Cotidianul, septembrie 1999 (Anul 9, nr. 2448-2473)

1999-09-01 / nr. 2448

2 Cotidianul m S— ^ ^me*. JL miercuri, 1 septembrie 1999 1 _________________evenimente in top___________________ ' „Bunul meu prieten, Viorel Cataramă“ Intr-o conferință de presă organizată ieri, cu ocazia retragerii de la conducerea Agenției pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB), Ovidiu Grecea l-a amintit iar la loc de frunte în topul datornicilor BANCOREX pe omul de afaceri și senatorul Viorel Cataramă, pe care l-a numit „bunul meu prieten“. Referindu-se la relațiile cu acesta, șeful demisionar al AVAB a amintit că și el, și Viorel Cataramă sunt din zona Bacăului și se cunosc de mai demult. „Ne verificăm reciproc dosarele. Am aflat că bunicii noștri mai mergeau la câte o țuică împreună, iar noi am jucat și fotbal, dar în echipe adverse“, a declarat Ovidiu Grecea, adăugând că „dacă ne mai dăm de câteva ori în judecată, o să ne găsim și rude". în ce privește datoriile către BANCOREX, el a ținut să amintească în treacăt că „nu ne-au interesat incendiile de la Relaxa și nici ce s-a întâmplat la SAFIA. Măriuca Vasile, director general la AVAB și soția primului-ministru, a declarat referitor la intenția lui Viorel Cataramă de a preda imobilul unde își are sediul firma Elvila în contul datoriilor că nu se poate face preluarea la valoarea pe care o susține omul de afaceri și că AVAB va trebui să angajeze firme de evaluare pentru a stabili cât putem încasa efectiv pentru acest imobil. Ovidiu Grecea consideră că și-a încheiat misiunea pentru care a fost numit în fruntea Agenției de Valorificare a Activelor Bancare BNR - incapabilă să controleze sistemul financiar „Nu putem să nu observăm dezastrul din sistemul financiar-bancar“ „AVAB-ul (Agenția de Valorificare a Activelor Bancare - n.r.) la ora actuală poate funcționa și fără Grecea Ovidiu, mandatul poate să înceteze chiar de astăzi“, a declarat ieri președintele AVAB, Ovidiu Grecea, cu ocazia unei conferințe de presă. El a mai spus că numirea sa s-a datorat unui concurs de împrejurări, fiind făcută în momentul când „reprezentanții Băncii Mondiale erau cu piciorul pe scara avionului gata să plece întrucât nu eram în stare să punem în aplicare înființarea AVAB și preluarea datoriei BANCOREX“. Primul-ministru se găsea în spital în urma atacului de cord, iar desemnarea s-a făcut cu acceptul lui Traian Băsescu și a lui Traian Remeș, Ovidiu Grecea urmând să ocupe simultan funcțiile de secretar de stat, atât la Departamentul de Control al Guvernului, cât și la AVAB pentru a reuși îndeplinirea la timp a condițiilor impuse de instituția mondială. „Nu poate fi conturată ca o demisie, ci este conturată ca intenție și acceptată de primulministru în condițiile în care misiunea pentru care am fost adus în această funcție a fost îndeplinită. Deja, activitatea capătă conotații comerciale prin începerea valorificării activelor, ceea ce depășește umilele mele cunoștințe“, a precizat Ovidiu Grecea. El se va ocupa în viitor de Departamentul de Control al Guvernului, pe care speră să-l extindă și să îl redenumească Departament de Control și Anticorupție. „Este normal ca Guvernul să știe ce s-a întâmplat cu băncile“ „AVAB nu-i o găselniță, existența ei este benefică pentru drenarea sistemului bancar românesc. Am depus o muncă de Sisif, preluând 1,5 milioane pagini și 58 de fișete pline de dosare, inclusiv dosare juridice“, a spus Ovidiu Grecea, arătând că „vestitul secret bancar dispare din punctul nostru de vedere: în momentul în care contribuabilul, umilul cetățean, plătește aproape 13.000 miliarde lei titluri de stat care să acopere valoarea creditelor neperformante preluate de la BANCOREX, este normal ca Guvernul să știe ce s-a întâmplat cu băncile de stat". Interesant este că, în pofida eforturilor depuse, AVAB nu a primit fondurile promise de la Banca Mondială, iar cele 3 miliarde lei alocați inițial pentru desfășurarea activității s-au terminat. AVAB a început discuții cu băncile de investiții Credit Suisse First Boston, Deutsche Bank și Société Générale privind posibilitatea cumpărării unor pachete de credite neperformante. După 15 septembrie se vor face primele valorificări de active ale celor 1.022 de datornici ai BANCOREX. „Prioritate“ vor avea cei cu datorii mai mari, între care au fost amintite firmele de shipping și GCP, firma lui George Constantin Păunescu. Aceasta din urmă conduce în topul datornicilor cu circa 2.800 miliarde lei („iar o să fiu dat în judecată pentru că am dezvăluit secrete bancare", a spus Ovidiu Grecea). Ilegalitățile de la Banca Agricolă vor fi dezvăluite peste două săptămâni De la Ovidiu Grecea am mai aflat că „BCR trece și ea printr-o fază destul de delicată. Este la latitudinea domnului președinte Ghica ce să facă cu privirea la creditele îndoielnice, ce sunt exact lângă cele neperformante și dintre care unele ar putea trece la neperformante și să ajungă la AVAB. Ponderea creditelor neperformante acordate de BCR este destul de mică, 7-9% din total, numai că valoarea totală fiind foarte mare (90.000 miliarde lei) aceasta înseamnă încă 6.000- 8.000 miliarde lei „cu probleme", în ce privește Banca Agricolă, preluarea creditelor neperformante va începe de astăzi și va fi finalizată până la sfârșitul lunii. Controlul întreprins de Departamentul de Control al Guvernului (DCG) a depistat încălcări „grosolane" ale legii, în deosebi în ce privește Fabrica de Zahăr Bod, iar raportul care „va face deliciul presei" va fi prezentat în perioada 15-20 septembrie. Mihai Duțescu, directorul Direcției de Control a activității financiarbancare din DCG, a fost chiar mai categoric, arătând că „este inadmisibil să iei bani cu o dobândă de 160% de pe piață și să îi dai împrumut cu 47%“, situație de care s-ar face vinovată prin pasivitate și BNR. BNR acuzată că este incapabilă să controleze sistemul financiar După ce a ținut să precizeze că „nu suntem în subordinea BNR", Ovidiu Grecea a atacat, în calitate de șef al DCG, Banca Națională. Aceasta a fost numită, împreună cu FPS, instituție „turn de fildeș" care sfidează cetățenii. „Indiferent de câte ori mi se va solicita să tac, nu voi tăcea. Nu putem să nu observăm dezastrul din sistemul financiar-bancar românesc. Menajarea, corcolirea, ascunderea situației reale ne va împinge în prăpastie... BNR are o anumită atitudine neavenită și neloială. Există fricțiuni ce nu ar trebui să existe“. El a avertizat că „BNR are, în afară de politică monetară și emiterea de bani, atribuția de supraveghere și control. Există o variantă că această atribuție să fie preluată“. Mihai Duțescu, care probabil că știe ce spune din moment ce a lucrat la Banca Columna și Banca Albina, a fost și mai categoric: „S-a dovedit că Banca Națională este incapabilă să facă controlul. Și nici nu are interesul să o facă“. Dan CRISTIAN 3000 de români au văzut trucajul fotbalistic din Berceni, dar nu și cine trebuie LPF a clasat cazul pretinsului meci aranjat Rocar Petrolul In Drumul Găzarului, raportul de arbitraj al lui Crăciunescu a fost un fâs Majoritatea celor prezenți în Drumul Găzarului sau în fața televizorului spun, fără tăgadă, că au fost martorii unei piese de teatru așa cum multe sunt puse în scenă în competiția fotbalistică internă. Ei bine, ieri, la sediul LPF, „dramaturgii" Gigi Nețoiu și Eugen Golcea s-au aflat în fața „criticilor" de artă, Dumitru Dragomir, Vali Alexandru și Ion Stan, în ideea de a da socoteală pentru pretinsa transformare a unei confruntări fotbalistice în spectacol de revistă, întins pe durata unei singure ore, studiul cazului de către Comitetul de Urgență al Consiliului LPF a adus mai mult a formalitate provocată de valurile pe care, cu precădere, presa le-a făcut în jurul modului urât mirositor în care s-au consumat cele 90 de minute ale partidei Rocar Petrolul. Goicea a făcut pace cu Crăciunescu Primul care a părăsit ședința a fost Ion Crăciunescu, observatorul acelei partide, care, cu aerul omului care nu are nevoie de legături la cap fără dureri, a spus că nu are nimic de adăugat în plus față de cele pe care le-a specificat în raport, în curând ne-am dumirit. Crăciunescu de fapt nici nu scrisese acolo mare scofală, folosind stiloul ca un adevărat om politic. El și-a oferit printr-o exprimare ambiguă portița de scăpare dintr-un clinei care i-ar fi sporit numărul dușmanilor. „Din oboseală sau poate DIN ALTE CAUZE, apărătorii Petrolului au reacționat NECORESPUNZĂTOR ' în ultimele cinci minute ale meciului", cam așa sună vicleana exprimare a lui Crăciunescu. în acest fel, la solicitarea președintelui LPF de a explica mai clar ce a văzut în calitate de observator al acestui meci sau măcar de a explica termenul „necorespunzător", Nelu Crăciunescu s-a putut elegant spăla pe mâini: „Mai mult decât ce am specificat în raport nu pot spune. Nu pot incrimina nici una dintre echipe pentru că nu am probe și nici poziția să o fac." Atât și punct. Nea Nelu a plecat fericit că a scăpat și de dușmănia pe care i-o nutrea Goicea. Președintele Petrolului l-a asigurat pe observator că vede ca fiind stins conflictul dintre ei, ce datează din timpurile când Crăciunescu era conducătorul Universității Craiova. Nețoiu acuză o conspirație împotriva Rocarului în sine, când cei din încăperea în care cazul a fost judecat s-au plictisit de dezbateri, înăuntru au fost invitați și ziariștii, care au trebuit să treacă mai întâi de rânjetul lui Mitică Dragomir. Acesta, postat cu un aer jovial lângă ușă, pregătea terenul pentru ceea ce aveam să auzim în sala de ședințe, și anume că pretinsul caz a fost clasat din lipsă de probe. Vali Alexandru, celălalt membru marcant al Comitetului de Urgență, a fost însă cel care a trebuit să de-a piept pe îndelete cu massmedia, dar și el a poposit fără jenă după paravanul lipsei de probe. Un amănunt, nu neapărat relevant, ar fi că fiul lui Alexandru lucrează în cadrul clubului ploieștean. Ultimii care s-au grăbit să ne asigure că Rocar și Petrolul au jucat doar slab, nu necinstit, au fost cei doi președinți, Nețoiu și Goicea. Acestora nu le imputăm însă nimic. A-i întreba pe ei dacă a fost blat înseamnă, bineînțeles, a pune lupul paznic la oi. înfierbântându-se pe parcursul pledoariei sale. Nețoiu a ajuns însă chiar și la a spune că presa este manipulată de alți oameni de fotbal de pe la grupări ce doresc răul Rocarului. „Blaturile se fac mai târziu, probabil când toți își fac calcule, nu acum în prima parte a campionatului. Nu știu cine ne poartă sâmbetele, dar probabil că nu ne vor unii care sunt acum jos și vor să urce din nou unde au fost." Este lesne de înțeles că liderul de la Rocar se referă la Rapid, sau poate la Steaua. De altfel, el a și făcut câteva acide referiri la Mircea Lucescu: „Lucescu spune câte și mai câte, de pildă că a văzut fotbaliști dopați cu spume la gură și că Szilaghi împarte cu pumnul medicamente." Bună ziua, blatule! în schimb, Goicea a fost mai puțin vehement, dar la fel de categoric în a nega aranjarea meciului: „Vă garantez sub cuvânt de onoare că nu a fost noncombat din partea echipei noastre. Suntem un club de oameni liniștiți și sperăm să fie ultima oară când suntem chemați la Ligă pentru asemenea lucruri." în fine, nu avem ce concluzie să tragem. Nu a fost decât încă un penibil episod din viciosul circuit al locurilor din clasament în din ce în ce mai mimatul fotbal românesc. Să încheiem cu remarca lui Nelu Crăciunescu, care, atunci când a fost întrebat ce crede în legătură cu deznodământul cazului ce se judeca în acel moment în incinta LPF, a zâmbit cu substrat și a rostit un la fel de sugestiv „Bună ziua!“. Bună ziua, blatule! Bine-ai intrat nevătămat în istorie. Doru GHEORGHIU Aluziile observatorului Ion Crăciunescu nu au fost suficiente pentru adoptarea unor măsuri drastice » / Soția primului-ministru, director general al AVAB - neconvingătoare Măriuca Vasile, director general la AVAB și soția primului-ministru, a declarat că GCP se găsește în litigiu pentru cele 28 milioane dolari cu care a contribuit la capitalul BANCOREX, întrucât BANCOREX a refuzat ca această sumă să facă parte dintr-o rată scadentă. în opinia sa, acționarii BANCOREX ar urma să primească acțiuni la noua bancă rezultată prin fuziunea BCR-BANCOREX. După ce s-a apucat să instruiască ziariștii în privința noțiunilor economice, să răspundă neîntrebată în locul președintelui AVAB și să facă comentarii de genul „analiză temeinică, nu doar economică, ci și de marketing", doamna prim-ministru a lăsat o impresie defavorabilă. Sfârșit de domnie la Moscova Afacerile ilegale ale „Familiei“ Elțîn o lovitură mortală pentru Rusia Fondul Monetar Internațional amenință voalat cu suspendarea împrumuturilor într-o Rusie falimentară, al cărei buget anual se ridică la circa 25 de miliarde de dolari, afacerile veroase ale marilor corupți de la Kremlin care se joacă cu miliardele (dintre care o parte obținuți de la FMI) pot părea de domeniul fantasticului. Purtătorii de cuvânt ai puterii ruse s-au repezit care mai de care să nege orice implicare a președintelui și a fiicelor acestuia, a foștilor premieri Anatoli Ciubais și Viktor Cernomîrdin - în operațiunile de spălare a banilor dezvăluite recent de presa internațională, în timp ce Rusia oferă tristul spectacol al unui popor care se luptă să trăiască de pe o zi pe alta - o economie la pământ, o societate confuză, o clasă politică încrâncenată în lupta pentru putere. Și aceasta nu este tot, căci, mai nou, Fondul Monetar Internațional a amenințat voalat cu suspendarea împrumuturilor în cazul în care se confirmă acuzațiile lansate de jurnaliști la adresa Kremlinului, fapt care ar echivala, pentru Moscova, cu moartea sigură. „Nu există decât două țări în care termenul MAFIE este folosit pentru a-i numi pe cei aflați la putere: Indonezia și Rusia“, spunea zilele trecute deputatul reformist Grigori Iavlinski, sugerându-i parcă lui Boris Elțîn un sfârșit de domnie la fel de puțin fericit ca și cel al dictatorului indonezian Suharto, obligat, sub presiune populară, să demisioneze. Un aisberg de corupție Spălarea banilor și deturnarea de fonduri în Rusia au fost dintotdeauna o mare problemă pentru Rusia, condiții în care oficialități americane apreciază că scandalul în care este implicată și Bank of New York este doar un vârf al aisbergului corupției de la Kremlin. O corupție care își găsește perfect locul într-un stat care a trecut prin aproape un secol de comunism, urmat de zece ani de capitalism sălbatic, într-un stat slăbit care cedează în fața intereselor particulare ale celor aflați la putere. Aceasta nu i-a împiedicat însă pe unii senatori americani să sugereze blocarea împrumuturilor acordate Rusiei de către Fondul Monetar Internațional, în timp ce reprezentanți ai FMI au declarat, fără reținere, că nu pot să nu țină cont de dezvăluirile presei internaționale cu privire la afacerile corupților ruși. Adjunctul secretarului de stat american, Strode Talbott, a ales, deocamdată, să aștepte, sugerându-le compatrioților săi din Senat să se calmeze și să vadă ce este de făcut: „în Rusia, reforma nu s-a terminat. O să mai dureze ani buni și, dacă izolăm Rusia, riscăm doar să înrăutățim situația", s-a pronunțat Talbott. Cotidianul „Nezavissimaia Gazeta" nu a întârziat să comenteze declarațiile venite din Occident, apreciind că tot acest scandal „este un pretext pentru revizuirea atitudinii Fondului față de Moscova", în condițiile în care „FMI se teme să investească într-o țară în care guvernele sunt schimbate o dată la trei luni, iar teama sa este cu atât mai mare acum, în preajma alegerilor legislative". La rândul său, săptămânalul „Moskovskie Novosti" a acuzat presa occidentală că încearcă să-i creeze Rusiei o nouă imagine proastă, și anume aceea a unui stat „slab, corupt, condus de bandiți și de comuniști", care, de aceea, trebuie izolat pe scena internațională. Familia Elțîn este acuzată direct Dincolo de interpretările gazetelor de la Moscova și de dezmințirile purtătorilor de cuvânt ai tuturor personalităților de la Moscova bănuite a fi implicate în aceste afaceri ilegale, un lucru este clar: până și procurorul rus însărcinat cu anchetarea cazului Matebex a declarat că 90% dintre faptele prezentate de mass-media internaționale sunt adevărate. Președintele Boris Elțîn și fiicele sale, Tatiana Diatcenko și Elena Okulova, sunt acuzați de a fi primit mită pentru a acorda firmei elvețiene Matebex contractul de renovare a clădirilor Kremlinului. Compania respectivă este condusă de omul de afaceri kosovar (albanez) Rexhet Pacelli, care a negat că ar fi depus bani pentru liderul rus într-un cont la o bancă din Budapesta. Cei trei sunt acuzați, totodată, că și-ar fi deschis conturi în Elveția, în timp ce legislația Rusiei prevede că nici un cetățean al acestei țări nu are voie să își deschidă conturi în străinătate fără aprobarea Băncii Centrale a Rusiei. „în spatele lui Pacelli se află Pavel Borodin și în spatele lui Pavel Borodin se află cineva, care este cel mai important", spune „Corriere della Sera", citând un martor-cheie din rândul oamenilor de afaceri ruși. Mafia din spatele Kremlingate-ului ar putea toate acestea să conducă la căderea echipei Elțîn. Puțin probabil, dat fiind apropiata dată a legislativelor și, apoi, a prezidențialelor. Elita politică din Rusia este convinsă că prăbușirea „Familiei" ar putea antrena după ea întreaga lume. Nici măcar primarul Moscovei, Iuri Lujkov, inamicul numărul unu al Kremlinului, care dirijează un aparat administrativ la fel de corupt ca cel al președintelui, nu pare interesat în lansarea unei vânători de vrăjitoare împotriva liderilor corupți ai țării și a anturajului acestora. „Kremlingate" continuă. Roxana FROSIN Cu sabia cumpărată din dolarii primiți mită, Elțîn se pregătește să taie acum fondurile FMI if