Cotidianul, aprilie 2000 (Anul 10, nr. 2628-2652)

2000-04-25 / nr. 2648

marți, 25 aprilie 2000 actualitatea externă Cu trei luni înaintea anunțatei retrageri militare israeliene din sudul Libanului Siria iese din amorțeală 5 im—dosarul sirian din cadrul procesului de pace din Orientul Mijlociu revine în prim-plan, la mai bine de trei luni de la suspendarea negocierilor israeliano-siriene, șeful diplomației siriene, JL' Faruk al Shara, efectuând ieri o vizită de o zi în Liban, în cursul căreia s-a întâlnit cu președintele libanez, Emile Lahoud. La aceste discuții - care s-au desfășurat la ora prânzului, la Palatul prezidențial Baabda - a asistat și premierul libanez, Salim Hoss. De la Beirut, ministrul sirianele Externe s-a îndreptat spre Paris, unde astăzi urmează să aibă o întrevedere cu președintele francez, Jacques Chirac, și cu omologul său francez, Hubert Vedrine. Turneul du Faruk al-Shara reprezintă prima reacție a Damascului după decizia luată de Israel de a-și retrage unilateral trupele din Libanul de Sud până în luna iulie, în condițiile în care întreaga comunitate internațională aștepta ca autoritățile siriene să facă o mișcare. De altfel, se aștepta ca retragerea israeliană din sudul Libanului să constituie principala temă de discuții atât la Beirut, cât și la Paris, în condițiile în care numeroși responsabili francezi au criticat recent prezența siriană în Liban, fiind pus la îndoială angajamentul real a Damascului fața de procesul de pace cu statul evreu. Referiri la negocierile de pace israeliano-siriene a făcut și Regele Abdullah al ll-lea al Iordaniei, care, duminică, a efectuat o vizită de patru ore în Israel. Cu acest prilej, suveranul iordanian s-a declarat optimist în privința relansării negocierilor dintre Israel și Siria, evocând „semnalele pozitive“ înregistrate de ambele părți. „Până acum, toate ușile erau închise, ar fi tragic să renunțăm tocmai acum la eforturile de pace. Trebuie să continuăm să sperăm", a declarat acesta. Israelul evocă amânarea cu câțiva ani a rezolvării statutului Ierusalimului Regele Abdullah al lI-lea a făcut însă referiri și la tratativele dintre statul evreu și palestinieni, afirmând, în cadrul unui interviu acordat televiziunii israeliene, că Ierusalimul ar putea fi capitala Israelului și a unui viitor stat palestinian. „Pe plan politic, cred că Ierusalimul are destul loc pentru o capitală israeliană și palestiniană. Pe plan religios, cred că Ierusalimul ar trebui să fie un oraș pentru noi toți'.', a spus suveranul hașemit, refuzând însă să se pronunțe în privința rolului exact pe care ar urma să-l joace Ammanul în dosarul Ierusalimului, oraș al cărui statut reprezintă una dintre problemele spinoase ale negocierilor israeliano-palestiniene, în afara chestiunilor referitoare la frontiere și refugiați. Potrivit declarațiilor venite dinspre Israel, sunt puține șanse însă ca problema statutului Orașului Sfânt să fie reglementată prea curând. Negociatorul israe lian Oded Eran, care conduce de legația statului evreu la convorbirile privind statutul final al teritoriilor palestiniene, a evocat ieri posibilitatea unei amânări, cu câțiva ani chiar, a soluționării acestei chestiuni, care ar fi trebuit să se realizeze până în septembrie. „Acest interval de timp ne-ar putea ajuta să ajungem mai ușor la un acord oficial, atunci când dosarul se va dovedi mai puțin sensibil pentru cele două părți“, a adăugat acesta. Un apropiat al premierului israelian, Haim Ramon, ministru la Președinția Consiliului de Miniștri, a declarat totodată că este puțin probabil să se ajungă acum la un acord rezonabil cu palestinienii în privința Ierusalimului. Israelul a ocupat și anexat, în 1967, Ierusalimul de Est și afirmă că întreg Orașul Sfânt unificat constituie capitala sa. Palestinienii vor să facă din Ierusalimul de Est capitala viitorului lor stat independent, pe care inten ționează să-l proclame în acest an. Gabriela MANEA Un grup de 22 de oameni, între care și turiști străini, au fost luați ostatici, duminică seară, perinsula Sipadan, din largul statului Sabah (estul Malayeziei), de către mai mulți indivizi înarmați până în dinți, a anunțat ieri poliția locală. Potrivit unor surse militare, răpitorii erau dotați cu lansatoare de rachete și cu arme automate de tip M-16. Ei ar putea fi rebeli musulmani filipinezi din JAr a Sayyaf,pirați,locali sau să aparțină altor grupuri aflate în afara legii și care operează în sudul arhipelagului. Ostaticii, între care se aflau doi cetățeni francezi, trei germani, doi sud-africani, un libanez, doi finlandezi și doi filipinezi, au fost obligați să se îmbarce la bordul a trei ambarcațiuni, a declarat o oficialitate locală, care inițial afirmase că ar fi fost vorba despre cetățeni japonezi. Marina filipinezâ a säfiftiTajiTförurfriflltarilbrrtiataye^ zieni și a trimis în zona Sabah două nave de luptă, în tentativa de a-i reține pe autorii atacului și de a-i elibera pe ostatici. Ministerul Apărării, de Interne și cel al Turismului din Malayezia nu au putut preciza care a fost scopul incursiunii „teroriste" de pe insula Sipadan, cunoscut obiectiv turistic disputat de Ma layezia și Indonezia. Adio vacantă! 22 de turiști au fost răpiți pe o insulă de vis din estul Malayeziei O constatare târzie a KFOR, separatiștii albanezi din sudul Serbiei sunt aprovizionați cu arme din Kosovo Transportul de armament confiscat în urmă cu zece zile în Kosovo avea drept destinație Valea Preșevo, din sudul Serbiei, au anunțat oficialități din cadrul Forței de pace dislocate în provincia separatistă. Potrivit căpitanului Russel Berg, purtător de cuvânt al KFOR, șoferii camionului au recunoscut că transportau arme, între care 77 de mine antitanc, o mitralieră și o importantă cantitate de muniție, în Valea Preșevo, locul de baștină a 70.000 de albanezi. După cum se știe, în această regiune din sudul Serbiei, a apărut recent o nouă grupare separatistă, Armata de Eliberare din Preșevo-Medvedia- Buianovaci (UCPMB), pregătită - cum spun membrii ei - să continue dincolo de frontierele provinciei Kosovo „lupta de eliberare" lansată de teroriștii UCK în urmă cu trei ani. UCPMB și-a făcut simțită pentru prima oară activitatea în primele luni ale acestui an, printr-o serie de atacuri împotriva unor obiective sârbești, atacuri ce au provocat în rândul conducerii KFOR și a NATO teama că albanezii din regiune vor cu orice preț declanșarea unui nou război cu sârbii, ce ar amenința forțele de pace ale aliaților. (Costin IONESCU) NOI NE GÂNDIM LA BANII DUMNEAVOASTRĂ Abonați-vă direct la ziarul „Cotidianul“ si veti economisi bani ( LA CHIOȘC ABONAMENT ECONOMISIȚI V DIRECT 65.000 lei/lună 39.000 lei/lună 26.000 lei/lună 195.000 lei/3 luni 115.000 lei/3 luni 80.000 lei/3 luni 390.000 lei/ 6 luni 199.000 lei/ 6 luni 191.000 lei/ 6 luni Avantajul este net de partea dumneavoastră --------------------- n I Numele...............................Prenume................................. ! Vârsta...................Profesia................................................ 1 Adresa: localitate................................................................. Istr.........................................................................n........ jbloc...................scara...........ap........sector..................... Telefon..............................................................................__________________________________________________________________________________________________| Achitați prin mandat poștal, în contul 2511.31-15.3/ROL BCR - Plevnei contravaloarea abonamentului dorit și expediați copia mandatului împreună cu talonul de mai sus, în care va fi completată adresa unde veți primi ziarul, la OP 67, CP 34 cu mențiunea pentru abonamente. Pentru luna următoare plata se poate face până la 14 ale lunii curente. Ambuscada de duminică Cecenii susțin că au ucis 80 de militari ruși O coloană de blindate aparținând forțelor ruse dislocate pe teritoriul Ceceniei a fost atacată duminică de un grup de luptători independentiști, 80 de soldați federali pierzându-și viața în această ambuscadă. Informația, comunicată de Movladi Udugdv, principalul purtător de cuvânt al cecenilor, a fost confirmată de Statul Major Rus din Cecenia, însă această sursă susține că doar cinci militari ruși au fost uciși și alți nouă răniți. Inițial, Moscova, prin Ministerul Apărării, declarase că „nu are nici o informație" despre o ambuscadă cecenă asupra unei coloane de vehicule ale armatei ruse. Potrivit cecenilor, luptele au durat patru ore, iar coloana de vehicule ale armatei ruse cuprindea 23 de tancuri, dintre care combatanții ceceni ar fi distrus în întregime 18. Movladi Udugov a precizat, că ambuscada, organizată de simpatizanții comandantului Șamil Basaiev, a avut loc în regiunea Vedeno, în satul Serjenlurt. Nici un combatant cecen nu a fost rănit, iar cecenii nu au luat prizonieri. Ieșirea la rampă a susținătorilor lui Șamil Basaiev se constituie într-un avertisment pentru Moscova, care, în schimbul demarării de negocieri cu partea cecenă, a cerut să-i fie predat Șamil Basaiev. Negocierile ruso-cecene în vederea restabilirii păcii în republica din Caucaz stau sub semnul suspiciunii, președintele cecen Aslan Mashadov nefiind, la această oră, un partener destul de credibil pentru Moscova. în plus, nici Vladimir Putin nu se grăbește să răspundă inițiativelor de pace trimise pentru prima dată în urmă cu o lună ale președintelui cecen, ceea ce pentru comunitatea internațională se traduce prin îngrijorare și insatisfacție. Cristina ZĂRNESCU Unul câte unul, rușii pier în munții cecenilor Elian, episodul cu televiziunea st in in lemn . Noi imagini prezentăndu-l pe Elian Gonzales, băiețelul cubanez ajuns ca prin minune pe țărmurile americane, au fost prezentate duminică după-amiază de televiziunile americane. Imaginile și fotografiile cu Elian plimbându-se într-un parc din interiorul bazei aeriene Andrews au încercat să dovedească faptul că acuzațiile rudelor băiețelului cubanez potrivit cărora imaginile du Elian și tatăl său ar fi fost trucate sunt false. „Părul nu este cel al lui Elian, pe care l-am tuns chiar eu", a declarat verișoara din Miami a lui Elian, Merissausis Gonzales, cea care a pu la îndoială imaginile care îl prezentau pe Elian râzând și jucându-se cu tatăl său. Până la urmă, se pare că imaginile cu Elian nu sunt trucate și că băiețelul chiar a ajuns în brațele tatălui său natural. Opinia publică americană - între care se numără și mulți imigranți cubanezi - este împărțită, o mare parte dintre cetățenii implicați sufletește în problema Elian susținând dorința rudelor acestui copil de a nu fi trimis înapoi în Cuba, acolo unde tatăl său trăiește nituri .eil iem ind:--.-; ./ >• in-irnnh ah. j Provocând nemulțumirea președintelui Khatami Justiția iraniană suspendă „până la noi ordine“ presa reformatoare Președintele Iranului, Mohammad Khatami, a protestat ieri față de suspendarea „până la noi ordine“,, de către Justiția iraniană,, a opt ziare și a patru reviste politice apropiate, conducerii reformatoare a statului. Decizia a survenit după arestarea a doi jurnaliști reformatori,, condamnați la pedepse cu închisoarea. , Cotidianele „Gozared-e-Rúze" (Informația Zilei), „Bamdade-Emruze" (Dimineața de astăzi), „Aftad-e-Emruze" (Soarele de astăzi), „Payam-e-Azadi" (Mesajul libertății), „Fath" (Cucerirea), „Arya" (Aran), „Asr-e-Azedegan" (Epoca eliberărilor), „Azad“ (Liber), săptămânalele „Hajar", „Abian", „Azzedi“ și bilunarul „Iran-e-Farda" au fost suspendate pentru „a îndepărta neliniștea poporului, a ghidului spiritual al Republicii Islamice, ayatollahul Ali Khamenei, și ale clerului". Conform unui comunicat citat de agenția IRNA, justiția iraniană afirmă că, „din nefericire, elemente infiltrate de dușman au ajuns în ziare, unde și-au format baze și prejudiciază valorile Revoluției“. Suspendarea presei reformatoare de la Teheran urmează unei legi ce întărește sancțiunile pentru delictele mass-media, lege adoptată marțea trecută de Parlament. Fost om de presă, președintele Khatami a luat poziție față de această situație, afirmând că măsurile luate de Justiție periclitează Președintele Khatami a rămas fără presă reforma din Iran. Cotidianul 11 INSTANTANEE INTERNATIONALE Microsoft, în două sau chiar în trei ., Guvernul federal al SUA este în favoarea unei scindări a societății Microsoft în două sau chiar trei companii, susține cotidianul de mare tiraj „Washington Post“. Potrivit propunerilor pe care Departamentul american al Justiției și cele 19 state urmează să le prezinte judecătorului, Microsoft ar putea fi constrâns să creeze o firmă distinctă pentru sistemul de operare Windows, susține sursa citată. Firma condusă de Bill Gates ar putea fi obligată să creeze ea , doua companie, pentru alte programe, cum ar fi Word și EXfeel. Dacă și Microsoft este scindată în trei companii, scrie „Washington Post“, cea de-a treia companie va exploata programul de navigare pe Internet (Internet Explorer) ca și Microsoft Network, programul de acces la Web creat de Microsoft, concurentul predilect al America Online Inc (AOL). Un purtător de cuvânt al firmei americane a declarat însă că orice scindare a Microsoft ar fi prea severă: „Nu există nimic în această afacere care să justifice o asemenea sancțiune nemeritată și care nu este în interesul industrial sau al consumatorilor“. Judecătorul urmează să examineze propunerile guvernului federal la data de 24 mai. Ungaria, amenințată încă de furia apelor Aproape 18.000 de cetățeni unguri au participat în Duminica Paștelui catofe la întărirea digurilor de-a lungul a 2000 de kilometri pe cursul Tisei și al afluenților săi, pentru a stăvili creșterea apelor, în condițiile în care autoritățile de la Budapesta au avertizat asupra unei noi săptămâni dificile. Guvernul ungar este îngrijorat cu atât mai mult cu cât apele se retrag mai greu decât se estimase inițial. Duminică, apele în creștere amenințau încă 5000 de sate și orașe, dintre care 33 erau direct vizate. • ----------------- - ---------------------- ------------------------- -------------------------------------- _av.Femele albilor din Zimbabwe, invadate una după alta încă o fermă aparținând unui alb a fost ocupată ieri în Zimbabwe, relevând încă o dată că actele de vandalism ale veteranilor din războiul de independență, susținători ai președintelui Robert Mugabe, nu au încetat, în pofida începerii negocierilor dintre comunitatea minoritară albă și cea majoritară neagră. Veteranii de război au pătruns pe pământul lui Duncan Hamilton, ulterior ocupându-i locuința. Forțele de ordine s-au deplasat iar fața locului, încercând să evalueze situația și să reinstaleze calmul. Alegeri locale în Cuba Peste șapte milioane de cubanezi au fost chemați duminică la urne pentru a-i desemna pe cei circa 14.000 de delegați în cadrul Puterii Populare, structură a guvernului local creată în 1976. La aceste alegeri au candidat, peste 31.000 de persoane, desemnate de populație prin ridicarea mâinii în adunări locale obștești. Aceștia nu sunt, astfel, în mod obligatoriu membri ai Partidului Comunist, autoritatea care controlează procesul electoral.- Delegații, aleși la fiecare doi ani și jumătate, completează consiliile municipale din 161 de comune ale insulei și fac legătura dintre aceste adunări locale și alegători. „Civilii“ SFOR operează arestări pe teritoriul iugoslav Dragan Nikolici, sârbul bosniac inculpat pentru crime împotriva umanității de către Tribunalul Penal Internațional de la Haga (TPI), nu a fost arestat în Bosnia, ci în Iugoslavia, a afirmat ieri un avocat citat de cotidianul sârb „Nezavisna Novine“, care apare în Bosnia. Forța de Stabilizare a NATO.din Bosnia (SFOR) anunțase, vineri, arestarea lui Nikolici în sectorul supravegheat de americani, din nord-estul Bosniei, fără a oferi nici o altă precizare. Versiunea a fost însă dezmințită de avocatul Borișa Ilici, apropiat al familiei Nikolici, potrivit căruia sârbul bosniac nu a fost arestat în orașul său natal, Valșenița (60 de kilometri de Sarajevo), ci la Smederevo, în teritoriul iugoslav,.restgr ty Hagan Nikolici, a predat țaptsp.soorța coțprbfie telefonică purtată cu familia sa, înainte de a fi transferat,la,Haga, sâmbătă, că a fost capturat de „civili neidentificați“ pe teritoriul iugoslav și „a fost transferat în Bosnia-Herțegovina trecând Dunărea, Sava și Drina“. Nikolici este acuzat de procurorii TPI de uciderea a trei prizonieri musulmani și de torturarea cu baioneta a altor zece prizonieri, într-un lagăr de la Lusica pe care îl comanda în perioada aprilie-septembrie 1992, la începutul războiului din Bosnia. Prostituția din Kosovo îngrijorează Națiunile Unite Organizația Națiunilor Unite este preocupată de amploarea fenomenului prostituției în provincia separatistă sârbă Kosovo, unde trupele ONU au eliberat, în ultimele șase luni, 50 de femei, scrie în numărul său de ieri cotidianul „The Washington Post“. Militarii Națiunilor Unite și mai multe organizații neguvernamentale se tem scrie ziarul citat că mai multe Sute de femei din Europa de Est sunt forțate să se prostitueze în Kosovo, unde au fost transformate în „sclave". Tinerele sunt „expediate" mai întâi în Macedonia, printr-o rețea mafiotă bine pusă la punct, unde sunt vândute proxeneților albanezi la prețuri de 1.000 - 2.500 de dolari „bucata“. Apărătorii acționează mai ales la Priștina și Prizren, sub protecția nașilor din Kosovo, aceștia având, potrivit „The Washington Post“, legături cu ’ „fosta" UCK. ’ >... Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro E-mail: repress@cotidianul.ro Cotidianul Responsabil de număr: Ioana LUPEA Secretar de redacție: Dan CARBARĂU Departamente: Politic: Ioana LUPEA tel/fax: Social: Cătălin BLEBEA tel/fax: Investigații: Radu TUDOR tel/fax: Economic: Mihai TOADER tel/fax: Cultură: Irina DUMITRESCU tel/fax: Cancan: Lucian GHEORGHIU tel: 220.53.07/fax: Externe: Cristina ZĂRNESCU tel/fax: Sport: Ionel DRĂGUȘIN tel/fax: Corespondenți locali: Ovidiu DRUGĂ tel:092.242.082. Foto: Constantin VĂDUVA Documentare, Dactilo, Corectură: Ioana PATRICHE Difuzare: Nicolae VULTUREANU Publicitate: Mircea DIAMA Traffic Manager: Roxana CURELEA • Marketing: Ioana SĂMĂREANU Tel. 310.20.54/124; tel/fax: 220.50.09 Financiar-contabilitate: Gabriela STANCIU Tel. 312.94.14. 313 97.53 Tiparul executat de RH Printing srl Calea Plevnei nr. 114, Tel.: 637.24.70; Fax: 313.97.07. E-mail: rhprinting@cotidianul.ro Publicație editată de RHPress SRL și RHPress Service SRL aparținând trustului de presă RHP&P Calea Plevnei, nr. 114, sect. 1, București; înregistrată la Registrul Comerțului cu nr. 140/2667/1997, Cod fiscal: R9356860 Telefoane centrală: 312.94.09; 310.20.54; 313.97.15; 313.96.00 Fax: 313.97.04; 313.97.21 MI i 313.97.04; 313.97.03; 313.96.00 W - î 313.97.1 £ 1 312.94.09; 313.97.21. 313 97.04 313 97.2*/ 313.9704 tel./fax: 220.50.33, 313.97.56 Tel. 312.94.07 tel/fax: 220.50.09 tel. 310.20.54/134. 092 555.751