Cotidianul, aprilie 2000 (Anul 10, nr. 2628-2652)

2000-04-25 / nr. 2648

w 12 Cotidianul Femeile joacă un rol important în ascensiunea bărbaților Este concluzia unei prestigioase publicații franceze „Femeia te ridică, femeia te coboară, ea poate face dintr-un rege un cerșetor și dintr-un cerșetor un rege", spune o maximă celebră. Pornind de aici, revista franceză „le Paris" a studiat mai multe cazuri în care femeile au avut un rol important în ascensiunea bărbaților, concluzionând: „O soție elegantă, inteligentă și cultivată poate fi cel mai bun atu în politică". Hillary Clinton este un caz special, fiindcă ea însăși s-a lansat într-o carieră politică. Femeie frumoasă și deșteaptă, ea și-a sacrificat cariera remarcabilă de avocat pentru a-și susține soțul, de care a fost foarte îndrăgostită. Se poate spune că, într-un fel, ea l-a purtat spre victorie. O dată instalați la Casa Albă, din cauza puternicei sale personalități, s-a bârfit chiar că ea conduce, practic, țara. în timpul „afacerii" Lewinski, Hillary și-a susținut în continuare ireproșabil soțul infidel, câștigând simpatia întregii țări, însă trage învățămintele necesare și, la 52 de ani, se trece pe primul loc pe ea însăși în cariera politică, lăsând în plan secund susținerea soțului. Un alt exemplu de susținere a soțului este regina Rania a Iordaniei, al cărei succes este atuul major al regelui Abdallah. Frumoasă, elegantă, personalitate charismatică, ea a cucerit literalmente întreaga țară, soțul ei acceptând chiar să se bucure de umbra succesului ei. Tony Blair: „Nu aș fi ceea ce sunt fără Cherie“ Un alt caz analizat de publicația franceză este Cherie Blair, despre care nimeni nu știa nimic până ce Tony Blair a devenit premier. Acum se vorbește mai mult de ea decât de soțul ei. Nepoată de miner, fiica unui actor alcoolic, Cherie a încântat Marea Britanie de când a anunțat că așteaptă al patrulea copil. De altfel, premierul nu a ezitat să recunoască: „Cherie este stânca pe care este construită existența mea. O actor. Mă inspiră și trebuie să spun cu onestitate că fără ea nu aș fi fost ceea ce sunt". Printre primele doamne, există totuși una, Liudmila Putina, care nu se bucură de lumina proiectoarelor și mărturisește jenată că nu a interesat-o niciodată politica. Fosta stewardesă a plâns după ce a aflat de numirea soțului ei, fiindcă a înțeles că viața sa personală este terminată astfel. Soția președintelui Vladimir Putin a avut numai interdicții pe vremea când soțul ei era la KGB: „Nu te duce acolo, nu spune asta, nu te împrieteni cu...“ Și acum, chiar dacă este o femeie deșteaptă, știe la perfecție germana, spaniola și franceza, ea trebuie să tacă! Totuși, rolul ei în viața lui Putin nu poate fi deloc neglijat. Arma AVRAM Blair alături de iubita sa soție cancan • marți, 25 aprilie 2000 Imediat după finala națională a „Eurovision 2000", producătorii din TVR - în principal Dan Manoliu - au elaborat un proiect curajos (normal însă pentru alți concurenți), privind pregătirea și promovarea trupei Taxi, care ne reprezintă în finala de pe 13 mai de la Stockholm. Astfel, întreaga delegație a României urma să se deplaseze cu un microbuz ornat cu însemnele unui maxitaxi sui generis, prin mai multe capitale europene, pentru a face lobby formației și piesei „Luna". Pe traseu, cei de la Taxi urmau să interpreteze piesa lor la posturile naționale ale televiziunilor din țările respective. La proiectul respectiv a aderat și MAE, care prin secretarul de stat Răzvan Ungureanu a promis un sprijin consistent. Din tot acest proiect însă s-a ales praful. Motivul, lipsa banilor și a sponsorilor. Astfel, cei patru componenți ai trupei Taxi, împreună cu interpreta care-i acompaniază la nai, și cei trei oficiali ai TVR care îi însoțesc nu vor mai pleca șapte zile înainte ca „maxi-taxi“-ul preconizat a-i purta prin mai multe capitale europene. Este o pierdere mare din punctul de vedere al promovării, care ar putea conduce la o clasare slabă (sub locul 15) a concurenților noștri și implicit la pierderea locului de finalistă a României pentru ediția 2001 a Eurovision. Sponsorizare pentru 25 de persoane??? Scuza că nu s-au găsit sponsori este însă cu dus-întors. Din informațiile pe care le deținem, s-a căutat sposorizare pentru o delegație de 25 de persoane. De ce atâtea, când minimul necesar (raportat la un buget de austeritate) era de opt persoane, este greu de înțeles. In lista de 25 mai intrau patru sau cinci ziariști din presa scrisă, doi de la radioul național, tatăl acompaniatoarei la nai și încă 10 persoane... a căror identitate nu ne-a fost dezvăluită." Cum costul de persoană a fost calculat pentru întreaga durată e expediției - la 1.500 de dolari, probabil că nici un sponsor nu sa înghesuit să vină cu cca 40.000, ținând cont că pe listă se aflau și 10 „excursioniști". Și chiar în aceste condiții, ținând cont de importanța acțiunii - România este prezentă doar pentru a treia oară la o finală Eurovision - și de multitudinea de transmisii TV, radio și de numeroasele articole ce urmau să apară în perioada periplului european, cu ceva eforturi se puteau găsi unul sau doi sponsori cu putere financiară. Sursele noastre ne-au informat că TVR nu posedă nici măcar 15.000 de dolari necesari delegației oficiale, deși pentru o televiziune națională serioasă, și pentru un astfel de eveniment, o astfel de sumă reprezintă o bagatelă. Dar... cum la capitolul organizare nu reușim să depășim balcanismul din noi, nu va trebui să mire pe nimeni dacă „Taxi" va fi cenușăreasa Eurovisionului din acest an, deși, conform celor care au ascultat deja toate piesele care vor fi prezente în finală, valoarea piesei „Luna" ar fi de „primele zece locuri". O bilă albă totuși, piesa „Luna“ poate fi ascultată pe Internet Celor din TVR le putem da doar o singura bilă albă, și aceasta pentru că au reușit să pună din timp pe site Internet „Eurovision 2000“ al României variantele în limba română și engleză a piesei „Luna". Fiind pe Internet, piesa poate fi ascultată de românii din diaspora, care au posibilitatea să o voteze în seara de 13 mai, când are loc finala de la Stockholm. Promovare pentru românii din străinătate s-a făcut și pe TVR Internațional, unde clipul trupei Taki este este însoțit și de îndemnul „Români, de voi depinde ca piesa «Luna» să se claseze cât mai bine". Pentru telespectatorii din țară, TVR va transmite în două emisiuni (pe 30 aprilie, între orele 17.50 și 19.00 și pe 1 Mai, între orele 18.00 și 19.10) cele 24 de piese finaliste la „Eurovision 2000". Lucian GHEORGHIU Gabriela BUNEA în urmă cu câteva zile, vă Informam că în acest an parlamentarii nu vor beneficia de prime de Paști, datorită bugetului de austeritate. Aceeași soartă o vor avea și guvernanții. Surse din cadrul Executivului au afirmat că nici miniștrii, nici secretarii de stat și nici directorii nu vor primi vreun ban în plus, în afară de salariu, cu ocazia sărbătorilor de Paști. Un semn de întrebare planează asupra funcționarilor de rang inferior, aceștia având ceva șanse să primească o „bucățică" de miel, cu ocazia apropiatelor sărbători. • Candidații PUNR pentru primăriile din Capitală au pornit campania cu stângul. Având în plan trecerea prin mai multe zone aglomerate ale Capita lei, pentru a lua pulsul cetățenilor și totodată pentru a se face cunoscuți, ei au avut parte de un accident de circulație. O lună de cca 22 de ani, adeptă a lui Häkkinen și Schumacher, le-a lovit mașina candidaților perneriști și... dusă a fost de la locul accidentului. în urma evenimentului, penneriștii și-au întrerupt traseul și au făcut un popas la secția 16 poliție, unde au trebuit să dea amănunte despre accident. • Conducătorii auto vor putea oferi, în curând, relații despre atitudinea polițiștilor, în teren, dar și la ghișee. Brigada de Poliție Rutieră va organiza sondaje de opinie, împreună cu echipe de sociologi și psihologi, prin care conducătorii auto vor fi consultați în legătură cu modul în care polițiștii își exercită meseria, sondaje ce vor fi făcute publice. De asemenea, pentru obținerea eficienței maxime, polițiștii rutieri vor fi instruiți de echipe din care vor face parte atât psihologi, cât și sociologi. AGENTUL Din lipsă de fonduri și de sponsori Operațiunea „Un Taxi prin Europa“ a eșuat Trupa Taxi, care ne va reprezenta la Eurovision