Cotidianul, iulie 2000 (Anul 10, nr. 2705-2730)

2000-07-01 / nr. 2705

SNP a pierdut contractele din Golful Persic Consecințele pe care le-a avut arestarea directorului general SNP Petrom, Ion Popa, în perioada 13-19 iunie, sunt deosebit de grave atât pe plan intern, cât și internațional, deoarece s-au anulat întâlniri de afaceri cu oficiali arabi, parteneri externi, bănci străine și a fost afectat grav procesul de privatizare al societății, se arată într-un comunicat al SNP Petrom, primit ieri la redacție. Consiliul de Administrație Petrom a solicitat Conducerii Executive să încredințeze acest caz unei firme de avocatură care să recupereze prejudiciile aduse. pagina 3 Camenco Petrovici a cerut să intervină în procesul dintre CEC și SOV Invest Camenco Petrovici, fostul președinte al CEC, a cerut, vineri, printr-o adresă scrisă, să intervină în procesul FNI-CEC-SOV Invest, care a avut un nou termen de judecată la Tribunalul București. Fostul președinte al CEC a formulat această cerere de intervenție în favoarea instituției pe care a condus-o. O altă cerere de intervenție în cadrul acestui proces a fost depusă de statul român, dar avocații nu au luat cunoștință încă de conținutul acesteia. Avocatul SOV Invest a remis, vineri, instanței o serie de acte întocmite în replică la acțiunea formulată de către CEC. pagina 3 Meleșcanu îi aduce aminte lui Iliescu că are datorii la Costea Scandalul Costea este departe de a se fi încheiat. Unul dintre personajele-cheie al afacerilor dintre strategul de la Deauville și PDSR, trezorierul Gheorghe Pascu, continuă să rămână departe de organele de anchetă. Institutul de Medicină Legală „Mina Minovici" a decis, ieri, că Pascu nu poate fi audiat. Mai precis, că e bolnav pe bune, riscând în orice moment să facă un atac cerebral. Credem și noi, când ai pe cap atâtea tone de afișe...Cu toate acestea PDSR pare să nu-i iasă nimic în acest scandal după ce a încercat să arunce datoria de milioane de franci în curtea lui Meleșcanu, ei s-au trezit cu un perdaf sănătos din partea liderului ApR. Meleșcanu i-a atras atenția lui Iliescu că nu ApR a obstrucționat ancheta organelor abilitate și că, oricum în acte datoriile de milioane de franci francezi sunt pe numele PDSR, pagina 3 Cotidianul Fondator ION RATIU -------------------------------------------|_____ Anul X, numărul 2705, sâmbătă 1, duminică 2 iulie 2000,12 pagini, două ediții, 3000 lei Odiseea privatizării SNTR continuă Război pentru „Carnali“ KH* r*»4 Bătălia pentru Societatea Națională „Tutunul Românesc“ a atins cote de neimaginat. O societate care era responsabilă în urmă cu câțiva ani de 4% din Produsul Intern Brut al României a ajuns astăzi o minge aruncată de la unul la altul în vâltoarea jocurilor de tot felul Toată lumea și nimeni în același timp este proprietar și „angajat“. „Este o țigănie, domnule“, ne spunea ieri unul dintre oficialii societății, care ne-a rugat să-i păstrăm anonimatul Roman a rămas fără premier Democrații caută un candidat la postul de prim-ministru. Pentru că Traian Băsescu, personalitatea la care s-a gândit Petre Roman când a făcut anunțul referitor la candidatura prezidențiabil-premier, a câștigat alegerile pentru Primăria Capitalei, PD a rămas doar cu candidatul la Președinție. Noul primar general jură că nu îi va călca pe urme lui Victor Ciorbea și nu va da Primăria din mână pentru Palatul Victoria în toamnă. Până în acest moment par să fi prins contur doar două tandemuri pentru Palatele Cotroceni și Victoria: Constantinescu-Isărescu, respectiv Meleșcanu-Stolojan. Din aceste combinații alpine, ambii candidați la Președinție speră să mai rupă câte ceva din procentele cu care sunt creditați cei doi tehnocrați. Deocamdată, însă, nu s-a stabilit nimic concret, în incertitudine plutește și PDSR la capitolul binom. Propunerea pentru Cotroceni pare să fie definitivă (Iliescu), însă pentru premier se vehiculează numele lui Năstase și Văcăroiu. pagina 2 Franța și Italia joacă mâine pentru câștigarea titlului continental A 11-a ediție a Campionatului European de fotbal a ajuns în fața ultimului meci, marea finală, care va opune de această dată selecționatele Franței și Italiei. La un interval de numai doi ani, naționala Franței dispută o nouă finală a unei competiții majore, fiind totodată a treia oară când „Les Bleus“ ajung în ultimul act al unui turneu final. în ultimele două jocuri decisive francezii au câștigat, la Paris, în fața Spaniei (2-0 la Euro '84) și Braziliei (3-0 la Coupe du Monde '98). De partea cealaltă, italienii se află pentru a doua oară în fața câștigării titlului continental (în 1968 au învins Iugoslavia cu 2-0), înregistrând totodată a șaptea prezență în ultimul act al unei competiții de anvergură. Cu avantajul disputării partidei din semifinale cu o zi înaintea peninsularilor, campionii mondiali sunt favoriți la casele de pariuri, cota lor la „William Hill" fiind 8-15, spre deosebire de echipa lui Dino Zoff, a cărei cotă este 11-8. Majoritatea pariorilor apreciază că finala se va tranșa în intervalul regulamentar de 90 de minute, cel mai frecvent rezultat fiind 2-1 pentru „cocoșul galic". pagina 10 Jucătorii români sunt la mare preț în Europa Deși Campionatul European s-a încheiat pentru fotbaliștii români, ei nu sunt scutiți de emoții. Pentru Gâlcă, cercul echipelor care sunt interesate de serviciile sale se restrânge tot mai mult de la o zi la alta, astfel că nu ar fi exclus ca jucătorul să se întoarcă cu coada între picioare la Espanyol. La rândul său, Adrian Mutu are șanse tot mai mari să părăsească Interul, de câteva zile oficialii lui Glasgow Rangers tratând cu omologii lor italieni pentru aducerea lui Mutu în Scoția. Viorel Moldovan mai are de așteptat până va semna contractul cu Galata, în timp ce Mihalcea nu s-a înțeles la preț cu spaniolii de la Alaves. pagina 11 Un loc în clasele cu taxe va fi aproximativ două milioane de lei Circa 140 de licee din întreaga țară - câte patru, în medie, pentru fiecare județ - doresc să înființeze clase în regim cu taxă, începând chiar din următorul an școlar. Se știe că unitățile de învățământ preuniversitar de toate gradele pot înființa, în premieră, cel mult două clase în regim cu taxă, finanțarea fiind suportată fie de către elevi, fie de către agenții economici. Este evident că măsura este în avantajul școlilor și liceelor cu mare căutare. Până la data de 7 iulie, Ministerul Educației Naționale se va pronunța asupra viabilității acestor propuneri. pagina 4 Modificări de prețuri la serviciile telefonice Singurele servicii ale căror tarife vor fi mai mari începând cu data de 1 iulie sunt cele de telefonie. Un impuls de convorbire telefonică va costa 595 de lei, iar prețul unui abonament telefonic pentru o linie individuală cu 100 de impulsuri incluse va fi de 124.000 de lei, în urma aplicării deciziei RomTelecom de majorare în medie cu 7,37% a tarifelor pentru serviciile de telecomunicații. .Impulsul telefonic se scumpește cu 45 de lei, în timp ce costul abonamentului lunar care include 100 de impulsuri va fi mai mare cu 16.000 de lei. în același timp, prețul unui abonament cu 50 de impulsuri incluse va crește de la 85.000 de lei la 99.000 de lei, iar cel al unui abonament care nu include impulsuri, de la 59.000 de lei la 71.000 de lei. pagina 7 Politic USD pare să se revigoreze pagina 2 Social România se află pe locul 64 în lume la „condiții de viată” Investigații O roată desprinsă din osia unui camion a omorât o femeie pagina 4 J pagina 5 Cultură Anul Eminescu -un colocviu international ratat Economic Cancan Prințul Charles 9 9 Procesul de privatizare al Băncii Agricole a fost deblocat . « rvnlnm 7 pagina 1 Externe Franța își propune reformarea Uniunii Europene până la sfârșitul anului pagina 9 Sport Antrenoarea Carmen Hodoș rămâne în arest sub acuzația de trafic de produse dopante se însoară la anul cu Camilla pagina 11 pagina 12 9 pagina 6 Comisarul-șef al Gărzii Financiare a fost revocat din funcție . Dușan Nicolicin, comisarul-șef al Gărzii Financiare, a fost revocat, ieri, din funcție, prin ordin al ministrului Finanțelor, fiind înlocuit provizoriu cu Marian Morcoașă, comisar general adjunct, au declarat surse din cadrul Ministerului Finanțelor. Principalul motiv al revocării este un ordin emis de Nicolicin în data de 27 iunie prin care a numit pe funcții de execuție o serie de comisari șefi adjuncți din județe fără a aștepta aprobarea ministrului Finanțelor. Acesta ar fi trebuit să aștepte ca o comisie a Ministerului Finanțelor să studieze propunerile de numiri în funcții la nivelul județelor și să înainteze un raport ministrului Finanțelor, au declarat sursele citate. Valentina ROȘOGA Parlamentul iugoslav în fața proiectului legii împotriva terorismului „Toți vom putea fi teroriști“ Parlamentul iugoslav avea ieri pe agenda de lucru dezbaterile finale asupra proiectului de lege privind terorismul, lege considerată drept un nou mijloc prin care președintele Miloșevici încearcă să zdrobească forțele de opoziție. Proiectul prevede pedepse aspre, chiar și închisoare pe viață. Cea mai scurtă este de cinci ani, pentru „acte ce amenință ordinea constituțională“ - articol des invocat împotriva unor grupări precum mișcarea studențească de opoziție Otpor (Rezistența), calificată deja drept organizație teroristă. Partidele de opoziție nu ar mai putea întreprinde, conform viitoarei legi, nici o acțiune de contestare a autorității lui Miloșevici. „Toți vom putea fi teroriști", a apreciat președintele Baroului Avocaților din Serbia, Branislav Tapuskovici. pagina 9 TOPUL EVENIMENTELOR 1. Războiul pentru tutunul românesc 2. Finala Campionatului European de Fotbal