Cotidianul, aprilie 2000 (Anul 10, nr. 2628-2652)

2000-04-25 / nr. 2648

4 Cotidianul actualitatea socială începând din acest an, patrimoniul sistemului educativ preuniversitar din România a trecut din proprietatea Ministerului Educației Naționale în administrarea autorităților locale, conform Ordonanței de Urgență nr. 30, publicată în Monitorul Oficial nr. 160 din 17 aprilie 2000, în respectivul act normativ se arată, între altele, că autoritățile locale vor asigura resursele financiare atât pentru întreținerea și repararea școlilor, cât și pentru construirea altora noi. Toate bune și frumoase, dar în continuare se pune întrebarea ce se va întâmpla de acum înainte cu grădinițele, școlile și liceele, pentru că ele vor trebui să primească în fiecare an bani de la autoritățile locale pentru reparații și pentru dezvoltare. Problema este că multe primării n-au bani pentru întreținerea școlilor, ca să nu mai vorbim de construirea altora noi. Autoritățile locale s-au ocupat și anul trecut de cheltuielile materiale necesare unităților de învățământ. Cum au făcut-o, s-a văzut și dintr-o recentă declarație a ministrului Educației, Andrei Marga. Acesta a reproșat unora dintre primării că, în cursul anului 1999, au alocat bani din propriul buget pentru întreținerea școlilor abia în luna octombrie în acest sens, au fost date ca exemplu județele Bacău, Suceava și Brăila. Și aceasta în condițiile în care există reglementări, precum Legea 36 din 1999, în care se arată că autoritățile locale trebuie să aloce cu prioritate fonduri din propriul buget pentru întreținerea școlilor. în aceeași ordine de idei, trebuie spus că există județe în care autoritățile locale au asigurat în cursul anului trecut mai mulți bani pentru învățământ, așa cum sunt și județe unde sumele alocate sunt mult mai mici, din cauza sărăciei în care se zbat comunitățile locale. Comunicatul MEN făcea referire, în acest caz, la județele Constanța, Cluj, Timiș, Prahova, Brașov, Iași și Bihor, unde autoritățile locale au alocat de două ori mai mulți bani pentru învățământ decât în județele:Giurgiu, Călărași, Mehedinți, Teleorman, Caraș-Severin și Botoșani. Este clar că în această situație elevii sunt cei care au de pierdut sau de câștigat, după caz. Un elev mai bine pregătit va fi cel dintr-o școală bine dotată, aflată într-o comunitate bogată, în timp ce un coleg de-al său care a avut ghinionul să se nască într-o zonă mai săracă a țării, va trage ponoasele de pe urma acestei situații și la școală. Unul dintre principiile de bază ale învățământului modern este accesul și egalitatea șanselor la învățătură pentru toți elevii. La un examen, spre exemplu, despre ce egalitate de șanse poate fi vorba, când se prezintă un elev bine pregătit, dintr-o școală dotată corespunzător, și un elev mai puțin pregătit, dintr-o școală săracă, în care lipsesc cele mai elementare condiții de educație, cum ar fi materialul didactic? Chiar ministrul Andrei Marga recunoaște faptul că „resursele financiare alocate învățământului condiționează calitatea acestuia. Sistemele de învățământ performante investesc în mai mare măsură în echipamente și construcții’’. 12% din totalul școlilor din România sunt mai vechi de 100 de ani Cât privește autoritățile locale, se pare că acestea nu au, cel puțin pentru moment, motive de fericire pentru că s-au trezit pe cap cu un colos îmbătrânit în privința infrastructurii, precum sistemul educativ preuniversitar. Conform datelor deținute chiar de către MEN, 12% din totalul școlilor din România sunt mai vechi de 100 de ani, 31% au fost construite până în 1950, 39% datează din perioada 1950 - 1970, 17% fiind construite până în 1990. Aproape că nu mai e de mirare când aflăm că în ultimii zece ani nu s-a construit mai nimic în învățământ, doar 1% din totalul școlilor din România provenind din investiții realizate în această perioadă. Dar poate că cel mai grav lucru este faptul că 42% din totalul unităților de învățământ preuniversitar din țara noastră n-au avut niciodată instalații de apă și de canalizare, în timp ce 1% nu au lumină electrică. Sigur că autonomia instituțională, descentralizarea, implicarea comunităților locale în susținerea școlilor sunt concepte general acceptate. Problema este cum sunt ele aplicate și mai ales dacă sunt bani pentru acest scop, pentru că altfel există pericolul ca în viitorul nu prea îndepărtat sistemul educativ să se prăbușească, cel puțin în parte, unele școli devenind impracticabile, iar elevii să învețe acasă. Sindicatele din învățământ au atras atenția, încă de anul trecut, că autoritățile locale nu vor fi capabile să gestioneze problemele materiale ale școlilor, din lipsă de fonduri, în zonele mai dezvoltate ale țării, școlile ar avea șansa de a merge mai bine, datorită comunităților locale, dar ce se va întâmpla cu școlile din localitățile sărace, mai ales cu cele din mediul rural?Este adevărat, există un proiect al MEN, încă din 1998, de relansare a învățământului rural, bazat pe un preconizat împrumut în valoare de 400 de milioane de dolari de la Banca Mondială. Acei bani ar fi utilizați, între altele, pentru modernizarea infrastructurii școlilor din mediul rural și utilarea acestora cu echipamente moderne. Dar trebuie avut în vedere că învățământul românesc nu va supraviețui la infinit numai din împrumuturi externe. Dan GHEORGHE Intenții sublime, realitate crudă 42% din totalul școlilor din România 5 n-au avut niciodată apă curentă și canalizare Patrimoniul învățământului preuniversitar a intrat în administrarea autorităților locale, dar primăriile n-au bani să-l întrețină Aproape jumătate din școlile românești nu oferă condiții minime pentru desfășurarea activității Ceferiștii se pregătesc iar de grevă Sindicatele feroviare vor decide în această săptămână asupra programului de proteste care vor fi declanșate ca urmare a blocării negocierii contractului colectiv de muncă. Sindicaliștii au cerut majorarea cu 57% a salariilor. In același timp, sindicaliștii au susținut și păstrarea grilei de salarizare aplicate din luna decembrie 1999, când salariile de încadrare au fost majorate cu 300 000 de lei, indiferent de funcție sau grupă de muncă. Administrația a decis însă că nu va putea mări salariile ceferiștilor decât cu maximum 25%. Sindicatele au refuzat oferta și au hotărât să declanșeze conflictul de muncă, data unei eventuale greve urmând a fi stabilită până la sfârșitul acestei săptămâni. Mihai DUTĂ Nemulțumiți de nivelul scăzut al salariilor ! ) Cinci sute de angajați ai Direcției Generale de Statistică au ieșit în stradă Peste cinci sute de angajați ai Direcției Generale de Statistică (DGS) din București și din cadrul mai multor filiale ale Comisiei Naționale de Statistică (CNS) au organizat în București un marș de protest față de nivelul scăzut al salariilor. Angajații CNS susțin că sunt nemulțumiți de condițiile de muncă, aparatura învechită, precum și de faptul că nu au primit încă bani pentru recensămintele populației și efectivelor de animale, pe care trebuie să le facă la începutul anului 2001 și pentru care ar fi trebuit să primească bani de la ministerele Finanțelor și Agriculturii. Demonstranții protestează și pentru faptul că nu li s-a acordat cel de-al treisprezecelea salariu, prime sau sporuri de confidențialitate și de stres, iar ultima majorare salarială au primit-o în 1998, când le-au fost mărite veniturile cu 30 la sută. „în luna februarie, salariul mediu net a fost de 1,3 milioane de lei, dar chiar și cei cu vechime au primit, în mână, sub un milion, cu mult mai puțin decât celelalte categorii de angajați ai Guvernului”, a declarat Dumbrăvioara Blănaru, reprezentantă a protestatarilor. Angajații CNS se află în faza de colectare de semnături pentru formarea unui sindicat, care urmează să se afilieze la sindicatele libere din Finanțe - Bănci și la Blocul Național Sindical. Manifestanții au pornit, în jurul orei 10.00, din fața Ministerului Finanțelor, pe traseul Piața Unirii - Piața Universității - Piața Romană - Piața Victoriei, o delegație a demonstranților, condusă de Elena Jovan, angajată a DGS, urmând să participe la negocieri cu premierul Mugur Isărescu. în cadrul „operațiunii MOV“ Inspectorii sanitari vor răscoli piețele bucureștene în căutare de miei falși, y ? 7 ouă alterate și vin contrafăcut Inspectoratul de Sănătate Publică, Inspecția Sanitar-Veterinară și OPC au declanșat în București „operațiunea MOV“. Programată până la sfârșitul săptămânii, operațiunea cuprinde controale sanitare în toate piețele și magazinele bucureștene care comercializează carne de miel, ouă și vin. „Inspectorii vor verifica în ce măsură produsele care se cer în perioada Paștelui, respectă normele igienico-sanitare", explică dr. Nicolae Pole, directorul Inspectoratului de Sănătate Publică București, avertizând că starea contravențională la normele de igienă este foarte ridicată în preajma sărbătorilor. Inspectorii sanitari, veterinari și ai Oficiului pentru Protecția Consumatorilor sunt cu precădere interesați de calitatea cărnii de miel. Ei vor verifica dacă într-adevăr carnea comercializată este de miel, de unde provine și ce acte îi atestă calitatea, precum și felul în care este comercializată. Cei care vând la marginea drumului sau în condiții neigienice riscă să primească amenzi contravenționale de până la 5 milioane de lei, carnea alterată sau cea care nu respectă normele igienice urmând să fie retrasă din consum. * Iuliana DANILIUC MATRIMONIALE Tinere sexi din Ucraina caută băieți pentru găzduire. Cu plata ne înțelegem. (01)89.48.682. (27.750LV30“) Masaj thailandez la domiciliu (al meu sau al clientului). (01)89.48.621. (27.750L30”) Companie de film caută bărbați pentru filme erotice. (01) 89.48.622. (27.750030”). De acum sunând din toată țara la 01/899.15.19, puteți să vă găsiți un prieten sau o prietenă și puteți câștiga 20.000 lei/min. fără tragere la sorți, indiferent de durata convorbirii. Pentru mesaje 01/322.90.33, www.flirt.dnt.ro, 52.500030 sec._____________ Ofer companie intimă domnilor generoși. Telefon: 095.419.403.Q93.466.034. Lasă-mă să te seduc! 01 898.4630 (17.900 lei 30 sec). Două prietene, tinere, sexy, oferim companie unui singur domn generos. Oferim și pretindem seriozitate și discreție. Tel: 092.449.709. ■mmmmmmmmmmmimmmmmm LICITAȚII R.A.A.N - ROMAG PROD, cu sediul în Drobeta-Turnu Severin, Calea Tg. Jiului, din motive organizatorice, amână licitația din 25.04.2000 pentru data de 4.05.2000, ora 12.00, privind achiziția din import de discuri de rupere și holdere pentru supapele de siguranță. Caietele de sarcini se pot ridica de la sediul ROMAG PROD Dr. Tr. Severin, iar ofertele se vor depune până în data de 4.05.2000, ora 10.00. Relații suplimentare la telefon: 052/322.137 sau 052/322.624. R.A.A.N - ROMAG PROD, cu sediul în Drobeta-Turnu Severin, Calea Tg. Jiului, km 7, organizează în data de 5.05.2000, ora 12.00, licitație publică deschisă pentru achiziția din import a unei cantități de 24 de tone fosfat trisodic, având ca modalitate de plată - compensare cu procese-verbale de compensare energie electrică. Caietele de sarcini se pot ridica de la sediul ROMAG PROD - Dr. Tr. Severin - Calea Tg. Jiului, km 7, începând cu 26.04.2000. Ofertele se vor depune tot la sediul ROMAG până în data de 5.05.2000, ora 10.00. Relații suplimentare la telefon: 052/322.624 - D-na Director comercial Aura Preda sau la telefon 052/322.137 - Serviciul Aprovizionare.____________ OFERTE SERVICIU Angajăm vânzători presă pentru tonete. Tel: 313.97.56 sau 092.250.795.______________________ Angajăm tineri barmani ospătari pentru activitate terasă, alimentație publică. Tel: 094/680.305. 675.66.67. DIVERSE Schimb garsonieră confort I, în Râmnicu Vâlcea, central, acces separat din Calea lui Traian, telefon, cu garsonieră în București. Accept variante. Tel: 050/748.129._____________________ VANZARI DIVERSE Vând geacă „motor” din piele nouă. Prețul: 1.200.000 de lei. Telefon: 324.53.12 (ora 14.00-19.30), 620.77.76 (după ora 20.00).___________________ Gips-carton import Italia: 30.000 lei/mp. 092.656.825. VANZARI TEREN Vând teren: 5000 mp, lângă Champ, informații la telefon: 092.413.334. VANZARI APARTAMENT 3 CAMERE Apusului, 3 camere, 70 mp, 4/4, îmbunătățiri, zona civilizată, 16.500 $, 760.25.37. 092.229.992.____________________________ Particular, vând apartament 4 cam. Dr. Taberei (zona Făvorit)- 15.000$. Tel.: 725.99.06 ÎNCHIRIERI OFERTE CASE VILE Urgent închiriez în Dorobanți spațiu comercial, birouri. 092.517.455. ADVERTISING MICĂ PUBLICITATE SsS Shm SBmb SSbrmmmn SGÎ TELEFAX Tel. 330.47.16 Fax 330.80.91 COLOSAL Tel. 312.12.22 Fax 312.1223 I MEDIA ADVERTISING Tel.Fax 211.90.64 AGER PRESS Tel. 224.3800. 224.3809 Fax 224.22.01 UNIPRES Tel. 314.15.16 CORE Tel. 311.15.15 SOLUM Tel. 322.52.86 ARIS TOURS 313.72.89 HIT PROMOTION 250.72.08 MAXIM 312.52.11 NARCIS 650.44.44 TIMEO 312.76.61 marți, 25 aprilie 2000 SCRISORI DE LA CITITORI Scrisoare deschisă președintelui țării, Emil Constantinescu Am 71 de ani, de peste 8 ani trăim jaful, hărțuiala la care am fost supuși după Revoluție, am devenit apatrizi în propria țară, am devenit cobaiul Justiției, să fim jefuiți și de ultima bucățică de pământ, de casa părintească formată din cameră și sală, învelită cu tablă și 2500 mp teren, moștenire de la părinții noștri, conform certificatului de moștenitor nr. 205 din 10 aprilie 1979, din comuna Popești, sat Slobozia, județul Argeș. (...) Pârvu Emilia, fostă notar-șef al Notariatului județean Argeș, și-a transformat Notariatul în agenție imobiliară proprie, s-a adaptat repede noii economii de piață și pe data de 21.XI.1991 ne-a vândut casa părintească ilegal cu actul de vânzare-cumpărare nr. 17809 pe baza unui testament revocat cu 14 ani în urmă, la data de 14 septembrie 1977, încheiere autentificare nr. 4061. Pârvu Emilia emite actul de vânzare-cumpărare nr. 17809, unde este specificată o suprafață de 900 mp teren și o casă cu o cameră, fără să specifice lungimea și lățimea terenului, cu acest act ilegal pătrunde pe proprietatea noastră de 2500 mp, ne demolează casa formată din cameră și sală, învelită cu tablă, ne jefuiește de materialele din demolarea casei, ne taie pomii fructiferi, ne jefuiește lemnul din tăierea pomilor, dacă m-am adresat Poliției, mi s-a răspuns să mă adresez Justiției. (...) Aflând de acest jaf, în aprilie 1992, ne-am adresat Judecătoriei județului Argeș și la data de 14.XII.1992, Dosar 5831, sentința nr. 11265 anulează certificatul de moștenitor nr. 1818 din 5.XI.1991, emis ilegal tot de Pârvu Emilia, act ce a stat la bază pentru emiterea ilegală a actului de vânzare-cumpărare fără act de proprietate din partea vânzătorului. (...) Domnule Președinte, lovitura de jaf ne-o dă Curtea de Apel Pitești prin Decizia nr. 11053 R irevocabilă, dosar civil 228/1996 din 17 iunie 1997, care ne respinge recursul. Ce temei legal mai avea actul de vânzare-cumpărare care am cerut să fie anulat, când certificatul de moștenitor care a stat la bază la emiterea actului de vânzarecumpărare a fost anulat? A urmat un lung șir de procese, recursuri în anulare și memorii către ministrul Justiției, Parchetul General și Președinție. (...) Pe data de 3.XII.1998 am fost primit de dl procuror șef Rotaru (Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Pitești). D-sa a rămas consternat de actele ilegale emise de Pârvu Emilia, făcându-i dosarul penal, dar a fost mușamalizat. (...) Domnule Președinte, ce are de spus Uniunea Europeană și Curtea Europeană de la Strasbourg când țara noastră are un ministru al Justiției din partea Partidului Liberal care favorizează jaful și corupția, și un bătrân de 71 ani, de peste opt ani, este hărțuit și jefuit de ultima bucățică de pământ moștenire de la părinți; fiindcă mama noastră a fost singura femeie care a ținut piept comuniștilor și nu s-a înscris în CAP, ca după Revoluție să fim jefuiți de Justiție, Justiția și-a ales bine victimele - pensionarii, cărora le-a luat pâinea de la gură prin taxele de timbre, transport, dactilografiere, avocați care nu ne-au făcut nici o apărare, vânduți corupției, condamnarea la moarte se spune că s-a abrogat teoretic, practic, nu acum este o condamnare la moarte tacită, care din cauza hărțuielii la care ești supus, într-o zi mort, așa a pățit și sora mea după o hărțuială de trei ani, la 26 aprilie 1995, a făcut congestie și a murit. (...) 1 Domnule Președinte, cu respect să binevoiți a dispune celor în drept aprobarea recursului în anulare și cercetarea penală a fostei notar-șef Pârvu Emilia, conform art. 289 C.P. și judecarea să se facă la Curtea Supremă de Justiție, sănătatea nu mai îmi permite la 71 de ani stresul acumulat în cei peste opt ani de hărțuire judiciară să fac drumul de la București la Pitești. Cu tot respectul, Dumitru BĂDUNĂ „Eu nu ling unde am scuipat“ A doua scrisoare deschisă adresată domnului ministru Andrei Marga. Expresia aparține inspectorului general al ISJ Teleorman, prof. Nițu Mandragiu, redată la încheierea audienței cu subsemnatul în data de 29 martie a.c. Am solicitat audiență la acest mărunt funcționar public pentru a detensiona relațiile dintre mine și domnia sa, apărute ca urmare a demisiei abuzive la care am fost supus în aprilie 1999. De un an de zile sunt purtat pe drumuri pentru a-mi găsi dreptatea, fără nici un fel de reușită. Grație acestui extraordinar jurnal care este „Cotidianul”, în 15 noiembrie 1999 v-am adresat, domnule ministru, prima scrisoare deschisă cu mesajul de a face cercetările cuvenite și a se emite o decizie de către MEN. (...) în luna decembrie, într-o totală bătaie de joc, ISJ Teleorman scoate la concurs postul de director al Școlii nr. 1 Videle, sfidând cele mai elementare legi scrise și nescrise, deoarece eu sunt în litigiu pentru acest post cu ISJ Teleorman și MEN, în această situație, am fost nevoit să mă adresez și Comisiei de Abuzuri a Parlamentului României. Dându-și seama reprezentanții MEN că eu nu cedez, m-am trezit din nou citat la Colegiul Central în data de 9 februarie 2000. După ce am așteptat 10 ore în picioare pe culoarele MEN (nefiind decât 2- 3 scaune, și acelea ocupate), am rămas stupefiat pentru că mi s-a adus la cunoștință de doamna Liliana Preoteasa - președinta Colegiului - „că se respinge contestația mea deoarece Colegiul nu este competent material să soluționeze acest caz”. Să mă ierte Dumnezeu, dar cred că am nimerit într-un minister bananier și nu pot să înțeleg nici azi cum chiamai demnitarii - secretari de stat, director general (președintele Colegiului) și secretarul acestuia, ca să nu mai vorbesc de întreaga comisie - mi-au putut arunca o asemenea „gogoșerie”. (...) Singura mea speranță rămâne Justiția, la care am făcut apel. Sunt convins că vor fi analizate toate aspectele privind cazul meu și se va emite o hotărâre justă: în fond, și dumneavoastră, domnule ministru, v-ați dat demisia de două ori, numai că protestele dumneavoastră au fost ascultate atât de Președinție, cât și la primul-ministru, în timp ce eu nu am beneficiat nici de cel mai mic drept la apărare, acest lucru intră în obligația de serviciu a pseudo-inspectorului general al ISJ Teleorman. în final, așa se explică și limbajul suburban pe care l-a folosit în audiența cu mine. Aștept dreptul la replică. Cu mult respect, Prof. Gh. M. SELCU Videle, Teleorman i /