Cotidianul, februarie 1999 (Anul 9, nr. 223-245)

1999-02-01 / nr. 223

evenimente în top Dedesubturile recentului scandal de denigrare a României în presa occidentală de limbă germană Acte de escrocherie și pedofilie dau noi dimensiuni scandalului RDF Elvețianul Rolf P. Gehrig, administratorul SITA Investment AG Zürich, surprins în 1996 în flagrant de pedofilie în București, ar putea pune mâna pe 20 milioane de dolari de la Banca Dacia Felix în presa centrală au apărut în ultimele zile informații privind o acțiune extrem de gravă pentru interesele și imaginea României, o acțiune de denigrare promovată în presa internațională de limbă germană de către societatea SITA Investment AG Zürich. Dacă această acțiune ar produce efectele scontate, consecințele pentru țara noastră ar fi incalculabile, pentru că ar fi vorba despre o incitare a mediilor de afaceri internaționale împotriva României; investitorii străini sunt invitați să se coalizeze împotriva țării noastre, sub pretextul unei acțiuni internaționale în justiție. Sever Mureșan face dezvăluiri bine și de ce ar vrea să ne lovească atât de tare și într-un context internațional atât de delicat pentru noi acum? Fiind vorba de un subiect extrem de fierbinte în această perioadă (când România poartă tratative importante cu Germania în probleme de finanțare și imagine corectă a mediului de afaceri românesc), am plecat „la vânătoare“, ca să aflăm detaliile și dedesubturile acestei acțiuni a SITA. Așa cum cititorii știu, SITA este parte componentă a holdingului ASTRA ROMANA CAPITAL S.A.H. Luxemburg, proprietatea lui Sever Mureșan, care a și fost de altfel acuzat ca autor al acțiunii îndreptate împotriva României. Ca atare, a fost prima persoană pe care am contactat-o, solicitându-i explicațiile cuvenite. Și, surpriză, iată ce ne-a declarat interlocutorul: „Declar din capul locului că nu am nici o legătură cu acțiunea de denigrare la adresa României efectuată de SITA în presa occidentală. Ea e făcută de Rolf P. Gehrig, administratorul societății SITA Investment AG și autorul scrisorii publicate în presă. Precizez la fel de clar că niciodată, chiar dacă am avut conflicte cu conducerea Băncii Dacia Felix, nu am recurs la acțiuni antiromânești în străinătate. Iată însă câteva detalii ale acestei afaceri. Grupul elvețian SITA Investment, incluzând societatea omonimă, filiala acesteia „Diskont und Effekten“ și alte societăți, a fost cumpărat în 1994 de societatea holding Astra Română Capital S.A.H. Luxembourg, societatea mamă a Grupului SM Invest, al cărei președinte și administrator delegat sunt și în prezent. în 1994, societatea SITA Investment a participat la capitalul RDF cu suma de 30 de milioane de franci elvețieni (adică 20 de milioane USD). Rolf P. Gehrig, autorul propagandei antiromânești semnalate în presă, a fost numit director al unui departament al societății SITA Investment AG în 1994, iar în 1996 a devenit administrator unic al societăților elvețiene in cadrul grupului omonim. Surprins în flagrant delict, el a fost arestat pentru pedofilie în octombrie 1996, la București, fapt care explică vehemența sa împotriva României. Condamnat, el a părăsit totuși România în 1997. Activitatea lui Gehrig în Elveția a fost total contrară intereselor Grupului SM Invest, societății-mamă Astra Română Capital S.A.H. Luxembourg și iată că acum și ale României. Ultima Adunare generală a acționarilor societății Astra Română Capital S.A.H. Luxembourg a decis destituirea lui Rolf P. Gehrig din funcția de administrator al societăților elvețiene din grupul SITA. în susținerea celor de mai sus avem în față o adresă prin care Rolf P. Gehrig, în calitate de administrator al firmei SITA Investment AG, îl anunță pe președintele firmei Astra Română Capital S.A.H., Sever Mureșan, în data de 8 decembrie 1998, că a luat măsuri, cu de la sine putere, pentru a înstrăina acțiunile societății unde este doar salariat, în felul acesta sustrăgând de sub sechestru drepturi și creanțe de peste 20 milioane de dolari (proprietățile societății Astra Română inclusiv SITA - aflate în litigiu cu RDF). Cum a fost posibilă vânzarea fără acordul proprietarului? Pentru că acțiunile SITA sunt acțiuni la purtător, iar depozitarea lor la banca elevețiană l-a pus practic pe elvețianul Gehrig în situația de a dispune de ele. Așteptăm curioși reacția autorităților române și elvețiene referitoare la „ingineria" de mai sus, dar mai ales cea privind acțiunea de denigrare a României de către un personaj dubios. Un proiect de directivă plin de originalități în proiectul de directivă propus în 1995, lordul Russell Johnston, care pornea de la evenimentele din Cecenia, cerea o verificare a situațiilor în care anumite popoare își cer dreptul la autodeterminare. El susținea în documentul respectiv că aspirațiile de acest gen sunt înăbușite în fașă datorită principiului potrivit căruia,prin păstrarea frontierelor actuale ale statelor se asigură siguranța și stabilitatea Europei și a lumii. Russell Johnston observa însă, pornind de la situația din Cecenia și fosta Iugoslavie, că tocmai faptul că aspirațiile popoarelor se izbesc de status quo-ul frontierelor creează instabilitate și insecuritate. Lordul Russell Johnston recunoștea că este imposibil să se pornească la modificarea frontierelor fără criterii și restricții, în același timp însă el susținea că trebuie găsit un echilibru între principiul autodeterminării popoarelor și cel al inviolabilității frontierelor. Proiectul de directivă al lordului Russell Johnston nu s-a concretizat însă niciodată. Din panseurile lordului: Cine este „onorabilul“ Rolf P. .Gehrig? între două „inginerii financiare“ (care s-ar putea să coste foarte mult economia românească!), elvețianul „își făcea mâna“ cu minorii racolați din Gara de Nord Numele Rolf Gehrig nu ne-a sunat total necunoscut. Cine este această persoană? Cu un mic efort ne-am amintit, iată momentul care ne-a impresionat neplăcut: Gehrig a fost surprins în 1996 în flagrant de pedofilie de către Poliția Capitalei. Revăzând datele acestui dosar, ne-a lăsat un gust amar faptul că după ce a corupt câțiva nefericiți minori racolați din Gara de Nord, elvețianul a părăsit România bine-mersi, după trei-patru luni de anchetă, beneficiind de o schimbare inexplicabilă (oare?) de încadrare - homosexualitate în loc de pedofilie. Altfel, conform codului penal elvețian, art. 187, s-ar fi ales acasă la el cu o condamnare de minimum cinci ani de închisoare. Surprins de poliție în plină acțiune cu minorul Lungu Bogdan Grupaj realizat de Mihai BARBULICEANU Scoțianul Russell Johnston Proaspătul președinte al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, sir Russell Johnston, s-a născut pe 26 iulie 1932, în orașul scoțian Edinbourg. A studiat istoria însă, încă din tinerețe, s-a angajat cu toate forțele în viața politică, fiind un adept al liberalismului. Astfel, în 1961, la numai 29 de ani, Russell este ales în Biroul Central al Partidului Liberal Scoțian, în 1963 devine vicepreședinte al acestui partid, iar în 1964 este ales deputat în circumscripția Inverness. Russell Johnston deține funcția de președinte al Partidului Liberal Scoțian în perioada 1970-1974, iar în perioada 1974-1988 este lider al acestui partid. Din 1988 până în 1994 este președintele liberal-democraților scoțieni. începând din 1964, sir Russell nu a mai părăsit până astăzi Parlamentul britanic, în 1997 i-a fost atribuit titlul de lord, el devenind membru al Camerei Lorzilor. Pe lângă activitatea susținută în interiorul Regatului Marii Britanii, Russell s-a evidențiat și la nivel continental. El este ales încă din 1973 deputat în Parlamentul European. Preia din 1994 conducerea grupului liberal, democrat și reformator de la Consiliul Europei. Russell a avut totodată un rol însemnat în constituirea Parlamentului Scoției. în urma unor puternice presiuni politice și a unui referendum s-a hotărât ca, începând cu vara acestui an, Scoția să dețină propriul for legislativ. Ciprian RANGHEL / în exclusivitate pentru Cotidianul, fiica președintelui face precizări în legătură cu disputa din jurul privatizării ARO Cîmpulung Norina Constantinescu: „Tocmai pentru că sunt fiica tatălui meu, nu am acordat niciodată consultantă pentru privatizare“ T. / / numele Norinei Constantinescu, fiica președintelui României, a fost alăturat, săptămîna trecută, disputei JL Y născute în jurul privatizării societății ARO din Cîmpulung. Norinei Constantinescu i se reproșează faptul că, prin intermediul firmei sale, Pro East Consulting, ar fi favorizat compania EEI în încercarea acesteia de a deveni proprietarul singurei fabrici românești care produce automobile de teren, într-un interviu acordat în exclusivitate ziarului Cotidianul, fiica președintelui României afirmă că nu a intervenit pe lîngă instituțiile statului în favoarea companiei americane EEI, cu care a avut doar un contract pentru realizarea unor cercetări de piață, și nu de consultanță, așa cum s-a afirmat. Cum a luat naștere Pro East Consulting ? Este adevărat că sînteți asociată, la această firmă, cu verișoara dumneavoastră? Aș începe prin a spune că, așa cum o arată și sloganul Pro East Consulting - Compania ta pentru cercetări de piață - firma mea are ca obiect principal de activitate cercetarea de piață, iar profesiunea mea asta este, de analist de marketing. în aceste condiții, la care se adaugă faptul că m-am gîndit că în România este nevoie de această activitate, a apărut firma Pro East Consulting, în legătură cu asociata mea, trebuie spus că ea nu este verișoara mea ci o colegă de facultate care nu se numește Daniela Constantinescu, așa cum s-a scris, ci Daniela Constantin. Nu am nici o verișoară care să se numească Daniela Constantinescu. Cu ce se ocupă Pro East Consulting, care sunt activitățile firmei? Activitatea Pro East Consulting are două direcții de acțiune. Pe de o parte, care este și cea mai importantă, realizăm cercetări de piață pentru clienții noștri. De exemplu, am realizat studii despre audiență și preferințe în mass-media, despre cererea pe piața românească a unor produse cum ar fi comunicațiile prin satelit sau produsele informatice, despre impactul publicității în mass-media. Cercetarea de piață reprezintă 99% din activitățile firmei, iar restul de 1% înseamnă consultanță juridică și administrativă pentru firme mici și mijlocii din străinătate care vor să-și deschidă afaceri în România. Vreau să fiu bine înțeleasă, acordăm consultanță juridică, în colaborare cu avocați, în ceea ce privește legislația României, în legătură cu legea de înființare a societăților comerciale și legea investițiilor directe, atît. Repet, această activitate reprezintă doar 1% din ceea ce face firma mea și nu are nici o legătură, în nici un fel, cu consultanța pentru privatizare. Pro East Consulting nu se ocupă cu consultanța pentru privatizare. Care este legătura dintre Pro East Consulting și EEI? Pro East Consulting are cu EEI un contract pentru realizarea unor cercetări de piață legate de autoturismele ARO. în primul rînd, am realizat o cercetare privind standardele de calitate. Mașinile ARO au standard de calitate ISO 9000, standard de calitate care nu există pe piața americană. Noi am realizat un studiu despre ce înseamnă acest ISO 9000, despre statele europene care-l folosesc și am făcut o comparație între acest standard și standardele americane de calitate pentru acest domeniu. După aceea, am făcut un studiu despre prezența ARO la tîrguri și competiții internaționale, în care am cules date despre istoricul acestor autoturisme, despre prezența și performanțele ARO la competiții interne și internaționale. Al treilea studiu se referă la industria românească de autoturisme, unde am adunat date statistice despre investițiile în acest domeniu, despre producția și exportul autoturismelor ARO, Dacia și Daewoo, comparativ. Am prezentat clientului EEI indicatori și date statistice privind economia românească și industria europeană de automobile. Interesul pentru industria europeană de automobile este legat de faptul că EEI, care exportă de mai mulți ani ARO în SUA, care are deci de trei ani un contract comercial cu fabrica din Cîmpulung, dorea să știe care-i locul acestui autoturim pe piața europeană, dacă este o mașină cunoscută doar în România sau și în Europa, în condițiile în care intenționa să-și extindă exportul și în alte state membre NAFTA. Pentru toate aceste studii am folosit informații publice, obținute prin Internet, de la Comisia Națională pentru Statistică, analize ale Mediafax sau publicații ale grupului Ringier. Cum ați început colaborarea cu EEI? Colaborarea cu EEI a început în luna iunie a anului 1998, iar Pro East Consulting a fost recomandată EEI pentru realizarea de studii de piață de către compania de publicitate OFC CMB&B, cu care EEI lucra deja. Ce se întîmplă, marketingul presupune existența a patru tipuri de colaboratori : o agenție de publicitate, o agenție de cercetare a pieței,o agenție de relații publice și o agenție de media. EBI a contactat agenția de publicitate pentru că dorea să lanseze o campanie publicitară, atît în țară, cît și în Europa. Și-au manifestat dorința de a avea și o firmă care să facă cercetări de piață pentru ei și atunci OFC CMB&B a recomandat Pro East Consulting. Am fost întrebată cum de am acceptat să lucrez cu EEI, care este o firmă cu doar 500 de dolari capital social. Răspunsul este că, în primul rînd, nu știam ce capital social are EEI, și chiar așa, pentru mine, care am 5 milioane de lei capital social, o firmă cu 500 de dolari capital social este un partener viabil. Corect ar fi să fie întrebați cei de la ARO cum de fac afaceri cu o firmă ca EEI, nu eu. Pro East Consulting este o firmă mică, în primul an de activitate, 1997, am avut o cifră de afaceri de 88 de milioane de lei, însă cu pierderi de 3,8 milioane de lei. Normal, în primul an ai de făcut investiții, cumperi computere, birouri, birotică, așa că ai pierderi, în curînd o să predau și bilanțul contabil pentru anul 1998 și o să se vadă că nu am făcut avere cu firma mea. Sînteți totuși fiica președintelui României, ceea ce-i poate face pe clienții dumneavoastră să creadă că, lucrînd cu Pro East Consulting, pot be neficia de favoruri de la oficialii români. Ce puteți să ne spuneți despre acest aspect? Eu nu pot să știu la ce se așteaptă clienții mei. Pot însă să spun că, tocmai pentru că sunt fiica tatălui meu, am lucrat numai cu firme private și care-și desfășoară activitatea în domeniul privat. Nu am avut nici o legătură cu instituțiile de stat, oricare ar fi ele, iar informațiile pe care le folosesc la cercetările de piață ale Pro East Consulting sunt informații publice pe care le poate obține oricine. Nu am făcut nici un favor, niciodată și nimănui. Interviu realizat de Ada TESLARU Urmașii Măriei Stuart se pot bucura Noul președinte al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, scoțianul Russell-Johnston, militează pentru modificarea frontierelor Tot el susține scoaterea în afara legii a partidelor extremiste (naționaliste), întâmplători adunarea Parlamentară a Consiliului Europei are, de o săptămână, un nou președinte în persoana lordului Z JL Russell-Johnston. Nici nu s-a instalat bine, și noul președinte a emis o idee: scoaterea în afara legii a partidelor extremiste. Poate că această inițiativă nu ar stârni o uimire prea mare, dacă lordul n-ar avea antecedente în ceea ce privește originalitatea ideilor sale. în timpul conflictului din Cecenia, domnia sa ataca sub centură principiile de drept internațional, dezavuând ideea inviolabilității frontierelor și nu oricum, ci într-un proiect de directivă. Din fericire, proiectul a murit în fașă, altfel ne putem imagina cum ar arăta peisajul european azi, căci toată lumea are câte o pretenție, mai mult sau mai puțin îndreptățită, la teritorii vecine. Unele dintre partidele considerate extremiste sunt, în fapt, partide naționaliste. Odată acestea reduse la tăcere, ideea renunțării la inviolabilitatea frontierelor ar putea intra în dezbaterea publică fără să stârnească prea multe furori. La urma urmei Scoția natală a câștigat, deja, dreptul la un Parlament propriu și poate Maria Stuart mai are pe undeva urmași care ar dori să domnească peste o țară de sine stătătoare. „Ar trebui să ridicați două monumente la Chișinău: unul lui Ribbentrop, altul lui Molotov” Lordul Russel Johnston, actualul președinte al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, este o persoană cunoscută în mediile politice occidentale datorită faptului că a fost atât președintele Internaționalei Liberale, cât și al grupului parlamentar liberal din CE. Fostul ministru de Externe, Adrian Severin, îl cunoaște foarte bine pe lordul Russell Johnston și ne-a oferit câteva amănunte privind atitudinile sale politice. Astfel, în momentul primirii Moldovei în Consiliul Europei, lordul Russell Johnston i s-a adresat președintelui Lucinski cu următoarele cuvinte: „Dumneavoastră ar trebui să ridicați două monumente la Chișinău: unul lui Molotov și celălalt lui Ribbentrop, deoarece fără pactul semnat cu cei doi n-aui mai fi ajuns președinte al unui parlament, întrucât Moldova nu există decât ca parte a României". Lordul Russell Johnston s-a implicat și în problema cecenă, în timpul în care războiul din mica republică caucaziană stârnea îngrijorare în Consiliul Europei. Atunci când grupul de lucru al CE a vizitat Cecenia (grup din care a făcut parte și Adrian Severin) lordul Russell Johnston a solicitat întocmirea unui raport privind dreptul la autodeterminare și secesiune al popoarelor, înaltul demnitar britanic susținea acest principiu deoarece, spunea el, inviolabilitatea frontierelor nu poate fi opusă dreptului persoanelor la autodeterminare. Lordul Russell Johnston susținea acestă idee în baza constatării potrivit căreia frontierele au fost trasate tot de oameni, adeseori după interese de moment și criterii artificiale. Finalmente, Adrian Severin îl caracterizează pe lordul Russell Johnston drept: „o persoană foarte inteligentă care, spre deosebire de majoritatea oamenilor politici, are curajul să spună ce gândește și să formuleze cu glas tare ceea ce și alții cred, dar nu îndrăznesc să spună”. Clementina FILIP luni, 1 februarie 1999 Din cauza epidemiei de gripă și a nămeților Vacanța se prelungește în multe școli și licee cu o săptămână Spitalele nu mai fac față solicitărilor Azi ar fi trebuit să înceapă semestru al doilea de școală în învățământul preuniversitar. Dar, epidemia de gripă și nămeții de zăpadă au determinat Ministerul Educației Naționale să ia în considerare prelungirea vacanței școlare cu cel mult o săptămână. în acest sens, MEN a transmis, încă de sâmbătă, 29 ianuarie, o circulară către toate inspectoratele școlare județene, prin care acestea sunt abilitate să hotărască amânarea începerii studiilor dacă situația o impune. Specialiștii din Ministerul Sănătății atrăseseră atenția asupra riscului extinderii epidemiei de gripă, în cazul în care s-ar fi reluat cursurile școlare la data programată. Primele județe care au anunțat prelungirea vacanței școlare au fost Dâmbovița, Teleorman, Iași, Buzău, Bacău, Gorj, Cluj, Vaslui, Alba, la care se adaugă și municipiul București. Aici, vacanța elevilor va mai dura încă o săptămână, din cauza focarelor de gripă încă persistente. în schimb, în județele Suceava și Botoșani școlarii vor mai sta acasă doar trei zile, pentru că aici nu este vorba neapărat de gripă, cât mai ales despre nămeții de zăpadă, care fac impracticabile o serie de drumuri. La rândul său, județul Ialomița va cunoaște o prelungire de numai două zile a vacanței din școlile acestei zone, considerându-se că epidemia de gripă este pe cale de dispariție în acest perimetru. Făcând notă aparte, Inspectoratul Județean Constanța i-a chemat pe elevi la clase începând de azi, chiar dacă în această zonă epidemia de gripă este în plină desfășurare. Cu toate acestea, elevii care au luat acest virus sunt sfătuiți să stea acasă, absențele fiind motivate la școală. Totuși, acolo unde va fi absolut necesar, directorii școlilor pot decide întreruperea cursurilor, fie din cauza gripei, fie din cauza intemperiilor. Gripa face încă o victimă o femeie în vârstă de 52 de ani, din comuna Breasta, județul Dolj, care prezenta simptome de gripă de câteva zile, dar nu a solicitat asistență medicală, a decedat, duminică dimineața, înaite de sosirea medicilor de la Salvare. Tot duminică, un bărbat de 58 de ani, din comuna Prunet (județul Dolj), a fost la un pas de moarte. El a solicitat salvarea, în urma unei crize de astm bronșic, însă mașina salvării s-a împotmolit, din cauza nămeților de zăpadă, la intrarea în comună. Medicii au fost nevoiți să meargă pe jos până la locuința bolnavului care a fost transportat cu o sanie până la Salvare și apoi a fost dus la Spitalul clinic nr. 1 din Craiova. Serviciul de Ambulanță, suprasolicitat Spitalele de boli infecțioase, Victor Babeș și Colentina, au toate paturile ocupate, majoritatea cu bolnavi suferind de gripă, infecții acute respiratorii, pneumonii și bronhopneumonii. De la declanșarea epidemiei de gripă, la camera de gardă a Spitalului Victor Babeș au fost consultați, zilnic, aproximativ 120 de bucureșteni, o treime dintre ei necesitând internare. Toate cele 540 de paturi sunt ocupate și nu mai poate fi internată nici o persoană. Sâmbătă, la Spitalul Universitar s-au prezentat 60 de persoane cu viroze respiratorii și stări febrile.. La Serviciul de Ambulanță, numărul solicitărilor pentru cazuri febrile continuă să fie extrem de mare, motiv pentru care mașinile Salvării au înregistrat întârzieri și de 12 ore. Căderile de zăpadă din ultimele 24 de ore au îngreunat și mai mult deplasarea ambulanțelor la diverse cazuri. Până duminică, în jurul prânzului, 670 de persoane cu aceleași simptome au apelat la Serviciul de Ambulanță. Dintre acestea, doar 150 erau urgențe. „Oamenii apelează la Salvare nu neapărat pentru că starea lor este critică, ci și din comoditate sau pentru că nu știu de care clinică aparțin”, afirmă dr. Lucia Oana, medic coordonator. De la 1 ianuarie, Serviciul de Ambulanță a înregistrat 38.026 de cazuri. Medicii speră ca, o dată cu răcirea vremii, epidemia să scadă în intensitate. Chiar în aceste condiții, persoanele deja infectate nu vor scăpa de boală. O situație la fel de gravă se înregistrează și în celelate spitale din județele afectate de epidemia de gripă, un exemplu în acest sens fiind unitățile sanitare din Bacău. Iuliana DANILIUC Dan GHEORGHE Ítt I