Cotidianul, noiembrie 1996 (Anul 6, nr. 257-282)

1996-11-01 / nr. 257

I TIDIANUL VINERI • 1 NOIEMBRIE 1996 OPINIA Despre alegeri Kostache Teleman Prin libertate înțeleg posibilitatea de a alege între bine și rău, în cunoștință de cauză. Aceasta înseamnă să dispunem de o informare corectă asupra situației de fapt, legată de luarea unei decizii, în așa fel încât să putem prevedea consecințele alegerii noastre. Astfel, binele și răul se ascund în ceață. Pentru o mare parte dintre români, alegerile care vin nu sunt reprezentative, deoarece, cu o singură excepție, toți candidații la funcția supremă au fost membri PCR, și pe de altă parte, opțiunea monarhică este interzisă. Mesajul Majestății Sale Regele Mihai ne îndeamnă pe toți să participăm la vot, în speranța că va învinge Neamul românesc. îndemnul Regelui nostru și credința în Dumnezeu trebuie să ne întărească această speranță. întotdeauna am avut încredințarea că Bisericile Ortodoxă și Catolică protejează, prin Sfinții lor, această Țară. Zilele trecute ne-am rugat Sfântului Apostol Andrei și Sfinților Parascheva, Dumitru Izvorîtorul de Mir și Dumitru Basarabov. Astăzi mă rog Fericitului Ieremia, rostind rugăciunea unui țăran, Andrea Cortese, de lângă Neapole, a cărui grădină a fost invadată de insecte: “Frate Ieremia, tu care ai alungat insectele din grădina mănăstirii Sfântul Ephrem, îndepărtează, rogu-te, și de aici ,această năpastă necurată”. Demnitarii țin morțiș să aibă case de lux într-un dialog cu Viorel Cataramă, televizat de posturile locale TV din Bacău, miercuri seară. Viorel Hrebenciuc a declarat că demnitarii ar trebui să aibă case de lux. Răspunsul său a corespuns întrebării care-l viza pe președintele Consiliului Județean Bacău, Neculai Lupu, cel care și-a tras anul acesta un apartament cu patru camere în centrul orașului, din banii publici. “Un președinte de Consiliu Județean are de primii oameni, are nevoie de o casă de protocol”, a spus Viorel Hrebenciuc. în aceeași emisiune Viorel Cataramă a anunțat că, pe 1 noiembrie, tot în direct la una dintre televiziunile locale băcăuane, va face cunoscută lista cu societățile care au beneficiat de investiții SAFI și care, începând cu momentul de criză al fondului, nu și-au mai respectat obligațiile contractuale. Cataramă a declarat că va depune plângeri penale împotriva acestor societăți care au urmărit distrugerea SAFI. Simona Popa Biroul de Presă al Senatului comunică In temeiul art. 60 (alin. 4) și art. 63 (alin. 3) din Constituția României, se convoacă Senatul în ședință în plen pentru ziua de 5 noiembrie a.c., orele 15,00. In aceeași zi, orele 10,00, sunt convocați în ședință membrii Biroului Permanent al Senatului. Alegerile ar putea fi anulate ? Printr-o circulară trimisă ieri în teritoriu, BEC solicită verificarea modului în care s-a făcut tipărirea buletinelor de vot și remedierea urgentă a eventualelor erori. Măsurile luate de birourile de circumscripție pot merge de la adăugarea unor erate până la retipărirea buletinelor, dacă greșelile nu pot fi remediate în alt mod. Buletinele retrase din circulație vor fi distruse sau sigilate și păstrate sub pază. Metodele concrete de acțiune rămân la latitudinea birourilor electorale județene. Decizia BEC survine în urma numeroaselor sesizări din partea unor formațiuni politice sau a unor candidați. Cele mai frecvente greșeli ce apar în buletinele de vot sunt: tipărirea numelor candidaților independenți la Președinție fără semnele electorale ale acestora, înscrierea pe listele de candidați a unor partide ce nu s-au înregistrat în timp util la TMB, tipărirea greșită sau netipărirea apartenenței politice a candidaților, erori în privința numelui și a semnului electoral al partidului sau al candidatului. Asemenea nereguli s-au înregistrat în Gorj, Brașov, București, Buzău, Galați etc. Dacă buletinele nu vor fi remediate până pe 3 noiembrie, nu este exclusă amânarea sau, după caz, anularea și repetarea alegerilor au precizat surse din cadrul BEC. Laura Ciobanu PAGINA Deși Iliescu a dispus, luna august n-a venit Sfârșitul tragic al inginerului Gheorghe Ursu, ucis in bătaie de chestiile Direcției de Cercetări Penale din timpul regimului securisto-comunist, nu mai e de mult un secret Domnule Redactor-șef, în luna iunie a.c., Andrei Ursu a adresat o scrisoare deschisă Președintelui României în care solicita elucidarea “Cazului Gheorghe Ursu”. Președinția României a adresat un răspuns (Nr. H/509/18.07.1996) lui Andrei Ursu (anexat în copie), în care se preciza că ancheta menționată se află în fază de finalizare, apreciindu-se totodată că până la sfârșitul lunii august va fi posibil să fie sesizată instanța de judecată competentă. Deoarece până la această dată nu s-a comunicat nimic din partea Procuraturii referitor la soluționarea acestui caz vă rugăm de urgență să publicați în copie adresa Președinției. Va deveni astfel evident pentru toată lumea că data menționată a fost de mult depășită și că Procuratura amână iarăși fără termen soluționarea dosarului Gheorghe Ur Totuși, lumină și dreptate nu s-au făcut nici până azi, in cei aproape șapte ani de i Iliescu. Am primit la o copie după răspunsul primit de la Cotroceni, in iulie, de lab dosar redeschis în anul 1990 în scopul aflării adevărului și tragerii la răspundere a celor ce se fac responsabili de crima comisă acum 11 ani. întreaga societate românească ar avea de câștigat dacă s-ar face dreptate în acest caz tragic care, în timp, a căpătat valoarea unui simbol. Die redactor-șef, vă mulțumim și vă asigurăm de toată considerația noastră pentru dumneavoastră și pentru ziarul pe care-l conduceți. Andrei Ursu - fiu al lui Gheorghe Ursu Ovidiu Berdan - cumnat al lui Domnului Andrei Ursu P ? BE.MJ.i Aleea Câmpia libertății n.33, Bloc 21, ap.212, sector 3 Andrei Ursu, fiul victimei; în răspuns, se menționa că Ion Iliescu a cerut soluționarea “accelerată” a dosarului, promisă pentru august.. Fără comentarii. Gheorghe Ursu Radu Filipescu din partea Grupului pentru Dialog Social Sorin Vieru - din partea Fundației “Gheorghe Ursu” PREȘEDINȚIA ROMÂNIEI Compartimentul juridic-legislativ Nr. H/509/18.07.1996 Domnului Andrei Ursu București Aleea Câmpia Libertății nr. 33, Bloc 21, ap. 212, sector 3 în legătură cu scrisoarea adresată de dumneavoastră Președintelui României, Domnul Ion Iliescu, în care acuzați ritmul greoi al procedurilor legale în instrumentarea dosarului care privește clarificarea circumstanțelor în care a decedat tatăl dumneavoastră, vă informăm următoarele: După preluarea cauzei, Domnul procuror S. Joarză a procedat la verificarea evidențelor fostului Departament al Securității Statului și Inspectoratului General al Poliției și ridicarea documentelor referitoare la cercetarea și arestarea tatălui dumneavoastră. Au fost identificați și audiați lucrătorii de securitate și miliție care l-au cercetat pe tatăl dumneavoastră. Au fost identificați și audiați lucrătorii de miliție care și-au desfășurat activitatea la arestul Direcției Cercetări Penale în perioada când a fost arestat Ursu Gheorghe Emil, au fost făcute investigații pentru identificarea persoanelor care s-au aflat în aceeași cameră de arest cu decedatul. S-a dispus efectuarea unor expertize medico-legale și solicitarea avizului Comisiei Superioare Medico-Legale; în prezent, ancheta se află în fază de finalizare, apreciindu-se că până la sfârșitul lunii august va fi posibil să fie sesizată instanța de judecată competentă. Domnul Președinte Ion Iliescu a fost informat în legătură cu toate demersurile întreprinse pentru lămurirea aspectelor cazului, solicitând accelerarea măsurilor procedurale și clarificarea tuturor circumstanțelor care pot să aducă lumină în dosar, în vederea stabilirii cu profesionalism a responsabilităților celor implicați. Prof. univ. Nicolae Popa Consilier pentru probleme juridice al Președintelui României . PREȘEDINȚIA ROMÂNIEI Compartimentul jurgii-legislativ Ut. K/509/18.07.1996 în legătură cu scrisoarea adresată de Dvs. Președintelui României, Domnul Ion Iliescu, la care acuzau ritmul greoi al procedurilor legale în Domnul Președinte Ion Ieseu a fost prim în legătură cu toate demeniurile întreprinse pentru lămurirea aspectelor cazului, solicitând accelerarea măsurilor procedurale și clarifcarea tuturor circumstanțelor care pot să aducă lumină în dosar, in vederea stabilirii cu profesionalism a responsabilității celor implicați. In iulie, ziceau că în august, suntem în noiembrie... / nu; probleme juridice întoiu» Românie» I Ultima oră electorală In unele județe, greșelile în tipărirea buletinelor de vot sunt rectificate prin comunicate de presă în județul Caraș-Severin a început împărțirea buletinelor de vot la secțiile de votare. Operațiunea este asigurată de Poliție și Armată. Spre deosebire de alți ani, buletinele sunt predate direct președinților și vicepreședinților secțiilor de votare. Un număr de 304.000 de buletine pentru Senat conțin greșeli de tipărire. Candidatul CDR. Constantin Müller (PNL-CD) figurează Müller Constantin - PNȚCD. Greșeala va fi rectificată prin presă.(AMPress) Pro-Democrația a trimis acreditările observatorilor săi cu poșta rapidă După ce BEC a anulat zece acreditări ale reprezentanților Asociației Pro-Democrația, în urma contestației înaintate de PDSR, asociația a început trimiterea acreditărilor în teritoriu. Miercuri, 30 octombrie, cu poșta rapidă au fost expediate acreditările pentru județele Bihor, Hunedoara, Brașov și Gorj, urmând ca în cursul zilei de astăzi să fie trimise acreditările pentru celelalte județe, în perioada 31 octombrie - 2 noiembrie, la sediul Ligii pentru Apărarea Drepturilor Omului observatorii la alegerile din 3 noiembrie vor fi instruiți asupra activității lor la secțiile de votare. (AMPress) Membrii birourilor electorale vor primi cu 20.000 de lei mai mult decât li se promisese inițial în legătură cu organizarea alegerilor din 3 noiembrie, Guvernul a hotărît printr-un act normativ emis ieri, majorarea drepturilor bănești, de la 15.000 de lei la 35.000 de lei (brut) pe zi, pentru membrii birourilor electorale de circumscripție și specialiștii care prelucrează datele. Conform aceluiași act normativ, membrii Biroului Electoral Central vor beneficia de o indemnizație zilnică de 45.000 de lei (brut) pentru activitatea prestată în timpul campaniei electorale. Această sumă se adaugă la salariul fiecăruia dintre judecătorii BEC. (AMPress) Studenții vor vota în campusuri Biroul de presă al Ministerului învățământului ne informează că nu vor mai fi acordate gratuități pe mijloacele de transport cu prilejul alegerilor generale de la 3 noiembrie. Măsura a fost luată ca urmare a creării posibilității de votare în oricare dintre localitățile țării, pe baza unor liste speciale. Astfel, studenții din provincie vor putea vota în secțiile de votare din campusurile universitare, special amenajate. (Viorel Dobran) Sâmbătă, 2 noiembrie 1996, orele 11.00, Primarul General al Capitalei, Victor Ciorbea, va inaugura Centrul de Informare și Documentare Urbană, situat pe Bdul Regina Elisabeta nr. 16. Noul centru a fost creat serviciilor Primăriei Capitalei, eliminarea birocrației și scurtarea timpului de rezolvare a problemelor de către autorități. Pentru început, noul centru va prelua doar o parte din problemele Registraturii. Pe măsura extinderii (deocamdată acesta este dotat doar cu șase calculatoare), toate solicitările cetățenilor vor putea fi înregistrate aici. (Viorel Dobra) “Oscilococcinum” pune gripa cu botul pe labe In ultimul sezon rece, peste un milion de români s-au îmbolnăvit de gripă, 120.000 dintre aceștia suferind complicații care au determinat internarea lor în spitale. De obicei, gripa “tradițională” țintuiește “victimele” la pat cel puțin o săptămână. Cetățeni a 35 de țări au șansa de a anihila imediat gripa dacă se află în faza inițială a bolii sau într-o zi și jumătate în fază acută și aceasta cu ajutorul medicamentului “Oscillococcinum”. Produs în Franța de firma Boiron, “Oscillococcinum” este cel mai vândut și eficient medicament din lume în lupta împotriva gripei. Fiind fabricat numai din produse naturale, nu are efecte secundare și nici contraindicații. “Oscillococcinum” va putea fi găsit de acum și în farmaciile din Capitală și din alte o sută de orașe ale României. Cristian Răuțu Blocarea privatizării din ce în ce mai mult Metalurgia românească se privatizează greu pentru că fluxurile tehnologice sunt învechite Gradul de privatizare a societăților comerciale din domeniul industriei metalurgice este de 8%, rezultă din datele oficiale ale Ministerului Industriilor. Dl Petre Ianc, director general în cadrul acestui minister, consideră că “stadiul incipient al restructurării și modernizării în multe din uzinele metalurgice a făcut ca acestea să fie puțin atractive pentru potențialii cumpărători sau investitori”. Pentru realizarea acestui obiectiv, mai spune de Ianc, industria metalurgică românească are nevoie de o reevaluare coerentă a tuturor fluxurilor tehnologice, așa cum s-a întâmplat în Franța, Marea Britanie, Italia și Spania. Ritmul lent al privatizării metalurgiei românești a fost determinat de complexitatea combinatelor și uzinelor de profil, precum și de valoarea foarte mare a capitalului social. Agenții economici privați servesc populația mai bine decât cei ai statului Valoarea serviciilor comerciale prestate de agenții economici către populație a atins în luna septembrie a.c. 353.651,4 milioane de lei, relevă date statistice oficiale. Cea mai mare pondere (74,9%) o dețin agenții economici privați, ale căror servicii au însumat 265.029,9 milioane de lei. Urmează, în ordine descrescătoare, sectorul public (66.598,2 milioane de lei) și sectorul mixt (10.065,9 milioane de lei). Cea mai slabă activitate în acest domeniu a fost înregistrată în sectorul cooperatist, care a oferit populației servicii în valoare de doar 8.413,6 milioane de lei. Nu au fost luate în calcul serviciile de transporturi, poștă și telecomunicații. în Argeș, cele mai rău platnice sunt societățile cu capital de stat Noul director al Direcției Generale a Finanțelor Publice Argeș este Petre Cojocaru, care îl înlocuiește pe Ion Mihăilescu, acum președinte al Consiliului Județean Argeș. Imediat după instalarea sa în funcție, dl Petre Cojocaru a afirmat că restanțele cele mai mari la impozite și taxele au regiile autonome și societățile comerciale cu capital majoritar de stat, precum Argeșana, IPEE Curtea de Argeș, Novatex, ARO Câmpulung, Cimus SA Câmpulung. (AMPress) își arată “roadele” Noutăți din Cluj Și falimentele așteaptă alegerile Deși au existat promisiuni repetate din partea judecătorului sindic, Ioan Georgiu, că se va pronunța în cazul BDF, ultimul termen a fost stabilit pentru săptămâna imediat următoare alegerilor. Abia atunci se va întâlni cu principalii creditori, după care va fi consultată și BNR. Indiferent de hotărîrea Tribunalului, situația va fi dezbătută în cadrul unei Adunări Generale a Acționarilor, ce va fi convocată la sfârșitul săptămânii viitoare. în același stadiu se află și administrarea falimentului firmei AWA - proprietara celor mai mari stații de benzină din Cluj. Clujenii se tem de Rusia și cred în Pro TV Institutul de Științe Politice, prin Facultatea de Jurnalistică din Cluj- Napoca, a efectuat un sondaj de opinie privind receptarea, gradul de încredere și puterea de convingere a mass-media în Cluj. Rezultatele au fost făcute publice în 30 octombrie, deși cercetarea s-a efectuat în lunile iulie-august, pe un eșantion de 625 de subiecți. Conform rezultatelor acestui sondaj, ziarul cel mai citit în Cluj este “Evenimentul zilei”, cu 25%, urmează “Adevărul” cu 23% și “România liberă” cu 18%. 39% dintre clujeni citesc un ziar pe săptămână, iar 13% citesc zilnic un cotidian. Din cercetarea studenților la jurnalistică rezultă că postul de radio cu cea mai mare audiență este Radio Actualități (53%), urmat la mare distanță de BBC (10,1%). La Cluj, Pro TV este pe primul loc ca audiență (58,9%), urmat de TVR cu 33,3%. S-a constatat în același timp că 60% dintre clujeni stau în fața micului ecran peste două ore pe zi. Ei acordă cea mai mare încredere Televiziunii, iar scenele de violență sunt considerate de 68% dintre subiecți ca având un impact social grav. Cea mai mare neîncredere o au în TVR - 42% și în postul de radio “Europa Liberă” (22,2%). Cei mai mulți dintre clujeni sunt pesimiști în privința viitorului țării (33,4%), simt o slabă amenințare din partea Ungariei (26,3%) și se tem de schimbările posibile din Rusia într-o proporție covârșitoare 61,1%! BCU Cluj se informatizează începând cu 30 octombrie. Biblioteca Centrală Universitară din Cluj beneficiază de un Laborator de Informatică ce constă dintr-o rețea de 40 de computere și alte câteva computere la filiale. Rețeaua aduce un real progres în organizarea bibliotecii și ea s-a realizat din fondurile de investiții ale instituției, cu sprijinul Fundației Soros și a Programului Tempus (Olanda). Suma totală a cheltuielilor de dotare se ridică la aproximativ 150 de milioane de lei. Calculatorul central este legat la INTERNET, ceea ce înseamnă că studenții clujeni (și nu numai ei) au acces la informația din lumea întreagă. De asemenea, se poate accesa informația dintr-o bancă de date israeliană cu care există un protocol de colaborare, doritorii putându-și lua lucrările și articolele pe care le doresc pe propriile dischete. S-a deschis pentru secția împrumut o sală specială cu titlurile cele mai cerute la vedere. Personalul care se ocupă de Laboratorul de Informatică este specializat în domeniu. Prin rețeaua computerizată se asigură înregistrarea achizițiilor, catalogarea, circulația volumelor și controlul periodicelor. Tot aici se realizează schimbul internațional de carte. Ruxandra Hurezean In sondajele de la locale, eroarea de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg Moda sau mania sondajelor preelectorale și, mai ales, diferențele considerabile între estimările lor i-au inspirat pe analiștii agenției ROMEDIA să compare previziunile anterioare alegerilor locale cu rezultatele efective de la 2 iunie 1996. Pentru aceasta s-au luat în atenție 13 sondaje efectuate de șase firme specializate. Că vor exista deosebiri, era de așteptat, dar că ele vor fi stupefiante, era mai greu de presupus. Nu ne pronunțăm asupra cauzelor deosebirilor. Fie că diferă metodele, fie că sunt prost aplicate, că repondenții nu sunt sinceri, că diferă comportamentul la chestionare față de cel din ziua votului, că intervalul de timp de la sondaje la alegeri diferă și el, toate acestea sunt de înțeles. Mai greu este de înțeles că unul și același sondaj oferă câte un rezultat aproape exact și câte un alt rezultat contrazis drastic de fapte, sau că unul și același partid ori personal e constant “victimă” supraestimării, iar altele, tot constant, ale subestimării. Grav e că nici un institut sau grup de sondaje nu se apropie de o validare integrală, încât nu știi pe cine ai putea să pui bază, iar eventualele rezultate valabile nu se mai înțelege dacă sunt expresia științei sau a broderii. Să trecem însă la câteva argumente. Cea mai șocantă gafă a sondajelor din primăvară vizează participarea la vot. Cu numai două săptămâni înainte de scrutin, vestitul IMAS (autor al unor măsurători șocante și în actuala campanie) anunța 76% răspunsuri “sigur m-aș prezenta” și 11,40% răspunsuri “probabil m-aș prezenta” la alegerile locale. Ei bine, duminică 2 iunie au venit la urne 48% electori! Eroarea a fost nu de 3%, ci de 37%! Merită a fi înscrise în antologia sondajelor sincopele privind testarea audienței diferiților candidați la calitatea de Primar General al Capitalei. De la un sondaj la altul, viitorul învingător a fost cotat între 18% (sondaj CURS publicat în “Libertatea” din 13 mai 1996) și 40% (sondaj tot CURS în “Libertatea” din 28 mai). S-ar putea obiecta că așa o fi evoluat electoratul (producând o creștere de 122%), dar tot sondajul publicat la 28 mai, deci “în ajun”, îl anticipa pe Anton Vătășescu cu 6%, când candidatul USD avea să obțină aproape 9%. în general, nu factorul timp pare hotărîtor, ci factorul “institut”. în aceeași perioadă, luna martie, CURS îl cota pe Ilie Năstase cu 32%, iar IRSOP cu... 47%!! Diagrama estimării tenismanului a evoluat cronologic astfel: 47% (IRSOP - martie), 32% (CURS - martie), 31,8% (OMEGA - aprilie), 26,83% (OMEGA - aprilie), 24,12% (OMEGA - aprilie), 22,83% (OMEGA - aprilie), 24% (CURS - mai), 25% (CURS - mai), 35,40% (IMAS - mai), 41% (CURS - 20-24 mai), 31,51% alegători la 2 iunie. Oare electoratul să fie cel oscilant, încât să determine salturi de la simplu la dublu?! Nici vorbă! Orice autor serios de psihologie socială va confirma că românii sunt mai degrabă conservatori, își schimbă opțiunile numai după multă chibzuire și nu abrupt de la un preferat la altul, ci după ce așteaptă câteva luni în plutonul nehotărîților. De altfel, la diferență de numai o zi, un institutut (CURS) îl cota pe Ciorbea cu 17% iar altul (OMEGA) cu 23,70%. Nici depărtarea sau apropierea de ziua alegerilor nu poate fi absolutizată: în utimul sondaj de dinaintea localelor, un centru cu pretenții (CURS) îl cota pe Ciorbea aproape de real (40%; peste câteva zile avea să obțină 41,77%), plasându-l însă deasupra pe Ilie Năstase, cu un discret avantaj de un procent, când avea să obțină abia 31,51%! Deci într-unul și același sondaj o aproximație de 4,24% și alta de 30%, cu efect... inversarea clasamentului! Unele centre de sondare au devenit vestite, dar nu numai ele vehiculează cifre capricioase. Se concurează și cele mai puțin cunoscute. Un grup sau institut numit GISOP l-a acreditat pe Gheorghe Funar cu 37% speranțe electorale, dar primarul Clujului a fost ales, din primul tur de scrutin, cu aproape 51%! Cea mai glumeață firmă s-a dovedit însă OMEGA, ce l-a anunțat de trei ori pe Dinu Patriciu cu valori de 18-19%, candidatul liberal având să obțină 3,65%. Cei mai năpăstuiți candidați și cele mai năpăstuite formațiuni s-au dovedit cele de la baza clasamentului, unde scuza faimoasei aproximație de 3% permite bascularea discreționară a competitorilor, peste și sub ștacheta celor trei procente. Nu este exclus ca, în multe situații, erorile “în plus” de la vârful clasamentului să-și tragă ceva în sondajele prea optimiste, tocmai pe seama procentelor celor mici. Din fericire, electoratul, arareori se lasă influențat de sarabanda sondajelor. (ROMEDIA) IIii