Cotidianul, noiembrie 1997 (Anul 7, nr. 254-278)

1997-11-01 / nr. 254

t TIDIANUL SAMBĂTA-DUMINICA #1-2 NOIEMBRIE 1997 Serviciul de Informații en-gros al Cotidianului Atracții în week-end . Muzeul Național de Istorie din București a deschis pentru vizitatorii săi tezaurul național al României. Aceasta este cea mai completă expoziție din ultimii 30 de ani. De această dată sunt prezentate și podoabele de mare valoare ale Casei Regale, care au fost interzise și ținute în secret în regimul comunist. Cele mai impresionante colecții sunt bineînțeles cele din aur. Puteți vedea de la “Cloșca cu puii de aur” până la prestigioase coroane ale regilor. Nu lipsește nici argintăria europeană care datează din secolele XVII-XIX, precum și o serie de documente și obiecte de mare valoare care aparțin patrimoniului bisericesc. Sâmbătă și duminică sălile de expoziție ale Muzeului Național de Istorie a României vor putea fi vizitate gratuit. Profitați de această ocazie pentru că de luni biletul va fi 10.000 de lei. • Spectacolul de divertisment “Miss pușcărie” este unul dintre punctele de mare atracție ale acestui sfârșit de săptămână. In această sâmbătă și duminică vor intra pe scena mare a Sălii Palatului nume de mare răsunet din lumea varietăților. Este vorba de Horațiu Mălăele, Cătălin Crișan, Nae Lăzărescu, Vasile Muraru, Tamara Buciuceanu, Marin Muraru și Mitică Popescu. Ei vă vor aduce aminte că e week-erid și că e timpul să vă distrați pe cinste, în plus, vă așteaptă concursuri și atractive premii în valoare de 10 milioane de lei. Ora începerii showului este 17.30, iar costul unui bilet este de 17.000 de lei. • Festivalul internațional de film DaKINO își va închide porțile în această sâmbătă. în ultima zi a festivalului mai puteți viziona un film de Christophe Lambert, “Urmăritul”, între orele 18.00 și 20.00. Cei care au urmărit “DaKINO 97” au ocazia să asiste sâmbătă seara la decernarea premiilor, iar între orele 21.30 și 22.30 pot urmări filmele de scurt metraj premiate. Dacă vreți să aflați care din cei 60 de concurenți din întrega lume a câștigat marele premiu DaKINO, veniți sâmbătă la Palatul Copiilor. Nu veți regreta! La festival puteți ajunge cu linia specială de autobuze 780, care pleacă din Piața Romană și ajunge la Palatul Copiilor. Prețul biletelor este același ca și pe celelalte mijloace de transport. © Restaurantul “Tom Club” vă invită la un inedit salon de alimentație naturală, în fiecare zi, de la ora 11.00 la ora 21.00 puteți consuma produse din cele mai sofisticate, rețete dintre cele mai gustoase, fără carne, fără sare, fără zahăr și fără produse sintetice. Salonul este deschis până pe 19 noiembrie. Pentru cei interesați, restaurantul se află în Piața Domenii, pe Bulevardul 1 Mai nr. 128. Autobuzele pe care le puteți lua sunt 300, 282 și 105. • Cinemateca este plină de surprize, în acest week-end vă invităm la “Zilele filmului polonez”, la cinema Eforie. Filmul pe care vi-l recomandăm sâmbătă la ora 10.30 este “Giuseppe la Varșovia”, o producție poloneză a anului 1954. • La Union puteți urmări sâmbătă și duminică celebrul thriller “Promontoriul groazei”, în regia lui Martin Scorsese, în film joacă Nik Nolte și celebrul Robert de Niro. Orele de difuzare sunt 9.30, 12.00, 14.30, 17.00 și 19.30. Un alt film american celebru “Culoarea banilor” puteți vedea la Eforie, sâmbătă la ora 16.45. Și, pentru ca lista să fie completă, nu lipsiți nici de la filmul lui Francessco Rosi: “Garibaldi”, care rulează tot la Eforie, duminică la 16.45. Teatrul Național găzduiește sâmbătă 1 noiembrie recitalul de poezie “Eminescu”, organizat de către UNITER. Participă actorii: Leopoldina Bălănuță, Valeria Seciu, Ion Caramitru și Ovidiu Iuliu Moldovan. Recitalul se va desfășura la Sala Amfiteatru a TNB. Tot cu această ocazie, va avea loc și un concert de harpă, în interpretarea lui Ivan Roncea. Ora de începere este 18.00. • “Info-Business” vă așteaptă la o nouă ediție la Romexpo. Acest târg de informații economico-financiare poate fi un bun ghid pentru afacerile dumneavoastră (chiar și pentru cele din imaginație!). Cei interesați vor beneficia de servicii pe Internet și se vor alege cu foarte multe noutăți în domeniul businessului. De asemenea, vă așteaptă și un catalog al agențiilor consacrate în informațiile financiar-bancare. • în acest week-end, la galeriile de la etajele trei și patru ale Teatrului Național vă așteaptă o foarte interesantă expoziție de proiectare intitulată “Artistul și orașul”. Această expoziție vă este prezentată de Uniunea Arhitecților din România. • “Căruța cu proști” se intitulează spectacolul ce vă va fi oferit de grupul “Vacanța Mare”. Marți, 4 noiembrie și miercuri, la orele 16.00 și 19.00 vă așteaptă, un show care vă va descreți frunțile. Locul de desfășurare al acestor spectacole este Sala Palatului. Dar, atenție, dacă vreți să nu muriți de râs, mai bine rămâneți acasă! . Iubitorii meditației și a paranormalului sunt invitați sâmbătă la un curs intensiv de yoga gratuit. Se vor aborda metode specifice de autoantrenament. Cursurile au ca scop eliminarea pe cale naturală stress-ului și oboselii, dobândirea unei sănătăți perpetue și, mai ales pentru trezirea capacităților spirituale. în aceeași zi, la sediul Partidului Liber Democrat (lângă Primăria Capitalei) se va desfășura la ora 19.00 o conferință de deschidere. Intrarea este liberă. Ce zic meteorologii Frigul nu ne lasă în week-end Deși vremea s-a mai ameliorat, iar soarele strălucește din belșug, temperaturile continuă să fie extrem de scăzute pentru această perioadă a anului. Vom avea dimineți cu temperaturi de până la -15 ° C în Miercurea Ciuc, Târgu Mureș, Baia Mare, în depresiunile intramontane și în nordul Moldovei. Sâmbătă va fi ceva nebulozitate și lapoviță în Banat și în vestul țării, însă cantitățile vor fi neînsemnate calitativ. Duminică va fi mai cald, la orele amiezii fiind de așteptat temperaturi la nivelul întregii țări cuprinse între 5 și 13 ° C. Ultima zi a week-end-ului este excelentă pentru excursii. La munte nu va mai ninge, dar zăpada înghețată poate crea mari probleme turiștilor care aleg trasee în zonele alpine. Nici chiar schiul nu este o soluție nemaipomenită pentru acest sfârșit de săptămână. Zăpada este insuficientă și de proastă calitate, ceea ce face ca practicarea acestui sport să fie mai degrabă un chin decât o plăcere. La mare va fi frumos și soare, dar nu și cald. Valurile de trei metri vor oferi un spectacol superb turiștilor care se află pe litoral. Temperaturile vor fi cuprinse între -1 ° C și 12 ° C. La București cerul va fi mai mult senin, iar temperaturile vor marca o creștere ușoară în ultima zi. Sâmbătă vor fi 6 ° C la amiază, iar duminică, posibil 11 ° C. Ploi slabe pot apărea în noaptea de duminică spre luni. Valori termice (° C) în principalele orașe ale țării începutul săptămânii va debuta cu ploi în majoritatea regiunilor. Luni va ploua în estul și centru țării, iar marți în sud și sud-est. Nopțile vor fi ceva mai calde, cu valori ușor pozitive și numai în unele regiuni se va produce polei. Miercuri, nebulozitatea se va diminua, iar joi vom avea soare și o vreme mult mai bună. Sfârșitul săptămânii vor aduce din nou precipitații, însă de această dată vor fi ninsori. Zonele afectate vor fi cele din nord și centru. Valorile termice vor iidica la amiază 0 ° C, iar diminețile vor coborî din nou spre -10 ° C. Stratul de zăpadă la munte Bușteni (vf. Omu) - 29 cm, Timiș (vf. Piatra Mare) - 7 cm, Predeal (vf. Clăbucetul Taurului) - 14 cm, Poiana Brașov (vf. Postăvarul) - 4 cm, Făgăraș (vf. Bâlea Lac) - 107 cm, Durău (vf. Ceahlău-Toaca) - 23 cm. Starea pârtiilor de schit Sinaia Cota 1400 * Legendă: * - sub orice critică, ** - slabă, *** - acceptabilă, ***** - excelentă. Drumurile naționale • Pe DN1, pe distanța Ploiești - Brașov se impun noi restricții de circulație pentru tiruri. Vehiculele care au un tonaj mai mare de 3,5 tone nu au voie să circule în zilele de sâmbătă, duminică și sărbătorile legale. • S-au terminat lucrările de reabilitare a DN2, pe distanța București - Urziceni. Circulația de pe DN2 este acum accesibilă pentru toate categoriile de autovehicule. • Transfăgărășanul rămâne închis circulației rutiere pe distanța Bâlea Lac - Bâlea Cascadă. Având în vedere că zăpada nu a blocat încă căile de acces și nu creează probleme deosebite, drumul dintre orașul Curtea de Argeș și cabana Bâlea Lac, precum și între orașul Victoria și Bâlea Cascadă este circulabil. • Se mențin restricțiile de circulație pe DN1, datorită lucrărilor de reabilitare a sectorului de drum Posada-Timișul de Jos. Din cauza frecventelor blocări care se produc pe DN1, se recomandă folosirea rutelor ocolitoare: DN 1A, Ploiești-Cheia-Brașov, DN 72A, între orașele Târgoviște și Câpulung și DN 73, Câmpulung-Brașov. • Pe drumurile naționle din întreaga țară nu se înregistrează probleme deosebite din cauza condițiilor meteo nefavorabile sau a zăpezii, în zonele montane șoselele sunt acoperite cu polei. De aceea, îi invităm pe călătorii auto să fie foarte atenți mai ales la orele dimineții când șoselele sunt “sticlă”. Drumurile din București , în următoarele zone se fac lucrări de amenajare a pavajelor: Str. Țepeș Vodă, Aleea Parlamentului și în zonele străzilor din Ion Gheorghe Sinești, Pavlov Zablovski, Jandarmeriei, Iordache Năstase. Participanții la trafic sunt rugați să nu parcheze în locurile în care se lucrează. Pe Str. Clucereasa, Cozieni, Lespezi, Rombului, Tinichigiului, Sergent Deliu, A. Șaguna, Elena Caragi și Șos. Olteniței se înlocuiește covorul asfaltic. Administrația Drumurilor din Capitală sfătuiește conducătorii auto să ocolească pe cât posibil aceste artere rutiere. Se fac reglementări ale pavajului în Str. Traian, Romulus, Popa Nan, Suzana, Piața Sudului, Cuțitul de Argint, Livezi, Albă, Micsandrei, Iordache Năstase. • Alte lucrări specifice pe unele suprafețe de drum sunt făcute pe: Str. Viilor, Zețarilor, Pomilor, Cetatea de Baltă, Str. Dreptății, Dâmboviței, Șos. Viilor și Drumul Taberei. Datorită lucrărilor de întreținere curentă ce se execută pe rețeaua de drumuri din Capitală, circulația este dirijată prin semnalizare corespunzătoare și se solicită participanților la trafic să respecte cu strictețe aceste indicații rutiere pentru prevenirea accidentelor. RATB în week-end ; în acel week-end continuă lucrările edilitare din intersecția Calea Griviței- Șoseaua Nicolae Titulescu din cauza cărora tramvaiele liniei 52 vor circula pe un traseu scurtat la Gara de Nord. • Circulația va fi întreruptă în continuare pentru toate liniile de tramvaie care circulă pe distanța Str. Șura Mare, Șos. Olteniței și Piața Sudului. • Pe podul Ciurei tramvaiele circulă pe un singur fir, motiv pentru care staționările în această zonă vor fi destul de mari. Metroul în week-end fiuV 1 h £ 1,ni - N t - l ^ < sii^ . • Amintim călătorilor în data de 3 noiembrie că metroul nu va circula între orele 4.00-6.00 dimineața, având în vedere protestul sindicatelor, care declanșează în acest interval de timp o grevă de avertisment. • începând din data de 10 noiembrie metroul nu va circula între orele 4.00- 16.00, dată la care, în cazul neîncetării conflictului de muncă, se va declanșa greva generală pe timp nelimitat. Accesul călătorilor în metrou pe timpul grevei este permis numai în zona pasajelor pietonale din subteran. O excursie pe săptămână In acest week-end: Cabana Trei Brazi- Poiana Brașov • Până la primăvară vă vom ține la curent cu informații legate de pârtiile de schi, starea vremii și zăpada din stațiuni, iar la această rubrică veți citi în fiecare săptămână trasee turistice specifice anotimpului alb din zona montană. Pentru că zăpada nu crează probleme prea mari, în acest sfârșit de săptămână puteți încerca un superb traseu: cabana Trei Brazi-Poiana Brașov. Așa cum bine știți, până la Trei Brazi puteți ajunge cu mașina din Predeal. Este bine să plecați de dimineață, iar cei care vor să facă traseul până la capăt, vor lua în rucsac provizii serioase de mâncare și haine groase. Cei care vor doar să facă o plimbare, pot opta pentru o variantă mult simplificată: traseul cabana Trei Brazi-cabana Poiana Secuilor. Traseul este marcat cu triunghi roșu și triunghi albastru. Nu veți merge mai mult de 30 de minute. Dacă o luați pe jos din Predeal veți face cam două ore și jumătate. Veți trece prin câteva poiene, de unde puteți admira înălțimile munților Bucegi și Postăvarul. Cei care se încumetă să meargă mai departe vor continua traseul pe bandă roșie și vor urca la altitudinea de 1800 de metri pe vârful Postăvarul. Poteca este bine marcată, drumul este destul de lung, iar de la Trei Brazi până sus veți face aproximativ patru ore. De aici puteți coborî cu telefericul în Poiana Brașov. Bineînțeles, nu trebuie să ratați ocazia de a poposi și la cabana Cristianu Mare, care se află chiar în traseul nostru. Rubrică realizată de Laurentiu Stoiciu * ** București S -3/6 D -3/11 Timișoara S -4/7 D -5/9 Craiova S -3/7 D -3/10 Constanța S 0/10 D 1/10 Brașov S-9/5 D-11/6 Cluj-Napoca S -7/9 D -6/8 Iasi S -6/6 D -8/5 Sinaia Cota 2000 ** Predeal Azuga * Poiana Brașov * Bâlea Lac **** Pietrele (Retezat) Parâng Durău eieu íh- § I - Í pi iooq : CIIPRINfECINULUI 1~" PAGINA 2 Halloween în Ohio Era deja toamnă târzie în Ohio. Rar mai vedeai un arbore cu frunze palid-verzi, majoritatea luând tonalități calde. Dealurile împădurite și, slavă Domnului, acestea sunt destule, iar statul seamănă foarte mult cu zona noastră subcarpatică de la Slănic Prahova - parcă ar fi fost în flăcări, în unele pojarul fiind mai mare, în altele mai mic. Luna lui Brumărel era pe sfârșite și toată lumea se pregătea de Halloween. Aceasta este o veche sărbătoare ce se celebrează pe 31 octombrie, reprezentând o relicvă a zilei morților din Europa - la noi, spre pildă, în Transilvania, 1 noiembrie este data când fiecare își pomenește membrii dispăruți ai familiei. Dar, în Lumea Nouă, această comemorare a luat aspecte carnavalești cu tentă macabră. Americanii nu merg la cimitir, cu flori și colivă, ca bunii noștri români și poate nici măcar nu se gândesc la înaintașii lor, trecuți în lumea umbrelor, pentru că sunt prea ocupați cu pavoazarea specială a curților și a fațadelor caselor. (De altfel, în America nici nu există un cult al morților așa cum îl avem noi.) Dovleci de cele mai uluitoare dimensiuni ce ar fi putut sluji foarte bine drept caleașcă pentru Cenușăreasa fără ca măcar să fi fost atinși de bagheta fermecată a zânei - sunt cumpărați de la diverse prăvălii și așezați pe pridvor, pe treptele clădirii, la geamuri sau pe peluza din față. Copii sau maturi îi scobesc și apoi le crestează ochi, nas, gură cu dinți ascuțiți, introducând în interior o lumânare aprinsă care, pe înserat ori noaptea, dă inofensivilor dovleci un aspect fioros. (Așa se făceau și la noi, pe vremuri, vara, la țară, lampioane din pepeni verzi). Așezați mai mulți la rând, un neavizat ar putea crede că acolo locuiesc vânători de capete, cele expuse provenind din ultimul raid. Pentru că această perioadă coincide și cu marile căderi de frunze pe care un american nu le-ar lăsa, Doamne ferește, să putrezească pe gazonul din fața casei - acestea sunt strânse în mormane și puse în mari saci de plastic pe care îi ridică, ulterior gunoierii. Un ingenios s-a gândit să comercializeze saci de mărimi variate pe care este imprimat un asemenea dovleac oranj pe fond negru. Sacii sunt umpluți cu frunze, legați la gură și plasați pe iarbă, astfel că unele familii au asemenea “dovleci” de plastic, rânjind cu dinți rari, ca o hârcă. Pentru că toți acești bostani antropomorfizați sunt meniți a sugera craniile celor trecuți în neființă. Dar acesta nu este singurul decor conjunctural al cochetelor căsuțe particulare dintr-un orășel patriarhal de provincie care ține tradițiile (pentru că în marile metropole nu am văzut nici bostani, nici carnavaluri de Halloween). De stâlpii pridvorului sunt agățate mici siluete albe, de stafii, al căror veșmânt se termină în franjuri și zdrențe, lampioane pictate cu chipuri de vampiri, vrăjitoare negre zburând călare pe mături, totul decupat din carton, cutii de conserve sau capacele acestora întinse pe sfoară, pentru ca, la orice pală de vânt, să se atingă și să scoată un sunet metalic identic zgomotului lanțurilor purtate de fantome, muzicuțe care, sub efect eolian, scot vaiete ca ale sufletelor fără odihnă etc. Totul are o notă amuzantă, fără a cădea în lugubru. Un locatar a burdușit o cămașă și niște jeans vechi cu zdrențe pentru a le da volum; a desenat o fizionomie umană hidoasă pe o pernă, pe care a turlit-o în gulerul cămășii, crăcii pantalonilor i-a băgat în niște bocanci stâlciați și a așezat acest manechin-sperietoare într-un șezlong în fața intrării sale. Glume de acest fel sunt frecvente de Halloween. Tutungeriile, papetăriile și sectoarele respective din Supermarket sunt dotate în acest sezon cu produse de rigoare, măști de draci, de vrăjitoare, de morți, de monștri - Frankenstein și Dracula fiind asimilați acestui repertoriu necrofil, pelerine albe de stafii, mături, pălării conice, negre, pentru cei ce vor să se travestească în vrăjitori, colți de plastic pentru aceia care vor să fie vampiri, abțibilduri, lampioane chinezești în formă de fantomă etc. Posibilitățile sunt multiple, iar imaginația creatorilor fără limită. Pe înserat, grupuri de copii astfel mascați umblă de la o casă la alta, în cartierul lor, la vecini, prieteni și rude, încercând să-i sperie scoțând onomatopee ce evocă țipătul stafiilor - Huuuu, huuuu! - pentru care primesc mere și bomboane, la fel ca micii noștri colindători români în vremea Crăciunului și Anului Nou. Bineînțeles, locatarii se lasă speriați tocmai pentru a le face plăcere micuților. Mai târziu urmează carnavalul celor mari, care evoluează pe străzi. Orașul Kent din Ohio este un important centru universitar, iar studenții nu duc lipsă de fantezie. Deși trecuse de miezul noții, când, de obicei, orașul era pustiu, cu acest prilej era o animație deosebită. Râsete, j țipete, cântece de tot felul, cârciumi și baruri supraaglomerate, cu ușile deschise pe care se prelingeau afară acordurile muzicilor ce, împreună, creau o cacofonie indescriptibilă, dădeau, totuși, personalitate nopții. Câțiva tineri rockeri, în haine și pantaloni de piele neagră cu multe ținte încurajați și de numărul nemăsurat al berilor pe care le îngurgitaseră - mimau, în mijlocul carosabilului, mișcările lui Elvis Presley și Michael Jackson. Aceasta până la apariția unui echipaj de poliție, când s-au mistuit în mulțime spre a nu se expune vreunei admonestări. Căci, cu polițiștii americani nu este de glumit! Costumele erau uluitoare: pe lângă deja banalele tricouri cu glugă și pantaloni colanți negri, cu coarne și coadă de drac, ori pelerina albă de stafie - amintire a dominoului din secolele XVIII-XIX care rezolva orice participare la baluri mascate atunci când nu te îngrijeai să-ți procuri un costum de caracter, apăreau personaje din literatura “horror”, din cea “science fiction”, dar și tradiționalele tipuri de cowboy și indieni, ori actori îndrăgiți din comediile de altădată, Chaplin, Keaton, Laurel și Hartley. Cel mai inspirat costum mi s-a părut însă acela reprezentând o explozie nucleară: nu am putut vedea dacă purtătorul era băiat sau fată, căci era integral acoperit de o impozantă ciupercă atomică făcută din hârtie de China, întinsă pe un cadru de sârmă, iar în interior ținea o lanternă aprinsă ce-i făcea apariția feerică. Pe la orele 1.00 m-am retras din această petrecere populară, veselă, doar pentru a schimba cadrul, înstalându-mă, până în zori, în fața televizorului, unde, în acea noapte a fost programată - ca, de altfel, întreaga săptămână - o antologie a filmelor cu Dracula, în diverse regii, de la F.M. Murnau la Francis Ford Coppola și în diferite interpretări, de la Bela Logosi, la Christopher Lee, Jack Palance și Tom Cruise. Ce mai noapte de pomină! Adrian-Silvan Ionescu Indispensabilii dovleci crestați în chipuri umane țin companie unui lampion-stafie pentru a întâmpina cum se cuvine serbarea de Halloween Intrarea unei case din Kent, Ohio, decorată pentru Halloween ki