Cotidianul, octombrie 1999 (Anul 9, nr. 2474-2499)

1999-10-01 / nr. 2474

\ 2 Cotidianul Situația de fapt din zilele de 24 și 25 septembrie , în ziua de 24 septembrie a.c., orele 16.15, un grup compus din 25-30 bărbați cunoscuți cu preocupări pe linia schimbului ilegal de valută s-au adunat în zona centrală a municipiului Brașov, cu intenția de a „pedepsi" o grupare rivală din cartierul Noua, acțiune motivată de agresarea prietenei unui membru al primei grupări. Despre gruparea din zona Noua se cunoaște, în principal, că era constituită din elemente infractoare (hoți de buzunare, din locuințe și auto) și că era condusă de Ilie Marius Lucian, recidivist, care ar fi pretins taxă de protecție membrilor celeilalte grupări, în baza acestor prime informații, Poliția împreună cu unitatea de jandarmi a întreprins imediat măsuri de supraveghere și dispersare a grupului și, totodată, de avertizare a reprezentanților celor două grupări. Despre situația creată și măsurile dispuse au fost informate principalele instituții și organe locale (Prefectura, Primăria, Parchetul, Judecătoria ș.a.). Cu toate că pe timpul nopții de 24/25 septembrie au fost dispuse măsuri de întărire a dispozitivelor de patrulare, cele două grupări s Vasilescu Nicolae, procuror general la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Brașov, a fost schimbat Biroul pentru relații mass-media din Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiție este împuternicit să aducă la cunoștința opiniei publice următoarele: I. Urmare analizei activității desfășurate de parchetele din Ministerul Public, dl Valeriu Stoica, ministrul Justiției, a dispus, la propunerea dlui Mircea Criste, Procuror General al României, eliberarea din funcție a următorilor procurori : 1. Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Brașov:Vasilescu Nicolae, procuror general la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Brașov. 2. Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova. Băjenaru Aurel, prim-procuror la Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj - Kelemen Robert, prim-procuror adjunct la Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova. II. Procurorul general al României, a dispus că atributele funcției de conducere la parchetele din subordinea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova să fie exercitate, prin delegare, de următorii procurori: - Popa-Dună Ion George, prim-procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova, delegat prim-procuror al Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj. - Dinculescu Claudiu Mirel, procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria Craiova, delegat prim-procuror al aceluiași Parchet. vineri, 1 octombrie 1999 evenimente în top '71 ministerul de Interne a reușit să preia, //l într-o manieră elegantă, controlul VI, asupra conflictului de la Brașov. După ce fusese aplanat la fața locului conflictul în sine, generalul Neagu, locțiitor al șefului IGP, a arătat că stăpânește și din punct de vedere mediatic situația. Brifing-ul de ieri al purtătorului de cuvânt, căpitan Mihaela Bădic, s-a concentrat asupra "dosarului Brașov", subiectul fiind tocat atât de ziariști, cât și de reprezentanții MI. Concluziile se desprind cu ușurință și sunt destul de alarmante, în primul rând au existat acuzații, deși voalate, cu privire la inexistența informațiilor despre posibilitatea izbucnirii conflictului. Generalul Neagu a precizat că din punctul său de vedere nici un serviciu de informații nu și-a făcut datoria la Brașov. Noi amintim că este vorba despre SRI și Direcția de Informații și Protecție Informativă condusă de generalul Virgil Ardeleanu. Mai grav este faptul că, în acest moment au apărut o serie de informații deosebit de interesante care, dacă ar fi fost cunoscute din timp, ar fi putut oferi șansa Poliției de a evita producerea conflictului. Este vorba despre legătura dintre evadarea celor doi infractori din Penitenciarul Codlea și creșterea taxelor de protecție percepute de una dintre bandele din Brașov. Cei doi evadați, căutați în draci de polițiști, aveau nevoie de bani pentru a fugi din țară, așa că gruparea din care făceau parte a început să-i strângă de la valutiști. Lucrurile acestea puteau fi cunoscute din timp dacă ofițerii de informații își făceau datoria. Cealaltă concluzie, pe care generalul Neagu a spus-o la fel de evaziv, ar fi că infractorii din Brașov (ca să discutăm acum doar despre acest caz) s-au bucurat de un real sprijin din partea procurorilor și chiar a judecătorilor. Faptul că mulți dintre valutiști, bișnițari etc. au fost eliberați în alte dosare de procurori sau li s-a transformat pedeapsa în zile de muncă în folosul comunității ne permite asemenea generalului să susținem aceste acuzații. Ar mai fi o concluzie care nu mai are legătură decât cu poliția. Dacă infractorii brașoveni erau răniți din timp și ținuți totodată sub supraveghere de către polițiști, situația poate că nu s-ar fi degradat într-o asemenea măsură. în rest, nu ne rămâne decât să ne dorim ca dislocarea forțelor polițienești, 170 de jandarmi și 350 de polițiști, plasate în dispozitiv la Brașov să nu dezechilibreze prea mult activitatea curentă a MI. Materialul de mai jos reprezintă în exclusivitate punctul de vedere al Ministerului de Interne asupra „dosarului Brașov. ” Gabriel DOGARU au reorganizat în ziua de 25 septembrie a.c., și, în jurul orei 20.00 s-au postat una în fața SC „Roman" SA, iar cealaltă în zona pieței din cartierul Noua, la o distanță una de alta de aproximativ 1,5 km, întrucât cele două grupări numărau circa 100-150 persoane înarmate cu săbii, topoare, sticle incendiare și alte obiecte contondente, erau agitate și se crease pericolul unei confruntări violente, unitățile de poliție și jandarmi asistate de Ioan Ghișe, primarul municipiului și de un reprezentant al Parchetului - au dislocat importante efective la fața locului și au creat dispozitive de izolare și de blocare a deplasării acestora, în urma situației de fapt create, constatându-se că prin acțiunile lor cele două grupări nu au blocat căi de comunicație și nu au produs incidente soldate cu victime ori distrugeri, iar în rândul și în apropierea imediată a acestora existau zeci de cetățeni (și, de asemenea, un număr mare de copii), nu s-a recurs la intervenția în forță și nici la reținerea unor membri ai celor două grupări. Prin dialogul purtat cu liderii celor două grupări și avertizarea ,cu intervenția în forță în cazul nesupunerii, s-a reușit dezamorsarea situației, grupările rivale părăsind în scurt timp zonele respective. Activitățile desfășurate de Poliție și Jandarmerie -Constituirea dispozitivelor de blocare, izolare și dispersare menționate, care prin acțiunea lor au reușit să prevină confruntarea directă și să restabilească ordinea publică. Concluzii ce se desprind în urma conferinței de presă a generalului Nicolae Neam: Conflictul de la Brașov a fost provocat de dubla tradare din Penitenciarul Codlea Direcția de Informații a MI și SRI nu și-au făcut treaba. Procurorii vinovați de lăsarea în libertate a infractorilor -Suplimentarea elementelor de serviciu și acoperirea întregului municipiu cu patrule mixte, în perioada 25-27 septembrie a.c. -Listarea capilor și a principalilor membri ai celor două grupări și dispunerea unor măsuri de supraveghere a mișcării acestora până la aplicarea măsurilor penale sau contravenționale ce se impun. -Executarea unor activități de filmare, fotografiere, identificarea unor martori și a altor mijloace de probă. -întocmirea actelor premergătoare necesare probării activității infracționale, începerii urmăririi penale, a individualizării răspunderii organizatorilor, instigatorilor și a participanților. -Analiza, în ziua de 27 septembrie a.c., împreună cu parchetul de pe lângă Judecătoria Brașov, a situației create și a măsurilor legale în cauză ce se impun a fi luate . -Trecerea la reținerea și cercetarea principalilor participanți la evenimente, împotriva cărora se vor face propuneri de arestare preventivă, în cursul zilelor de 27 și 28 au fost identificate 132 de persoane, dintre care împotriva a 12 dintre ele (Moisin Alen, Stavarache Adrian, Chihaia Sorin, Ilie Gabriel, Cătălin Octavian - gruparea din cartierul Noua și Ene Constantin, Săvulescu Viorel, Dragomir Iulian, Popia Ioan Marian și Theil Wilhem - valutiști) au fost emise mandate de arestare preventivă, cinci persoane au fost reținute, iar alte șase persoane, dispărute de la domiciliu, au fost puse în urmărire generală, după emiterea unor mandate de arestare preventivă, în lipsă, în cauză a fost începută urmărirea penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ultraj contra bunelor moravuri (art. 321 alin. 2 Cod Penal) și se strâng indicii și probe sub aspectul infracțiunii de asociere pentru săvârșirea de infracțiuni (art. 323 Cod Penal). Măsuri în perioada următoare -Asigurarea documentării în regim de urgență și finalizarea operativă a cercetărilor în cazul petrecut în 25 septembrie a.c. Se are în vedere: identificarea tuturor participanților - instigatori, complici, favorizatori și autori activi; stabilirea gradului de participare al fiecăruia; sesizarea instanței de judecată pentru judecarea și condamnarea vinovaților. nr. -Urgentarea finalizării dosarului 300537/1999 al Poliției Municipiului Brașov privind pe Moisin Alen și alți 13 învinuiți, care în ziua de 26 iunie a.c., au săvârșit infracțiunea de ultraj asupra bunelor moravuri, tentativă de omor și distrugeri de bunuri - aflat în lucru la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brașov.Continuarea supravegherii informative și directe a membrilor grupărilor, pentru cunoașterea intențiilor și luarea măsurilor procedurale penale și contravenționale corespunzătoare. -Asigurarea măsurilor de ordine publică într-un număr corespunzător de patrule mixte - poliție/jandarmi - în principalele zone și cartiere ale municipiului Brașov. -Constituirea și menținerea unor rezerve operative necesare intervenției rapide în orice situație de reizbucnire a conflictului. -Intensificarea activităților de urmărire și prindere a evadaților Comanaru Florin și Harthazi Attila Zoltán, respectiv a lui Ciumac Anatolii - urmărit internațional, semnalați în anturajul liderului grupării din cartierul Noua, Ilie Marius Lucian, care au participat direct la acțiunile din zilele de 24-25 septembrie a.c. -Detașarea la Inspectoratul de Poliție al Județului Brașov a 20 cadre SIAS care să participe la descinderile domiciliare, urmărirea și reținerea persoanelor periculoase, în acțiuni de prevenire în situația repetării unor conflicte violente. Alte măsuri -Elaborarea ordinului comun al Ministerului Public și Ministerului de Interne privind cooperarea în situații de criză, asemănătoare cazului din 25 septembrie 1999, cu accent pe sporirea fermității în luarea măsurilor preventive împotriva organizatorilor și participanților la acțiuni grave de încălcare a liniștii și ordinii publice.Constituirea și în alte municipii a unor formațiuni de poliție de intervenție rapidă, similare celor de la Poliția Capitalei, în funcție de fondurile bugetare existente. -Urgentarea completării modificării cadrului juridic legal de acțiune pe linia menținerii ordinii publice, respectiv: adoptarea propunerilor de modificare a Legii nr. 61/1991 (se află la Camera Deputaților, a fost dezbătută în Senat); modificarea prevederilor Legii nr. 80/1998 privind executarea muncii în folosul societății.Difuzarea comunicatului comun de presă privind măsurile legale luate în „cazul Brașov" și elaborarea unei strategii de acțiune comune. Informații de ultimă oră Informațiile și datele obținute converg către ipoteza că inițierea și dezvoltarea rapidă a conflictului au legătură directă cu evadarea din Penitenciarului Jilava, în ziua de 17 septembrie a.c., a cunoscuților infractori Comanaru Florin și Harthazi Attila, foști lideri ai grupării din cartierul Noua, comanda pe care aceștia au dat-o infractorului Ilie Marius Lucian - recunoscut ca actual lider al grupării - de a procura o sumă importantă de bani necesară unei deplasări în străinătate și efectuării unei intervenții chirurgicale, respectiv refuzul grupului de bișnițari locali de a contribui la finanțarea celor doi evadați, Ilie Marius Lucian, care după o condamnare la cinci ani închisoare pentru viol se afla deja în stare de libertate condiționată, deși mai avea de executat 877 zile din pedeapsa amintită, este dispărut de la domiciliu. . Evaluarea modului în care au acționat forțele de ordine în evenimentele din municipiul Brașov Ministerul de Interne apreciază ca fiind necesară discuția între prevenirea, pe de o parte, și reprimarea activităților ilegale care tulbură liniștea și ordinea publică, pe de altă parte, în ceea ce privește prevenirea, există anumite carențe în activitatea Poliției, în vederea remedierii acestora, adjunctul inspectoratului general din cadrul Inspectoratului General al Poliției, dl col.losiv Panduru - responsabil cu ordinea publică - s-a deplasat la Brașov și vor fi luate măsuri corespunzătoare, în funcție de concluziile anchetei. De asemenea, în data de 27 septembrie a.c., a avut loc o întâlnire la nivel de secretari de stat ai principalelor instituții cu atribuții în domeniu din Ministerul de Interne și Ministerul Justiției, în ceea ce privește reprimarea acțiunilor ilegale care s-au petrecut la Brașov, trebuie subliniat aspectul că nu s-au înregistrat pierderi de vieți omenești, vătămări de persoane, sechestrări de persoane ori distrugeri de bunuri in aceste condiții, obiectivul principal și imediat al organelor el a fost atins. Acesta este și motivul pentru care, încă de la începutul evenimentelor, au fost implicate operativ importante efective ale instituției noastre (Poliție și Jandarmerie). Referitor la tactica adoptată, aceasta este considerată a fi fost oportună, fapt dovedit prin limitarea consecințelor. Conducerea Ministerului de Interne subliniază faptul că nici o clipă nu s-a negociat legea, vinovăția ori sancțiunea. S-a negociat însă și credem că în mod fructuos detensionarea unei situații conflictuale, în contextul în care degenerarea acesteia ar fi putut crea consecințe imprevizibile, riposta fiind graduală. Această „negociere" este, considerăm noi, un procedeu tactic funcțional, utilizat în toată lumea, ca o primă etapă, în etapa a doua, după eliminarea stării de pericol și după izolarea elementelor turbulente. Poliția a identificat 132 de persoane, a reținut 12 (pentru care au fost emise mandate de arestare), iar alte șase persoane au fost arestate în lipsă. Ancheta este în curs de derulare, sub coordonarea unui adjunct al inspectorului general din cadrul Inspectorului General al Poliției. Reamintim că la precedentele intervenții, organele de ordine au fost criticate pentru că au acționat „în forță", în timp ce acum au fost criticate pentru „pasivitate". Nu se poate judeca însă maniera de acțiune a forțelor de ordine fără a avea o privire de ansamblu, care să înglobeze și consecințele. Ori, în cazul dat, credem că orice judecată obiectivă trebuie să țină cont de următoarele elemente: -inițial, ambele părți au fost prezentate ca victime -în ambele „tabere" au fost atrași minori, în scopul obstrucționării intervenției în forță a organelor de ordine -situația a fost detensionată înainte de producerea oricărei altercații, iar ancheta continuă, fiind deja operate arestări. Valeriu Stoica: „Conducerea Mi să-și vadă de treabă!“ Astăzi, Valeriu Stoica, ministrul Justiției arat că nu vor mai fi tolerate abateri de genul celor de la Craiova sau situații cum au fost cele înregistrate la Brașov, menționând că se a tăia în carne vie și vor fi sancționați magistrații care pe viitor va încălca legea sau nu își vor îndeplini conștiincios atribuțiile. în același timp, însă, Valeriu Stoica a avertizat conducerea și să nu mai profereze acuzații gratuite la adresa Mirelui de Justiție, sfătuindu-i să-și vadă de „propriile probleme pentru că altfel va fi nevoit să „ia o poziție oficială față de MI“. Lucian GHEORGHIU Poliția intervine atunci când are informații Când nu are, se întâmplă ca la Brașov Fostul prefect al județului Brașov este cercetat penal pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată, abuz în serviciu, contra intereselor publice în formă calificată, înșelăciune, instigare la fals intelectual, fals intelectual, uz de fals, instigare la abuz în serviciu, contra intereselor publice Examinând materialul de urmărire penală privind pe inculpații Mircea Gheorghe și Ion Nicolae Opriș, cercetați sub aspectul infracțiunilor de abuz în serviciu, fals intelectual, fals în declarați, uz de fals, insigarea la mărturie mincinoasă, fals în înscrisuri sub semnătură privată, înșelăciune, instgare la fals, abuz în serviciu, așa cum sunt prevăzute de Codul Penal, s-a constatat: aceștia se fac vinovat de comiterea acestor fapte și infracțuuni, astfel: Mircea Gheorghe, manager al Fabricii de Zahăr din Bod, județul Brașov, funcție pe care a avut-o până în luna decembrie 1998, este vinovat de comiterea faptelor de abuz în serviciu, contra intereselor publice, în formă calificată, fals intelectual, fals în declarații, uz de fals, insigare la mărturie mincinoasă, iar Ion Nicolae Opriș, la momentul săvârșirii faptelor, fiind prefectul județului Brașov, se face vinovat de comiterea infracțiunilor fals în înscrisuri sub semnătură privată, abuz în serviciu, contra intereselor publice în formă calificată, înșelăciune, instigare la fals intelectual, fals intelectual, uz de fals, instgare la abuz în serviciu, contra intereselor publice, în formă calificată. Inițal cei doi au fost cercetați în stare de arest preveniv, asupra acestei măsuri revenindu-se după câteva zile. Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Bucureșt. Fragmente din rechizitoriu Pentru cei doi se va lua în calcul și fapta de asociere în vederea comiterii de infracțiuni, care va determina creșterea pedepselor care se vor aplica, în fapt, în sarcina celor doi se reține, conform rechizitoriului din care vă prezentăm pe larg, pasajele semnificatve: La data de 14.06.1995 SC Fabrica de Zahăr Bod a încheiat cu SC Limco Food Oile Drinks BVL din Constanța un contract de asociere în participațiune cu numărul 1079/ 14.06.1995, având ca obiect prăjirea, ambalarea și comercializarea cafelei naturale. Termenul contractului a fost stabilit ca fiind cinci ani de la data intrării în producție, iar SC Fabrica de Zahăr Bod, participă la asociere cu Secția Cicoarea - secție în care până în anul 1990 s-a prelucrat cicoare, întrucât societatea comercială din Constanța nu și-a îndeplinit obligațiunile contractuale, în sensul că în secția Cicoarea nu s-a desfășurat nici o activitate de producție sau de comerț, în anul 1996, Fabrica de Zahăr SA Bod a comunicat acestei firme, prin adresa numărul 1864 din 17.10.1996 că a reziliat contractul de asociere în participațiune dintre ele. La data de 15.11.1996, numitul Petrică Hogea din Brașov a cumpărat 405 din acțiunile SC Limco Food One Drinks BVL SRL. în ziua de 2.07.1997, societatea mai sus-menționată care a refuzat să considere reziliat unilateral contractul de asociere cu SC Fabrica de Zahăr Bod, a încheiat cu SC Comprod SRL, reprezentată de Petrică Hogea un contract de asociere având numărul 249, cu obiect de activitate principal producția de tâmplărie metalică, turnare neferoase și comercializare a acestora. în baza relației stabilite de Petrică Hogea cu firma din Constanța, acesta a solicitat Fabricii de Zahăr Bod să fie de acord cu cesionarea drepturilor și obligaților SC Limco Food On din contractul de asociere numărul 1079 sau să încheie un nou contract direct cu firma lui, fapt care rezultă și din raportul de prezentare trimis de către inculpatul Mircea Gheorghe la FPS Brașov. Urmare a solicitării numitului Petrică Hogea sub conducerea inculpatului Mircea Gheorghe au început negocierile în vederea încheierii unui contract de asociere în participațiune, în această situație, și ca urmare a susținerii numitului Perică Hogea de către nașul acestuia, senatorul Vasile Bran care a și participat în acest scop la ședința AGA din 05.09.1997 de la SC Fabrica de Zahăr SA Bod, precum și a susținerii de către inculpatul Nicolae Ion Opriș - reprezentant FPS în AGA și a directorei FPS Brașov, Elena Dóval, s-a aprobat încheierea unui contract de asociere în participațiune cu una din firmele conduse de Petrică Hogea; în aceste condiții Hogea Petrică a contractat următoarele credite: -un împrumut în valoare de 550.000.000 lei pe termen de 1 an de la Banca Internațională a Religiilor - Sucursala Brașov pentru SC Comprod SRL, în baza contractului de împrumut nr. 408 din 8.06.1998, vol. I, nr. 480- 486; -un împrumut în valoare de 1 miliard lei pe termen de un an de la Banca Internațională a Religiilor - Sucursala Brașov pentru SC Duplex SRL în baza contractului de împrumut nr. 481 din 10.07.1998; -un împrumut în valoare de 400.000 USD pe termen de un an de la Banca Română de Comerț Exterior - BANCOREX SA - Sucursala Brașov pentru SC Euro Metal Producion SRL în baza convenției de credit nr. 412 din 10.07.1998; -un împrumut în valoare de 700.000.000 lei pe termen de un an de la Banca Internațională a Religiilor - Sucursala Brașov pentru SC Euro Metal Production SRL, în baza contractului de credit nr. 507 din 20.07.1998. în vederea garantării acestor credite cu Secția Cicoarea, inculpatul Opriș Nicolae a emis în fals o hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor de la Fabrica de Zahăr SA Bod, având nr. 4/15.12.1997, în care se menționa că se aprobă, în virtutea contractului de asociere nr. 69 din 12.12.1997 dintre SC Fabrica de Zahăr SA Bod și SC Viorel SRL, ipotecarea cu activele Secției Cicoarea în favoarea BANCOREX SA pentru acordarea unui credit SC Viorel SRL, hotărâre care are un articol unic. De asemenea, inculpatul a emis în fals și un extras din ședința AGA desfășurată la 15.12.1997, în care face următoarele mențiuni: „Dispoziții finale, se împuternicește domnul Gheorghe Mircea, în calitate de director general al SC Fabrica de Zahăr Bod, să angajeze gajarea Secției Cicoarea Brașov, în virtutea art. 4 din prezenta ședință“. Tot inculpatul Opriș Ion Nicolae a emis în fals două împuterniciri având același număr de înregistrare, respectiv 1757/13.07.1998. în ceea ce privește legalitatea obținerii împrumuturilor de către Hogea Petrică de la Banca Internațonală a Religiilor - Sucursala Brașov și BANCOREX SA - Sucursala Brașov, s-au efectuat verificări de către Direcția Controlului Financiar de Stat Brașov. Prin ordonanța de disjungere nr. 10866 din 30.08.1999 a IGP - Direcția Cercetări Penale, întregul material referitor la acest aspect, împreună cu documentele doveditoare referitoare la contractarea de către Hogea Petrică a altor opt credite de la Banca Agricolă SA - Sucursala Brașov, Banca Română de Dezvoltare - Sucursala Brașov și BANCOREX SA - Sucursala Brașov, precum și documentele referitoare la activitatea numitului Cardin Mihail, director al Băncii Internaționale a Religiilor - Sucursala Brașov au fost constituite într-un dosar separat, pentru o mai bună înfăptuire a Justiției, care se află la IGP - Direcția de Combatere a Criminalității Economico-Financiare, în vederea continuării cercetărilor.