Cotidianul, august 1999 (Anul 9, nr. 2422-2447)

1999-08-02 / nr. 2422

v rr- 2 Cotidianul evenimente în top e câteva zile, mai exact din data de 24 iulie a.c., în rândul cadrelor Comandamentului Direcției Poliției de Frontieră JL__S Dobreta Turnu-Severin mocnește o stare de tensiune ce ar putea exploda oricând din cauza nemulțumirilor. Ofițerii sunt disperați de readucerea la comanda unei direcții de mare importanță pentru siguranța națională a colonelului Alexandrescu Sterie, printr-un Ordin semnat de secretarul de stat Mircea Mureșan, fără știrea, se pare, a ministrului Constantin Dudu Ionescu. Căci, dacă ministrul ar fi știut, cu siguranță nu ar fi putut trece peste faptul că proaspătul uns comandant, col. Alexandrescu Sterie, a fost retrogradat în data de 02.06.1997 pentru grave abateri, între care și încălcarea embargoului. Cel puțin așa rezultă din raportul întocmit de corpul de Control al MI și aprobat de ministrul Gavril Dejeu. Dar, despre acest aspect, vom vorbi pe larg în alt material, astăzi prezentându-vă doar scrisoarea deschisă adresată lui Emil Constantinescu de către ofițerii revoltați. Teodor ABAGIU Domnule Director, Colectivul de cadre de la Comandamentul Direcției Poliției de Frontieră Drobeta Turnu-Severin vă adresează rugămintea de a publica, în paginile ziarului dumneavoastră, această scrisoare deschisa adresată Președinției României, reprezentând un strigăt de disperare al unor oameni ce s-au săturat să mai servească minciuna și incompetența. Domnului Emil Constantinescu, Președintele României Ne adresăm dumneavoastră, ca ultimă instanță ce puteți curma o nelegiuire, care pentru noi a devenit un coșmar, ce parcă nu se mai sfârșește, în speranța că, totuși, în țara aceasta, mai există pe undeva adevăr și dreptate. A trebuit să vină 24 iulie 1999 pentru ca orice credință în valorile și moralei creștine să dispară, orice speranță să se năruiască sub bocancii nepăsători ai unora ce nu au nimic comun cu această instituție. în această zi (24 iulie a.c.), în cadrul festivităților desfășurate cu ocazia depunerii jurământului, ca pe un fapt divers, domnul general de brigadă Oprea Nicolae, șeful Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, a anunțat trecerea în rezervă a colonelului Ionescu Neculae și înlocuirea sa, ca șef al Direcției Poliției de Frontieră Drobeta Turnu- Serverin, cu colonelul Alexandrescu Sterie care, la data numirii, era un simplu lucrător în cadrul PPF Turnu Măgurele și detașat la Punctul Poliției de Frontieră Porțile de Fier I. De fapt cine este acest colonel Alexandrescu Sterie, slujitor înfocat al regimului comunist, absolvent al Academiei Politice, secretar de partid, un tip fără scrupule, capabil să vândă și pe cel mai apropiat prieten pentru a-și atinge scopul; este cel care a tolerat încălcarea, la cotele știute, a embargoului impus Iugoslaviei în anii 1995-1996, fenomenul atingând proporții de masă pe Clisura Dunării; - un tip pătimaș, nedrept cu subordonații, abuziv în relațiile de serviciu, care a ridicat minciuna la rangul de principiu; - un om care a fost cercetat de Corpul de Control al ministrului de Interne și a fost retrogradat din funcția de comandant de brigadă, fără drept de apel, pentru fapte deosebit de grave etc. La plecarea acestuia din unitate toată lumea a răsuflat ușurată și au urmat doi ani de liniște și de înțelegere. Acum totul s-a terminat. Individul a fost numit în funcția de șef de direcție fără nici cea mai mică verificare a faptelor pentru care a fost retrogradat în data de 2 iunie 1997. Practic, credem că este primul caz în care cineva este reabilitat pe aceleași documente în baza cărora a fost și condamnat. Introducerea pe ușa din dos s-a făcut prin încălcarea flagrantă a Ordinului ministrului de Interne vizând numirea personalului în funcții de conducere. Apoi, când și în fața cui a susținut examenul pentru acest post, îrn realitate schema după care s-a făcut numirea în funcție este înfiorător de simplă și aceasta scoate în evidență tot JEGUL unor oameni ce împing nesimțirea peste orice limită. Prieten de familie cu câțiva lideri ai PD Mehedinți, colonelul Alexandrescu Sterie a beneficiat de ajutorul domnului EMANUEL ALBU, secretar general adjunct al Guvernului care, din motive bine de înțeles, a devenit din acuzator, pe vremea când era secretar de stat la el, a devenit apărătorul unui infractor. Ar fi culmea ridicolului dacă cineva și-ar putea imagina că treburile vor merge bine avându-l la comandă pe acest individ. Vă asigurăm că nu va fi așa, fiindcă nu este posibil ca un om ce a fost izgonit cu surle și trâmbițe să revină și să preia comanda unei structuri de o asemenea importanță, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Vă rugăm să nu permiteți așa ceva și să se spună răspicat cine este vinovat de cele întâmplate: colonelul Alexandrescu Sterie găsit vinovat de Corpul de Control al ministrului de Interne, sau cei ce au întocmit documentele în baza cărora a fost retrogradat? Sunt atâtea cadre ce încearcă gustul amar al neputinței încât să nu vă fie cu supărare dacă vor întoarce spatele, la un moment dat. Nici dacă s-ar fi urmărit batjocorirea acestui colectiv nu se reușea mai bine decât prin readucerea la comandă a acestui individ. Domnule Președinte, Am votat cu toată încrederea și convingerea într-o schimbare, dar dacă aceasta este ceea ce ne-ați promis, atunci preferăm compromisul. Vă mulțumimi Teodor ABAGIU Intr-o scrisoare deschisă adresată Președintelui, polițiștii de frontieră din Drobeta Turnu-Severin acuză: Dudu Ionescu a numit un infractor la conducerea Poliției de Frontieră Severin Poliția de Frontieră, a fost și va rămâne subiectul unor aprige dispute politice Caseta prezentată vineri la Tele 7abc, în emisiunea „Dintre sute de ziare“, a provocat proteste din partea Rapidului Mircea Lucescu: „în spatele acuzațiilor, cei care se lansează își ascund propriile greșeli“ Antrenorul echipei de sub Podul Grant a recunoscut că Rapid este vinovat pentru faptul că nu a avut o ambulanță corespunzătoare Ultima emisiune a lui Dan Diaconescu, „Dintre sute de ziare", de la Tele 7abc, unde l-a avut ca invitat pe directorul executiv al Astrei Ploiești, Romică Pașcu, a agitat și mai tare apele în mult contestatul „Caz Vrăbioru". Vineri seară, în cadrul emisiunii mai sus menționate a fost prezentată, în premieră la un post de televiziune din România, o casetă video unde se putea vedea momentul în care Ștefan Vrăbioru a fost lovit cu cotul în abdomen. In urma difuzării materialului, de circa patru minute, conducerea Rapidului a reacționat vehement, acționarul majoritar al echipei de sub Podul Grant, George Copos, amenințând că va cere CNA-ului suspendarea realizatorului acestei emisiuni, Dan Diaconescu. La rândul său, antrenorul principal al „albvișiniilor“, Mircea Lucescu, a declarat: „Este absurd ca după ce aproape o săptămână Bolohan a fost acuzat că ar fi provocat moarte lui Vrăbioru să vină cineva și să spună că, de fapt, nu a fost Bolohan, ci Nae Stanciu. Cred că toată lumea regretă moartea lui Vrăbioru, dar asta nu ne dă dreptul să distrugem oameni aflați în viață. Sunt acuze absurde care nu fac decât să ne confirme campania de distrugere a imaginii clubului Rapid. Singura vină a Rapidului este aceea că nu a avut la un eveniment de o asemenea importanță o ambulanță dotată cu toată aparatura necesară. Atât și nimic mai mult“. „Din acea dispută banală pentru balon Vrăbioru nu putea să moară“ în continuare, principalul rapidist a mai ținut să precizeze: „în spatele acestor acuze cei care le lansează își ascund propriile greșeli. Unii acuză și noi suportăm consecințele. De ce nu sunt trași la răspundere cei de la Ploiești pentru faptul că au trecut în foaia de arbitraj că au medic, fără ca acesta să fie prezent pe stadion? De ce nu au acceptat controlul antidoping a căror cheltuieli ar fi fost suportate de clubul Rapid? De ce nu au fost luate în seamă declarațiile fratelui jucătorului, care a spus că Ștefan se simțea rău cu două zile înainte de meci? Nu vă dați seama că dacă îl acuzăm pe Stanciu, acuzăm, de fapt, fotbalul. Din acea banală dispută pentru balon Vrăbioru nu putea să moară“. Rapidiștii au fost catalogați drept asasini Pentru modul în care presa a relatat „Cazul Vrăbioru", Mircea Lucescu a precizat că nu va mai participa la nici o conferință de presă, având în vedere că jucătorii sunt înjurați, așa cum s-a întâmplat în ultima deplasare, la Bacău. Atât la intrare, cât și la ieșirea de pe gazonul stadionului „Nicolae Păduraru" componenții delegației echipei campioane au fost apostrofați de publicul băcăuan cu apelativele de genul „Asasinilor!“, „Criminalilor", „Bă jegoșilor, l-ați omorât pe bietul băiat". Ionel DRĂGUȘIN Mircea Lucescu s-a supărat pe presă Ca să mai rămână președinte încă un an, după ce a anunțat că nu mai candidează la șefia partidului, Ion Diaconescu a călcat în picioare statutul PNCTC. Venerabilul politician vrea să dea viață aserțiunii „partidul sunt eu!“ Vizita premierului Radu Vasile la Neptun, anunțată vineri de întreaga presă, a avut totuși un sens. Ion Diaconescu a scris de acolo un comunicat de presă, din care reiese clar că pricipalul partid de guvernământ - PNȚCD - are probleme și că țărăniștii s-au tulburat din cale afară la anunțul făcut de Radu Vasile, cum că vrea președinția partidului. Așteptat de toată lumea încă din ziua întâlnirii de taină președinte-premier, comunicatul a apărut abia a doua zi, adică sâmbătă, la prânz, ceea ce dovedește că discuțiile, chiar dacă au fost purtate sub efectul brizei de Neptun, au fost sau deosebit de aprige sau destul de lungi încât ele să nu poată fi consemnate decât cu o întârziere de o zi. După cum mărturisea, ieri, Laurențiu Stângă, șeful Biroului de presă al PNȚCD, textul comunicatului a ajuns în București sâmbătă la prânz și a fost realizat de Ion Diaconescu în urma întâlnirii cu Radu Vasile, care „a avut loc vineri seara“ în vila de protocol a președintelui Camerei Deputaților de la Neptun. Există și un amănunt interesant al acestui episod în care n-au „jucat“ decât Ion Diaconescu și Radu Vasile: cei doi sunt și acum la Neptun. Radu Vasile va mai sta încă vreo trei zile, iar Ion Diaconescu încă o săptămână. Așa că, dacă vreunul dintre vicepreședinții cu pretenții ai PNȚCD ar avea ceva de spus în legătură cu cele convenite, nu are altceva de făcut decât să aștepte încă o săptămână (cel puțin) pentru a primi lămuriri suplimentare. Surse apropiate actualului președinte al PNȚCD ne-au mărturisit că Ion Diaconescu a încercat sâmbătă 6 să comunice telefonic, de la Neptun, conținutul comunicatului, numai că dată fiind decizia multora din BCCC de a-și închide telefoanele, puțini au fost cei ce au putut auzi chiar din gura șefului lor care a fost concluzia întrevederii de taină. Viitoarea ședință a Biroului de Conducere al PNȚCD este, oricum, destul de greu de întrezărit. Comunicatul „Vineri, 30 iulie 1999, a avut loc o întâlnire între domnul Ion Diaconescu, președinte al Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, și domnul Radu Vasile, primul-ministru al României. Cu această ocazie s-au analizat diversele reacții ce au avut loc în cadrul PNȚCD în urma recentelor declarații ale domnului prim-ministru, Radu Vasile. în primul rînd s-a luat act că declarațiile apărute în presă reprezintă extrase selectate dintr-un lung interviu acordat agenției Reuters, extrase care nu redau cu acuratețea necesară sensul celor declarate de domnul prim-ministru, în ceea ce privește opiniile exprimate de domnia sa în cadrul interviului menționat, referitoare la negocierile dintre FMI și Guvernul României, s-a apreciat că ele sunt îndreptățite, acesta fiind și punctul de vedere al unei părți importante a opiniei publice românești. Luând în considerare intenția domnului prim-ministru, Radu Vasile, de a candida la președinția PNȚCD cu ocazia viitorului Congres și având în vedere că o schimbare a conducerii partidului este de natură să provoace adesea tensiuni și convulsiuni interne total nepotrivite într-un an electoral, pentru a asigura unitatea și potențialul de luptă intact al partidului, s-au convenit următoarele: Cu ocazia Congresului din luna ianuarie 2000 să se propună alegerea tuturor forurilor partidului, mai puțin conducerea la vârf, formată din președinte, primvicepreședinte și secretar, mandatul actualilor titulari ai acestor funcții să fie prelungit cu un an, urmând ca după alegerile parlamentare, în ianuarie 2001, să fie convocat un Congres extraordinar care va alege această nouă conducere la vârf a partidului. Referitor la viitoarea coaliție de guvernare, o hotărâre definitivă nu se va putea lua decât după alegerile generale, în funcție de rezultatul acestora. în tot cazul, PNȚCD nu va participa la o coaliție decât cu parteneri credibili, al căror program și atitudine sunt compatibile cu cele ale partidului nostru. în cadrul convorbirilor s-a exprimat hotărârea fermă de a se mobiliza toate forțele partidului, ca în colaborarea loială cu partenerii din actuala coaliție majoritară, să se acorde întregul sprijin Guvernului pentru rezolvarea dificilelor probleme ale țării.“ Radu Vasile și Ion Diaconescu au bătut palma peste capul BCC. La Neptun s-a aranjat, de fapt, viitoarea conducere a partidului. Pactul dintre Ion Diaconescu și Radu Vasile a fost făcut peste capul tuturor celorlalți lideri ai partidului și încălcând prevederile statutare. Un astfel de comunicat, cum a fost cel de sâmbătă, putea fi remis în urma unui BCCC, numai că în atare condiții conținutul lui putea avea o cu totul altă formă. Remarcăm aici că problema alegerii președintelui, prim-vicepreședintelui și a secretarului general cu ocazia unui alt congres, extraordinar de data aceasta este numai o „propunere". Că ea este băgată pe gâtul celorlalți, asta rămâne de dovedit o dată cu convocarea Congresului ordinar, atunci când principalii contracandidați ai lui Radu Vasile vor primi funcții de vicepreședinți. Rezolvarea conflictului iscat de Radu Vasile este, cu alte cuvinte, una nestatutară, pentru că în conformitate cu actualul statut al PNȚCD, „Congresul îl alege pe președintele partidului“ (art. 146, alin.3). A amâna această alegere și, mai mult, a însărcina Congresul cu alegerea vicepreședinților, atribuție pe care o are Delegația Permanentă, în baza articolului 161, alin 1, este clar o încălcare a prevederilor statutului adoptat la Congresul din 27-29 septembrie 1991. E drept că, în baza aceluiași statut (probabil singurul din lume cu o asemenea prevedere), președintele partidului este for de conducere (vezi art. 145), dar este de neînchipuit cum un for de conducere (președintele) poate lua decizii care vin în contradicție cu atribuțiile, respectiv deciziile altor foruri de conducere (Congresul, Delegația Permanentă). Primele reacții După interviul dat de Radu Vasile, comunicatul de la Neptun a venit pentru majoritatea membrilor de partid cu o altă lovitură peste ochi. Unul dintre apropiații premierului Radu Vasile, secretarul general adjunct Laurențiu Dumitrașcu, consideră că soluția găsită este una înțeleaptă. „Nu știu de acest comunicat, dar la o primă ascultare cred că nu se încalcă deloc statutul, pentru că, deși nu se spune explicit, Congresul poate adopta orice, chiar și dizolvarea partidului. A amâna problema alegerii unui nou președinte reprezintă, de fapt, intrarea în normalitate. Congresul trebuie să aibă loc după alegerile generale și nu înainte, așa cum a fost până acum. Un președinte de partid trebuie să dovedească dacă merită să fie în acest post după cum a introdus sau nu partidul în Parlament, adică dacă a câștigat sau nu alegerile“, afirmă Dumitrașcu. Un alt lider al grupului de la Brașov, Ionuț Gherasim, este de părere că o astfel de decizie, precum cea de la Neptun, nu poate fi luată de președintele PNȚCD și de premier, ci doar de Comitetul de Conducere sau Delegația Permanentă. El a precizat că este necesară întrunirea unui for de conducere a partidului, întrucât propunerea de prelungire a mandatului președintelui PNȚCD contravine prevederilor actualului statut, Ionuț Gherasim a anunțat că se va întâlni, la începutul săptămânii viitoare, cu premierul Radu Vasile pentru a lămuri această situație. Celălalt lider al „reformiștilor“, deputatul Sorin Lepșa, a refuzat să comenteze decizia luată de către Diaconescu și Vasile, anunțând doar faptul că intenționează să se consulte cu primul-ministru în legătură cu hotărârea. Constantin Dudu Ionescu, secretar general adjunct al PNȚCD, consideră că Ion Diaconescu și Radu Vasile au găsit „o soluție rezonabilă", care se regăsește în textul statutului. „Această propunere trebuie însușită la Congresul PNȚCD din ianuarie 2000“, a spus Ionescu. Deputatul Mihai Gheorghiu, șeful Departamentului de Resurse Umane al PNȚCD, apreciază că formula de amânare a alegerilor pentru primele trei funcții în partid este „logică, benefică și coerentă". El a spus că prelungirea, cu un an, a mandatului președintelui partidului, precum și al prim-vicepreședintelui și secretarului general al PNȚCD, este o decizie ce poate fi luată de Delegația Permanentă a PNȚCD. Aceștia fiind singurii lideri ai țărăniștilor ce au putut fi contactați ieri se poate deduce ușor că decizia convenită la vârf nu satisface prea tare. Vasile Lupu, Remus Opriș, Ulm Spineanu, Mircea Ciumara, Nicolae Ionescu-Galbeni au rămas la aceeași concluzie: „Până vedem în ce ape ne scăldăm, mai bine închidem telefoanele“. Un singur lucru rămâne, deocamdată, cert. Radu Vasile continuă să se afle în poziția de principal pretendent la șefia PNȚCD. Cristian ȘUȚU kAi.