Cotidianul, martie 2002 (Anul 12, nr. 50-75)

2002-03-01 / nr. 50

Cotidianul cititoarelor „La mulți ani!“ Cotidianul Anul XII, numărul 50 (3214), vineri, 1 martie 2002,12 pagini, două ediții, 5000 lei Fondator ION RAȚIU Director onorific Octavian Paler Armata americană la porțile Rusiei pagina 2 urează tuturor ^^^[octavian PALEKI Ce ma mira lătim scump superficialitatea de la alegeri când votăm, cu ușurință, tot felul de personaje ce se dovedesc, ulterior, niște simpli vânători de scaune. Nu de „glumițe“ gen „dacă vroiam să anexăm Basarabia, o făceam în ‘90“ (am citat din Adrian Năstase) sau de suspine pe tema „românismului“ ar fi fost nevoie, în relațiile cu Rusia, ci de puțină inteligență cinică și de un minim realism profesionist. De doisprezece ani politicienii noștri se străduiesc să indispună Moscova, fără să câștige nimic sigur în Vest, deși nu-ți trebuie prea multă minte pentru a pricepe că, în „satul mondial“ de azi, în care aranjamentele de la Yalta continuă într-o altă formă între cei mari, avem nevoie de relații relaxate cu fosta înaltă Poartă, ca să fim primiți, în salon, de noua înaltă Poartă. Altfel spus, diplomația noastră seamănă cu o pantomimă comică. Pe un covoraș, diletanții noștri se roagă cu fața spre Washington (ca spre Mecca), în vreme ce Bush se uită peste capetele lor, spre Moscova, să observe dacă nu cumva Putin are vreo grimasă. în aceste condiții, rusofobia, stupidă în sine, dar ajunsă, din pricina unor întâmplări istorice nefericite, o eczemă a istoriei noastre, nu ne poate aduce decât nenorociri. Și am rămas, se pare, cu imaginea lui Vîșinski, ca obsesie. Azi, rușii nu mai bat cu pumnul în masă la București. Se mulțumesc să strângă șurubul la conducta de gaz, ca să ne aducă aminte că frigul vine de la Răsărit, ori să le dea de înțeles americanilor că n-ar privi cu ochi buni intrarea României în NATO. Și ce am opus noi geografici care, ne place, nu ne place, continuă, în cazul nostru, să producă istorie? Toată tranziția noastră a fost clădită pe o prejudecată, că tot ce se află în V est e bun și tot ce se află la Est e rău. Comunismul ne-a indus această idee rudimentară, care face ravagii și azi. Explicabilă, evident, dar asta nu o face și serioasă. Eu, unul, regret, azi, că, prin anii ’50, m-am ferit, prostește, sa învăț limba rusă, văzând în ea limba tancurilor sovietice, nu limba în care au scris Tolstoi și Cehov. Ne-am obișnuit să supraidealizăm Occidentul, transformându-l într-un fel de El Dorado, ceea ce le-a permis politicienilor noștri să practice servilismul și datul cu tifla ca in locuitori de gândire politică. Sigur, e greu să urmărești imaginile de la Chișinău fără a fii dublu tulburat. Adolescenții basarabeni care-și scriu pe frunte, cu mândrie provocatoare, „român“, îți amintesc de adolescenții de la noi care nu fără motiv se pregătesc să își ia lumea în cap. Dar momentul actual e cum nu se poate mai grăitor pentru a înțelege că „rațiunile rațiunii“ nu coincid cu „rațiunile inimii“. E greu să crezi că, într-un viitor previzibil, Rusia va accepta că Basarabia e pământ românesc. Doar o minune ar mai putea anula efectele pactului Ribbentrop-Molotov. Și e, fără îndoială, normal să te întrebi: cât de „patriotic“ ar fi să sacrificăm șansele imediate ale României de dragul unui proiect nerealist? Ceea ce nu înseamnă, însă, că-mi place uscăciunea din banalitățile d-lui Geoană despre „inhibițiile istorice“. La drept vorbind, însă, nu diletantismul politicienilor noștri mă miră. El e consecința mediocrității clasei noastre politice, deficitară și în ce privește inteligența și în ce privește caracterul. Ceea ce m-a șocat în aceste zile a fost răceala cu care mulți tineri de la noi au luat cunoștință de evenimentele de la Chișinău. Ei n-au obligațiile politicienilor. Pot lăsa „rațiunile inimii“ să se exprime. Cum să-mi explic, deci, indifereța lor? Printr-o spălăcire, până aproape de dispariție, a sentimentului național? ES. 1. Cum întâmplările de la Chișinău îmi sunt foarte aproape de inimă, am acceptat invitația d-lui Marius Tucă de a discuta despre ele, fie și cu Cozmin Gușă. Mi s-a părut că subiectul e mult prea important pentru a-i opune gusturile mele în materie de interlocutori Când colo, m-am pomenit în situația de a discuta, vai, despre... Cozmin Gușă. Ceea ce mi s-a părut de-a dreptul grotesc. Căci, în opinia mea, unul ca Gușă nu merită decât efortul pe care-l face un entomolog pentru a fixa o insectă într-un insectar. Din păcate, m-am enervat și am căzut în capcană. Or, la vârsta mea, e cam aiuritor să-ți pierzi vremea cu un nimic. Cu această ocazie am descoperit, însă, că ideea mea, dintr-un editorial mai vechi, de a-l compara pe Cozmin Gușă cu... Julien Sorei era, pur și simplu, un compliment cu totul deplasat. Julien Sorei e un ambițios complex, nu un biet trepăduș semidoct folosit de Adrian Năstase pe post de violantor. 2. D-l ministru Dan Ioan Popescu a negat că ar deține vreo firmă. Ce-i drept, și-a trecut-o pe numele soției, Popescu Elena. Vom reveni, în curând. Dacă nu eu, o va face d-l Valerian Stan care deține documentele necesare. P Conform unui sondaj realizat de IRSOP, românii văd Presa-n menghina puterii Deși există corupție și în mass-media, ziariștii incomozi au de ce să se teamă pentru viața lor Există încercări din partea statului de a reduce la tăcere presa critică, cred 61% dintre subiecții unui sondaj de opinie comandat de TVR și realizat în perioada 22-27 februarie de IRSOP, pe tema „Opinia românilor despre presă și Putere în România". Doar 28% dintre păreri au fost că presa incomodă nu este supusă la presiuni, iar 11% nu s-au pronunțat. Pe de altă parte, o covârșitoare majoritate (86%) apreciază că statul are obligația să sprijine presa, iar 12% cred că aceasta nu are nevoie de susținerea statului. în privința acuzațiilor de corupție care s-au făcut auzite în ultima vreme, 73% dintre cei intervievați consideră că există corupție în presă, față de doar 19 procente, care cred că presa nu este coruptă. Totuși, cei intervievați disociază tema corupției presei de misiunea ziariștilor. Astfel, 68% dintre subiecți cred că ziariștii incomozi au motive să se teamă pentru viața lor, în timp ce numai 28% spun că ziariștii nu trebuie să aibă astfel de temeri. Subiecții sondajului consideră, în majoritate, că diferitele grupuri și persoane care amenință presa nu vor putea să o intimideze (58%), iar 36% spun că există această posibilitate. Angajatorii pot închide temporar o societate ca răspuns la o grevă Proiectul de lege privind Codul Muncii a fost discutat ieri, într-o primă lectură, de membrii Guvernului și, potrivit estimărilor purtătorului de cuvânt al Executivului, Claudiu Lucaci, acesta va fi înaintat Parlamentului până la jumătatea lunii martie. Conform sursei citate, proiectul promovează „clar“ drepturile fundamentale ale lucrătorilor, printre care dreptul la salariu, prin crearea Fondului de garantare a creanțelor salariale. Proiectul introduce reglementări noi și în privința angajării. Astfel, pe lângă angajările în baza unor contracte de muncă pe durată (ne)determinată au fost introduse prevederi privind munca temporară, contractul de muncă cu timp parțial, munca la domiciliu. De asemenea, proiectul propune un nou tip de contract atipic, cel de ucenicie, care poate să fie încheiat pentru maximum 3 ani, angajatorul fiind obligat să asigure pe lângă salariu și formare profesională. Interesant este că documentul prevede înființarea instituției reprezentanților salariaților, în unitățile în care nu există sindicate, în care pot fi alese ca reprezentați ai salariaților persoane care au împlinit vârsta de 21 de ani și au lucrat cel puțin un an fără întrerupere în unitatea respectivă. Noul Cod al Muncii dă posibilitatea angajatorului să dispună suspendarea temporară a activității ca răspuns la un conflict colectiv de muncă, grevă sau amenințarea cu greva. Sunt reglementate două tipuri de contracte speciale, cel de calificare profesională și de adaptare profesională. Primul obligă salariatul să urmeze cursurile de formare organizate de angajator, durata pentru care poate fi încheiat de cei fără nici o calificare fiind între 6 luni și 2 ani. Carmen NEACȘU Studenții au susținut protestul dascălilor cu urne pentru strâns bani colectă pentru profesori Peste 30.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar și universitar s-au aflat ieri, timp de două ore, în grevă de avertisment. Motivul este dat de faptul că profesorii sunt nemulțumiți de salariile pe care le primesc și de refuzul Guvernului de a le acorda tichete de masă. Atât elevii, cât și studenții au fost alături de dascăli. La Iași ei au confecționat urne pe care se putea citi: „Ajutați cu bani profesorii", „Finanțați învățământul, nu corupția". pagina 2 Amintiri din Deltă Scandalul declanșat la BRS este departe de a se încheia, după ce, ieri, omul de afaceri Mihai Iacob a dezvăluit declarațiile făcute în fața Comisei parlamentare de control a Serviciului Român de Informații (SRI), inclusiv numele unor foști ofițeri SRI și SPP, cărora SOV le-ar fi comandat răpirea și schingiuirea ziaristului Dan Andronic. Iacob a făcut declarații incendiare și la adresa șefului SIE, Gheorghe Fulga, a directorului SRI, Radu Timofte, a guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, și a actualului șef al IGP, gen. Florin Sandu care a fost catalogat drept „portavocea" lui SOV. Referindu-se la ancheta derulată de organele abilitate la BRS, Mihai Iacob a lăsat să se înțeleagă că derularea evenimentelor atestă că aceasta este condusă de SOV, pe baza unui scenariu mediatic bazat pe diverse interese - bine pus la punct. pagina 3 Vameșii măresc prețul florilor Direcția Generală a Vămilor a mărit, artificial, de trei ori, prețul florilor care intră în România din Turcia. Șeful vămilor a emis un ordin verbal prin care s-au mărit inopinat taxele vamale la flori. Această schimbare nu a fost anunțată, iar transportatorii nu au avut bani să plătească diferența; în plus, șeful Vămii din Giurgiu i-a pus pe florari să treacă diferența de preț la categoria cheltuieli de transport și să folosească chitanțe false. Vameșii cred că e bine ca florarii să plătească taxe vamale mai mari din cauza profiturilor pe care ei le obțin. Ei sunt convinși că facturile pe care importatorii le prezintă la vamă sunt false, dar nu pot dovedi asta. Poziția oficială a Vămii este că s-a cerut de la florari doar o garanție, dar garanția nu va fi recuperată dacă a fost trecută la " cheltuieli de transport". pagina 2 pagina 3 Virusul Moscova vine de la Vest Chiar dacă pare paradoxal, virusul gripal Moscova, cel care a ajuns în România, vine dinspre Vest, unde și-a încheiat misiunea. în București, numărul cazurilor de infecții acute ale căilor respiratorii superioare și de gripă, s-a dublat în ultima săptămână, ajungând la aproximativ 6000 de îmbolnăviri, după cum ne-a declarat șeful Centrului Național de Referință pentru Gripă (CNRG), doctorul Viorel Alexandrescu. Potrivit acestuia, situația este asemănătoare și în județele Cluj, Mureș, Bistrița-Năsăud, Brașov, Sibiu și Botoșani. Din cauza gripei, spitalele, căminele de bătrâni și centrele de plasament din Botoșani au intrat în carantină. Aceeași situație se întâlnește și la Spitalul de Copii din Brașov. Din cauza avalanșei de bolnavi, conducerea unui spital din Iași a decis scoaterea mai multor paturi din magazie. pagina 3 Este deja impresionant corul bocitoarelor din România pe seama protestelor de la Chișinău care ne compromit nouă, românilor, șansele de aderare la NATO, în toamnă. Citesc și nu-mi vine să cred cu câtă ușurință sunt blamate (până și de băgătorii de seamă din România) sau ignorate (de autorități) aspirațiile de propășire ale milioanelor de români abandonați din Basarabia, în numele... principiilor internaționale de drept și ale... democrației neapărat europene. „Escaladarea tensiunii la Chișinău aduce grave prejudicii României", ne deschide ochii acum, de pildă, un domn cinic, atotprezent „cu laptopul după el“ în întreaga mass-media scrisă și audiovizuală, Valentin Stan, invitat să vină cu contra-argumente și să ia apărarea „diavolului“, a Marii Rusii, care are tot dreptul să se amestece în treburile interne ale „Republicii Moldova" (România însă, știți, n-are acest drept, deoarece-și pune în pericol integrarea în NATO!) și să ridice în slăvi regimul comunist rusofil de la Chișinău, care „a fost ales liber" și, deci, poate să facă exact ce dorește, inclusiv rusificarea, prin introducerea obligativității învățării limbii ruse în Basarabia și a istoriei sovietice a „Republicii Moldova" (nu a României) și să calce și în picioare protestatarii! (continuare în pagina 10) Livid loan STOICIU Coreenii se pot reunifica pașnic, românii nu! g§ PetruBEVEANul PSD, aripa mare Jurământ Senatorii au devenit credincioși patriei și poporului pagina 4 pagina 4^ Răbdare Românii vor bea apă la standardele europene în 2020 pagina 6 Vitrion englezesc ^Aulțime aici pagină 9