Cotidianul, septembrie 2001 (Anul 11, nr. 205-229)

2001-09-01 / nr. 205

(m Cântece de adormit baroneasa pagina 4 H, Valerian STAN Nimic nu e întâmplător ste aproape o lună de când câteva atitudini. In planul politicii externe ale politicienilor noștri ne rețin atenția întors de la Sofia, unde, la jumătatea lunii trecute, l-a întâlnit pe omologul său bulgar Simeon. Adrian Năstase a anunțat că s-a convenit „o formulă de tandem” între România și Bulgaria pentru integrarea euro-atlantică a celor două țări. La puține zile după asta, autoritățile de la Sofia au dezmințit categoric afirmațiile d-lui Năstase. Cu aerul că este spiritual, el le-a răspuns bulgarilor că „Noi nu vrem să obligăm o bătrână să treacă strada dacă ea nu vrea”. Replica premierului, o grosolănie patentă nu a generat un incident diplomatic numai mulțumită chibzuinței politicienilor bulgari (ceea ce nu înseamnă deloc că la Sofia cuvintele d-lui Năstase vor fi uitate prea curând). A doua zi, în plină „ofensivă”, Guvernul de la București „protestează energic și cere explicații" Budapestei pentru că ambasadorul său la Sofia și-a exprimat public părerea că Bulgaria ar trebui să mizeze pe eforturile proprii, și nu pe avantajele, ipotetice, ale unui tandem. Scandalul a fost monstru, iar presa PDSR-istă la înălțime. A urmat anunțul că Guvernul cheamă Opoziția să semneze un „armistițiu pentru summitul NATO de la Praga de anul viitor". Nimeni însă, nici măcar Guvernul, n-a putut să spună precis ce ar fi trebuit să însemne respectivul „armistițiu”. Și totuși, și Guvernul, și presa fidelă lui au acuzat Opoziția, dar și foarte zgomotos, că refuzând să semneze armistițiul, a sabotat un interes național major.Auși, Iubi, nu unipocm sfârșit, Traian Băsescu a convocat două conferințe de presă și a lansat o nouă „bombă”. Guvernul ascunde, a spus el, o evaluare făcută de experți americani, din care rezultă că România ar putea rata intrarea în NATO și la Praga. La capitolele „reformă", „stabilitate” și „corupție”, a continuat el, România are evaluări dezastruoase („o stea”) față de Ungaria Polonia, Slovenia Bulgaria etc. (țări „cu cinci, patru sau trei stele”). Presa a tipărit oribilele dezvăluiri pe prima pagină iar alături, rechizitoriul nemilosului domn Băsescu împotriva ei, bine, dar împotriva „corupției instituționalizate din administrație". Deși a trecut o săptămână de atunci, președintele PD continuă să primească aplauze pentru isprava sa fără ca cineva să observe că de fapt analiza respectivă aparținea, în esență, unei cunoscute publicații londoneze, și nu „experților americani", că ea nu se referea la gradul de pregătire a respectivelor țări pentru aderarea la NATO (ci pentru aderarea la UE) și că la sine, datele respective nu erau deloc de ultimă oră și „ascunse de Guvern”, ci vechi de aproape trei luni și publicate inclusiv la București, încă de atunci, la 29 iunie, de ziarul ,Adevărul”. Amendând ceea ce este de amendat în afirmațiile d-lui Băsescu, nu poți să nu te întrebi ce altceva mai rămâne decât neseriozitate și demagogie? Sunt semne, venind, e adevărat, și de la „experți americani”, că România ar putea să rateze și la Praga însă în loc să vadă ce s-ar mai putea face în anul care a mai rămas, PDSR ne spune, încă de pe acum, că de previzibilul eșec vinovați sunt - vechea diversiune - ungurii și Opoziția Dar lucrul acesta 1l fac nu doar politicienii, ci și unii ziariști. Cornel Codiță - „analist politic" și general, consilier, mulți ani la rând, al lui Ion Iliescu este unul dintre ei, iar altul, d-l Ținu, de la „Adevărul". Vrând să demonstreze lucruri care nu pot fi demonstrate, d-l Tinu pune tunurile pe unguri și ne spune, între multe altele, că Ungaria a intrat în NATO, pe o formulă similară tandemului (dezavuată acum rău intenționat de diplomatul ei), profitând de primul val, care, atenție, „s-a făcut în primul rând pentru Polonia, prin așanumitul grup de la Vișegrad, după numele orașului polonez” (sublinierea lui). Numai că Vișegradul, îi place sau nu d-lui Ținu, este o localitate cât se poate de ungurească, la 40 de km nord de Budapesta (și ea, fatalitate, tot o localitate ungurească). Prin urmare, dacă corectăm și aici ceea ce este de corectat, ce mai rămâne din demonstrația savantă și din buna-credință a d-lui Ținuș în pofida a ceea ce cred mulți, Adrian Năstase și Traian Băsescu aparțin exact aceleiași lumi, a personajelor politice post revoluționare care nu cred câtuși de puțin în „valorile occidentale”. Cine are memorie bună și capacitatea de a vedea dincolo de aparențe știe bine despre ce vorbesc. Și înțelege la fel de bine că ceea ce fac acești doi domni de mai bine de un deceniu (și câteva săptămâni) nu este deloc, cum pare, o pledoarie pentru aderarea la NATO, ci o sabotare sistematică și eficace a ei. Prea puțină lume pare dispusă să nu uite că înainte de revoluție, sub Ceaușescu, Adrian Năstase și Traian Băsescu au avut, ani la rând, însărcinări oficiale în „inima” Occidentului. Așa cum știu bine că în politică la acest nivel, aproape nimic nu este întâmplător, așa știu și că, atunci când arhivele vor fi scoase de sub lacăte, vom înțelege bine lucruri pe care azi abia dacă le întrezărim. P.S. Proiectul Legii privind grațierea unor pedepse, la care rr vam referit în urmă cu trei săptămâni, a fost publicat, intr-un târziu, de un important ziar central (Guvernul nu a contestat autenticitatea documentului). Totul este in regulă mai puțin articolul 6, prin care este evident că politicienii tind să îi facă scăpați - prin amnistie, atenție - pe unii din cei acuzați (și necondamnați încă datorită protecției politice de care se bucură) de grave fraude financiarbancare: Bivolaru, Păunescu, Temeșan, Cataramă Camenco Petrovici, Ioana Maria Vlass și alții. n n*itat Pentru a ne ridica la standardele zootehniei europene o lege pentru liniștea animalelor Actul normativ interzice stresarea patrupedelor prin: singurătate, privare de libertate sau gălăgie Săptămâna care tocmai se încheie a fost dedicată de către Parlament sesiunii extraordinare în care, bineînțeles, trebuiau discutate urgențele, lucruri fără de care multe domenii de activitate nu puteau continua să funcționeze. Senatul, în schimb, pentru a justifica o săptămână de deranj pentru distinșii aleși, a umplut ordinea de zi cu tot felul de legi despre care înșiși membrii acestei Camere declară că nu sunt de nici un ajutor. Un exemplu este Legea zootehniei. Articolul 54 stipulează că „starea de neliniște este cauzată de privarea animalelor de libertate prin legarea defectuoasă sau încarcerarea severă, singurătate, de introducere în spațiul lor de viață a unor animale din alte specii sau din aceeași specie fără o acomodare prealabilă, de senzația de pierdere a echilibrului, de zgomote puternice, de șocuri luminoase sau electrice”. pagina 3 Mult zgomot pentru nimic? Ambasada SUA la Sofia a fost redeschisă ieri pentru public, iar cea de la București era încă păzită de agenți SRI Clădirea Ambasadei Statelor Unite ale Americii la București a fost evacuată. Consilierul de presă al ambasadei a declarat că este vorba despre o verificare a sistemului de securitate. Personalul român al ambasadei spune însă că este vorba despre o sărbătoare care trebuie celebrată în America. Purtătorul de cuvânt al Serviciului Român de Informații spune că măsurile de securitate sunt normale din cauza evenimentelor din Orientul Mijlociu. La Ambasada SUA din Sofia au fost luate de asemenea astfel de măsuri, dar lucrurile au reintrat în normal după o verificare a sistemului de securitate. pagina 3 i Copilul orfan își va cunoaște averea pe 7 septembrie pagina 3 După moartea președintelui Otto Weber: Bătaie pe fondurile PER • în contul partidului se mai află 5,2 miliarde de lei • Viitorul președinte al formațiunii, Cornel Protopopescu, vrea să ducă PER la remorca PSD ■ Două tabere încearcă să pună mâna pe banii formațiunii ■ Unii membri ai Biroului Executiv Central susțin că adunarea de astăzi a fost organizată fără respectarea statutului . Organizatorii Conferinței au încercat să-l excludă din partid pe fondatorul și președintele PER, Otto Weber, dar acesta a decedat înainte ca adversarii săi să-și aplice planul .Grupul lui Protopopescu este acuzat că a comis mai multe ilegalități .Scandalul din PER readuce în atenția opiniei publice defuncta Mișcare Ecologistă pagina 3 Iliescu nu consideră eliberarea lui Cozma ca fiind oportună Miron Cozma rămâne în pușcărie Singura șansă pentru liderul minerilor este recursul în anulare Președintele Ion Iliescu a anunțat, ieri, că a respins cererea de grațiere formulată de Miron Cozma. Șeful statului a precizat că Departamentul juridic al Administrației Prezidențiale a formulat un răspuns la cererea de grațiere a lui Cozma, care va fi trimis acestuia. Iliescu a apreciat că grațierea lui Cozma nu este “oportună’’ și a spus că principalul motiv al deciziei sale este faptul că pe rol sunt mai multe procese în care inculpat este Miron Cozma grațierea lui „nu ar rezolva problei ma". Iliescu a explicat că o persoană grațiată, dacă primește o a doua condamnare, trebuie să ispășească și pedeapsa pentru care a fost grațiată. De asemenea președintele a spus că nu îl poate grația pe Cozma pentru că acesta nu își recunoaște vina. Curtea Supremă de Justiție l-a condamnat pe liderul minerilor din Valea Jiului la 18 ani de închisoare, pentru instigare la subminarea puterii de stat a minerilor care au venit în București în septembrie 1991. Miron Cozma fusese condamnat inițial de Curtea de Apel București, la doi ani și jumătate de închisoare, pentru comiterea infracțiunii de tulburare a liniștii publice, dar după a patra mineriadă, de la Costești, magistrații de la CSJ au mărit pedeapsa. Sentința de 18 ani i-a adunat din nou pe susținătorii lui Cozma și astfel s-a născut a cincea mineriadă, cea de la Stoenești, din februarie 1999. Pentru aceste ultime două mineriade, Cozma a fost trimis în judecată alături de alți lideri sindicali. Mihai BELU Tablete de scriitor D. Țepeneag Maramureș Pentru mine era clar: trilogia românească, începută cu Hotel Europa și continuată cu Pont des Arts, era musai să se încheie în România, nu în altă parte... - Dar de ce în Maramureș? - Pentru că așa am învățat, încă din școala primară, că voievodul Dragoș, care a trecut munții călare și nu s-a dat jos de pe cal decât în partea cealaltă, în Moldova, ei bine, Dragoș, descălecătorul din Maramureș venea. - Asta-i legendă nu istorie! - Dar ce eu sunt istoric? Eu am nevoie de un loc care să simbolizeze „leagănul" poporului român. Un loc de legendă, asta îmi trebuie! Acum în pragul mondializării! Ironiile lui Pastenague n-au reușit să mă convingă să nu mă duc în documentare, așa cum știu, de prin anii '60, ce trebuie să facă un romancier care se respectă. Am ajuns mai întâi la Cluj. Acolo l-am așteptat pe Ion Groșan, maramureșean bucureștinizat, dar fără de care nici nu concepeam să pun piciorul în Maramu. Gheorghe Vulturescu ne-a trimis o mașină și, după ce-am trecut prin Satu Mare să-l luăm și pe el, toți trei am cutreierat câteva zile în șir satele din Maramureșul istoric. Am vizitat și cimitirul din Săpânța pe care îl știam deja din tot felul de albume, în poze era parcă mai frumos! Nu-i priește iarna. (continuare în pagina 8) Tabletă întârziată (uitată) într-un sertar, motiv pentru care ne cerem scuze Tatuajul dentar, ultima modă Zâmbet de 5 milioane Doru Braia Si iarăși, și iarăși... despre Securitate Economii Austeritate declarată la Palatul Victoria pagina 4 pagina 4 Droguri 200 de kg de substanțe narcotice, confiscate pagina 5 Bursa locurilor de muncă Tinerii se înghesuie să-și găsească de lucru pagina 6 Condiții pentru Europa Turiștii români trebuie să aibă bani pentru minimum cinci zile și bilet dus-întors pagina 7 Macedonia Asediu la Parlamentul de la Skopje pagina 10 ,Cerbul de Aur“ UB 40 a ridicat Brașovul în picioare pagina 12 Există numeroase persoane care au ales să își tatueze corpul pe toată suprafața. Și reprezentantele sexului frumos sunt adepte ale desenelor pe piele, însă ele preferă mai degrabă piercing-ul sau tatuajele dentare, acestea din urmă având avantajul că nu sunt deloc dureroase: în fiecare an apar noi și noi modele care sunt luate cu asalt de pasionați. Un tatuaj făcut în condițiile legii și fără riscuri de infectare costă peste un milion de lei, dar pentru cei care vor să fie în pas cu moda nu este un sacrificiu financiar. pagina 9 \