Cotidianul, noiembrie 2001 (Anul 11, nr. 257-282)

2001-11-01 / nr. 257

Ileana MĂLĂNCIOIU Vânzare să fie, dar să știm și noi p ici nu trecuse o săptămână de când tribunul s-a enervat (din cauză că într-un interviu al dlui Ștefan Aug. Doinaș atitudinea mea față de regimul comunist era pusă în contrast cu a lui) și mi-a adresat cele mai oribile insulte, când am aflat că ar fi vândut România Mare, ca să nu plătească imensa datorie contractată prin pierderea proceselor pentru calomnie, în ce mă privește, nu l-aș fi dat în judecată, orice ticăloșie ar fi comis împotriva mea, pentru că îmi repugnă ideea de a mă prezenta la tribunal cu un provocator de meserie. Dar m-am bucurat când am aflat că foaia aceea inundă, pe care scria că ar fi absolut independentă, nu mai este așa. Deși, în treacăt fie zis, ea era vândută deja de pe vremea când se numea Săptămâna și îndeplinea rolul de tribună a Securității. Acum doar a trecut de la sora lui Vadim (căreia îi fusese cedată pentru a putea semna tranzacția curat-murdară aflată în atenția presei) la iranianul Reza Kaja, sau la fantoma lui, care sper să o ia la Teheran, cu tot inventarul ei mort și cu cel viu, înainte de a fi prea târziu. Asta nu mă împiedică să cred că Justiția ar trebui să se sesizeze din oficiu pentru ca SRL-ul vândut de Maria Magdalena lui Reza Kaja să ajungă la el sub numele cu care a fost moștenit de tribun de la vechiul său patron. Fiindcă rebotezarea celei mai murdare publicații din această țară cu numele de România Mare a constituit o profanare. Cred, de asemenea, că înalții prelați care au fost apărați de PRM să nu fie deconspirați pentru că au făcut pactul cu Diavolul ar putea să-și spele o parte din vină, făcând tot ce le stă în putință pentru ca o dată cu SRL-ul România Mare să nu-i fie predată unui reprezentant al Islamului și Cina creștină. Dacă nu pentru altceva, măcar pentru a-l salva pe Reza Kaja, care, dacă nu e mort deja, ar putea fi ucis pentru că a trădat religia sa în privința tribunului, nu am nici o grijă, fiindcă știu că se va descurca el într-un fel. Deși cred că fără aportul lui Miron Cozma are să-i fie ceva mai greu. Dar președintele Iliescu și-a luat inima-n dinți și a spus nu, iar Luceafărul Huilei va rămâne mai departe în închisoare, întâi pentru că mai are și alte procese pe rol și la o nouă condamnare ar risca să-i fie adăugată și cea veche. Apoi pentru că el se consideră nevinovat și nu ar fi agreat ideea de a fi grațiat. Lucru pe care îl știau foarte bine și dl președinte, și liderul PRM. Numai Emil e mic și nu mai știe nimic. El așteaptă cuminte să primească ceea ce are de primit, până nu se răzgândește înaintașul și urmașul său, care a promulgat legea pentru drepturile foștilor șefi de stat de nevoie și cu multă părere de rău. Astfel, poate că fostul locatar de la Cotroceni și-ar aminti că în ianuarie 1999 a pus toată armata în mișcare pentru a împiedica lovitura de stat a ortacilor, care ar fi fost pusă la cale de Vadim. Din păcate, curajul lui s-a oprit în fața tribunului, știind că are dublă imunitate. Dar să trecem peste obsesia loviturii de stat, care este păcatul originar al democrației noastre, și să revenim la România Mare. Fiindcă, în pofida a tot și a toate, eu încă mai sper că pentru tribun aceste două cuvinte ar mai putea însemna și altceva decât SRL-ul familiei lui, pe care păcătoasa de Maria Magdalena i l-a vândut lui Reza Kaja cu două milioane. Faptul că tribunul îi apără cu aceeași mândrie ca și înainte de 1989 pe cei care l-au ajutat să ajungă ceea ce i-a fost lui dat să fie nu trebuie să ne împiedice să-i acordăm prezumția de nevinovăție. De vreme ce Sabin Gherman, care pare că se află la polul opus, poate declara că în partidul lui vor fi primiți și securiștii, dacă stau puțin mai în umbră, de ce i-am cere lui Vadim altceva?! îmi veți spune că băiatul acela care ar vrea să înființeze partidul Pro Transilvania fiindcă s-a săturat de România ar fi un neisprăvit, căruia n-ar merita să i se dea atâta atenție. Țin totuși să vă aduc aminte că nici cel care a vândut România Mare nu era altceva înainte de a înființa partidul cu acest nume. Iar oamenii politici isprăviți, cum este Victor Ciorbea, încurcă locul degeaba. De aceea nu mă întreb dacă el ar putea aduna 5000 de inși pentru a serba 75 de ani de la crearea partidului pe care l-a desființat, ci din ce bani va plăti „toate hangaralele“, cum ar zice domnul președinte. Care, în treacăt fie zis, ne minte încă o dată atunci când ne spune că dumnealui ar plăti totul, din remunerația sa, după buget, mică. Regret, în mod sincer, că nu are o leafă mai bună, dar nu știu ce s-ar putea face. Fiindcă mă tem că, oricât s-ar strădui, tot n-ar mai putea deveni șomer german, ca să câștige și dânsul măcar o mie de dolari pe lună. Sper totuși că nu trebuie să-și plătească singur chiar „toate hangaralele“ și de acasă, și de la Scroviștea, Neptun și Pelișor, ori din alte locuri care sunt gata oricând să-l primească. Pentru că ar intra la închisoarea datornicilor și ar fi păcat. Dacă președintele Iliescu, care este „sărac și cinstit“, la al treilea mandat al său ar putea dormi liniștit, fiindcă nu mai e întâmpinat cu huiduieli, ci cu un zâmbet ironic cu care s-a învățat, pentru fostul său contracandidat la Președinție lucrurile stau cu totul altfel. Vestea că un patriot înflăcărat ca el a vândut România Mare le-a produs admiratorilor săi un adevărat șoc. Noroc că apoi s-au trezit la realitate și au sfârșit prin a spune, vânzare să fie, dacă o cer interesele SRL-ului dar să știm și noi!! (oOlfy) 22. Anul XI, numărul 257 (3115), joi, 1 noiembrie 2001,12 pagini, două ediții, 4000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler Cazul unui asistent medical beat al Ambulanței gălățene atrage atenția asupra situației serviciilor de urgență Salvarea, in comă Cazul bolnavului transportat de la Galați la București cu o salvare al cărei asistent este acuzat că era mort de beat a adus din nou în atenție situația serviciilor de ambulanță din România. Familia pacientului susține că a trebuit să se ocupe de aplicarea perfuziei și de alte îngrijiri, în vreme ce bețivul dormea de rupea. Directorul Serviciului de Ambulanță din Galați, Marin Crăciun, se disculpă și dă vina pe faptul că angajatul său a fost transferat disciplinar la Ambulanță în urmă cu 10 ani. Tot zilele trecute, o femeie din Gherla a murit în mașina Ambulanței, în drumul de la o maternitate la un spital. Cele două cazuri nu sunt singulare și confirmă, pentru a nu știm câta oară, starea proastă în care se află serviciile de Ambulanță din România. Rămase la coada sistemului sanitar, serviciile de ambulanță „se laudă" cu mașini vechi, a căror singură calitate este aceea de transport. „Taxiurile groazei", cum au mai fost numite de către cei care au avut neșansa de a fi duși de urgență cu ambulanța la spital, nu au aparatură, uneori nici medici și multora dintre ele le lipsesc până și perfuziile. Singurul semn după care sunt recunoscute că sunt salvări este sirena. pagina 3 Cu acceptul lui Botea, care a retras recursul împotriva administrării judiciare BPR a intrat în procedură de faliment Banca Populară Română (BPR) a intrat în procedură de faliment, în urma hotărârii Tribunalului București, care a constatat, săptămâna trecută, insolvabilitatea cooperativei de credit, a declarat, ieri, Cornel Ionașcu, președintele firmei Reorganizare, Administrare și Lichidare (REAL) București, lichidatorul desemnat de instanță. El a arătat că „în al doisprezecelea ceas, Consiliul de Administrație al RPR a prezentat instanței, prin președintele Emil Botea, o declarație scrisă în care se recunoaște starea de insolvență a băncii“. De asemenea, RPR a retras recursul împotriva hotărârii din 11 septembrie, prin care s-a instituit administrarea judiciară, a adăugat Ionașcu. Datoriile către deponenți se ridică la aproape 700 de miliarde lei, iar dacă se adaugă plata furnizorilor de servicii și datoriile către stat se ajunge la o sumă cuprinsă între 700 și 800 miliarde lei, în același timp, există creanțe de 400 miliarde lei sub forma împrumuturilor acordate membrilor cooperatori și alte active a căror valoare contabilă se ridică la aproximativ 80 de miliarde lei. BPR are în evidență 50.000 de creditori. „Din start, la masa credală vom avea o insuficiență de cel puțin 200 miliarde lei", a încheiat Ionașcu. Mircea Lucescu refuză să mai antreneze în România pagina 11 Consulul libanez de la Chișinău, suspectat de SRI de legături cu Hezbollah, a avut acces la cercurile politice din România Hammoud, sponsorul Fundației „Omenia“ Fundația a fost creată de Minodora Ilie, consilierul mai multor prim-miniștri . Două au fost căile de acces, prin intermediul comerțului cu parfumuri destinate înaltei societăți, recepții și dineuri de afaceri, și prin Fundația de caritate „Omenia", al cărei membru și sponsor a fost, după cum declară șeful filialei „străini“ a asociației, Nassar Nassar . Membrii fondatori și susținători ai Fundației „Omenia“ sunt Ion Iliescu, Adrian Năstase, Petre Roman, Radu Vasile, Ion Diaconescu și alți importanți oameni politici . Consulul onorific al Libanului acceptă faptul că a făcut acte de caritate în România, dar spune că a făcut aceste lucruri nu în calitate de membru al Fundației „Omenia“, ci din generozitate, iar pe fosta consilieră a primilorminiștri de la București o cunoaște cel mult întâmplător, de la recepții oficiale pagina 2 Printr-un acord semnat de Adrian Năstase, trupe ale SUA pot staționa pe teritoriul României Vin americanii La Washington, România și SUA au semnat un acord militar. Documentul a fost semnat de secretarul de stat american, Colin Powell, și de premierul Adrian Năstase, iar Parlamentul urmează să ratifice înțelegerea conform căreia trupele americane pot efectua antrenamente sau se pot deplasa în România.Acesta a fost punctul central al celei de a doua zi a vizitei delegației guvernamentale române în America de Nord. Premierul s-a mai întâlnit și cu directorii din board-ul FMI, anunțând după întrevedere că există șanse mari de semnare a acordului stand-by dintre România și Fond. pagina 3 Prețul unui kilowatt oră (kWh) plătit de populația care a optat pentru tariful social crește, de azi, de la 970 la 1005 lei, pentru un consum de până la 50 kWh, în urma majorării tarifelor la energia electrică pentru populație și agenți economici. Consumatorii casnici ce depășesc 50 kWh în cadrul tarifului social vor plăti 4320 de lei/kWh, față de 4170 lei/kWh, până în prezent. Cei care au ales tariful opțional de tip monom fără abonament vor plăti 2130 de lei pentru fiecare kWh consumat, față de 2056 lei/kWh până acum. Pentru tariful opțional de tip monom cu abonament, prețul unui kWh crește de la 1525 lei la 1580 de lei, iar valoarea abonamentului a fost stabilită la 1565 lei/zi, în creștere de la 1511 lei/zi. La tariful opțional de tip monom diferențiat, valoarea abonamentului este tot de 1565 lei/zi, în timp ce prețul energiei consumate în timpul zilei a fost stabilit la 1921 lei/kWh, iar în timp de noapte, 1247 lei/kWh. Consumatorii care au optat pentru tariful opțional de tip monom, diferențiat pe trei zone orare, vor plăti un abonament în valoare de 1565 lei/zi și 3160 lei/kWh în orele de vârf, 1580 lei/kWh în orele normale și 1247 lei/kWh în orele de consum scăzut. Toate tarifele menționate sunt valabile pentru consumatorii casnici alimentați de la rețele de joasă tensiune și includ TVA. Tarifele la electricitate vor crește constant cu 3,6% în fiecare lună până la sfârșitul lunii martie. De ieri noapte, prețul carburanților s-a majorat cu 100 de lei, astfel că benzina va costa 16.950 lei, iar motorina - 14.200 lei. (V.B.) începând de astăzi Kilowattul social sare de 1000 de lei Tarifele la electricitate vor crește constant cu 3,6% în fiecare lună până la sfârșitul lunii martie ...Cu toții i-am admirat pe înaintași! Fascinația literaturii sa amestecat mereu cu fascinația față de marile figuri ale ei, față de acei Heliade, Mihail, Bogdan, Titu, Mihai, Ion Luca, (alt!) Ion, Liviu, Lucian, George, (al treilea) Ion (Barbu), încă un George (Bacovia) și alții, nu mulți! - ce ne-au acaparat tinerețile visătoare și ambițioase - a, nu de a fi în rând cu ei! Nu, ci de a fi în tribul lor, de a prinde măcar o clipă privirile lor visătoare și arogante - acea aroganță înnăscută a regilor, singura care nu se discută, singura ce emite acel sunet inconfundabil al „legitimității''! Da, i-am admirat cu un nesaț post-pașoptist - nu suntem noi, în ce este mai bun în noi, cumva, post-pașoptiști?! „Post-idealiști", inși vii și totuși tremurători în fața acelor idealuri ce, doar cu o generație sau două înainte, mișca mai mult decât munții. .. mișca istoria! F am admirat cu „răsuflarea tăiată" în singurătatea noastră tenace și a invincibilei noastre tinereți, i-am admirat... a, nu cu dorința de a-i „întrece" (asta-i o ambiție, ca să zic așa, absolut postmodernăl), nu, doar de a le fi în preajmă, de a respira aerul lor, august și cu siguranță aristocratic - acea aristocrație a spiritului ce a înlocuit-o pe cea „de robă și spadă" - de a intra în istorie, pe acel culoar „strâmt", dar extrem de prestigios, de privilegiat (în ochii noștri) al „literelor vii", al „cărții" aceleia rare și „fermecătoare" și uzez de acest adjectiv în sensul în care e folosit „farmecul" în cărțile, în basmele marilor popoare nordice. (continuare în pagina 8) Nicolae Brebatt Fantomele hemiciclului Reacție Guvernul face alergie la inițiativele Opoziției pagina 4 Captură Câmpul cu stupefiante pagina 5 Sondaj Medicii sunt nemulțumiți de salarii, dar recunosc că șpăgile sunt „acceptabile“ pagina 6 Rău-platnici Persoanele fizice vor lua credite pe bază de „cazier“ Festival Cele mai bune filme britanice le vedem la București 9 Sănătate Plante medicinale pentru vindecarea paradontozei pagina 7 pagina 8 pagina 9 începând de săptămâna viitoare. „Cotidianul“ va relua, în numărul de joi, pagina de „Opinii“, în care domnul Octavian Paler răspunde scrisorilor primite de la cititori.