Cotidianul, august 1998 (Anul 8, nr. 72-97)

1998-08-01 / nr. 72

2 PROTEST Revoluționarii lui Dan Iosif au declarat greva foamei în sediul Guvernului O delegație a revoluționarilor din decembrie 1989, condusă de Dan Iosif, a solicitat ieri, o întrevedere cu premierul Radu Vasile, ai cărei termeni n-au fost acceptați însă de șeful Executivului. Potrivit lui Dan Iosif, delegația trebuie să aibă 11 oameni în componență, iar discuțiile să fie filmate și de cameramanul propriu al revoluționarilor. Condițiile nefiind acceptate, Dan Iosif a rămas împreună cu ceilalți reprezentanți în clădirea Guvernului, unde a declarat greva foamei. Dan Iosif intenționa să-i solicite premierului, printr-o adresă, „elaborarea unei ordonanțe de urgență, în baza căreia să fie arestați", el și ceilalți revoluționari, „ca autori ai loviturii de stat". Probele de acuzare sunt dosarele personale ale revoluționarilor, aflate în custodia Guvernului", se mai arată în documentul Consiliului de Onoare al Revoluționarilor din Decembrie (CORD). Dan Iosif a susținut că primul ministru nu a fost de acord cu protocolul prezentat de CORD'89, care stabilea, în principiu, calitatea de revoluționar. Dan Iosif și ceilalți care îl însoțeau au refuzat să părăsească sediul Guvernului. Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Răsvan Popescu, a declarat că întrevederea se înscria în uzanța întâlnirilor pe care le are premierul și la care se iau imagini doar pentru primele minute, în consecință, nu se puteau acorda privilegii față de reprezentanții mass-media. Ortansa TEODOR SPORT Vialli îl vrea pe Filipescu la Chelsea Chelsea Londra, echipa la care evoluează internaționalul român Dan Petrescu, a oferit campioanei Turciei, Galatasaray Istanbul, 4,5 milioane de dolari pentru transferul lui Iulian Filipescu. Gianluca Vialli, antrenorul echipei engleze, a fost impresionat de evoluția lui Filipescu la Coupe de Monde și a solicitat conducerii clubului să demareze tratativele pentru achiziționarea fundașului român. Reamintim că în centrul defensivei lui Celsea evoluează doi componenți ai campioanei mondiale, Desailly și Leboeuff. Impresarul lui Filipescu, Ioan Becali nu a infirmat această ofertă, dar a ținut să precizeze că nimic nu este sigur, deoarece propuneri la fel de interesante, privind un eventual transfer al exstelistului, au sosit pe adresa clubului turc și din partea cluburilor Manchester United, Liverpool și Grasshoper's Zurich. Ioan BRATU ANIVERSARE Celebrul DIAS împlinește cinci ani de la înființare Astăzi, 1 august, se împlinesc 5 ani de când ministrul de Interne a semnat ordinul de înființare a Detașamentului de Intervenții la Acțiuni Speciale, celebrul DIAS. Subunitatea, constituită în cadrul Brigăzii de Asigurare a Ordinii și Liniștii Publice ca o necesitate impusă de activitatea infractorilor, mult mai organizată, s-a remarcat prin numeroase intervenții în momente în care situația devenise deosebit de tensionată ori violențele tindeau să capete proporții. în plus, băieții din DIAS au contribuit decisiv la capturarea unor infractori periculoși, din rândul țiganilor, traficanților de droguri, sau psihopaților violenți. Din păcate, spațiul nu ne permite să prezentăm pe larg problemele cu care DIAS se confruntă la 5 ani de la înființare, însă credem că mai marii Ministerului de Interne vor fi mai preocupați de bunul mers al instituției cu care nu de puține ori s-au lăudat. Le urăm celor din DIAS mulți ani și cât mai puține victime. Gabi DOGARU CANICULĂ Căldura a făcut prima victimă la Bacău Un bărbat în vârstă de 60 de ani a murit acum două zile în urma unui accident vascular petrecut din cauză că a stat o zi întreagă în soare. I.C., din Bacău, a ținut să-și prășească grădina într-o singură zi. Seara, omul a căzut ca secerat din picioare și a fost transportat de urgență la Spitalul Județean Bacău, unde a fost preluat de medicul de gardă Radu Grigoriu cu diagnosticul „accident vascular cerebral". Victima a mai supraviețuit doar până a doua zi. Medicul cardiolog Radu Grigoriu ne-a declarat că 60% din pacienții care vin zilnic la cabinetul de policlinică sunt afectați de căldură. „Este vorba despre acei pacienți cu hipertensiune, tulburări de ritm, edeme pulmonare și de cei care suferă de cardiopatii sau afecțiuni neuro-endocrine”. Doctorul a adăugat că sunt afectate și persoanele tinere care au lipsă de calciu și a recomandat tuturor hipertensivilor să nu facă efort pe caniculă și să stea cât pot de mult în casă. Simona POPA NUMIRE Adrian Rațiu a fost numit secretar general al MApN Prin ordin al ministrului de stat, ministrul apărării naționale, domnul Victor Babiuc, începând cu data de 1 august 1998, domnul Adrian Rațiu a fost numit în funcția de secretar general al Ministerului Apărării Naționale, se arată într-un comunicat al MApN Domnul Adrian Rațiu s-a născut la 25 februarie 1968, în București. A absolvit Liceul “Mihai Viteazul" și este licențiat al Facultății de Drept din cadrul Universității București. în perioada 1990-1991, a urmat cursurile de drept privat ale Facultății de Drept "Robert Schuman" din Strasbourg (Franța), absolvite cu diplomă de studii aprofundate, în februarie 1992, a fost admis ca avocat în Baroul București, profesând, până la data încadrării în Ministerul Apărării Naționale, ca avocat titular al acestui Barou și având experiență profesională în domeniul dreptului comercial, al dreptului public, inclusiv în tehnica redactării actelor normative. POZIȚIE Bucureștiul susține autonomia provinciei Kosovo „România este unul din primele state care se pronunță, în mod clar, pentru o a treia republică în cadrul Republicii federative Iugoslavia", a declarat, ieri, la Tirana, șeful diplomației albaneze, Pascal Milo în cadrul conferinței de presă comună susținută împreună cu omologul său român, Andrei Pleșu. La insistențele ziariștilor, șeful diplomației albaneze a revenit asupra afirmației, explicând că s-a referit la un statut de autodeterminare înțeles, de autoritățile de la Tirana, prin „independență". „Albania respectă orice dorință a albanezilor din Kosovo", a completat Pascal Milo. Andrei Pleșu a precizat că România „înțelege să fie solidară cu deciziile organismelor internaționle implicate, dar că, în cazul unei intervenții radicale în Kosovo, autoritățile de la București vor analiza forma de implicare a României. 4 evenimente în top sâmbătă 1, duminică 2 august 1998 Un sondaj al Institutului de Cercetare a Calității Vieții relevă Românii nu mai cred în partidele politice Studiul se bazează pe compararea datelor obținute în ani 1990 -1998 Încrederea populației în partide politice și poli- Cercetări Economice și Institutul de Cercetare a Con- ținute în 1990 și 1998. Prin confruntarea celor două democrației. Totodată se subliniază faptul că gradul ticieni a înregistrat o prăbușire uriașă în 1998. Aceasta tății Vieții, instituții aflate sub girul Academiei Romă- seturi de date se observă o scădere agravantă a dependenței cetățeanului față de stat se menține în este principala concluzie care se desprinde din stare. Studiul, intitulat „ Consolidarea democrației", se implicării cetățenilor în politică și creșterea gradului continuare ridicat, și asta în ciuda adeziunii partidelor dnul comparativ efectuat de Institutul Național pentru bazează pe compararea unor date complexe obe de nemulțumire a cetățeanului față de funcționarea aflate azi la guvernare față de statul de gen capitalist. Citiți articolele politice din ziare? Există un partid sau mișcare politică de care să vă simțiți mai apropiat? Dacă săptămâna viitoare s-ar ține alegeri ați vota? Un caz dubios la Politia Constanta Călin Marinescu și Paul Petrache au fost arestați pentru instigare la contrabandă în dosarul Opal S-a hotărât și cercetarea administratorului HSS Pireu, Gheorghe Toader Cazul petrolierului “Opal" a fost pe larg prezentat în paginile ziarului nostru. Nava aparține societății Navcom și a fost reparată anul trecut. Managementul SC Navcom SA era asigurat din luna iunie 1996 de Societatea Geomar SRL. Managerul a închiriat petrolierul "Opal" pe data de 11 mai 1997, printr-un contract de tip Time Charter firmei Handy Sea Shipmanagement din Atena - Grecia. La rândul său, HSS a subînchiriat nava companiei Tafaoul Foodstaff din Sharjah - Emiratele Arabe Unite. Noii parteneri de contract au trimis Opalul în zona Golfului Persic unde a executat, începând cu luna iunie 1997, voiaje între Portul Stat El Arab - Iran și diferite tancuri colectoare din zona Dubai - Fujeirah. Navele în care “Opal" descărca erau indicate de charterul Metro On Company (proprietarul mărfii). Descind americanii pe data de 15 ianuarie, în timp ce petrolierul “Opal" naviga în apele teritoriale ale Iranului la patru mile sud de terminalul Bahran, 12 militari americani au descins cu ajutorul a două șalupe la bordul navei. Militarii americani veneau de la bordul fregatei cu numărul de bordaj 052, care se afla la limita apelor teritoriale unde a rămas la ancoră. Ei au luat probe din cele 5300 tone de păcură pe care nava le transporta, hărțile navei și corespondența. După o săptămână de așteptare, rezultatele analizelor făcute din probele luate din marfă au atestat că păcura provenea din Irak. "Opal" a fost dirijat spre Portul Kuwait, unde marfa a fost descărcată și a fost confiscată de kuwaitieni în contul daunelor de război neachitate de Irak. Incidentul s-a derulat în perioada în care negocierile dintre administrația americană și Irak nu mergeau pe un curs favorabil și Sadam Hussein refuza să permită comisiilor ONU să inspecteze unul din castelele sale. O dată cu verificarea petrolierului "Opal" americanii au verificat toate navele din zonă, și au mai fost reținute câteva. După acest incident Navcom a reziliat contractul cu HSS și implicit cu Tafaoul Foodstaff care, de fapt, angajase nava în cele șase voiaje pe care le-a efectuat în zonă. Poliția face rețineri din în urmă cu două zile, polițiștii cadrul Serviciului de Combaterea Criminalității Economico-Financiare din IPJ Constanța l-au reținut pentru 24 de ore pe Călin Marinescu, manager la SC Geomar SRL. A mai fost audiată și Elena Bontaș, fostă directoare la Navcom care este acuzată de abuz în serviciu. Acarul Păun al "Afacerii Opal" este comandantul Paul Petrache, care este acuzat de instigare la contrabandă. De fapt, Paul Petrache nu a făcut decât să execute instrucțiunile primite de la compania care închinase vaporul Tatacul Foodstaff. Tot de instigare la contrabandă este acuzat și Marinescu, care nu au făcut decât să încheie un contract de închiriere cu nava care a obținut un angajament. Tot acest caz a fost declanșat de reclamațiile unor marinari din echipajul navei. Valeria Zamfir, avocata apărării, ne-a declarat că este dezamăgită de măsura luată de polițiști, atâta timp cât la dosar nu se află ca probe decât declarațiile marinarilor din echipaj. Arestați de procurorul Oțel Ieri, Călin Marinescu și Paul Petrache au fost audiați de procurorul Ioan Oțel de la Secția maritimă și fluvială de la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel care a mai dispus și în 1994 arestarea lui Călin Marinescu. Procurorul a emis mandat de arestare de 30 de zile pentru Marinescu și Petrache, pentru fals intelectual, uz de fals și instigare la contrabandă. în același timp, va fi cercetat și Gheorghe Toader, administratorul firmei HSS, aflat la Pireu cu afaceri. Vom reveni. Lizeta HARALAMBIE Dom IORDACHE 1 4 De anul viitor Examenul de admitere în liceu se desființează Bac 99 se va susține la șapte probe Ministerul Educației Naționale va schimba complet, începând din anul viitor, modul de desfășurare a examenului de bacalaureat și a admiterii în liceu. Elevii vor trebui să facă față unor probe concepute după modelul examenelor care sunt susținute la școlile și liceele din țările din vestul Europei. Programul examenului de capacitate La sfârșitul clasei a VIII-a, elevii care au absolvit școala generală vor susține un examen de capacitate. Acesta va consta din trei probe (respectiv patru pentru cei care studiază într-una dintre limbile minorităților naționale). „Elevii vor fi primiți în liceu doar pe baza examenului de capacitate. Practic, va dispărea noțiunea de admitere pe bază de concurs. Suntem convinși că astfel «centrul de învățare» se va muta în școala generală", ne-a declarat Gheorghe Rădulescu, director general al Direcției de învățământ Preuniversitar din cadrul MEN. Modul de admitere în liceu La examenul de capacitate, profesorii supraveghetori vor proveni obligatoriu de la alte unități de învățământ decât de la cea în care se susțin probele. Doar elevii care au fost declarați admiși la examenul de capacitate se vor putea înscrie la liceu. Până în acest moment nu s-a stabilit exact metoda prin care un liceu poate face o „triere" a elevilor în cazul în care numărul de candidați depășește numărul de locuri, dar Direcția de învățământ Preuniversitar a înaintat deja două posibilități. Astfel, departajarea se va putea face luânduse în calcul media examenului de capacitate, media cu care candidatul a absolvit clasa a Vlll-a și mediile obținute de elev la materiile care sunt cele mai apropiate de profilul liceului respectiv. Până la 31 decembrie 1998, Serviciul Național de Evaluare și Examinare va publica modelele de subiecte de examen, iar în luna februarie 1999 se va simula la nivel național examenul de capacitate într-un număr reprezentativ de școli, asfel încât elevii să fie familiarizați cu subiectele de examen. Bacalaureat ‘99 Bacalaureatul 1999 se va susține la șase discipline, absolvenții de liceu trebuind să facă față în cadrul sesiunii la șapte probe de concurs (Limba și literaratura română fiind examen scris și oral). „Avertizez încă de pe acum că examenele de la bac '99 vor fi extrem de dificile. Programele analitice au fost realizate și pe baza propunerilor venite din partea elevilor de liceu. Din 14 septembrie noi vom face cunoscut în unitățile de învățământ modul în care vor arăta aceste subiecte pentru ca să nu existe surprize. Facem acest lucru pentru că subiectele de examen vor fi formulate cu totul altfel decât până acum. Noi dorim ca de la anul să se desființeze examenul de admitere în facultate și să se ia în considerare doar media de la bacalaureat", ne-a declarat Gheorghe Rădulescu. Sancțiuni pentru profesori Anul școlar 1998-1999 va începe pe 14 septembrie și se va încheia pe 25 iunie, elevii clasei a Xll-a terminând cu două săptămâni mai devreme. Examenul de bacalaureat 1999 va începe la data de 26 iunie. De anul viitor, Ministerul Educației Naționale dorește să ia măsuri drastice (mergând până la desfacerea contractului de muncă) pentru profesorii care tratează superficial predarea la orele de curs. „Nu vom mai admite ca profesorii să părăsească înainte de terminarea programului sălile de curs sau să nu parcurgă complet materia. Va fi un șoc pentru multe cadre didactice. Vom impune o exigență maximă pe tot parcursul anului școlar", ne-a declarat Gheorghe Rădulescu. Adrian Tomescu Programul de desfășurare a examenului de capacitate este următorul: • 22-28 mai - înscrierea candidaților • 1 iunie - lucrare scrisă la Limba și literatura română • 2 iunie - lucrare scrisă la Limba și literatura maternă în școlile (clasele) cu predare în limbile minorităților naționale • 3 iunie - lucrare scrisă la matematică • 5 iunie - test tip grilă la o probă de cultură generală (MEN a optat ca la această probă elevii să răspundă la întrebări din Istoria românilor și Geografia României) • 8 iunie - afișarea rezultatelor • 9 iunie - termen de depunere a contestațiilor • 15 iunie - comunicarea rezultatelor finale 4 i à J