress) . Radu Câmpeanu, președintele PNLC, a mai declarat, în cadrul conferinței de presă susținute după încheierea Congresului extraordinar că depunerea candidaturii lui Ion Iliescu la funcția supremă în stat este constituțională, dar consideră că acesta ar fi mai bine “să stea acasă”. Câmpeanu a mai menționat, cu acest prilej, că este singurul candidat la funcția de președinte al României, care reprezintă spectrul politic de centru-dreapta. (Rompres) La Galați s-a desemnat sâmbătă, 30 martie 1996, candidatul CDR la Primăria municipiului, Nicolae Plăiașu (foto stânga), în prezența unei delegații CDR de la București (foto dreapta) formată din Radu Vasile, vicepreședintele Senatului, și secretar general PNȚCD, Ion Rațiu, vicepreședintele Camerei Deputaților, Mircea Ionescu-Quintus, președinte PNL, și Viorel Cataramă, sponsorul și vicepreședintele acestui din urmă partid. A urmat o conferință de presă axată mai ales pe problemele interne cu care se confruntă CDR la ora actuală. Mircea Ionescu-Quintus a negat însă existența oricărui diferend între PNL-Q și PNȚCD, ca și eventualitatea de a-și pierde simbolul electoral în favoarea PNL-C Aspecte de la Congresul extraordinar al PNL-C tyuittaC defence. Diplomație de doi bani Liviu Ioan Stoiciu Săptămâna trecută a fost plăcut să ne punem în postura de pașă “sărac și curat” a lui Ion Iliescu (dus în Caucaz) și să admirăm dansatoarele din buric, promițând gazdelor deschiderea unui nou “drum al mătăsii” peste Marea Neagră, vai de capul nostru. Ajunși la fundul sacului, cu o diplomație de doi bani, România regimului Ion Iliescu, disperată, a făcut o nouă greșeală de neiertat, încheind tratate de bază cu țări caucaziene care au granițe variabile, care sunt încă în război între ele sau care sunt devastate de războaie civile! Tratate de bază care ne obligă, cel puțin moral, să facem în cazul acestor țări, pe plan internațional, pe avocații diavolului. Astfel, ați subscris cuponul la o societate comercială cu capital de stat, la o întreprindere care vinde “locuri de dat cu capul” (bine că nu vinde “locuri de scuipat”, mă scuzați, sau locuri de veci), eventual? Aț trecut câteva ore de la ultimul termen - gata, alegerea a fost a dus. N-ați subscris, n-ați pierdut nimic, stați liniștiți, FPP-urile vă așteaptă în continuare, până la 31 aprilie să vă “băgați” cuponul, să-l băgați știți dvs. cum, să nu vă gândiți la prostii. Că au cam luat locul întăritoarelor erotice cupoanele astea?! Mai știi... Că e ceva afrodisiac turnat în ele să câștigi milioane de lei degeaba, pe un cupon, e visul excitant al tuturor românilor, chiar dacă abia după anul 2000 se pune problema să câștigi, după ce vine sfârșitul lumii, nu? Sau ați subscris deja? Vai de mine, dacă ați subscris, ați câștigat azi e ziua păcălelilor, 1 aprilie, fiți optimiști... Să nu uit o probă serioasă, în plus, de rea-credință a majorității parlamentare, este faptul că nici până azi nu există o lege care să dea un sens FPP-urilor astea, în procesul de tip românesc-PDSR al “marii privatizări”, FPP-uri propuse să devină un fel de “bănci” de investiții! Cinci FPP-uri ce anume au fost lăsate în anonimat, între timp, să le uite lumea și să nu subscrie la ele cupoanele, să nu le întărească poziția... Indiscutabil, mergând mai departe pe aceeași idee, subscrierea la societățile comerciale a fost un eșec de proporții al “marii privatizări” (“mare privatizare” supusă intereselor oculte ale PDSR) - un eșec în plin an electoral. Cei ce au crezut că vor aduce milioane de voturi în plus PDSR-ului cu cupoanele astea, au fost păcăliți! Vă amintiți că PDSR anume a tergiversat declanșarea marii privatizări, să prindă anul electoral 1996 și poftim... Pur și simplu electoratul nu mai are încredere în întreprinderile populiste ale PDSR, dovedite cacealmale de conjunctură în ultimii patru ani! O lecție usturătoare dată deja de populație guvernanților astfel, prin pasivitatea dovedită la subscriere - deși nu e timpul pierdut pentru guvernanți să scoată sa steaua acum, în această lună, aprilie, după ce vor trimite în Parlament proiectul legii transformării FPP- urilor în “bănci” de investiții.