Cotidianul, mai 1996 (Anul 6, nr. 100-125)

1996-05-01 / nr. 100

TIDIANUL MIERCURI • 1 MAI 1996 OPINIA Nemulțumirea țăranilor nu trebuie ignorată! N. Burghelea Urmăresc cu interes emisiunile “Linia întâi” de la Tele 7abc. Dezbaterea problemelor arzătoare ale societății românești, în acestă perioadă tragică pe care o traversăm, mi se pare nu numai interesantă ci și cât se poate de utilă. Luminarea opiniei publice, fără de care România nu poate să iasă din coșmar, poate fi realizată, în cea mai mare măsură, de o televiziune cinstită. Pentru o dezbatere reală ne trebuie însă opinii diferite. Un subiect trebuie să fie văzut din mai multe unghiuri. Specialiști cu opinii politice adverse pot ajuta la elucidarea problemelor, punându-și reciproc întrebările cele mai incomode și încercând să-și încurce adversarul, care are, în felul acesta, prilejul să dovedească ce știe și cât de consistente sunt soluțiile pe care le oferă. Când oamenii chemați să răspundă neliniștilor societății sunt de aceeași culoare politică, discuția poate fi plictisitoare. Dacă ei fac parte chiar din sfera Puterii, “dezbaterea” devine inutilă, pentru că ei se vor lăuda cu “marile lor realizări”. Joi, 25 aprilie, dna Mihaela Cutuș ne-a oferit un asemenea spectacol. Cu toată stima ce i-o purtăm și recunoștința pentru deosebit de interesantele emisiuni pe care ni le oferă de obicei, trebuie să-i spunem deschis că de data aceasta a greșit. Invitați au fost dl ministru Valeriu Tabără și încă doi aghiotanți ai Puterii. Așa cum bine a remarcat un telespectator, discursul lor a fost cu desăvârșire neconvingător. Cu aroganța specifică activiștilor de partid, domniile lor ne-au asigurat că totul merge strună. Ne mai sună și astăzi în urechi emisiunile de pe vremea lui Ceaușescu. Și în ele ni se vorbea de nemaipomenitele realizări și pieptul ni se umplea de speranță patriotică, dar, când ne trezeam din visare, ne izbeam de realitatea tot mai mizerabilă. Ce e drept însă, pe vremea tiranului nu a dispărut niciodată faptele aproape complet, așa cum se întâmplă acum. De 6 ani încoace el a fost tot mai rar și tot mai scump, iar nivelul nostru de trai tot mai precar, I-am urmărit cu mare atenție pe cei trei, de joi, în speranța că vom descoperi o cât de palidă recunoaștere a propriilor greșeli și neputințe. Ei bine, ei nu au decât merite. Tot ce au făcut a fost bine și foarte bine. Până și amenda de aproape jumătate de milion de dolari nu li se datorează lor, ci americanilor, care s-au grăbit să încarce vasele cu grâu, fără să aștepte desfășurarea ritualurilor noastre birocratice. ROMCEREAL (fost) are bani să plătească amenzi, dar nu are bani să cumpere grâul de la țărani. Dacă țăranul își manifestă nemulțumirea, activistul îi închide gura. “Prețul scăzut pe care l-a primit pe grâu dovedește că acesta a fost de slabă calitate”, spune sentențiosul director Duțu. Nici vorbă să le treacă prin cap birocraților vetuști că țărănimea trebuie ajutată să iasă din starea de neputință în care a fost adusă chiar de ei, în ultima jumătate de veac. Ei îi contestă, cu obstinație, pe țăranii particulari și fac tot ce le stă în putință să îngrădească, în continuare, dezvoltarea lor. Dna Cutuș era nemulțumită de cuvintele grele ale telespectatorului din Călărași. Este foarte adevărat că jignirile nu sunt recomandabile, dar supărarea omului poate constitui un semnal de alarmă. Nemulțumirea mocnită a țăranilor trebuie privită cu seriozitate. Bagatelizarea ei de către activiști nu ne miră. Dar ne-ar întrista profund dacă ea ar fi făcută și de la un post de televiziune ca Tele 7abc. La Constanța, un pariu cu tinerețea Convenția Democratică din Constanța și-a propus ca pentru alegerile locale să disloce un “imobilism stabilit la nivelul clasei politice”, prin propulsarea pentru funcția de primar al municipiului Constanța a unui tânăr competent și nepătat - preciza dl Nicolae Jianu, președintele CD Constanța, în deschiderea întrunirii electorale ce a avut loc luni seara la Casa de cultură. “Dacă am mai făcut și erori, nu ne mai putem permite stângăciile din trecut”, drept pentru care CD Constanța face în prezent “un pariu cu tinerețea”. Semnul cheii - sub care candidează reprezentanții Convenției Democratice - reprezintă îndemnul de a “zăvorî ușa ce ne desparte de un trecut rău și umil. Să deschidem mințile oamenilor spre adevăr și dreptate”, sublinia dl Puiu Hașotti - vicepreședintele CD Constanța și președinte al filialei județene PNL. Domnia sa consideră că prin candidatura propusă se contrapune sănătatea morală fricii, râsul curat - zâmbetului duplicitar și perfid. Cel ce și-a asumat marea responsabilitate de a candida în numele Convenției Democratice, Tănase Barde, a recunoscut în alocuțiunea premergătoare Contractului cu constănțenii că, “lipsiți de experiență, am promovat și oameni care nu s-au deosebit cu nimic de cei ce ne guvernează. Ne-au dezonorat și mințit. (...) Nefiind compatibili cu onoarea și demnitatea, astăzi toți aceștia nu mai sunt în rândurile noastre”. Contractul cu constănțenii propune alegătorilor o perspectivă pentru următoarele 200 de zile de după alegeri, precum și proiecte realizabile până la sfârșitul mandatului. S-a subliniat în încheierea Contractului că se cunoaște nemulțumirea electoratului pentru ce a fost în ultimii patru ani, dar trebuie să se înțeleagă că “legile țării, după care s-a condus Primăria, au fost elaborate de Parlamentul dominat de actuala Putere și aceste legi nu sunt bune”, precum și faptul că “Primăria Constanței a fost discriminată atât de Guvern, cât și de Consiliul Județean, care a alocat Constanței nepermis de puține fonduri”. Emoțiile de la începutul întrunirii s-au risipit pe parcurs, când Sala Mare a Casei de cultură s-a umplut, participanții fiind alături de cei ce îi asigură: “Cu noi nu veți fi niciodată singuri!”. A fost chemat alături de reprezentanții formațiunilor din CD și profesorul Constantin Caragea, cel care, consilier fiind, a hotărît să-și dea demisia în momentul în care Convenția a decis să-l propulseze în funcția de viceprimar pe Uie Vintilă (membru PNȚCD, care acum candidează ca independent pentru funcția de primar). Eroarea a fost recunoscută public de dl Nicolae Jianu, care a subliniat: “Consilierii noștri, care nu s-au dovedit generoși cu orașul, nu mai sunt pe listele noastre”. Eminentul profesor C. Caragea - dascăl al actualului candidat la funcția de primar este convins că “țara aceasta se poate schimba numai prin tineri. Orice am face noi, cei trecuți de 50 de ani, avem un anumit comportament, o frică din care nu putem ieși. Când eram consilier, mi-a fost frică de cei care erau pe lângă mine și nu aveau aceleași idealuri”. întrunirea electorală a beneficiat de atmosfera necesară pentru a fi o reușită - fluturași, baloane, stegulete, imnul CD (compus și interpretat de Nicu Covaci) -, dar și de o necesară explicație a ceea ce a fost în ultimii patru ani. Ea a fost oferită de dl primar Corneliu Neagoe, aflat pe scenă alături de conducerea CD. “Din 1990 până în 1992, toate localitățile au fost conduse de FSN care nu a făcut nimic decât să împartă această țară. Am moștenit niște monstruozități - societățile «Vila», «Remus Opreanu». Nu au făcut nici un proiect, nici un plan, nici o perspectivă. în cei patru ani am făcut aceste proiecte și studii, care trebuiau avizate de Consiliul Județean (iar de la anumite valori, de MLPAT), însă acestea nu au fost avizate. Unele sunt de un an și jumătate în așteptare, la minister, pentru că nu are cine să le redacteze. Ce am putut să fac, am făcut, în condițiile în care Consiliul nu mi-a fost întotdeauna favorabil. Am încercat să lupt împotriva relațiilor mafiote. Din păcate, la aceste relații concură toate instituțiile”. Cu aceeași ocazie, au fost prezentați o parte dintre candidații propuși de CC pentru funcțiile de consilieri. Se dorește ca aceștia să formeze o echipă care să îl sprijine pe primar. Teodora și Ciprian Vasiliu Costel Ionescu Integrarea României în NATO și UE depinde de voința sa politică de a construi o societate democratică de tip occidental. Ambele organisme au fost impulsionate de evenimentele din 1989 și, de asemenea, de terminarea războiului rece, să evolueze în direcția extinderii lor spre Centrul și Estul european. Impulsului respectiv i-a corespuns și dorința fostelor țări socialiste de a se integra în democrația și organismele Europei Occidentale. Ceea ce a putut să apară atunci ca fiind o chestiune relativ ușor de rezolvat și-a dezvăluit ulterior complexitatea resurselor devenite obstacole greu de trecut. Evenimentele care au avut loc în ultimii șase ani au dovedit că, pe de o parte, organismele europene n-au avut o politică externă precisă și coerentă în stare să preîntâmpine evoluția Evenimentelor, a instabilității și ale amenințărilor grave, iar, pe altă parte, în Est, construirea unei societăți democratice de tip occidental este supraîncărcată de ambiguități. Deținerea puterii de către foștii comuniști sau de cei care au revenit la putere din rândurile lor perpetuează ambiguitățile. Efortului organismelor europene și euro-atlantice de a se adapta noilor condiții favorabile evoluției și extinderii lor urmează să-i corespundă cel al construirii societății democratice în centrul și estul european. Merită subliniate în acest sens spusele dr. Dan Hamilton: “Securitatea în Europa de astăzi nu este tocmai o problemă legată de garanțiile de securitate. Ea depinde însă de construirea securității în cadrul societăților, democrația, economia de piață și rezolvarea problemelor de ordin etnic și religios”. Se subliniază ferm ideea: “Securitatea Europei nu este doar o problemă de garanții acordate de sus în jos, ci de edificarea acesteia din interior și între societățile democratice” (apud “Cotidianul”, 24 aprilie a.c.). Cu alte cuvinte, nu aștepți să-ți cadă-n poate nici democrația, nici prosperitatea, nici garanțiile de securitate oferite pe ochi frumoși de către alții! Când aștepți așa ceva te poți trezi autoizolat sau exclus, nu doar din Grupul de la Vișegrad! Viitorul și securitatea României sunt strict legate de consolidarea internă a societății democratice și de garanțiile oferite de integrarea în organismele europene și euroatlantice. Iată-ne în fața unei perspective ce refuză ambiguitatea și reducerea eforturilor doar într-o direcție sau alta. Extinderea NATO și UE și integrarea României se conjugă, se armonizează și răspund unor interese comune, într-o astfel de viziune, corespunzătoare procesului de deschidere privind viitorul Europei, oricare altă soluție în stare să mute doar granița războiului rece, să amâne integrarea României în NATO pe termen nedefinit, devine superficială și contrară intereselor stabilității europene. Nici obstrucțiile agresive ale Federației Ruse privind extinderea NATO, nici soluția integrării în trepte a fostelor țări socialiste nu ne poate exclude dintr-un proces devenit inevitabil și extrem de important pentru viitorul european. Ceea ce ne poate amâna depinde de cum construim democrația, de cum câștigăm credibilitatea voinței politice a integrării în raport de procesul extinderii NATO și UE există obligația politicii interne și externe românești de a dovedi că România s-a înscris pe calea consolidării democrației, a economiei de piață, că dezvoltă bune relații cu vecinii, că este o țară de mărime medie în stare să devină o putere politică, economică, culturală europeană, că este un factor de echilibru și stabilitate în Europa și în zona sa geostrategică. Or, această obligație este încă departe de a se fi îndeplinit în demersurile actualei politici interne. Trăim într-o vreme în care evoluția Europei influențează politica internă privind realizarea și consolidarea societății democratice. Politica internă devine atunci o parte a democrației europene și face ca politica externă să aibă respirația intereselor vitale în câmpul unor relații ce se influențează reciproc. Suntem încă departe de așa ceva. Așa cum există temerea că nu vom face parte din primul val al țărilor primite în NATO - consecință a oscilațiilor interne privind autenticitatea democrației, reformei etc., tot așa există, pe lângă pozițiile antioccidentale, anticapitaliste cultivate în socialism și care duc la izolare, și opinia conform căreia dacă am dispune de investiții străine de 10 miliarde de dolari, economia ar ajunge la stadiul în care România n-ar mai avea nevoie să se integreze în NATO și nici să se teamă de reacțiile Rusiei. Eroarea opiniei este totală! Integrarea în NATO și UE, integrarea și resincronizarea cu civilizația occidentală, apartenența la această civilizație și nu alta nu sunt variante, politice sau economice, ci aparțin unui proces prin care ne decidem, ne apărăm, ne cultivăm apartenența la civilizația europeană, viitorul și securitatea acestei apartenențe! Odată cu ea, viitorul nostru ca nație! PAGINA 2 Ne punem singuri bariere în calea democratizării Victorie! Parlamentarii și-au păstrat AGA și CA îndelung disputat și mediatizat, Proiectul Legii privind statutul deputaților și senatorilor se apropie de finalul drumului legislativ. Senatul a luat ieri în dezbaterea plenului său Raportul de mediere la acest proiect de lege.Cunoscuta întrebare “Au sau nu au voie deputații și senatorii să facă parte din AGA și Consiliile de Administrație?”, a găsit un răspuns. în cele din urmă, după ce anterior au spus că “NU”, acum senatorii au spus că “DA”, au voie! Totuși, a mai rămas o problemă în discuție. La propunerea unui senator UDMR, plenul a respins articolul potrivit căruia “deputații și senatorii care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru pensionare sau sunt pensionari beneficiază, la cerere, de stabilirea sau recalcularea pensiei, incluzându-se în baza de calcul ca vechime în muncă durata exercitării mandatului și veniturile realizate pe această perioadă”. Această prevedere va fi rediscutată și reformulată în cadrul comisiilor de specialitate. Președintele Comisiei juridice, senatorul PDSR Ion Predescu, a mai precizat că ar trebui să se țină seama de faptul că a fi deputat sau senator nu este o profesie, deci, logic ar fi ca, la pensionare, perioada mandatului să fie luată în calcul ca vechime în muncă, fără a se lua în considerare și veniturile realizate în acest interval. Această ultimă dilemă va trebui rezolvată până marțea viitoare, când Senatul și-a propus să dea votul final la Proiect. Carmen Bușe Salariile bugetarilor mai cresc Senatul a mai adoptat ieri și Legea pentru completarea și modificarea Ordonanței nr. 39/94 privind stabilirea unor coeficienți de ierarhizare a salariilor de bază pentru personalul din sectorul bugetar. Conform acesteia, valoarea în sumă brută a coeficientului de ierarhizare 1 (actualmente 151.400 lei lunar brut) se poate majora anual prin Legea bugetului de stat, ținând seama de evoluția economiei naționale și a salariilor din celelalte sectoare de activitate. Pentru personalul încadrat pe funcții medii și, respectiv, medii de specialitate (asistenți medicali, contabili, tehnicieni etc.), coeficienții de ierarhizare a salariilor de bază au fost majorați cu 15%, iar pentru medicii veterinari cu 19%. Ridicarea nivelului salariilor pentru personalul cu venituri salariale mici (muncitor, paznic, pompier etc.) se va face prin majorarea coeficientului de ierarhizare cu 10%. Legea mai propune suplimentarea cheltuielilor alocate personalului, din subordinea Ministerului învățământului cu 33 miliarde lei, prin diminuarea cu aceeași sumă a bugetului ministerului destinat consolidării clădirilor. Roxana Stancu In zilele de 2 și 3 mai 1996, la Salonul Alb al Hotelului Continental din Târgu Mureș vor avea loc lucrările Seminarului Internațional “Relația Majoritate-Minoritate, Modele Europene”, care vor prilejui un interesant și util schimb de idei între specialiști din Europa de Vest și Central-Răsăriteană, cu privire la statutul minorităților în diferite țări. Seminarul reunește experți, parlamentari, politicieni, oficialități din România, alături de invitați din Elveția, Finlanda, Franța, Moldova, Norvegia, Slovacia, Spania, Ucraina, Ungaria ș.a. Cocteilul de bun venit va avea loc miercuri, 1 mai, ora 19.30, în Salonul Alb al Hotelului Continental. Lucrările Seminarului vor începe joi, 2 mai, la ora 9.30, și se vor încheia vineri, 3 mai, ora 19.00. Un nou proiect pentru Legea privatizării băncilor Liderii grupurilor parlamentare din Senat au decis, ieri, ca Legea pentru privatizarea societăților comerciale bancare cu capital majoritar de stat să fie refăcută. Cum votarea acestui proiect de lege face parte din condițiile impuse de FMI pentru acordarea de credite externe, partidul de guvernământ a hotărît să facă un compromis și să elaboreze noul proiect împreună cu celelalte partide parlamentare. Atât PNȚCD, cât și liberalii, intenționează să impună limitarea controlului Executivului în procesul de privatizare a băncilor și a cotei de acțiuni de care beneficiază investitorii propuși de Guvern. Cum votul negativ de luni s-a datorat absenteismului reprezentanților partidului majoritar, Oliviu Gherman a hotărît, pentru a nu mai avea surprize similare, ca toate legile organice să se voteze marți. Roxana Stancu Greșeală de calendar Așa cum era de așteptat, liderii PDSR încearcă din nou să dea cu alb peste negru, în ciuda dezmințirilor de acum, a fost clar pentru toată lumea că oficialitățile române se așteptau ca parafarea tratatului cu Rusia să nu întâmpine nici un impediment. Dacă acest lucru s-ar fi făcut. Guvernul și partidul de guvernământ nu ar fi pierdut ocazia să se laude cu această nouă și importantă realizare raman la sfârșit de mandat, însă pentru că n-a fost să fie așa, exact ca în povestea cu vulpea și strugurii, Adrian Năstase, liderul PDSR, afirmă că “discutarea tratatului cu Rusia într-o perioadă electorală este o greșeală de calendar. Să știți însă că tratatul nu are probleme deosebite”. Păi dacă nu are, de ce nu a fost parafat? Acum se încearcă aruncarea mingii în terenul Rusiei, care, potrivit afirmației lui Adrian Năstase, “nu știe cum să-și construiască relația cu România și chiar cu țările din Europa Centrală”. Că este așa, că nu-i așa, nu comentăm. S-ar părea, însă, că într-adevăr este mai bine “să nu ne grăbim”, să așteptăm să treacă și alegerile de la noi și cele de la ei. Și pentru că tot am pomenit despre alegeri, despre campania electorală în plină desfășurare, trebuie să menționăm că Oliviu Gherman a confirmat oficial amestecul filialei PDSR Bacău în incidentul de la Sascut: “Noi nu ne asumăm responsabilitatea pentru unele acțiuni ale unora cu inițiativă locală. Noi am spus că vrem o campanie electorală fair-play”. Carmen Bușe \ PL ’93 nu agreează textul Tratatului Liderii PL ’93 au declarat presei că nu agreează textul tratatului dintre România și Rusia: “în tratat nu se menționează nimic în legătură cu Pactul Ribbentrop-Molotov. De asemenea, nu se pune problema retrocedării tezaurului românesc și nici problemele legate de Armata a 14-a din Transnistria nu sunt trecute în text”, a precizat dl Dinu Zamfirescu. Fruntașul liberal a mai afirmat că, la sfârșitul săptămânii trecute, a avut loc la Ministerul de Externe o întâlnire a reprezentanților partidelor parlamentare pentru discuții pe marginea textului tratatului. Cu această ocazie, parlamentarii din Opoziție au solicitat ministrului de Externe să nu parafeze tratatul până când nu vor fi incluse și rezolvările favorabile ale problemelor românești. în numele PL ’93, Dinu Zamfirescu și-a manifestat satisfacția pentru faptul că dl Meleșcanu nu a parafat, sâmbătă 27 aprilie, Tratatul româno-rus. Patriciu își înregistrează mâine candidatura Conducerea PL ’93 a anunțat că joi 2 mai, orele 13.00, liderul liberalilor din Calea Victoriei nr. 133, dl Dinu Patriciu, își va înregistra oficial candidatura la funcția de primar general al Capitalei. Rămânând în “perimetrul” electoral, Ludovic Orban a prezentat unele ilegalități înregistrate în procesul de depunere a listelor de candidați. Acestea se referă la solicitarea unor documente - cazierul, de exemplu care nu sunt prevăzute în Legea alegerilor locale. Printre criticile aduse activității Birourilor Electorale se numără și cele referitoare la neprezentarea președinților în circumscripții, fapt ce a dus la aglomerarea - în ultimele zile - a procesului de depunere a candidaturilor. Liberalii au revenit asupra unei ilegalități pe care tot ei au semnalat-o primii, cea referitoare la nedistribuirea cărților de alegător. Responsabilitatea nedistribuirii lor revine Executivului, care ar fi trebuit să încheie acest proces la 31 decembrie 1994. Lucian Gheorghiu P.S.. Conform previziunilor unor analiști politici și unor semnale venite chiar dinspre Executiv, se pare că nici la alegerile generale electoratul nu va vota pe baza cărților de alegător. Se discută legi pentru căile de comunicație Deputații au dezbătut ieri două proiecte de lege din domeniul căilor de comunicație. Legea privind amenajarea teritoriului României, secțiunea privind căile de comunicații, a fost adoptată pe articole, votul final fiind amânat, din lipsă de cvorum, pe săptămâna viitoare. Proiectul de lege se referă la dezvoltarea căilor de comunicație, la construirea de noi autostrăzi, linii de cale ferată, poduri și aeroporturi. Astfel, deputații au aprobat amenajarea a 15 autostrăzi, 22 de drumuri expres (șosele cu patru sau mai multe benzi de circulație), căi ferate, poduri pe Dunăre (șapte) și pe Prut (cinci), patru aeroporturi, la Brașov, Bistrița, Galați și Alba Iulia. Lucrările la aceste căi de comunicație sunt preconizate a fi finalizate în aproximativ 20-30 de ani. Până ieri, desfășurarea activității CFR era reglementată, printr-o lege datând din 1937. Proiectul înaintat de Guvern îmbunătățește substanțial vechea lege, se aliniază la principiile promovate de Uniunea Europeană și se armonizează cu legislația comunitară în domeniul transportului feroviar. Transportul public pe căile ferate române este considerat un sectorstrategic de interes național, iar autoritatea de stat în domeniu aparține Ministerului Transporturilor. Proiectul de lege permite accesul agenților economici, alții decât SNCFR, la infrastructura căilor ferate. Aceștia pot fi autorizați, în anumite condiții, să organizeze transport public feroviar de interes local. Ioana Lupea UDMR este pregătit pentru alegerile locale UDMR a definitivat listele de candidați pentru alegerile locale. Pentru a reprezenta interesele maghiarimii din România în administrația locală, Uniunea lansează în cursa electorală 254 de candidați pentru funcțiile de primari, 257 pentru viceprimari, 6142 pentru consilieri locali și 594 pentru consilieri județeni, în trei orașe importante din secuime, Sfântu Gheorghe, Odorheiul Secuiesc și Gheorghieni, actualii primari ai UDMR se pregătesc pentru un nou mandat. Pentru funcția de primar al orașului Oradea și-a anunțat intenția de a candida Csapó József. în unele județe, de exemplu Mureș, pe listele UDMR au fost incluși și reprezentanți ai Forumului Democrat German și ai Partidului Romilor. Aceste informații ne-au fost prezentate de staff-ul electoral al UDMR, într-o conferință de presă ce ar putea fi considerată lansarea oficială a campaniei pentru alegerile locale. UDMR a încercat să închege alianțe, înțelegeri cu partidele din opoziție, dar acestea s-au arătat reticente față de o eventuală colaborare cu Uniunea, a declarat președintele executiv Takacs Csaba. După alegerile din '92, partide din CDR au afirmat că ponderea lor ar fi fost mult mai mare fără UDMR. El consideră că acum Opoziția va avea posibilitatea să verifice această teză și să-și cântărească adevărata greutate, importanța în ochii electoratului din Transilvania. UDMR va sprijini candidați ai opoziției în funcție de calitatea persoanelor ce vor fi desemnate. Nu s-a luat încă nici o decizie în cazul orașelor Cluj și București. La Cluj, votul etnicilor maghiari ar putea fi decisiv, a subliniat Takacs Csaba, dar formarea unui consiliu local democratic depinde în ultimă instanță de opțiunea electoratului român, fiind necesar ca 30% din acesta să voteze pentru opoziție. Președintele UDMR, Marko Bela, și-a exprimat speranța că în centrul campaniei electorale din acest an se vor afla problemele reale ale societății și nu unele marginale, care să distragă atenția opiniei publice. Totuși, există încă pericolul alunecării campaniei spre naționalism, a avertizat Marko Bela. Primirea de către președintele Iliescu a Asociației românilor izgoniți din Harghita, Covasna și Mureș ar fi unul dintre ele. Se remarcă de asemenea intenția unor forțe politice de a bulversa electoratul maghiar, cu scopul dispersării voturilor favorabile UDMR. Șeful staff-ului electoral, Demeter Janos, a prezentat cazul unor etnici maghiari din Harghita care candidează pe listele PSM sau cel al Partidului Liber Democrat Maghiar care va prezenta liste pentru consiliul local din Tg. Mureș. Ioana Lupea 4